W124 320CE -93 joku outo johto lambdassa?
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
W124 320CE -93 joku outo johto lambdassa?
Rupesin vaihtamaan lambdaa W124 koriseen 320 mersuun, mutta ennen kun vaihdan niin kysyn mikä ihmeen viritys vanhasta lambdasta löytyi? Lambdan luota mustasta johdosta otettu haara joka menee konehuoneeseen oikealle puolelle liittimeen, (kuvassa kirjoitettu väärin eli kun edestä katsoo niin tulee oikealle) ja liittimestä auton omaan johtosarjaan. Voiko alkuperäinen lambda olla tuollainen, vai mikä ihmeen viritys tuossa on tehty. Auton rekisterinumerolla ostetussa lambdassa on vain kaksi liitintä mitkä tulee sisällä olevaan liittimeen...?
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Vastaus ei oikein selvitä mitään. Mikä tuo musta johto mersun lambdassa on, ja mihin se menee siellä konehuoneen johtosarjassa. Lambdastahan johdot menee sisään repsikan jalkatilaan liittimeen, sieltäkö se musta johto oletettavasti poikki. Jos vaihdan uuden lambdan ja unohdan tuon "ylimääräisen" johdon niin mitähän sitten. Nyt lambda ei toimi ollenkaan se selvisi päästömittauksessa...dealer kirjoitti:Liitos "rosvolla" ei näytä alkuperäiseltä. Ehkä joskus on ollut ongelmaa ja mittailtu että johto olisi johtosarjan sisältä poikki ja vedetty rinnan uutta johtoa...
Musta johdin on lambda-anturin signaalijohdin. Harmaa on sen maa. Valkoiset ovat anturin lämmitysjohtoja. Kolme viimeisintä on samassa liittimessa ja musta omassaan. Mustan liittimestä pitäisi olla yhteys boksin liittimeen – nasta 35 ykkösliittimessä. Kakkosliittimestä menee johdot moottorille.
Nyt tieten voi olla niin, että joku on katkonyt alkuperäiset johdot ja tehnyt omat kytkentänsä. Mittaa tuon kötöstyksen ja sen 35-navan yhteys.
t.
Risto
Nyt tieten voi olla niin, että joku on katkonyt alkuperäiset johdot ja tehnyt omat kytkentänsä. Mittaa tuon kötöstyksen ja sen 35-navan yhteys.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Jos ymmärsin niin se musta johto on siis boksille menevä signaali. Nyt mietin että jos tuohon on nyt vedetty uusi signaali boksille, niin eikö pitäisi mitata auton sisältä sen mustan johdon ja boksin välinen yhteys, vai mihin se alkuperäinen johto menee siihen napaan 35 vai?Roisto kirjoitti:Musta johdin on lambda-anturin signaalijohdin. Harmaa on sen maa. Valkoiset ovat anturin lämmitysjohtoja. Kolme viimeisintä on samassa liittimessa ja musta omassaan. Mustan liittimestä pitäisi olla yhteys boksin liittimeen – nasta 35 ykkösliittimessä. Kakkosliittimestä menee johdot moottorille.
Nyt tieten voi olla niin, että joku on katkonyt alkuperäiset johdot ja tehnyt omat kytkentänsä. Mittaa tuon kötöstyksen ja sen 35-navan yhteys.
t.
Risto
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Näihän se tosiaan varmaan on, pitääpä mitata se yhteys ennen lambdan laittoa. Tuo liitos auton alla vaan ihmetyttää, olisi varmaan ollut järkevämpää liittää se auton sisätilassa eikä jättää liitosta auton alle...Roisto kirjoitti:Kyllä. Alkuperäinen signaalijohto sieltä vänkärin jalkatilasta menee boksin ykkösliittimen 35-navalle. Senkin voi mitata mutta todennäköisesti ei toimi, jos sinne joku on tuommoisen kytköksen tehnyt.
t.
Risto
Joo. Jos sen "ohituksen" oisi tehnyt auton johtosarjaan, niin lambdaa vaihtaessa ei tarvisi räpeltää uuden lambdan johtoja.jupasierra kirjoitti:Tuo liitos auton alla vaan ihmetyttää, olisi varmaan ollut järkevämpää liittää se auton sisätilassa eikä jättää liitosta auton alle...
Tuo auton johtosarjan signaalijohdin (vihreä) on tietääkseni häiriösuojattu (koaksiaalijohto). Sen suoja menee 36-nastaan.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Niin mitä siitä, aiheuttaako joitain toimenpiteitä?Roisto kirjoitti:Joo. Jos sen "ohituksen" oisi tehnyt auton johtosarjaan, niin lambdaa vaihtaessa ei tarvisi räpeltää uuden lambdan johtoja.jupasierra kirjoitti:Tuo liitos auton alla vaan ihmetyttää, olisi varmaan ollut järkevämpää liittää se auton sisätilassa eikä jättää liitosta auton alle...
Tuo auton johtosarjan signaalijohdin (vihreä) on tietääkseni häiriösuojattu (koaksiaalijohto). Sen suoja menee 36-nastaan.
t.
Risto
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Nyt pitää kysyä että mikä on ykkösliitin? Siellä on siis kaksi boksia akun takana, takimmaisessa kaksi liitintä ja etummaisessa yksi pitkä. Missään liittimissä tai boksien pinneissä ei ole numeroita, eli mikä liitin ja mikä kohta liittimessä on se 35. Pitääkö virrat olla päällä akun kenkä kiinni. Otin sen liittimen irti mikä tulee lambdalta se musta johto, laitoin kynän (piippaus päällä) siihen johtosarjaan menevään liittimeen ja kokeilin kaikkiin kolmen liittimen jokaiseen pinniin niin ei piipannut mistään. Voiko se johto olla oma viritelmä, näyttää niin tehtaan tekeleeltä kun menee siihen johtosarjaan. Alkuperäiset suojatkin päällä. No en tiedä mutta akun kenkä irti ei yhteyttä löydy mistään pinnistä, eikä mitään numeroita löydy mistään liittimestä tai boksista?
Se on se kaksiliittimisen boksin (tn. lukee Siemens ja mahdollisesti HFM) se liitin, josta ei lähde se moottorin johtosarja eli on se moottorin puoleinen (jostain syystä ne on loogisesti käännetyssä järjestyksessä). Liittimen nastat pitäisi mennä näin: liitosnastojen puolelta katsottuna. Pyörylä on ruuvin paikka.
Ei tarvi & saa olla virtoja päällä, kun noita irrottelet.
t.
Risto
Ei tarvi & saa olla virtoja päällä, kun noita irrottelet.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Ainakaan akun kenkä irti ei löydy yhteyttä siihen johtosarjaan menevän johdon ja boksin liittimen pinneistä?
Viimeksi muokannut jupasierra, 02.8.2015 12:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Pitääkö se nyt mitata siitä lambdalta tulevasta mustasta johdosta, vai kun se liitin on irti niin siitä johtosarjaan menevästä?Roisto kirjoitti:Muokkasin näköjään edellistä viestiä samaan aikaan kun vastasit. Jos viitsit muokata edellisestä viestistäsi launauksen pois, niin ei tule väärinkäsityksiä.
Oikea liitin on tämä (ympyröity). Näkyy myös se ruuvi, mistä puhuin.
t.
Risto
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Selvä, siis yhteys pitäisi löytyä sieltä lambdalta tulevasta mustasta johdosta ja boksin liittimen no.35 väliltä. Mihinkäs se sieltä lambdalta tuleva musta johto sitten menee siinä johtosarjassa?Roisto kirjoitti:Kokeile mitata sieltä jalkatilassa olevasta johtosarjan liittimestä, mihin mustan johdon pitäisi tulla ja sitten vertailun vuoksi siitä oudosta, uudesta liittimestä, johon se lambdan mustalta johdolta ryöstetty johto tulee.
t.
Risto
Lambdan johtonippu tulee kardaanitunnelin läpi vänkärin jalkatilaan. Siellä se kytketään kahdella liittimellä moottorin johtosarjaan. Toisessa on kolme napaa: lambdan signaalin maa, harmaa johto sekä lambdan lämmitys, kaksi valkoista. Sitten on yksinapainen liitin, jokä kytkee lambdalta tulevan mustan signaalijohdon vihreään johtoon, joka menee sille 35-navalle. Nämä asiat on muistaakseni jo käsitelty tässä topikissa kertaalleen.
Ota ensin irti se outo liitin ja testaa ensin sen ja boksin liittimen väli. Samoin sen jalkatilan liittimen ja boksin väli. Sitten ihmetellään vasta sitä lambdan mustaa johtoa.
t.
Risto
Ota ensin irti se outo liitin ja testaa ensin sen ja boksin liittimen väli. Samoin sen jalkatilan liittimen ja boksin väli. Sitten ihmetellään vasta sitä lambdan mustaa johtoa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Pyydän anteeksi mutta en muista että on ollut puhetta siitä että se mustan väri muuttuu vihreäksi siellä jalkatilassa, tai ehkä on mutta en näistä ymmärrä ja siksi täällä kyselen. Se outo liitin on otettu irti ja siitä juuri olen mittaillut yhteyttä boksin no.35 ja sen johdon välillä jota ei löydy. Ei siis lambdalta tulevan oudon johdon eikä siihen johtosarjaan menevän johdon ja boksin välillä löydy yhteyttä. Mittasin siis yleismittarilla jossa piippaustoiminto päällä. Menen vielä mittaamaan sieltä repsikan jalkatilasta olevasta liittimestä yhteyden boksin liittimeen, jos sieltäkään ei löydy niin katsotaan sitten.Roisto kirjoitti:Lambdan johtonippu tulee kardaanitunnelin läpi vänkärin jalkatilaan. Siellä se kytketään kahdella liittimellä moottorin johtosarjaan. Toisessa on kolme napaa: lambdan signaalin maa, harmaa johto sekä lambdan lämmitys, kaksi valkoista. Sitten on yksinapainen liitin, jokä kytkee lambdalta tulevan mustan signaalijohdon vihreään johtoon, joka menee sille 35-navalle. Nämä asiat on muistaakseni jo käsitelty tässä topikissa kertaalleen.
Ota ensin irti se outo liitin ja testaa ensin sen ja boksin liittimen väli. Samoin sen jalkatilan liittimen ja boksin väli. Sitten ihmetellään vasta sitä lambdan mustaa johtoa.
t.
Risto
No problemos. Nuo jutut oli siroteltuna sinne tänne topikkiin, joten tein yhteenvedon. Kannattaa vilkaista tämä dokkari ja sieltä etsiä 104:llä (esim. Engine 104 with HFM Sequential Multiport Fuel).
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
No sehän selvisi se vihreän ja mustan johdon värien vaihtuminen kun otin matot pois, tätähän et voinut tietää että en ollut sinne vielä katsonut. No yhteys löytyi sen vihreän johdon ja pin.35 väliltä, eli nyt herää kysymys että mikä johto se musta johto on mikä on vedetty lambdalta, ja joka ei mene mihinkään. Ainakaan mihinkään bokseista se ei mene, koska mistään pinnistä kolmesta liittimestä ei löytynyt yhteyttä. Nyt kuuluu kysymys että minne se menee siinä johtosarjassa, ja miksi se on siihen kytketty. Varmaan joku tarkoitus sillä on ollut, mutta mikä? Voisiko tästä nyt päätellä että uusi lambda paikalleen ilman sitä ylimääräistä johtoa, ja lambda toimii?!Roisto kirjoitti:No problemos. Nuo jutut oli siroteltuna sinne tänne topikkiin, joten tein yhteenvedon. Kannattaa vilkaista tämä dokkari ja sieltä etsiä 104:llä (esim. Engine 104 with HFM Sequential Multiport Fuel).
t.
Risto
Oliko se musta johto kytkettynä siihen vihreään? Onko johto ehjä lambdalta sille viralliselle liitokselle asti? Jos vastaus on "kyllä" molempiin, niin periaatteessa lambdan tiedon pitäisi mennä boksille asti. Jos lambda on ylipäätään ehjä.
Siihen konehuoneen liitokseen en osaa sanoa mitn. Pitäisi purkaa poies ja katella käsissä. Koppuroituneet johdot voi tieten vetää herneen nenään, jos niitä oikein taivuttelee.
t.
Risto
Kuulostaisi loogiselta.jupasierra kirjoitti:Voisiko tästä nyt päätellä että uusi lambda paikalleen ilman sitä ylimääräistä johtoa, ja lambda toimii?!
Siihen konehuoneen liitokseen en osaa sanoa mitn. Pitäisi purkaa poies ja katella käsissä. Koppuroituneet johdot voi tieten vetää herneen nenään, jos niitä oikein taivuttelee.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Se liitin oli kiinni siellä maton alla, sitä en mitannut oliko johto ehjä lambdalta asti kun lambda on vielä kiinni. Uusi lambda siis odottaa asennjusta kun pakokaasutesteissä selvisi että lambda ei toimi. Mittauksessa lambda näytti muistaakseni reilusti alle 1 ja mittaaja sanoi että lambda ei toimi.Roisto kirjoitti:Oliko se musta johto kytkettynä siihen vihreään? Onko johto ehjä lambdalta sille viralliselle liitokselle asti? Jos vastaus on "kyllä" molempiin, niin periaatteessa lambdan tiedon pitäisi mennä boksille asti. Jos lambda on ylipäätään ehjä.
Kuulostaisi loogiselta.jupasierra kirjoitti:Voisiko tästä nyt päätellä että uusi lambda paikalleen ilman sitä ylimääräistä johtoa, ja lambda toimii?!
Siihen konehuoneen liitokseen en osaa sanoa mitn. Pitäisi purkaa poies ja katella käsissä. Koppuroituneet johdot voi tieten vetää herneen nenään, jos niitä oikein taivuttelee.
t.
Risto
Sitä johtosarjaa mihin se ylimääräinen johto menee ei voi purkaa koska on auton alkuperäisiä, tätä ihmettelen että mihin se voi mennä? No asennetaan uusi lambda paikalleen ja mennään mittaamaan päästöt, ei kai sitä toimivuutta muuten voi todeta...
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Tutkittu lisää ja se lambdalta tuleva johto on sittenkin tehdasasennus. Autossa on joku pakokaasujen puhdistus-systeemi, kertokoon joku kuka tietää paremmin. Se lambdasta tuleva johto menee siis eristettyyn johtonippuun, mikä taas menee boksille joka näkyy viimeisessä kuvassa. Boksissa lukee GAT EGS-M1 ja googlettamalla löytyi juttua että se liittyisi jotenkin katalysaattoriin tai ilmaan. En ymmärrä englantia joku voi selvittää jos kiinostaa. Nyt herää kysymys että jos vaihdan sen lambdan uuteen ja jätän pois tuon ylimääräisen johdon, niin vaikuttaako se jotenkin auton päästöihin?
Ei nuo liittimet kyllä alkuperäisiä ole.
Nuo ovat ihan perus AMP tarvikeliittimiä.
Onko auto tuotu esim saksasta jossa on harrasteltu enemmän noita saastelaitteiden virityksiä jotta autolla pääsee kaupunkien keskustoihin ajelemaan?
EDIT:
ko. palikalla on saatu saksassa EURO1 autot luokkaan "D3" "EURO2" tms. jolla on saatu verot ~puolet halvemmaksi.
