ensimmäistä eemeliä hankkimaan.
ensimmäistä eemeliä hankkimaan.
terve!
ekana autona ollut joskus c180 (w202) ja nyt vuosien jälkeen mersukuume palautunut.
eli nyt vinkkejä e-mersun hankintaan (w211). kriteereinä on että pitäisi olla dieseli ja farkku automaattina.
mites moottorivaihtoehdot: 220, 270, 320, onko isoja eroja?
mites sittenku ehdokas on löytynyt ja katsomaan pitäisi mennä, mitä kannattaa huomioida?
oliko vuosina 2003 ja 2005 jotain isoja eroja joka puhuisi uudemman puolesta (tuntuu -03 olevan enemmän ja halvemmalla javascript:emoticon(':)') )
ja mikäli aiheesta aikasempaa (kun varmasti onkin..) ni saa linkata ni lueskeskelen sieltä sitten.javascript:emoticon('')
ekana autona ollut joskus c180 (w202) ja nyt vuosien jälkeen mersukuume palautunut.
eli nyt vinkkejä e-mersun hankintaan (w211). kriteereinä on että pitäisi olla dieseli ja farkku automaattina.
mites moottorivaihtoehdot: 220, 270, 320, onko isoja eroja?
mites sittenku ehdokas on löytynyt ja katsomaan pitäisi mennä, mitä kannattaa huomioida?
oliko vuosina 2003 ja 2005 jotain isoja eroja joka puhuisi uudemman puolesta (tuntuu -03 olevan enemmän ja halvemmalla javascript:emoticon(':)') )
ja mikäli aiheesta aikasempaa (kun varmasti onkin..) ni saa linkata ni lueskeskelen sieltä sitten.javascript:emoticon('')
Neloskoneellakin pärjää vallan mainiosti, mutta onhan isompi aina sivistyneempi
Alkupään malleissa on glyykoliongelmaa valeon jäähdyttimen kanssa eli pääty repeää ja alkaa tihkuttamaan nesteet laatikkoon, oireilee täristämällä.
todennäköisesti vika on jo korjattu vaihtamalla parempi syyläri varsinkin jos alkupään malleja katsoo, ei varmaan montaa enää löydy alkup. huonolla syylärillä kun ensimmäiset on jo yli 10v vanhoja. kannattaa siis ottaa selvää onko syyläri vaihdettu ja jos on niin mitä laatikolle on tehty mikäli on jo kerennyt vuotamaan.
toiseksi näissä pre-facelift malleissa on sähköiset jarrut ja varmasti olet kuullutkin kuuluisasta SBC-yksiköstä joka menee mykäksi jossain vaiheessa ja uusi maksaa toista tuhatta. siispä suosittelen tarkastamaan yksikön valmistuspäivämäärän konepellin alta kun koeajolla pyörähtää niin voi säästyä kalliilta tikiltä jos on jo kovin vanha.
pumppu löytyy vänkärin umpion takaa ja pumpun päältä numerosarja minkä voi kääntää kuukaudeksi ja vuodeksi boschin omalla taulukolla.
esimerkkikuvassa B. kohdassa näkyy ensimmäiset 3 numeroa:
ja taulukosta katsotaan 490, joka kääntyy lokakuulle 2004:
faceliftissä (6/2006) jarrut muuttuu taas takaisin normaaleiksi, mutta niistäkin löytyy vielä sähköjarruista tutuksi tullut HOLD ominaisuus.
Alkupään malleissa on glyykoliongelmaa valeon jäähdyttimen kanssa eli pääty repeää ja alkaa tihkuttamaan nesteet laatikkoon, oireilee täristämällä.
todennäköisesti vika on jo korjattu vaihtamalla parempi syyläri varsinkin jos alkupään malleja katsoo, ei varmaan montaa enää löydy alkup. huonolla syylärillä kun ensimmäiset on jo yli 10v vanhoja. kannattaa siis ottaa selvää onko syyläri vaihdettu ja jos on niin mitä laatikolle on tehty mikäli on jo kerennyt vuotamaan.
toiseksi näissä pre-facelift malleissa on sähköiset jarrut ja varmasti olet kuullutkin kuuluisasta SBC-yksiköstä joka menee mykäksi jossain vaiheessa ja uusi maksaa toista tuhatta. siispä suosittelen tarkastamaan yksikön valmistuspäivämäärän konepellin alta kun koeajolla pyörähtää niin voi säästyä kalliilta tikiltä jos on jo kovin vanha.
pumppu löytyy vänkärin umpion takaa ja pumpun päältä numerosarja minkä voi kääntää kuukaudeksi ja vuodeksi boschin omalla taulukolla.
esimerkkikuvassa B. kohdassa näkyy ensimmäiset 3 numeroa:
ja taulukosta katsotaan 490, joka kääntyy lokakuulle 2004:
faceliftissä (6/2006) jarrut muuttuu taas takaisin normaaleiksi, mutta niistäkin löytyy vielä sähköjarruista tutuksi tullut HOLD ominaisuus.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
SBC-yksikön kunnosta saa myös Starilla jotain osviittaa painetestillä, paineitten pitäisi olla 50bar+ ja pysyä jonkun aikaa (jota en muista). Jos paineet nousee hitaasti, jäävät alas tai eivät pysy on jossain vikaa tai ainakin alkavaa sellaista.
Omassa autossani tänään 431800km kohdalla painetesti näytti arvoja 68-70 välille kaikissa pyörissä ja SBC-yksikkö on alkuperäinen.
Omassa autossani tänään 431800km kohdalla painetesti näytti arvoja 68-70 välille kaikissa pyörissä ja SBC-yksikkö on alkuperäinen.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Alkuperäistä paremmat ilmapussit 300€/kpl, niin ei itse jaksa asiaa pahemmin stressata. Aivan ehdoton varuste kuitenkin farkussa tuo tasonsäätö. Yleensä selviää myös pelkillä pussien vaihdolla kun ei ajeta perinteiseti puolta vuotta vuotavalla pussilla, että kompura laulaa hoosiannaa koko ajan
SBC:hen saa käyttöaikaa lisää starilla minuuteissa ja puol miltsiä ei ole mikään mahdottomuus asianmukaisesti huolletulle SBC-yksikölle (on tarkka jarrunesteiden vaihdoista) ja on omasta mielestä miellyttävämmät kun nuo omassa faceliftissä olevat ABR-jarrut. SBC-yksikköjä saa myöskin muualta kuin merkkiliikkeestä!
SBC:hen saa käyttöaikaa lisää starilla minuuteissa ja puol miltsiä ei ole mikään mahdottomuus asianmukaisesti huolletulle SBC-yksikölle (on tarkka jarrunesteiden vaihdoista) ja on omasta mielestä miellyttävämmät kun nuo omassa faceliftissä olevat ABR-jarrut. SBC-yksikköjä saa myöskin muualta kuin merkkiliikkeestä!
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Re: ensimmäistä eemeliä hankkimaan.
Maalauskäsittely ja suojaus parani 2004 malleihin (nanolakka yms.), eli 2002-2003 mallit on vielä ruostealttiimpia.Timmyes kirjoitti:...oliko vuosina 2003 ja 2005 jotain isoja eroja joka puhuisi uudemman puolesta (tuntuu -03 olevan enemmän ja halvemmalla...
No ei kai se kaikille ihan ehdoton ole, jos ostaa farkkukorin pelkästään elämäntapa-/ulkonäkösyistä eli ei ole tarkoitus roudata betonielementtejä takaloosterissa niin ilmankin problemaattisia ilmapusseja selviää. Kultaisennoutajan, golfbägin tai surffilaudan painon takia ei tasonsäätöjä tarvitse.Aivan ehdoton varuste kuitenkin farkussa tuo tasonsäätö.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Viime kuussa kun tilailin ilmapussia katsoin että ebaystä saa arnott-parin kotiintuotuna n. 550€ hintaan, ostin kuitenkin Bilsteinin kun sellainen tuli laitettua jo pari vuotta sitten toiselle puolelle. Ei sitä ilmapussiremonttia tarvitse pelätä farkussa, osat ei maksa kuitenkaan hirveästi, vaihtotyö on helppo (ainakin vierestä katsoen jos käytettävissä on nosturi) ja huolettomia kilometrejä on edessä paljon. Kunhan muistaa kompressorin suodattimen joskus vaihtaa ja katsoa letkujen kuntoa.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
eli tuo 220 cdi haettiin tänään ja kyllä on kyyti erilaista kun vaihdossa annettu uudempikorinen S40. laatikko pelaa niinkuin pitääkin. SBC yksikkö oli vuosikoodilla 2007 eli vaihdettu (?). nettiauton muihin mersuihin verrattuna hieman karvalakki tuo tuntuu olevan mutta riittänee tässä rahapulassa.
huollot tosiaan n 20tkm välein tehty.
kesärenkaina oli 18" mersun alut kohtalaisilla renkailla ja talveksi 16" mersulaiset myös.
Ajossa en huomannut mitään moitittavaa, mutta jäin näin jälkikäteen ihmettelemään tosi jäykkää ratin vääntämistä, siis onhan se jämäkkä ajaa mutta kaupungissa saa kyllä vääntää.. onkos näissä jtn yleistä ollut ja vaikuttaisiko ohjaustehostimen nesteiden vaihto? Takalaatikon "verhon" mekanismi helpannut, eli verho makaa takalaatikossa eikä rullaannu sisään. pitää varmaan availla ja katsoa mikä mättää..
mutta kyllä mersu on aina mersu ja ei sitä turhaan kehuta
mistäs sillä VIN numerolla pystyi varustelistaa katsomaan ja saako näihin jtn AUX juttuja rakenneltua (puhelimen löysin kyynärtuesta).
huollot tosiaan n 20tkm välein tehty.
kesärenkaina oli 18" mersun alut kohtalaisilla renkailla ja talveksi 16" mersulaiset myös.
Ajossa en huomannut mitään moitittavaa, mutta jäin näin jälkikäteen ihmettelemään tosi jäykkää ratin vääntämistä, siis onhan se jämäkkä ajaa mutta kaupungissa saa kyllä vääntää.. onkos näissä jtn yleistä ollut ja vaikuttaisiko ohjaustehostimen nesteiden vaihto? Takalaatikon "verhon" mekanismi helpannut, eli verho makaa takalaatikossa eikä rullaannu sisään. pitää varmaan availla ja katsoa mikä mättää..
mutta kyllä mersu on aina mersu ja ei sitä turhaan kehuta
mistäs sillä VIN numerolla pystyi varustelistaa katsomaan ja saako näihin jtn AUX juttuja rakenneltua (puhelimen löysin kyynärtuesta).
Tenutähti, moottoriöljyt ? Ei se ainakaan haittaa vaikka vaihtaa tiheämpäänkin, mutta 20000 menee kunnon öljyillä kyllä.
Tarkistapa Timmyes varustelistasta onko autossa parametriohjaus, linkkejä tuossa
viewtopic.php?t=2541
Tarkistapa Timmyes varustelistasta onko autossa parametriohjaus, linkkejä tuossa
viewtopic.php?t=2541
wiimax.fi
auxi pistoketta ei löytynyt, optio kyllä. keskellä hansikaslokeron kattoa on sileä muovikohta jossa ilmeisesti kuuluisi olla (?). mahtaako johdot mennä sinne jo? kakkosautossa, mondeossa ainakin oli "huonomman" varustelun takia jätetty kytkemättä lisävarusteita vaikka kaikki valmiina olikin, johdot kiinni ja vaan ja lisäreitä tuli
hmm.. VIN numeron otin bilteman sivujen kautta kun syöttää rekisterinumeron, WDB2112061A234313.
tuolta sivujen kautta otettua:
Code Value
053 AEJ 02/2; 03/0
053 *1 211____ 20011022 AEJ 02/2; 03/0
053 *2 646.9__ 20011130 YOM 12/2
140 PACKAGE 1
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
219L HAMBURG BRANCH
230B CUSTOMER SERVICE - STATION EUROPE
287 THROUGH-LOADING FEATURE
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
330A FABRIC
331A FABRIC - BLACK/ANTHRACITE
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
380 COMPLETE CELL PHONE PREINSTALLATION
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
580 AIR CONDITIONER
643 SERIES WHEELS WITH BROAD TIRES
744U BRILLIANT SILVER METALLIC
803 AEJ 02/1/X
803 *1 211____ 20000201 AEJ 02/1/X
803 *2 646.9__ 20011130 YOM 12/1
803 *3 722.6__ 20010316 YOM 12/1
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY
942 LOAD COMPARTMENT PACKAGE
988 VEH. TIT. OF OWN. & COC DOC. + MODEL PLATE (MACH.)
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
M646 R4-DIESEL ENGINE OM646
U16 STOWAGE TANK BEHIND REAR SEAT BACKREST
tuon mukaan ei olisi parametristä ohjausta..
hmm.. VIN numeron otin bilteman sivujen kautta kun syöttää rekisterinumeron, WDB2112061A234313.
tuolta sivujen kautta otettua:
Code Value
053 AEJ 02/2; 03/0
053 *1 211____ 20011022 AEJ 02/2; 03/0
053 *2 646.9__ 20011130 YOM 12/2
140 PACKAGE 1
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
219L HAMBURG BRANCH
230B CUSTOMER SERVICE - STATION EUROPE
287 THROUGH-LOADING FEATURE
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
330A FABRIC
331A FABRIC - BLACK/ANTHRACITE
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
380 COMPLETE CELL PHONE PREINSTALLATION
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
580 AIR CONDITIONER
643 SERIES WHEELS WITH BROAD TIRES
744U BRILLIANT SILVER METALLIC
803 AEJ 02/1/X
803 *1 211____ 20000201 AEJ 02/1/X
803 *2 646.9__ 20011130 YOM 12/1
803 *3 722.6__ 20010316 YOM 12/1
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY
942 LOAD COMPARTMENT PACKAGE
988 VEH. TIT. OF OWN. & COC DOC. + MODEL PLATE (MACH.)
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
M646 R4-DIESEL ENGINE OM646
U16 STOWAGE TANK BEHIND REAR SEAT BACKREST
tuon mukaan ei olisi parametristä ohjausta..
omassakaan ei ole parametriä ja saa tosiaan vähän enemmän käyttää voimaa rattia veivatessa hiljaisessa vauhdissa/parkkipaikalla. kannattaa uusilla öljyillä kokeilla, ei korkealta putoa ja ei se ainakaan huonommaksi voi mennä.
tottuu kyllä kun ajelee jonkun aikaa.
tottuu kyllä kun ajelee jonkun aikaa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Ei se nyt niin jäykkä ole mitä näistä kommenteista voi olettaa, mutta ei ainakaan minulla yhdellä sormella onnistu vaivattomasti tehostinöljyt voi tietty olla osa syytä kun ei ole yhtään tietoa minkälaista tervaa siellä pyörii.
huomattava ero kuitenkin jos vertaa edelliseen väykkyyn parametrillä, kuten olettaa voikin. myös on muutama koeajolla käynyttä henkilöä maininnut ohjauksen jäykkyydestä.
