Potku ahmedin nilkkaan
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Potku ahmedin nilkkaan
Terve!
Tulipa tuossa yksi työkaverini parkkipaikalla ihastelemaan dieselmersun lotkotusta. Siinä kuullostelun lomassa han heitti, jotta kiinnostaisiko minua alkaa ajella biodieselillä.
Hän on kuulemma osakkaana pienimuotoisessa 'tehtaassa'. Hän pystyy toimittamaan tavaran hieman normaalidieseliä huokeammalla, kunhan nouto tapahtuu tehtaalta.
Tästä virisi pohdinnat, josko alkaisi omalta osaltaan syödä ahmedilta lepää ja valtaa. Tuo hintaero suhteutettuna vaivaan on niin pieni, ettei sen takia kannata hommaan ryhtyä.
Sitten kysymys, erityisesti Pasille. Kestääkö tuon 124:n tiivisteet tuota biokamaa? Luonnonkumi huhujen mukaan sulaa 'biomassassa' uittaessa, mutta onko tosi? Minulla on ollut kahdessa saksantuontimesessä vuotavat pumput ja 100-varmasti ainakin toisella on ajettu biokamalla.
Pumpun lähtöputkien juuressa on sekä kumi-, että metallitiivisteet. Mitkä noiden funktiot oikein ovat? Metalli ilmeisesti painepuolella? Mutta mikä on kumien merkitys? Ei pelkästään paluu, kun vuotavilla kumeilla röpöttelee startin jälkeen, jos on seisoskellut yön yli nokka ylämäessä...
Onko Boschin tiivistekitissä jo siirrytty keinokumitiivisteisiin?
Tulipa tuossa yksi työkaverini parkkipaikalla ihastelemaan dieselmersun lotkotusta. Siinä kuullostelun lomassa han heitti, jotta kiinnostaisiko minua alkaa ajella biodieselillä.
Hän on kuulemma osakkaana pienimuotoisessa 'tehtaassa'. Hän pystyy toimittamaan tavaran hieman normaalidieseliä huokeammalla, kunhan nouto tapahtuu tehtaalta.
Tästä virisi pohdinnat, josko alkaisi omalta osaltaan syödä ahmedilta lepää ja valtaa. Tuo hintaero suhteutettuna vaivaan on niin pieni, ettei sen takia kannata hommaan ryhtyä.
Sitten kysymys, erityisesti Pasille. Kestääkö tuon 124:n tiivisteet tuota biokamaa? Luonnonkumi huhujen mukaan sulaa 'biomassassa' uittaessa, mutta onko tosi? Minulla on ollut kahdessa saksantuontimesessä vuotavat pumput ja 100-varmasti ainakin toisella on ajettu biokamalla.
Pumpun lähtöputkien juuressa on sekä kumi-, että metallitiivisteet. Mitkä noiden funktiot oikein ovat? Metalli ilmeisesti painepuolella? Mutta mikä on kumien merkitys? Ei pelkästään paluu, kun vuotavilla kumeilla röpöttelee startin jälkeen, jos on seisoskellut yön yli nokka ylämäessä...
Onko Boschin tiivistekitissä jo siirrytty keinokumitiivisteisiin?
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu, kyllä se siitä on maksettu... Ja hinta on tällä hetkellä 95cnt/l.AM kirjoitti:Hmm,etää halvempaa kuin normidiesel,onkos tuosta kukaan muistanut maksaa valtiolle sen haluamaa "pientä" polttoaineveroa?
Mielenkiintoisia linkkejä:
http://www.motiva.fi/attachment/f16d4d5 ... t_Juva.pdf
http://journeytoforever.org/edu.html#biofuel
http://www.oil-gas.fi/files/222_biopolt ... nteess.pdf
Terveisin
Tero
Tero
Mielenkiintoista,ja tulevaisuudessa vielä enemmän,ahmedin aineen hinnan nousu on kuitenkin sen verran nopeampaa....
Vielä jonkun aikaa sittenhän tuo hinta oli selvästi ahmedin aineiden hyväksi.Tilanne näköjään muuttunut,tuskin bioaineille mitään verohelpotuksiakaan on annettu?
Noo,tutkaillaan tilannetta ja laitetaan sitten omat tehtaat käyntiin Öljysheikkinähän olisi kai ihan mukava olla?Jos ei sitten bush hyökkää kimppuun
Edit:näköjään ei ole vielä verohelpotuksia suomessa,mutta 2008 näyttäs tulevan pakolliseksi suomelle?Hinta ero voi olla jo sitten ratkaiseva bion eduksi
Vielä jonkun aikaa sittenhän tuo hinta oli selvästi ahmedin aineiden hyväksi.Tilanne näköjään muuttunut,tuskin bioaineille mitään verohelpotuksiakaan on annettu?
Noo,tutkaillaan tilannetta ja laitetaan sitten omat tehtaat käyntiin Öljysheikkinähän olisi kai ihan mukava olla?Jos ei sitten bush hyökkää kimppuun
Edit:näköjään ei ole vielä verohelpotuksia suomessa,mutta 2008 näyttäs tulevan pakolliseksi suomelle?Hinta ero voi olla jo sitten ratkaiseva bion eduksi
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Kun biotavaraa saadaan tarpeeksi markkinoille kohtuuhintaan, alkaa ahmedin aineiden hintakin laskea, tai sheikin syömähammas katkeaa.
Tuossa oli jo muutenkin ennustetta, että 2008 menessä raakaöljyn hinta on jo hyvän matkaa alle 50 taalaa / barreli, jotkut tahot veikkasivat jopa 35 dollaria.
Saas nähdä.... päästäisiin bensan hinnoissa taas sinne euron huituville. Jos näin kävisi, niin eiköhän polttoaineveroa nostettaisia sen verran, että litrahinta olisi taas 1,40, "kun kansa on jo siihen tottunut"
Tuossa oli jo muutenkin ennustetta, että 2008 menessä raakaöljyn hinta on jo hyvän matkaa alle 50 taalaa / barreli, jotkut tahot veikkasivat jopa 35 dollaria.
Saas nähdä.... päästäisiin bensan hinnoissa taas sinne euron huituville. Jos näin kävisi, niin eiköhän polttoaineveroa nostettaisia sen verran, että litrahinta olisi taas 1,40, "kun kansa on jo siihen tottunut"
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Varsin perusteltu skenario,epävaruus on kiina jolla on "imua" enemmän ja enemmän.Kaapo kirjoitti:Kun biotavaraa saadaan tarpeeksi markkinoille kohtuuhintaan, alkaa ahmedin aineiden hintakin laskea, tai sheikin syömähammas katkeaa.
Tuossa oli jo muutenkin ennustetta, että 2008 menessä raakaöljyn hinta on jo hyvän matkaa alle 50 taalaa / barreli, jotkut tahot veikkasivat jopa 35 dollaria.
Saas nähdä.... päästäisiin bensan hinnoissa taas sinne euron huituville. Jos näin kävisi, niin eiköhän polttoaineveroa nostettaisia sen verran, että litrahinta olisi taas 1,40, "kun kansa on jo siihen tottunut"
Joka tuntuu jopa täällä romurauta 120-130 e /tn vanhoille varaosa
autoille tulee saapashousumies kiinasta.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Jos vuonna 2008 öljytynnyri maksaa 35 taalaa, niin minä lupaan ostaa uudestaan väykyn . Valitettavasti Kekkosen aikoihin ei ole paluuta, ainakaan öljynhintojen osalta. Kiinalaiset ovat ostaneet öljykenttiä/tuotanto-oikeuksia siihen malliin, että meidän on pakkokin ruveta laittamaan tankkiin puolet petäjästä. Kiinalaisten vaihdettua polkupyörät autoihin alkavat intialaiset vaihtamaan norsuja mersuihin. Polttonesteiden kulutus on taattu, niin pitkään kun sitä riittää. Voihan se tosin olla että kun kaivosyhtiöt alkavat kaivamaan uraania Askolasta, niin ne löytävätkin öljyä. Ja öljyntuotannon maailmanmarkkinat menevät sekaisin kun Suomi bumppaa öljyä menemääncdi kirjoitti:Varsin perusteltu skenario,epävaruus on kiina jolla on "imua" enemmän ja enemmän.Kaapo kirjoitti:Kun biotavaraa saadaan tarpeeksi markkinoille kohtuuhintaan, alkaa ahmedin aineiden hintakin laskea, tai sheikin syömähammas katkeaa.
Tuossa oli jo muutenkin ennustetta, että 2008 menessä raakaöljyn hinta on jo hyvän matkaa alle 50 taalaa / barreli, jotkut tahot veikkasivat jopa 35 dollaria.
Saas nähdä.... päästäisiin bensan hinnoissa taas sinne euron huituville. Jos näin kävisi, niin eiköhän polttoaineveroa nostettaisia sen verran, että litrahinta olisi taas 1,40, "kun kansa on jo siihen tottunut"
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vehon kertomaa
Soittelinpa tuossa perjantaina kotiin päristellessä Vehon tekniseen neuvontaan. Kyselin 'virallista' kantaa 124-kieselin sopivuudesta bioaineelle.
Moottorin toiminnan kannalta kyllä sopii, mutta luonnonkumi niin pumpun tiivisteissä kuin polttoainelinjan letkuissa ei tuosta luomutavarasta oikein tykkää. Alkavat pikkuhiljaa tihkua, mikä on myös omakohtainen kokemukseni näiden kahden sakudieselin kanssa.
Ko. vehkeeseen on saatavilla erityinen biokitti, joka sisältää tarvittavat keinomateriaaliset letkut ja tiivisteet. Hintaa en huomannut kysyä.
Eli, ajella voi, mutta on tarkkailtava polttoainelinjaa aina ajoittain vuotojen havaitsemiseksi/paikkaamiseksi tai sitten vaihdettava kaikki kumiosat keinovalmisteisiin kerralla.
Juttelimme siinä ohimennen myös biokaman yleisestä sopivuudesta mersuihin. Jonkinmoisena sääntönä voi pitää, että CDI:tä edeltävät konstruktiot sietävät biokaman. CDI:ssä moottorin ohjaus on sen verran tarkkaa puuhaa, ettei biodieselin laatu riitä.
Tähän on tulossa muutos biopolttoaineen kehityksen myötä. Mm. Nesteen uusi parin vuoden sisällä valmistuva biolaitos pitäisi tuottaa nykydieseleillekin sopivaa kamaa. Ongelmahan ei ole vain DC:n vaan yhtäläillä volkkarin ja PSA:n yms. koneiden kehittäjien.
Pasin komenttia pumpun kumien funktiosta ja Boschin tiivistekitin mahdollisesta materiaalin vaihdosta odottelen edelleen...
Moottorin toiminnan kannalta kyllä sopii, mutta luonnonkumi niin pumpun tiivisteissä kuin polttoainelinjan letkuissa ei tuosta luomutavarasta oikein tykkää. Alkavat pikkuhiljaa tihkua, mikä on myös omakohtainen kokemukseni näiden kahden sakudieselin kanssa.
Ko. vehkeeseen on saatavilla erityinen biokitti, joka sisältää tarvittavat keinomateriaaliset letkut ja tiivisteet. Hintaa en huomannut kysyä.
Eli, ajella voi, mutta on tarkkailtava polttoainelinjaa aina ajoittain vuotojen havaitsemiseksi/paikkaamiseksi tai sitten vaihdettava kaikki kumiosat keinovalmisteisiin kerralla.
Juttelimme siinä ohimennen myös biokaman yleisestä sopivuudesta mersuihin. Jonkinmoisena sääntönä voi pitää, että CDI:tä edeltävät konstruktiot sietävät biokaman. CDI:ssä moottorin ohjaus on sen verran tarkkaa puuhaa, ettei biodieselin laatu riitä.
Tähän on tulossa muutos biopolttoaineen kehityksen myötä. Mm. Nesteen uusi parin vuoden sisällä valmistuva biolaitos pitäisi tuottaa nykydieseleillekin sopivaa kamaa. Ongelmahan ei ole vain DC:n vaan yhtäläillä volkkarin ja PSA:n yms. koneiden kehittäjien.
Pasin komenttia pumpun kumien funktiosta ja Boschin tiivistekitin mahdollisesta materiaalin vaihdosta odottelen edelleen...
Terveisin
Tero
Tero
Rajataan VAG:n pumppusuutinmoottorit siitä pois, niillä voi vetää 100% RME seoksella. Suomessa on alan pioneereja, joista yksi ajaa V10 TDI Touregilla pelkästään oman laitoksen biodieselillä, löytyy Tuulilasin keskustelualueelta nimimerkillä 'Nokileka'
Viimeksi muokannut Mariini, 03.7.2006 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aivan lähiaikoina ei ole edes näköpiirissä sellaista tilannetta, että bio- tai kierrätysöljy uhkaisi perinteisen öljyn asemaa tai vaikuttaisi jollakin tavalla öljyn hintaan.
