w124 bensa pumppu
w124 bensa pumppu
olisiko fiksu ratkaisu vetää suora virta esim katkaisian kautta bensapumpulle ns.väliaikais ratkaisuna koska yj releessä/piuhanipuissa tuntuu olevan jonkun näköistä häikkää ja auto pätkii ajellessa vi***maisesti.eikä yj releen tinaus tai bensapumpun releen vaihto ole auttanut mitään.
ja toisena kysymyksenä mitä kaikkea tuo yj rele oikein tekee, sen verran on selvillä että liittyy abseihin,kylmäkäynnistykseen ja bensapumppuun mutta mitä muuta liittyykö ruiskuun ja sitäkautta kulutukseen.
autona siis 230e vuodelta -88
pahoittelut epäselvästä tekstistä.
ja toisena kysymyksenä mitä kaikkea tuo yj rele oikein tekee, sen verran on selvillä että liittyy abseihin,kylmäkäynnistykseen ja bensapumppuun mutta mitä muuta liittyykö ruiskuun ja sitäkautta kulutukseen.
autona siis 230e vuodelta -88
pahoittelut epäselvästä tekstistä.
sytytyksen osat kaikki kokeiltu vaihtaa ja tuo piuhanipun auki honkkautuminen alko siitä epäilyttämään kun lätäkköön ajonjälkeen alkaa rattia kääntäessä kaikki mittarin valot palamaan ja pätkintä vain pahenee.Wiqqo kirjoitti:Jos mahdollista, kokkeile toisella yj-releellä, ei välttämättä aina auta tuo kolvauskaan
Ja tietysti noilla oireilla kannattaa katsoa kaikki sytytyksen osat. (virranjakajan kansi+pyörijä, tulpat,johdot yms...)
unohtuis ensimmäisessä viestissä mainita.
titittii
ja tuo suoravirta bensapumpulle houkuttaisi sen tekia koska nyt joka kerta ajoon on yj releen sulake vedetty johtojen avulla katkaisialle hyttiin että jos pätkiminen käy liian pahaksi niin sen voi napata pois toiminnasta ja tuntuu siltä että ei kaikkein fiksuin ratkaisu ja kulutukseenkin taitaa vaikuttaa
Omanlainen hommansa vetää katkaisimen kautta tuo suoravirta pumpulle. Ei uskoisi kovin iso vian olevan, ellei k-jetissä ole häikkää
Joku viisaampi voisi tulla kertomaan? Tietenkin jos mahollista, niin kokeile toisella yj-releellä tai B-pumpun releellä vielä?
Edittiä: nii, jos se vika tosiaan on tuolla johtonipussa...kylmän viileästi nippu auki ja katsoa onko joku piuha nirhautunu auki.
Joku viisaampi voisi tulla kertomaan? Tietenkin jos mahollista, niin kokeile toisella yj-releellä tai B-pumpun releellä vielä?
Edittiä: nii, jos se vika tosiaan on tuolla johtonipussa...kylmän viileästi nippu auki ja katsoa onko joku piuha nirhautunu auki.
-
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19.10.2010 13:09
- Paikkakunta: Hki-Jkl
YJ-rele tarjoaa virran oikeastaan kaikille fiksummille laitteille autossa eli myös ruiskulle. Kuitenkin moottori voi toimia melko moitteetta mekaanisessa tilassa eli seosta ei hienosäädetä sähköisesti. Hieman riippuen vuosimallista, myös tyhjäkäyntimoottori saa myös virtansa YJ-releen kautta.
Kulutuksen vaikutukset riippuvat aika pitkälti kuinka hyvin mekaanisen tilan asetukset osuvat ja kuinkä hyvin ruisku pystyy seosta hienosäätämään. Periaatehan on että karkea säätö kaasuläpän asennosta ja hienosäätö lambdan palautteen mukaan.
Lyhyesti YJ-rele ja b-pumpun releet kuntoon. Helppo mitata, että virtaa tulee laitteille. Sitten tarkastelemaan ruiskun elämää diagnostiikkaliitimestä, että onko edes hengissä. Ennen kuin on varmaa, että virtaa tulee laitteille on aika turha arpoa, mikä voisi olla vialla.
Suurin osa pätkimisistä kyllä syntyy sytkäpuolella, joka on yksinkertaisuudestaan huolimatta todella kranttu osistaan eli kannattaa tarkistaa, että tulpat ovat oikeat, jakajan kansi sekä pyörijä ovat alkuperäislaatuisia ja kunnossam sekä yleisen johdotuksen ja maadoitusten ehjyys. Alipaineletkut toinen vikapaikka, näistä voinee lähinnä katsoa, että ovat paikallaan, mittaaminen kun ei yleismittarilla onnistu.
Kulutuksen vaikutukset riippuvat aika pitkälti kuinka hyvin mekaanisen tilan asetukset osuvat ja kuinkä hyvin ruisku pystyy seosta hienosäätämään. Periaatehan on että karkea säätö kaasuläpän asennosta ja hienosäätö lambdan palautteen mukaan.
Lyhyesti YJ-rele ja b-pumpun releet kuntoon. Helppo mitata, että virtaa tulee laitteille. Sitten tarkastelemaan ruiskun elämää diagnostiikkaliitimestä, että onko edes hengissä. Ennen kuin on varmaa, että virtaa tulee laitteille on aika turha arpoa, mikä voisi olla vialla.
