1997 300E W210 ilmastoinnin kompuran korjaus?
1997 300E W210 ilmastoinnin kompuran korjaus?
Morjens.
Mercedes-Benz E 300D Sedan 4ov 2990cm3 Diesel mallin ilmastoinnin kompura vinoilee.
Kompuran edessä olevan rullan edessä on semmoinen metallilevy, taitaa olla magneettikytkin tai sen kiinnityslevy, ja tuosta on kiinnitys lähtenyt irti ja se levyn perkule pyörii ympyrää sitä rullaa vasten ja aiheuttaa aikamoista mekkalaa, tai rohinaa.
Mitin että pitääköhän tuo koko kompura vaihtaa vai saakohan kompuraan varaosia, Veholta kyselin koko kompuran vaihtoa ja hinta oli lahjakkaat 1330€ töineen, eli pikkuisen kirpaisee jo kuullakkin tuo hinta, Tallinasta saisi tilattua uuden kompuran noin 250€ hintaan, Veholla kompuran hinta oli 1100€ ja työt sen 230€.
Onko jollakin mielessä joku edullinen paja kuka tekisi tuon vaihdon tai mielummin korjaisi tuon entisen kompuran ja paikkakuntana olisi pääkaupunkiseutu?
Kaunis Kiitos ja Kumarrus etukäteen tietäjille.
Mercedes-Benz E 300D Sedan 4ov 2990cm3 Diesel mallin ilmastoinnin kompura vinoilee.
Kompuran edessä olevan rullan edessä on semmoinen metallilevy, taitaa olla magneettikytkin tai sen kiinnityslevy, ja tuosta on kiinnitys lähtenyt irti ja se levyn perkule pyörii ympyrää sitä rullaa vasten ja aiheuttaa aikamoista mekkalaa, tai rohinaa.
Mitin että pitääköhän tuo koko kompura vaihtaa vai saakohan kompuraan varaosia, Veholta kyselin koko kompuran vaihtoa ja hinta oli lahjakkaat 1330€ töineen, eli pikkuisen kirpaisee jo kuullakkin tuo hinta, Tallinasta saisi tilattua uuden kompuran noin 250€ hintaan, Veholla kompuran hinta oli 1100€ ja työt sen 230€.
Onko jollakin mielessä joku edullinen paja kuka tekisi tuon vaihdon tai mielummin korjaisi tuon entisen kompuran ja paikkakuntana olisi pääkaupunkiseutu?
Kaunis Kiitos ja Kumarrus etukäteen tietäjille.
Viimeksi muokannut TimoNiemi, 22.1.2015 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kävi mulla mielessä semmoinenkin että jos löytäisi sopivan "tuulettajanhinhan" , eli lyhyemmän, ja jättäisi kokonaan pois tuon ilmastoinnin kompuran, eli hihna ei pyörittäisi kompuraa ollenkaan, tosin mietin vain että millä ihmeellä mittaan tuon lyhyemmän hihnan pituuden joka siihen sopisi jos ei ilmastointia olisi lainkaan???
kuuleppas kun meillä on tämä mese.fi. ja sitten
viewtopic.php?t=27130
ja joka kuun eka lauantai on rassausmiitti
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23883
Niin ostat käytetyn kompuran foorumin romureiskoilta (omani myin jo, valitettavasti) ja asennat sen itse miitissä! Ari sulle sitten systeemin tyhjentää ja täyttää! Kätevää, hauskaa ja pulla sekä sämpylät on hyviä!
PS tervetuloa foorumille!
PS2 ja jos et em. toimia jaksa/ehdi/uskalla niin hotari varmasti tekee sen sinulle myös vehoa halvemmalla ihan tuntityönä
viewtopic.php?t=27130
ja joka kuun eka lauantai on rassausmiitti
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23883
Niin ostat käytetyn kompuran foorumin romureiskoilta (omani myin jo, valitettavasti) ja asennat sen itse miitissä! Ari sulle sitten systeemin tyhjentää ja täyttää! Kätevää, hauskaa ja pulla sekä sämpylät on hyviä!
PS tervetuloa foorumille!
PS2 ja jos et em. toimia jaksa/ehdi/uskalla niin hotari varmasti tekee sen sinulle myös vehoa halvemmalla ihan tuntityönä
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Näin tein itse 202:ssa eli kompurasta kiinnityspultit irti ja ajelin viikon pari mitä kesti saksasta peruskunnostettu"tarvike" kompuran saapua. maksoi 149eur ja on toi yhen kesän pelannu.TimoNiemi kirjoitti:Kävi mulla mielessä semmoinenkin että jos löytäisi sopivan "tuulettajanhinhan" , eli lyhyemmän, ja jättäisi kokonaan pois tuon ilmastoinnin kompuran, eli hihna ei pyörittäisi kompuraa ollenkaan, tosin mietin vain että millä ihmeellä mittaan tuon lyhyemmän hihnan pituuden joka siihen sopisi jos ei ilmastointia olisi lainkaan???
Käytetty mitä kokeiltiin vuosi aineet pellolle eli semmoista ei ehkä kannata laittaa ellei halua lotota tai loju jossain joutilaana ilmaiseksi.
Lyhyempi hihna tais olla 50mm lyhyempi .... Googlaamaan vaan onko sun autoa tehty aitona suomiautona ilman ilmastointia ja mikä on mitta sille
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ratkaisin (luulin ratkaisseeni) ongelman.
Vein tänään auton huoltoon jossa piti vaihtaa tuo kompura uuteen, mutta päivällä soittivat ja sanoivat että tuommoista kompuraa ei löydy???
Ihmeissäni tietysti olin mutta palattiin sitten tuohon kakkos suunnitelmaan ja sanoin että vaihtakaa sitten siihen lyhyempi hihna joka kiertää tuon kompuran tai siis ei kierrä, eli ei pöyritä kompuraa lainkaan, samlla otin öljyn ja suodattimen vaihdon.
Päivällä sain viestin että auto on noudettavissa ja kun kävin hakemassa auton niin hihnan KITINÄ tai VINKUMINEN oli TOOOODELLA kovaa ja ärsyttävää.
Korjaamo ehti mennä kiinni kun sinne meinasin menna takaisin ja ajelin kotiin noin kilomertin matkan ja avasin konepellin ja kokeilin hihnaa, se oli ihan helvatin kireällä, siis se ei antanut oikeastaan lainkaan periksi ja tuolla kilometrin matkalla se oli muuttunut aika lämpöiseksi ja tuoksui palaneelle kumille.
Lisäksi autossa alkoi melkein heti palamaan ABS sekä ETS valot jotka eivät ole palanneet aikaisemmin, en tiedä liittyykä toisiinsa nämä viat mutta ihmetteln kun samaan aikaan alkoi kun hihna vaihdettiin.
Onkohan näissä automaattinen hihnan kiristäjä ja voikohan tuota hihnaa löystää esim. laturin asentoa muuttamalla, vai millä tuon saisi löysemmäksi, tosin vien auton välittömästi aamulla pajalle takaisin ja saavta kyllä tuon väsätä kuntoon.
Sitäkin mietin että millä muulla tavalla tuon kitinän ja vikinän saisi loppumaan ja pitääkö hihnan olla todella niin kireällä kuin pianon kieli?
(Tuo miitti olisi ollut ihan hyvä juttu kanssa mutta ei neää nykyään hirveästi ole pysynyt työkalut kädessä joten ei tiedä miten olisi homman itse tehnyt)
Vein tänään auton huoltoon jossa piti vaihtaa tuo kompura uuteen, mutta päivällä soittivat ja sanoivat että tuommoista kompuraa ei löydy???
Ihmeissäni tietysti olin mutta palattiin sitten tuohon kakkos suunnitelmaan ja sanoin että vaihtakaa sitten siihen lyhyempi hihna joka kiertää tuon kompuran tai siis ei kierrä, eli ei pöyritä kompuraa lainkaan, samlla otin öljyn ja suodattimen vaihdon.
