Väykky täristää
Väykky täristää
Väykkky täristää n 110 km/h nopeudessa. Täristi ennenkin mutta vaihdoin sellaiset alufelgerit ettei tartte niitä erektiorenkaita. Muoviset sovitinrenkaat oli niin heikkoa muovia että meni littanaksi toiselta reunalta, kun kiristi vanteen kiinni. No nyt on uudet vanteet ja Michelin pilotit 215/55-16, ja eikun täristää, renkaita on tasapainoitettu ettei enää ilekeä mennä mihinkään rengaskauppaan, kun myyjät pakenevat takahuoneeseen. Oiskohan sillä jotain tekemistä että vanteessa oleva viiste on senverran voimahkas että keskittää navan kohdistuskeskiöön n 2-3 mm matkalta. Kertokahan gurut mitää teen seuraavaksi.
Siis onkos se vanteen keskireikä nyt 66,6mm, ja ilman soviterengasta? Navan ja vanteen välissä liiskaantunutta kakkaa? Vai hioitko jarrulevyn vanteeseen vastaavan pinnan puhtaaksi ennen renkaan asennusta? Tässä on vapistu kuin horkassa itsekkin, mutta se menee vielä tällä hetkellä spacerien piikkiin kun sorvit viettää juhannusta.
Minulla on välissä soviterenkaat 70,1mm 66,6mm ja 16mm spacerit.
Minulla on välissä soviterenkaat 70,1mm 66,6mm ja 16mm spacerit.
Vanteen keskireikä on 66,6 mm eli sama kuin navan ulkomitta. Muta tarkoitin sitä vanteen keskireiässä olevaa viistettä, se on ehkä liian syvä. Tasaisen osan leveys, joka ottaa napaan kiinni, on n 2-3 mm. Etunavassahan on vielä kaksi eri pintaa, eli kaksi halkaisijaa. Ulompi pienempi ja sisempi on sitten sen 66,6. ( ettei tuo luku olisi vain syyllinen)HVM kirjoitti:Siis onkos se vanteen keskireikä nyt 66,6mm, ja ilman soviterengasta? Navan ja vanteen välissä liiskaantunutta kakkaa? Vai hioitko jarrulevyn vanteeseen vastaavan pinnan puhtaaksi ennen renkaan asennusta? Tässä on vapistu kuin horkassa itsekkin, mutta se menee vielä tällä hetkellä spacerien piikkiin kun sorvit viettää juhannusta.
Minulla on välissä soviterenkaat 70,1mm 66,6mm ja 16mm spacerit.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Väykky täristää
Oire:
Syy:
Pysäköintijarru laahaa päällä.
Aiheuttaja:
Liian pitkät takavanteiden pultit (rikkonut ehkä jotain mekanismista).
Joku muu syy, ettei jarrut palauta.
Korjaavat toimenpiteet:
Saa päätellä itse
57pannu kirjoitti:Väykkky täristää n 110 km/h nopeudessa.
Syy:
Pysäköintijarru laahaa päällä.
Aiheuttaja:
Liian pitkät takavanteiden pultit (rikkonut ehkä jotain mekanismista).
Joku muu syy, ettei jarrut palauta.
Korjaavat toimenpiteet:
Saa päätellä itse
Re: Väykky täristää
Joo, pittääpä huomenissa käydä avaamassa takarummut / levyt, jos syy olisi siinä, täällä olisi onnellinen mies. Onpahan sekin seikka otettu käsittelyyn.Ari66 kirjoitti:Oire:57pannu kirjoitti:Väykkky täristää n 110 km/h nopeudessa.
Syy:
Pysäköintijarru laahaa päällä.
Aiheuttaja:
Liian pitkät takavanteiden pultit (rikkonut ehkä jotain mekanismista).
Joku muu syy, ettei jarrut palauta.
Korjaavat toimenpiteet:
Saa päätellä itse
Vasta oli pitkän leiman syynissä, siinä ei ilmennyt mitään, ei laahannut ja otti tasaisesti.