Suurin osa pätkimisistä kyllä syntyy sytkäpuolella, joka on yksinkertaisuudestaan huolimatta todella kranttu osistaan eli kannattaa tarkistaa, että tulpat ovat oikeat, jakajan kansi sekä pyörijä ovat alkuperäislaatuisia ja kunnossam sekä yleisen johdotuksen ja maadoitusten ehjyys. Alipaineletkut toinen vikapaikka, näistä voinee lähinnä katsoa, että ovat paikallaan, mittaaminen kun ei yleismittarilla onnistu.
204.201
EX 124.083
EX 124.083
eikös tuo sytytyksen osien ja alipaine letkujen mahdollisuus poistu sillä että auto toimii normaalisti ilman yj releen sulaketta.
ja nyt kokeilin mielenkiinnosta sitä suoraa virtaa bensapumpulle eikä ongelma muuttunut silläkään.
sen lisäksi olen vielä huomannut että yleensä vedot häviää silloin kun rattia kääntää oikealle päin.
olen hämilläni
ja nyt kokeilin mielenkiinnosta sitä suoraa virtaa bensapumpulle eikä ongelma muuttunut silläkään.
sen lisäksi olen vielä huomannut että yleensä vedot häviää silloin kun rattia kääntää oikealle päin.
olen hämilläni
-
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19.10.2010 13:09
- Paikkakunta: Hki-Jkl
Sytkäpuolen virta ei tule YJ-releen kautta.
Alipaineongelmat voivat aiheuttaa noin mitä tahansa ja ne saattavat esiintyä vasta, kun järjestelmä on täysin toiminnassa eli esim, kun YJ-rele korjataan jonkun muun vian myötä. Ratin kääntämisestä en äkkiä keksi mitään yhteyttä.
Toiminta ilman YJ-relettä viittaa, että mekaaninen perustila toimii, mikä on hyvä lähtökohta. Tällöin kohdentaisin tutkintaa ruiskun sielunelämään em. diagnostiikan kautta sekä mihin laitteisiin YJ-rele virtaa syöttää. Tähän auttaa kaaviot. Toki vaihtoehtona on antaa moottorin olla mekaanisessa tilassa ilman YJ-relettä, mikäli se siinä toimii. Toki tämä saattaa poistaa lisävarusteita toiminnasta, ABS, ASD jne...
Onhan YJ-rele oikeaa mallia? YJ-releitä löytyy myös useammalla virtalinjalla olevia.
Alipaineongelmat voivat aiheuttaa noin mitä tahansa ja ne saattavat esiintyä vasta, kun järjestelmä on täysin toiminnassa eli esim, kun YJ-rele korjataan jonkun muun vian myötä. Ratin kääntämisestä en äkkiä keksi mitään yhteyttä.
Toiminta ilman YJ-relettä viittaa, että mekaaninen perustila toimii, mikä on hyvä lähtökohta. Tällöin kohdentaisin tutkintaa ruiskun sielunelämään em. diagnostiikan kautta sekä mihin laitteisiin YJ-rele virtaa syöttää. Tähän auttaa kaaviot. Toki vaihtoehtona on antaa moottorin olla mekaanisessa tilassa ilman YJ-relettä, mikäli se siinä toimii. Toki tämä saattaa poistaa lisävarusteita toiminnasta, ABS, ASD jne...
Onhan YJ-rele oikeaa mallia? YJ-releitä löytyy myös useammalla virtalinjalla olevia.
204.201
EX 124.083
EX 124.083
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
-
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19.10.2010 13:09
- Paikkakunta: Hki-Jkl
Ruiskun sielunelämää: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=69135
No vauhdissa ratin kääntäminen kallistaa ainakin nestetasoja, mutta pitäisi tehdä samaa ilman YJ-relettäkin.
Releestä löytyy 7 ja 9 pinnisiä versioita. Riippuu auton varustelusta, kumpi on oikea.
No vauhdissa ratin kääntäminen kallistaa ainakin nestetasoja, mutta pitäisi tehdä samaa ilman YJ-relettäkin.
Releestä löytyy 7 ja 9 pinnisiä versioita. Riippuu auton varustelusta, kumpi on oikea.
204.201
EX 124.083
EX 124.083
-
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19.10.2010 13:09
- Paikkakunta: Hki-Jkl
Auton varustelun ja VIN-numeron tietäminen auttaisi hieman, ettei tarvitse perusjuttujen kanssa arpoa. YJ-releiden fyysisestä sopimisesta ristiin en sano mitään, mutta 9 napaisessa on kaksi virtalinjaa.
http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... works.html
http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... works.html
204.201
EX 124.083
EX 124.083
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ei ois erikoista että ois kaks sopparelettä jossa murtuneita tinauksia. Kaivele veitellä auki ja käy edes suurimmat tinaukset kolvilla läpi. Luupilla saattas kattella muitakin.
Kattoisin myös pumpun pään johdotukset. Sehän pumppupaketti hytkyy jonkun kumiripustuksen varassa ja saattaa kaarteissa heiluessa virransaanti ruveta takkuamaan.
Kattoisin myös pumpun pään johdotukset. Sehän pumppupaketti hytkyy jonkun kumiripustuksen varassa ja saattaa kaarteissa heiluessa virransaanti ruveta takkuamaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla