Tarkoitus olis vihdoin saada loman aikana siistittyä tota väykän takaluukkua. Näkyhän ei ole kaunis eikä mitenkään yllättävä:
Tietysti järkevimmät vaihtoehdot olis viedä ammattilaiselle (auton arvoon nähden kallista) tai hommata toinen luukku jonka irtonaisena laittais viimesen päälle. Molemmat pois suljettu ihan jo kustannussyistä.
Suurin ongelma tällä hetkellä on siinä, että projekti pitäs huhtikuun aikana toteuttaa, ts. ulkona ei ole maalauskelit eikä tallissa mahdu, kerralla viimesen päälle ruiskulla ei mahdollisuutta vetää.
Ajatuksena on irrottaa lasi, siistiä ruosteet pois, pohjien kanssa ei ihmeitä nyt ole mutta mitäpä sitten pintaan? Maaliliikkeestä värisävytetty spray tai ihan motipin vähä-sinne-päin sävy, mutta ei taida ihan perus kirkaslakka marketista olla kelvollista pitkän päälle lasin liimassauman alle? 2k lakkaa purkkitavaravakin löytyy, miten se motipin päälle istuu? Vai investoidako kynäruisku ja sillä 2k lakkaa?
Kun kelit sallii, suunnitelmana siistiä kahvan ja listan alusta, karhentaa luukku ja vetää sitten hiomaväristä alkaen uusiksi, lasinalusta vaan sais olla sitten kerrasta. Kesällä ei enää aikaa taida riittää lasin irrotus projektiin, nyt olis tilaisuus ettei ihan päivittäin jonnekin tarvitse lähtee.
Kotona maalauksista kysymyksiä
Tuli tehtyä tuokin, meni hieman pitkän kaavan kautta mut jos se sitten oikeasti kestäis.
Lähtökohta oli suht kamala
Puhallusvehkeitä kun ei ole, pora + dremel + rälläkkä ja kaikenlaiset mahdolliset hiontavehkeet niihin et sai ruosteet niin pitkälle pois kuin vaan mahdollista.
Koska pohjille kuitenkin aina jotain jää, enkä halunnut et ihan heti projektia uusia, päätin kokeilla seuraavaa: ruosteensyöjällä, kait siis fosforihappo, pesu. Sen päätteeksi noveroxia vastaava ruosteen muunnin pintaan koko alueelle.
Tätä siis kaks kerrosta, jonka jälkeen 400 kuivana hionta, käytännössä jäi vaan monttujen pohjille kerros. Toistin samalla idealla sivelyn zinc 182:lla, tiemmä pitäis olla kohtuuhyvä suoja ruostetta vastaan. Taas hionta, jäi vain koloihin. Tällätavoin ajattelin ettei tarvi liikoja murehtia maalikerrosten toisiinsa tarttuvuudesta, pysyy lasi liimattuna eikä maalit irtoa pellistä lasia mukanaan vieden.
Ensimmäistä kertaa elämässä koritinaa kokeilin, yllätyin et onnistui noinkin hyvin, onneksi hiontavehkeet olemassa
Seuraavana happomaali pintaan, primat jotain. Kaks kerrosta ja kuivumisen jälkeen kevyt pyyhkäsy 800 vesissä. Ei ollu karhunkieltä kotona.
Päälle liikkeestä yhteensopiva hiontaväri, se oli tosin spraypullo mutta kuulemma varmuudella yhteensopiva.
Meni sen verta laajaksi että kynäruiskun sai unohtaa, vähän huonosti sit ruiskulla pintaväri ja lakka päälle. Piti lykätä autoa pihalle et vain peräosa sisällä, tallin ovet auki, ulkona vilponen ja valaistuskin heikko.
Olosuhteisiin nähden suht onnistunut lopputulos, mitä nyt luukun katto-osa lähinnä sumua, kilven aukon molemmin puolin lakkavalumaa ja oikeessa reunassa huonosti sekoittunut väri, pari tummempaa kohtaa havaittavissa.
Ihan viimeisen päälle en tuohon pohjia alkanut tehdä, kuitenkin kerää itteensä niin paljon sotkua et ei hirveästi hyötyä suhteessa käytettyyn aikaan. Eikä tämä nyt näyttelyauto ole eikä semmosta tule.
Jäi tällä erää listan alusta tekemättä, siellä parissa kohdin ruostetta, oikeassa alareunassa näkynee listan yläpuolella, ne joskus rapsin enimmäkseen puhtaaksi joten niissä ruosteenestoa suihkittuna. Tarkoitus olis samalla vetää lakka paremmin koko luukkuun kun alareunan siistii.
Luonnollisesti sisäpuolet niin täyteen kotelosuojaa kun sai vaan pysymään. Myös kahvan listan alusta kotelomassattu, samoin lasin ympärys tiivisteen alta liiman kuivuttua.
Lähtökohta oli suht kamala
Puhallusvehkeitä kun ei ole, pora + dremel + rälläkkä ja kaikenlaiset mahdolliset hiontavehkeet niihin et sai ruosteet niin pitkälle pois kuin vaan mahdollista.
Koska pohjille kuitenkin aina jotain jää, enkä halunnut et ihan heti projektia uusia, päätin kokeilla seuraavaa: ruosteensyöjällä, kait siis fosforihappo, pesu. Sen päätteeksi noveroxia vastaava ruosteen muunnin pintaan koko alueelle.
Tätä siis kaks kerrosta, jonka jälkeen 400 kuivana hionta, käytännössä jäi vaan monttujen pohjille kerros. Toistin samalla idealla sivelyn zinc 182:lla, tiemmä pitäis olla kohtuuhyvä suoja ruostetta vastaan. Taas hionta, jäi vain koloihin. Tällätavoin ajattelin ettei tarvi liikoja murehtia maalikerrosten toisiinsa tarttuvuudesta, pysyy lasi liimattuna eikä maalit irtoa pellistä lasia mukanaan vieden.
Ensimmäistä kertaa elämässä koritinaa kokeilin, yllätyin et onnistui noinkin hyvin, onneksi hiontavehkeet olemassa
Seuraavana happomaali pintaan, primat jotain. Kaks kerrosta ja kuivumisen jälkeen kevyt pyyhkäsy 800 vesissä. Ei ollu karhunkieltä kotona.
Päälle liikkeestä yhteensopiva hiontaväri, se oli tosin spraypullo mutta kuulemma varmuudella yhteensopiva.
Meni sen verta laajaksi että kynäruiskun sai unohtaa, vähän huonosti sit ruiskulla pintaväri ja lakka päälle. Piti lykätä autoa pihalle et vain peräosa sisällä, tallin ovet auki, ulkona vilponen ja valaistuskin heikko.
Olosuhteisiin nähden suht onnistunut lopputulos, mitä nyt luukun katto-osa lähinnä sumua, kilven aukon molemmin puolin lakkavalumaa ja oikeessa reunassa huonosti sekoittunut väri, pari tummempaa kohtaa havaittavissa.
Ihan viimeisen päälle en tuohon pohjia alkanut tehdä, kuitenkin kerää itteensä niin paljon sotkua et ei hirveästi hyötyä suhteessa käytettyyn aikaan. Eikä tämä nyt näyttelyauto ole eikä semmosta tule.
Jäi tällä erää listan alusta tekemättä, siellä parissa kohdin ruostetta, oikeassa alareunassa näkynee listan yläpuolella, ne joskus rapsin enimmäkseen puhtaaksi joten niissä ruosteenestoa suihkittuna. Tarkoitus olis samalla vetää lakka paremmin koko luukkuun kun alareunan siistii.
Luonnollisesti sisäpuolet niin täyteen kotelosuojaa kun sai vaan pysymään. Myös kahvan listan alusta kotelomassattu, samoin lasin ympärys tiivisteen alta liiman kuivuttua.