Apuja kaivattais vitoon

Vastaa Viestiin
tvaiski
Viestit: 10
Liittynyt: 30.1.2007 22:19
Paikkakunta: iisalmi

Apuja kaivattais vitoon

Viesti Kirjoittaja tvaiski »

Tere

Autoni MB Vito 110D -98

ongelmat :

1. Epäilen että turbo ei toimi tai ole mukana kuinka varmistan toimivuuden? Aikomus hankkia ahtopainemittari .. kuinka kytketään ?

2. Keskuslukko ei pelaa kun painaa kaukosäätimestä avaimen kiinni ovet käy lukossa mutta aukeavat saman tien...
sisävalot syttyy kaikista muista ovista paitsi kuskin ovesta..
Käytin mittariston takana olevan kaukoohjauksen ohjausboxin liitintä irti nytei tunnista edes avainta.. mitä tehdä ?

mikäli laitan ovet lukkoon avaimella ne ei mene lukkoon niinkään vaan jää rele rapsamaan

3. Etusumuvalot eivät syty ollenkaan.. takasumuvalot pelaa normaalisti.

Kun laitan sumuvalokytkimen nolla asentoon etusumarin suunnasta ja autossa ei ole valot eikä virrat päällä ja avaan oven summeri soi niinkuin valot olisi päällä.. liittyykö keskuslukko ongelmaan?

Kun taas laitan sumuvalokytkimen nollaasentoon takasumari asennosta summeri ei soi?

4. Löytyykö keltään sähkökaavioita vitoon?
Nykyäänhän EU:ssa ollessamme merkkiliikkeillä on velvollisuus antaa kaikki asiakkaan haluamat tiedot autostaan.

5. Olen hommaamassa vetokoukkua vitoon ja meinasin tehdä johtosarjan itse onko väliä mistä kytkennät otetaan?

6. Talvella meni vaihdekeppi sairaan jäykäksi varsinkin 5-vaihde .. mitä pitäisi tehdä jotta vika korjautuisi ?

Iso kiitos jo etukäteen...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Oiskohan se kuskin oven katkaisin nyt rikki? Jotenkin kuulostaa tuo alkuperäinen vikatilanne siltä. :idea:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29295
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

1. Epäilen että turbo ei toimi tai ole mukana kuinka varmistan toimivuuden?
Vertaa toiseen samanlaiseen autoon ? Tuntuuoko turbon potkua, ilmeisesti ei ?
2. Keskuslukko ei pelaa kun painaa kaukosäätimestä avaimen kiinni ovet käy lukossa mutta aukeavat saman tien...
Entäs jos painat toisen kerran ?
Johdothan näistä katkeilee ovien välistä ja sivuoven sisältä lukon vierestä siitä nippusiteen rajasta.
sisävalot syttyy kaikista muista ovista paitsi kuskin ovesta..
Sisävalokatkaisin ovenpieleen ei ole kallis osa.

3. Etusumuvalot eivät syty ollenkaan.. takasumuvalot pelaa normaalisti.

Polttimot ehjät ? Sumarithan on H4 - polttimossa.
tvaiski
Viestit: 10
Liittynyt: 30.1.2007 22:19
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja tvaiski »

Joo arvelin itsekkin sitä mut siinä taitaa olla useampi kytkin tieto...
elikkäs normaali mustakumi nupikka siellä saranoiden luona mut sitten taitaa vielä olla lukossa oma kytkin ?

pitäis vaan tietää miten ne käskyttää ja mitä...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29295
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä tainnut olla Autodatassakaan virtapiirikaavioita Vitoon. :roll:
gooney
Viestit: 2
Liittynyt: 01.5.2007 12:37
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja gooney »

:shock: omassa vitossa huomasin, että kun oven avauskahva sisäpuolella jäi
epämääräiseen asentoon eli ei palautunut normaaliin asentoon, lukitus ei toiminut kaukolla eikä muutenkaan, vaan räpsähtivät auki.
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Moi! Katsoppas etuovien johtosarjat ovatko ehjiä. Johtojen kuoret ja johdot katkee siitä saranan kohdalta suojakumin alta. Ja silloin kun boxi ei saa tietoa lukoilta että ovat kiinni niin boxi ohjaa ne uudestaan auki. Multa löytyy -96 mallin kaavio. -96:ssa on boxi kojelaudan oikealla puolella, hansikaslokeron takana.

Onko ahtoletkut ehjät ja paikallaan? Klemmarit kireällä?
Syttöpumpulle menevä pikkuletku ehjä ja paikallaan? Letku lähtee imusarjasta. Samaan letkuun kun laitat T-kappaleen väliin niin saat ahtopainemittarin siihen kiinni.

Esim. motonetistä löytyy koukku (120e) ja koukun johtosarja:
merkkikohtainen=. . . . . . . . . . . 64-9198 72.50

Sumuvalo on H4 lampussa(lyhdyssä alhaalla), H4:n toinen lanka on pitkille.. H1 on lähivalo (lyhdyssä ylhäällä).
Onko lamput ja sulakkeet ehjät?

Vaihteensiirtovaijerit taitaa jumittaa. Ja laatikon päällä oleva siirtomekanismi voi olla myös jumissa tai rikki. Siellä on myös semmonen muovinen pieni ohjain holkki joka kuluu. Jos tarvii säätää niin säädöt on kepin puoleisessa päässä. Tuhkakuppi pois, on kahdella ruuvilla kiinni.
Myös öljyt kannattaa laatikkoon vaihtaa.
tvaiski
Viestit: 10
Liittynyt: 30.1.2007 22:19
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja tvaiski »

Terve !

Joo pitää nyt ruveta käymään johtosarjat ja sähköt läpi kun auto menee ensiviikolla massauksaan ja kotelosuojaukseen ... "puran kaikki verhoilut pois ennen sitä ja pitää samalla vähän lisäillä äänieristeitä .

Mitenköhän saisin sinulta vito500tkm niitä sähkö kaavioita jotta pääsisin tutkailemaan sähköjä?

Tarkistin sumuvaloista polttimot ja olivat ok..mut pitänee tutkia tarkemmin viikon päästä.


Yksi imuletkun klemmari oli hieman ehkä löysällä kun tuntui että turbo rupesi toimimaan paremmin kirittyäni sen myös ilmansuodatin oli likaantunut kolmessa kuukaudessa yllättävän pajon.

Vitos vaihteen päälle meno on nyt kesä lämpimillä ollut aivan normaali mut pitää siihen jokin tarkastus tehdä ennen ensi pakkasia.


Kiitos vetokoukku tiedoista myös
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tarkasta ensin ne etuovien johtosarjat. Jos ei mitään löydy niin voin laittaa yv:nä kaavion.
JariKaa
Viestit: 15
Liittynyt: 20.6.2007 14:10

Viesti Kirjoittaja JariKaa »

Moro tvaiski

Saikko kuntoon?

Toi sun vikalista oli nimittäin ihna yks yhteen mun vikalistan kanssa, eli kyseessä lienee ns. tyyppivika... ;-))

Viittikkö laittaa tiedon mistä vika löytyi, säästäisit monelta ärräpäältä...

Niin ja sitten vielä yleisempi kysymys

Onko kukaan löytänyt sitä "repsikan jalkatilassa" olevaa sulakerasiaa, kun mun Vitossa 110 TD F (eli siis tehdasteikoinen pikkubussi) se tuntuu olevan joko erittäin hyvin naamioitu tai sitten se on siirretty johonkin parempaan paikkaan...

Kiitos avusta

Jari K
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Se sulakerasia on siinä rattiakselissa.
Apparin puolella ei taida olla kuin releitä/ohjausboxeja keskuslukko ym. ja ne on siellä kojelaudan sisällä.
tvaiski
Viestit: 10
Liittynyt: 30.1.2007 22:19
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja tvaiski »

Terve !

Nyt on ovien piuhat käyty läpi ja niinhän niistä suurinosa oli poikki
mut en saanut silti keskuslukkoa pelamaan....

kun laittaa kauko-ohjaimella avaimesta kuskin ovi käy lukossa aukeaa samantien ja muut ovet ei virka mitään.....

manuallisesti kun laitan avaimella eesim vänkärin ovesta taisivuovesta jää rele naksamaan .....

HERMO MENI !

irroitin ovien lukko solenoidien piuhat nyt saan ovet lukkoon yksitellen avaimella ;)


Seuraava ongelma kun se mielestäni ei lähde "siis kiihdy " niinkuin aiemmin se vaan turisee ...... kaikki letkut pitäis olla kunnossa...
liekkö tuossa Boschin laitteessa joka on ilmanputsarissa kiinni jotain vikaa....

PS: vielä ahtopaine mittari asentamatta.

niin ja ne sumarit ei pelaa vieläkään
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onko siellä oikealla puolella kojelaudan alla rintapellissä kiinni tuon näköinen keskuslukon ohjausboxi?
Kuulostaisi monivammaiselta toi lukkovika.
Jokaisessa lukossahan on katkasimet jotka kertoo yksikölle että onko lukko auki vai kiinni. jos jonkun lukon kytkin antaa väärää tietoa niin boxi ei lukitse lukkoja vaan pompauttaa ne kaikki auki. Lisäksi kaikkien ovien lukoissa kytkimet keskuslukon ohjaukseen. Nyt joutuisi mittailemaan että tuleeko keskuslukon solenoideille ohjaus ja onko ovien solenoidit ehjiä. Ja toimiiko ne kytkimet lukoissa.

Omassa oli etuovien johtosarjat säpäleinä. Lisäksi liukuovenlukko ja takaluukun lukko oli rikki. Ja vielä lisäksi jälkiasennettu hälytin sotki keskuslukon toimintaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29295
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vilkaisitko sivuliukuoven sisään, sieltäkin on yleensä johto poikki ihan oven takapäästä lukon vierestä ?
Saavatko liukuoven välissä olevat virtanastat varmasti kunnollisen kosketuksen ?

Noita Vito500tkm kaltaisia tapauksia on ollut joitain, suunnilleen kaikki rikki mikä vaan voi olla. :roll:
JariKaa
Viestit: 15
Liittynyt: 20.6.2007 14:10

Viesti Kirjoittaja JariKaa »

Kuskin oven johdot kolvattu uusiks.... (6 irtipoikki :? )

Keskuslukko ei toimi vieläkään, mutta takasivuikkunat (siivekkeet) alkoi pelaamaan... jotain hyötyä tuostakin urakasta :lol:

Sivuoven johdot näytti siisteiltä, pitää vielä tutkia toi lukon vierusta...

Huomenna pitää avata repsikan ovi ja katsoa sen johtonippu...

Tällähetkellä kaikki ovet toimivat mekaanisesti, mutta jos esim. repsikan oven vääntää avaimella lukkoon ei muut ovet tee mitään, mutta repsikan jalkatilassa alkaa isommassa relepoksissa (se johon menee 4 nippua johtoja) napsua... napsunta tosin loppuu kun sen relepoksin ekan liittimen avaa...


Oireet:

Oireina oli alussa (talvella) että ovet paukkuivat auki ja lukkiutuivat vasta muutaman kerran napsuteltuaa..

Sitten seuraavassa vaiheessa ovet eivät lukkiutuneet enää kuskin ovesta, repsikan ovesta kylläkin...

Ja nyt pari viikkoa sitten loppui tuo repsikan ovesta sulkeutuminenkin...

Siitä aiheutui muuten kunnon paniikki...
sillä kun keskuslukko ei toimi, ei polttoainetankin luukkukaan avaudu, joten eikun kirjasta lukemaan "hätäavausohjetta", no tuhkis pois ja hätävipua vääntämään, mutta kun ei liikkunut näillä voimilla. No siinä ei auttanut muu kuin tehdä pieni varikkopysähdys huoltiksen pihassa ja purkaa verhoilut, että pääsi kunnolla lukkoon käsiksi. No ei auennut vieläkään hätävivusta (kun en viittinyt rikkoa sitä) vaan päätin ottaa koko lukon pois.

On ne vaan kivoja nämä "kaikki toimii sähköllä"-autot :lol:

Jari :roll:
JariKaa
Viestit: 15
Liittynyt: 20.6.2007 14:10

Viesti Kirjoittaja JariKaa »

Vianetsintä jatkuu...

repsikan ovesta löyty yksi katkennut johto, mutta ei sekään ongelmaa ratkaissut...

Nyt joka ovi jo käskyttää tuota relettä, mutta lukot ei liiku...

Pitää vielä tutkia peräluukun johdot, josko vika piilisi siellä...

Ilmeisesti koko sähkölukkosysteemissä EI OLE SULAKETTA, vai kuinka?

Mitenkäs sitten noita lukkoja / solenoideja voisi testata???

Jari
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tuollanen kytkentä siellä lukossa pitäisi olla.
Kuvassa piiretty vain yksi lukko. Samanlaiset kytkennät on joka lukossa, paitsi pa-luukku jossa pelkkä solenoidi.

Kuva
Keltainen/musta ja vihreä/musta on katkasimien tieto. Valkoinen/punainen ja sininen/punainen on solenoideille.

Yksikölle tulee katkasimien johdot joka lukolta.(omassa 4kpl ke/mu johtoja ja 4kpl vi/mu johtoja.
Solenoideille taas lähtee yksiköltä kaksi johtoa (va/pu ja si/pu)jotka haarotetaan jokaiselle ovelle auton johtosarjassa.
Kuva
Ruskeat yksikön maadotuksia ja vasemmalla jännitesyöttö johto pu/va.
JariKaa
Viestit: 15
Liittynyt: 20.6.2007 14:10

Viesti Kirjoittaja JariKaa »

Kiitos havainnollistavasta kaaviosta vito 500tkm...

Nyt alkoi yleimittari kertoa jotain ymmärrettävää dataa aiheesta...

Etuovet tuntuisivat toimivan kaikken taiteen sääntöjen mukaisesti

Ovi auki:
musta (siis valk/pun) ja vihr/musta johto kytkettyinä (0 ohmia)
sekä
musta ja kelt/musta kytkettyinä

Ovi kiinni (lukossa):
musta ja vihr/musta kytkettyinä

Näin sen ilmeisesti pitäisikin mennä :shock:

Mutta sitten liukuovi

Nastat (ylhäältä alas)
  • sin/pun
    valk/pun (musta)
    vihr/musta
    kelt/musta
Mutta nyt ei menekkään enää kytkeytymiset samalla lailla kuin etuovissa....

Onko siis niin että liukuovessa on jotain sökönä... (johdot ehjät ja mikrokytkin oven takareunassa näyttäisi toimivan, mutta...

Onko solenoidin kytkin risa?

Voisiko joku yleismittarin omaava ystävällinen sielu (jolla keskuslukko toimii) kurkata mittarilla millaiset on toimivan oven kytkeytymiset...

Kiitos!

Nimim. "kohta pätevöitynyt autosähkökorjaaja" :D

Jari
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nonii, tunne autosi(vitosi) sarja jatkuu:

Omasta mittaukset tein ohjausboxilta koska sieltä pysty kaikki johdot, lukot mittaamaan ja testaamaan. vi/mu ja ke/mu johdot on niitä katkasimien johtoja. Kaikilta lukoilta tulee erikseen nämä johdot. Si/pu ja va/pu ovat solenoidien johtoja. Näihin kun syötetään toiseen + ja toiseen - niin solenoidit naksahtaa joko auki tai kiinni. Ja kun kytket toisin päin niin silloin solenoidit pelaa toiseen suuntaan. Kun tämä tehdään kuuluu kaikki ovet olla mekaanisesti lukossa (tai kieli painettuna sisälle).
Jos liukuovesta johtoja katselet niin siellä si/pu va/pu johdot menee suoraan soleinoidille.(etuovissa kytkin välissä).
Onkos siinä ohjausboxi kuvan mukainen?
Tuossa kokeilisin kytkeä/syöttää jännitteen ja maaton noihin liukuoven kahteen ylimmäiseen nastaan (solenoidi). Näin tietäisi että toimiiko liukuoven solenoidi.

Vitossani ei toiminut liukuovi eikä takaluukku. Ratkasin ongelman siten että laitoin liukuoveen ja takaluukkuun pelkät solenoidit. Sellaiset "tarvikemallit". Näin saa keskuslukon toimimaan. Tästä ei ole muuta haittaa kuin että keskuslukkoa ei voi avata avaimella näistä ovista. Molemmista etuovista keskuslukon ohjaus kuitenkin toimii ja kaikki ovet aukeaa ja menee kiinni keskuslukituksella.

Laitoin takaluukun kahvaan katkasimen joka aktivoi takaluukunlukon solenoidin. Tai oikeastaan vaihdoin koko takaluukunkahvan paneleineen -06 S80 volvosta :shock: . Ja tais noi solenoiditkin tulla volvoista, niitä kun on jäännyt nurkkiin.

Omaa romua olen rakentanut noin 400 tuntia ja siihen mahtuu muutama herrmonmenetys. Viton kanssa niitä hermoja vaaditaan. Omat pommit mersut ja muut romut on aina olleet enemmän tai vähemmän rakennussarjoja. Alle 500tkm ajettua en tunne omaksi jos sellaisen omistan :D

Toivottavasti näistä minun epämääräisistä jokelluksista on jotain apua :D .
tvaiski
Viestit: 10
Liittynyt: 30.1.2007 22:19
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja tvaiski »

Terve !

Minä olen kanssa käynyt läpi kaikki ovien kaapelit ja uusinut ne... suurin osa oli poikki silti ei ruvennut pelamaan.... seuraavaksi rupean tekemään mittaukset tuon kaavion mukaan... toivottavasti rupeaa pelamaaan sitten...

Millainen teillä on muuten jarru minulle tekivät jarruempan viton takajarruihin levyt , palat, kengät uusiksi ja vielä ilmattukkin toiseen kertaan mut jarru poljintapitää painaa melkein puoleen väliin ennenkuin jarru ottaa ... aivan kuin olisi ilmaa edelleen ? miten ABS vaikuttaa ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29295
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käy soratiellä tekemässä muutama reipas lukkojarrutus (mahdollinen muu liikenne huomioiden).
Vitossa hyvä konsti kun poljin menee liian syvään.
paci
Viestit: 12
Liittynyt: 04.9.2014 20:58

Viesti Kirjoittaja paci »

Vitosta on sivuoven ja takaluukun moottorit palaneet. Tarkoitus laittaa ns. tarvikemallit tilalle, meneekö heittämällä kun tarvikemalleissa vain kaksi johtoa? Jos sais keskuslukituksen pelaamaan...
EdVonV
Viestit: 161
Liittynyt: 23.11.2007 13:11
Paikkakunta: Tampere

Keskuslukituksesta

Viesti Kirjoittaja EdVonV »

Lainaan tätä kun sopivasti on aihetta käsitelty..
Missä on kauko-ohjaimen vastaanotin etc kilikkeet? W638
Avain toimii mutta mitään ei tapahdu..
EdVonV
Viestit: 161
Liittynyt: 23.11.2007 13:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja EdVonV »

Kunnossa on. Kiitos vaan avusta :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29295
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos itsellesi, mukava oli tietää mistä vika löytyi kun ei osattu auttaa.
Vitura
Viestit: 1
Liittynyt: 12.4.2018 23:50

Viton sähkökaavio apuja?

Viesti Kirjoittaja Vitura »

Sähkökaaviota kaipailen, löytyykö keltään? Vuosimalliin 1996, 108D
Haaveena VITO
Viestit: 11
Liittynyt: 17.3.2020 13:05

MERCEDES-BENZ VITO / MIXTO Umpikori (W639) keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Haaveena VITO »

gooney kirjoitti::shock: omassa vitossa huomasin, että kun oven avauskahva sisäpuolella jäi
epämääräiseen asentoon eli ei palautunut normaaliin asentoon, lukitus ei toiminut kaukolla eikä muutenkaan, vaan räpsähtivät auki.
Minulla mittariston oviauki valo paloi ja kaukosäädin kyllä avasi lukot mutta ei lukinnut kuin ohjaamon.
Avasi kyllä myös kontin...
Viaksi paljastui takaoven katkennut johto heti liityimen juuresta, poistin koko liittimen ja tinasin kaapelit yhteen.
Nyt toimii kuin pitää ja mittariston ovi auki valo toimii...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sähköt”