-hanski-
Oletko varma että johtuu vanteista?Täristääkö aina,vai vain veto päällä?
Jos johtuu vanteista/renkaista eikä täryytä rattia vika löytyy luultavastikin takaa...Pyöritteleppä rengasta kun se on ilmassa,näkee kyllä silmälläkin jos paljon heittää..Rengas/vanne yhdistelmässä itsessään tuskin vikaa kun kerran on painotettu.
Ja pieni moska navan ja vanteen välissä tekee jo ihmeitä isossa vauhdissa.
Voihan se kai olla jarruissakin Ei ole vaan sellaista tullut itselle vastaan.
Jos johtuu vanteista/renkaista eikä täryytä rattia vika löytyy luultavastikin takaa...Pyöritteleppä rengasta kun se on ilmassa,näkee kyllä silmälläkin jos paljon heittää..Rengas/vanne yhdistelmässä itsessään tuskin vikaa kun kerran on painotettu.
Ja pieni moska navan ja vanteen välissä tekee jo ihmeitä isossa vauhdissa.
Voihan se kai olla jarruissakin Ei ole vaan sellaista tullut itselle vastaan.
Minkätyyppiset vanteet ?.
Aluvanteita on kahdenlaisia tasapainotustekniikaltaan.
Yleisin on etukautta keskitettävä eli kun vanne renkaineen pannaan tasapainotuskoneeseen keskittäminen tapahtuu etupuolisella kartiolla.
Kaikki peltivanteet tasapainotetaan myös näin.
Mersun ns. replikavanteet tasapainotetaan takapuolisella kartiolla eli se kartio on tasapainotuskoneessa siellä vanteen takana.
Jouduinpa kerran näyttämään itse miten homma tehdään eräälle rengasliikkeelle kun tasapainottivat etukautta ja lopputulos meni päin persiitä eli täristivät kuvatulla tavalla.
Kyllähän ne sen sitten osasivat kunnollakin tehdä eli takakartiolla.
Hieman vaikuttaisi että kyseinen vanne on takakartiolla keskitettävä kun puhut viisteestä - onko se viiste siellä puolella mikä tulee jarrulevyä vasten ?.
Jos näin on niin se viiste (=kartio) on se pinta minkä mukaan tasapainotuskoneeseen pitää vanne keskittää ja jos osaamaton rengasliike keskittää samoin kuin peltivanteen niin varmaan täristää.
Edit: Ja jos osaamaton rengasasentaja sipaisee likaa sitä valkosta valaank***irasvaa vanteeseen/renkaaseen asennusvaiheessa saattaa rengas pyörähtää - varsinkin uudella aluvanteella - jos heti alussa jarruttaa rajusti. Tämäkin on koettu !.
Aluvanteita on kahdenlaisia tasapainotustekniikaltaan.
Yleisin on etukautta keskitettävä eli kun vanne renkaineen pannaan tasapainotuskoneeseen keskittäminen tapahtuu etupuolisella kartiolla.
Kaikki peltivanteet tasapainotetaan myös näin.
Mersun ns. replikavanteet tasapainotetaan takapuolisella kartiolla eli se kartio on tasapainotuskoneessa siellä vanteen takana.
Jouduinpa kerran näyttämään itse miten homma tehdään eräälle rengasliikkeelle kun tasapainottivat etukautta ja lopputulos meni päin persiitä eli täristivät kuvatulla tavalla.
Kyllähän ne sen sitten osasivat kunnollakin tehdä eli takakartiolla.
Hieman vaikuttaisi että kyseinen vanne on takakartiolla keskitettävä kun puhut viisteestä - onko se viiste siellä puolella mikä tulee jarrulevyä vasten ?.
Jos näin on niin se viiste (=kartio) on se pinta minkä mukaan tasapainotuskoneeseen pitää vanne keskittää ja jos osaamaton rengasliike keskittää samoin kuin peltivanteen niin varmaan täristää.
Edit: Ja jos osaamaton rengasasentaja sipaisee likaa sitä valkosta valaank***irasvaa vanteeseen/renkaaseen asennusvaiheessa saattaa rengas pyörähtää - varsinkin uudella aluvanteella - jos heti alussa jarruttaa rajusti. Tämäkin on koettu !.
. . .
Re: Väykky täristää
Nyt: Toisesta etutassusta löytyi renkaan selkäpuolelta pahka, se oli kasvanut tässä kevään aikana. Meni takuuseen ja Miseliini lähettää uuden kumin. Katotaan sitten.57pannu kirjoitti:Väykkky täristää n 110 km/h nopeudessa. Täristi ennenkin mutta vaihdoin sellaiset alufelgerit ettei tartte niitä erektiorenkaita. Muoviset sovitinrenkaat oli niin heikkoa muovia että meni littanaksi toiselta reunalta, kun kiristi vanteen kiinni. No nyt on uudet vanteet ja Michelin pilotit 215/55-16, ja eikun täristää, renkaita on tasapainoitettu ettei enää ilekeä mennä mihinkään rengaskauppaan, kun myyjät pakenevat takahuoneeseen. Oiskohan sillä jotain tekemistä että vanteessa oleva viiste on senverran voimahkas että keskittää navan kohdistuskeskiöön n 2-3 mm matkalta. Kertokahan gurut mitää teen seuraavaksi.
Re: Väykky täristää
Vielä se täristää, on vaihdettu renkaita ja vanteita ihan kyllästymiseen saakka. Kun ajaa kuoppaan etupäässä kuuluu jysähdys, oisko siinä syyllinen. Vääntelin alatukivartta ja molemmilla puolilla etummaisessa kumipusslassa tuntui olevan löysyyttä tai liikkui ehkä liian paljon. Vaihdetaanhan vielä nämä, tämän jälkeen vaihtuu auto. Mittarissa on 179 tkm, eikä pitäisi olla tuunattu mittari. Vaikka taitaapi Suomessakin tätä tapahtua.57pannu kirjoitti:57pannu kirjoitti:Väykkky täristää n 110 km/h nopeudessa.
Nyt: Toisesta etutassusta löytyi renkaan selkäpuolelta pahka, se oli kasvanut tässä kevään aikana. Meni takuuseen ja Miseliini lähettää uuden kumin. Katotaan sitten.
Terve!
Minun ongelmani on täristävä väykky -99, 240 Bensa ja 142tkm. Paljon on kokeiltu. eli kesäkumeina uniroyal rallye 550 205/65/R15 ja talvisin tärisyttelen Continentalin Winter viking 1 215/ R16 Q renkailla. talvirenkaissa on peltivanteet jotka on ostettu uutena. kesätäristimet ovat luultavimmin MB:n kopiot jotka on tarkastettu ja ovat "sallituissa rajoissa". Eli renkaat Tärisyttää tasan kuudenkymmenen nopeudessa kesä ja talvirenkailla. alle ja yli kuudenkympin menee hienosti eikä tärinää esiinny. Alusta tarkastettiin vehossa ja väljiä niveliä ei löytynyt kuin yksi joka vaihdettiin. kardaanin kumit tarkastettiin samalla. etulevyt ja laakerit vaihdettu ja välykset laakereista säädetty. Eri vaihteilla ajaminen ei vaikuta tärinään, eli moottorin kierrokset ei vaikuta, vaan vauhti. nelipyöräsuuntaus on myös suoritettu. Talvirenkaita vaihtaessani huomasin etukallistuksen vakaajan pyöreän kumin välistä pursuavan jotain muovia, aivan kuin ilmastointiteippiä??? mitäs peeveliä se mahtaa olla? jokin kepulikorjaus? ne kait on seuraavana vaihtovuorossa. jos jollakulla tulee tästä jotain ajatuksia mitä voisi olla vikana niin mieluusti kuuntelen ehdotuksia. Voi olla, että rupean pian TÄRISEMÄÄN, jos en saa pirssiä kuntoon...
Minun ongelmani on täristävä väykky -99, 240 Bensa ja 142tkm. Paljon on kokeiltu. eli kesäkumeina uniroyal rallye 550 205/65/R15 ja talvisin tärisyttelen Continentalin Winter viking 1 215/ R16 Q renkailla. talvirenkaissa on peltivanteet jotka on ostettu uutena. kesätäristimet ovat luultavimmin MB:n kopiot jotka on tarkastettu ja ovat "sallituissa rajoissa". Eli renkaat Tärisyttää tasan kuudenkymmenen nopeudessa kesä ja talvirenkailla. alle ja yli kuudenkympin menee hienosti eikä tärinää esiinny. Alusta tarkastettiin vehossa ja väljiä niveliä ei löytynyt kuin yksi joka vaihdettiin. kardaanin kumit tarkastettiin samalla. etulevyt ja laakerit vaihdettu ja välykset laakereista säädetty. Eri vaihteilla ajaminen ei vaikuta tärinään, eli moottorin kierrokset ei vaikuta, vaan vauhti. nelipyöräsuuntaus on myös suoritettu. Talvirenkaita vaihtaessani huomasin etukallistuksen vakaajan pyöreän kumin välistä pursuavan jotain muovia, aivan kuin ilmastointiteippiä??? mitäs peeveliä se mahtaa olla? jokin kepulikorjaus? ne kait on seuraavana vaihtovuorossa. jos jollakulla tulee tästä jotain ajatuksia mitä voisi olla vikana niin mieluusti kuuntelen ehdotuksia. Voi olla, että rupean pian TÄRISEMÄÄN, jos en saa pirssiä kuntoon...
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 25.4.2006 14:28
Tärinää...
Semmoinen se väyrynen vain on )
Oman kanssa vastaavaa taistelua on ollut jo kahdella kopalla.
Jos tuota vapinaa haluaa pienemmäksi niin 7" peltivanteen pehmeällä kevyellä kumilla kapeana sopivilla rengaspaineilla. Tuo on ainut ratkaisu millä omaan olen "tärinättömäksi" tähän mennessä saanut....
Heti kun vanne ja kumi levenee seuraa tuo tärinä.
Kokeiltu on vasta:
-Kaikkien paikkakunnan rengaskauppiaiden suututtaminen
-Kaikkien jarrulevyjen vaihtaminen
-Etupyörän laakereiden vaihtaminen ja sopiva välys
-väljät nivelet poijes
-koiranluut uusiksi
-pyöräkulmien suuntaus
-Kartaanin vaihto
-4 eri kumi/vanne kokoa
Nyt on alla nuo 211 7 reikävanteet ja ensikesänä niillä sitten sopivat kumit (jos joku suostuu vielä minulle myymään), katotaan kesällä saako tuota pienintä normikokoa leveämpää settiä pelaamaan uusilla kumeilla, vanhat täristi...
väyrynen on aina väyrynen eikä siittä muuta tule vaikka mitä tekisi...
Oman kanssa vastaavaa taistelua on ollut jo kahdella kopalla.
Jos tuota vapinaa haluaa pienemmäksi niin 7" peltivanteen pehmeällä kevyellä kumilla kapeana sopivilla rengaspaineilla. Tuo on ainut ratkaisu millä omaan olen "tärinättömäksi" tähän mennessä saanut....
Heti kun vanne ja kumi levenee seuraa tuo tärinä.
Kokeiltu on vasta:
-Kaikkien paikkakunnan rengaskauppiaiden suututtaminen
-Kaikkien jarrulevyjen vaihtaminen
-Etupyörän laakereiden vaihtaminen ja sopiva välys
-väljät nivelet poijes
-koiranluut uusiksi
-pyöräkulmien suuntaus
-Kartaanin vaihto
-4 eri kumi/vanne kokoa
Nyt on alla nuo 211 7 reikävanteet ja ensikesänä niillä sitten sopivat kumit (jos joku suostuu vielä minulle myymään), katotaan kesällä saako tuota pienintä normikokoa leveämpää settiä pelaamaan uusilla kumeilla, vanhat täristi...
väyrynen on aina väyrynen eikä siittä muuta tule vaikka mitä tekisi...
