OBD-mittaukset 200CDI vm.2002
OBD-mittaukset 200CDI vm.2002
Tietääkö joku millä laitteella pääsisi kotioloissa tarkasteleen W210 200CDI:n sielunelämää. Ei oo netistä löytyny vehettä, jolla homma onnistus luotettavasti. Onko autossa 38-pinninen liitin ja toimiiko joku OBD-testeri sen kanssa yhteen. Netti on kyllä pullollaan josjonkinlaista OBD/mittarinsäätöboksia ym. mutta eihän niistä tiijä erkkikään pelittääkö ne ollenkaan. Oisko kellään kokemuksia ja tarkotan nyt niitä elektronisia laitteita jotka on pakattu alle 400 euron kuoriin.
Miksihän 200CDI ja 220CDI malleihin myydään erilaisia tehobokseja (eri tehoarvoilla), vaikka moottorit on mekaanisesti samanlaiset?
Miksihän 200CDI ja 220CDI malleihin myydään erilaisia tehobokseja (eri tehoarvoilla), vaikka moottorit on mekaanisesti samanlaiset?
Viimeksi muokannut mb300sd, 26.12.2005 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikös tuo OBD-liitin ole ollut pakollinen kaikille EU-alueella myytäville autoille 1.1.2001 jälkeen? Eli kyllä pitäisi loppupään väyryistäkin löytyä. Siitä en kyllä tiedä mitään että miten siihen pääsee käsiksi muuten kuin korjaamotason testereillä.dealer kirjoitti:Ainakaan OBD testiä ei 210-koppaiselle voi tehdä, autosta ei löydy sellaista systeemiä.
I drive an Opel. What's your excuse?
OBD-liitin tuli pakolliseksi dieseleissä vasta 2004-malleista alkaen, mutta aikaisemmistakin malleista saa samat tiedot ulos kun vaan tietää mitä protokollaa auto käyttää ja mitkä mersun oman liitimen pinnit vastaavat OBD-liitimen pinnejä ja mikä laite "ymmärtää" mesen tietokoneen turinoita. Laiskuuttani en haluaisi alkaa ihan alusta etsiin tietoa ja kokeilemaan yritys/erehdys-periaatteella. Olis vaan mielekkäämpää ite tutkia vikakoodeja ku käydä Veholla pällistelemässä; on minuuttihinta sitä luokkaa, että BEEP-shown tuntuu edulliselta sijoitukselta. Periaatteessa kaikki tieto löytyy netistä (pinnijärjestys, protokolla, laite), mutta olisko jollakin ihan empiiristä kokemusta?
T. Pioneerihomma on perseestä.
T. Pioneerihomma on perseestä.
Viimeksi muokannut mb300sd, 20.12.2005 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tasapainoakseli tuli vasta W211-malliin ja moottorikoodilla OM646 jos oikein muistan, mutta viimesissä W210 oli OM611 ja siinä ei mekaanisia eroja ole.Onanias kirjoitti:Tuota, korjatkaapa viisaammat, mutta eikös 220CDI:n koneessa ole tasapainoakseli, jota ei 200:ssa ole. Eli on niissä hieman eroa.mb300sd kirjoitti:Miksihän 200CDI ja 220CDI malleihin myydään erilaisia tehobokseja (eri tehoarvoilla), vaikka moottorit on mekaanisesti samanlaiset?
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Prosessori lehdessä oli juttua OBD-2:sta ja taisi sisältää myös jonninmoisen rakennusohjeenkin. Lehden numero oli 9/2005 ja mars kirjastoon.
-risto
Edit: Olipas tuossa juttua CAN väylästä jota ilmeisesti mersut käyttää ja rakennusohjeen pulikka osaa tulkita nelijää muutaki protokollaa....siitä vaan rakentelemaan mars!
-risto
Edit: Olipas tuossa juttua CAN väylästä jota ilmeisesti mersut käyttää ja rakennusohjeen pulikka osaa tulkita nelijää muutaki protokollaa....siitä vaan rakentelemaan mars!
