Belgialainen nokivasara eli Höömyn farkku-Mondeo -03
Jatketaan vähän tätä. Säästöt polttoaineen hinnassa voisivat olla seuraavat: päällekkäin on ostettu menovesiä 7 ltr/100 km eli 3710 litraa. Jos hintaero olisi 0,2 euroa tulisi säästöksi 742 euroa. Sillä ehkä juuri ja juuri maksaa sen kahden vuoden käyttövoimaveron. Säästöä siis tulee, jos tulee kulutuserosta.
Kulutuserosäästö on siis nyt 3 710 euroa. Jos ei ota muuta huomioon, homma on tasan, jos Mondeon jäännösarvo olisi 6100 - 3710 = 2390 euroa. Kaikki korjaukseen menevä olisi saatava jäännösarvosta, jotta harjoitus olisi joillain reunaehdoilla kannattava tällä hetkellä.
Kulutuserosäästö on siis nyt 3 710 euroa. Jos ei ota muuta huomioon, homma on tasan, jos Mondeon jäännösarvo olisi 6100 - 3710 = 2390 euroa. Kaikki korjaukseen menevä olisi saatava jäännösarvosta, jotta harjoitus olisi joillain reunaehdoilla kannattava tällä hetkellä.
Keksintö oli tänään merkkikorjaamon hellässä huomassa ja työt olivat koodien selvittelyn ja lukemisen lisäksi: WDS dieseljärjestelmän alustus ja WDS dieselsuutinten konfigurointi. Vikakoodi oli 1. sylinterin suutin mukautustason äärirajoilla.
Nyt siis tehtiin vain bittien manipuolointia ja todettiin, että vian uusiessa suuttimet pitäisi uusia. Neljä suutinta lienee noin 2 000 euron homma, joten säästöistä sulaa melkoinen osuus, joku vika uusii saman tien.
Kotiin tullessa auto tuntui kulkevan paremmin kuin koskaan, joten bittisörsseliä on saattanut olla jo aikaa. Merkkihuollon mukaan 250 000 on jo paljon kilometrejä ja eivät pahemmin ihmettelisi suutinten laukeamista.
Nyt siis tehtiin vain bittien manipuolointia ja todettiin, että vian uusiessa suuttimet pitäisi uusia. Neljä suutinta lienee noin 2 000 euron homma, joten säästöistä sulaa melkoinen osuus, joku vika uusii saman tien.
Kotiin tullessa auto tuntui kulkevan paremmin kuin koskaan, joten bittisörsseliä on saattanut olla jo aikaa. Merkkihuollon mukaan 250 000 on jo paljon kilometrejä ja eivät pahemmin ihmettelisi suutinten laukeamista.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Onko kelepuutusta 205/55R16 BS kesärattaille uuvemman voortin orkkisaluilla, tai 215/45R17 nokelaisille, Volvo V50 orkkisaluilla? Renkailla mennään molemmilla vielä hyvän matkaa.
5x108 isoreikäsiä ,sillä 63 ja rapiat keskireiällä?
Menee varmaan kohta muiden mukana pompsissa, ellei kellään tarvetta.
Voidaan myös veivata jotain muuta kumia päälle tai myydä vanteet kuiviltaan. 17" renkaat on jo vasaran alla.
5x108 isoreikäsiä ,sillä 63 ja rapiat keskireiällä?
Menee varmaan kohta muiden mukana pompsissa, ellei kellään tarvetta.
Voidaan myös veivata jotain muuta kumia päälle tai myydä vanteet kuiviltaan. 17" renkaat on jo vasaran alla.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kohta on 60 tkm ajettu Fordilla ja pyörän laakerit ovat toistaisekis olleet pahin vaiva. Toki hieman on takaraivossa jäätävää oloa suuttimista, mutta ei ole kummitelleet toistaiseksi.
Ihmettelyn aiheena pysyy jumiutuvat vanteet, joita en ymmärrä ollenkaan. Autoilla on ajettu vuodesta 1980 alkaen ja tällaista en ole aikaisemmin kokenut, mutta oppia ikä kaikki. Nyt lienee helpompaa niiden kanssa, kun tunkilta pudottaminen tuntuu irrottavan ne aika hyvin.
Ihmettelyn aiheena pysyy jumiutuvat vanteet, joita en ymmärrä ollenkaan. Autoilla on ajettu vuodesta 1980 alkaen ja tällaista en ole aikaisemmin kokenut, mutta oppia ikä kaikki. Nyt lienee helpompaa niiden kanssa, kun tunkilta pudottaminen tuntuu irrottavan ne aika hyvin.
Fordi palvelee tehtävässään erinomaisesti. Viime kesänä tehty helmojen paikkamaali on edelleen kiinni, lieneekö spraymuotoisen kumimassan ansiota? Vehjes on elukoitten, maa-ainesten ja muiden sellaisten kuljetukseen aivan ässä. Kulutusero Mersuun on pienetynyt, B-sarjalaisen myötä. Ja suorituskykyero on kasvanut. Kuljetyskyvyssä Ford päihittää tämän Mersun.
Katsastusmiehen lunoa kävin heti aamusta ja vikalistahan sieltä löytyi! Alustan parsimisesta on kysymys tässäkin, on koiranluuta ja palloa eteen ja kallistuksenvaimenninta taakse. Takuuvarmaa varaosakauppaa on nykyauton alusta. Ainoastaan Jenkit on itsellä olleet alustastaan kestäviä, mutta ne oli sitten muuten paskana kaiken aikaa.
Kylmä keli on tehnyt autosta erittäin hitaasti lämpiävän. Tänä aamuna oli lähtiessä -23 astetta ja Mondeosta nopeus-, trippi- ja matkamittari pimeänä. Puolen tunnin ajo motarilla ja tunnin stoppi palauttivat mittarit henkiin, mutta ajettu väli jäi rekisteröitymättä. Käyntiinlähtö oli takkuista, mikä johtunee ainakin osaltaan suutinten kuluneisuudesta.
Tomaattiaski, johon ei ikinä ole vaihdettu öljyjä, pelasi sen sijaan oikein hyvin. Automaatti-ilmastointi ei osaa oiekin mitään näin kylmillä ja siksi säädöt on tehtävä käsin. Se vaikuttaa jopa koneen lämpiämiseen, kun vähentää puhallusta aluksi.
Tomaattiaski, johon ei ikinä ole vaihdettu öljyjä, pelasi sen sijaan oikein hyvin. Automaatti-ilmastointi ei osaa oiekin mitään näin kylmillä ja siksi säädöt on tehtävä käsin. Se vaikuttaa jopa koneen lämpiämiseen, kun vähentää puhallusta aluksi.
Eipä lähtenyt apuvirrallakaan. Huonosti pyörittää ja mittaritaulu on kuin kiinalaisen kaupungin valot - kaikki vilkkuu ja mittarinneulat hettelehtii holtittomasti. Jos ei huomenna lähde - 14 asteesta tulille taitaa olla Kuusankosken auto.
Himpun v...taa, että se leima tuli hankituksia heti ajan alussa, olis säästänyt viisisataa romutuksessa, jos sei ei sieltä lähde.
Himpun v...taa, että se leima tuli hankituksia heti ajan alussa, olis säästänyt viisisataa romutuksessa, jos sei ei sieltä lähde.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Fordeissa (ainakin Scorpioissa) huonon akun merkkinä on juuri tuo mittariston hyppääminen tappiin ja takaisin kun kääntää virrat päälle.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Näin taitaa olla. Muita reaktioita ei oikeastaan ollutkaan ja siksi ei tullut ensimmäisenä mieleen, että akku olisi lopussa. Villinä reuhoilevaan mittarin neulaan kannattaa kiinnittää huomiota tässä suhteessa. Tosin Fordin sähköt ovat arat kulumiselle ja kylmälle, mikä hieman vaikeuttaa oikean diagnoosin tekemistä.
Jos olet maininnut käynnistysongelmista tms. huollolle olisi akku pitänyt toki tarkistaa, muuten perushuollossa sitä ei välttämättä mitata. Nykyisin kun ei enää akkuun vettä lisätä, sehän oli ennen huoltotoimenpide.
Akkujen hinnat olivat todella korkealla syksyllä 2007 -> 2008, muistaakseni tavallinen 95Ah akku maksoi halvimmillaan yli 150 euroa. Tämä johtui lyijyn hinnasta joka oli aivan pilvissä, akun hintaan saattoi tulla yhdellä kertaa pahimmillaan 30% lisää eikä kyse ollut pelkästään yhdestä noususta.
Tällä hetkellä kuitenkin hintataso on ollut asiallinen, esimerkiksi KL-Varaosien tarjouksessa taannoin Cartechnic 95Ah tai Euroglobe 100Ah akku maksoi 85 euroa, nyt taitaa olla 99.
Akkujen hinnat olivat todella korkealla syksyllä 2007 -> 2008, muistaakseni tavallinen 95Ah akku maksoi halvimmillaan yli 150 euroa. Tämä johtui lyijyn hinnasta joka oli aivan pilvissä, akun hintaan saattoi tulla yhdellä kertaa pahimmillaan 30% lisää eikä kyse ollut pelkästään yhdestä noususta.
Tällä hetkellä kuitenkin hintataso on ollut asiallinen, esimerkiksi KL-Varaosien tarjouksessa taannoin Cartechnic 95Ah tai Euroglobe 100Ah akku maksoi 85 euroa, nyt taitaa olla 99.
wiimax.fi
Mondeo meni vikatilaan, kyseessä lienee se 1. sylinterin suutin. Täytynee selvitellä, mitä sen vaihto töineen maksaa. Kaikkia neljää ei kerralla viitsi vaihtaa, kun koko auto ei ole kunnolla suutinten hintainen. Lieneeköhän niiden käyttöikä kovin samanlainen suuttimesta toiseen? Ajettunahan sillä hiukan alle 280 tkm.
No niin, dieselin säästöt Mölliin verrattuna on sitten syöty. Taitaa olla kaikki suuttimet paskana ja kustannus nousee liki 2 000 euroon. Jäännösarvoon tämä remontti ei vaikuta paskaakaan eli rahan menoa ei tällä nokivasaralla saanut estettyä. Tosin se on mennyt vähän eri tavalla - bensayhtiön sijasta rahaa on kannettu veroihin ja paikalliselle yrittäjän työhön, mitä voi tietysti pitää kansantalouden kannalta parempana kulutuksena.
Tätä osasin hieman odottaa ennakkolaskelmien valossa, koska nämä remontit utlee ennemmin tai myöhemmin ja kalliitahan ne ovat. Hullukaan ei kuitenkaan autotehtaalla pistäisi suuttimien vaihtoa edes K-huoltoon, vaikka siihen saataisi aihetta ollakin.
Nyt on kylmä rinki perseessä, koska tähän jos tuee päälle turbon, korkeapainepumpun tai tomaattiaskin laukeaminen, homme menee miinukselle bensa-maasturilla ajamiseen verrattuna. Pari vuotta sen pitäisi kukkua tällä ilman isompia murheita, jotta säästöä saataisiin.
En taida tämän jälkeen enää nokivasaraan mennä. Bensasata sitten vetyyn tai sähköön.
Tätä osasin hieman odottaa ennakkolaskelmien valossa, koska nämä remontit utlee ennemmin tai myöhemmin ja kalliitahan ne ovat. Hullukaan ei kuitenkaan autotehtaalla pistäisi suuttimien vaihtoa edes K-huoltoon, vaikka siihen saataisi aihetta ollakin.
Nyt on kylmä rinki perseessä, koska tähän jos tuee päälle turbon, korkeapainepumpun tai tomaattiaskin laukeaminen, homme menee miinukselle bensa-maasturilla ajamiseen verrattuna. Pari vuotta sen pitäisi kukkua tällä ilman isompia murheita, jotta säästöä saataisiin.
En taida tämän jälkeen enää nokivasaraan mennä. Bensasata sitten vetyyn tai sähköön.
Kyllä se vain niin on, että vanhalla autolla ei tahdo säästöä syntyä. Aina on pientä laittoa ja sitä suurempaa saa sitten sydän syrjällään odotella. Meidän diesel Mondeo lähti välittömästi myyntiin, kun sen tarve päättyi. Oli ihmeen hyvä auto ja todella mukava ajettava maantiellä. Suurin menoerä taisi olla etuiskarit ja yläpään laakerit 200 e, kun ne tuossa pihassa vaihdoin. Ennen oli pihassa parhaimmillaan viisi autoa, joita rassata ja nyt vain yksi uusi, jota ei pihassa rassata viiteen vuoteen. Toki äkkiähän autoja ja rassattavaa pihaan saa, jos toisen auton tarvetta ilmenee. Alkavat vain olla nuo verot ym maksut sitä luokkaa, että vuodessa ovat vakuutuksien kanssa lähes puolet halpisauton hinnasta.
Kannattaisiko noita kunnostettuja ostaa
http://www.diesel-technik-biberach.de/p ... oren/ford/
http://www.diesel-technik-biberach.de/p ... oren/ford/
Kun sinua provosoidaan, älä provosoidu.
Korjattuja etsitään ja katsotaan nyt mihin se remontin asettuu, mutta en yhtään hämmästy, jos 1 500 euroa ylitetään töineen.
Vanhalla ei tosiaankaan ihan helposti käyttökulujen alenemista saavuteta. Uudella taas pääomakulut ovat aika suuret, joten meidän ajoilla (+/- 20 000 km/vuosi) bensavehekiollä mentäneen.
Vanhalla ei tosiaankaan ihan helposti käyttökulujen alenemista saavuteta. Uudella taas pääomakulut ovat aika suuret, joten meidän ajoilla (+/- 20 000 km/vuosi) bensavehekiollä mentäneen.
Tämä keksintö tuli pajalta kotiin tänään. Avaimet sai, kun jätti reilun 1 700 euroa pajalle. Eipä jäänyt säästöjä nokivasarasta, mutta nyt se lienee ajettava paaliin asti. Toivottavasti ei tule muita isoja menetyksiä tähän kärryyn ihan heti.
Mersu alkaa sentään pysymään kuivana, kun koirat siirtyy taas Fordin kyytiin.
Mersu alkaa sentään pysymään kuivana, kun koirat siirtyy taas Fordin kyytiin.