Päivällä sain viestin että auto on noudettavissa ja kun kävin hakemassa auton niin hihnan KITINÄ tai VINKUMINEN oli TOOOODELLA kovaa ja ärsyttävää.
Korjaamo ehti mennä kiinni kun sinne meinasin menna takaisin ja ajelin kotiin noin kilomertin matkan ja avasin konepellin ja kokeilin hihnaa, se oli ihan helvatin kireällä, siis se ei antanut oikeastaan lainkaan periksi ja tuolla kilometrin matkalla se oli muuttunut aika lämpöiseksi ja tuoksui palaneelle kumille.
Lisäksi autossa alkoi melkein heti palamaan ABS sekä ETS valot jotka eivät ole palanneet aikaisemmin, en tiedä liittyykä toisiinsa nämä viat mutta ihmetteln kun samaan aikaan alkoi kun hihna vaihdettiin.
Onkohan näissä automaattinen hihnan kiristäjä ja voikohan tuota hihnaa löystää esim. laturin asentoa muuttamalla, vai millä tuon saisi löysemmäksi, tosin vien auton välittömästi aamulla pajalle takaisin ja saavta kyllä tuon väsätä kuntoon.
Sitäkin mietin että millä muulla tavalla tuon kitinän ja vikinän saisi loppumaan ja pitääkö hihnan olla todella niin kireällä kuin pianon kieli?
(Tuo miitti olisi ollut ihan hyvä juttu kanssa mutta ei neää nykyään hirveästi ole pysynyt työkalut kädessä joten ei tiedä miten olisi homman itse tehnyt)
Näin sanoivat että ei löydy, paikka josta osan tilasivat väitti myös että tuommoista löydy, on kuulemma ihan eri näköinen kun muut, sitä en tiedä onko sillä merkitystä kun auto on tuotu Saksasta (en minä) mutta luulisin että ei ole merkitystä.dealer kirjoitti:Ei löydy ? Eli eivät ole tilanneet oikeaa osaa.
Muutenkin kuulostaa siltä että on ollut aivan väärä korjaamo mersun kunnostamiseen. Ei vaadi suurta osaamista että laittaa hihnan oikeaa reittiä...
Itse mietin myös tuota että hihna on laitettu väärin....
XCY-711dealer kirjoitti:Tuontimaalla ei ole merkitystä. Kerroppa auton valmistenumero tai rekisterinumero niin katsotaan millä varaosanumerolla sopiva kompressori löytyy. Yksi mahdollisuus on se että ilmastointi on jälkiasennettu jolloin kompressorin löytäminen on hankalampaa muttei toki mahdotonta.
Se muuten mikä oli erilaista tuossa kompurassa oli se että tuohon oikeaan kompuraan tulee nuo ilmastoinnin letkut päälle ja tähän mun ilmeisesti jälkiasennettuun tulee letkut taakse ja myös taisi olla erinlainen tuo kiinnitys kuten mainitsin aikaisemmin.
Kompurasta oli löytynyt seuraavanlaiset numerosarjat:
015124
061161
Noilla yritin hakea mutta ei löydy tietoa.
Kompurasta oli löytynyt seuraavanlaiset numerosarjat:
015124
061161
Noilla yritin hakea mutta ei löydy tietoa.
Webasto? Delphi? Webasto ei taida valmistaja olla, (tulkinta virhe kun en asiaa tunne sen kummemmin) mutta niitä löytyy tuol numerol.
http://www.diavia.it/eng_spares.php?cat ... fbb2f7eb90
http://www.yoyopart.com/oem/8228307/delphi-015124.html
http://www.diavia.it/eng_spares.php?cat ... fbb2f7eb90
http://www.yoyopart.com/oem/8228307/delphi-015124.html
Viimeksi muokannut Sergey, 28.1.2015 20:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Niin näyttää olevan, en vain ole varma onko kyseessä tuo sama.Sergey kirjoitti:muokkailin edellsitä. tuolla numerolla löytyy kompressoria kyllä.
Tosin nyt keskityn ensin tuohon hihnaan että saa edes ilman ilmastointia ajella, paitsi jos löydän satavarmasti oikean kompuran, aamulla menen pajalle takaisin ja jotakin nuo saavat tuolle tehdä että loppuu tuo vikinä ja meuhkaaminen tuossa hihnassa.
En osaa sanoa, se ei kirskunut yhtään ennen kuin auto meni tuonne pajalle, voihan se olla että tuo ihan liian lyhyt hihna vääntää sen verran laturia, ohjaustehostimen pumppua että voi aiheuttaa kirskuntaa.Hannu V. kirjoitti:Eikä kirskunta vaan tule laturin vapaakytkimeltä?
Nyt auto on pajalla takaisin ja he katsovat voiko he mitään sille tehdä, tilasivat pari hieman pidempää hihnaa ja kokeilee sillä, kertoivat myös että jos ei saa kuntoon niin laittavat sen vanhan hihnan takaisin ja kasaavat auton siihen kuntoon kun se oli sinne mennessä.
Pahoin vain pelkään että tuo liian lyhyt ehti tehdä jo vaurioita apulaitteisiin, toivottavsti ei......
Sitten etsin taas toisen korjaamon mihin vien laitettavaksi jos näin käy.
Sen verran tuota kompuraa juttuakin ehdin tutkailla että kyseessä on ilmeisesti Delphin kompura kuten tuossa aikaisemmassa linkissä ja vastauksessa kerrottiin, ihan samanlaista en ole vielä netistä löytänyt.
Mutta saisivat Mursun nyt edes ajokuntoon, vaikka ilman sitä ilmastointia.
Hihna joka on tuohon malliin ILMAN ilmastointia on 2080mm pitkä ja semmoista ne eivät sihen saanet mahtumaan joten laittoivat 2083mm pitkän ja se on auttamattomasti liian lyhyt, tänään he kokeilevat siihen muistaakseni 2087mm ja 2090mm pitkiä (en ole varma noiden uusin pituuksista mutta sinne päin).
Ei se varmaan ole vaikea itse vaihtaa, mutta nykyään mielummin maksan jollekkin että tekee sen, uskon että itse sen pystyisin vaihtamaan, tai en usko vaan tiedän.et kirjoitti:Onko tuo 300d niin vaikea ettei pysty näillä keleillä hihnaa vaihtamaan itse?
Pitää purkaa keula pois?
Vituttaa lukea kertomuksia kun jotku tohelot laskuttaa asiakasta...
Ilmastoinnin kompura olis vitun paljon järkevämpää laittaa kuntoon kun kelit sitä vaatii niin vois vähä testatakkin.
Minua ei ainakaan ketään laskuta turhasta ja siitä olen satavarma, sen verran olen elämässäni joutunut taistelemaan että osaan pitää puoleni, niin tässäkin tapauksessa.
Kompuran olisin vaihdattanut jos se olisi löytynyt, mutta kun sitä ei löytynyt johtuen siitä että tuo on ilmeisesti jälkiasennettu aparaatti, mutta itse etsin tuohon sen laitteen ja se siihen tullaan asentamaan kunhan semmoisen jostakin saan hommattua (inhimilliseen hintaan) mutta tällä hetkellä minulle riittäisi se että saan auton liikkeelle ja se vaatii sen että siihen asennetaan se hihna joka kiertää tuon kompuran.
Tuo kuullostaa hyvältä ja tuota mietinkin, pistän korvan taakseet kirjoitti:Olisko parempi että unohtaisit tuon kylmätekniikan eli kompuran vaihdon? Järvenpääs on kerran kuukaudes mersuharrastajia niin lähdet sinne mukaan?
Minun osaltani tuo homma päättyi tänään kun nuo ehjäämössä sai laitettua siihen sopivan hihnan ja nyt ei Mursu enää kitise,natise, eikä vingu (paitsi jos vaimo on kyydissä ) eli siltä osin homma on kunnossa.
Knoppitietona laitan jos vaikka joku joskus tietoa tarvitsee, hihna joka siihen laitettiin oli 2090mm pitkä ja näyttää toimivan....