Webaston kauko-ohjaus, tehdasasenteinen Telestart -> GSM
Valvoja: Kaapo
Webaston kauko-ohjaus, tehdasasenteinen Telestart -> GSM
CLS 350 W219/C219 vm. 2005 sedan
Missä sijaitsee tehdasasenteisen Telestartin vastaanotinpurnukka?
Onko tuon ikäinen Telestart jo W-bus väyläinen, jollain muulla väylällä vai +12V jänniteohjattu?
Tarkoituksena olisi korvata alkuperäinen kauko-ohjain ohjelmoitavalla GSM releellä.
Missä sijaitsee tehdasasenteisen Telestartin vastaanotinpurnukka?
Onko tuon ikäinen Telestart jo W-bus väyläinen, jollain muulla väylällä vai +12V jänniteohjattu?
Tarkoituksena olisi korvata alkuperäinen kauko-ohjain ohjelmoitavalla GSM releellä.
Webaston kataloodi väitäää oleva jossain hanskalokeron alla mutta mulla kyllä W211:ssa on takakontissa
http://doc.webasto-russia.ru/Car/Merced ... _b_d_D.pdf
http://doc.webasto-russia.ru/Car/Merced ... _b_d_D.pdf
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Toimisikohan tämä linkki paremmin (kiitoksia!)
http://doc.webasto-russia.ru/Car/Mercedes%20Benz/211_219%20%28E-klasse%29/
http://doc.webasto-russia.ru/Car/Mercedes%20Benz/211_219%20%28E-klasse%29/
Telestart vastaanotin sijaitsee kontissa oikeassa puolella varhoilujen takana.
Valitettavasti se on väyläohjattu (ohjausjohdossa näkyy jatkuvasti +12V), tilasin w-bus->analog muuntimen, saa nähdä...
Onneksi sentään aux-in rakennelmasta tuli hyvä, Ampire MOST AUX-110 valokuituboksi ja sen kaveriksi vielä Ampiren bluetooth vastaanotin BTR100.
Valitettavasti se on väyläohjattu (ohjausjohdossa näkyy jatkuvasti +12V), tilasin w-bus->analog muuntimen, saa nähdä...
Onneksi sentään aux-in rakennelmasta tuli hyvä, Ampire MOST AUX-110 valokuituboksi ja sen kaveriksi vielä Ampiren bluetooth vastaanotin BTR100.
Mulla on omassa autossa (S211 facelift) jälkiasenteinen väylämallin webasto ja siinä on ohjaimina telestart t90 ja remuc gsmohjain.
Kytkennäin tein niin, että keskikonsolissa olevaan nappiin tulee kolme johdinta. Ne on +12V, maa ja katkottu +12V.
Kun tähän katkottuun +12V tulee jännite niin webasto syttyy. Kytkin remuc:in antaman +12V:tin ohjaus signaalin tähän katkottuun +12V:n jännitteeseen.
Ny laite toimii niin, että remuc antaa jännitetiedon telestartille ja telestart muuttaa jännitetiedon väylään sopivaksi.
Ite paikallistaisin sen telestartin ensin ja sitten hieman mittailisin, että tuleeko johonki telestartin johtoon +12V:n jännite kun kytket webaston keskikonsolinnapista päälle.
Olipa aika sekavasti selitetty, toivottavasti saat jotaki selvää.
Kytkennäin tein niin, että keskikonsolissa olevaan nappiin tulee kolme johdinta. Ne on +12V, maa ja katkottu +12V.
Kun tähän katkottuun +12V tulee jännite niin webasto syttyy. Kytkin remuc:in antaman +12V:tin ohjaus signaalin tähän katkottuun +12V:n jännitteeseen.
Ny laite toimii niin, että remuc antaa jännitetiedon telestartille ja telestart muuttaa jännitetiedon väylään sopivaksi.
Ite paikallistaisin sen telestartin ensin ja sitten hieman mittailisin, että tuleeko johonki telestartin johtoon +12V:n jännite kun kytket webaston keskikonsolinnapista päälle.
Olipa aika sekavasti selitetty, toivottavasti saat jotaki selvää.
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Olisiko niin, että keskikonsolin nappula lähettää auton omaa väylää pitkin käskyn webastolle, eikä telestartin kautta?pepi kirjoitti:Mulla on omassa autossa (S211 facelift) jälkiasenteinen väylämallin webasto ja siinä on ohjaimina telestart t90 ja remuc gsmohjain.
Kytkennäin tein niin, että keskikonsolissa olevaan nappiin tulee kolme johdinta. Ne on +12V, maa ja katkottu +12V.
Kun tähän katkottuun +12V tulee jännite niin webasto syttyy. Kytkin remuc:in antaman +12V:tin ohjaus signaalin tähän katkottuun +12V:n jännitteeseen.
Ny laite toimii niin, että remuc antaa jännitetiedon telestartille ja telestart muuttaa jännitetiedon väylään sopivaksi.
Ite paikallistaisin sen telestartin ensin ja sitten hieman mittailisin, että tuleeko johonki telestartin johtoon +12V:n jännite kun kytket webaston keskikonsolinnapista päälle.
Olipa aika sekavasti selitetty, toivottavasti saat jotaki selvää.
Onko sun Remuc kytketty suoraan Telestart moduuliin (montako johtoa telestarttiin kytketty)? Käsittääkseni Remuc osaa väyläohjauksen jänniteohjauksen ohella.
Alkuperäisasennuksena T90 moduuliin menee 3 johtoa, maa, +12DVC ja ohjauskarva.
Kaikesta yrittämisestä huolimatta en löydä kunnollista manuaalia T90 vastaanottimelle, jotta näkisin mitä ne vapaana olevat pinnit tekevät, voiko siihen tuoda (+12VDC) ylös- tai (maadoitus) alasvetämällä käynnistys-/sammutuskäskyn, jonka Telestart muuttaa väylämuotoiseksi käskyksi?
Mulla tosiaan tulee webaston johtosarjalta kolome johtua telestartille ja telestartin liittimestä haarottuu tolle painonapille. Kuten kuvassa näkyy. Remuckn kytkin ton painonapin rinnalle.
Joo remucin voi kytkiä suoraan can-väylään. Jostakin olin silloin lukevinaan, että tällöin remuc ei osaisi kytkiä sisätilanpuhallinta pyörimään, tiiä sitte.
Nyt minä kyllä sinuna mittailisin siitä telestartin liittimestä, että tuleeko johonki nastaan jännite silloin kun webasto on päällä ja onko jännite pois silloin kun webasto ei oo päällä.
Voin kahtua sitä liitintä tuosta omasta autosta kuhan tervehdyn tässä (heitti todella rajun keuhkokuumeen) ja kunhan olen saanu webaston ohjainkortin asennettua ( mini rikki ja kävi huollossa). Tähän tutkimistilanteeseen menee ainakin viikko, jos ei kaks.
Joo remucin voi kytkiä suoraan can-väylään. Jostakin olin silloin lukevinaan, että tällöin remuc ei osaisi kytkiä sisätilanpuhallinta pyörimään, tiiä sitte.
Nyt minä kyllä sinuna mittailisin siitä telestartin liittimestä, että tuleeko johonki nastaan jännite silloin kun webasto on päällä ja onko jännite pois silloin kun webasto ei oo päällä.
Voin kahtua sitä liitintä tuosta omasta autosta kuhan tervehdyn tässä (heitti todella rajun keuhkokuumeen) ja kunhan olen saanu webaston ohjainkortin asennettua ( mini rikki ja kävi huollossa). Tähän tutkimistilanteeseen menee ainakin viikko, jos ei kaks.
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Laittamassasi kuvassa olevaa painonappia ei tässä autossa ole, tuo näyttää olevan jälkiasennettava Telestart.
Tässä autossa on alkuperäinen telestart mersun omilla avainkauko-ohjaimilla ja mersun alkuperäinen painike keskikonsolissa jossa palaa ajoittain punainen tai sininen valo (lämmitys / tuuletus).
Telestarttiin menee 3 johtoa, käyttösähköt sekä ohjauskarva joka ei ole CAN eikä +12V ohjaus, vaan webaston oma väylä nimeltään W-BUS.
Saksasta saapui W-BUS modulaattori, joka +12V jänniteohjauksesta tekee väylään sopivan W-BUS käskyn joka pitää webaston päällä. Kohta tiedetään toimiiko.
Tässä autossa on alkuperäinen telestart mersun omilla avainkauko-ohjaimilla ja mersun alkuperäinen painike keskikonsolissa jossa palaa ajoittain punainen tai sininen valo (lämmitys / tuuletus).
Telestarttiin menee 3 johtoa, käyttösähköt sekä ohjauskarva joka ei ole CAN eikä +12V ohjaus, vaan webaston oma väylä nimeltään W-BUS.
Saksasta saapui W-BUS modulaattori, joka +12V jänniteohjauksesta tekee väylään sopivan W-BUS käskyn joka pitää webaston päällä. Kohta tiedetään toimiiko.
Kyllä. Se toimii.
T90 purnukan ohjausjohtoon (harmaa/siniseen?) kun yhdistää ANALOG to W-BUS muuntimen johdon, saa orkkiswebaston päälle niin kauaksi aikaa, kun w-bus adapterille tulee +12VDC ohjaus.
Keskikonsolin nappulaan se tosin ei valoa sytytä.
T90 purnukan ohjausjohtoon (harmaa/siniseen?) kun yhdistää ANALOG to W-BUS muuntimen johdon, saa orkkiswebaston päälle niin kauaksi aikaa, kun w-bus adapterille tulee +12VDC ohjaus.
Keskikonsolin nappulaan se tosin ei valoa sytytä.
Tervehdys, lainaisin hieman ketjua.
Minulla on autossa tehtaalla asennettu webasto jossa telestart t100 ja t100htm kauko.
Nyt on jotenkin käynyt niin että kaukossa toimii ainoastaan on ja off. Eli kun painaa jompaakumpaa painiketta 2-3s saa sen pakotettua päälle ja pois.
Noh. Tässä kaukossahan olisi muitakin säätöjä kuten tehon säätö C1-C5, ajastukset jne mutta ne ei nyt toimi. Kun nuolia painelee vasemmalle tai oikealle niin webaston pyöriessä näkyy ainoastaan lämmityksen symboli ja jäljellä oleva lämmitys aika.
Tehot on ainakin nollilla kun -30c pakkasella letkut hät hätään edes lämpenee 40 minuutissa.
Mitenkäs tähän nyt sitten saisi ne muutkin toiminnot käyttöön että täsrä saisi kaiken hyödyn irti.
Minulla on autossa tehtaalla asennettu webasto jossa telestart t100 ja t100htm kauko.
Nyt on jotenkin käynyt niin että kaukossa toimii ainoastaan on ja off. Eli kun painaa jompaakumpaa painiketta 2-3s saa sen pakotettua päälle ja pois.
Noh. Tässä kaukossahan olisi muitakin säätöjä kuten tehon säätö C1-C5, ajastukset jne mutta ne ei nyt toimi. Kun nuolia painelee vasemmalle tai oikealle niin webaston pyöriessä näkyy ainoastaan lämmityksen symboli ja jäljellä oleva lämmitys aika.
Tehot on ainakin nollilla kun -30c pakkasella letkut hät hätään edes lämpenee 40 minuutissa.
Mitenkäs tähän nyt sitten saisi ne muutkin toiminnot käyttöön että täsrä saisi kaiken hyödyn irti.
Totta puhuakseni ei ole tullut kokeiltua.
No voi halvattu piruako ne laittaa ns. Parempia laitteita jos sellainenkin kauko riittäisi missä on vain on off painikkeet (t80 tai t91). Ei tuolla mitään aikojakaan saa asetettua, sitä varten pitää mennä autoon ja syöttää ajat ajotietokoneen kautta.
Takakontissa on tosiaan tuollainen telestart t100 purkki ja tosiaan kauko on sellainen identtinen t100htm mersun logolla. Lämmittimen tyyppikilpi konepellin alla runkopalkissa ja siinä maininta thermo top z/c 5kw.
Lämmitysteho vaan on ihan onneton. Pyörii kyllä nätisti vaikka sen 40min mutta lämmitä ei juuri ollenkaan. Mittarin mukaan ei lämmöt seisonnassa nouse yhtään. Kiertoveripumppu pelaa eli vesi kiertää mutta nuo letkutkaan ei kovin lämpimät ole, ehkä 30-40c asteisia.
Webastolle pitäs vartinkin lämmitys riittää, ei riitä...
Tehot todennäköisesti vedetty nolliin...
Käytännössä pärjäisin kyllä tuolla noinkin mutta tehoja vois olla 5 kertaa enemmän. Kyllä tämä mersu on tullu kalliiksi...
No voi halvattu piruako ne laittaa ns. Parempia laitteita jos sellainenkin kauko riittäisi missä on vain on off painikkeet (t80 tai t91). Ei tuolla mitään aikojakaan saa asetettua, sitä varten pitää mennä autoon ja syöttää ajat ajotietokoneen kautta.
Takakontissa on tosiaan tuollainen telestart t100 purkki ja tosiaan kauko on sellainen identtinen t100htm mersun logolla. Lämmittimen tyyppikilpi konepellin alla runkopalkissa ja siinä maininta thermo top z/c 5kw.
Lämmitysteho vaan on ihan onneton. Pyörii kyllä nätisti vaikka sen 40min mutta lämmitä ei juuri ollenkaan. Mittarin mukaan ei lämmöt seisonnassa nouse yhtään. Kiertoveripumppu pelaa eli vesi kiertää mutta nuo letkutkaan ei kovin lämpimät ole, ehkä 30-40c asteisia.
Webastolle pitäs vartinkin lämmitys riittää, ei riitä...
Tehot todennäköisesti vedetty nolliin...
Käytännössä pärjäisin kyllä tuolla noinkin mutta tehoja vois olla 5 kertaa enemmän. Kyllä tämä mersu on tullu kalliiksi...
Missä kohtaa sulla webasto on? Lähteekö kuuma vesi ensin sisälämmityslaitteen kennoon ja vasta sieltä tuleva paluuvesi lämmittää moottorin?Jumpstart kirjoitti:Totta puhuakseni ei ole tullut kokeiltua.
No voi halvattu piruako ne laittaa ns. Parempia laitteita jos sellainenkin kauko riittäisi missä on vain on off painikkeet (t80 tai t91). Ei tuolla mitään aikojakaan saa asetettua, sitä varten pitää mennä autoon ja syöttää ajat ajotietokoneen kautta.
Takakontissa on tosiaan tuollainen telestart t100 purkki ja tosiaan kauko on sellainen identtinen t100htm mersun logolla. Lämmittimen tyyppikilpi konepellin alla runkopalkissa ja siinä maininta thermo top z/c 5kw.
Lämmitysteho vaan on ihan onneton. Pyörii kyllä nätisti vaikka sen 40min mutta lämmitä ei juuri ollenkaan. Mittarin mukaan ei lämmöt seisonnassa nouse yhtään. Kiertoveripumppu pelaa eli vesi kiertää mutta nuo letkutkaan ei kovin lämpimät ole, ehkä 30-40c asteisia.
Webastolle pitäs vartinkin lämmitys riittää, ei riitä...
Tehot todennäköisesti vedetty nolliin...
Käytännössä pärjäisin kyllä tuolla noinkin mutta tehoja vois olla 5 kertaa enemmän. Kyllä tämä mersu on tullu kalliiksi...
Mulla ei ole niin, vaan kuuma vesi menee ensin moottoriin ja sieltä edelleen normaali reittiä pitkin sisälämppäriin, mutta silti riittää lämpöä kabiiniinkin.
En saanut lasinpyyhkijöitä kohtuu voimilla irti niin siksi päädyin tuohon omaan systeemiin, Auto on -06 S211 V6
Mites tuleeko liekin kuva lämmityslaitteen näyttöön kun webasto käy?
Onhan vesiventtiili kunnossa?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Potilas on e320cdi om642 eli v6 koneella tämäkin
Webasto lienee oikean eturenkaan edessä. Sieltä kulmalta pöhinä kuuluu. Kiertovesi pumppu on ihan näkösällä oikean valoumpion takan. Mulla taitaa kiertää ensin sisäkennon kautta ja sieltä moottoriin. Ainakin letku joka kulkee oikean etuiskarin vierestä lämpenee ensin. Auton sisällä syttyy lämmityksen merkkivalo ilmastoinnin näyttöön.
Autoon tulee ehkä juuri ja juuri 10c lämmintä näillä pakkasilla. Juuri sen verran että 15min aikana tuulilasi ehtii sulaa noin puoleenväliin, enempää se ei sula vaikka pyörittäisi tunnin.
Moottorilta tuohon kiertovesipumppuun tuleva letku rupeaa lämpenemään noin 30min kohdalla joten eipä tuosta webaston pyörittämisestä nyt juuri iloa ole.
Jos 1500w tt-termolla tunnissa moottorin lämmöt on noin 30c luokkaa niin yli kolme kertaa tehokkaampi webasto pitäs päästä samaan 15-20minuutissa.
Muuten autossa kyllä tarkenee vaikka paitasillaan mutta tuon pysäköintilämmittimen teho on kyllä aivan onneton. Siksi mietin että olisiko tehot laitettu minimiin. W212 e350cdi lämpenee käytännössä heti, tällä saa höylätä ilman webastoa kymmeniä kilometrejä taajamassa. Auto on ohjelmoitu ja egr suljettu mutta ei se sen paremmin lämmennyt ennen ohjelmointiakaan. Auto on saksan tuonti mutta ollut suomessa rekisterissä. Mulle auto on päätynyt kuolinpesän kautta. Varsinaista huoltokirjaa ei ole, mutta saksan kielinen sähköinen huoltokirja löytyy tulostetussa muodossa.
Edit: käytin kaukosta patterin irti ja siellä oli se A alkuinen varaosa nro. + t100 merkintå. Patterin kun laittaa takaisin niin 1s palaa kaikki merkinnät näytöllä, mut ei niitä pysty käyttämään. Ainut mitä voi tehdä on päälle pois pakotus. Kun lämmittimen laittaa pakotuksesta käsiajolla lämmittämään jompaakumpaa nuolta kerran painamalla näyttöön ilmestyy ainoastaan ilmoitus jäljellä olevasta ajasta. Minulla maks lämmitys aika on näemmä asetettu 40min.
Webasto lienee oikean eturenkaan edessä. Sieltä kulmalta pöhinä kuuluu. Kiertovesi pumppu on ihan näkösällä oikean valoumpion takan. Mulla taitaa kiertää ensin sisäkennon kautta ja sieltä moottoriin. Ainakin letku joka kulkee oikean etuiskarin vierestä lämpenee ensin. Auton sisällä syttyy lämmityksen merkkivalo ilmastoinnin näyttöön.
Autoon tulee ehkä juuri ja juuri 10c lämmintä näillä pakkasilla. Juuri sen verran että 15min aikana tuulilasi ehtii sulaa noin puoleenväliin, enempää se ei sula vaikka pyörittäisi tunnin.
Moottorilta tuohon kiertovesipumppuun tuleva letku rupeaa lämpenemään noin 30min kohdalla joten eipä tuosta webaston pyörittämisestä nyt juuri iloa ole.
Jos 1500w tt-termolla tunnissa moottorin lämmöt on noin 30c luokkaa niin yli kolme kertaa tehokkaampi webasto pitäs päästä samaan 15-20minuutissa.
Muuten autossa kyllä tarkenee vaikka paitasillaan mutta tuon pysäköintilämmittimen teho on kyllä aivan onneton. Siksi mietin että olisiko tehot laitettu minimiin. W212 e350cdi lämpenee käytännössä heti, tällä saa höylätä ilman webastoa kymmeniä kilometrejä taajamassa. Auto on ohjelmoitu ja egr suljettu mutta ei se sen paremmin lämmennyt ennen ohjelmointiakaan. Auto on saksan tuonti mutta ollut suomessa rekisterissä. Mulle auto on päätynyt kuolinpesän kautta. Varsinaista huoltokirjaa ei ole, mutta saksan kielinen sähköinen huoltokirja löytyy tulostetussa muodossa.
Edit: käytin kaukosta patterin irti ja siellä oli se A alkuinen varaosa nro. + t100 merkintå. Patterin kun laittaa takaisin niin 1s palaa kaikki merkinnät näytöllä, mut ei niitä pysty käyttämään. Ainut mitä voi tehdä on päälle pois pakotus. Kun lämmittimen laittaa pakotuksesta käsiajolla lämmittämään jompaakumpaa nuolta kerran painamalla näyttöön ilmestyy ainoastaan ilmoitus jäljellä olevasta ajasta. Minulla maks lämmitys aika on näemmä asetettu 40min.
Onko se kiertovesipumppu se sama joka toimii auton omankin lämppärin kanssa? Mitään erillistä pumppua ei ole? Joskushan nämä pumput menee rikki. Mutta silloin sen pitäisi kyllä jo kiehua. Onko Staarilla katsottu mihin mukavuustasoon se on säädetty? Sekään ei kyllä vaikuta mielestäni muuhun kuin käyntiaikaan. Itse Webasto toimii aina täydellä teholla, paitsi lopputuuletus jakson aikana.Jumpstart kirjoitti:Potilas on e320cdi om642 eli v6 koneella tämäkin
Webasto lienee oikean eturenkaan edessä. Sieltä kulmalta pöhinä kuuluu. Kiertovesi pumppu on ihan näkösällä oikean valoumpion takan. Mulla taitaa kiertää ensin sisäkennon kautta ja sieltä moottoriin. Ainakin letku joka kulkee oikean etuiskarin vierestä lämpenee ensin. Auton sisällä syttyy lämmityksen merkkivalo ilmastoinnin näyttöön.
Autoon tulee ehkä juuri ja juuri 10c lämmintä näillä pakkasilla. Juuri sen verran että 15min aikana tuulilasi ehtii sulaa noin puoleenväliin, enempää se ei sula vaikka pyörittäisi tunnin.
Moottorilta tuohon kiertovesipumppuun tuleva letku rupeaa lämpenemään noin 30min kohdalla joten eipä tuosta webaston pyörittämisestä nyt juuri iloa ole.
Jos 1500w tt-termolla tunnissa moottorin lämmöt on noin 30c luokkaa niin yli kolme kertaa tehokkaampi webasto pitäs päästä samaan 15-20minuutissa.
Muuten autossa kyllä tarkenee vaikka paitasillaan mutta tuon pysäköintilämmittimen teho on kyllä aivan onneton. Siksi mietin että olisiko tehot laitettu minimiin. W212 e350cdi lämpenee käytännössä heti, tällä saa höylätä ilman webastoa kymmeniä kilometrejä taajamassa. Auto on ohjelmoitu ja egr suljettu mutta ei se sen paremmin lämmennyt ennen ohjelmointiakaan. Auto on saksan tuonti mutta ollut suomessa rekisterissä. Mulle auto on päätynyt kuolinpesän kautta. Varsinaista huoltokirjaa ei ole, mutta saksan kielinen sähköinen huoltokirja löytyy tulostetussa muodossa.
Edit: käytin kaukosta patterin irti ja siellä oli se A alkuinen varaosa nro. + t100 merkintå. Patterin kun laittaa takaisin niin 1s palaa kaikki merkinnät näytöllä, mut ei niitä pysty käyttämään. Ainut mitä voi tehdä on päälle pois pakotus. Kun lämmittimen laittaa pakotuksesta käsiajolla lämmittämään jompaakumpaa nuolta kerran painamalla näyttöön ilmestyy ainoastaan ilmoitus jäljellä olevasta ajasta. Minulla maks lämmitys aika on näemmä asetettu 40min.
Mutta nyt kun se on osa auton omaa järjestelmääniin voi todellakin olla että webaston käynti on jaksottaista ja se riippuu koneen /kabiinin lämpötilasta.
Staarilla pitäis tutkia.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Tuo boschin pumppu (tämä pätkä on siis juuri ko. autosta)
https://www.youtube.com/watch?v=JQ4FIWMboaY
Siinähän ei ole kuin se imuputki joka tulee pumpun alle ja lähtöputki, tässä tapauksessa videolla putki vasemmalle. Eli kierto pumpulta olisi kabiiniin ja sieltä koneen kautta takaisin pumpulle?
Tuossa öljytikun vieressä olevan letkun lämpenemistä saa siis tovin odotella.
Pumppu tuntuu käteen pyörivän, samoin putkista kiinni pitämällä tuntuu että vesi kiertää.
Kaverin kanssa naureskeltiin että hänelle on sattunut kohdalle myös tapaus jossa pumppu tuntuu pyörivän mutta siipipyörä on irronnut akselista.
Kaverilla on 330d ja siinä itse asennettu eberi. Sen tehoa voi ohjata kaukolla. Webastossa ilmeisesti on mahdollisuus säätää tehoa ainakin webaston omalla laitteella suoraan sen omasta liittimestä. Tehdas asenteisessa taitaa olla joku mersun oma kortti välissä, liekkö sen takia että se ohjaus/ ajastus saadaa näkymään mm. siellä näytössä?
Noista starin säätömahdollisuuksista hieman ehdittiin tuossa naapurifoorumilla jutellakkin
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=172568
Säädöt siis melko suppeat. Käytässö sieltä saisi säädettyä cutoff jännitteen, maks lämmitys ajan sekä lämpötilan jossa lämmitin käynnistyy automaattisesti kun moottori käynnistetään. Se ilmeisesti tippuu käytöstä siinä vaiheessa kun normaali lämmöt on saavutettu. Pienissä 1.6d koneissa ihan soiva systeemi kun ne ei tuota lämpöä muutenkaan, mutta 3 litraisessa kyllä tarkenee kun lämmöt vaan saa ylös.
Tuosta jaksottaisesta käynnistä en osaa sanoa. Minusta se lähtee kiihdyttämään lämmityksen alkaessa ja huutaa samalla äänellä siihen saakka kuin sammuu.
https://www.youtube.com/watch?v=JQ4FIWMboaY
Siinähän ei ole kuin se imuputki joka tulee pumpun alle ja lähtöputki, tässä tapauksessa videolla putki vasemmalle. Eli kierto pumpulta olisi kabiiniin ja sieltä koneen kautta takaisin pumpulle?
Tuossa öljytikun vieressä olevan letkun lämpenemistä saa siis tovin odotella.
Pumppu tuntuu käteen pyörivän, samoin putkista kiinni pitämällä tuntuu että vesi kiertää.
Kaverin kanssa naureskeltiin että hänelle on sattunut kohdalle myös tapaus jossa pumppu tuntuu pyörivän mutta siipipyörä on irronnut akselista.
Kaverilla on 330d ja siinä itse asennettu eberi. Sen tehoa voi ohjata kaukolla. Webastossa ilmeisesti on mahdollisuus säätää tehoa ainakin webaston omalla laitteella suoraan sen omasta liittimestä. Tehdas asenteisessa taitaa olla joku mersun oma kortti välissä, liekkö sen takia että se ohjaus/ ajastus saadaa näkymään mm. siellä näytössä?
Noista starin säätömahdollisuuksista hieman ehdittiin tuossa naapurifoorumilla jutellakkin
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=172568
Säädöt siis melko suppeat. Käytässö sieltä saisi säädettyä cutoff jännitteen, maks lämmitys ajan sekä lämpötilan jossa lämmitin käynnistyy automaattisesti kun moottori käynnistetään. Se ilmeisesti tippuu käytöstä siinä vaiheessa kun normaali lämmöt on saavutettu. Pienissä 1.6d koneissa ihan soiva systeemi kun ne ei tuota lämpöä muutenkaan, mutta 3 litraisessa kyllä tarkenee kun lämmöt vaan saa ylös.
Tuosta jaksottaisesta käynnistä en osaa sanoa. Minusta se lähtee kiihdyttämään lämmityksen alkaessa ja huutaa samalla äänellä siihen saakka kuin sammuu.
WIS sanoo että lämmitintä ohjataan jäähdytinnesteen lämmön mukaan (lohkokaaviossa on kyllä hitosti enemmän tavaraa mukana, lämpöantureita myöden), ja toimintatilat ovat Full load, partial load ja control interval.
Tuolla toisessa threadissahan tätä puitiin ja kovin vähän starista löytyi niitä säätömahdollisuuksia, mutta viallien anturihan voisi laittaa lämmittimen ylläpidolle... pitäisi vaan käydä katsomassa mitä mittausarvoja star antaa weballe, jos niistä pystyisi tulkitsemaan...
Tuolla toisessa threadissahan tätä puitiin ja kovin vähän starista löytyi niitä säätömahdollisuuksia, mutta viallien anturihan voisi laittaa lämmittimen ylläpidolle... pitäisi vaan käydä katsomassa mitä mittausarvoja star antaa weballe, jos niistä pystyisi tulkitsemaan...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Juh, voi etsiä hakusanalla stationary heater tai STH, doccareita ainakin ovatJumpstart kirjoitti:Itseltä tuo wis ja epc?:kö se nyt on löytyy. En ole ehtinyt siihen tutustumaan, sieltä kyllä varmasti löytyy moneen asiaan vinkkiä kun oppii käyttämään.
Tuo anturi voisi olla yksi vaihtoehto, pitää käyttää testerissä jos sieltä vaikka löytyisikin syyllinen tuohon toimintaan.
GF83.70-P-0006-04T
GF83.70-P-0006-01T
GF83.70-P-4202T
GF83.70-P-4205T (lämmönsäätöventtiili)
Pitäis päästä ehkä vielä vertaamaan 'toimivaan' samanlaiseen niitä lämpötilaarvoja niin olis helpompi, jos ei siellä heti joku anturi anna kuuman koneen arvoja... täytyiskin katella vähän simulaattorissa mitä kaikkee sieltä näkee mittausarvoissa (esim jos sen statuksen näkee), starikone kun on kerrankin tuossa pöydällä...
Edittiä: sieltä näkee numeroarvoina
Käytön tilat: polttoilmapuhaltimen tehokertoimen%, annostelupumpun jakson keston ms ja hehkun pulssisuhteen %. Muut ovat on/off tietoa
Mittausarvoissa on jäähdytysnesteen lämpö ja sitten se jo aiemmin esitetty polttoilmapuhaltimen korjauskerroin [0-34]
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Oolrait..
Nyt oli aikaa vähän plärätä noita WISsin juttuta läpi. Kovin paljoa en asiasta kostunut mutta olihan siellä vähän informaatiota tuon sielun elämästä.
Siellä taisi lukea että kun veden lämpötila on alle 60c niin käytössä on pienempi kierto ja kun lämpötila ylittää 60c niin mukaan tulee koko kierto.
Tarkoittaako tuo pienempi kierto nyt perämetsien susiraja suomella sitä sisäkennon veden kierto "piiriä"
Eli kun siellä on riittävästi lämpöä niin sitten se venttiili laskisi kiertoon mukaan koko järjestelmän mukaanlukien moottori? Ja jos lämmitys ei ole ollenkaan käytössä niin venttiili kierrättää koko nestemäärää.
Voi toki olla aivan mahdollista että palopesä on niin karstoittunut ettei vain yksinkertaisesti toimi kunnolla, tai joku venttiili ei laske vettä kiertämään oikein. Kun letkut ottaa nyrkkiin niin tuntuu kyllä aivan selvästi että vesi kiertää "kohisten" muttakun siihen veteen pitäisi jostain lämpöjäkin saada. 5kW on aika paljon, vaikka kuinka olisi "mukavuus lämmitin" niin kyllähän sillä nyt kattilan pitää heittämällä lämmetä.
Kylläpä taas hieman meinasi pää ottaa kierroksia kun tänään kävin kolmesta paikasta kysymässä ideoita mikä tuota systeemiä voisi vaivata. Merkkihuollon tiskin takaa oli lyhin kommentti, "varataan aika huoltoon ja katsotaan" Eipä niiden mikkihiirien siinä tiskillä tarvitse tekniikasta mitään ymmärtääkkään, joten miksipä vaivauduin edes kysymään...
Nyt oli aikaa vähän plärätä noita WISsin juttuta läpi. Kovin paljoa en asiasta kostunut mutta olihan siellä vähän informaatiota tuon sielun elämästä.
Siellä taisi lukea että kun veden lämpötila on alle 60c niin käytössä on pienempi kierto ja kun lämpötila ylittää 60c niin mukaan tulee koko kierto.
Tarkoittaako tuo pienempi kierto nyt perämetsien susiraja suomella sitä sisäkennon veden kierto "piiriä"
Eli kun siellä on riittävästi lämpöä niin sitten se venttiili laskisi kiertoon mukaan koko järjestelmän mukaanlukien moottori? Ja jos lämmitys ei ole ollenkaan käytössä niin venttiili kierrättää koko nestemäärää.
Voi toki olla aivan mahdollista että palopesä on niin karstoittunut ettei vain yksinkertaisesti toimi kunnolla, tai joku venttiili ei laske vettä kiertämään oikein. Kun letkut ottaa nyrkkiin niin tuntuu kyllä aivan selvästi että vesi kiertää "kohisten" muttakun siihen veteen pitäisi jostain lämpöjäkin saada. 5kW on aika paljon, vaikka kuinka olisi "mukavuus lämmitin" niin kyllähän sillä nyt kattilan pitää heittämällä lämmetä.
Kylläpä taas hieman meinasi pää ottaa kierroksia kun tänään kävin kolmesta paikasta kysymässä ideoita mikä tuota systeemiä voisi vaivata. Merkkihuollon tiskin takaa oli lyhin kommentti, "varataan aika huoltoon ja katsotaan" Eipä niiden mikkihiirien siinä tiskillä tarvitse tekniikasta mitään ymmärtääkkään, joten miksipä vaivauduin edes kysymään...
Mulla se lämpö taas ohjautuu ensin kohti hyttiä. Vasta 40min jälkeen alkaa moottorilta pumpulle tuleva letku lämmetä. Eli siis noilla kovilla pakkasilla sai raakana käynnistää joka kerta
edittiä:
Tuolta löytyi mielenkiintoista tekstiä
viewtopic.php?t=34906
edittiä:
Tuolta löytyi mielenkiintoista tekstiä
viewtopic.php?t=34906
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 10.3.2011 13:56
- Paikkakunta: Suupohja
Pikku googlauksen jälkeenkään minulle ei auennut että mikä tuon venttiilin funktio on muuten kuin webastolla lämmittäessä tälläinen mukavuustoiminto? Eli mitä ja missä tilanteessa tuon venttiilin on tarkoitus tehdä ennen kuin webasto lisätään yhtälöön?
Niin siis sitä lähinnä ajattelin että tuleeko kelien lämmitessä liittimen kiinnitykselle tarvetta kun lämppäri/ilmastoini ei toimi halutulla tavalla.
Että kannattaisiko kuitenkin harkita jotain katkaisija ja rele ohjausta tai jopa mahdollisesti remuc tms pistää hoitamaan venttiilin ohjausta mersun älyn rinnalle.
Edittiä:
Kyllähän se amatöörin silmiin näyttäisi niin yksinkertaiselta että tuo venttili ajaa joko siihen asentoon että lämppärin kenno on vesikierrossa mukana tai sitten napaisuus vaihtuu ja venttili ajetaan asentoon jossa kenno tulee kiertoon mukaan joten vieläkin tuntuu melko epähoukuttelevalta ottaa sitä johtoa vain kylmästi irti. Vaikuttaa siltä että itse koitan patentoida tuonne remucilla ohjattavaksi pari vaihtorelettä, pari aikaviiverelettä ja vanhan ehjän venttiilin ns. valesvireeseen uuden webasto-haarallisen rinnalle välttääkseni vikakoodit ja jotain muuta hc kötöstystä jolla pitäisi kuitenkin varmistaa että webaston lähtiessä käyntiin venttiili on oikeassa asennossa. Voi kun osaisi arduinojen ym kanssa räplätä niin voisi tehdä vähän fiksumman ratkaisun. Ei tästä varmaan kukaan mitään selvää saanu mutta joskus hyvä näin ajatella "ääneen"
Ja pienen ajattelun jälkeen taidan vaan laittaa kiltisti sen liittimen kiinni ja katsoa että kuinka toimii ilman mitään kötöstyksiä:lol:
Nyt jos jollain on joku hyvä idea niin otan innolla vastaan. On niin ajankohtaista kun nyt olen webastoa asentelemassa.
Niin siis sitä lähinnä ajattelin että tuleeko kelien lämmitessä liittimen kiinnitykselle tarvetta kun lämppäri/ilmastoini ei toimi halutulla tavalla.
Että kannattaisiko kuitenkin harkita jotain katkaisija ja rele ohjausta tai jopa mahdollisesti remuc tms pistää hoitamaan venttiilin ohjausta mersun älyn rinnalle.
Edittiä:
Kyllähän se amatöörin silmiin näyttäisi niin yksinkertaiselta että tuo venttili ajaa joko siihen asentoon että lämppärin kenno on vesikierrossa mukana tai sitten napaisuus vaihtuu ja venttili ajetaan asentoon jossa kenno tulee kiertoon mukaan joten vieläkin tuntuu melko epähoukuttelevalta ottaa sitä johtoa vain kylmästi irti. Vaikuttaa siltä että itse koitan patentoida tuonne remucilla ohjattavaksi pari vaihtorelettä, pari aikaviiverelettä ja vanhan ehjän venttiilin ns. valesvireeseen uuden webasto-haarallisen rinnalle välttääkseni vikakoodit ja jotain muuta hc kötöstystä jolla pitäisi kuitenkin varmistaa että webaston lähtiessä käyntiin venttiili on oikeassa asennossa. Voi kun osaisi arduinojen ym kanssa räplätä niin voisi tehdä vähän fiksumman ratkaisun. Ei tästä varmaan kukaan mitään selvää saanu mutta joskus hyvä näin ajatella "ääneen"
Ja pienen ajattelun jälkeen taidan vaan laittaa kiltisti sen liittimen kiinni ja katsoa että kuinka toimii ilman mitään kötöstyksiä:lol:
Nyt jos jollain on joku hyvä idea niin otan innolla vastaan. On niin ajankohtaista kun nyt olen webastoa asentelemassa.