Nuo ovat ihan perus AMP tarvikeliittimiä.
Onko auto tuotu esim saksasta jossa on harrasteltu enemmän noita saastelaitteiden virityksiä jotta autolla pääsee kaupunkien keskustoihin ajelemaan?
EDIT:
ko. palikalla on saatu saksassa EURO1 autot luokkaan "D3" "EURO2" tms. jolla on saatu verot ~puolet halvemmaksi.
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Ei mitään tietoa mistä auto tuotu. Onko mitään mutua vaikuttaako päästöihin negatiivisesti jos jätän tuon pois käytöstä. Eli pitääkö purkaa jotain muutakin, miten tuo on kytketty?
Vastaan itselleni että Saksan päästöihin vaikuttava laite, saa päästöt puolitettua ja alennusta maksuihin. Kannattaa kuulema jättää käyttöön, pienentää kulutusta mutta ei vaikuta tehoihin. Tämä topic oli tässä...
Edit Eipäs ollutkaan. Nyt kun uusi lambda on paikallaan ei auto tahdo pysyä käynnissä vaihde päällä (automaatti) sellaista hirveää humppaamista. Vapaalla käy hyvin
Vastaan itselleni että Saksan päästöihin vaikuttava laite, saa päästöt puolitettua ja alennusta maksuihin. Kannattaa kuulema jättää käyttöön, pienentää kulutusta mutta ei vaikuta tehoihin. Tämä topic oli tässä...
Edit Eipäs ollutkaan. Nyt kun uusi lambda on paikallaan ei auto tahdo pysyä käynnissä vaihde päällä (automaatti) sellaista hirveää humppaamista. Vapaalla käy hyvin
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Päästöt mitattu ja kunnossa oli kun ensin näppäsi irti sen hienon GAT systeemin johdon konehuoneesta. Johto paikallaan oli happi sekä lambdan arvot liian korkealla. Olisi pitänyt jättää koko systeemi pois käytöstä, mutta kun eräs ammattilainen kehoitti jättämään paikalleen. Virhe liike kun sotkee koko systeemin, paska mikä paska... No mutta autossa kuitenkin tuore leima, nyt etsitään jostain asentaja joka tekee kansiremontin. Ei päivää ilman murhetta, onnellinen mersun omistaja...
Morjens,
Mullakin on saksasta tuodussa bensäkärryssä tuollainen GAT-boxi ja olisi hyvä tietää mitä se käytännössä tekee? Ilmeisesti se avaa jonkun moottorin ohjaukseen liittyvän putken/letkun ulkoilmaan lambda-signaalin ohjaamana?
Jubasierra, osaatko kertoa mitä kaikkea 'rojua' tuo systeemi piti sisällään ja mihin kaikkeen se oli kytketty?
Mullakin on saksasta tuodussa bensäkärryssä tuollainen GAT-boxi ja olisi hyvä tietää mitä se käytännössä tekee? Ilmeisesti se avaa jonkun moottorin ohjaukseen liittyvän putken/letkun ulkoilmaan lambda-signaalin ohjaamana?
Jubasierra, osaatko kertoa mitä kaikkea 'rojua' tuo systeemi piti sisällään ja mihin kaikkeen se oli kytketty?
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
En osaa sanoa mitä on syönyt, kyselin myös Mersu foorumilta ja sieltä joku jo vastasikin.efraim kirjoitti:Morjens,
Mullakin on saksasta tuodussa bensäkärryssä tuollainen GAT-boxi ja olisi hyvä tietää mitä se käytännössä tekee? Ilmeisesti se avaa jonkun moottorin ohjaukseen liittyvän putken/letkun ulkoilmaan lambda-signaalin ohjaamana?
Jubasierra, osaatko kertoa mitä kaikkea 'rojua' tuo systeemi piti sisällään ja mihin kaikkeen se oli kytketty?