Ilmajousitus

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tabuli
Viestit: 605
Liittynyt: 19.2.2006 21:05
Paikkakunta: Vaasa

Ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Onko kukaan kyhänny ilmajousitusta autoonsa?
Käsittääkseni ne on nykyään ihan laillisetkin.

Jenkeistä oon löytänyt sarjan 124:koppaan, mutta tietäiskö joku saako niitä euroopasta mistään?

Olis ihan mukava tuollanen säädettävä ilmajousitus :P Mitään pomppulinnaa ei siis olla hakemassa... :lol:
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Ei taida olla ihan helppo juttu väsätä? Mistäs tulee esim. ilmat palkeisiin? Pitäiskö olla oma kompura sitä varten? Tosin jos olet varma laillisuudesta, niin kokeile ihmeessä, olishan se aika miehekästä. Voisi osista riippuen olla aika miehekestä 8).
Kein siknatuur
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Juu...pitää olla oma kompura ja ilmasäiliöt,mitä on nähny noita ilmajousittettuja autoja livenä.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

mihin sitä kompuraa tarvii? ilmaa vaan järjestelmään ja hana kiinni. säätää voi huoltoasemilla, niillä on paineilmaa tarjolla.
Datsuni on mun ratsuni.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

En ole järjestelmään sen tarkemmin perehtynyt, mutta uskoisin, että systeemi on samanlainen kuin raskaan liikenteen vehkeissä. Palkeissa on ilmaa ja sitten kun ajetaan monttuun, palkeet antavat hieman perään ja ilma poistuu jonkun venttiilin kautta palkeista. Sitten taas pumpataan uutta ilmaa palkeisiin ja meno on mukavaa.

Tällä tavalla saisi käydä joka montun jälkeen huoltsikalla :roll:. Sitten kun laittaa vielä jonkun kauhian ison bensakoneen ja hyvät säädöt, niin että tankissa käy imu joka kerta kun koskee kaasuun niin hyvä on. Sittenpähän on ainakin syytä käydä huoltsikalla joka välissä :D.
Kein siknatuur
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

raskaankaluston vermeissä on tasonsäätöventtiili ja siksi ilmaa tarvitaan lisää aina välillä. tuollaiseen henkilöautosysteemiin riittää, kun jokainen ilmajousi täytetään erikseen.

tosin, ei siitä kompressorista mitään haittaakaan ole :lol:
Datsuni on mun ratsuni.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

nokileka kirjoitti:raskaankaluston vermeissä on tasonsäätöventtiili ja siksi ilmaa tarvitaan lisää aina välillä. tuollaiseen henkilöautosysteemiin riittää, kun jokainen ilmajousi täytetään erikseen.
Eikös ne palkeet tosiaan sitten yhtään elä siellä henkilöautossa? Toki massaa on tietenkin vähemmän kuin isoissa pirsseissä, mutta ei kai ne ihan jäykkänä voi olla koko ajan? Vai mikä on homman juju? :?
Kein siknatuur
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sampo N. kirjoitti:Eikös ne palkeet tosiaan sitten yhtään elä siellä henkilöautossa? Toki massaa on tietenkin vähemmän kuin isoissa pirsseissä, mutta ei kai ne ihan jäykkänä voi olla koko ajan? Vai mikä on homman juju? :?
Ilmahan puristuu kasaan, joten tuommoinen kerran täytetty palje kyllä joustaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Tabuli
Viestit: 605
Liittynyt: 19.2.2006 21:05
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Sampo N. kirjoitti:Ei taida olla ihan helppo juttu väsätä? Mistäs tulee esim. ilmat palkeisiin? Pitäiskö olla oma kompura sitä varten? Tosin jos olet varma laillisuudesta, niin kokeile ihmeessä, olishan se aika miehekästä. Voisi osista riippuen olla aika miehekestä 8).
Jenkeistä löysin täydellisen sarjan. Sisältää Kompurat, palkkeet, letkut, liittimet, ynm
Mutta jos jostain euroopasta tahi suomesta, mistä olisi helpompaa hommata tuollainen sarja löytyis niin olis hyvä.

Ja valmis sarja se sais olla kun ei ole aikaisempaa kokemusta ilmajousituksesta, muutenkuin käyttäjänä r-sarjassa..

Laillisuudesta olen kyllä 99% varma.
Pari numeroa vanhassa V8-Magazinessa oli joku vehjes esittelyssä, jossa oli jouset korvattu palkkeilla ja ihan suomenkilvissä se oli.
Ja muultakin taholta olen kuullut laillisuudesta. Ja tietenkin, ennen tilausta pitää käydä paikallisella konttorilla tarkistamassa, mitä he ovat mieltä...
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Raskaassa kalustossa on ns. "avoin" järjestelmä, josta ilmaa poistuu ja sinne sitä tuotetaan, esim rekkaa ja puoliperää voidaan nostaa/laskea ajettaessa lastauslaituriin.

Henkilöautoissa on suljettu järjestelmä.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän sen laillisesti saa tehdä.Jousituksen tyypin saa nykyään vaihtaa.Tosin luulisin että jonkunlaiset tüv tai vastaavat hyväksynnät pitää olla.Luultavasti mikään jenkkimalli ei siis kelpaa?Rakennus-sarjoihin olen kyllä törmännyt,mutta tuollaista hyväksyttyä ei ole näkynyt.W140:iin sellainen näkyi olevan,hintaa vain n.5000€ :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”