Koeajoraportti: BMW 330i Performance Package

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Koeajoraportti: BMW 330i Performance Package

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tämänkertaisen koeajoraportin teemana on 2004-mallin E46-korinen BMW 330i Performance Packagella ja kaikilla muilla asiaankuuluvilla tilpehööreillä. Sanottakoon heti alkuun, että minusta E46-kori on muotoilultaan paras kokonaisuus, mitä BMW on autoihinsa laittanut 2000-luvulla.

Koeajo alkaa - kuten kaikki kunnon koeajot - auton ulkoisella tarkastelulla: Kaikkein tehokkain tehtaan valmistama E46-sedan istuu upean tanakasti 19" AC Schnitzer-vanteiden ja äärettömän leveiden renkaiden päällä. M3-tyylinen korisarja pullistaa korille riittävän eron perusautoon koko matkan aggressiivisesti muotoillusta keulasta M3:n peräspoileriin ja menohaluista kertoviin pakoputken päihin. Imola Red-erikoisväri erikoistummennettujen ikkunoiden kanssa viimeistelee kokonaisuuden.

Avaan oven ja istun kuljettajan penkille. Alcantara-verhoillut ja voimakkaasti muotoillut urheilupenkit antavat täydellisen tuen ja tarjoavat sähkösäädöt jokaiselle kuviteltavissa olevalle istuimen kappaleelle. Säädän istuimen mieleisekseni ja otan otteen M3:sta lainatusta alcantara-päällysteisestä epäsymmetrisestä ohjauspyörästä. Tummalla alumiinilla verhoiltu tumma ohjaamo antaa hyvän tunnelman. Etupenkillä.

Takapenkki on E46:ssa jopa ahtaampi kuin 203-korin C-Mersussa eikä tumma tunnelma ole omiaan tilavaikutelmaa luomaan. Mutta sinne ei ole tarvetta tässä vertailussa katsoa. Nyt ollaan maistelemassa ruohoa aidan toiselta puolelta ja tutustumassa BMW:n kykyyn tarjota tunnetta sedan-paketissa, eikä muodostamassa Tekniikan Maailma-tyyppistä numeroihin ja järkiperusteisiin nojautuvaa arviota.

Laitan avaimen virtalukkoon ja käännän koneen käyntiin. Matala murina pakoputkistosta kertoo, että ollaan niin lähellä M3:a kuin tehdas on neliovisen sallinut tulla. Nyt pitää pitää olla varovainen, ettei Baijeri saa pulssiani liian korkealle.

Siirrän lyhytliikerataisesta M-kirjaimella koristellusta vaihdekepistä vaihteen päälle. On tunnustettava, että vaihde menee paikalleen täsmällisyydellä, jota en ole Mersussa koskaan kohdannut.

Kevyt painallus kaasusta saa kierrosherkän kuutoskoneen kertomaan että on aika lähteä liikkeelle. Kireä nokka-akseli ja päivitetty moottorinohjaus edellyttävät kalleinta mitä pumpusta saa. Kytkin ylös ja keula pihasta ulos. Ohjaus on hitaassa nopeudessa erittäin raskas.

Ajan pihakatua hitaasti ja kone näyttää että se jaksaa vetää pienilläkin kierroksilla. Kaunis hiljainen murina kertoo että konepellin alla odotetaan pyyntöä. Kytken Harman Kardonin valmistamasta stereolaitteistosta kuulumaan jatsia. Tumman lasikattoluukun läpi paistava juhannusaurinko täydentää odottavaa tunnelmaa.

M-osaston urheilualusta ja matalaprofiiliset renkaat ovat melkoisen jäykkä yhdistelmä. Mutta ei mikään kivireki. Juuri sellainen, joka sopii puhtaaseen urheilullisuuteen tähtäävään sedaniin. On helpottavaa huomata että urat saavat BMW:nkin vetelemään eriparirengastuksella.

Tulen mutkaiselle peltoaukeaa halkovalle tielle viitonen päällä. Mittaristo näyttää 50 km/h. On aika hiljentää stereoista kuuluva musiikki ja vaihtaa parempaan äänimaailmaan.

