Airmatic & 4matic etupussin / -iskarin vaihtaminen
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Airmatic & 4matic etupussin / -iskarin vaihtaminen
Edessä olisi w211 Airmaticin etuiskunvaimentimen/ilmajousen vaihtaminen ja kysyisin tietäjiltä/tekijöiltä eroaako ko. operaatio jotenkin kaksivetoisen Airmatic-alustaisen etuiskarin vaihdosta? Osahan on erilainen ts. haarukka hieman syvempi koska vetoakseli etupyörälle tulee siitä välistä.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Onpa outoa, kun ei kukaan kommentoinut. Mulla W211 4-matic airmatic ja ylätukivarsi vaihtoon pallonivelen vuoksi. Pitää poistaa Ilmajousi ensin, että pääsee puslapultteihin. Mitä pitää huomioida, että ilmajousi lähtee sieltä?
1. Onko sisällä pitkäksi puristava kierrejousi?
2. Jääkö ilmanpaine sisälle,kun pneumatiikkaputken (olisko du 3mm) ottaa irti? Miten tyhjäksi?
Enpä ole löytänyt netistä halkileikkauskuvaa ilmajousesta.
(Nämä auohuollot on hieman hakusessa, kun tuli ajettua n.20v työsuhdeautolla ja nyt pitää taas opetella.)
1. Onko sisällä pitkäksi puristava kierrejousi?
2. Jääkö ilmanpaine sisälle,kun pneumatiikkaputken (olisko du 3mm) ottaa irti? Miten tyhjäksi?
Enpä ole löytänyt netistä halkileikkauskuvaa ilmajousesta.
(Nämä auohuollot on hieman hakusessa, kun tuli ajettua n.20v työsuhdeautolla ja nyt pitää taas opetella.)
Jostain foorumilta löysin kommentin. "Ilmajousen ilmat ulos helpoiten taivuttamalla paperiliitin suoraksi ja sillä pinaen 4mm letkun reiästä venttiiliin." Toimi, ilmajosuen yläpään sai näin painumaan kasaan, mutta sisällä täytyy olla kierrejousi, koska puskee silti melko suoraksi. Sain kuitenkin yläpään näin irti. Sitten 5sm:n nestekaasupolttimella lämpöä ylätukivarteen. Haarakiilatyökalu väliin ja lekaa päähän > pallonivel irti.
Halvin 16mm lenkkiavain poikki ja hitsasin hydrauliputken jatkoksi. Sopiva taivuttelu ja mahtui jarrupääsylinterin läheltä mutteriin. (Takaisn laitto onkin sitten vaikeampi, varsinkin kun ilmajousi on vielä alapäästä paikoillaan.) Räikkälenkillä ilmajousen vierestä onnistuin saamaan puslapultit aukenemaan ja pois. Onhan pallonivelessä toki välys, vain pystysuunnassa, jotain 0,5mm, mutta kyllä katsastaja helvetisti renkutti sen löytämiseksi.
Ylätukivarsi on nyt irti. Mersun paska konstruktio, kun on pallonivel puristettu suoraan ylätukivarteen. Saadaan myytyä varaosia? Mieluummin laittaisin mallin, jossa nivelen saa pulteilla irti ylätukivarresta. Oi, kun olisi helppo vaihtaa.
Mistä sopiva ylätukivasi?
Halvin 16mm lenkkiavain poikki ja hitsasin hydrauliputken jatkoksi. Sopiva taivuttelu ja mahtui jarrupääsylinterin läheltä mutteriin. (Takaisn laitto onkin sitten vaikeampi, varsinkin kun ilmajousi on vielä alapäästä paikoillaan.) Räikkälenkillä ilmajousen vierestä onnistuin saamaan puslapultit aukenemaan ja pois. Onhan pallonivelessä toki välys, vain pystysuunnassa, jotain 0,5mm, mutta kyllä katsastaja helvetisti renkutti sen löytämiseksi.
Ylätukivarsi on nyt irti. Mersun paska konstruktio, kun on pallonivel puristettu suoraan ylätukivarteen. Saadaan myytyä varaosia? Mieluummin laittaisin mallin, jossa nivelen saa pulteilla irti ylätukivarresta. Oi, kun olisi helppo vaihtaa.
Mistä sopiva ylätukivasi?
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Takavetoisessa se onkin tuollainen pulteilla irrotettava. Olisiko katsottu 4-vetoiseen liian heikoksi?SUTII-4 kirjoitti:Mersun paska konstruktio, kun on pallonivel puristettu suoraan ylätukivarteen. Saadaan myytyä varaosia? Mieluummin laittaisin mallin, jossa nivelen saa pulteilla irti ylätukivarresta. Oi, kun olisi helppo vaihtaa.
Miste Ato myy seuravaa: W211 320CDI 4-matic 165kW eli oikea malli: Kuljettajan puoli etu-yläpää
MOOG
Tukivarsi, pyöräntuenta
MOOG - Viite: ME-TC-1961
71.88 €
Määrä :
Lisää koriin
Varastossa / Lähetetään huomenna
Lähetys: ILMAISEKSI
(kaikki yli 100.00 € tilaukset)
Tässä mallissa on pallonivel irroitettavissa pultein, mutta mahtuukohan ilmajousen kanssa? Alkuperäinen varsi 365€
MOOG
Tukivarsi, pyöräntuenta
MOOG - Viite: ME-TC-1961
71.88 €
Määrä :
Lisää koriin
Varastossa / Lähetetään huomenna
Lähetys: ILMAISEKSI
(kaikki yli 100.00 € tilaukset)
Tässä mallissa on pallonivel irroitettavissa pultein, mutta mahtuukohan ilmajousen kanssa? Alkuperäinen varsi 365€
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Mihin pyrit tällä kommentilla? Ei siellä sitä teräsjousta nyt kuitenkaan sisällä ole (ellei lasketa jotain venttiilissä olevaa millimetrin jousta).SUTII-4 kirjoitti:Ilmajousen palje oli täysin pohjassa, kun laskin 2-pilarinostimella auton jarrulevyn tolppaa vasten . Yhtään ei enää pihissyt ilma ulos, joten ulostyöntyessä pitäisi sisällä olla alipaine, jos venttiili pitää. Silti puskee lisää pituutta. Ei riitä käsivoimat pohjaan puristamiseen.
Rakenne ja toimintakaavio ei ole mulle selvä, mutta hyvähän tuolla on ajaa, ja nyt opettelen jossain määrin omakorjausta.
Korjaushistoriaa:
Takailmajousi oikealla. Al-säiliö vaihdettu korjattuun n. 165tkm. Meni 0,5 v ja piti vaihtaa kokonaan. n. 170tkm.
ERG-venttiili ohitettu ohjelmassa, kun ei mennyt turbo päälle.
Vasen takailmajousi vaihdettu n. 176tkm.
Korjaushistoriaa:
Takailmajousi oikealla. Al-säiliö vaihdettu korjattuun n. 165tkm. Meni 0,5 v ja piti vaihtaa kokonaan. n. 170tkm.
ERG-venttiili ohitettu ohjelmassa, kun ei mennyt turbo päälle.
Vasen takailmajousi vaihdettu n. 176tkm.
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Ilmajousi
Joo, "paperiliitintyhjennys" tyhjentää kait yläpään ja väliventtiili ei tasaa ilmoja yläpäähän. Jonkinlaisen semi-active kaavion löysin ja huonoja leikkauksia netissä. Ihmettelen lisää, kun oikea ylävarsi hankittu.








Ylätukivarsi
Enpä osannut muokata juttua, niin uusi kommentti. Osa Saksasta eBay/Autoparts, alkuperäisen oloinen, sopi paikalle kivutta. Ilmajosi oli kiinni alapäästä ja siten haittana. Staria en hommassa käyttänyt, enkä liikoja osia purkanut. Auton kompura nosti jousen ok.