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Turhaa tarkkuutta
Käykää ajamassa välillä nissanilla tms kopilla ja laittakaa varuiksi savea vanteen reunaan että tärrää hyvin Kyllä tuntuu taas kivalta istahtaa "paavon" jakkaralle.
Väykyt herkiää tärisemästä parin vuoden sisällä> Hinta tippuu 5000€ nurkille.... eikait pikku tärinä halvassa autossa haittaa
Käykää ajamassa välillä nissanilla tms kopilla ja laittakaa varuiksi savea vanteen reunaan että tärrää hyvin Kyllä tuntuu taas kivalta istahtaa "paavon" jakkaralle.
Väykyt herkiää tärisemästä parin vuoden sisällä> Hinta tippuu 5000€ nurkille.... eikait pikku tärinä halvassa autossa haittaa
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
^ Ja vielä kun ne vanhenee niin ruosteetkin hyväksytään.Jännä kyllä miten 95 mallin 124 voi olla ruosteessa kun on jo vanha auto, mutta esim. 96 mallin väykyn ruosteisuus on jotain ihmeellistä kun niin uusi
Joo, ei ole ollut ongelmia tärinöitten kanssa täälläkään, paitsi yksillä paskoilla renkailla jotka ovatkin nyt amazonin väykyn alla No niistäkin tulee uusilla renkailla hyvät, Contin kankaat olivat jo heikolla hapella."merkkirenkaat"
Joo, ei ole ollut ongelmia tärinöitten kanssa täälläkään, paitsi yksillä paskoilla renkailla jotka ovatkin nyt amazonin väykyn alla No niistäkin tulee uusilla renkailla hyvät, Contin kankaat olivat jo heikolla hapella."merkkirenkaat"
tere kaikki täristeliät..
Vai on noin vaikeata löytää oikeata vanne-rengas yhdistelmää väykkyyn. Oliskos jotain hyvää rengasta kenties löytynyt? muistan kun ukkovainaan mersussa oli aina misukat, AINA! ajattelin jos vaikka löytäisin jostain hyväkuntoiset 16 " aluvanteet niin voisin vaikka kokeilla tuumaa suurempia kumeja... ja siihen ne misukat vaikka ??? tossa edellä neuvottiin kokeilemaan pehmeää seosta. Vaan tuo kokeileminen tulee pidemmän päälle kalliiksi jos noita renkaita kovin usein joutuu ostelemaan... luulisin, että Olo on sama kun formulakuskilla ennen tärkeää aika-ajoa kun kisainssi tivaa että mitäs kumia ja kuviota herralle laitetaan... pehmeätä vai kovaa rengasta ! Ja sitten on vielä se sadekelikin... No pitänee kuulostella ja tarkkailla tilannetta!!
Vai on noin vaikeata löytää oikeata vanne-rengas yhdistelmää väykkyyn. Oliskos jotain hyvää rengasta kenties löytynyt? muistan kun ukkovainaan mersussa oli aina misukat, AINA! ajattelin jos vaikka löytäisin jostain hyväkuntoiset 16 " aluvanteet niin voisin vaikka kokeilla tuumaa suurempia kumeja... ja siihen ne misukat vaikka ??? tossa edellä neuvottiin kokeilemaan pehmeää seosta. Vaan tuo kokeileminen tulee pidemmän päälle kalliiksi jos noita renkaita kovin usein joutuu ostelemaan... luulisin, että Olo on sama kun formulakuskilla ennen tärkeää aika-ajoa kun kisainssi tivaa että mitäs kumia ja kuviota herralle laitetaan... pehmeätä vai kovaa rengasta ! Ja sitten on vielä se sadekelikin... No pitänee kuulostella ja tarkkailla tilannetta!!