Kyytimiehen 270cdi

Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kattelin tuossa vuoden takasta videota, näyttää itteasias ihan samalla tavalla vemputtavan kuskin puoli. Tämän jälkeenhän siis vetari vaihdettu kahdesti ja perä, eli vetariongelma olis outo. Tai siis, vetarihan tuon vaivan voi aiheuttaa mutta miksi vetari tekee tuon? Tukivarret solmussa ja vääntää vetarin väärään asentoon vaiko mikä? Vetari itsessään mielestäni melko poissuljettu, uskon kyllä niiden ammattitaitoon jotka sen kokeilleet että vetari toimii just niinku pitää.

Tuossa työmaan korjaamolla, jonne kai työssäoppimista pitäis mennä suorittamaan, asiasta keskusteltiin ja tuli semmonen ilmoille et pelkät väärät öljyt perässä aiheuttais. Toiselta puolen kitkalevy pykis väärien öljyjen vuoksi. Eivät joutaneet koeajaa, mutta jos tämän viikon mittaan sais ylipuhuttua :D Oishan se kyl melkoinen ylläri jos noin naurettavasta asiasta puoltoista vuotta murhetta. Kieroa takapyörän napaakin veikkailtiin, mutta luulis sen jarruttaessa tuntuvan tai renkaassa jollain tapaa näkyvän..

Saatiin eilen firman volkkarikin laukeemaan, sitä tuossa samalla kävin ihmettelemässä. Oli ampunu 3. ja 4. suuttimet mäkeen, ei ihme et jätti tielle. Saas nähä mitä muuta sieltä löytyy, nokka-akselit poikki, männissä reiät tai muuta hauskaa.. :shock:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuli takajarrut sitten taas vaihdettua.


Kuskin puoli

Kuva

Kuva


Appari

Kuva

Kuva


Noh, eka varovainen koeajo tuntui vähän mukavammalta, mutta eipä tuollakaan juuri ollut vaikutusta mihinkään, hyvä ettei taas pahempi
:shock:

Mutta ensimmäisten koeajojen jälkeen sitten syynäämään vanteen välistä miltä näyttää. Ei ollu kuumentunu ainakaan, mutta:

kuski
Kuva

appari
Kuva

Melko selkeä ero ja vielä molemmissa reunoissa. Et mistäs ihmeestä tämä nyt kertois? Tapit oli naurettavan huonossa kunnossa kuskin puolella, hioin niin puhtaiksi ku sai ja uus asennussarja motonetistä tilaukseen, 7,90€ koko sarja vs. KL:n 7€/kpl tapit..

Ja navat molemmin puolin vedetty kirkkaaksi.
Kuva
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vaihtuihan tuossa kuskin puoleinen olkavarsi/laakeri/napa, eikä oikeastaan mitään muutosta. Vähän näytti heittoa navassa olevan, mutta eipähän tuo selittänyt mitään. Ainoa mitä tuolta nyt uutta löytynyt, apparin takanurkan kun nostaa ylös ja nostelee rengasta rautakangella, alastullessa kolahtaa huolella. Iskari se ei ole, yläpään irrotin eikä vaikutusta, mutta tökkii taas sen verta ettei ole löytynyt vielä intoa tarkempaan syynäämiseen. Torstaina pitäis saada aikaseksi takatukivarsien vaihto, etuala, takaylä ja säätötanko, etuylätanko kun sedan mallisen tuossa sarjassa. Perjantaina siiten 3D 4p suuntaus, josko joku tolkku tulis.

Tuossa yrittäny saada parin päivän aikana tuolta jotain rikki, kunnon repeviä kiihdytyksiä, reippaita jarrutuksia, ajamista jarru pohjassa jne. mutta eipähän sieltä mikään oo pahentunut tästä huolimatta. Edelleen jarruttelu ravistaa mutta ei sille mitään selitystä löydy, ei mistään. Vähän tasaantunut tuo kuskin takanurkan levyn kuluminen, mutta ei vieläkään ihan tasaisesti vaikuttais ottavan.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt vuorostaan vaihtui taakse tukivarret, samalla katellen jos sieltä jotain vikaa löytyis. Eipä löytynyt. Eilen kiirellä vaihtelin koska tälle päivää 12 aika 4-pyöräsuuntaukseen jossa säätöpultit tarkotus laittaa kohilleen. Pääsin firmaan asti, kävelin tiskille vain kuullakseni ettei nyt sittenkään voida tehdä kun on noita muita hommia. Iski melkoinen vit****s, vielä sopivasti näin yövuoron jatkoksi. Ei muutaku soitteleen firmoja läpi jotta sais edes suoraan kulkemaan. Rengasnuora tuli apuun, ainoa harmi vaan se ettei siellä säätöpulttien asennus onnistunut.

Lopputulos tästä kaikesta oli +-0, ihan yhtä kamala kuin aiemminkin, eipähän ollut tukivarsissa vikaa. Tässä kohtaa vaihtamattomien osien lista on paljon lyhyempi kuin vaihdettujen: taka-alatukivarsien sisäpuslat, perän takakannakekumit ja oikean puolen takatolppa.

Jos vähän suhteuttaa asiaa, rouvan autolla eilen liikenteessä, siinä todettuja vikoja: Vetarin sisänivel väljä ja hakkaa melko äänekkäästi, taka-akselin kiinnityspusla riekaleina, vaihdelaatikon kannatinkumi paloina eli tyhjäkäynnillä ravistaa tolkuttomasti. Mutta, ajaessa ei ravista, siitä huolimatta että alkaa kiskoa rajusti oikealle kun ratista irrottaa. Tuohon omaan nyt vaihdettu edellä mainittuja lukuunottamatta kaikki, siitä huolimatta ettei vaihdetuissa osissa varsinaista vikaa ole ollut. Ja kokoajan vaan huonompaan mennään. Ajo alkaa olla sen tuntuista että takakelkka irti lukuunottamatta sitä ettei vaella. Oireilu jo sillä tasolla että vian pitäisi olla itsestään selvä kun vaan vilkaisee alle, mutta ei missään mitään selittävää. Ja edelleen ainoa havaittava asia on apparin takapään kolahdus renkaan laskiessa, vapaassa riipunnassa. Suunnilleen viimeisen sentin kohdalla tulee. Seuraavaksi menee vaihtoon tolppa, vaikka se tuskin syyllinen koska kolahtaa yläpään ollessa irrotettuna. Mutta ei muutakaan keksi.

Jos jotain positiivista, jarrulevyn outo kuluminen loppui nähtävästi siihen navan vaihtoon.

Oiskohan nyt tullut se aika että sais soitella auton suunnitelleelle insinöörille ja pyytää selitystä tälle?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tulihan sitten pyöreitä mittariin:Kuva

Tekniikka kaikin puolin pelannu, mutta alkaa mennä, kuten monista viesteistä voi päätellä, melko epätoivoiseksi kun vikaa ei löydy sitten millään.

Härmän reissulla montun päällä pääsi ihmettelemään, pitkästä aikaa löytyi sentään jotain mutta ei parantanut juuri mitään, muuttui vaan vähän erilaiseksi. Oli etuvakaajan korikumien kiinnityspultit melko löysällä mutta ei ajossa juuri erilainen ollut. Taas ja jälleen kerran etupyörän laakereita koetin saada kohilleen mutta ei silläkään oikein tulosta tullut.

Tuosta takakelkan kumien raosta:

Kuva

Kuva

Kurkin lankun alle, rakoa sielläkin näytti olevan mutten keksinyt miksei kokeeksi vois laittaa tiukemmin paikoilleen.


Kuva

En tiedä mistä peräisin mutta istu hyvin paikoilleen, sopivan kuperakin. Vulkanoituvalle teipillä peittoon ja sähköteippi päälle pitämään paikoilleen. Jos ei muuta niin tuo moneen kertaan ihmettelemäni epämääräinen jostain tuleva vouvotus kirkastui, johtaa paremmin koriin ja runkoon, apparin takanurkka on äänen lähde. Enkä ymmärrä miten voi olla, levy ja palat just uusittu, takapyörän laakeri just uusittu, satula herkistelty ja toimii hyvin. Itse asiassa ihan sama vonkuna miksi alunperin laakerit taakse vaihdatin. Navassa ei näy heittoa mutta jostain syystä tallissa ku ees taas liikutteli autoa kuulu rohinaa takanurkasta. Tiedä onko se kaikkien ongelmien aiheuttaja vai onko erillinen vaiva.

Pegaa tämän tiimoilta melko paljon häirinnyt, vemputus tosiaan loppui kun etupään sai jumiin, sinne perusongelma viittais. Mutta ei sieltä löydy mitään, ei voi ees kokeeksi enää mitään vaihtaa kun kaikki kertaalleen ainakin vaihdettu.

Paikalliset mb firmat eivät ole vikaa lukuisista yrityksistä huolimatta onnistuneet löytämään, en enää tiedä mitä ihmettä tekis. Pitäis löytää aikaa pidempään reissuun jos jollekin foorumilla hyväksi todetulle korjaamolle sais ajan.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vaihteeksi 4-p suuntaus, tällä kerralla säätöpultitkin tuli hoidettua. Tais auttaa myös se seikka et toisessa firmassa huomattiin myös et tasonsäädöllä varustetulle on hieman poikkeavat asetukset.. Vähän vielä ois ilmeisesti inan pielessä, mut ei mitään saa tehtyä. Vasen etuylätukivarsi motonetistä, tiedä vaikuttaisko jos lemföderin osaan vaihtais.

Kuva

Kuva

Takapään kolinalle ei sitä selvyyttä löytyny, huolella syynäsivät ja vääntelivät, mitään väljää ole havaittavissa, silti takanurkka edelleen känkkäilee.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eilen lähti uus suutin tilaukseen diesel-technikiltä, olihan se 4kk sitte muut -0,2 - -0,5 kun kolmos suutin näytti 1.7, aloin epäileen et osa ongelmista kuitenkin moottorin tärinästä lähtöisin.

Viimeisimmän suuntauksen jälkeen oli huomattavasti mukavampi ajella, tässä räntäloskakelissäkin auto meni minne piti eikä suuntavakaudessa moitetta, mutta siihen se jääkin : :roll:

Keksiskö joku nyt jonkun tolkun, tää ku on nyt niin selkeä:

Yön on pihassa kylmässä, ajamaan lähtiessä takapään nypytys entisillään mutta rattiin ei ravistele paljoa tyhjäkäyntiä enempiä. Riippuen ulkolämpötilasta, tutisuttaa matkan edetessä enempi tahi vähempi. Tämän hetkisen otannan perusteella kylmässä on parempi.

Eilisen päivän oli lämpimässä hallissa, ravisutti ajellessa rattiin niin maan perk*leesti, pahentuen matkan aikana. Ei merkittävästi vauhti vaikuttanu, jostain 50kmh eteenpäin suht samanlaisena jatkui. Sen verta kokeilin et vauhdista vapaalle rullaamaan, kierroksia siinä nostattelin 3000 asti, ei kierroksilla vaikutusta.

Käytännössä joku pääsee edessä tekemään tuollaista lämpösenä, pakkasessa niin jäykkä ettei oirehdi tai jotain..


Tuli apparin etuoven listakin vihdoin tehtyä loppuun, eipä siinä sitten vaadittu ku 8 yritystä ja useampi kuukausi..
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Olihan sitte motonetistä ostettu etuylätukivarsi finaalissa, vertas toiseen puoleen niin tuli todettua et eihän siinä pallossa saa olla välystä.

Kuva

Ahdastahan tuolla tallissa oli puuhastella, mut onnistui kuitenkin

Kuva

Koetin hetken olla optimistinen ja ajattelin et jos kerrankin kun löytää selkeän väljyyden niin etupään känkkäily loppuis, mutta ei :shock: Ekat 50km oli suunnilleen entisensä, sitte meni huonommaksi, alkoi jopa tuo suuntavakaus kärsiä. Piti ihan matkalla pysähtyä varmistamaan pyöränpultit ja potkia loska pois mutta eipähän tuolla merkitystä. Tukivarsi nyt varmuudella kunnolla kiinni, mut jotain muuta siellä on tai sitten joku hajos lennosta.

Kuva

Pikkusen vinossa näyttäs olevan, saman verran ku eilenkin, apparin puolella vanteen keskeltä kaareen 40cm, kuskin puolella 38cm. Eri alustoilla ollu samanlainen. Tänään jos alle pääsis konttimaan ja katton taas mikä mahtaa olla. Luulis et katkennu jousi/jousikuppi pudottais enemmän, alapallo taas ei noin paljoa.

Kuva

Nykyään ylivuotoletkujen liittimet näköjään metallia. Tuli ilmoitus että tänään tuovat uuden suuttimen ihan kotiovelle.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Enpä jaksanut lukea stooria enempää mutta onko alatukivarren sisäpuslat missä kunnossa jos keulaa vetelee ja tärisee? Ja jos puslat vaihdettu, niin onko mehut pysyny puslan sisällä asentaessa? Muutenkin turvallisinta vaihtaa uusi tukivarsi kun nuo lahoo poikki, eikä varkätä puslien kanssa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vuos sitten joulukuussa vaihdettu kokonaisuutena molemmin puolin alatukivarret, sen mitä osaan niitä kokeilla niin ovat kunnossa. Etummaiset ei hievahda ja takimmaiset sen karvan verran, eikös ne takimmaiset nestetäytteiset ole? L-D:n kanssa tänään olin yhteydessä ja menee heidän ihmeteltäväksi reilun viikon päästä, mikäli ei katastrofeja synny aiemmin..

Tosiaan, pian ylätukivarren vaihdon jälkeen känkkäili ihan huolella, kaks senttiä painuksis oleva kuskin etunurkka ainoa löydös. Samat 2cm oli kotona, aseman pihas ja hallis. Tällä idealla alle konttimaan, nokka ylös, pukit tukivarsien alle ja vääntelemään. Alapallot ehjät mikäli ne osaan oikein kokeilla, porraspukki ja kangella sitä vasten palloa vääntämään. Jousikuppi moitteeton, jousi ehjä. Raidetangoista eikä koiranluista selkeitä välyksiä löytyny. Auto alas, ja kas; eipähän enää ollu korkeuseroa keulassa :shock:

Töistä päin lähin häiriköimään jälleen Pegaa, matkalla väykky oli lähes hyvä, pieni tutina ratissa ja aiempi joku-eessä-on-löysä tuntuma, mutta nyt taas kulki suoraan, ei vaellusta, ei vetelyä. Korjaantui siis enimmät ongelmat sillä et keula taas suorassa. Selkeehän on et kulmat muuttuu kun etunurkka alhaalla.

Takasin tullessa samanlainen vaikka peräpäätä nosteltiin, kunnes poikkesin abc:llä ostoksilla, tarkoittaen kolmea 90 käännöstä vasemmalla, sit taas mentiin. Tutisuttaa rattia ihan huolella, ihan-varmasti-jotain-eessä-on-irti mutta tälläkertaa ei ollut vaeltamista havaittavissa vaan kulku vakaata ja meni minne piti. Tämä vasemmalle kääntyessä pahenee on havaittu jo aiemmin, sillähän tämä kesällä uudelleen alkoi. Joku siellä antaa periksi vasemmalle kääntyessä, joka mahdollisesti aiheuttaa myös sen tumpsuttelun, parempaa kuvausta ku en keksi etupään käytökselle. Koululla käytin iskaritestissä, oli ok, vaikka iskarivaivaan toisaalta sopis. Eikä puolien välillä painellessa eikä nostellessa mitään eroa ole. Puoltoista vuotta vanhat bilsteinit, oudolta tuntuis et ois jo menny. Alapallo ois toinen vahva veikkaus mutta ku ei siinä välystä ole.

Mainittakoot ny vielä et yt-vartta vaihtaessa oli pukki kuskin puolen alatukivarren alla, liekö se kallistelu siinä sitten pahentanu hetkeksi, joka korjaantui koko keulan nostolla. Joku eessä jokatapauksessa tuon saa aikaan.

Huomisissa jos kirjoittelis tarkemmin mitä Pegan kanssa todettiin, lähinnä pitkä lista siitä missä vika ei ole.. :roll:


Tommosen UPS toi ovelle asti. Mistähän johtuu, tai aika jännä, et star antoi suutinarvot 1-2-4-5-3 järjestyksessä? Uutta letkua vielä joutais hakea, Etra varmaan oikeanlaista osaa myydä ylivuotoletkuksi.

Kuva
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

1-2-4-5-3 = sytytysjärjestys ?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sytytysjärjestys tosiaan kävis järkeen.

Onko noissa ylivuotoletkuissa jotain todella ihmeellistä ku hinta on 70-150€? Liitinten osuus noin 30€, on metrihinta kohillaan valmiissa sarjoissa..

Eilen selvinnyttä: takaa tuleva vouvotus ei tule perästä, eikä pyöränlaakerista. Mitään ylimääräistä ei takapää ilmassa, pukit tukivarsien alla kuunnellen ollut. Siellä se vika ei ole. Tosin perä värisee jännästi mut ei taida itse perä olla aiheuttaja vaan heijastuu jostain. Apparin takanurkan kolahduksen lähdettä ei löydy, rakenteista kuunnellen ei mistään selkeää lähdettä löydy, paljaalla korvalla kolahdus paljon voimakkaampi. Suht voimakas ääni iskarin yläpäästä, mutta muistetaan et kolahdus identtinen vaikka yläpää irrotettu, jostain sinne heijastaa. Myös koiranluu tais tuoda voimakkaammin äänen, mutta ei niin voimakkaasti että selittäis.
Erikoista oli myös ettei halunnut apparin puolta pyörittää, ei väliä oliko esp päällä vai poissa. Kuskin puoli piti pysäyttää et lähti apparin puoli pyörimään, kun kuskin puolen vapautti, alkoi apparin puolen pyörintä samantien hiipua. Jos Pega jossain kohtaa kertoo siitä nypyttelystä, yritti pyörät oudosti nykien pyöriä. Kun vähän jarrutteli niin alkoi tasaseen molemmat pyöriä.

Moottorin puolelta enimmäkseen kuulosti hyvältä, alipainepumppu rutisi jänskästi mut suht identtinen 320 pumpun kanssa, eli ei ihan heti johda toimenpiteisiin.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Juu olihan siinä perässä jännä nypytys tai jumputus mutta ei äännä mitenkään ikävästi laakerit pohis vallan nätillä äänellä eikä rattaatkaa pitäneet pahaa ääntä ollenkaan.

Mutta kuskin takasen kun pysäytti niin selkeästi nykytti käteen, sekään sinällään ei ehkä niin ihmeellistä kun perä oli viileä ja ehkä öljyt kankeat ja luistonesto saattoi sähköttää, taasen perämurikasta tuntui kokojan käteen jumputus vaikka pyöri nätisti ja en usko että se jumputus oli itse perästä lähtöisin vaikka siinä tuntuikin selvästi.

Tarvii varmaan pönkätä koko auto ylös ja kuunnella vaihdelaatikkokin jostainhan tommonen pompotus pitäs johtua
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Paljon taas tullu tehtyä, luulis et alkais olla kunnossa mutta vieläkin joku mättää.

Tammikuun puolenvälin tienoilla sain aikaseksi vaihtaa apparin etuoven, samalla oli tarkotus vaihdella nostokumit. Ite oven vaihtohan meni näppärästi, johtojen ja letkujen pujottelussa meni aikansa mutta muuten. Hyvin istu pre-faceliftin ovi, ikkunan alalista pitäis vielä vaihtaa, oiskohan tuo nyt musta kromi kun muut on mustaa. Ainoa erohan on oven sisäkahvan keskimmäinen ruuvi, pre-fl ovessa ei ole vasta kappaletta, eipä tuo sitä yhtä ruuvia tosin ole kaivannutkaan.

Tyynyjen vaihdossa ei kai suoranaista yllätystä tullut:

Kuva

Osais hitsata niin lopputulos vois olla vähän nätimpi

Kuva

Onneksi tällä erää ei muuta hitsattavaa löytyny, menihän tuossakin aikansa.

Etulokasuoja pitäis jaksaa irrottaa ja siistiä, pahalta näyttää muttei puhki ole joten kai vielä pelastettavissa

Kuva

Samalla reissulla L-D:n pajalla tuli käytyä näytillä. Apparin puolelta taka-takaylätukivarren ulompi pultti oli sen verran löysällä että pyörä heilu miten sattui :shock: Väittänen ettei ihan noin löysälle ollut jääny tukivarsia vaihdellessa. Paria viikkoa myöhemmin tunkkasin nurkan ylös, sai taas vetästä kireemmälle :roll: Ei käsittääkseni pitäis olla mahdollista että pääsee löystymään jos ei sitten pultti jumissa tukivarren puslan sisässä niin et tukivarren liikkeet pääsee pyörittämään pulttia..

Pegan avustuksella 3. suutinkin vihdoin vaihtui, samalla ylivuotoletkut liittimineen meni uusiksi. Helpolla vaikutti lähtevän, mutta suuttimen runko oli ruosteessa. Kuvassa siitä jo enimmät pyyhkäisty pois.

Kuva

Kahden vuoden odottelun jälkeen peruutustutkakin löysi tien paikoilleen

Kuva

Samalla tuli parit ruosteläikät siivottua, hiomalla pellille ja vasaralakka päälle, jos ny hetken pysyis poissa.

Kuva

Kuva

Aloitin jälleen kadonneiden sisävalojen metsästyksen, tuli samalla revittyä hälytin kokonaan mäkeen ja poistettua sellaset 30m koaksaalikaapelia pitkin autoa. Kummasti väheni roikkuvien johtojen ja teippiviritysten määrä.

Valoissa päässy seuraavaan: kaikkiin (takapenkin valo, D-pilarit + luukku) tulee virta, kaikkien maajohtoihin tulee saman verran virtaa. Johdot kulkee kynnyksessä eteen asti josta tulee apparin puolen kynnystä taas taakse pse contol moduleen asti, käytännössä alipainepumpulle. Takaovien kytkimet toimii, signaali kulkee perille asti. Liittimen kun irrottaa ohjausmodulista ja tökkää hyppyjohdolla maajohdon maihin, valot syttyy. Liittimen päästä maajohtoihin ei tule virtaa. Etusisävalo maadoittanee saman boksin kautta ja se toimii, ei olettaen modulin maadoitusongelma. Takaovia aukoessa edessä valo syttyy, sulkiessa sammuu :arrow: kytkimet ok. Yritin johtoja seurailla, tarkistin can-mötikän apparin jalkotilasta, ei näytä olevan hapettumaa eikä muutakaan erikoista. Ainoa epämääräinen löydös oli tämmöinen:

Kuva

Kuva

kaks poikkinaista johtoa, muttei taasen vastakappaleita, vihreä ja vihreä/musta, tulee A-pilarin sisältä. Löytyi huputettuja nippuja jossa vastaavat värit, mutta siihen se jääkin.

Ilmoille on heitetty teoria että koska ollut taksina, taksamittari ollut kytköksissä sisävaloihin ja sisävalo ongelma siihen kytköksissä. Mutta hankala lähteä etsimään kun ei tiedä mistä päin lähtee. Seuraavaksi varmaan penkit ja lattiaverhoilut irti että pääsee kunnolla käymään johtoja läpi. Jos tietoa taksamittarin kytkennöistä, lähinnä mistä päin tarvittavia johtonippuja lähtee etsimään, tieto otetaan kiitollisena vastaan. Uutena ollut siis Helsingissä taksina.

Tästä alustavaivasta edelleen, sitä samaa ärsyttävää nypytystä edelleen pitänyt, välillä vähän helpottanu, välillä taas pahemmin mutta mikään ei oo vieläkään hajonnut. Liekö samaa vaivaa vai erillinen, mutta edelleen hämmentää toi oikean takanurkan kolina. Vieläkin kun nurkan nostaa ilmaan, nostaa renkaan alta kangella muutaman sentin ja päästää irti, kuuluu voimakas kolahdus. Eikä saa millään paikannettua :shock: Luulis ettei kovin montaa mahdollisuutta ole mutta ei siitä huolimatta. Kuulostais et iskarin yläpää kolahtais, mutta kumit molemmin puolin ja pultti kireellä, ei pitäis olla mahdollista. Ja kolahdus jää vaikka iskarin yläpään irrottaa ja iskari irti korista. Pegan kanssa alle kontittiin, väänneltiin ja kuunneltiin, ei vaan paikallistu. Eikä muuttunut tukivarsien vaihdolla mihinkään.

Tänään huomasi että vasemmalle kääntyvässä kurvissa auto alkoi pykimään, 80 vauhtia ja loiva vasen käännös, loppui kun ratin suoristi. Joutais vaan konttia alle syynäämään, olettais et nyt jokin alkaa olla sen verran väljä et alkaa löytymään.

Vielä vaihtamatta olis taka-alatukivarsien sisäpään puslat, sitten kaikki alustassa olis kertaalleen uusittu.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Kysäisin asiaa kamulta, joka noita on aikoinaan yhdessä pajassa Helsinkiin taksivarustellut, vastasi näin:



..........

Tuo vihree/musta on ajonopeussignaali. Ei liity sisäväloihin. Kynnyskotelon vihree lienee pulssijohdon maa, ei koskaan käytetty. Abikon puristusjäljestä päätellen ei ole omaa käsialaa. Sisävalon maadoittava ohjaus on kytketty yleensä apparin ovikytkimelle. B-tolppa. Öö... oisko ollut auton johtosarjan ruskea/vaaleenpunanen johto. Pidempi öööö... muistaakseni Paavo kyllästyi tunnissa polttamaan sisäväloa, jos maadoitus jää päälle eli ovi sen mielestä auki eikä sisävalo siis syty ennen kuin maadotus poistuu. Rahastusvalon ohjaukseen käytettiin mittarivalmistajan kytkiksen mukaan sinistä johtoa. Ei kun luurimaan moista piuhaa molemmat b-pilarit, apparin ja kuskin jalkatilan sivuverhouksen taustat, a-pilarin verhouksen aluset, ratin ympärystöstä ja kuljettajan jalkatilan katosta ylimääräiset kataisimet oikeaan asentoon sekä saa toki kurkata kattovalon taustaakin. Joskus noissa myös taidettiin yhdistellä etu ja taka sisävalopiirit, jotta mittarin rahastustoiminto sytyttäisi sisävalot molempiin päihin hyttiä. Hep, tostahan taitaa olla jo kakskyt vuotta.


........


Josko yhtään helppais ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitää noilla ohjeilla lähtee ettimään, kiitos. Nyt tosin ei etuvalot toimineet takaovista, pitää kokeilla irrottaa liitin jos nollaantuis ja kattoo alkaisko taas pelaamaan. Boksista kun liittimen irrotti niin ei toiminut etupääkään etuovista, katkaisimesta kyllä. Tuota kytkinvaivaa itsekin epäilin, voi ongelma olla edessä katkaisimessakin vaikka siistiltä näytti purettuna. Toisaalta, takapenkin valo ja peräpään valot ei taida olla suoraan yhteydessä, vai syttyykö kontissa valo takaovia avatessa tai katkaisimesta? Takaluukussa imu ominaisuus pelaa, joku kytkin siellä toimii. Ja satunnaisesti kuoppaan osuessa kaikki syttyy palamaan mutteivät sammu ennenkuin auton sammuttaa.

Edelleen ihmetyttää virta maajohdossa, onko se jotenkin CAN-väylän ominaisuus vai onko jossain johdot yhdessä? Virta kaikkiin takapään sisävaloihin tulee penkin alta sulakkeesta 4 ja nyt uudella akulla antaa 14,5 V joka lampusta, sekä virta että maajohdosta, sulakkeen irrottamisen jälkeen taas ei. Ottikohan tosta nyt tolkkua :roll:

Kulutus taas on alkanut asettua sinne minne kuuluukin:
Kuva
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Rouvan fiiatin kanssa joutunu askarrella, jääny sähköprojekti nyt vähiin. Vähitellen ovien sisäpuolista ruosteita rapsutellu, olihan aikakin kun vielä on peltiä jäljellä.

Alkaa ajotietokone näyttää et öljynvaihtoaika lähestyy, alle 3000km jäljellä, yritin perehtyä nyt tarkemmin asiaan. Nyt kolme viimestä vaihtoa menty castrol magnatec 5w40, luokitus 229.31. Ulkomaan foorumeilla törmäsin semmoseen ettei om612 koneessa sitä sopiskaan käyttää vaan pitäis olla 229.51 luokiteltua. Ilmeisesti 31 on normi ja 51 longlife. Vaihtovälinä oon pitänyt tuota tietokoneen osoittamaa 20tkm väliä (näytti tuolla olleen melkein 25tkm :shock: ). Liekö tolla miten suuri merkitys tällä vaihtovälillä?

Melkein asian vierestä:

uus C hybrid, kohta 2

Kuva

Varmaan helsinki pahempi ku jkl, mut 14v vanha tekniikka ei silti aivan älyttömästi joudu häpeemään :D
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllä 229.31 luokituksenkin pitäisi riittää.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tulihan vaihteeksi ruosteita tupsuteltua, erinäisten kokeilujen jälkeen sai semmosen et kelpaa itelle.

Alkoi ahdistamaan tämä näky, jokin aika sitten päätin tehdä jotain niin kauan kun pelliä on jäljellä.
Kuva

Ei ihan mahdoton ollut lopulta, yks mitätön reikä paljastui muttei aiheuttanut toimenpiteitä
Kuva
Kuva

Fiksummat todennäköisesti tietää valmiiksi mutta vasaralakka EI kestä happospray maalia päälleen :oops: Aluksi tosiaan vetelin kylmästi vasaralakkaa suojaksi että pysyy ruoste poissa, mutta eipä tuota saa millään viimeisteltyä. Edellämainitun pohjalta asetonilla kaikki pois ja sillä hetkellä työmaalla ei ollut kuin ferrexiä, siitä muutama kerros peltiä suojaamaan ja arkena maaliliikkeeseen.

Sieltä myivät s&p priomat 3255 pohjalle (3,65€/dl, melko edullinen) ja siihen sopivan hiontavärin. Vaikka motipin maalien sävy todettu olevan ei-sinne-päinkään niin ajattelin että tuommosessa paikassa sen voi sietää. Ruiskun kanssa nurkkiin viitti sohia ja värikoodin mukaan teetettynä laadukkaat värit maksaa kohtuuttomasti huomioiden että melko näkymätön paikka.

Maalaushan meni ihan oikeaoppisesti, ulkona varjossa +2, ihan optimi tilanne :D Poran teräsharjalla ja dremelillä tuota uraa koetin mahdollisimman puhtaaksi saada, ferrexille 180 pintahionta. Tällä kertaa kokeilin yhteensopivuuksia, kaikki toimi mukavasti yhteen ilman kiehumisia, en siis kaikkea ferrexiä yrittänytkään pois.

Pensselöiden pari kerrosta priomatia, kuivaa muuten ihan tolkuttoman nopeasti. Ennen, jälkeen ja aikana varoen kuumailmapuhaltimella lämmittelin että jotenkin edes onnistuu. Muutama kerros hiontaväriä, kuivumisen jälkeen kevyt vesihionta 400 karkeudella, pesu ja kuivattelu jonka jälkeen pintaväri päälle.

Kuva

Sävyn heittoa vielä hankala arvioida kun aurinko osuu sopivasti vaan yhteen nurkkaan, mutta suht siedettävän näköinen. Jos tuo edes vuoden pari pitäis ittensä. Kun lakka kuivaa kunnolla, kotelosuoja-aine tiivisteuraan ja taas kovaa ajoa.

Pitää seuraavaksi projeksi taas ottaa toi takapää, siellä ei voi olla vikaa kun sen verta uusittu osaa mutta taas kolina ja tärinä on pahentunut joten joku siellä pielessä. Kuun vaihteessa joudan taas montun päälle, sitten vaihtuu taka-alatukivarsien sisäpuslat.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pikkusen jouti tota takapäätä taas ihmetellä. Ykskään pultti ei tällä kertaa ollu löystyny, jotain positiivista sentäs.

Tässä kuuluu toi ihme kolahdus, ei paikannu sitte millään. Eli nurkka sen verta ylhäällä et vapaariipunnassa pari senttiä jää renkaan alle tyhjää, rautakanki alle ja vähän nostoa.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fMEzyRoM7OM[/youtube]


Ja tässä, pukki alatukivarren alla suunnilleen koiranluun kohilla, paino siis alatukivarrella. Vähän köykäsen olosesti pääsee liikkumaan.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jrNX4d-D-W4[/youtube]

Kun huomioi että tuonne kuitenkin vaihdettu kaikki muut paitsi takaetuylätukivarsi (kuten ei muissakaan, ei siinäkään välystä) ja taka-alatukivarren sisempi pusla, niin molemmat todella outoja ongelmia. Kolahdus oli ennen tukivarsijumppaa, ennen tolpan vaihtoa eikä käytännös muuttunut mihinkään.

Rengashan huiteli vähän samaan malliin, tosin huomattavasti enemmän silloin L-D:n pajalla vieraillessa, silloin takemman ylätukivarren ulompi pultti oli löysällä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Alkuviikon projektina oli viimeisten alustanosien vaihto sekä öljyjen uusiminen perään ja laatikkoon.

Kuva

Perään Red Linen tavaraa, laatikkoon Liqui Molyn tuote josta väittivät kovasti että on kelponen ja suositukset täyttävä. Sinänsä yksinkertainen ja nopea homma, mutta tuo laatikon öljymäärä oli vähän hakusessa. Netistä kun kattelee eri valmistajien taulukkoja niin laatikkoon yleensä antaa 1.2 litraa, joidenkin taulukoiden mukaan taas 1.2 - 1.8. Lorottelin sen 1.2 litraa sisään ja koetin kuusiokoloavaimella mittailla mihin pinta asettuu. 19mm täyttöaukon reunan alapuolella tuolla määrällä. Vuorokauden pähkin asiaa, kunnes viimein saksalaiselta foorumilta löytyi tieto että WIS antaa 716.641 laatikolle täyttömääräksi 1.5 litraa ja pinnan tulee olla 10mm täyttöaukon alapuolella. 9mm jäi, eli kait siellä kelvollinen määrä.

Laatikon propuissa näköjään jotain ylimääräistä löytyi..
Kuva

Itse puslanvaihtohan meni odotetusti. Perä ylös, pukit alle ja ruuvailemaan. Lankku montun yli ja tunkilla tuetaan alatukivarren sisäpää. Pultti irti, hissukseen lasketaan tunkki ja otetaan jousi pois. Iskarin alapään kaks pulttia irti, koiranluun pultti ja vielä narinan pultti -> alatukivarsi on kädessä. Luulen et prässin omistajat pääsis huomattavasti helpommalla tässä vaiheessa :roll:

Kuva

Kuumailmapuhaltimella polttelin kumia kunnes sisäholkki lähti irti, kaavin kaiken pois mitä vaan sai. Hitsillä molempiin päihin ympäri pistettä ja leka kouraan. Tuurnalla ja vasaralla oman aikansa sai taistella mut lähtihän se. Alkuun molemmista päistä nakuttelin reunoja vähän sisään päin ja sitten vaan hakkaamaan.

Kuva

Kuva

Puslat luonnollisesti oli pakastimessa tämän projektin ajan. Hoonaustyökalulla siistin pinnan tuurnan jäljiltä ja kuumailmapuhaltimella taas lämmiteltiin useampi minuutti.

Valmiiksi etittynä sopivan kokoset hylsyt, yli puolen välin sai painettua ilman vastakappaletta. Joku päivä täytyy hankkia vähän isompi viilapenkki mutta meni tuollakin.

Kuva

Kuva

Suuret kiitokset Pegalle uusista pulteista sisäpäähän, KL olis saanut vasta maanantai iltapäiväksi. Ja liekö mitään merkitystä mutta orkkiksissa (M12x90) kierre jäi kantamaan kelkan korvakkeeseen. Yön pimeinä tunteina viittiny rälläkkää laulattaa, mut vähä pitää ylimäärästä vielä pätkästä pois.

Kuva

Kuva

Joku aika sitten huomasin sen haperon kohdan takanurkassa, aattelin et jos nyt sen tossa pikaseen hoitais, eihän se iso paikka ollutkaan. Arvaten lähti vähä isoolleen tuokin.

Kuva

Ja mun hitsaustaidot tuntien, jälki yhtäkaunista kuin tekijänsä :roll:

Kuva

Jos sen nyt tuolla kestäis. Positiivista oli ettei uusia paikkoja enää löytynyt, jos hetken pärjäis hitsailematta.


Kävin pitkästä aikaa vieraillulla maalarin luona. Tuollahan tota takalasin irrotusta ja pohjustusta ihmettelin, pakkohan sinne alle saada kestävää tavaraa. Ammattilaisilta löytyy onneks ratkaisu tälläiseenkin.

Kuva

Kuva

Mukaan tarttui maalin ja lakan lisäksi tuulilasiliima ja sille primeri, on lomalle jotain puuhasteltavaa. Ehkä helpointa olis ollut purkaa ja siistiä luukku kerralla, sitten koko luukku ruiskulla kerralla valmiiksi mutta kelit ei salli ulkona maalaamista ja mun tallissa ei puhettakaan et ruiskulla maalailee. Kynäruiskulla saa toivoakseni tehtyä noi pahimmat paikat, saa myöhemmin suihkia kokonaan uudet pinnat kunhan lasin ja jarruvalon alusen saa kuntoon.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tulihan sit aloitettua siistimisprojekti..


Kuva

Ihan muutaman kirosanan saattelemana :shock:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Projektikuvia viikon varrelta:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Uus viikko taas sitten alkoi. Homma edistyny itteni tietäen jopa hämmentävän nopeesti vailla suurempia murheita.

Tullu opeteltua ja kokeiltua ihan uusia asioita, ekaa kertaa koritinaamista, suurempana yllätyksenä ekan kerran puoles välis neljää kymmentä tuli leivottua mokkapalojakin :)

Kuva

Pega kävi kahvittelemassa, piti jotain tarjottavaa olla. Todettiin siinä paikkansapitäväksi mitä jo pariviikkoa sitten epäilin, apparin etutolpassa jotain ongelmaa, menee etuiskarit siis vaihtoon. Jos tämä ratkasee tän pitkäaikasen täryttelymurhen niin ehkä huudan, alle kaks vuotta vanhat bilsteinit..

Kuva

Kaikki paikat jotka mitenkään sai suojailin kotelosuojalla vaahtomuovinpalalla tuputellen, luonnollisesti sisältäpäin suihkittu käsittämättömät määrät just sauma ja reunakohtiin

Kuva

Orkkistiiviste lähti parin sentin pätkinä, etralta uutta 8mm leveetä nauhaa ja saksien kanssa askartelemaan

Kuva

Lasin sai tummennella irtonaisena, bilteman 7€ uudelleen käytettävä kalvo pintaan, on sen verta mukavampi asentaa ku normaalit. Tiiviste pesty ja uitettu silikonissa

Kuva

Lasi liimattuna, oottelee huomiseen kuivumista ja sitten hilut kasaan. Näkyy kyllä valumat, ei yllätys kun ruisku ränkkäs, hämärä talli, auto pökättynä sen verta pihalle et luukun sai suihkasta. Näkee myös ettei alalistan alustaa tehty tässä yhteydessä joten ei sinänsä haittaa, kesällä uusiksi pinnat.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Mokkapalat todettiin erittäin hyviksi 8)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Olis projekti näiltä osin valmis. Huomiseksi odottelee uudet bilsteinit asennusta, tälle iltaa enää jaksa.

Lasihan asettu nätisti paikoilleen tiiviste paikoillaan, tänään se liiman kuivuttua irti ja kotelosuojaa ympärille. Irrotusvaihees alunperin kun ei tienny mitä teki sai tiivisteen alareuna osumaa, uus noin 50€, joutais sen uusia

Kuva

Kahvan listakin tuli eristettyä luukusta, näytti vallan reunat hanganneen maalipintaa joka edesauttanut ruostumista.

Kuva

Lopputulos etäältä katottuna ihan siisti, mut parantelen ajallaan lakkapintaa kunhan alareunan tekee uusiksi.

Kuva

Ja vertailuksi se ennen kuva
Kuva

Eniten ärsyttää tuo oikealla lampun päällä oleva värin epätasaisuus, mietin et jos laittais sen E270 CDI tekstin, se cdi varmaan hämäis tota värieroa. KL:stä kysäsin, 35€ cdi ja 38€ e270, en nyt kuitenkaan sieltä taida ottaa. Jos jollain jouten ja etuisasti niin saa tarjota.

Toinen ärsyttävä asia, puoleentoistavuoteen ei kontin sisäverhoilu ollut paikoillaan, nyt kokoillessa huomasin et homma ois pitäny alottaa sisäkahvasta, jäi laittamati ku meni puoltuntii sen alapaneelin kanssa, ku ei osunu millään.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tulipa nyt toisiksi viimeset osat auton alle vaihettua, perän takakiinnikkeet. Ne kun vuoden päivät ootellu vaihtoa. Toisekseen, viimein ehti lähtee käymään Tapion luona, egr:n poiston ja pienten muutosten lisäksi kävi ilmi että toi manaamani ravistelu tulee voimansiirrosta.

Loppupeleissä kannakkeiden vaihto oli nopee homma kunhan oli sen 5h taistellu turhaan ja teki oikeenmoisen työkalun. Vanhat lähti ihan perus väkivallalla.

Kuva

Kuva

Yllättäen ei vaikutusta asiaan. Kokeilin siinä vanhan kardaanin takapätkän -> paheni. Nykyisen takasi vaihdettuani alkoi se vanha puljaus laatikon kannakkeen ja laakerin tukikumin kanssa, aina johonki muuttu mut ihan hyvä ei oo vieläkään. Alkaa tuntua et joku osa on viallinen, laatikon kannaketta kuitenkin epäilen. Aikoinaan sen vaihdon jälkeen tyhjäkäynti alkoi tuntua ratissa kun sen moottorin kumien vaihdolla sai pois. Sain sen siten et 80-100 välillä on parempi ku ennen mut pienemmis nopeuksissa vähä pahempi. Ei luulis kardaanin linjaamisen olevan noin vaikeeta. Sen verran pitäs konttia alle et pakoputken kiinnikkeet pitäis katella läpi, nyt tyhjäkäynnillä ja startatessa kauhee nitinä.

Kuva

Joo, kyllähän se johdon päässä käynti jotain vaikutti :D
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Enimmäkseen tasasesti mennyt viimeajat, tutinat tuomittu kardaaniperäisiksi ja siihen inspiraatiota yrittänyt etsiä. Tiedä vaan mitä sille tekis ku vikaa ei löydy.

Mutta tänään kesken ajon alkoi jotain takaa kuulua selkeä tasanen jumpsutus, tähän mennessä ollut tuo epämääränen täristely ja vähän jyristävä ääni. Auto ylös nurkka kerrallaan, ja yllättäen lopputulos: Ei mitään selittävää :shock: Kävin kaikki nurkat ihan varuiksi läpi, renkaissa ei ylimäärästä p*skaa, kulutuspinnat ja reunat katsoen ja kokeillen läpi :arrow: ei runkovikoja tai muutakaan epäilyttävää. Vetari liikkui niinku piti, ei ylimääräsiä välyksiä havaittavissa. Ei poikkeavaa välystä missään vaikka miten heilutteli, edestä laakerit napakasti ja alapallot ehjät. Jos vielä kotimatkalla jumpsuttelee niin täytynee metronomilla selvittää taajuus ja laskeskella mihin se sopii. En osaa hahmottaa noita pyörimisnopeuksia, jos joku suoraan osaa heittää montako kierrosta tommonen 16" pyörä tekee minuutissa 80km/h vauhdissa, helpottais kummasti laskeskelua.

Toinen jännä on satunnaisesti nouseva kulutus. Tää normiajo on sen 62,5km suuntaansa, ja nyt egr:n poiston jälkeen tietokone näyttää sen 5.2-5.4 keskikulutukseksi. Mutta satunnaisesti, vaikka miten nätisti ajelee, kulutus on 6. Sinänsähän ei ihan valtava nousu, mutta mielestäni tollanen 10% on merkittävä, huomioiden et ajotyyli ja matka on aina samanlainen.
Kertaalleen kokeilin nyppiä konehuoneesta liittimet irti ja tukkia takasin, hetken mentiin taas karvan yli viidellä. Ilmamäärämittaria hiukan epäilin, mutta olikos nyt niin ettei sillä merkitystä egr:n poiston jälkeen? Toki oma ajotyyli tuntien, voipi pöntöt olla tyhjäystä vaille. Se taitaa seuraava isompi projekti sitten olla.

Mutta palatakseni jumpsutteluun, vaihteiston kumityynyä moneen olen epäillyt ja ainoa mitä kardaanista löytyy epäilyttävää on etupätkän sivuttaisliike, joka tulee laatikon kumista. Laatikon tyyny antaa periksi lähes sentin suuntaansa, mut pirustako tietää mikä siinä on semmonen normaali liike.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kävin KL:ssä taas ostoksiksilla, orkkis kardaanintukikumi, lemföderin laatikonkumi ja SKF:n laakeri. Jos noilla ei oireista pääse eroon niin sit en enää keksi mikä voimansiirrossa voi känkätä.

Kuva

Tänään öljyt tarkotus vaihdella, koitin ettii Liqui Molyn huuhteluainetta mut ei ollut KL hyllyssä. AD liikkeestä oisivat Fortea taivuttelun jälkeen myyneet mut suositteli tuota BG:n ainetta, edullisempi ku Forte mut jopa parempi. Öljyksi tulee magnatecin sijaan Castrolin Edge 5w30, täyttää 229.31 ja 229.51 luokitukset, tosin magnatecistä mitään moitetta ole.


Taannoin tilailin hyllyn täytettä, tarvi koko ajan olla kaupoilla:
Kuva

Peruskulutusosat, suodattimet, pyöränlaakerit, alapallot, koiranluut ja narinat.

Se jumpsuttelu tulee ja menee, eilen autossa ei ekaan 50km mitään oiretta, lievä jyrinä, mut palaili taas ajon myötä. Jännää on sinänsä ettei taajuus sovi mihinkään, metronomilla todettuna 240/min, 90km/h nopeus eikä moottorin kierroksilla väliä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Konttorilla käytetty, leima tuli lähes huomautuksetta. Lisävalojen kanssa referenssit meni yli, omista pitkistä piti sulakkeet irrotella. Lievä välys etuläkoiranluiden yläpäästä löyty, ei haittaavan paljon mut silti havaittava.

Tuli sitten iltapuhteiksi taas tunkattua mese ilmaan.

Kuva

Vaihtoon meni nyt kardaanin laakeri, tukikumi sekä vaihteiston kannake.

Pojilla tehtaalla oli näköjään pora eksyny väärään paikkaan:

Kuva

Kuva

Ihmetystä aiheutti myös seuraava näky:

Kuva

Tuonne ei valumalla pitäis mistään päästä öljyä.. Välystä siitäkään löytynyt, seurantalinjalle.

Ärsyttävänä piirteenä tullut narina, loppuvuodesta sen kuskin takaolkavarren rakentelin uusiksi, se alkanut jo nyt narisemaan. Välystä takaa taaskaan löytynyt vaikka joku siellä kolistelee. Samoin se apparin takapyörän kolahdus edelleen ennallaan, tulee jo silloin kun ylös tunkatessa pyörä pääsee ala-asentoonsa. Ehkä tuokin joskus selviää.

Uutena kiusana tuli myös etupään narina, parin päivän sisään tullut. Kuskin puolelta alatukivarren taaempi puslahan sieltä syypääksi löytyi. Nesteet pysynyt sisällä, et lieköhän toistaiseksi sen suurempi murhe.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”