Mulukun -00 EMW 730dA, käyttöharraste.
Tuohan selviää ajan mittaan sitten kuinka käy askin kanssa.
Tietysti Kilanderi vois valaista asiasta lisää jos on vaan jotain tiedossa, eli onko nuo seiskojen askit ajettu 300tkm samoilla öljyillä ensin tukkoon ja sitten todettu ettei softattuna toimi vaiko mitä?
EDIT: Eipä tuo gm askikaan niin toivoton ole kuin maineensa on. Turbiinin vahvistusta nuo on yleensä vailla. Pitkälle pääsee kun asennoituu niin ettei lähde hakemaan aivan maksimeja pieniltä kierroksilta.
EDIT2: soittelin tuossa just yhdelle askinkorjaajalle. Pakkojen puolesta ei ole ongelmia, hyvin pitää. Ekan pakan rummun repeeminen se fataalein vika, sille voisi jotain olla tehtävissä.
Tietysti Kilanderi vois valaista asiasta lisää jos on vaan jotain tiedossa, eli onko nuo seiskojen askit ajettu 300tkm samoilla öljyillä ensin tukkoon ja sitten todettu ettei softattuna toimi vaiko mitä?
EDIT: Eipä tuo gm askikaan niin toivoton ole kuin maineensa on. Turbiinin vahvistusta nuo on yleensä vailla. Pitkälle pääsee kun asennoituu niin ettei lähde hakemaan aivan maksimeja pieniltä kierroksilta.
EDIT2: soittelin tuossa just yhdelle askinkorjaajalle. Pakkojen puolesta ei ole ongelmia, hyvin pitää. Ekan pakan rummun repeeminen se fataalein vika, sille voisi jotain olla tehtävissä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
No laskeskelin tuossa että jos pysyttäisiin 440nm maksimeissa tulisi seuraavanlainen tehon osalta. Teoreettinen, riippunee paljolti saisiko alkupäässä toteutumaan edes tuota 440nm, loppupäässä pitää jo vähän hidastella ja suuttimet jarruttaa. Mutta mielikuvitusleikit on kivoja.
1500rpm - 69kW
2000rpm - 92kW
2500rpm - 115kW
3000rpm - 137kW (vakio 135kW tonnin ylempänä)
3500rpm - 161kW (todellisuudessa tämä lähimpänä totuutta.)
4000rpm - 184kW (teoriassa mahdollinen, ei käytännössä)
GM aski sekin kestää jos vähän malttaa rajottaa alkupäässä, tosin tuollaisella ajaneet ymmärtää varmasti sen "kaikki irti 1500rpm" tarpeettomaksi muutenkin, nuo kun tykkää antaa melkosesti myöten turbiinista vapauttaen lukon melko helposti joskin turbiini on kovilla mutta sen voi vahvistaa.
Vakiona GM:n aski kestää ajaa 200-5xxtkm samoilla öljyillä, onnesta riippuen. Sitten kun aski on jo valmiiksi kuolemassa öljyihin ja softataan voi varmasti arvata kuinka käy. Kuten totesin, aski on mainettaan parempi kun sille vaan tehdään normaalit toimenpiteen mitä askille pitääkin, eli 60-80tkm välein öljyt ja turbiini laukiaa joka tapauksessa jossain kohdin.
EDIT: ZF askin A-kytkimen rumpuun löytyy päivitysversiokin, joten siinä mielessä se on ratkaistavissa. Sitten täytyy vähän kartottaa että mihin hintoihin jää vahvistettu turbiini.
1500rpm - 69kW
2000rpm - 92kW
2500rpm - 115kW
3000rpm - 137kW (vakio 135kW tonnin ylempänä)
3500rpm - 161kW (todellisuudessa tämä lähimpänä totuutta.)
4000rpm - 184kW (teoriassa mahdollinen, ei käytännössä)
GM aski sekin kestää jos vähän malttaa rajottaa alkupäässä, tosin tuollaisella ajaneet ymmärtää varmasti sen "kaikki irti 1500rpm" tarpeettomaksi muutenkin, nuo kun tykkää antaa melkosesti myöten turbiinista vapauttaen lukon melko helposti joskin turbiini on kovilla mutta sen voi vahvistaa.
Vakiona GM:n aski kestää ajaa 200-5xxtkm samoilla öljyillä, onnesta riippuen. Sitten kun aski on jo valmiiksi kuolemassa öljyihin ja softataan voi varmasti arvata kuinka käy. Kuten totesin, aski on mainettaan parempi kun sille vaan tehdään normaalit toimenpiteen mitä askille pitääkin, eli 60-80tkm välein öljyt ja turbiini laukiaa joka tapauksessa jossain kohdin.
EDIT: ZF askin A-kytkimen rumpuun löytyy päivitysversiokin, joten siinä mielessä se on ratkaistavissa. Sitten täytyy vähän kartottaa että mihin hintoihin jää vahvistettu turbiini.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
noissa diesel automaateissa on kaikissa GM "paska" laatikko, E38 730d:tä lukuunottamatta. Eli E46, myös neliveto, jos automaatti, on sama GM:n aski.kilander kirjoitti:500 sarjassa taitaa olla kahdenlaisia, se GM valmiste ei sovellu virityskäyttöön kun ei voi vahvistaa.dealer kirjoitti:Onko 700-sarjalaisessa kestävämpi laatikko kuin E39:ssä ?
En tiedä mikä noissa 730 mallien laatikoissa ei kestä,kuulemma mihin voimaa lisätty,parin viikon sisään palautettu vakioksi.
440 nm.tämän kokoluokan autossa kuullostaa vikatilalta
Bensakoneissa on sitte hyvää askia, mutta tosiaan dieselit on susia. Tai kaiketi vaan kutosdieselit? En tiiä sitte mitä on 2 litrasen dieselin perässä?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Huomenna lähtee alvadille tilaus, eli peilinlasit, sumarien lasit ja varotuskolmio joka mahtuu sille tarkoitettuun paikkaan.
Työlistalle jää takapään kolinoiden metsästys ja etulaakerien vaihto, täytyy käydä kyseleen mitä fixus tahtoo laakereista. SKF ei ole vaihtoehto joten FAG:iin on tyytyminen.
EDIT: Tuli sitten tilattua nauhakaapeli mittaristoon saksasta. Pitäs olla helppo vaihtaa, sitä vastoin MID kanssa ei lie samaa hienoutta odotettavissa.
Työlistalle jää takapään kolinoiden metsästys ja etulaakerien vaihto, täytyy käydä kyseleen mitä fixus tahtoo laakereista. SKF ei ole vaihtoehto joten FAG:iin on tyytyminen.
EDIT: Tuli sitten tilattua nauhakaapeli mittaristoon saksasta. Pitäs olla helppo vaihtaa, sitä vastoin MID kanssa ei lie samaa hienoutta odotettavissa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Tämän kanssa ei ole tapahtunut mitään, mittariston kaapeli on mutta eipä ole tullu purettua mittaristoa. Jousi meni poikki edestä, puskurin teloin ja peilinlasit tuli väärät alvadilta.
Visko ei ole paikallaan, kontissa kyllä uusi ja siipikin kiinni.
Etupäässä väljää, eli uretaania jossaan kohin tilalle sisäpäihin.
Pyöränlaakeri kypsä, nyt koetellaan onnea että kuinka pitkään kestää vai kerkiääkö vaihtaan ensin.
Askin kestotesti olisi tarkoitus aloittaa piakkoin, mennään samalla reseptillä kuin 525d kanssa. Tehdään ylävireinen niin ei suotta säretä paikkoja, muutenkin aivotonta yrittää alhaalta kaivella kaikkea irti kun kuitenkin aski toimii normaaliajon kiihdytyksissä 1750-2500rpm väliin. Eli 2500-> sitten enempi irti, sitä ennen lähinnä pientä extraa ja herkistelyä.
Btw, GM askit kun ei kestä niin samalla idealla tehdyillä ohjelmilla kyllä kestävät ottaa voimaa ihan nätisti, eikä yksikään tiedetyistä vielä ole oksentanut sisuskaluja ulos vaikka pääosalla +300tkm mittarissa. Muutamassa toki turbiini vaiheltu vuosia sitten, eli toiset öljyt menossa.
EDIT: Lisätään sen verran että ei tuo GM tappiin asti virittämistä kestä mutta nuo perus -softaamiset kyllä kun vähän on ajatusta on käytetty ohjelmaa tehdessä. ZF kanssa taas ongelmaksi tulee aina A-pakan rumpu jolle ei ihmeitä pysty.
Visko ei ole paikallaan, kontissa kyllä uusi ja siipikin kiinni.
Etupäässä väljää, eli uretaania jossaan kohin tilalle sisäpäihin.
Pyöränlaakeri kypsä, nyt koetellaan onnea että kuinka pitkään kestää vai kerkiääkö vaihtaan ensin.
Askin kestotesti olisi tarkoitus aloittaa piakkoin, mennään samalla reseptillä kuin 525d kanssa. Tehdään ylävireinen niin ei suotta säretä paikkoja, muutenkin aivotonta yrittää alhaalta kaivella kaikkea irti kun kuitenkin aski toimii normaaliajon kiihdytyksissä 1750-2500rpm väliin. Eli 2500-> sitten enempi irti, sitä ennen lähinnä pientä extraa ja herkistelyä.
Btw, GM askit kun ei kestä niin samalla idealla tehdyillä ohjelmilla kyllä kestävät ottaa voimaa ihan nätisti, eikä yksikään tiedetyistä vielä ole oksentanut sisuskaluja ulos vaikka pääosalla +300tkm mittarissa. Muutamassa toki turbiini vaiheltu vuosia sitten, eli toiset öljyt menossa.
EDIT: Lisätään sen verran että ei tuo GM tappiin asti virittämistä kestä mutta nuo perus -softaamiset kyllä kun vähän on ajatusta on käytetty ohjelmaa tehdessä. ZF kanssa taas ongelmaksi tulee aina A-pakan rumpu jolle ei ihmeitä pysty.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Aiemmin jäsen kilander tuolla kritisoi ajatusta ahtimen vaihtamisesta, eli GTV2556 -> GT2260V. Tuosta on nyt sen verran kaverilta kokemuksia että vakiossa koneessakin oli positiivinen vaikutus, yläkierroksilla nimenomaan. Alhaalta herää himpun myöhemmin mutta se nyt ei juuri automaatin kanssa vaikuta, tai ainakaan GM askin kanssa sitä vastoin vetää nyt iloisesti pidemmälle. Toki vanha ahdin oli kulunut kaikinpuolin mutta silti, alapäässä häviät 200rpm ja yläpäähän saat 500-700rpm käyttökelpoisemmaksi vakioon verrattuna. Mersun kanssa valikoisin toisin, näiden kanssa tuo on paree vaihtoehto. Teho ei tietystikkään kasvanut mutta kierrosherkkyys kyllä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
GTV2556 ongelma on liian pieni kompura siipi sen pumppaus kyky loppuu
siitä on ihan olemassa livedataa ahto putoaa samoin käy ilmamäärälle
GT2260V on saman kokoinen pakosiipi imu puoli on isompi siinä pysyy ahto ja ilmamäärä ihan ok (live datat) jos ei ihan järjettömiä yritä
paljon on juttuja kuinka huono se Ranskalinen GM loota on mutta niin näkyy usein myynnissä olevia 730d mallejakin että loota rikki tai korjattu
kyllä se BMW pensakoneissa kestää (välttävästi) kun alhaalla ei voi vähäisestäkään väännöstä puhua (ollu 520 ajaahan siilä kun vaihteen vaihdossa huomioi että uudellä pykälällä on +4000 rpm kerkijää just kauppaan ennen sulkemis aikaa) jopa vanha 2,0l mondeokin tuntuu voiman pesältä
lukematon määrä ohjelman muutoksia gm lootalisiinkin ensimmäinen vuonna 2007 viimme kesänä siinä oli mittarissa 560tkm loota toimii ohjemaa kiristetty moneen kertaan ahdinkin päivitetty 500tkm paikkeilla GT2260V malliin eikä kuskillakaan ihan kevyt kaasu jalka ola (rajoitintakin piti nostaa alun perin 230kmh) yhtään tietooni tullutta laatikon poikimista ei ole tullut lastutuksen jälkeen mutta pitää tehdä järjellä
jos multa kysytään niin kaikki automaatti laatikot on sontaa ehkä koenigsegg regera menettelis kun siinä on vain yksi vaihde pakkikin on sähköinen vääntöä 2000nm 0-400kmh 19s (bugatti veyron 55s)
oman auton kiusausta suurimall vaihteella kolme vuotta menty samalla vauhipyörällä ja kytkin levyllä
autossa kaikki vakiota vain ohjelmaa muutettu harmittaa kun tuli kesken lopettua (linkin laittajalla on ihan mielenkiintoinen cossu videokin)
https://www.youtube.com/watch?v=4lYuinSn2Pk
suljetulla radalla tapahtuu taas
http://www.sunrisecruisers.com/wp/uutis ... weekend-2/
siitä on ihan olemassa livedataa ahto putoaa samoin käy ilmamäärälle
GT2260V on saman kokoinen pakosiipi imu puoli on isompi siinä pysyy ahto ja ilmamäärä ihan ok (live datat) jos ei ihan järjettömiä yritä
paljon on juttuja kuinka huono se Ranskalinen GM loota on mutta niin näkyy usein myynnissä olevia 730d mallejakin että loota rikki tai korjattu
kyllä se BMW pensakoneissa kestää (välttävästi) kun alhaalla ei voi vähäisestäkään väännöstä puhua (ollu 520 ajaahan siilä kun vaihteen vaihdossa huomioi että uudellä pykälällä on +4000 rpm kerkijää just kauppaan ennen sulkemis aikaa) jopa vanha 2,0l mondeokin tuntuu voiman pesältä
lukematon määrä ohjelman muutoksia gm lootalisiinkin ensimmäinen vuonna 2007 viimme kesänä siinä oli mittarissa 560tkm loota toimii ohjemaa kiristetty moneen kertaan ahdinkin päivitetty 500tkm paikkeilla GT2260V malliin eikä kuskillakaan ihan kevyt kaasu jalka ola (rajoitintakin piti nostaa alun perin 230kmh) yhtään tietooni tullutta laatikon poikimista ei ole tullut lastutuksen jälkeen mutta pitää tehdä järjellä
jos multa kysytään niin kaikki automaatti laatikot on sontaa ehkä koenigsegg regera menettelis kun siinä on vain yksi vaihde pakkikin on sähköinen vääntöä 2000nm 0-400kmh 19s (bugatti veyron 55s)
oman auton kiusausta suurimall vaihteella kolme vuotta menty samalla vauhipyörällä ja kytkin levyllä
autossa kaikki vakiota vain ohjelmaa muutettu harmittaa kun tuli kesken lopettua (linkin laittajalla on ihan mielenkiintoinen cossu videokin)
https://www.youtube.com/watch?v=4lYuinSn2Pk
suljetulla radalla tapahtuu taas
http://www.sunrisecruisers.com/wp/uutis ... weekend-2/
Seiskat on ZF 5HP24:llä, mutta sama näitäkin vaivaa että öljyihin kuolee. Niitä ei varmaankaan ole tarkoitettu +300tkm ajoon.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Kyllähän Hesalaisten kelpaa , kehäteitä riittää kymmeniä kilometrejä.
Siinä niin vääntöä tarvi kun matkaa piisaa.
Toista se on täällä susirajan takana kirkonkylillä.
Saisi olla semmoinen kevytkulkuinen, helppo ajella.
Hyvä mittari optimoinnin onnistumiselle: laittaa kakkosnelosen pätkän kaasupolkimen alle (mielellään pystyyn), silti pitää pystyä normiajot ajamaan ihan mainiosti
Siinä niin vääntöä tarvi kun matkaa piisaa.
Toista se on täällä susirajan takana kirkonkylillä.
Saisi olla semmoinen kevytkulkuinen, helppo ajella.
Hyvä mittari optimoinnin onnistumiselle: laittaa kakkosnelosen pätkän kaasupolkimen alle (mielellään pystyyn), silti pitää pystyä normiajot ajamaan ihan mainiosti
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Jos minua tarkoitat niin en ole.Mulqvist kirjoitti:Eli et ole koskaan tämmöisillä siis ajanut automaatin kera? Ainakin kommentisi viittaa siihen.
Kokemukset rajoittuu automaatti 530 malliin jossa semmoiset 400 hp. /1000nm. Ja siinä ei ollut GM: n laatikkoa.
Mutta siinä oli sitä ajamisen vaivattomuutta, sentin painallus kaasupolkomesta riitti mainiosti normaaliin liikkumiseen näillä meidän nopeuksilla.
Ei kannata kokeilla, voip tulla kalliiksi..
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Tarkoitin nimenomaan askin käyttäytymistä, normaaliajossa et käytännössä näillä askeilla kostu paskaakaan siitä alle 2000rpm vääntöpiikistä.
Tieten, jos tekee tuikut ja rukkaa askin ohjelmaa niin sitten mutta nämä askit oksentaa taas sitten sisuskalut ulos.
Tieten, jos tekee tuikut ja rukkaa askin ohjelmaa niin sitten mutta nämä askit oksentaa taas sitten sisuskalut ulos.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Tämän romiskon aski sitten vihdoin rupee antautumaan, ei kestä vakionakaan 300tkm samoilla öljyillä. Pitkä veto kuumana ja tukos vedonvapautuksen solkkuun, no tietänee että pohja auki, palju alle, imupäästä tuoretta tilalle ja vähän läpi uuempaa. Seuraavaksi venttiilipöytä/levy mikälie käsiin ja uitamma jossain myrkyssä. Sitten ravenolin öljyä muistuttavat tilalle taas, A-pakan rumpua ei nyt kerkii vaihtaan mutta myöhemmin menee se vahvistettu versio tiluuseen jos romussa leimaa tai käyttövoima edes enään sama, kummasti rupeaa kiinnostamaan petrooli dieselillä kihnuttamisen jälkeen. Vapari kulkee kuin turbodiesel ja turbolla petrooli paremmin kuin dieseli vapaapudotuksessa.
Toisaalta jos on koodausvehkeet, tieto sekä taito näiden kanssa niin miksi enään vaihtaa?
Oli odotettavissa, oma laiskuus vaan sitten syynä ettei ajoissa tehnyt, kun oli varaa että aikaa
EDIT: Ymmärrettyäni väärin Kilanderin jutun lisään tähän, eli petroolikasi vaivattomampi ajettava ja liikkunee käskiessä riittämiin.
Oli odotettavissa, oma laiskuus vaan sitten syynä ettei ajoissa tehnyt, kun oli varaa että aikaa
EDIT: Ymmärrettyäni väärin Kilanderin jutun lisään tähän, eli petroolikasi vaivattomampi ajettava ja liikkunee käskiessä riittämiin.
Tuli puolivahingossa talouteen kakkosauto, -01 525iA Touring, ensalkuun on mun käyttöpelinä, kohtapian kun hommat vaihtuu ja dieselin järkevyys paranee niin saa jäädä emännälle kauppakassiksi. DSC tuossa on että ehkäpä se tiellä pysyy. Jotenkin tuo petrooli on vaan pintakaasulla paljon nöyrempi mitä dieseli, toki mono pohjaan niin sitten eroa ei olekkaan ja 100-200 välillä sitten dieseli vie jo mennen tullen.
Uusin tulokas ei saanut leimaa, taino ainakaan vielä. Etupäässä vähän väljää, joten eiköhän tuohon sitten tule koko kierros varsia laitettua eteen, samalla raidetangonpäät kun nyt kerta ryhtyy. Justiinsa tulin vaihtaneeksi tuossa etujarrut, ATE powerdisc + ceramic palat, josko pysyisi suorana edes tovin.
On vaan nyt tullu jo opittua ettei enään halvinta kiinalaista kestä järki laittaa, vähemmällä juomisella ja vitutuksella pääsee kun tekee kunnollisista kerralla. Seiskassakin jarrumurheet loppui siihen kun laittoi zimmermann/ebc paketin, sillä on tullut pariin otteeseen jarrutettua vähän reilumminkin vielä on suorat ja palatkin tuntuu kuluvan levyn sijaan.
On vaan nyt tullu jo opittua ettei enään halvinta kiinalaista kestä järki laittaa, vähemmällä juomisella ja vitutuksella pääsee kun tekee kunnollisista kerralla. Seiskassakin jarrumurheet loppui siihen kun laittoi zimmermann/ebc paketin, sillä on tullut pariin otteeseen jarrutettua vähän reilumminkin vielä on suorat ja palatkin tuntuu kuluvan levyn sijaan.
Sitten tietysti sen verta päivitystä, että kun "brunette" palasi kotiin saa tuo E39 525iA touring lähteä kiertoon, eli W126 jää nurkkapeliksi ja "vanha" seiska sitten toiseksi kulkineeksi joka saa palvella pidemmillä matkoilla, koukkukin kun sattuu olemaan. Pitää vain nyt käyttää askia vähän pohjan puolelta auki ennenko seiskaa saa ajoon, samalla lienee pari settiä suodattimia kierrossa ja se 30-40L öljyä. Venttiilipöytä lähtee kyllä sekin uimaan viikonlopuksi liuotinkylpyyn, niin pitkään kun tummaa irtoo niin saa uida.
Askit tykkää kyllä jos niihin ees joskus vaihetaan öljyt, toki 5HP öljyt ei o halvimmasta päästä joten himpun kirpasee hankittaessa. Suomessa 200e/20L ja Saksasta 150e rahteineen, joten pari pyttyä pitää varata.
Askit tykkää kyllä jos niihin ees joskus vaihetaan öljyt, toki 5HP öljyt ei o halvimmasta päästä joten himpun kirpasee hankittaessa. Suomessa 200e/20L ja Saksasta 150e rahteineen, joten pari pyttyä pitää varata.