Kyytimiehen rouvan perheauto - Ford Mondeo STW
Kyytimiehen rouvan perheauto - Ford Mondeo STW
Fordin omat foorumit vaikutti äkkiseltään niin surkeilta, tännehän tämäkin mahtuu. Jos ei muuta niin tuleepa huollot merkattua jonnekin.
Fiiatti kun jäi kohta puoliin kasvavan perhekoon vuoksi pieneksi eikä dieselille tarvetta kun rouvan työmatka lyhenee äitiysloman aikana 50km/suuntaansa, oli aika etsiä sopiva korvike. Kokoluokka oli E, A6, V70, 500, passat tahi mondeo. Lisäksi isofix piti löytyä ja bensakoneella. Hintaluokka oli 3k€ kieppeillä. Koppiin ku täytyy mahtua vaunut pitkittäin, kyytiin ku pitää kaks paimenkoiraakin mahduttaa niin ihan pikkuauto ei riitä.
Toinen väykky tietty olis oma ajatus ollut, mut isofixin puute pilas. Ja 211 korinen todella kaukana budjetista. V70 ois rouvan suosikki ollu mut meidän budjettiin ei oikein alle 400 ajettuja ollut. Bemareissa tila ei ois riittänyt, koppi liian kapea. Audit ei houkuttanu koska aika paljon moottoriongelmia tuntunu olevan. Volkkareissa tuli myös se ettei alle 300-400tkm ajettuja oikein ollut.
Joten, pihaan haettiin -02 Mondeo, 1.8 duratec, 253tkm ajettu, mustalla nahkasisustalla (väykkään on pakko kans saada!). Mittari vaihettu 23t kohdalla, mittarissa nyt 230004. Täys huoltokirja 210 asti, kytkin uusittu liikkeen toimesta. Pyöränsuuntaukset päin veetä ja takajarrut hirveessä kunnossa. Muuten tämän ekan vuorokauden aikana ei yllätyksiä ilmennyt
Jarrupalat vaihtu taakse, en tän kans aatellu ryhtyä yhtä neuroottiseksi, enimmät ruosteet rälläkällä takalevyistä irti ja kasaan. Paikallinen vo-liike halunnut puhelimeen vastata, liukujen kumit täytyy uusia, hätäratkasuna pilaliimalla reikää tukkoon. Uusiksi ku irrottelee niin puran kokonaan ja puhallan satuloiden pidikkeet.
Huollot:
30.05.15 230004 Takajarrupalat
24.06.15 231246 Ilmansuodatin
05.07.15 231415 Venttiilikopan tiivisteet, tulpanjohdot, bensansuodatin
06.06.15 231416 Imusarjan läppien poisto
07.06.15 231428 Sytytystulpat
08.06.15 231428 Etujarrupalat
18.08.15 232773 Etujarrulevyt
04.09.15 233028 Takavakaajan korikumit + takavakaajan tangot
05.01.16 235902 Etuvakaajan pystytangot
23.02.16 236710 Etuiskunvaimentimet + etu alatukivarret alapalloineen
12.05.16 239106 Öljyt + suodatin
Fiiatti kun jäi kohta puoliin kasvavan perhekoon vuoksi pieneksi eikä dieselille tarvetta kun rouvan työmatka lyhenee äitiysloman aikana 50km/suuntaansa, oli aika etsiä sopiva korvike. Kokoluokka oli E, A6, V70, 500, passat tahi mondeo. Lisäksi isofix piti löytyä ja bensakoneella. Hintaluokka oli 3k€ kieppeillä. Koppiin ku täytyy mahtua vaunut pitkittäin, kyytiin ku pitää kaks paimenkoiraakin mahduttaa niin ihan pikkuauto ei riitä.
Toinen väykky tietty olis oma ajatus ollut, mut isofixin puute pilas. Ja 211 korinen todella kaukana budjetista. V70 ois rouvan suosikki ollu mut meidän budjettiin ei oikein alle 400 ajettuja ollut. Bemareissa tila ei ois riittänyt, koppi liian kapea. Audit ei houkuttanu koska aika paljon moottoriongelmia tuntunu olevan. Volkkareissa tuli myös se ettei alle 300-400tkm ajettuja oikein ollut.
Joten, pihaan haettiin -02 Mondeo, 1.8 duratec, 253tkm ajettu, mustalla nahkasisustalla (väykkään on pakko kans saada!). Mittari vaihettu 23t kohdalla, mittarissa nyt 230004. Täys huoltokirja 210 asti, kytkin uusittu liikkeen toimesta. Pyöränsuuntaukset päin veetä ja takajarrut hirveessä kunnossa. Muuten tämän ekan vuorokauden aikana ei yllätyksiä ilmennyt
Jarrupalat vaihtu taakse, en tän kans aatellu ryhtyä yhtä neuroottiseksi, enimmät ruosteet rälläkällä takalevyistä irti ja kasaan. Paikallinen vo-liike halunnut puhelimeen vastata, liukujen kumit täytyy uusia, hätäratkasuna pilaliimalla reikää tukkoon. Uusiksi ku irrottelee niin puran kokonaan ja puhallan satuloiden pidikkeet.
Huollot:
30.05.15 230004 Takajarrupalat
24.06.15 231246 Ilmansuodatin
05.07.15 231415 Venttiilikopan tiivisteet, tulpanjohdot, bensansuodatin
06.06.15 231416 Imusarjan läppien poisto
07.06.15 231428 Sytytystulpat
08.06.15 231428 Etujarrupalat
18.08.15 232773 Etujarrulevyt
04.09.15 233028 Takavakaajan korikumit + takavakaajan tangot
05.01.16 235902 Etuvakaajan pystytangot
23.02.16 236710 Etuiskunvaimentimet + etu alatukivarret alapalloineen
12.05.16 239106 Öljyt + suodatin
Viimeksi muokannut sv22, 12.5.2016 18:32. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Re: Kyytimiehen rouvan perheauto - Ford Mondeo STW
Onnittelut hankinnasta! Tilaa tuommoisessa kyllä piisaa, ja jospa niitä huolettomia kilometrejäkin.
Tämä on kyllä totinen tosi. Kotimaisista ei kyllä mitään tietoa oikein saa, ja kukaan ei vastaa jos jotain kysyy. Miten lie ulkomaan foorumit, löytyisköhän parempia?sv22 kirjoitti:Fordin omat foorumit vaikutti äkkiseltään niin surkeilta, tännehän tämäkin mahtuu.
Niinkuin todettu, isofix oli edellytys. Käsittääkseni kaikissa 3 koppasissa on periaattees vakiona, jos ei oo niin saa.
Marmoritiskiltä 20€ palikat. Raudat taitaa tosiaan olla vakiona ainakin farkuissa penkin sisällä.
Sitten vaan veitsi käteen ja saumaa ratkomaan
Käytännössä tarvitsi siis vain noi muovi pulikat jotka jokseenkin ohjurin virkaa toimittavat. Eivät millään varsinaisesti lukitu mutta istuinosa pitää paikoillaan. Penkit irrottelin (60 torx) mutta mahtuis ratkomaan sauman ilmankin.
Aikaa meni puolisen tuntia. Päädyin asentamaan kuskin penkin taakse ettei ratin takana istujalle tule kiusausta kurotella taakse.
Niin, itse auto:
Meidän käytössä 500km takana eikä vielä katastrofeja paljastunut
Marmoritiskiltä 20€ palikat. Raudat taitaa tosiaan olla vakiona ainakin farkuissa penkin sisällä.
Sitten vaan veitsi käteen ja saumaa ratkomaan
Käytännössä tarvitsi siis vain noi muovi pulikat jotka jokseenkin ohjurin virkaa toimittavat. Eivät millään varsinaisesti lukitu mutta istuinosa pitää paikoillaan. Penkit irrottelin (60 torx) mutta mahtuis ratkomaan sauman ilmankin.
Aikaa meni puolisen tuntia. Päädyin asentamaan kuskin penkin taakse ettei ratin takana istujalle tule kiusausta kurotella taakse.
Niin, itse auto:
Meidän käytössä 500km takana eikä vielä katastrofeja paljastunut
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 900
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Nuo takajarrut on tuossa mk3 Mondeossa se heikko kohta. Meillä oli kans tuollanen aikoinaan muutaman vuoden. Hieman oston jälkeen takajarrut alkoi kantamaan. Rakenneltiin uusiks, päästiin reilu vuos ja taas alkoi ilmaantua kantamista.
Sitten, eräänä päivänä kun oottelin autossa akkaa saapuvaksi jostain ihan vitun tärkeästä menosta, aloin lukea käyttöohjekirjaa. Siellähän sanotaan näin: seisontajarrun toimintaa tehostaaksesi, paina ensin käyttöjarrua ja sen jälkeen kytke seisontajarru. Sen jarrurempan jälkeinen jarrujen kantaminen loppui tuolla keinolla meidän aikana.
Eli neuvona: käytä käkkäriä. Mutta pole aina ensin jarrupedaalia reippaasti ja kiskaise sitten vasta käkkärin kahvasta!!!
Sitten, eräänä päivänä kun oottelin autossa akkaa saapuvaksi jostain ihan vitun tärkeästä menosta, aloin lukea käyttöohjekirjaa. Siellähän sanotaan näin: seisontajarrun toimintaa tehostaaksesi, paina ensin käyttöjarrua ja sen jälkeen kytke seisontajarru. Sen jarrurempan jälkeinen jarrujen kantaminen loppui tuolla keinolla meidän aikana.
Eli neuvona: käytä käkkäriä. Mutta pole aina ensin jarrupedaalia reippaasti ja kiskaise sitten vasta käkkärin kahvasta!!!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 900
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Emännällä tuollanen -04 oli talven käytössä,kun omistaja asuu talvet espanjassa.Kirjottelin tännekin käyntihäiriöistä:tyhjäkäynti 1500 rpm,oli kuuma eli kylmä,ja oudointa on se,että kun pusähtyy esim.valoihin,niin kierrokset nouse 3000 rpm koskematta mihinkään
Omistaja haki eilen auton pajalle,mielenkiinnolla ootan mitä siitä löytyy
Omistaja haki eilen auton pajalle,mielenkiinnolla ootan mitä siitä löytyy
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Juuri kävin tuohon yhteen kauppakassiin uudet takajarrut tilaamassa. Jokaiseen katsastukseen saanutkin jumpata tarpeeksi. Pitää kyllä tuota konstia kokeilla, josko ne useamman vuoden nyt menisi.Pakardinen kirjoitti:Nuo takajarrut on tuossa mk3 Mondeossa se heikko kohta. Meillä oli kans tuollanen aikoinaan muutaman vuoden. Hieman oston jälkeen takajarrut alkoi kantamaan. Rakenneltiin uusiks, päästiin reilu vuos ja taas alkoi ilmaantua kantamista.
Sitten, eräänä päivänä kun oottelin autossa akkaa saapuvaksi jostain ihan vitun tärkeästä menosta, aloin lukea käyttöohjekirjaa. Siellähän sanotaan näin: seisontajarrun toimintaa tehostaaksesi, paina ensin käyttöjarrua ja sen jälkeen kytke seisontajarru. Sen jarrurempan jälkeinen jarrujen kantaminen loppui tuolla keinolla meidän aikana.
Eli neuvona: käytä käkkäriä. Mutta pole aina ensin jarrupedaalia reippaasti ja kiskaise sitten vasta käkkärin kahvasta!!!
Muutama "isompi" vika ollut, eli imusarjojen läpät lähtivät litomaan ja automaattilaatikosta "räjähti" aurinkokehä (mikälie.)
Automaatin korjaaminen uusilla osilla ei ihmeitä kustantanut, mutta tuo imusarjahomma lähinnä periaatteellisista syistä riepoi.
Pari venttiiliä oli vinossa, joten kaikki venttiilit uusiksi (80€ alkuperäiset 16kpl siis ihan normihinnat suomesta) kannen oikaisu, luonnollisesti uudet tiivisteet jne. Itse tehden tuosta ei kustannuksia syntynyt, eikä osille ja kannen oikaisulle paljoa hintaa tullut.
Mutta se imusarja oheisosineen oli aikalailla 500€:a Eikö nyt osa joka menee järjestään vaihtoon voisi olla hieman kohtuullisempi.. Ilman tuota kohtuuttoman kallista imusarjaa olisikin ollut ihan ok hintainen homma.
Tämä nykyinen Mondeo on ollut nyt talossa useamman vuoden ja viimeistään suhtautettuna hintaan, niin vastaavaa ei löydä. Välillä käyttäjänsä vinkuu autosta, mutta hetken kun ajaa jollain uudemmallakin, niin Mondeo tuntuukin taas hyvältä. Tai lähinnä se sijoitettava lisäraha uudempaan ei olekaan enää perusteltavissa.
Öljynvaihto maksaa suodattimen kanssa alle 50€, mitkään muutkaan osat eivät konkurssia tee ja hyvä auto ajaa.
W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
Eipähän tuota jarru asiaa tullu ikipäivänä ohjekirjasta ite tullut luettua Todettakoot et hämmentävän tasanen ajaa tuon rälläkällä-enimmät-levystä huollon jälkeen. Löytäis jossain kohin sen verran inspiraatiota et puhaltelis satuloiden kiinnikkeet siistimmiksi.
Firman korjaamon autosähkäri jo ennakkoon manaili mondeon ostoa, kuulemma niissä ollut ihmeellisiä ohjausboksi ongelmia joihin tavan testereillä ei ilmeisesti ihan suoraan käsiksi pääse.
Millä kilometreillä imusarjan läpät hajos? Voiko niihin soveltaa ennakoivasti samaa ku väykkään vai onko niillä oikea merkitys?
Työkaveri hallitsee nuppineula-mittanauha taktiikan, oli puhetta että ens viikolla kokeillaan josko yövuorossa ratti saatais osoittamaan menosuuntaan. Huoltokirjan mukaan 210tkm kohilla vaihdettu pyöränlaakerit, rt-päät ja 4-p suuntaus tehty eli olettaen ei paljo pielessä. Liike josta ostettiin oli siihen kytkinrempan teetättänyt ja epäilen et siinä yhteydessä menny pieleen. Suht paljon sieltä etupäätä joutuu purkailla et kytkimeen pääsee käsiksi.
Firman korjaamon autosähkäri jo ennakkoon manaili mondeon ostoa, kuulemma niissä ollut ihmeellisiä ohjausboksi ongelmia joihin tavan testereillä ei ilmeisesti ihan suoraan käsiksi pääse.
Millä kilometreillä imusarjan läpät hajos? Voiko niihin soveltaa ennakoivasti samaa ku väykkään vai onko niillä oikea merkitys?
Työkaveri hallitsee nuppineula-mittanauha taktiikan, oli puhetta että ens viikolla kokeillaan josko yövuorossa ratti saatais osoittamaan menosuuntaan. Huoltokirjan mukaan 210tkm kohilla vaihdettu pyöränlaakerit, rt-päät ja 4-p suuntaus tehty eli olettaen ei paljo pielessä. Liike josta ostettiin oli siihen kytkinrempan teetättänyt ja epäilen et siinä yhteydessä menny pieleen. Suht paljon sieltä etupäätä joutuu purkailla et kytkimeen pääsee käsiksi.
Aikalailla 250tkm oli kun lähtivät irti. Pitää melko selkeää ääntä, joka oli noteerattu ja seuraavalla viikolla oli tarkoitus auto jättää työnallesv22 kirjoitti:Millä kilometreillä imusarjan läpät hajos? Voiko niihin soveltaa ennakoivasti samaa ku väykkään vai onko niillä oikea merkitys?
Ovat noita irroitelleet ja sekalaisesti kertoiltu vaikutuksista, mutta isoin ero lienee automaatissa.
Tuosta asiasta jonkun verrankin ollut keskustelua Ford-foorumilla.
W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 900
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Nuo imusarjan läpät (tai siis niiden läppien kiinnitystanko) alko räpättämään tuossa meidänkin Mondeossa. Kastroitiin ne hiiteen sieltä, ennenkun mitään isompaa ehti tapahtumaan... Jos en väärin muista, niin noin 250tkm oli silläkin menty sillon, kun se räklätys alkoi.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Kävin viime viikolla tekemässä pyöränsuuntauksen, ei yllättänyt
Lopputulos oli ihan ok, en sen kummemmin tosin perehtyt voiko taka camperia edes säätää, mutta aika olemattoman vähän heitti punaiselle.
Samalla vaihtui taakse liukujen kumit.
Nyt ratti pysyy on suorassa ja suht tasaista meno. Kaupunkivauhdeissa tuntuu pientä nypytystä, aivan kuin ajaisi liian suurella vaihteella vaikka kierrokset yli 2000. Seuraavaksi ostoslistalle laitetaan uudet sytkäjohdot, työkaverin tutulla oli samantapaista vaivaa ollut ja johtojen uusiminen korjasi. Kannattaisko Intermotorin osat jättää hyllyyn ja ottaa suoraan Boschin sarja?
Lopputulos oli ihan ok, en sen kummemmin tosin perehtyt voiko taka camperia edes säätää, mutta aika olemattoman vähän heitti punaiselle.
Samalla vaihtui taakse liukujen kumit.
Nyt ratti pysyy on suorassa ja suht tasaista meno. Kaupunkivauhdeissa tuntuu pientä nypytystä, aivan kuin ajaisi liian suurella vaihteella vaikka kierrokset yli 2000. Seuraavaksi ostoslistalle laitetaan uudet sytkäjohdot, työkaverin tutulla oli samantapaista vaivaa ollut ja johtojen uusiminen korjasi. Kannattaisko Intermotorin osat jättää hyllyyn ja ottaa suoraan Boschin sarja?
Saattoi nykimisen syy selvitä, tänään piti vaihtaa tulpat + johdot, mutta ykkösen tulppa ui öljyssä Pikanen puhelu Pegalle, syy ei ollutkaan katastrofi vaan venakopan tiivisteet meni uusiksi. Vaihtu bensansuodatin samalla.
Mutta, ne läpät mietityttää. Tolta se kuulostaa ku videos. Ikäänku kolmosen kohilta imusarjasta kuuluis eniten.
https://youtu.be/A7BmBuacDVc
Mites edetään, läpät irti, reiät tukkoon vai kuuluisko tämä vielä myyjäliikkeen vastuulle? Eikös liikkeestä jokatapaukses 6kk tule käytetyillekin?
Mutta, ne läpät mietityttää. Tolta se kuulostaa ku videos. Ikäänku kolmosen kohilta imusarjasta kuuluis eniten.
https://youtu.be/A7BmBuacDVc
Mites edetään, läpät irti, reiät tukkoon vai kuuluisko tämä vielä myyjäliikkeen vastuulle? Eikös liikkeestä jokatapaukses 6kk tule käytetyillekin?
Ehjää ne (tai siis ehjäytä liikkeen piikkin). Itsellä oli jäsähtänyt läpät auki ja ero moottorin käytöksessä (väännössä) on nyt huikea kun toimii taas
Luulis autoliikkeen tulevan ainaki jotenkin vastaan ku ilmeisesti täystuhon ainekset jos pääsee irtoamaan?
Luulis autoliikkeen tulevan ainaki jotenkin vastaan ku ilmeisesti täystuhon ainekset jos pääsee irtoamaan?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Muoviset läpät ja ainakin omalla kohdalla "selvisi" muutamalla vääntyneellä venttiilillä. Toki työllistäähän se, mutta ei enää hirveästi siinä kohtaa, kun imusarja on jo irtisonikki kirjoitti:Luulis autoliikkeen tulevan ainaki jotenkin vastaan ku ilmeisesti täystuhon ainekset jos pääsee irtoamaan?
W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
Tää murheen kryyni vaihtoi omistajaaCee220 kirjoitti:Emännällä tuollanen -04 oli talven käytössä,kun omistaja asuu talvet espanjassa.Kirjottelin tännekin käyntihäiriöistä:tyhjäkäynti 1500 rpm,oli kuuma eli kylmä,ja oudointa on se,että kun pusähtyy esim.valoihin,niin kierrokset nouse 3000 rpm koskematta mihinkään
Omistaja haki eilen auton pajalle,mielenkiinnolla ootan mitä siitä löytyy
Uusi omistaja oli löytänyt vian:imusarja halki..500E..
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Ei ihan ekalla yrityksellä menny oikein, ford foorumilla erikseen toki muistutettiin et muista se metalliholkki läppäakselin vivun alle mut sai tuon asennettua kaasuläppäkotelon irrotuksella. Tuli hieman rumahko patentti kun akselia ei voinu takas laittaa. Läppien runkoihin toiselle reunalle m10 kierre ja toiselle iso reikä. Tiivisteliiman kera ujutin m10x50 pultin joka vedettiin kierteeseen kiinni. Pulttien pituus sopivasti semmonen et vaikka kierre ja liima pettäis, ei mahdu pois välistä.
Ekalla koeajolla kierrokset ei tyhjäkäynnillä alle 1400 meinannu pudota ja kulutuskin näytti 25L/100km. Nyt asettu 900 tienoille ja kulutus kaupunkikoeajolla 7.5 tuntumassa.
Jarrupalat tuli eteen uusittua kun kauhee rohina kävi. Palat oli ruostunu satulanpidikkeisiin vaikka pintaa oli 5mm. Levyihin oli arvaten sorvautunu jo pokkaus, pitää se tässä joku päivä rälläköidä jos rohina vihdoin loppuis.
Joku alustamurhe tässäkin on, mut jos tällä nyt taas tovin ajais, pääsis väykyn alustaa kunnostamaan.
Ekalla koeajolla kierrokset ei tyhjäkäynnillä alle 1400 meinannu pudota ja kulutuskin näytti 25L/100km. Nyt asettu 900 tienoille ja kulutus kaupunkikoeajolla 7.5 tuntumassa.
Jarrupalat tuli eteen uusittua kun kauhee rohina kävi. Palat oli ruostunu satulanpidikkeisiin vaikka pintaa oli 5mm. Levyihin oli arvaten sorvautunu jo pokkaus, pitää se tässä joku päivä rälläköidä jos rohina vihdoin loppuis.
Joku alustamurhe tässäkin on, mut jos tällä nyt taas tovin ajais, pääsis väykyn alustaa kunnostamaan.
Tuli tällekin vaihteeksi jotain tehtyä. Etupää odottaa vieläkin inspiraatiota, ts. pitää järkätä 4-p suuntaus het perään joten on odotuksella.
Takapään kolahtelua viimeajat moittinut, nyt ku foordissa enimmäkseen matkustan takapenkillä nöppösen seurana. Äkkiseltään toinen vakaajantanko turhan kevyesti pyöri käsin, joten ne ja vakaajan korikumit vaihtoon. Helppo ja nopee homma..
No ei, ei tälläkään kertaa. Alusta aivan kaamee edelleen, kaikki paksussa ruosteessa. Kumit lähti näppärästi (15mm kanta ku ruosteet sai pois) mut tangot ei sit pirullakaan. Toiselta puolen mutterin halkojalla mutteri paloiksi, työkalun pettäessä toiselta puolen dremelillä vinguttaen pultti poikki.
Alusta siis tällänen:
Rälläkkään harja ja uutta maalia päälle
Takasinlaittohan menee helposti, kaikki irti niin laittaa vaan takasi.. Eipä sekään menny hyvin. Kumin pidikkeiden vastakappaleet pyöree holkki hitsattu kelkkaan. Tottahan se petti ja pyöri tyhjää
Rälläkällä se kärki pois vastakappaleesta, pultti poikki ja kokonaan läpipultti tilalle.
Pakoputken lämpökilpikin näytti irronneen. Häpeäkseni myönnän et porakärkisellä ruuvilla vetäsin kiinni. Niissä kiinnikekohdissa 2cm reikä, mihin se kiinnike tulis kiinni on ihan ruostuneita. Täytyis ottaa tuo alustakin työn alle. Toistaiseksi löytyy vielä kovaa tavaraa mut pitäis rapsia ja suojata ennenku joutuu hitsailla.
Takapään kolahtelua viimeajat moittinut, nyt ku foordissa enimmäkseen matkustan takapenkillä nöppösen seurana. Äkkiseltään toinen vakaajantanko turhan kevyesti pyöri käsin, joten ne ja vakaajan korikumit vaihtoon. Helppo ja nopee homma..
No ei, ei tälläkään kertaa. Alusta aivan kaamee edelleen, kaikki paksussa ruosteessa. Kumit lähti näppärästi (15mm kanta ku ruosteet sai pois) mut tangot ei sit pirullakaan. Toiselta puolen mutterin halkojalla mutteri paloiksi, työkalun pettäessä toiselta puolen dremelillä vinguttaen pultti poikki.
Alusta siis tällänen:
Rälläkkään harja ja uutta maalia päälle
Takasinlaittohan menee helposti, kaikki irti niin laittaa vaan takasi.. Eipä sekään menny hyvin. Kumin pidikkeiden vastakappaleet pyöree holkki hitsattu kelkkaan. Tottahan se petti ja pyöri tyhjää
Rälläkällä se kärki pois vastakappaleesta, pultti poikki ja kokonaan läpipultti tilalle.
Pakoputken lämpökilpikin näytti irronneen. Häpeäkseni myönnän et porakärkisellä ruuvilla vetäsin kiinni. Niissä kiinnikekohdissa 2cm reikä, mihin se kiinnike tulis kiinni on ihan ruostuneita. Täytyis ottaa tuo alustakin työn alle. Toistaiseksi löytyy vielä kovaa tavaraa mut pitäis rapsia ja suojata ennenku joutuu hitsailla.
Piti pikkuremppaa tehdä ennenkuin lähtee konttorille näytille, mutta miten kävikään..
Eteen koiranluut oli tarkoitus uusia, tietysti vaikeimman kautta rälläkän kanssa:
Apparin etuiskarista löytyi tälläistä
Ja vielä lisähaasteeksi alapallon kumissa reikä
Onneks tässä nyt aikaa maaliskuun loppuun, mutta ylimääräistä hommaa taas teettää. Vaihtuu sitten alatukivarret molemmin puolin kun kerran aloittaa.
Eteen koiranluut oli tarkoitus uusia, tietysti vaikeimman kautta rälläkän kanssa:
Apparin etuiskarista löytyi tälläistä
Ja vielä lisähaasteeksi alapallon kumissa reikä
Onneks tässä nyt aikaa maaliskuun loppuun, mutta ylimääräistä hommaa taas teettää. Vaihtuu sitten alatukivarret molemmin puolin kun kerran aloittaa.
Suuntaukset ku kuitenkin menee pieleen, raidetangotkin kaipaa uusimista.
Tyhjäkäynnin seilaaminen on edelleen ratkaisematta. Epäilen viallista termaria, ei ihan täyteen lämpöön pääse missään vaiheessa, jotain vaikutusta silläkin lie. Kotimainen merkkifoorumi ei ihan ole vastausta tarjonnut (tottunu tän kanssa liian hyvään ), ulkomaan foorumeilla juttua et kaasuläpän alta löytyy joku putki/letku joka tyypillisesti menee halki, pitäis sekin tutkailla läpi kun vaan aika piisais.
Tyhjäkäynnin seilaaminen on edelleen ratkaisematta. Epäilen viallista termaria, ei ihan täyteen lämpöön pääse missään vaiheessa, jotain vaikutusta silläkin lie. Kotimainen merkkifoorumi ei ihan ole vastausta tarjonnut (tottunu tän kanssa liian hyvään ), ulkomaan foorumeilla juttua et kaasuläpän alta löytyy joku putki/letku joka tyypillisesti menee halki, pitäis sekin tutkailla läpi kun vaan aika piisais.
Täytyy sieltä siis aloittaaa, kiitoksia tuohan tekee semmosta et välillä nostaa kierrokset lähes 2000 kun painaa kytkimen pohjaan, on siellä muutaman sekunnin ennenku tasaantuu. Tekee saman myös pysähtyessä, jarrua painamalla putoaa takas alle tonniin. AP vuotoa epäillyt, mutta startpilottia pari pulloa suihkinut, ei mistään tunnu ylimääräistä ottavan, joten läppäkotelon sisäinen ongelma todennäköinen
Rouva reissulta palatessaan kertoi että vallan hulluttelemaan oli auto ryhtynyt, nyt koko ajan piti kierroksia korkealle. Koeajolla saman totesin, kytkimen kun painoi pohjaan kiersi kone jo 4000 hujakoilla. Siispä väykkä pakkaseen ja foordin pellin alle.
Ensimmäinen huomio, jäätä kaasuläppäkotelossa.
Kotelo irti ja putsailua. Samalla kävin kaikki käsiin osuneet ap-letkut läpi. Muuta ei ollut kuin jarrutehostimen letkun kiinnikeholkista pari kynttä murtunut. Ei tietenkään ole letkua kotosalla, huomenna 5mm sisähalkasijalla olevaa letkua ja vaihdan varuiksi kaikki. Lankku ajoilta opittua: jos käynti känkkää niin ekana kaikki ap-letkut vaihtoon vaikka näyttäs ehjältä.
Tuohon ajattelin soveltaa kutistesukkaa lisätilkkeeksi.
Osat kasaan ja käyntiin. Kuuluu melkoinen suhiseva ääni kaasuläppäkotelon tienoilta, kaasua ku antaa nii pitää turhan pitkään korotettuna mutta laskee kuitenkin nyt itekseen. Suhina toki katoaa kun kierrokset nousee. Startpilotti ei tehny mitään, ei sillä ku nyppäsin yhen letkun irti ja siitä suoraan imusarjaan -> ei vaikutusta.
Seuraavaksi lisäilmaluisti irti, puhdistus jälleen ja takas kasaan -> ei muutosta. Kokeilin käytellä myös ilman sen johtoja, alkuun suhina jopa paheni mutta sen jälkeen ei juuri merkitystä oliko johdot kiinni vai ei. Jollain pitäs nyt vaan selvitellä mistä vuotaa. Enkä sieltä ulkomaan foorumeilla esiteltyä kovaa muoviputkea löytänyt.
Oli hieman mukavampi toisaalta koeajolla nyt koiranluiden vaihdon jälkeen. Takapää vielä kolisee, sinnekin ne puslat pitäs hankkia. Se vanha tankohan oli tälläinen kuskin puolella
Pullahti ihan itekseen pois, ei ihme et klonkutti.
Ensimmäinen huomio, jäätä kaasuläppäkotelossa.
Kotelo irti ja putsailua. Samalla kävin kaikki käsiin osuneet ap-letkut läpi. Muuta ei ollut kuin jarrutehostimen letkun kiinnikeholkista pari kynttä murtunut. Ei tietenkään ole letkua kotosalla, huomenna 5mm sisähalkasijalla olevaa letkua ja vaihdan varuiksi kaikki. Lankku ajoilta opittua: jos käynti känkkää niin ekana kaikki ap-letkut vaihtoon vaikka näyttäs ehjältä.
Tuohon ajattelin soveltaa kutistesukkaa lisätilkkeeksi.
Osat kasaan ja käyntiin. Kuuluu melkoinen suhiseva ääni kaasuläppäkotelon tienoilta, kaasua ku antaa nii pitää turhan pitkään korotettuna mutta laskee kuitenkin nyt itekseen. Suhina toki katoaa kun kierrokset nousee. Startpilotti ei tehny mitään, ei sillä ku nyppäsin yhen letkun irti ja siitä suoraan imusarjaan -> ei vaikutusta.
Seuraavaksi lisäilmaluisti irti, puhdistus jälleen ja takas kasaan -> ei muutosta. Kokeilin käytellä myös ilman sen johtoja, alkuun suhina jopa paheni mutta sen jälkeen ei juuri merkitystä oliko johdot kiinni vai ei. Jollain pitäs nyt vaan selvitellä mistä vuotaa. Enkä sieltä ulkomaan foorumeilla esiteltyä kovaa muoviputkea löytänyt.
Oli hieman mukavampi toisaalta koeajolla nyt koiranluiden vaihdon jälkeen. Takapää vielä kolisee, sinnekin ne puslat pitäs hankkia. Se vanha tankohan oli tälläinen kuskin puolella
Pullahti ihan itekseen pois, ei ihme et klonkutti.
Leimalla käytetty, kolinoiden vuoksi suuri yllätys että heittämällä läpi Ainoa huomautus vasemman puolen jarruvalon pimeys. Pyysin syynäämään alustan kunnolla läpi, ihan jo siksi että muistin varmasti kiristellä edestä kaikki pultit loppuun. Ei ollu mitään, lievä välys kuskin puolella etummaisessa lyhyessä tukivarressa takapäässä. Edelleen toki kolistelee siihen malliin että saa taaksekin osaa vaihdella. Olka-akselin puslasarja kustantais 70€ + rahti, saman verran ne lyhyemmät tukivarret yhteensä. Josko kesän mittaan niitä alkais puuhastella.
Olihan melkoinen projekti iskareiden kanssa, ekalle puolle 4,5h ja siellä ei edes vastustanut, toisella puolella iskaritolpan yläpään kuusiokolo petti ja joutu rälläkkähommiin. Suht suoraviivaista toki muuten mutta kelkkaa myöten joutu irrotella osaa. Eipä tarvi katua sitä et mcpherson puristimiin tuli investoitua.
Remontin jäljiltä ajotuntuma jäi veelleen, välillä hyökkää kohti ojaa. Kun kelkkaa käytti irti ka alatukivarret vaihtoi niin auraukset tuskin ihan kohdillaan mutta erikoista tuollainen satunnainen heittely, olettais että väärät kulmat nyt vaan vetäis jatkuvasti johonkin. Täytyy nekin tässä lähipäivinä hoitaa kohilleen, ei kuulosta hyvältä ajatukselta et rouva nöppiäisen kanssa tuollasella lähtee seikkailemaan.
Kesälle suunnitelmissa myös alustan siivoilua, kelkka eessä sen näköinen että joutaa vähä puhallella ja vedellä miranolia pintaan.
Olihan melkoinen projekti iskareiden kanssa, ekalle puolle 4,5h ja siellä ei edes vastustanut, toisella puolella iskaritolpan yläpään kuusiokolo petti ja joutu rälläkkähommiin. Suht suoraviivaista toki muuten mutta kelkkaa myöten joutu irrotella osaa. Eipä tarvi katua sitä et mcpherson puristimiin tuli investoitua.
Remontin jäljiltä ajotuntuma jäi veelleen, välillä hyökkää kohti ojaa. Kun kelkkaa käytti irti ka alatukivarret vaihtoi niin auraukset tuskin ihan kohdillaan mutta erikoista tuollainen satunnainen heittely, olettais että väärät kulmat nyt vaan vetäis jatkuvasti johonkin. Täytyy nekin tässä lähipäivinä hoitaa kohilleen, ei kuulosta hyvältä ajatukselta et rouva nöppiäisen kanssa tuollasella lähtee seikkailemaan.
Kesälle suunnitelmissa myös alustan siivoilua, kelkka eessä sen näköinen että joutaa vähä puhallella ja vedellä miranolia pintaan.