Tällä hetkellä suurin tekijä joka pitää yllä polttonesteiden korkeita hintoja on tuotantokapasiteetin ja kulutuksen tasapaino. Takavuosien/vuosikymmenten tuotannon ylikapasiteetti on ajettu kiinni ja tällä hetkellä kaikki kapasiteetti on tehokäytössä. Lisäksi öljynporausoikeuksia ja jo olemassa olevia öljykenttiä on alettu käyttää sijoituskohteina suuressa maailmassa ja se on myös yksi tekijä joka tulee pitämään hintoja yllä. Ja tietenkin kasvava kulutus.
Tässä on muuten selitys sille miksi jokin yksittäinen hirmumyrsky pystyi heilauttamaan maailmanmarkkinahintoja siten kuin se teki. Nyt oli tuotannossa vajetta ja korvaavaa tuotantoa ei ollut missään.
Raakaöljystä ei kyllä ole pulaa markkinoilla eikä tule olemaan.
Myöskään raskaspolttoöljy ei ole kallistunut loppujen lopuksi niin kovin paljoa, kevyt kylläkin mutta sepä onkin käytännössä samaa tavaraa kuin diesel ja siitä taas on markkinoilla pulaa.
Nesteellä on kaksi "suurehkoa" investointia käynnissä ja osakkeen hinnannousu yms. ei niinkään johdu tästä hienosta bio-laitoksesta joka on näistä kahdesta investoinnista huomattavasti pienempi kuin siitä, että Porvooseen on valmistumassa tuotantomääriltään huomattavasti bio-laitosta suurempi valmistuslinja joka pystyy käyttämään raaka-aineenaan selvästi huonompaa(lue halvempaa) Venäjältä tulevaa raakaöljyä.
Tällä hetkellä suurin tekijä joka pitää yllä polttonesteiden korkeita hintoja on tuotantokapasiteetin ja kulutuksen tasapaino. Takavuosien/vuosikymmenten tuotannon ylikapasiteetti on ajettu kiinni ja tällä hetkellä kaikki kapasiteetti on tehokäytössä. Lisäksi öljynporausoikeuksia ja jo olemassa olevia öljykenttiä on alettu käyttää sijoituskohteina suuressa maailmassa ja se on myös yksi tekijä joka tulee pitämään hintoja yllä. Ja tietenkin kasvava kulutus.
Tässä on muuten selitys sille miksi jokin yksittäinen hirmumyrsky pystyi heilauttamaan maailmanmarkkinahintoja siten kuin se teki. Nyt oli tuotannossa vajetta ja korvaavaa tuotantoa ei ollut missään.
Raakaöljystä ei kyllä ole pulaa markkinoilla eikä tule olemaan.
Myöskään raskaspolttoöljy ei ole kallistunut loppujen lopuksi niin kovin paljoa, kevyt kylläkin mutta sepä onkin käytännössä samaa tavaraa kuin diesel ja siitä taas on markkinoilla pulaa.
Nesteellä on kaksi "suurehkoa" investointia käynnissä ja osakkeen hinnannousu yms. ei niinkään johdu tästä hienosta bio-laitoksesta joka on näistä kahdesta investoinnista huomattavasti pienempi kuin siitä, että Porvooseen on valmistumassa tuotantomääriltään huomattavasti bio-laitosta suurempi valmistuslinja joka pystyy käyttämään raaka-aineenaan selvästi huonompaa(lue halvempaa) Venäjältä tulevaa raakaöljyä.
- ®ÐÐ
- Dr.Durex
- Viestit: 3460
- Liittynyt: 05.10.2005 9:20
- Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
- Viesti:
Re: Vehon kertomaa
Tämän vuoden puolella se pitäs saada jo käyntiindieselflosse kirjoitti: Mm. Nesteen uusi parin vuoden sisällä valmistuva biolaitos pitäisi tuottaa nykydieseleillekin sopivaa kamaa.
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vielä kiusaan ashiantunthiaa... Mikä noiden gummirinkuloiden tehtävä on? Eikö ruiskuputkiloiden tiiveys hoideta metalliprikoilla?pp d kirjoitti:Sori, on menny tämä topiksi täysin ohi
Tähän saakka olen laittanu aina tavalliset O-renkhaat, jokka ei tieten kestä piotiisseliä. Jos/kun kysyntää alkaa tulheen mie hommaan sopevia rinkuloita sitä lientä varten. Samoten letkut kans konehuohneen puolele.
Eikhään se siittä sitte....
Terveisin
Tero
Tero
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi