Viikonlopun puuhasteluja - tunkkaisen sisäilman innoittamana (22.3.2015, 310828 km):
- Raitisilmasuodattimen paikantaminen ja vaihto, ilmakanavien putsailua
- PA-suodattimen vaihto
- Moottorin ilmansuodattimen vaihto
- Imurointi
- Maskinsuojuksen virittely
Osia seuraavanlaisesti:
Ilmansuodatin (
Motonet 16-2672) 15.90 e
Raitisilmasuodatin (
Motonet 19-2079 = aktiivihiili) 29.90 e
PA-suodatin (Bosch 1 457 431 704) n. 11 e
Biltemasta kirkasta muovilasia, rosteriruuveja ja muuta tilpehööriä, ehkä n. 10 e
Harrastukseen lasketaan siis kuluneeksi pyöreästi 70 e tällä kertaa.
Ohjeita sisätilojen purkuun löysin tuommoisesta paikasta:
http://mbworld.org/forums/e-class-w210/ ... moval.html
Selvisi, että yo. ohje koskee automaatti-ilmastoinnilla varustettuja malleja (nappilämppäri), tässä manuaali-ilmastoinnillisessa ei tarvitse hanskalokeroa purkaa, siellä ei ole mitään kiinnostavaa:
Hanskalokeron irroitus oli ikävä homma, tiukassa kuin mikä. Vaikkei tuota tarvinne heti uudelleen irroitella, tein silti varmuuden välttämiseksi jostain bongaamani ohjeen mukaan: Siloittelin hieman yläreunan korvakoita, mitkä pitävät lokeron tiukasti paikoillaan vaikka ruuvit (6 kpl) irroittaisikin. Jatkossa irroitusoperaatio on helpompi, tuossa leikkelyn lopputulos:
Raitisilmasuodatin löytyi sitten vänkärin jalkotilan katosta. Ensin tuommoset irti:
Sitten vedetään sivulle ja irti kaksi vaaleaa C:n mallista kiinnikettä:
Käteen pitäisi tipahtaa itse suodattimen lisäksi sen paikoilleen tiivistävä levy, joka on kuvassa isohko, hieman L:ää muistuttava objekti vasemmalla:
Suodatinta ei kannata etsiä konehuoneesta tässä mallissa (note to self...) Mutta tulipahan avattua eka kertaa tuokin kansi vänkärin puolelta tuossa tuulilasin etupuolella, missä joku ilmastoinnista kertova tarra oli. Siellä oli sähkökäärmeen pesä
Vauhtiin päästyäni availin sitten lisääkin konehuoneen muoveja:
Ja takaisin kokoon imuroinnin ja silikonikäsittelyn jälkeen (kylläpä olikin paljon lehtiä, neulasia ja muuta roskaa konehuoneen uumenissa):
Konepellin pahkakin tuli otettua pois:
Eli tuommoiset osat:
Pesua, kuivatusta ja silikonia, sitten takaisin:
PA-suodatin vaihtui, hyvinhän tuo onnistui, tosin dieseliä tuli läträttyä vähän joka paikkaan kun täytin suodattimen kupin vähän liian tehokkaasti... Kuvasaastetta ihan itselle muistoksi niin voi mietiskellä nestekiertoa illalla päissään:
Maskinsuojuksesta tuli ihan itse tehdyn näköinen:
Auttanee koneen lämpenemisessä ja vähentää mukavasti suolan ja loskan määrää syylärissä:
Pitkästä aikaa tuli auto imuroituakin, laitetaan vähän fiilistelykuvia melko puhtaasta sisustuksesta:
(Mistähän löytyisi puuttuva tupakinsytytinliittimen kansi takakonttiin...)
(Penkit olis pesua vailla...)
(Ratti ei ole kulunut vaan
tyylikkäästi patinoitunut)
(Ajohanskat aina käsiin niin pysyy ratti hyvänä/siedettävänä edes vähän pitempään...)
Kurkistus lokeroihin, ei löytynyt mitään järkyttävää:
(Paitsi tuo tyyny - tuollahan tuo on kulkenut mukana jostain kumman syystä
)
Kesää varten pesin ihan perinteisellä mäntysuovalla kangasmatot, sujautin näppärästi kumimattojen alle kurakelien päättymistä odottamaan: