C240 2,6 V6 2000 Pyyhin+esp/bas ?

Vastaa Viestiin
Pukki_nen
Viestit: 6
Liittynyt: 10.12.2014 12:39
Paikkakunta: Kerava

C240 2,6 V6 2000 Pyyhin+esp/bas ?

Viesti Kirjoittaja Pukki_nen »

Moro moro,

Eli lyhyesti apuja kaivataan asiasta mitään tietämättömälle....Ostin kyseisen kaunokaisen 3kk sitten ja ostaessa myyjä ilmoitti että autossa on muutama ominaisuus...tästä kumminkaan välittäneenä kaunokainen oli kuin tehty minulle joten pankin kautta kotiin (en ole katunut)...Nyt vikoja selvittäneenä ei enää perustalliaisen tiedot riitä joten ohessa viat ja yritykset selvittää niitä...

Pyyhkijä elää välillä aivan omaa elämäänsä...saattaa lähteä päälle milloin vain aikä pysähdy vaikka tekisi mitä sekä saattaa jättää pyyhkijän 10cm normaaliasentoa ylemmäksi...ainoa mikä auttaa on sammuttaa auto..tihkuasento varsinkin on hankala koska saattaa jättää pyyhkimättä tai pyyhkii kokonaan (on sadetutka, mutta otettu piuha irti tällä ei kumminkaan ollut vaikutusta)..2-3 asento toimii normaalisti, mutta saattaa jättää päälle myöskin vaikka kääntää 0-asentoon...tuulilasin pesuri toimii käskystä ja aivan normaalisti..vuonna 2014 tammikuussa on vaihdettu uusi moottori sekä eilen vaihdoin uuden viiksen sekä kaikki releet...Myös tinasin 4kpl johtoja jotka menevät sulakerasialle kunnolla liittimeen kiinni...Ei vaikutusta...Olisiko SAM rikki ?

Toinen ongelma on että ensimmäistä kertaa käynnistäessä jos auto seissyt enemmän kuin 6tuntia on että syttyy esp/bas valo...?ongelma kumminkin korjaantuu kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen...Kun valo palaa ABS toimii, mutta ESP ei eikä ESPtä saa nappulasta pois päältä..APP-autokorjaamolla käynti paljasti että ESP-yksikköön ei saa yhteyttä, mutta kun valo EI pala ESP toimii aivan normaalisti...Onko ideoita..??

Kiitos kaikille kiinnostuneille jo etukäteen...?

T-mu
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pyyhkijäongelmat kuulostaisi moottorin vialta ?

Jos ESP toimii normaalisti uudelleenkäynnistyksen jälkeen pitäisi siitä pystyä lukemaan vikakoodit ja tekemään muut testit.
wiimax.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5980
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: C240 2,6 V6 2000 Pyyhin+esp/bas ?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pukki_nen kirjoitti:Moro moro,

Eli lyhyesti apuja kaivataan asiasta mitään tietämättömälle....Ostin kyseisen kaunokaisen 3kk sitten ja ostaessa myyjä ilmoitti että autossa on muutama ominaisuus...tästä kumminkaan välittäneenä kaunokainen oli kuin tehty minulle joten pankin kautta kotiin (en ole katunut)...Nyt vikoja selvittäneenä ei enää perustalliaisen tiedot riitä joten ohessa viat ja yritykset selvittää niitä...

Pyyhkijä elää välillä aivan omaa elämäänsä...saattaa lähteä päälle milloin vain aikä pysähdy vaikka tekisi mitä sekä saattaa jättää pyyhkijän 10cm normaaliasentoa ylemmäksi...ainoa mikä auttaa on sammuttaa auto..tihkuasento varsinkin on hankala koska saattaa jättää pyyhkimättä tai pyyhkii kokonaan (on sadetutka, mutta otettu piuha irti tällä ei kumminkaan ollut vaikutusta)..2-3 asento toimii normaalisti, mutta saattaa jättää päälle myöskin vaikka kääntää 0-asentoon...tuulilasin pesuri toimii käskystä ja aivan normaalisti..vuonna 2014 tammikuussa on vaihdettu uusi moottori sekä eilen vaihdoin uuden viiksen sekä kaikki releet...Myös tinasin 4kpl johtoja jotka menevät sulakerasialle kunnolla liittimeen kiinni...Ei vaikutusta...Olisiko SAM rikki ?

Toinen ongelma on että ensimmäistä kertaa käynnistäessä jos auto seissyt enemmän kuin 6tuntia on että syttyy esp/bas valo...?ongelma kumminkin korjaantuu kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen...Kun valo palaa ABS toimii, mutta ESP ei eikä ESPtä saa nappulasta pois päältä..APP-autokorjaamolla käynti paljasti että ESP-yksikköön ei saa yhteyttä, mutta kun valo EI pala ESP toimii aivan normaalisti...Onko ideoita..??

Kiitos kaikille kiinnostuneille jo etukäteen...?

T-mu
Kurkistappa sulakelootasta sulakkeet ja sulakepohjan alta liitäntämodulin kunto ja sen alla olevan sam lootan vesimäärä/hapettumat.

Mikä on akun ikä/kunto? Paljonko jännitettä kun on seissyt hetken aikaa?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Pukki_nen
Viestit: 6
Liittynyt: 10.12.2014 12:39
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Pukki_nen »

Kiitos kummallekkin nopeista vastauksista...Toi pyyhkijän ongelma tosiaan alkoi jo edellisellä omistajalla ja hän vaihdatti Nummelassa Kahvimaan autossa tuon moottorin pyyhkijään, mutta sillä ei kuulemma ollut mitään vaikutusta (sen takia juottelin noita johtoja kun olivat huolimattomasti laittaneet kiinni liittimet)...Itsekkin alan kallistumaan tuohon pyyhkijän moottorin tai SAM puolelle..Eikä siellä moottorissa ole joku "kuparikiekko" tai joku muu vastaava mikä määrää pyyhkijän liikeradan ja jos liikerata ylittyy tai kontakti on väärä niin silloin moottori toimii omatoimisesti joten indikoisi moottoriin tai vaihtoehtoisesti yksikköön mikä ohjaa sitä..eikö se yksikkö ole juuri tuo SAM mitä AK47 ehdottaa ?...Ja nyt yli 10kertaa sulekarasian avanneena siellä ei ollut minkäänlaista kosteutta/hapettumaa tai palaneita sulakkeita..SAM boxia en vielä irroittanut, mutta maanantaina menen APP-autokorjaamolle missä nollataan vikamuisti kun kytkin virrat päälle vaikka aribag oli irti (oma moka, halusin kokeilla uutta viikseä että toimii) niin he lupasivat katsoa samalla onko SAM toiminnassa oikein..

Akusta totesivat APP:llä viimeksi että kaikki on siinä kunnossa, mutta mittaan vielä jännitteen jahka malttaisin antaa johtotähden seisoa hetken...Ajoin Keravalta Järvenpäähän viimeksi niin luonnollisesti akkuhan latautuu sinä aikana...Erittäin hyvä pointti tuo akku, mutta tänään aamulla -19c pakkasta ja auto seisoi yli 8 tuntia niin ei sytyttänyt asp/bas valoa vaikka starttasin kylmänä..se taas vetoisi sen puolesta että kun ei ole kosteutta niin ei ole vikaakaan...?Mittaan sen jokatapauksessa kuten ehdotitte!

ESP taas antoi viimeksi vikaa ESP-failure vaikka vikavalo ei palanut siitä päättelivät että ESP-yksikkössä jotain, mutta voiko vika olla myös jossain bas-anturissa..Täytyy niitäkin katsoa siis uudestaan maanantaina...

Sulakerasia on muuten mielenkiintoinen että siinä ei ole "normaalia" monitoimirelettä vaan se näyttäisi olevan uudemman mallinen eli viereikkäin pieniä releitä..Jos oikein käsitin niin eikä tuo sama kone mitä minulla on ole w203 korisen keulalla? se selittäisi että löytyy todella huonosti tietoa haulla W202 releet ? Meinaan vaan kun yritän etsiä uutta SAM-boxia jos tarvitsee...Löytyyhän sieltä SAM:ista varmasti joku osanumero, mutta kumminkin....

Kiitos taas !

T-mu
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5980
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pukki_nen kirjoitti:Kiitos kummallekkin nopeista vastauksista...Toi pyyhkijän ongelma tosiaan alkoi jo edellisellä omistajalla ja hän vaihdatti Nummelassa Kahvimaan autossa tuon moottorin pyyhkijään, mutta sillä ei kuulemma ollut mitään vaikutusta (sen takia juottelin noita johtoja kun olivat huolimattomasti laittaneet kiinni liittimet)...Itsekkin alan kallistumaan tuohon pyyhkijän moottorin tai SAM puolelle..Eikä siellä moottorissa ole joku "kuparikiekko" tai joku muu vastaava mikä määrää pyyhkijän liikeradan ja jos liikerata ylittyy tai kontakti on väärä niin silloin moottori toimii omatoimisesti joten indikoisi moottoriin tai vaihtoehtoisesti yksikköön mikä ohjaa sitä..eikö se yksikkö ole juuri tuo SAM mitä AK47 ehdottaa ?...Ja nyt yli 10kertaa sulekarasian avanneena siellä ei ollut minkäänlaista kosteutta/hapettumaa tai palaneita sulakkeita..SAM boxia en vielä irroittanut, mutta maanantaina menen APP-autokorjaamolle missä nollataan vikamuisti kun kytkin virrat päälle vaikka aribag oli irti (oma moka, halusin kokeilla uutta viikseä että toimii) niin he lupasivat katsoa samalla onko SAM toiminnassa oikein..

Akusta totesivat APP:llä viimeksi että kaikki on siinä kunnossa, mutta mittaan vielä jännitteen jahka malttaisin antaa johtotähden seisoa hetken...Ajoin Keravalta Järvenpäähän viimeksi niin luonnollisesti akkuhan latautuu sinä aikana...Erittäin hyvä pointti tuo akku, mutta tänään aamulla -19c pakkasta ja auto seisoi yli 8 tuntia niin ei sytyttänyt asp/bas valoa vaikka starttasin kylmänä..se taas vetoisi sen puolesta että kun ei ole kosteutta niin ei ole vikaakaan...?Mittaan sen jokatapauksessa kuten ehdotitte!

ESP taas antoi viimeksi vikaa ESP-failure vaikka vikavalo ei palanut siitä päättelivät että ESP-yksikkössä jotain, mutta voiko vika olla myös jossain bas-anturissa..Täytyy niitäkin katsoa siis uudestaan maanantaina...

Sulakerasia on muuten mielenkiintoinen että siinä ei ole "normaalia" monitoimirelettä vaan se näyttäisi olevan uudemman mallinen eli viereikkäin pieniä releitä..Jos oikein käsitin niin eikä tuo sama kone mitä minulla on ole w203 korisen keulalla? se selittäisi että löytyy todella huonosti tietoa haulla W202 releet ? Meinaan vaan kun yritän etsiä uutta SAM-boxia jos tarvitsee...Löytyyhän sieltä SAM:ista varmasti joku osanumero, mutta kumminkin....

Kiitos taas !

T-mu
Juu, se sulakkeiden ja releiden alla oleva osio sisältää sellaisen releet ja sulakeet samiin kytkevän palikan. Se voi olla pahastikkin hapettunut ja näkee vain aukomalla. Sam on siellä alla sitten. itse vaihdoin kyseisen palikan ja saminkin vaikka vika oli vain palikassa. Täältäkin pitäisi löytyä jostain kuva noin vuoden takaa.

Itsellä oli kerran sellaista vikaa kun saksasta oli tuotu c36 niin ei päässyt nummelassa weurlander (en suosittele, mutta taitaa olla jo konkassa) testerillään asr boksiin joka oli jostain syystä pimeänä. Ajelin siinä pari viikkoa ainakin autolla joka startissa kävi 2500rpm ja kaasupolin jollain varakäytöllä. Vakkari pimeenä yms. Lopunperin kun ei kerennyt löytää osaavaa korjaamoa vika häipyi itsestään ja arvelen että kosteus ja auton käyttämättömänä olo oli syynä. Sen jälestä boksiin pääsi aina kurkkaamaan vikakoodit... Joskus näinkin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Pukki_nen
Viestit: 6
Liittynyt: 10.12.2014 12:39
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Pukki_nen »

Mittaan tuon jännitteen akusta huomenna ja palaan asiaan mitä näytti...Nyt kun ollut koko ajan -10c niin ei ole kertaakaan sytyttänyt ESP/BAS valoa...Mysteeri siis syvenee... :shock:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5980
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pukki_nen kirjoitti:Mittaan tuon jännitteen akusta huomenna ja palaan asiaan mitä näytti...Nyt kun ollut koko ajan -10c niin ei ole kertaakaan sytyttänyt ESP/BAS valoa...Mysteeri siis syvenee... :shock:
viewtopic.php?t=48820&highlight=

Tossa linkki siihen topikkiin missä se sulakkeiden ja releiden ja samin välinen hässäkkä joka saatta olla joskus aika hapettunut.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Pukki_nen
Viestit: 6
Liittynyt: 10.12.2014 12:39
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Pukki_nen »

AK47 kirjoitti:
Pukki_nen kirjoitti:Mittaan tuon jännitteen akusta huomenna ja palaan asiaan mitä näytti...Nyt kun ollut koko ajan -10c niin ei ole kertaakaan sytyttänyt ESP/BAS valoa...Mysteeri siis syvenee... :shock:
viewtopic.php?t=48820&highlight=

Tossa linkki siihen topikkiin missä se sulakkeiden ja releiden ja samin välinen hässäkkä joka saatta olla joskus aika hapettunut.
No niin...Akkujännite auton seisseenä 8 tuntia on tasan 12v...lataus on kumminkin 14v joten laturissa tai latauksessa ei ole ilmeisesti vikaa...Kokeilin myös ottaa yöksi akun miinus kengän irti ja jännite pysyi samana 12v ennenkuin laitoin takaisin kiinni...Kaverini myös mittasi että kun miinusnavan ja kaapelin välistä mittaa niin auto ei pura mihinkään...Tänään vikakoodien luvun aikana jännite näytti 11,9v vaikka olin ajanut 40km ennen lukua ja suoraan talliin missä koodit luettiin joten mitä ilmeisemmin akun vaihto on edessä...todella mielenkiintoinen juttu sillä auto käynnistyy loistavasti vaikka pakkasta -15c ja seisonut useamman päivän...Jätin myös valot vahingossa päälle 1/2h niin silti lähti hyvin käyntiin...Eivät konkreettisesti osanneet sanoa APP:llä johtuuko tuo ESP/BAS-vika tuosta sillä vikakoodeissa oli vika BAS:in kalvoanturissa tai jossain vastaavassa...Joku kalvonasentotunnistin herjaa jotain..Noh toivotaan että akun vaihto auttaa sillä ESP/BAS valon kun syttyy niin poistuu kun käynnistää auton uudelleen...Vaihdan akun ja palaan vielä tähän aiheeseen uudelleen...

Pyyhkijävika on vieläkin selvittämättä...SAM näytti hyvältä eikä siellä ollut hapettumaa, mutta APP:n asentaja epäili silti että moottorissa on vika...seuraavaksi siis moottori käteen ja purkamaan koska jokuhan antaa nyt jonkun impulssin että pyyhkijä lähtee pyyhkimään vaikka ei ole käskyä..kun pyyhkijä menee "vikatilaan" niin ala-asennossa pyyhkijän rele ns.napsahtaa uudelleen ja pyyhkijä tekee koko kierroksen...tätä rumbaa saattaa jatkua 5min tai 20min...prkl...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5980
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pukki_nen kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
Pukki_nen kirjoitti:Mittaan tuon jännitteen akusta huomenna ja palaan asiaan mitä näytti...Nyt kun ollut koko ajan -10c niin ei ole kertaakaan sytyttänyt ESP/BAS valoa...Mysteeri siis syvenee... :shock:
viewtopic.php?t=48820&highlight=

Tossa linkki siihen topikkiin missä se sulakkeiden ja releiden ja samin välinen hässäkkä joka saatta olla joskus aika hapettunut.
No niin...Akkujännite auton seisseenä 8 tuntia on tasan 12v...lataus on kumminkin 14v joten laturissa tai latauksessa ei ole ilmeisesti vikaa...Kokeilin myös ottaa yöksi akun miinus kengän irti ja jännite pysyi samana 12v ennenkuin laitoin takaisin kiinni...Kaverini myös mittasi että kun miinusnavan ja kaapelin välistä mittaa niin auto ei pura mihinkään...Tänään vikakoodien luvun aikana jännite näytti 11,9v vaikka olin ajanut 40km ennen lukua ja suoraan talliin missä koodit luettiin joten mitä ilmeisemmin akun vaihto on edessä...todella mielenkiintoinen juttu sillä auto käynnistyy loistavasti vaikka pakkasta -15c ja seisonut useamman päivän...Jätin myös valot vahingossa päälle 1/2h niin silti lähti hyvin käyntiin...Eivät konkreettisesti osanneet sanoa APP:llä johtuuko tuo ESP/BAS-vika tuosta sillä vikakoodeissa oli vika BAS:in kalvoanturissa tai jossain vastaavassa...Joku kalvonasentotunnistin herjaa jotain..Noh toivotaan että akun vaihto auttaa sillä ESP/BAS valon kun syttyy niin poistuu kun käynnistää auton uudelleen...Vaihdan akun ja palaan vielä tähän aiheeseen uudelleen...

Pyyhkijävika on vieläkin selvittämättä...SAM näytti hyvältä eikä siellä ollut hapettumaa, mutta APP:n asentaja epäili silti että moottorissa on vika...seuraavaksi siis moottori käteen ja purkamaan koska jokuhan antaa nyt jonkun impulssin että pyyhkijä lähtee pyyhkimään vaikka ei ole käskyä..kun pyyhkijä menee "vikatilaan" niin ala-asennossa pyyhkijän rele ns.napsahtaa uudelleen ja pyyhkijä tekee koko kierroksen...tätä rumbaa saattaa jatkua 5min tai 20min...prkl...
Pyyhkijä tekee alijännitteen ilmetessä ainakin käynnistäessä/virrat päälle kytkiessä pyyhkimisliikkeen useammassakin mersussa. Ei siis vika vaan ominaisuus. Vaiha vaan se akku. Saattaahan se olla että jos jännite kyykähtää niin se on sellisella rajalla että pyyhin kummittelee muttei alijännitteestä vielä herjaa muutoin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Pukki_nen
Viestit: 6
Liittynyt: 10.12.2014 12:39
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Pukki_nen »

AK47 kirjoitti:
Pukki_nen kirjoitti:
AK47 kirjoitti: viewtopic.php?t=48820&highlight=

Tossa linkki siihen topikkiin missä se sulakkeiden ja releiden ja samin välinen hässäkkä joka saatta olla joskus aika hapettunut.
No niin...Akkujännite auton seisseenä 8 tuntia on tasan 12v...lataus on kumminkin 14v joten laturissa tai latauksessa ei ole ilmeisesti vikaa...Kokeilin myös ottaa yöksi akun miinus kengän irti ja jännite pysyi samana 12v ennenkuin laitoin takaisin kiinni...Kaverini myös mittasi että kun miinusnavan ja kaapelin välistä mittaa niin auto ei pura mihinkään...Tänään vikakoodien luvun aikana jännite näytti 11,9v vaikka olin ajanut 40km ennen lukua ja suoraan talliin missä koodit luettiin joten mitä ilmeisemmin akun vaihto on edessä...todella mielenkiintoinen juttu sillä auto käynnistyy loistavasti vaikka pakkasta -15c ja seisonut useamman päivän...Jätin myös valot vahingossa päälle 1/2h niin silti lähti hyvin käyntiin...Eivät konkreettisesti osanneet sanoa APP:llä johtuuko tuo ESP/BAS-vika tuosta sillä vikakoodeissa oli vika BAS:in kalvoanturissa tai jossain vastaavassa...Joku kalvonasentotunnistin herjaa jotain..Noh toivotaan että akun vaihto auttaa sillä ESP/BAS valon kun syttyy niin poistuu kun käynnistää auton uudelleen...Vaihdan akun ja palaan vielä tähän aiheeseen uudelleen...

Pyyhkijävika on vieläkin selvittämättä...SAM näytti hyvältä eikä siellä ollut hapettumaa, mutta APP:n asentaja epäili silti että moottorissa on vika...seuraavaksi siis moottori käteen ja purkamaan koska jokuhan antaa nyt jonkun impulssin että pyyhkijä lähtee pyyhkimään vaikka ei ole käskyä..kun pyyhkijä menee "vikatilaan" niin ala-asennossa pyyhkijän rele ns.napsahtaa uudelleen ja pyyhkijä tekee koko kierroksen...tätä rumbaa saattaa jatkua 5min tai 20min...prkl...
Pyyhkijä tekee alijännitteen ilmetessä ainakin käynnistäessä/virrat päälle kytkiessä pyyhkimisliikkeen useammassakin mersussa. Ei siis vika vaan ominaisuus. Vaiha vaan se akku. Saattaahan se olla että jos jännite kyykähtää niin se on sellisella rajalla että pyyhin kummittelee muttei alijännitteestä vielä herjaa muutoin.
No niin arvoisat auttajat...Ongelmat ratkaistu..Ohessa ratkaisut..

-Pyyhkijän moottorissa oli jotain "kookosrasvan" näköistä asennusrasvaa jotka estivät liukupintojen kontaktin saannin...Hieman jarru kliineriä ja AVOT...Toimii kun junan vessa...Harmi etten ottanut kuvaa, mutta lisätietoja saa soittamalla 0405410806....

-ESP/BAS valo poistui kun vaihtoi uuden 100mAH akun..ei ole enää syttynyt eikä herjaa mitään...Akku lepotilassa nyt 12.6V :D

Kiitos kaikille auttaneille ja odotellessa seuraavaa ominaisuutta !

Teemu Pukkinen
Tifoso
Viestit: 214
Liittynyt: 02.11.2006 19:04
Paikkakunta: vihti

Viesti Kirjoittaja Tifoso »

Ja mähän ekana päivänä sanoin, että vaihda akku. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 sähkö”