Kytkin pohjaan. Välikaasu. Kakkonen silmään. Kaasua. Kytkin ylös. Murina muuttuu huudoksi ja jokin keltainen vilahtaa mittaristossa. Nopeusmittari alkaa nousta hurjaa vauhtia. Auto imeytyy upeasti mutkaan. Kolmonen. Nelonen. Seuraava mutka. Moottorijarrutus. Pienempää. Konepellin alla korottuu ääni. Vieläkin pienempää. Konepellin alta huudetaan, että ymmärrettiinhän siellä ratin takana, mitä pitää tehdä. Hitaassa raskas ohjaus toimii loistavasti mutkasta toiseen pujoteltaessa. Lyhytliikeratainen vaihdekeppi toimii täydellisesti. Penkit tukevat mahtavasti. Alusta ei keiku eikä kallistele. Moottori kuulostaa mahtavalta. Eikä ainostaan kuulosta vaan se on mahtava.

BMW Individual on tehnyt hyvää työtä. Sääli ettei tämä ollut Mersu.
-T

Kuva
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Mitä tähän voi todeta... Eerolalle "testikuljettaja" tmv titteli, upeaa sanan säilän käyttöä. :ropinhuud:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mariini kirjoitti:...upeaa sanan säilän käyttöä.
Hämmästyttävää! Ensimmäinen kommentti vihulaistuotteita kehuvaan raporttiini - eikä vielä edes säiläniskua mahaan :lol:

Ja vieläkin hämmentävämpää, että erään toisenfoorumin puolellakaan ei ole ainakaan toistaiseksi bannattu. :wink:
-T

Kuva
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hieman balsamia haavoille saattaisi sivellä 2.8-litraisen farkku-Bemun koeajo viime torstailta. Jos alusta olikin vielä rakenteiltaan sivistynyt, niin 19" vanteet verhonaan 35-sarjan renkaat eivät sitä todellakaan enää olleet :x .

Muita jälkiseurauksia ajatellen täytynee kuitenkin jättää myös Jussina tekemäni, piristetyn Volvo V70 D5:n koeajo toiseen kertaan. Ei forumin sietokykyä sentään liikaa sovi koetella :lol:

Kummatkin ajokit ovat joka tapauksessa äärimmäisen kovia hyvin sisäänajettuun Mersuun verrattuna. Mutta kaikkea ei voi saada samassa paketissa - itse valitsen ylivertaisen mukavuuden 8) .
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: Koeajoraportti: BMW 330i Performance Package

Viesti Kirjoittaja Melitos »

eerola kirjoitti:Kytkin pohjaan. Välikaasu. Kakkonen silmään. Kaasua. Kytkin ylös.
Välikaasut kytkin POHJASSA pienemmälle vaihdettaessa?!? Tapansa kullakin... :roll:

Eerolan herkuttelujen vastapainoksi koeajoraporttia eräästä e46 316i:stä.

Vakiopenkki on kehno ja säädöiltään vajavainen (istuinosaa ei voi kallistaa). Onneksi ratti säätyy molempiin suuntiin. Auto käyntiin ja odotellaan merkkivalojen sammumista. Airbag-valo ei sammu... :roll:

Heti liikkeellelähdön jälkeen äänimaailmaa sulostuttaa kallistuksenvakaajan koiranluun kolina. Nelipyttynen ekomotti ja vakioputki eivät juuri pidä elämää itsestään, jos kohta eivät muutenkaan tule huomatuksi mitenkään.

Vauhdin kasvaessa huomaan ohjauksen puoltavan ojaan päin ja ohjauspyörän olevan vinossa. Myös renkaat täristävät huomattavasti vauhdin lähestyessä 100km/h.

Joillekkin autot ovat vain kulkuneuvoja... :roll:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Koeajoraportti: BMW 330i Performance Package

Viesti Kirjoittaja eerola »

Melitos kirjoitti:...Välikaasut kytkin POHJASSA pienemmälle vaihdettaessa...
Tulihan sitä oikeansorttistakin :lol: palautetta vihdoin. No, pikku vikoja jos fiiliksissään näppäimistöä hakkaavalta topeliukselta jää kytkin käyttämättä ylhäällä. Sentään muistin nostaa ylös ennenkuin kehuin auton kiihtyvän :oops:
-T

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”