ko. menneeseen väykkyyn vaihdoin hammastangon ja uudet öljyt niin yllättävän paljon keveni ohjaus, vanhat öljyt tosin oli jo ihan pikimustat.
huomattava ero kuitenkin jos vertaa edelliseen väykkyyn parametrillä, kuten olettaa voikin. myös on muutama koeajolla käynyttä henkilöä maininnut ohjauksen jäykkyydestä.
ko. menneeseen väykkyyn vaihdoin hammastangon ja uudet öljyt niin yllättävän paljon keveni ohjaus, vanhat öljyt tosin oli jo ihan pikimustat.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
mitesnkäs tuo kun persuslämmittimet ei toimi. nappuloihin ei tuu valoja. sulaketaulua kun tulkitsin niin ei ole edes paikkaa, sulakehan pitäisi olla kuskin puolella oven vieressä olevassa sulaketaulussa. tyhjää näyttää siinä kohtaa eli onko ylipäätänsä mahdollista saada? mahtaako vastuksia olla?
mitenkäs muuten, saako jalkatiloihin laitettua valot myös? edessä ainakin on mustat lätkät johonka tulee valmiiksi johdot.
takana on lätkät myös mutta ei johtoja valmiina.
mitenkäs muuten, saako jalkatiloihin laitettua valot myös? edessä ainakin on mustat lätkät johonka tulee valmiiksi johdot.
takana on lätkät myös mutta ei johtoja valmiina.
Nyt on laatikkoöljyt vaihdettu, huuhtelemalla tehtiin Turussa hintaan 291e.
Melkosta mustaa töhnää näytti olevan. Oireina oli että kylmänä kierrosmittari heijaili matkavauhdissa. Huoltohistoriassa viimeksi vaihteistoöljyt vaihdettu 180tkm ja melkein heti sen jälkeen 200tkm kohdalla. Nyt mittarissa 272tkm.
Oireilu loppui mutta nyt laatikko alkoi tekemään seuraavaa: kylmänä töksäyttelee 1-2 ja 2-3 vaihdossa kerran tai kaks. Lämpimänä ei tätä ongelmaa.
Olisiko glykolit tehnyt tepposet ja nyt vaihdon jälkeen rupeaa siksi oireilemaa.. onko jtn tehtävissä? Tuleeko kallista? Gyb (tms) venttiilin vaihdosta olen kuullut juttua.
Melkosta mustaa töhnää näytti olevan. Oireina oli että kylmänä kierrosmittari heijaili matkavauhdissa. Huoltohistoriassa viimeksi vaihteistoöljyt vaihdettu 180tkm ja melkein heti sen jälkeen 200tkm kohdalla. Nyt mittarissa 272tkm.
Oireilu loppui mutta nyt laatikko alkoi tekemään seuraavaa: kylmänä töksäyttelee 1-2 ja 2-3 vaihdossa kerran tai kaks. Lämpimänä ei tätä ongelmaa.
Olisiko glykolit tehnyt tepposet ja nyt vaihdon jälkeen rupeaa siksi oireilemaa.. onko jtn tehtävissä? Tuleeko kallista? Gyb (tms) venttiilin vaihdosta olen kuullut juttua.
Sinäänsä jännä juttu että tuo kierrosten heijaaminen johtuu yleensä nimenomaan KYB:stä. Tämä on halpa osa (olikohan 70€ orkkiksena kun itse ostin) ja vaihto olisi mennyt helposti samalla kun huuhteluvaihto tehtiin.
