Kilanderin CLK 220 cdi Avantgarde -06
Kesäloma alkoi 10.08,lähdettiin 11.08 reissuun illalla risteilyalua Baltic Queenilla.Aamulla noin klo.8.10 laivasta ulos ,mainio ajoitus kun huolto Hort autossa kello 9.Paikka on viimekäynnistä muuttanut hieman lähemmäs keskustaa ja löytyy osoitteesta Töökoja 4.
Puolenpäivän aikaan haettiin auto,240 000km.huolto 185 €,sitten vielä Järve keskuksessa syömässä ja olihan se jo 12.50 kun matka pääsi kunnolla alkamaan.
Tähän olin asettanut aika tiukan tavoitteen kun meinasin että ehdimme pohjois Puolaan illaksi,mutta onneksi ei ollut etukäteen varattuna mitään majoitusta seuraavaksi yöksi.
Siinä 15.30 aikoihin Ikla vaihtui Ainaziksi ja kiireet loppuivat samantien,15 vuotta olenkin hämmästellyt miten siinäkohtaa Via Balticaa on ja pysyy mahtavat urat tiessä.No nyt ne oli otettu pois.
Jossain kohdassa heti kohta vaihdettiin kuskia ja emäntä ajoi Latvian läpi.
Jännästi se Viron jälkeen muuttuu enemmän maalaismaisemaksi vaikka Virossakin maata viljellään.
Latviassa näitä on tiellä jonkin verran ja Liettuassa runsaasti.
Liettuassa sattui kohdalle pieni ukkoskuuro,eikä haittannut yhtään kun lämmintä jotain +27,raikasti ilmaa hieman.
Se meni äkkiä ohi.
Liettuassa Marijampolen kohdilla alkoi tulla pimeä,niinpä katsottiin tienvarresta majatalo joita täällä ei ole kovin tiheässä.Ihan ok.paikka löytyi hintaan 49 €/yö.
Aamupäivällä Liettuassa on hyvin tilaa ajella.
Puolassa on yleensä aina joku edessä.
Matkaa ei ollut tälle päivälle kuin jotain 343 km.,mutta aika tahmeaa oli.
Heti Augustowin jälkeen oli laitettu uutta tietä Lomzan suuntaan niin päätettiin ajaa siitä.Se oli virhe ,sitä kun ei ollut kovin paljoa uutta,sitten taas mentiin kylien läpi niin kuin Puolassa yleensä.
Kyllä taas muistaa;aja aina Bialystokin kautta.
Varsovaan saavuimme kello 15.20 ja matkaa kaikkiaan takana 997 km.
Hotelli Metropol , auto parkkiin,reput huoneeseen ja kaupungille pyörimään.
Lämpötila +33 ja kuulemma ei ole yleistä siellä tuollaiset lukemat.
Maisemaa hotellin edustalta.
Perjantai aamuna kykeni jatkamaan matkaa vähän jälkeen kymmenen,+28 lämpötila ja keula kohti A2 moottoritietä.
Edessä 550 km.helteistä moottoritieajoa Berliinin suuntaan,tietullit rytmittävät Puolassa ajamista.Mutta ei paha ,18 € kaikkiaan maksoi tietullit Puolassa.
Keli vain lämpeni länttä kohti,auton (ja etenkin jäähdytysjärjestelmän) syytä olla kunnossa kun jauhaa moottoritietä useita tunteja silleen että 140 km/h lasissa.
Kulutushan siinä tieten nousee ihan oudoille lukemille.
Ja se ei ole hyvä jos polttoaine loppuu moottoritiellä,levähdyspaikalla hyvä välillä juottaa kulkupeliä.
Illalla tarkoitus olla Berliinissä...
Puolenpäivän aikaan haettiin auto,240 000km.huolto 185 €,sitten vielä Järve keskuksessa syömässä ja olihan se jo 12.50 kun matka pääsi kunnolla alkamaan.
Tähän olin asettanut aika tiukan tavoitteen kun meinasin että ehdimme pohjois Puolaan illaksi,mutta onneksi ei ollut etukäteen varattuna mitään majoitusta seuraavaksi yöksi.
Siinä 15.30 aikoihin Ikla vaihtui Ainaziksi ja kiireet loppuivat samantien,15 vuotta olenkin hämmästellyt miten siinäkohtaa Via Balticaa on ja pysyy mahtavat urat tiessä.No nyt ne oli otettu pois.
Jossain kohdassa heti kohta vaihdettiin kuskia ja emäntä ajoi Latvian läpi.
Jännästi se Viron jälkeen muuttuu enemmän maalaismaisemaksi vaikka Virossakin maata viljellään.
Latviassa näitä on tiellä jonkin verran ja Liettuassa runsaasti.
Liettuassa sattui kohdalle pieni ukkoskuuro,eikä haittannut yhtään kun lämmintä jotain +27,raikasti ilmaa hieman.
Se meni äkkiä ohi.
Liettuassa Marijampolen kohdilla alkoi tulla pimeä,niinpä katsottiin tienvarresta majatalo joita täällä ei ole kovin tiheässä.Ihan ok.paikka löytyi hintaan 49 €/yö.
Aamupäivällä Liettuassa on hyvin tilaa ajella.
Puolassa on yleensä aina joku edessä.
Matkaa ei ollut tälle päivälle kuin jotain 343 km.,mutta aika tahmeaa oli.
Heti Augustowin jälkeen oli laitettu uutta tietä Lomzan suuntaan niin päätettiin ajaa siitä.Se oli virhe ,sitä kun ei ollut kovin paljoa uutta,sitten taas mentiin kylien läpi niin kuin Puolassa yleensä.
Kyllä taas muistaa;aja aina Bialystokin kautta.
Varsovaan saavuimme kello 15.20 ja matkaa kaikkiaan takana 997 km.
Hotelli Metropol , auto parkkiin,reput huoneeseen ja kaupungille pyörimään.
Lämpötila +33 ja kuulemma ei ole yleistä siellä tuollaiset lukemat.
Maisemaa hotellin edustalta.
Perjantai aamuna kykeni jatkamaan matkaa vähän jälkeen kymmenen,+28 lämpötila ja keula kohti A2 moottoritietä.
Edessä 550 km.helteistä moottoritieajoa Berliinin suuntaan,tietullit rytmittävät Puolassa ajamista.Mutta ei paha ,18 € kaikkiaan maksoi tietullit Puolassa.
Keli vain lämpeni länttä kohti,auton (ja etenkin jäähdytysjärjestelmän) syytä olla kunnossa kun jauhaa moottoritietä useita tunteja silleen että 140 km/h lasissa.
Kulutushan siinä tieten nousee ihan oudoille lukemille.
Ja se ei ole hyvä jos polttoaine loppuu moottoritiellä,levähdyspaikalla hyvä välillä juottaa kulkupeliä.
Illalla tarkoitus olla Berliinissä...
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Ja niin sitä oltiin perjantaina 16.30 aikoihin Alexanderplazilla,matkaa taitettu 1830 km.Auto maan alle parkkiin ja itse hyväksi havaittuun Park Inn hotelliin.
Nyt ei päästy kuin 7 kerrokseen,mutta onneksi huone pohjoisen puolella ja ilmastointi toimii,lämpömittarit näyttivät +37 lukemia.
Käytiin kuitenkin 40 kerroksen näköalatasanteella.
Sitten kaupungille syömään currywurstia.
Ostalgia-buumi ei ota laantuakseen täällä,Trabantteja vain näkee entistä enemmän,ja ihme paikoissa.
Lauantaina käytiin tsekkaamassa DDR-museo,ei ollut ihmeemmin muuttunut viime näkemästä.
Alexanderplaz on siitä hauskaa seutua että siellä tapahtuu aina jotakin.
Lauantai-iltana joku bändi soitti useamman tunnin setin aukiolla,myöhemmin joku ohikulkija tuli pyytämään River deep,mountain high biisiä,bändi soitti ja tyyppi lauloi,biisi loppui ja ohikulkija jatkoi matkaa,bändi jatkoi hieman hevimmällä musiikilla.
Tuommoistakaan ei oo tullut livenä nähtyä,aiemmin.
Sunnuntaina seurailtiin muuria,tai siis missä on kulkenut.
Hyvä oli kävellä,ainakin tarkeni.
Neuvostosotilaidenmuistomerkki on aika vaikuttavan kokoinen.
Päivä meni kaupungilla pyöriessä ja yrittäessä torjua nestehukkaa.
Illalla sattui kohdalle reissun toinen ukkoskuuro,komeasti salamoi.Kelikin lauhtui +26 asteeseen.
Maanantaina puolenpäivän aikaan tienpäälle,suuntana pohjoinen ja siellä Rugenin saari.
Nyt ei päästy kuin 7 kerrokseen,mutta onneksi huone pohjoisen puolella ja ilmastointi toimii,lämpömittarit näyttivät +37 lukemia.
Käytiin kuitenkin 40 kerroksen näköalatasanteella.
Sitten kaupungille syömään currywurstia.
Ostalgia-buumi ei ota laantuakseen täällä,Trabantteja vain näkee entistä enemmän,ja ihme paikoissa.
Lauantaina käytiin tsekkaamassa DDR-museo,ei ollut ihmeemmin muuttunut viime näkemästä.
Alexanderplaz on siitä hauskaa seutua että siellä tapahtuu aina jotakin.
Lauantai-iltana joku bändi soitti useamman tunnin setin aukiolla,myöhemmin joku ohikulkija tuli pyytämään River deep,mountain high biisiä,bändi soitti ja tyyppi lauloi,biisi loppui ja ohikulkija jatkoi matkaa,bändi jatkoi hieman hevimmällä musiikilla.
Tuommoistakaan ei oo tullut livenä nähtyä,aiemmin.
Sunnuntaina seurailtiin muuria,tai siis missä on kulkenut.
Hyvä oli kävellä,ainakin tarkeni.
Neuvostosotilaidenmuistomerkki on aika vaikuttavan kokoinen.
Päivä meni kaupungilla pyöriessä ja yrittäessä torjua nestehukkaa.
Illalla sattui kohdalle reissun toinen ukkoskuuro,komeasti salamoi.Kelikin lauhtui +26 asteeseen.
Maanantaina puolenpäivän aikaan tienpäälle,suuntana pohjoinen ja siellä Rugenin saari.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Hyvä reissu. Kelit olivat lämpimät itselläkin, kun tuli poikettua Kölnissä isolla kirkolla elokuun alussa. Vähän ennen Hannoveria takaisin tullessa oli Mersun mittarissa 37 astetta. Kulutus oli Lyypekistä Tukholmaan tullessa manner-Tanskan kautta 108 km/h keskinopeudella ajotietokoneen mukaan 4,5 litraa.
Kivan näköistä reissua. Minäkin kävin peräti helsingissä matkalla Puolan lämpöön. Ei se vaadi kun yhden aortan repeemisen kun menee suunnitelmat uusiksi -> palasin kotiin.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Kyllähän se on mukava ajella jos ei ole mitenkään tiukka aikataulu.Joskus soittelivat Finnlinesiltä että ollaanko tulossa lauttaan ollenkaan,se ei ollut oikein mukavaa niin tiukalla aikataululla.
Kulutus pysyy näissä pikkumersuissa kohtuullisena jos nopeus myös,ei oikein sopivat välitykset kovempiin nopeuksiin.Bemarit ainakin suunniteltu kovempaan matka-ajoon,sanoikohan Tuikku että 530 d:ssä n.3000 rpm. 200 km/h nopeudessa..
Mutta meillä matka jatkui Berliinistä Selliniin,hieman reilu 300 km.siivu joka menikin nopeasti aina näille kulmille saakka.
Tuosta sillallta pari kilometriä etiäppäin muuttuu 4 kaistasesta 2 kaistatieksi ja siinä tökkii,ainakin näin eurooppalaisten loma-aikoina.
Muutenhan tuolla on oikein mukava ajella hienoissa maisemissa 90 km/h rajoitettuja teitä.
Sellinissä oli varattu sviitti entuudesta tuttuun Hotel Travel Kurhaus Selliniin,2013 talvilomalla tuli oltua täällä.
Kieltämättä hieno ja tilava huone,kaksi kylpyhuonetta,makuuhuone,olohuone ja parvekkeita myös pari kappaletta.
Maisemaa Itämeren puoleiselta terassilta.
Täällä ei oltu kuin yksi yö mutta seuraava siirtymä ei ollut pitkä,naapuripitäjä Binziin.
Siellä hotelli Travel Charme Kurhaus Binz.
Aika tuulista ihan rannan tuntumassa oli joten lämpötilat siinä + 22-25 paikkeilla.Siksipä oli hyvä hyödyntää hotellien kylpylä/sauna osastoja.Tässä Binzin hotellissa oli jostain syystä 2 kpl.suomalaisia saunoja,molemmat tuli testattua ja kyllähän ne parhaita oli jos vertaa Turkkilaisiin,Egyptiläisiin yms.halpoihin kopioihin
Binzissä ja yksi yö,poispäin saarelta ajellessa käytiin tarkistamassa Proran tilanne.
Ei siitä ja sen nykykunnosta saa selvää kuvaa autolla,pitää joskus tulla polkupyörän kanssa pyörimään tänne.Pelkkä kierros hotellin ympäri miltei 10 km.,tulisihan siinä kuntoilua.
Seuraavaksi yöksi ei ollut ennakkovarausta,edellisenä iltana kateltiin Bookingsilta että Schwerin voisi olla ok.ja varattiin sieltä Hotel Avalonista huone.
Schwerin on ihan kiva pieni Saksalainen kaupunki.On linna ja kirkko ja siisti pieni vanhakaupunki.
Ja seuraavana päivänä matka jatkui Lyypekin suuntaan,ensimmäinen kohde siellä Cittipark.Tuli tehtyä jotain ostoksia ja sitten keskustaan pyörimään.
Lyypekki on jotenkin mieleinen kaupunki,kiva siellä on välillä käydä.
Aikamme keskustassa notkuttuamme menimme syömään Block Houseen,ja siitä sitten kohti Travemundea.
Aikaa kun oli tuli käväistyä Travemunden "keskustassa" ennen terminaaliin ajoa.
Siellä oli kaikki niin kuin pitikin.
Sari Bernerillä tuli käytyä hakemassa vähän nestemäisiä tuliaisia ja sitten klo.22.15 jonottamaan laivaan pääsyä,kello 23 jälkeen sinne pääsi.Laivahan lähti sitten jotain kolmen aikaan.
Merimatka sujui hyvin kun nukkui mahdollisimman paljon,perjantai-iltana käytiin syömässä buffetissa (olut ja viini sisältyi hintaan!),jaksoi taas nukkua.
Lauantaina kello 9 aikoihin laiturissa Vuosaaressa ja 30 min.myöhemmin jo satama-alueen ulkopuolella.
Autolla ajettua matkaa kertyi 2760 km.ja polttoainetta kului 170 litraa.
Paljon ei ole kulutus muuttunut vaikka muutoksia autoon on viimekesästä tehty.Kulutus 6,2 l.paikkeilla ja siinä tuo taisi pyöriä viime kesän pitkällä reissulla.
Nyt kyllä tuli ajankohtaiseksi viimeistään päästää Tomtom navigaattori eläkkeelle nykytekniikan museoon,tällä reissulla se ei edes ollut mukana eikä ollut ikävä.
Navigointia hoiti Huawei P8 kännykkä ja nokia here sovellus vei kyllä perille mainiosti esiladatuilla kartoilla.
Minkäänlaista arpomista ei ollut missään.
Enää helpmpikäyttöistä laitetta ei osaa kaivata,esim.Lyypekin keskustassa kirjoitin vain hakukenttään Lidl ja ilman nettiyhteyttä tarjosi heti muutaman vaihtoehdon joista mentiin lähimpään hakemaan evästä laivalle.
Auto toimi myös moitteettomasti vaikka kovat helteet arveluttivat,tosin ajeleehan nuo muutkin siellä..jotenkin kai sitä ajattelee että auto on tottunut Suomalaisiin olosuhteisiin
Kulutus pysyy näissä pikkumersuissa kohtuullisena jos nopeus myös,ei oikein sopivat välitykset kovempiin nopeuksiin.Bemarit ainakin suunniteltu kovempaan matka-ajoon,sanoikohan Tuikku että 530 d:ssä n.3000 rpm. 200 km/h nopeudessa..
No huh,kuullostaa pahalta.Ite joskus aikoinaan joutunut tekemään u-käännöksen Hampurissa kun koira kaivoi ittensä vapauteen koirahoitolan aidan ali.XUX63 kirjoitti:Kivan näköistä reissua. Minäkin kävin peräti helsingissä matkalla Puolan lämpöön. Ei se vaadi kun yhden aortan repeemisen kun menee suunnitelmat uusiksi -> palasin kotiin.
Mutta meillä matka jatkui Berliinistä Selliniin,hieman reilu 300 km.siivu joka menikin nopeasti aina näille kulmille saakka.
Tuosta sillallta pari kilometriä etiäppäin muuttuu 4 kaistasesta 2 kaistatieksi ja siinä tökkii,ainakin näin eurooppalaisten loma-aikoina.
Muutenhan tuolla on oikein mukava ajella hienoissa maisemissa 90 km/h rajoitettuja teitä.
Sellinissä oli varattu sviitti entuudesta tuttuun Hotel Travel Kurhaus Selliniin,2013 talvilomalla tuli oltua täällä.
Kieltämättä hieno ja tilava huone,kaksi kylpyhuonetta,makuuhuone,olohuone ja parvekkeita myös pari kappaletta.
Maisemaa Itämeren puoleiselta terassilta.
Täällä ei oltu kuin yksi yö mutta seuraava siirtymä ei ollut pitkä,naapuripitäjä Binziin.
Siellä hotelli Travel Charme Kurhaus Binz.
Aika tuulista ihan rannan tuntumassa oli joten lämpötilat siinä + 22-25 paikkeilla.Siksipä oli hyvä hyödyntää hotellien kylpylä/sauna osastoja.Tässä Binzin hotellissa oli jostain syystä 2 kpl.suomalaisia saunoja,molemmat tuli testattua ja kyllähän ne parhaita oli jos vertaa Turkkilaisiin,Egyptiläisiin yms.halpoihin kopioihin
Binzissä ja yksi yö,poispäin saarelta ajellessa käytiin tarkistamassa Proran tilanne.
Ei siitä ja sen nykykunnosta saa selvää kuvaa autolla,pitää joskus tulla polkupyörän kanssa pyörimään tänne.Pelkkä kierros hotellin ympäri miltei 10 km.,tulisihan siinä kuntoilua.
Seuraavaksi yöksi ei ollut ennakkovarausta,edellisenä iltana kateltiin Bookingsilta että Schwerin voisi olla ok.ja varattiin sieltä Hotel Avalonista huone.
Schwerin on ihan kiva pieni Saksalainen kaupunki.On linna ja kirkko ja siisti pieni vanhakaupunki.
Ja seuraavana päivänä matka jatkui Lyypekin suuntaan,ensimmäinen kohde siellä Cittipark.Tuli tehtyä jotain ostoksia ja sitten keskustaan pyörimään.
Lyypekki on jotenkin mieleinen kaupunki,kiva siellä on välillä käydä.
Aikamme keskustassa notkuttuamme menimme syömään Block Houseen,ja siitä sitten kohti Travemundea.
Aikaa kun oli tuli käväistyä Travemunden "keskustassa" ennen terminaaliin ajoa.
Siellä oli kaikki niin kuin pitikin.
Sari Bernerillä tuli käytyä hakemassa vähän nestemäisiä tuliaisia ja sitten klo.22.15 jonottamaan laivaan pääsyä,kello 23 jälkeen sinne pääsi.Laivahan lähti sitten jotain kolmen aikaan.
Merimatka sujui hyvin kun nukkui mahdollisimman paljon,perjantai-iltana käytiin syömässä buffetissa (olut ja viini sisältyi hintaan!),jaksoi taas nukkua.
Lauantaina kello 9 aikoihin laiturissa Vuosaaressa ja 30 min.myöhemmin jo satama-alueen ulkopuolella.
Autolla ajettua matkaa kertyi 2760 km.ja polttoainetta kului 170 litraa.
Paljon ei ole kulutus muuttunut vaikka muutoksia autoon on viimekesästä tehty.Kulutus 6,2 l.paikkeilla ja siinä tuo taisi pyöriä viime kesän pitkällä reissulla.
Nyt kyllä tuli ajankohtaiseksi viimeistään päästää Tomtom navigaattori eläkkeelle nykytekniikan museoon,tällä reissulla se ei edes ollut mukana eikä ollut ikävä.
Navigointia hoiti Huawei P8 kännykkä ja nokia here sovellus vei kyllä perille mainiosti esiladatuilla kartoilla.
Minkäänlaista arpomista ei ollut missään.
Enää helpmpikäyttöistä laitetta ei osaa kaivata,esim.Lyypekin keskustassa kirjoitin vain hakukenttään Lidl ja ilman nettiyhteyttä tarjosi heti muutaman vaihtoehdon joista mentiin lähimpään hakemaan evästä laivalle.
Auto toimi myös moitteettomasti vaikka kovat helteet arveluttivat,tosin ajeleehan nuo muutkin siellä..jotenkin kai sitä ajattelee että auto on tottunut Suomalaisiin olosuhteisiin
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Täytyy kyllä nostaa hattua Kilanderille näistä hienoista matkakertomuksista kuvineen päivineen! Kun tämän kaltaisen duunin vielä viitsii tehdä lomansa aikana iltaisin ja ihan livenä, niin vielä enemmän arvostan tätä toimintaa Mese-palstan lukijoiden kannalta. Olen viimeksi ollut Berliinissä pari vuotta sitten, kun vaimoni täytti 60 vuotta. Söimme silloin juhlalounaan kuvassa näkyvän TV-tornin kupolissa olevassa pyörivässä ravintolassa. Sieltä oli huikean hienot näkymät joka puolelle Berliiniä. Asuimme silloin viikon verran samassa korkeassa Park Inn- hotellissa Alexanderplatzilla ja usein iltaisin sitten istuimme sen vierellä katukivetyksillä katsellen monen sorttisia musiikki- sekä muitakin esityksiä. Myös Travemunden kuvat toivat monia muistoja mieleen aikaisemmilta vuosilta.
Kyllä Välillä tulee flashbackeja, välillä taas että "tuonne olen suunnitellut...." Tuo Prora on yks monumentti mikä pitäis ehdottomasti katsastaa ennenkuin se rakennetaan uudelleen.topias kirjoitti:Täytyy kyllä nostaa hattua Kilanderille näistä hienoista matkakertomuksista kuvineen päivineen!
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Suosittelen kyllä tuota Park Inn- hotellia Berliiniin matkustaville. Se on kuitenkin ihan Berliinin keskustassa Alexanderplazilla ja siitä käsin pääsee helposti ihan kävellenkin monille historiallisille paikoille Berliinissä. Aamiainen buffet-pöydästä ei jätä kyllä ketään nälkäiseksi. Kun hotellissa on lähes 40 kerrosta ja huoneitakin on vähän yli tuhat, niin siinä sitten hotellin respassa voi olla vähän jonoa sisään buukattaessa. Milloin sitten seuraavan kerran Berliiniin menemme, niin juuri tuohon hotelliin ilmeisesti pyrin ihan ensin varaamaan meille huoneen.
Travemyndessä olimme viimeksi kolmisen vuotta sitten ihan siinä rantabulevardin varrella olevassa vanhassa hotellissa nimeltään "Deutscher Kaiser". Siinä oli meillä suuri ja mukava huone ja ikkunat joelle päin. Hotellissa oli myös siinä kadun varrella erinomaisen hyvä ravintola kohtuullisilla hinnoilla sekä autollemme myös suojaisa ja vartioitu sekä ihan nimellemme varattu parkkipaikka hotellin pihalla. Myös me kävimme silloin Sari Bernerin luona siellä sataman alueella herkkuja ostamassa.
Travemyndessä olimme viimeksi kolmisen vuotta sitten ihan siinä rantabulevardin varrella olevassa vanhassa hotellissa nimeltään "Deutscher Kaiser". Siinä oli meillä suuri ja mukava huone ja ikkunat joelle päin. Hotellissa oli myös siinä kadun varrella erinomaisen hyvä ravintola kohtuullisilla hinnoilla sekä autollemme myös suojaisa ja vartioitu sekä ihan nimellemme varattu parkkipaikka hotellin pihalla. Myös me kävimme silloin Sari Bernerin luona siellä sataman alueella herkkuja ostamassa.
Berliiniin voisin lähteä vaikkapa syksyllä. Katotaan, mihin lähdetään. Siellä on tosiaan niin paljon kaikkea kaikille. Tosin, mä en ole majoittunut itäpuolelle enää opiskeluaikojen jälkeen kun siellä monet hotellit on kaukana metroasemalta.
Auton jätän kyllä lentokentälle, jos Saksaan lähden. Saahan niitä vuokrattua vaikka uuden E-Mersun. Perhana, pitäisiköhän taas ehdottaa vaimolle Saksan reissua...
Auton jätän kyllä lentokentälle, jos Saksaan lähden. Saahan niitä vuokrattua vaikka uuden E-Mersun. Perhana, pitäisiköhän taas ehdottaa vaimolle Saksan reissua...
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vito W639 109 CDI
Suosittelen Saksaan menoa omalla autolla. Onhan sinne pitkä matka, mutta saa jotain tuliaisiakin sitten tarvittaessa mukaan. Olen käynyt tänä vuonna Saksassa neljä kertaa ja vain kerran takaisin lentokoneella. Yksi kerta oli Mersulla mennen tullen. Viides kerta on haaveissa vielä, jos auto sattuisi kaupaksi menemään.
Mä eikä rouvakaan ei osteta oikein mitään reissuilla. Pariisin hienoimmatkin tavaratalot kierrettiin nopeasti, taisin ostaa vissypullon. Joskus joku lippis tai kengät tullu ostettua kun on tarvinnut. Eihän se ajaminen sinänsä ikävää ole mutta vähä niinku töissä siinä on ku ajelee taas kerran Tanskan läpi.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vito W639 109 CDI
Kulutus pysyy näissä pikkumersuissa kohtuullisena jos nopeus myös,ei oikein sopivat välitykset kovempiin nopeuksiin.Bemarit ainakin suunniteltu kovempaan matka-ajoon,sanoikohan Tuikku että 530 d:ssä n.3000 rpm. 200 km/h nopeudessa..
w212 pikkukoneinen manuaali 200cdi 140kmh ja 2300rpm. Uudemmissa pitemmät välitykset.
w212 pikkukoneinen manuaali 200cdi 140kmh ja 2300rpm. Uudemmissa pitemmät välitykset.
Tuossa joku aika takaperin kun kävin lentokentällä ajelemassa törmäsin semmoiseen jutskaan että vaihdelaatikko ei vaihdellut silleen kuin pitäisi.
Täyskaasulla kiihdyttäessä vaihdot 2-3 ja 3-4 jää siinä 4500 rpm.huutamaan,vasta kun löysää kaasua vaihtuu pykälä.
Ihmettelin miten voi olla näin maltillisilla kilometreillä laatikko huollon tarpeessa,öljyjäkin sentään välillä vaihdeltu.
Nyt kun perehdyin vähän asiaan niin näitä laatikoitahan sitten on moneen lähtöön ja tietty pikkulohkoon laitettu semmoinen jossa ei viritysvaraa ole ollenkaan
Täyskaasulla kiihdyttäessä vaihdot 2-3 ja 3-4 jää siinä 4500 rpm.huutamaan,vasta kun löysää kaasua vaihtuu pykälä.
Ihmettelin miten voi olla näin maltillisilla kilometreillä laatikko huollon tarpeessa,öljyjäkin sentään välillä vaihdeltu.
Nyt kun perehdyin vähän asiaan niin näitä laatikoitahan sitten on moneen lähtöön ja tietty pikkulohkoon laitettu semmoinen jossa ei viritysvaraa ole ollenkaan
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Mulla tuossa Delphiläisessä on myös.kilander kirjoitti:Niin vähän eppäilinkin....se mahtaa olla jo 270 cdi:ssä W5A 580 loota....Bomber4 kirjoitti:Eikä tosta pikkulootasta saa oikein mitään ees tehtyä.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Tänään tein liikennekäytöstä poiston meselle,alkoi olemaan kesärengaskelit ja kesärenkaat vähissä niin joutaa talliin seisomaan.
Ihmeen paljon löytyy tietäjiä vielä nykyään,kun lukee myynti-ilmoituksia.
Monesti saa lukea renkaista joilla "ajaa pari kesää vielä"..ja semmoiset tuli toissa keväänä ostettua 50 eurolla pari.
Kahtena kesänä ajoin noin 17 000 km,tosin tuli siinä sivussa hangattua kaksi paria 245/40-18 kumeja loppuun.
Hinta/laatu oli noissa kohdallaan.
Enää ei pysy ilma sisällä
Tuli tuossa laskettua jos pitää kahta dieselautoa koko vuoden liikenteessä,vakuutuksiin ja veroihin menee jotain 2700 euroa vaikka bonuksia kummassakin 70 %.
Ei pitäisi laskea tuollaisia.
No seisokoon CLK muutaman kuukauden tallissa nyt.
Joku tuunauskärpänen iski ja laitoin Saksankirjeenvaihtaja Prehistorikin tilaamaan SL-look maskin.
Mukava ylätys oli että lootassa tuli mukana mersun alkuperäinen tähti.
Jos vaikka tauon aikana tuon vaihtelisi,imuroisi auton ja säätäisi käsijarrun.
Aika rajut on suunnitelmat
Nyt mittarissa 251 000 km.
Ihmeen paljon löytyy tietäjiä vielä nykyään,kun lukee myynti-ilmoituksia.
Monesti saa lukea renkaista joilla "ajaa pari kesää vielä"..ja semmoiset tuli toissa keväänä ostettua 50 eurolla pari.
Kahtena kesänä ajoin noin 17 000 km,tosin tuli siinä sivussa hangattua kaksi paria 245/40-18 kumeja loppuun.
Hinta/laatu oli noissa kohdallaan.
Enää ei pysy ilma sisällä
Tuli tuossa laskettua jos pitää kahta dieselautoa koko vuoden liikenteessä,vakuutuksiin ja veroihin menee jotain 2700 euroa vaikka bonuksia kummassakin 70 %.
Ei pitäisi laskea tuollaisia.
No seisokoon CLK muutaman kuukauden tallissa nyt.
Joku tuunauskärpänen iski ja laitoin Saksankirjeenvaihtaja Prehistorikin tilaamaan SL-look maskin.
Mukava ylätys oli että lootassa tuli mukana mersun alkuperäinen tähti.
Jos vaikka tauon aikana tuon vaihtelisi,imuroisi auton ja säätäisi käsijarrun.
Aika rajut on suunnitelmat
Nyt mittarissa 251 000 km.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4273
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Kun en muista niin pakko kysä ehditkö kokeilla sitä käsin kepistä vaihtamista?kilander kirjoitti:Tuossa joku aika takaperin kun kävin lentokentällä ajelemassa törmäsin semmoiseen jutskaan että vaihdelaatikko ei vaihdellut silleen kuin pitäisi.
Täyskaasulla kiihdyttäessä vaihdot 2-3 ja 3-4 jää siinä 4500 rpm.huutamaan,vasta kun löysää kaasua vaihtuu pykälä.
Ihmettelin miten voi olla näin maltillisilla kilometreillä laatikko huollon tarpeessa,öljyjäkin sentään välillä vaihdeltu.
Nyt kun perehdyin vähän asiaan niin näitä laatikoitahan sitten on moneen lähtöön ja tietty pikkulohkoon laitettu semmoinen jossa ei viritysvaraa ole ollenkaan
kivasti se kuitenkin viivalta irtosi vaikka vedestä liukasta olikin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4273
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Juu sade tosiaan pilasi hommankilander kirjoitti:No joo kokeilin, sade pilasi homman.
Ei pystynyt vetämään alkua pitemmälle, outo tilanne kun auto suti vaikka vauhtia +100 km/h
hassun tuntuista se on kun vauhtia jonkin verran
ja takaa pää pyrkii vähän väliä rinnalle
tuo salakaval sutiminen selittä nuo renkaat ajanut likaa satella
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sisustan imuroinnin lisäksi nahkapenkit voisi puhdistaa ja käsitellä. On sitten kiva taas istua ledereille
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Vaihtoehtoja on monia, kissasaippua taitaa olla edullisin vaihtoehto. Mikäli lika on päässyt pinttymään, niin itse tilasin Shineldiltä meguiar's all purpose cleaneria ja sillä sai vaaleatkin nahkapenkit puhtaiksi. Hoitoaineeksi oli kokeilussa britemax leather max ja näyttäisi toimivan hyvin
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Edellä mainitut toimenpiteet suoritettu.
Otin oikein käsijarrua säätäessä levyt irti,olipas mukavaa kun pultit lähti avaimella naksauttamisen jälkeen sormineen pyörittelemällä irti.Tuota kun ei ole suolassa uitettu kuin vähän viimetalvena.
Nyt alkavalle kesälle hommasin kolmannen kierroksen 245/40 takakumeja,eturenkaat on vielä ensimmäiset menossa.
Ei kestäneet pitkään Pirellit eikä Michelinit,nyt tuli huippu hyvät Kormoran Gammat :}
Otin oikein käsijarrua säätäessä levyt irti,olipas mukavaa kun pultit lähti avaimella naksauttamisen jälkeen sormineen pyörittelemällä irti.Tuota kun ei ole suolassa uitettu kuin vähän viimetalvena.
Nyt alkavalle kesälle hommasin kolmannen kierroksen 245/40 takakumeja,eturenkaat on vielä ensimmäiset menossa.
Ei kestäneet pitkään Pirellit eikä Michelinit,nyt tuli huippu hyvät Kormoran Gammat :}
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Auto oli täysin käyttämättä reilut pari kuukautta,eilen kun oli lauha keli ajattelin täräyttää tulille.
Ensimmäisenä heti näyttöön herja "turn signal in left mirror",ja eipä se peilin vilkku toiminut.
Melko ärsyttävä vika kun aina tullee näytölle tuo ilmoitus,heti pikimmiten piti puuttua asiaan.
Eli laitetaan tähän miten W209 peili irroitetaan.
Ensin säätää peilin lasin niin paljon sisäänpäin kuin tulee.Sitten on tilaa kääntää puukiiloilla lasi irti.
Lasi voi jäädä siihen lämmitysjohtojen varaan,sitten kolme T10 kannalla olevaa ruuvia auki ja vääntelee peilin kahtia.Muutama muovi klipsi pitää kääntää tasapäämeisselillä ja samalla kampeaa etu ja takaosaa erilleen.
Siitä se sitten halkeaa,ja "tyyppivika" taitaa olla että siinä vilkun liittimessä kosketushäiriö tai ajan patinaa.
Tässä oli mennyt liitin aika haperoksi niin laitoin siihen nyt sokeripalan.
Tuo vilkku kiinni kuoressa yhdellä T10 kantaisella ruuvilla.
Sitten vain latoo kuoret ja ruuvit kiinni ja painaa lasin takaisin paikalleen.
Ensimmäisenä heti näyttöön herja "turn signal in left mirror",ja eipä se peilin vilkku toiminut.
Melko ärsyttävä vika kun aina tullee näytölle tuo ilmoitus,heti pikimmiten piti puuttua asiaan.
Eli laitetaan tähän miten W209 peili irroitetaan.
Ensin säätää peilin lasin niin paljon sisäänpäin kuin tulee.Sitten on tilaa kääntää puukiiloilla lasi irti.
Lasi voi jäädä siihen lämmitysjohtojen varaan,sitten kolme T10 kannalla olevaa ruuvia auki ja vääntelee peilin kahtia.Muutama muovi klipsi pitää kääntää tasapäämeisselillä ja samalla kampeaa etu ja takaosaa erilleen.
Siitä se sitten halkeaa,ja "tyyppivika" taitaa olla että siinä vilkun liittimessä kosketushäiriö tai ajan patinaa.
Tässä oli mennyt liitin aika haperoksi niin laitoin siihen nyt sokeripalan.
Tuo vilkku kiinni kuoressa yhdellä T10 kantaisella ruuvilla.
Sitten vain latoo kuoret ja ruuvit kiinni ja painaa lasin takaisin paikalleen.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Jaa se tulee tuollasena kokonaisena palasena ettei mitään yksittäisiä ledejä vaihdella. Joo'joo...
Onko toi Via Baltica yöaikaan ihan ok ajella?
Onko toi Via Baltica yöaikaan ihan ok ajella?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4273
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
On ollut sitä jo vuosiaMou kirjoitti:Jaa se tulee tuollasena kokonaisena palasena ettei mitään yksittäisiä ledejä vaihdella. Joo'joo...
Onko toi Via Baltica yöaikaan ihan ok ajella?
kunhan muistaa rajoitukset varsinkin näissä muissa kuin puolassa
tai varutuu sopivillia nopeasti omistajaa vaihtavilla tasarahoilla
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Joo Liettuassa tarkinta noitten ylinopeuksien suhteen.
Mutta jos matka-aikataulu sallii niin yöllä on parempi ajaa ainakin silloin kun on jotain touko tai puintitöitä. Vähemmän traktoreita liikenteessä.
Turvallisuuden puoleen ei ongelmia, ne on sitten Romania ja Albania missä voipi FIN kilvillä herättää turhaa huomiota.
Mutta jos matka-aikataulu sallii niin yöllä on parempi ajaa ainakin silloin kun on jotain touko tai puintitöitä. Vähemmän traktoreita liikenteessä.
Turvallisuuden puoleen ei ongelmia, ne on sitten Romania ja Albania missä voipi FIN kilvillä herättää turhaa huomiota.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----