Kyytimiehen 270cdi
Laittelin spostia tosiaan siit vpeckeristä obdtools.co.uk firmalle, ei sovellu vanhempiin, ei yhteensopiva kaapeleiden kanssa. Tarjosivat just tota multidiagia. Sivusto melko samanlainen kuin toi carsets, onko sitten pohjimmiltaan samaa firmaa? Tuollasen voisin laittaa tilaukseen kunhan ymmärtäis miten. Kokeilin tehdä tilauksen, ennen maksamista ei kysellyt osoitetta joten vaatii paremman perehtymisen.
Fiksummat korjatkoot ja tarkentakoot, mutta eikös tuossa softa ole sama kuin autocom cdp+:ssa, eli CARS ja TRUCKS, purkki itsessään vaan eri nimellä. Tuotteet löytyy autocomin sivuilta, oletan et sieltä löytyy tarkemmin. Eikös se tue suunniilleen kaikkea jos ei mitään ihan eksoottista kalustoa ole käytössä?
Edit: lista tuetuista vehkeistä
Fiksummat korjatkoot ja tarkentakoot, mutta eikös tuossa softa ole sama kuin autocom cdp+:ssa, eli CARS ja TRUCKS, purkki itsessään vaan eri nimellä. Tuotteet löytyy autocomin sivuilta, oletan et sieltä löytyy tarkemmin. Eikös se tue suunniilleen kaikkea jos ei mitään ihan eksoottista kalustoa ole käytössä?
Edit: lista tuetuista vehkeistä
Lähti tänään tuo multidiag tilaukseen, jännityksellä ootellen miten käy.
Noh, tää lämpeemättömyys: aamulla 2h johdonpäässä et uskalsi startata. Puoltuntii tyhjäkäynnillä webasto huutaen. 30km lenkki, parhaimmillaan 70c lämpö, alkoi sitten putoamaan. Sisälle just ja just haaleeta. Kokeilin molemmin päin kv-pumpun johtoja eikä sisä- tai moottorinlämpöön huomattavaa vaikutusta. Aivan naurettavaa..
Termari vaihdettu 9/14, motonetin termari. Hain viikonloppua varten KL:ltä behrin 92 termarin, katotaan vaikuttaako vaihto. Harkitsen myös puskurin ritilän tukkimista. Pumpun kanssa täytyy tehdä siten et puran auki ja kokeilen kumminpäin pitää olla et pyörii oikein.
Foorumeilla ollut juttua siitä pikkutermarista, en tuosta semmosta löydä saati mitään erillistä pikkulauhdutinta. Paitsi nyt apparin takapenkin kohalta pohjasta pa-linjan lauhduttimen. Kuitenkin suomiauto, et luulis et tossa kaikki lisälämmitykseen liittyvät jutut löytyis.
Noh, tää lämpeemättömyys: aamulla 2h johdonpäässä et uskalsi startata. Puoltuntii tyhjäkäynnillä webasto huutaen. 30km lenkki, parhaimmillaan 70c lämpö, alkoi sitten putoamaan. Sisälle just ja just haaleeta. Kokeilin molemmin päin kv-pumpun johtoja eikä sisä- tai moottorinlämpöön huomattavaa vaikutusta. Aivan naurettavaa..
Termari vaihdettu 9/14, motonetin termari. Hain viikonloppua varten KL:ltä behrin 92 termarin, katotaan vaikuttaako vaihto. Harkitsen myös puskurin ritilän tukkimista. Pumpun kanssa täytyy tehdä siten et puran auki ja kokeilen kumminpäin pitää olla et pyörii oikein.
Foorumeilla ollut juttua siitä pikkutermarista, en tuosta semmosta löydä saati mitään erillistä pikkulauhdutinta. Paitsi nyt apparin takapenkin kohalta pohjasta pa-linjan lauhduttimen. Kuitenkin suomiauto, et luulis et tossa kaikki lisälämmitykseen liittyvät jutut löytyis.
Iltapuhteina otin termarin vaihdon, tosiaan edellinen motonetistä haettu gatesin paketti, termaris luki taasen autorad. Tilalle tällainen:
Samalla nesteiden valutuksella irtos kv-pumppu.
Pumppu pyöri oikeinpäin, eli pumpun eestä katottuna myötäivään (nuolen suunta) kun + ja - oli pumppuun merkityllä tavalla
Auton johdot oli ristissä, punamusta on miinusjohto. Onneksi liitin suunniteltu hyvin helposti avattavaksi eli loppuviimein parin minuutin homma poislukien letkut.
Toki pakkaset hellittäneet mutta silti aloin askarrella tuketta sinne puskurin alaosaankin.
Ritilä lähtee helposti irti, sen mukaan vanerista sahaten.
Puskurissa molemmin puolin tuommoset kolot, en viitsis mitään nippusideviritelmää tehdä joten tarkoitus laittaa ulkopuolella ruuvilla kiristettävät latat jotka käytännös sujautetaan koloihin ja kiristetään kiinni.
Mahdollisesti joku kiinnike alapuolellekin täytyy keksiä mutta tuskin tuo ihan het karkaa, ajossa viima kuitenkin painaa. Mahdollisesti joku pidempi muotoiltu latta jonka alapää menee ritilän taakse kun liu'uttaa yläpuolen koloon. Kunhan latat saa askarreltua niin ensin joku epoksi pintaan ja mustaa maalia.
Mitenhän, kannattaisko tuohon jokunen reikä tehdä ihan varuiksi vai antaako olla ihan ummessa?
Samalla nesteiden valutuksella irtos kv-pumppu.
Pumppu pyöri oikeinpäin, eli pumpun eestä katottuna myötäivään (nuolen suunta) kun + ja - oli pumppuun merkityllä tavalla
Auton johdot oli ristissä, punamusta on miinusjohto. Onneksi liitin suunniteltu hyvin helposti avattavaksi eli loppuviimein parin minuutin homma poislukien letkut.
Toki pakkaset hellittäneet mutta silti aloin askarrella tuketta sinne puskurin alaosaankin.
Ritilä lähtee helposti irti, sen mukaan vanerista sahaten.
Puskurissa molemmin puolin tuommoset kolot, en viitsis mitään nippusideviritelmää tehdä joten tarkoitus laittaa ulkopuolella ruuvilla kiristettävät latat jotka käytännös sujautetaan koloihin ja kiristetään kiinni.
Mahdollisesti joku kiinnike alapuolellekin täytyy keksiä mutta tuskin tuo ihan het karkaa, ajossa viima kuitenkin painaa. Mahdollisesti joku pidempi muotoiltu latta jonka alapää menee ritilän taakse kun liu'uttaa yläpuolen koloon. Kunhan latat saa askarreltua niin ensin joku epoksi pintaan ja mustaa maalia.
Mitenhän, kannattaisko tuohon jokunen reikä tehdä ihan varuiksi vai antaako olla ihan ummessa?
Eipä ollut hyötyä termarin vaihdosta
Takasin päin ajelles lämmitin molemmin puolin LO ja webasto päälle, just ja just 20km ajossa jaksoi nousta 92 josta putos samantien 80 ku termari aukes.
Huominen sit kokeillaan pikapatentilla jos vähän paremmin tarkemis.
Minne se letku siitä kv-pumpun pikkuhaaralta todellisuudes menee? Seurailin niin pitkälle kuin konttimatta ja purkamatta selviää, syylärin vierestä pujahtaa puskurin alle. Löytyiskös se pikkutermari jostain sieltä?
Takasin päin ajelles lämmitin molemmin puolin LO ja webasto päälle, just ja just 20km ajossa jaksoi nousta 92 josta putos samantien 80 ku termari aukes.
Huominen sit kokeillaan pikapatentilla jos vähän paremmin tarkemis.
Minne se letku siitä kv-pumpun pikkuhaaralta todellisuudes menee? Seurailin niin pitkälle kuin konttimatta ja purkamatta selviää, syylärin vierestä pujahtaa puskurin alle. Löytyiskös se pikkutermari jostain sieltä?
Lämpöjen pitäisi nousta viisarin verran yli 80. Autokohtaista vaihtelua toki on vähän.
On kyllä outoa ellei webaston avullakaan pysyisi siellä 80 viivalla tai yli noilla pakkasilla. Omassa 220cdi pysyy parinkympin pakkasella, 30 pakkasessa laskee vähän alle 80 jos ajaa kuutosella kahdeksaakymppiä. Viitosvaihteella pysyisi korkeammalla mutta ei hyödytä koska sisällä tarkenee lämpömittarin vähän laskiessakin.
Ilman webastoa ei saa nousemaan 80:een kuin pitkällä matkalla ja pikkuvaihteella huudattaen.
Uskoisin että voi jopa kokeilla laittaa tukkoon, auttaako (sisätilojen) lämpiämiseen.
On kyllä outoa ellei webaston avullakaan pysyisi siellä 80 viivalla tai yli noilla pakkasilla. Omassa 220cdi pysyy parinkympin pakkasella, 30 pakkasessa laskee vähän alle 80 jos ajaa kuutosella kahdeksaakymppiä. Viitosvaihteella pysyisi korkeammalla mutta ei hyödytä koska sisällä tarkenee lämpömittarin vähän laskiessakin.
Ilman webastoa ei saa nousemaan 80:een kuin pitkällä matkalla ja pikkuvaihteella huudattaen.
Se kiertää koko konetilan, eli käy lasinpesunestesäiliötä lämmittämässä ja palaa lämppärin kennolta tulevaan putkeen rintapellin luona.Minne se letku siitä kv-pumpun pikkuhaaralta todellisuudes menee?
Uskoisin että voi jopa kokeilla laittaa tukkoon, auttaako (sisätilojen) lämpiämiseen.
wiimax.fi
Tälle aamulle mittarissa -25, koko keula tukossa ja webasto päällä, 50km ajon jälkeen siihen 80 viivaan asettui. Siedettävän lämpöistä tuli sisälle mutta ei pipoa silti tarvinnut ottaa pois. En ymmärrä miten ilman webastoa olevilla cdi koneisilla pystyy ajamaan Epäilen toki ettei se sähkölämmitin pelaa, noilla ~10 pakkasilla huomannut mitään eroa lämpeämisessä. Samoilla keleillä lämmöt noussu vähä yli 80 ilman webastoa aikansa kun on ajellut, saattaa nyt olla semmonenkin outous että kv-pumpun pyöriessä oikeeseen suuntaan, sisällä vähä siedettvämpi mutta laskee moottorin lämpöjä.
Jos tuossa ei oikeasti sitä pikkutermaria ole (?), niin oliskohan jopa toimiva ajatus tukkimisen sijaan laitella tuohon kiertoon semmonen? Nesteet pitäis olla -36 kestäviä et ei sen puolesta pissapoikaa tarvi lämmitellä. Ja kuvista päätellen letkujen paksuun olis oikea.
Tietysti olis ihan mukava saada lämmöt ylös et sais nesteet kunnolla kiertoon. Termarin vaihdon jälkeen ei ihan taiteensäätöjen mukaan täyttö mennyt, hissusseen täyttö yläletkua puristellen kunnes ei enää pullautellut ilmaa ulos, eipä se sieltä enää laskenut ole.
Jos tuossa ei oikeasti sitä pikkutermaria ole (?), niin oliskohan jopa toimiva ajatus tukkimisen sijaan laitella tuohon kiertoon semmonen? Nesteet pitäis olla -36 kestäviä et ei sen puolesta pissapoikaa tarvi lämmitellä. Ja kuvista päätellen letkujen paksuun olis oikea.
Tietysti olis ihan mukava saada lämmöt ylös et sais nesteet kunnolla kiertoon. Termarin vaihdon jälkeen ei ihan taiteensäätöjen mukaan täyttö mennyt, hissusseen täyttö yläletkua puristellen kunnes ei enää pullautellut ilmaa ulos, eipä se sieltä enää laskenut ole.
Tänään tuli 3 vuotta yhteiseloa väykän kanssa täyteen. Vastoin kaikkia odotuksia, kertaakaan ei ole ollut tarvetta * päässä käydä, pariin kertaan ihan huvin vuoksi. Kuitteja kerääntynyt varmaan tuplaten auton ostohinta ja on melkosen paksu kansio no, josko nää murheet kohta helpottais. Löytäis aikaa ja tilausuuden kokeilla se kardaanitta hinaus. Pitäis saada jo ennakkoon aikaiseksi soitella ko-metille. Ennenkaikkee kysyä onnistuisko ne automaatin kardaanista puuhastella kelvollisen. Kuulin juttuja ettei tää paikallinen koneistamo ole aina täysin onnistunut kardaanien kanssa.
Itse aiheeseen, perästä vanhat laakerit vihdoin irroteltu. Kävin hakemassa semmosen olevinansa kunnollisen laakerin irrotussarjan mutta eipä se tuohon soveltunut. Dremel, tuurna ja vasara.
Termarin vaihdon jälkeen ylävesiletku alkoi tihkua syylärin päästä, klemmaria kiristelin ja nyt seurantalinjalla sekin.
Suurempana murheena hydraulinesteen hidas vajuminen. Tietää vähän haastavampaa putken taitteluprojektia kunhan vuotokohdan sais paikallistettua. Säiliön korkki päästää sen verran läpi että sotkee säiliön ja sitä mukaa lähiympäristön, vuosien saatossa sitä töhnää on ihan riittävästi. Olis muutama joutopäivä niin purkailis pissapojan säiliöt pois tieltä ja putsais huolella. Pallot, iskarit ja niiden välitön lähiympäristö puhtaita.
Puskuria tekis mieli jo maalailla uusiksi, mutta lopunviimein talvikausikin yllättävän lyhyt, täytyy ne vanteet hoitaa ensin pyörimästä ennenkuin muita maalausprojekteja ottaa.
Itse aiheeseen, perästä vanhat laakerit vihdoin irroteltu. Kävin hakemassa semmosen olevinansa kunnollisen laakerin irrotussarjan mutta eipä se tuohon soveltunut. Dremel, tuurna ja vasara.
Termarin vaihdon jälkeen ylävesiletku alkoi tihkua syylärin päästä, klemmaria kiristelin ja nyt seurantalinjalla sekin.
Suurempana murheena hydraulinesteen hidas vajuminen. Tietää vähän haastavampaa putken taitteluprojektia kunhan vuotokohdan sais paikallistettua. Säiliön korkki päästää sen verran läpi että sotkee säiliön ja sitä mukaa lähiympäristön, vuosien saatossa sitä töhnää on ihan riittävästi. Olis muutama joutopäivä niin purkailis pissapojan säiliöt pois tieltä ja putsais huolella. Pallot, iskarit ja niiden välitön lähiympäristö puhtaita.
Puskuria tekis mieli jo maalailla uusiksi, mutta lopunviimein talvikausikin yllättävän lyhyt, täytyy ne vanteet hoitaa ensin pyörimästä ennenkuin muita maalausprojekteja ottaa.
Oudolta tuntuu, jos ei edes uudella termarilla lämpene sitä viisarin paksuutta yli 80. Olen ollut siinä luulossa, ettei tuolla sähköisellä kv-pumpulla ole muuta virkaa, kun tyhjäkäynnillä lähinnä kierrättää nestettä paremmin ja sitten siellä pissapojan säiliössä. Sen mitä tutun vastaavaa olen huoltanut, niin uudella termarilla ilman webastoa ja sähköistä pumppua (rikki) lämmöt on juuri tuon viivan yli 80. Yksi konsti mitä voisi kokeilla on tuo Rellun letkutermari sinne yläletkuun. Tuossa vinkkejä pikkutermarin löytämiseen. https://timanginhiontaa.wordpress.com/
Olen tämän sinun aiheesi innoittamana seurannut edelleen oman väyrysen lämpiämistä. Kyseessä siis edelleen E220cdi facelift, webasto + sähköinen lisälämmitin (josta ei tietoa onko kunnossa).sv22 kirjoitti:Tälle aamulle mittarissa -25, koko keula tukossa ja webasto päällä, 50km ajon jälkeen siihen 80 viivaan asettui. Siedettävän lämpöistä tuli sisälle mutta ei pipoa silti tarvinnut ottaa pois. En ymmärrä miten ilman webastoa olevilla cdi koneisilla pystyy ajamaan Epäilen toki ettei se sähkölämmitin pelaa, noilla ~10 pakkasilla huomannut mitään eroa lämpeämisessä. Samoilla keleillä lämmöt noussu vähä yli 80 ilman webastoa aikansa kun on ajellut, saattaa nyt olla semmonenkin outous että kv-pumpun pyöriessä oikeeseen suuntaan, sisällä vähä siedettvämpi mutta laskee moottorin lämpöjä.
Jos tuossa ei oikeasti sitä pikkutermaria ole (?), niin oliskohan jopa toimiva ajatus tukkimisen sijaan laitella tuohon kiertoon semmonen? Nesteet pitäis olla -36 kestäviä et ei sen puolesta pissapoikaa tarvi lämmitellä. Ja kuvista päätellen letkujen paksuun olis oikea.
Tietysti olis ihan mukava saada lämmöt ylös et sais nesteet kunnolla kiertoon. Termarin vaihdon jälkeen ei ihan taiteensäätöjen mukaan täyttö mennyt, hissusseen täyttö yläletkua puristellen kunnes ei enää pullautellut ilmaa ulos, eipä se sieltä enää laskenut ole.
Sähkölämmitin ei kuitenkaan moottorin lämpöihin vaikuta mutta sisälle tulevaa ilmaa vähän lämmittää.
Pakkasia kun oli tuossa 15-18 paikkeilla ajoin muutamalla kerralla niin että laitoin webaston pois kun lämmöt oli 60, kohtuullisen nopeasti (10-15km ?) siitä nousi ilman lisäapuja sinne 80 viivalle.
Lisätermostaatin asentamisesta pikkuletkuun en oikein tiedä ... eiköhän kierrossa olekin termostaatti säiliön pohjalla. Jos se on rikki ?
Kokeileppa laittaa letku jollain tukkoon (linttaan) vaikuttaako mitään ajossa.
wiimax.fi
Näissä -10 nurkilla olevissa keleissä, noin puol tuntia esilämmitystä webastolla, 30min ajolla just ja just 80 viiva saavutetaan. Kun siitä kylmemmäksi keli menee ei nouse ilman ajonaikaista webaston käyttöä kuin hädin tuskin 60 viivaan lämmöt. Viime talvena sen lisätermarin asentelin ylävesiletkuun, muistelen et volvon b19 koneeseen tarkotettu, kuitenkin 92c. Ei tuokaan nyt lisälämpöä ole antanut.
Mulla ei ihan vieläkään mee järkeen miten sähkövastus lämmittää nimenomaan sisäilmaa, sehän on sisäkierron paluupuolella. Näin sen edelleen tulkitsen kun kv-pumppu ottaa närhenmunien suunnasta ja työntää vastukseen päin. Ja sisäkiertoon menevä on jostain koneen takaa, sen egr:n haaran tienoilta. Tai sitten joskus joku on letkut laittanut huolella solmuun
Minkä säiliön pohjalla termostaatti on? Melko varmaksi sanon et jos jossain toinen termari, se on rikki. Tuolla siis ei suurta haittaa saa aikaan vaikka laittaakin tukkoon? En varmaksi voi sanoa kun kelit melko vaihtelevia, parhaimmillaan työmatkan aikanakin lähes 10 asteen vaihtelu pakkasessa, mutta ikäänkuin moottorin lämmönnousu heikompaa nyt kun kv-pumppu pyörii oikeaan suuntaan. Selittäähän sen sitten jos pienemmässä kierrossa joku termari rikki, pääsee matkalla viilenemään.
Perästä välillä, kävin Vuorenmaalta laakereita kysymässä. Pinjonin laakerit sais selkeästi huokeammin (100€+48€) kuin esim merteililtä (140€+70€)mutta hintaa vieläkin jää. Ainoa ero oli siinä, et pienemmässä pinjonin laakerissa sisäkooli pyöristetyllä reunalla ja päällä peitelevy, tuolta korvaavassa suora. Liekö sillä mitään käytännön merkitystä? Periaattees poskilaakeritkin löytyis, niissä se ulkokooli vaan semmonen ettei saa, laakeri itessään suht tavallinen.
Meinasin tälle iltaa vähä suihkia:
Pitäis saada talliin tilaa eikä nuo itsekseen ole lakkaantunut. Toista tuntia sai kulumaan teippailuun eli vaikein homma tehtynä.
Mulla ei ihan vieläkään mee järkeen miten sähkövastus lämmittää nimenomaan sisäilmaa, sehän on sisäkierron paluupuolella. Näin sen edelleen tulkitsen kun kv-pumppu ottaa närhenmunien suunnasta ja työntää vastukseen päin. Ja sisäkiertoon menevä on jostain koneen takaa, sen egr:n haaran tienoilta. Tai sitten joskus joku on letkut laittanut huolella solmuun
Minkä säiliön pohjalla termostaatti on? Melko varmaksi sanon et jos jossain toinen termari, se on rikki. Tuolla siis ei suurta haittaa saa aikaan vaikka laittaakin tukkoon? En varmaksi voi sanoa kun kelit melko vaihtelevia, parhaimmillaan työmatkan aikanakin lähes 10 asteen vaihtelu pakkasessa, mutta ikäänkuin moottorin lämmönnousu heikompaa nyt kun kv-pumppu pyörii oikeaan suuntaan. Selittäähän sen sitten jos pienemmässä kierrossa joku termari rikki, pääsee matkalla viilenemään.
Perästä välillä, kävin Vuorenmaalta laakereita kysymässä. Pinjonin laakerit sais selkeästi huokeammin (100€+48€) kuin esim merteililtä (140€+70€)mutta hintaa vieläkin jää. Ainoa ero oli siinä, et pienemmässä pinjonin laakerissa sisäkooli pyöristetyllä reunalla ja päällä peitelevy, tuolta korvaavassa suora. Liekö sillä mitään käytännön merkitystä? Periaattees poskilaakeritkin löytyis, niissä se ulkokooli vaan semmonen ettei saa, laakeri itessään suht tavallinen.
Meinasin tälle iltaa vähä suihkia:
Pitäis saada talliin tilaa eikä nuo itsekseen ole lakkaantunut. Toista tuntia sai kulumaan teippailuun eli vaikein homma tehtynä.
Ei kai mitenkään, olet oikeassa, noin näkyy olevan minunkin autossa.Mulla ei ihan vieläkään mee järkeen miten sähkövastus lämmittää nimenomaan sisäilmaa, sehän on sisäkierron paluupuolella. Näin sen edelleen tulkitsen kun kv-pumppu ottaa närhenmunien suunnasta ja työntää vastukseen päin. Ja sisäkiertoon menevä on jostain koneen takaa, sen egr:n haaran tienoilta. Tai sitten joskus joku on letkut laittanut huolella solmuun
Sähköisen lisälämmittimen lämmittämä neste menee edelleen webastolle...
Mitähän lisälämmittimen napista saa pois päältä ? Kaikki lämmittimet ?
Miten lie tehdasasenteisten webastojen kanssa, vaikuttaako katkaisin sekä siihen että tuohon vastukseen? Tuossa jälkiasennettu, eikä suoranaisesti auton toimintojen kanssa tekemisissä. Ei toisaalta viittis sitäkään jatkuvasti huudattaa ajossa, pitäishän tuon pystyä pitämään lämmöt kohdillaan ilmankin alle 20 pakkasissa. Joutais joku päivä irrottelemaan puskurin, näkis paremmin miten tuo kiertää siellä. Ehkä selviää mikä sen coolerin edessä olevan jäähdyttimen virka on. Pituus sama mut muuten tais olla noin 5x5cm eli ei ihmeitä voi jäähdytellä. Samalla irrottamisella sais ne uudet maalitkin vedellä mutta pitää rouvan auto saada katsastuskuntoon, vähän priorisointia. Se toki odottelee viimeisintä päähänpistoa, tilasin saksata mcpherson puristimet, alkanut kyllästyttää normipuristimilla taistelu
Se laakeri:
Tuo laippaan päin, pyöreä reuna ja tuommonen pelli päällä suojana. Toivon et käy se 20€ edullisempi vaihtoehto.
Sain lakattuakin, tietysti tää hädin tuskin +10 asteinen talli ei ole paras. Mukava tuo pikkuruisku käyttää, pinta paria roskaa lukuun ottamatta ihan ok, myös reunoilla.
Bilteman lämmitin pääsi taas siihen hommaan miksi ostettukin
Se laakeri:
Tuo laippaan päin, pyöreä reuna ja tuommonen pelli päällä suojana. Toivon et käy se 20€ edullisempi vaihtoehto.
Sain lakattuakin, tietysti tää hädin tuskin +10 asteinen talli ei ole paras. Mukava tuo pikkuruisku käyttää, pinta paria roskaa lukuun ottamatta ihan ok, myös reunoilla.
Bilteman lämmitin pääsi taas siihen hommaan miksi ostettukin
Tänä aamuna -24 kun lähdin. Webasto oli ollut hetken päällä, moottorin lämmöt n.50.dealer kirjoitti:Pakkasia kun oli tuossa 15-18 paikkeilla ajoin muutamalla kerralla niin että laitoin webaston pois kun lämmöt oli 60, kohtuullisen nopeasti (10-15km ?) siitä nousi ilman lisäapuja sinne 80 viivalle.
Kun lämpömittari näytti 60 laitoin webaston pois päältä. Tässä vaiheessa olin ajanut noin 3 kilometriä.
Sitten kun lämpömittari oli karvan verran yli 80 olin ajanut tuon verran, eli 60-> normaalilämpöön 80 kesti 9 km / 10 minuuttia ilman webaston apuja. Niista kilometreistä pari kolme kaupungilla, kuten ajasta näkee.
Jälkiasennettu taitaa olla webasto muuten tässäkin, kun ei ollut datacardissa mainittu. Kellolaite kuitenkin alkuperäismallia niin en aiemmin tullut ajatelleeksi. Pitää kuulostella pyöriikö weba ellei ole kellosta päällä niin saa varmuuden, tai jotain
Vastaava kokeilu tänään.
Todellinen lämpö -16 nurkilla, webaston pakoputki lämmittänyt. Puolisen tuntia esilämmitystä.
Ilman webastoa ja sähkölämmitintä, tämän verran kesti lämpeeminen, tasanen 80-90 ja 6. vaihteella. Huomattavasti pidempään kuitenkin ja lauhemmassa kelissä, koko keula tukossa.
Kokeilin laittaa sähkölämmittimenkin päälle:
Eli pari viisarin mittaa lämpes.
Pitää kotimatkalla kokeilla miten nopeasti lämpenee vastuksen kanssa. Tuohan aikoinaan unohtui sammuksiin, kun mielestäni aiheutti tyhjäkäynnin seilaamista mutta ilmeisesti jokin muu oli syynä.
Tällä reissulla toimi siis suunnilleen niinkuin pitää. Mutta tuossa aiemmin kävi sillä tavoin että kun lämmöt saavutti tuon 85-90 noin asteen -> alkoi laskemaan ihan huolella, takaisin 60c asti. Enää ei ajamalla noussut. Myös tänään kun pääsin taajama-alueelle, lämmöt alkoi pudota melko jyrkästi. Kierrokset kuitenkin taajamassa samalla tasolla, niin ihmetyttää sen 15-20 asteen nopea putoaminen.
Todellinen lämpö -16 nurkilla, webaston pakoputki lämmittänyt. Puolisen tuntia esilämmitystä.
Ilman webastoa ja sähkölämmitintä, tämän verran kesti lämpeeminen, tasanen 80-90 ja 6. vaihteella. Huomattavasti pidempään kuitenkin ja lauhemmassa kelissä, koko keula tukossa.
Kokeilin laittaa sähkölämmittimenkin päälle:
Eli pari viisarin mittaa lämpes.
Pitää kotimatkalla kokeilla miten nopeasti lämpenee vastuksen kanssa. Tuohan aikoinaan unohtui sammuksiin, kun mielestäni aiheutti tyhjäkäynnin seilaamista mutta ilmeisesti jokin muu oli syynä.
Tällä reissulla toimi siis suunnilleen niinkuin pitää. Mutta tuossa aiemmin kävi sillä tavoin että kun lämmöt saavutti tuon 85-90 noin asteen -> alkoi laskemaan ihan huolella, takaisin 60c asti. Enää ei ajamalla noussut. Myös tänään kun pääsin taajama-alueelle, lämmöt alkoi pudota melko jyrkästi. Kierrokset kuitenkin taajamassa samalla tasolla, niin ihmetyttää sen 15-20 asteen nopea putoaminen.
Kyllä mieli tekisi sanoa että termostaatti rikki, vaikka niitä onkin vaihdeltuSV22 kirjoitti:...kun lämmöt saavutti tuon 85-90 noin asteen -> alkoi laskemaan ihan huolella, takaisin 60c asti. Enää ei ajamalla noussut.
Minullahan ajo oli muuten samanlaista eli 80-90 kuutosella, paitsi kaupungilla hidastusta välillä.
Matkan loppupäässä Ylivieskaan tullessa olen ajanut noin 50 km, sitten on 4-5 km kuuttakymppiä jonka ajan viitosella ja kolmet liikennevalot + kaksi kiertoliittymää, noista kolmessa jouduin tänään odottelemaan.
Tuossa loppupään ajossa lämmöt laski vain viisarin verran alle 80.
Sisätiloihin ei vaikutusta, vain lämpömittarista huomaa.
Nauravat KL:ltä pihalle jos käyn pyytämässä vaihtoa
Tää ajatus pikkutermarista on tästä topikista, kolmannen kuvan perusteella semmonen saattais ehkä löytyä kun puskurin irrottelis, mut tiedä sitäkään ennenku kokeilee. Itse termarihan näyttää tältä
Liitännät ainakin näyttäis siltä että sopis siihen letkuun, jos ei mahdottomia maksa niin ei kai haittais vaikka sinne väliin sovittais? Pitäs kaivella jostain sopiva letku ettei tarvi nykyistä katkoa, kokeilla vaikuttaako mitenkään. En näe mitään tilannetta et näillä keleillä pitäs pissapoikaa käyttää. Kyllähän tuo tosiaan nyt lämpes mutta melko hitaasti.
Tää ajatus pikkutermarista on tästä topikista, kolmannen kuvan perusteella semmonen saattais ehkä löytyä kun puskurin irrottelis, mut tiedä sitäkään ennenku kokeilee. Itse termarihan näyttää tältä
Liitännät ainakin näyttäis siltä että sopis siihen letkuun, jos ei mahdottomia maksa niin ei kai haittais vaikka sinne väliin sovittais? Pitäs kaivella jostain sopiva letku ettei tarvi nykyistä katkoa, kokeilla vaikuttaako mitenkään. En näe mitään tilannetta et näillä keleillä pitäs pissapoikaa käyttää. Kyllähän tuo tosiaan nyt lämpes mutta melko hitaasti.
Väittäisin että ei oo ollu Helsingin taksi. Läheltä kuitenkin mahdollisesti.
Vaan se varsinainen asia, saattaaks manuaali lämmetä aika paljon hitaammin, kuin automaatti. Ainakin nää uudethan menee pienemmillä vaihteilla aika pitkään, kylmässä.
Vaan se varsinainen asia, saattaaks manuaali lämmetä aika paljon hitaammin, kuin automaatti. Ainakin nää uudethan menee pienemmillä vaihteilla aika pitkään, kylmässä.
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Varmaa tietoa alkuperäissijoituksesta tokikaan ole, näin kerrottiin ostaessa. Taksina jokatapaukses uutena ollut, hieman poikkeava valinta mielestäni .
Nyt oli 20min webastolla ennen lähtöä, pakkasta yli 20. Lämpes nopeemmin sinne viisarin alle 80 ja aika hyvin pysyi siinä. Nyt ku jyväskylän päähän pääsi ja nopeus laski:
Ja selkeesti sisällä viileni het kun lämpö laski. Tosiaan vähän paremmin nyt piti lämmöt, mutta yleensä ei ole mennyt niin. Katotaan miten tää tästä edistyy. Sais sisällä vähä lämpösempikin olla, puhaltaa lämmintä mutta ei sisätila silti lämpene.
Asiasta toiseen, tunnistaiskos kukaan ääntä?
http://youtu.be/N-aD6u6cbVA
Nyt pakkasilla apparin etupyörän tienoilta kuuluu muutaman kilometrin verran. Rengas ei hankaa mihinkään ja vähän kumisen oloinen nitinä et en laakerina ihan heti pitäis.
Nyt oli 20min webastolla ennen lähtöä, pakkasta yli 20. Lämpes nopeemmin sinne viisarin alle 80 ja aika hyvin pysyi siinä. Nyt ku jyväskylän päähän pääsi ja nopeus laski:
Ja selkeesti sisällä viileni het kun lämpö laski. Tosiaan vähän paremmin nyt piti lämmöt, mutta yleensä ei ole mennyt niin. Katotaan miten tää tästä edistyy. Sais sisällä vähä lämpösempikin olla, puhaltaa lämmintä mutta ei sisätila silti lämpene.
Asiasta toiseen, tunnistaiskos kukaan ääntä?
http://youtu.be/N-aD6u6cbVA
Nyt pakkasilla apparin etupyörän tienoilta kuuluu muutaman kilometrin verran. Rengas ei hankaa mihinkään ja vähän kumisen oloinen nitinä et en laakerina ihan heti pitäis.
Totta joo, en moista osannut ajatella kun toukokuussa 17tkm sitten tuli laakeri ja kannatinkumi uusittua. Lankussa nopeusmittarin vaijeri piti melko samanlaista mekkalaa. Pitää ottaa asiakseen sinne kometille soitto. Tarvi varmaan muualta edes kysellä? Capriin lyhennytin kardaanin jossain päin tamperetta, firmaa en enää muista ja liekö ne parannettuja versioita tehdä. Mitään käsitystä hinnasta, näin noin asteikolla?
Kitinästä sen verran huolestuin et etupäätä tunkkasin ilmaan. Kuskin puolelta laakeri sen verran löystyny et kolisi huolella levy paloja vasten. Noin 1/36 kierrosta kireemmälle niin kolina loppui.
Vielä näistä lämmöistä.. Aamulla samanlaiset olosuhteet kuin illalla, samalla tavalla ajelua, yhtä kauan weba päällä jne jne, just ja just jaksoi 70C nousta. Petäjäveden ympyrässä ja sitten taas keuruun päässä putos 60 viivaa hipomaan. Ja sisällä sitämukaa vilpoinen. Välillä toimii niinkuin pitää mut sit ajoittain tekee tuon. Sisälle lämmintä tulee kun kättä pitää suulakkeen edessä mutta 20cm päähän ei lämpö enää riitä. Oli huono valinta olla toppavaatteissa takki auki, ei tarjennut. Kunhan kesä taas saa, pitää huuhtoa järjestelmä kunnolla josko kenno olis pa****ntunu sisältä. Puhaltimen kun pistää täysille, vastavuoroisesti sisään tuleva ilma viilenee.
Kitinästä sen verran huolestuin et etupäätä tunkkasin ilmaan. Kuskin puolelta laakeri sen verran löystyny et kolisi huolella levy paloja vasten. Noin 1/36 kierrosta kireemmälle niin kolina loppui.
Vielä näistä lämmöistä.. Aamulla samanlaiset olosuhteet kuin illalla, samalla tavalla ajelua, yhtä kauan weba päällä jne jne, just ja just jaksoi 70C nousta. Petäjäveden ympyrässä ja sitten taas keuruun päässä putos 60 viivaa hipomaan. Ja sisällä sitämukaa vilpoinen. Välillä toimii niinkuin pitää mut sit ajoittain tekee tuon. Sisälle lämmintä tulee kun kättä pitää suulakkeen edessä mutta 20cm päähän ei lämpö enää riitä. Oli huono valinta olla toppavaatteissa takki auki, ei tarjennut. Kunhan kesä taas saa, pitää huuhtoa järjestelmä kunnolla josko kenno olis pa****ntunu sisältä. Puhaltimen kun pistää täysille, vastavuoroisesti sisään tuleva ilma viilenee.
Puolet vanteista lakattuna:
Ei ihan samanlainen kiilto kuin alunperin mutta ton kanssa elettävä
Tollainen kiilto alunperin, jälkimmäinen salaman kanssa ihan nyt korostuksen vuoksi. Aloitin tänään siis kolmannen vanteen hiomista lakattomaksi.
Uus raitisilmasuodatin odottelee asennusta, vanhan puhaltelin eikä se pahalta näyttänyt mutta uus on aina uus.
Ehkä jotenkin hyväksyn sen ettei -30 keleillä tuo vaan nyt millään 70 yli tunnu lämpeävän webastollakaan, mutta eipä se pääse ilman nyt -20 ilmalla yli. Jännä sinänsä ettei uus termari noin nopeesti hajoa mutta lämpeeminen lie enemmänkin kuun asennosta kuin mistään muusta kiinni. Esilämmitystä roikalla ja webastolla aina suunnilleen saman verran eikä se tunnu ratkaiseva tekijä olevan. Vielä se sivukierron tukkiminen kokeilematta, koittanut löytää pysyvää ratkaisua mutta huomenna koitan tukkia letkupihdeillä. Kyllästyttää paleleminen
Ei ihan samanlainen kiilto kuin alunperin mutta ton kanssa elettävä
Tollainen kiilto alunperin, jälkimmäinen salaman kanssa ihan nyt korostuksen vuoksi. Aloitin tänään siis kolmannen vanteen hiomista lakattomaksi.
Uus raitisilmasuodatin odottelee asennusta, vanhan puhaltelin eikä se pahalta näyttänyt mutta uus on aina uus.
Ehkä jotenkin hyväksyn sen ettei -30 keleillä tuo vaan nyt millään 70 yli tunnu lämpeävän webastollakaan, mutta eipä se pääse ilman nyt -20 ilmalla yli. Jännä sinänsä ettei uus termari noin nopeesti hajoa mutta lämpeeminen lie enemmänkin kuun asennosta kuin mistään muusta kiinni. Esilämmitystä roikalla ja webastolla aina suunnilleen saman verran eikä se tunnu ratkaiseva tekijä olevan. Vielä se sivukierron tukkiminen kokeilematta, koittanut löytää pysyvää ratkaisua mutta huomenna koitan tukkia letkupihdeillä. Kyllästyttää paleleminen
Ajelin webasto pois päältä töistä kotiin, noin 20 km ja lämmöt 70. Vielä 20 km lisää ja viisari juuri alle 80.
Aika suuri ero muuten siinä kun laittaa webaston päälle ja viisari nousee karvan verran alle 80:sta karvan verran yli 80, lämmityslaitteesta tuleva ilma muuttuu tulikuumaksi.
Pakkasta oli tällä kokeilulla 30 astetta.
Aika suuri ero muuten siinä kun laittaa webaston päälle ja viisari nousee karvan verran alle 80:sta karvan verran yli 80, lämmityslaitteesta tuleva ilma muuttuu tulikuumaksi.
Pakkasta oli tällä kokeilulla 30 astetta.
Pienemmällä vaihteella ei ole tullut kokeiltua, ei tossa taitas kulutuksen puolestakaan eroa tulla kun selkee nousu kylmällä.
Parin päivän takaa: webasto päällä, sellaset 35km ajoa, webasto lämmittelyä puolisen tuntia ennen tien päälle lähtöä.
Ei nouse ei
Tälle päivälle, kolme varttia roikassa, kyläajelua alkuun niin ei voinu webastolla lämmittää. Siis paljon pysähdyksiä ja startteja.
Näilläkään keleillä ei siis ilman webastoa lämmenny, joka sinänsä outoa kun aiemmin kuitenkin lämmennyt sinne 80 asti tuolla ajolla ilman ajon aikaista webaston käyttöä. Se pikkuletku kv-pumpulta letkupihdeillä lintassa, ei näyttäis vaikuttavan. Jos ei sitten syynä huonompaan lämpeemiseen, jota en het uskois.
Löin tuon jälkeen webaston päälle, noin kaks minuuttia raksutti jonka jälkeen sammutin. Lämpö nousi viisarin vajaaseen 80c, eikä loppumatkalla enää laskenut, noin 30km. Ja erona muutenkin se että kun nousi lämmöt ilman ajon aikaista webastoa, sillä kuitenkin esilämmitelty konetta. Tämän lähes välittömän sammuttamisen taustalla oli lähinnä se että pääsi varmistelemaan termarin. Ylävesiletku oli kylmä ajon jälkeen.
Jostain syystä se ei suostu nostamaan lämpöjä vaikka kelit lauhtuneet. Webaston lyhytaikainenkin käyttö näköjään vaikuttaa vaikkei se varsinaisesti edes lämmitä. Viikko takaperin kuitenkin lämpes huomattavasti paremmin eikä tuolle mitään ole tehty.
Parin päivän takaa: webasto päällä, sellaset 35km ajoa, webasto lämmittelyä puolisen tuntia ennen tien päälle lähtöä.
Ei nouse ei
Tälle päivälle, kolme varttia roikassa, kyläajelua alkuun niin ei voinu webastolla lämmittää. Siis paljon pysähdyksiä ja startteja.
Näilläkään keleillä ei siis ilman webastoa lämmenny, joka sinänsä outoa kun aiemmin kuitenkin lämmennyt sinne 80 asti tuolla ajolla ilman ajon aikaista webaston käyttöä. Se pikkuletku kv-pumpulta letkupihdeillä lintassa, ei näyttäis vaikuttavan. Jos ei sitten syynä huonompaan lämpeemiseen, jota en het uskois.
Löin tuon jälkeen webaston päälle, noin kaks minuuttia raksutti jonka jälkeen sammutin. Lämpö nousi viisarin vajaaseen 80c, eikä loppumatkalla enää laskenut, noin 30km. Ja erona muutenkin se että kun nousi lämmöt ilman ajon aikaista webastoa, sillä kuitenkin esilämmitelty konetta. Tämän lähes välittömän sammuttamisen taustalla oli lähinnä se että pääsi varmistelemaan termarin. Ylävesiletku oli kylmä ajon jälkeen.
Jostain syystä se ei suostu nostamaan lämpöjä vaikka kelit lauhtuneet. Webaston lyhytaikainenkin käyttö näköjään vaikuttaa vaikkei se varsinaisesti edes lämmitä. Viikko takaperin kuitenkin lämpes huomattavasti paremmin eikä tuolle mitään ole tehty.
Ei hitto Muutamana päivänä ihmetellyt kun ollut normaalia ajettavampi, siis vähä joutuu kokoajan rattia veivaamaan ees taas. Aamulla töistä tullessa työpari jäi kyydistä matkan varrella, 51km ajoa takana. Päätin siinä potkis renkaat läpi vaikka keli ja teiden kunto mitä on. Yllättäen kuskin eturengas heilui ihan käsittämättömän paljon. Onkohan siitä kuukaus pari kun laakeria viimeks tuli kirittyä pikkusen. Ja taas vaihteeksi, loput 15km hissusseen ajelin, pihassa kokeilin töniä jälleen. Löysän olonen muttei läheskään yhtä pahoin. Tallissa jälleen kerran nurkka ylös, tarkempi syynäys odottaa iltaa kunhan tuo jälkikasvu päikkäreiltä heräilee. Mutta ilmassa tuntui suunnilleen sopivalta laakerivälys et tosi tosi tosi hämmentävää miten ihmeessä erityisesti tuo nurkka tuntuu jatkuvasti oireilevan.
Viimeksi vastaavan oireen aiheutti sisemmän laakerin kohdalta uralle kulunut olka-akseli mutta oishan se nyt jo vallan kummallista jos neljäs olka-akseli putkeen on viallinen tai noin nopeesti kulunut. Rasvat kunnossa ja riittävä määrä, ylitiukattuna ei ole ollut. Sen verran ehin nytkytellä ettei tällä kertaa ainakaan ylätukivarsi ole hajalla.
Alkaa saamaan jo koomisia piirteitä, nauraisin jos ei itkettäis
Lämmöistä, nyt kun pari astetta plussalla, sellaset 30km silti menee ennenkuin tavoitetaan 80 astetta. Keskustelin bemaristin kanssa, onko näissä cdi koneissa egr:lle jotain omaa termostaattia?
Viimeksi vastaavan oireen aiheutti sisemmän laakerin kohdalta uralle kulunut olka-akseli mutta oishan se nyt jo vallan kummallista jos neljäs olka-akseli putkeen on viallinen tai noin nopeesti kulunut. Rasvat kunnossa ja riittävä määrä, ylitiukattuna ei ole ollut. Sen verran ehin nytkytellä ettei tällä kertaa ainakaan ylätukivarsi ole hajalla.
Alkaa saamaan jo koomisia piirteitä, nauraisin jos ei itkettäis
Lämmöistä, nyt kun pari astetta plussalla, sellaset 30km silti menee ennenkuin tavoitetaan 80 astetta. Keskustelin bemaristin kanssa, onko näissä cdi koneissa egr:lle jotain omaa termostaattia?