Töksäyttelyt useimmiten lähtee vaihteiston oppineisuuden nollaukslla ja tämä olisi muutenkin suositeltava toimenpide huuhteluvaihdon jälkeen, varsinkin jos aikaisemmat öljyt ollut kyseenalaisessa kunnossa
Töksäyttelyt useimmiten lähtee vaihteiston oppineisuuden nollaukslla ja tämä olisi muutenkin suositeltava toimenpide huuhteluvaihdon jälkeen, varsinkin jos aikaisemmat öljyt ollut kyseenalaisessa kunnossa
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Starilla onnistuu nollailut ja KYB:n tarkkailut. Ja onhan aski muutenkin miellyttävämpi kun sen saa opetettua puhtaalta pöydältä omien ajotapojen mukaiseksi KYB myös lukitsee turbiinin, eli ei ole pelkkä mukavuus juttu. Lukituksen saa ainakin jossain määrin testattua itse, kun ajelet jonkun matkaa 100-120km/h vakkari päällä ja painat kevyesti kaasua vauhdin pitäisi hieman nousta, mutta kierrosten pitäisi pysyä samana. Pitempi aikaisemman ajelun vaikutuksista risalla KYB:llä en osaa sanoa.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
ohjaustehostimen öljyjä tuli tuossa vaihdeltua, muokatulla huuhtelulla eli imulla vanhat pois ja uutta tilalle, pientä pyöritystä ja homma uusiksi, litran verran tavaraa edestakaisin. Mitään ihmeempää muutosta en huomannut mutta ei ne vanhat öljyt mitään liisteriä näyttänyt olevankaan.
tuo konetila näyttää muuten järkyttävältä :I , hyviä aineita millä saisi liuotettua? kestääkö painepesurilla pestä?
mikäs tuo öljyn/paskan peitossa oleva putki mahtaa olla? tulee koneesta tuon mustan pyöreän suojamuovin alta tuonne ilmanputsarin alle, liittynee turbon toimintaan jotenkin? katsosin vaan että vuotaa melkosesti öljyä yläjuuresta. tästä johtuen moniurahihna vinkuilee kivasti :I[/img]
tuo konetila näyttää muuten järkyttävältä :I , hyviä aineita millä saisi liuotettua? kestääkö painepesurilla pestä?
mikäs tuo öljyn/paskan peitossa oleva putki mahtaa olla? tulee koneesta tuon mustan pyöreän suojamuovin alta tuonne ilmanputsarin alle, liittynee turbon toimintaan jotenkin? katsosin vaan että vuotaa melkosesti öljyä yläjuuresta. tästä johtuen moniurahihna vinkuilee kivasti :I[/img]
noniin.. moniurahihna vaihdettu, pari päivää meni vikisemättä mutta nyt kun kylmät kelit tuli niin vinkuu niin pirusti eli hihna luistaa. voisiko kiristäjä olla syypäänä? onkohan iso/vaikea homma vaihtaa, tuossahan on kaasujousella oleva se kiristin.
toinen ongelma: takaluukussa oleva imutoiminto ei toimi. eli vetää luukun kiinni, surisee hetken ja pompauttaa takaisin auki. työntämällä avustaminen ei auta. ainoa keino on paiskata luukku kiinni jolloin lukittuu. lukko pitää myös jonkin verran ääntä kun aukiollessa vetää takaluukun kahvasta.
onkos turun seudulla harrastelija stareja jotta tuon vaihdelaatikon voisi nollata. vaihdon jälkeen muutama tkm tullut ja töksäyttelee 2-3 vaihtoa. tämä ainoastaan kylmänä, lämpimänä pelaa mielestäni siististi.
toinen ongelma: takaluukussa oleva imutoiminto ei toimi. eli vetää luukun kiinni, surisee hetken ja pompauttaa takaisin auki. työntämällä avustaminen ei auta. ainoa keino on paiskata luukku kiinni jolloin lukittuu. lukko pitää myös jonkin verran ääntä kun aukiollessa vetää takaluukun kahvasta.
onkos turun seudulla harrastelija stareja jotta tuon vaihdelaatikon voisi nollata. vaihdon jälkeen muutama tkm tullut ja töksäyttelee 2-3 vaihtoa. tämä ainoastaan kylmänä, lämpimänä pelaa mielestäni siististi.