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Kiitoksia kaikista vastauksista, mutta näyttää siltä, että taas on kiivettävä perse edellä puuhun. Itseasiassa ensimmäiset riuhtasut on jo tehty ja netistä saksanmaalta tuli tilattua läjä vermeita, joilla pitäisi sitten päästä kommunikoimaan germaanikotteron kanssa. Katsotaan miten äijän käy eli perästä kuuluu...
Noniin, nyt ollaan taas viisaampia (=köyhempiä) tässä OBD-asiassa. Etenemistaktiikan huomioonottaen normaalia taskujen tyhjenemistä ei suuremmin tapahtunutkaan. Hommasta selvittiin muutamalla sadalla eukolla. Ostin ELM 327-piirisarjaan perustuvan scannerin, ja ScanMaster-demo-ohjelman, jolla ECUn kanssa pystyi juttelemaan 38-pinnisen liittimen kautta, kunhan valitsi manuaalisesti oikean protokollan, vikakoodit pystyi lukemaan, mutta ohjelman demoluonteesta johtuen niiden nollaus ei onnistu ennen 60€ korvausta ohjelman tekijälle. Täytyy vielä etsiä paremmin dieselautolle sopivaa ohjelmaa eli toinen erä alkaa...
Heräteostoksena kalastin netistä monitoimityökalun, jolla mm. pitäisi pystyä muuttamaan matkamittarinlukemia. Epäilys oli suuri, mutta hämmästys vieläkin suurempi, kun totesin laitteen toimivat esimerkillisesti, lukeman muuttamiseen menee aikaa melkein 3 minuuttia ja voit itse valita mikä lukema mittarille syötetään. Homma toimi W210 CDI vm.2002 mallissa ja valikoima kattaa yleisimmät saksalaiset autot. Et silleen...
Heräteostoksena kalastin netistä monitoimityökalun, jolla mm. pitäisi pystyä muuttamaan matkamittarinlukemia. Epäilys oli suuri, mutta hämmästys vieläkin suurempi, kun totesin laitteen toimivat esimerkillisesti, lukeman muuttamiseen menee aikaa melkein 3 minuuttia ja voit itse valita mikä lukema mittarille syötetään. Homma toimi W210 CDI vm.2002 mallissa ja valikoima kattaa yleisimmät saksalaiset autot. Et silleen...
OBD
Homma ei oo hirveesti edennyt, kun työkiireet haittaa tehokkaasti harrastustoimintaa. Yksi nykäys on sentään edetty ja kokeilun alla on tällä hetkellä Carsoft 7.4 purkki ja ohjelmisto, mutta ehkä siinä kuuluisassa johdossa on jotain vikaa, kun vehje lukee vain suutintestin ja muut arvot PA-linjasta. Kuitenkin laitteelle pitäisi voida tehdä paljon muutakin, löytyy netistä carsoftinternational.com tai jotain...Laitehan ei tietenkään ole alkuperäinen (=3200€) vaan tilattu joustavamoraalisilta kiinalaisilta ohjelmistoineen (=158€). Tällä hetkellä käyn kinkkien kanssa keskustelua mitä tehtäis ja uusi IC-piiri on kuulemma tulossa eli vaihdan sen ja katsotaan sitten lisää, jos ongelma ei ratkea niin täytyy syöksyä uusille nettisivuille ja homma alkaa maistumaan niinkuin olisi nousemassa perse edellä puuhun...
Mielipiteeni pioneerihommasta lienee muistissa...
Toisaalta, onkohan joku käyttänyt Carsoftin ohjelmistoa, olisi mukava kuulla onko hommassa jotain jippoja?
Mielipiteeni pioneerihommasta lienee muistissa...
Toisaalta, onkohan joku käyttänyt Carsoftin ohjelmistoa, olisi mukava kuulla onko hommassa jotain jippoja?
No niin, nyt on arjalaisrakkine alistettu suomipojan komentoon! Carsoftin softa alkoi pelittään heti kun sai vähän sivustatukea. Jatik vihjaisi eestiläisistä pioneereista, joilta löytyi CS:n oikeanlainen kräkki. Nyt ei tarvi enää Vehon monitoria töllistellä! Homma taitaa olla siinä vaiheessa, että lienee aika panna piste tälle sektorille. Ihmettelen kyllä suuresti kuinka vähän tietokone-/elektroniikkaharrastajia on Mersujen omistajista. Ottaen huomioon että W140 oli ensimmäinen malli koko automaailmassa, jossa tietokonetekniikka oli viety autotekniikan mittakaavassa ihan uusiin sfääreihin, eräänlainen virstanpylväs lajissaan. No, se siitä, nyt pitää siirtyä eteenpäin...Onkohan kukaan flashännyt ECUja? Olisi mukava tietää millä purkilla/softalla CDI:n voi tuunata.
Ai niin, jos jotakin alkaa kiinnostamaan mitä se oma rakas mietiskelee, niin kinkit myy Carsoft 7.4 yhteensopivaa purkkia hintaan 158€, jolla pystyy tekemään lähes kaiken tarpeellisen. Laitteen käyttö onnistunee LÄHES jokaiselta eli pientä innostusta hankkeeseen tarvitaan, voin neuvoa näppäimistöltä käsin henk.kohtaisesti jos on tarvetta...ei muutakuin tutkikaa mersujanne!
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Tämä diagnoosiasia on myös minua kiinnostanut kovasti jo viimeiset neljä vuotta, mutta carsoftin kanssa nousi tie pystyyn pari vuosi sitten ja tällä hetkellä olen tilannetta seuraillut ihan taustaprosesssin tasolla. Harrastusaika kaapelin tinaamiselle on vähän kortilla (vaikka halua olisikin), joten valmis palikka olisi mieleen.
Mahdollisia linkkejä ottaisin mielelläni vastaan, vaikka YV:nä, jos ei muuten.
Mahdollisia linkkejä ottaisin mielelläni vastaan, vaikka YV:nä, jos ei muuten.
Kyllä tulee softa mukana, tosin epävirallisesti eli ei mainintaa myyntitekstissä, tulee myös 38-napainen ja 16-napainen piuha. Itse tilasin sen täältä http://www.uiftech.com/Product_List.asp, suoraan Setsuanin maakunnasta eikä tarvinnut osata mandariinikiinaa, että sen verran on netti helpottanut harrastustoimintaa. Näyttää nykyään olevan jo myytävänä ympäri nettiä näitä samoja purkkeja kun vain tietää mitä etsii! Täälltä löytyy esittely softan ominaisuuksista: http://www.carsoftinternational.com/ eli alkuperäinen versio, tämä kinkki tuote taas on hieman erilainen, mutta riittää silti harrastekäyttöön. Venäläiset ovat tehneet omat versionsa, mutta en ole löytänyt niitä järkevällä hinnalla. Se on vaihtokytkimillä elektronisesti tehty ja toimii automaattisesti. Itse tinasin mekaanisen kytkimen, joka riittää minulle.
Ymmärsinkö ihan oikein?
Jatik aiot siis kloonata sen Ime Actia D3:n, jota Caesar:iksi Venäläiset kutsuu??
Miten tuota, eikö se ole pikkusen kova homma? Ite joskus kanssa miettinyt samaa. Saanko udella, että mistä keksit piirustuksen siihen?
Oonko muuten väärässä kun muisteleisin niin, että EPROM:it on siinä ja ne pitää ohjelmoida?
Kova jätkä oot Jatik jos tuossa onnistut
Vois harkita ostamista jos kohtuu hintaan alakaisit niitä tekemään.
Muokataanpa heti perään..
En lukenut kunnolleen mitä Jatik kirjotti
Toimiskohan tuo Carsoftin interface yhteen DAS:in (vai mikä lie) kanssa?
Alkuperäistä Actian muxia oon ehtinyt mutta maksaa rahaa.
Jatik aiot siis kloonata sen Ime Actia D3:n, jota Caesar:iksi Venäläiset kutsuu??
Miten tuota, eikö se ole pikkusen kova homma? Ite joskus kanssa miettinyt samaa. Saanko udella, että mistä keksit piirustuksen siihen?
Oonko muuten väärässä kun muisteleisin niin, että EPROM:it on siinä ja ne pitää ohjelmoida?
Kova jätkä oot Jatik jos tuossa onnistut
Vois harkita ostamista jos kohtuu hintaan alakaisit niitä tekemään.
Muokataanpa heti perään..
En lukenut kunnolleen mitä Jatik kirjotti
Toimiskohan tuo Carsoftin interface yhteen DAS:in (vai mikä lie) kanssa?
Alkuperäistä Actian muxia oon ehtinyt mutta maksaa rahaa.
Odotellaan mielenkiinnolla testituloksia, toivottavasti se kräkki ei nollaan sitä multiplekseriä. Mun ensimmäinen kräkkiversio laittoi kopiosuojauksen päälle aina nettiyhteyden jälkeen, tämä kolmas toimii sitten erinomaisesti.
Tuli näköjään jotain sotkua tuohon yläpuolelle, on vissiin viruksia liikkeellä...
Tuli näköjään jotain sotkua tuohon yläpuolelle, on vissiin viruksia liikkeellä...
Jees..
Taas toheloin ja huolimattomasti luin Jatik tuon sun kirjotuksen
Huomasin virheeni ja aloin muokata.. Tulikin muuta mieleen jne. Mutta siitä ei sen enempää.
Mennäänpäs nyt asiaan. Onkohan noilla IME-Actian D3 ja carsoftin muxilla kummastakaan eroa? Jossain venäläisellä sivulla väittivät että ne pystyy korvaamaan toisillaan. Paitsi silloin jos tietokoneessa käytetään telakointi asemaa ja on muo muxi sillä "mikäpä-lie-ihme-liitin". Mutta osa noista Actian muxeista on RS-232 liitäntäisiä...
Mutta tärkein miksi aloin kirjottaa. Jos jotain kiinnostaa tuo muxin EPROM:ien ohjelmointi niin ilmotelkoon. Mulla on tarpeet (=ohjelma ja ohjeet), mitä Actian D3:ssa on sisällä EPROM:eilla.
Käpyvoorumilla joskus käsittelin itse tätä asiaa otsikkona oli "mistä diagnostiikka johto?".
Softa olis STAR:ia varten. Rauta uupuu...
Venäjältä sain tarjouksen kopio muxista 5.2K USD oli sillä hintana.
Noh.. katellaan ja kuunneellaan miten käy. Eiköhän tässä jotain keksitä
(oma usko on että sen "tähtikoneen" saa toimimaan halvemmalakin..)
Taas toheloin ja huolimattomasti luin Jatik tuon sun kirjotuksen
Huomasin virheeni ja aloin muokata.. Tulikin muuta mieleen jne. Mutta siitä ei sen enempää.
Mennäänpäs nyt asiaan. Onkohan noilla IME-Actian D3 ja carsoftin muxilla kummastakaan eroa? Jossain venäläisellä sivulla väittivät että ne pystyy korvaamaan toisillaan. Paitsi silloin jos tietokoneessa käytetään telakointi asemaa ja on muo muxi sillä "mikäpä-lie-ihme-liitin". Mutta osa noista Actian muxeista on RS-232 liitäntäisiä...
Mutta tärkein miksi aloin kirjottaa. Jos jotain kiinnostaa tuo muxin EPROM:ien ohjelmointi niin ilmotelkoon. Mulla on tarpeet (=ohjelma ja ohjeet), mitä Actian D3:ssa on sisällä EPROM:eilla.
Käpyvoorumilla joskus käsittelin itse tätä asiaa otsikkona oli "mistä diagnostiikka johto?".
Softa olis STAR:ia varten. Rauta uupuu...
Venäjältä sain tarjouksen kopio muxista 5.2K USD oli sillä hintana.
Noh.. katellaan ja kuunneellaan miten käy. Eiköhän tässä jotain keksitä
(oma usko on että sen "tähtikoneen" saa toimimaan halvemmalakin..)
ELM piirisarja
Mielenkiintoista juttua tämä, mutta itselläni on hankittuna Omega.fi kauttamb300sd kirjoitti:Noniin, nyt ollaan taas viisaampia (=köyhempiä) tässä OBD-asiassa. Etenemistaktiikan huomioonottaen normaalia taskujen tyhjenemistä ei suuremmin tapahtunutkaan. Hommasta selvittiin muutamalla sadalla eukolla. Ostin ELM 327-piirisarjaan perustuvan scannerin, ja ScanMaster-demo-ohjelman, jolla ECUn kanssa pystyi juttelemaan 38-pinnisen liittimen kautta, kunhan valitsi manuaalisesti oikean protokollan, vikakoodit pystyi lukemaan, mutta ohjelman demoluonteesta johtuen niiden nollaus ei onnistu ennen 60€ korvausta ohjelman tekijälle. Täytyy vielä etsiä paremmin dieselautolle sopivaa ohjelmaa eli toinen erä alkaa...
Heräteostoksena kalastin netistä monitoimityökalun, jolla mm. pitäisi pystyä muuttamaan matkamittarinlukemia. Epäilys oli suuri, mutta hämmästys vieläkin suurempi, kun totesin laitteen toimivat esimerkillisesti, lukeman muuttamiseen menee aikaa melkein 3 minuuttia ja voit itse valita mikä lukema mittarille syötetään. Homma toimi W210 CDI vm.2002 mallissa ja valikoima kattaa yleisimmät saksalaiset autot. Et silleen...
Elm 323 piirisarja (84 euroa) ja scanmaster-ilmaisohjelma, jolla sai yhteyden vm 2002 toyotaan (OBD-II liitin), mutta ei omaan vm 2000 E200cdi meseen. W210:ssä on 38-pinninen pyöreä liitin, jossa käsittääkseni nastat 1=maa 3=+12v ja 15 k-linja. Mikä on se oikea protokolla, joka piti manuaalisesti valita, jotta yhteys onnistui, vai lieneekö vika scanmasterin vanhassa ilmaisversiossa, jospa siinä uudessa demoversiossa on jotain ratkaisevaa tähän?
Löytyiskö tähän lisätieoa ?
Juu, unohda ne ELM-piirisarjoihin perustuvat purkit, toimii toki muissa kulkuneuvoissa mutta MB-merkkiseen autoon niillä pääsee raapaseen vaan pintaa. Jos välttämättä kuitenkin haluat kokeilla niin tarviit 327-piirisarjasen boksin ja Scanmasteri2 yhteysasetuksista ISO 15765-4 protokollan, en kylläkään enää muista bitti ja nopeusarvoja mutta kokeile.
Jos tosissaan haluat saada jotain näkymään niin Kiinasta löytyy Carsoft-klooni, jolla pääsee tekemään lähes kaiken tarpeellisen ja oikeastaan sellanen boksi on välttämättömyyskampe jos meinaa väykyn kanssa painia noinniinku perinteisellä tyylillä.
Jos tosissaan haluat saada jotain näkymään niin Kiinasta löytyy Carsoft-klooni, jolla pääsee tekemään lähes kaiken tarpeellisen ja oikeastaan sellanen boksi on välttämättömyyskampe jos meinaa väykyn kanssa painia noinniinku perinteisellä tyylillä.
Carsoft interfase
Tämmöinen interfase kiinnostais minuakin.jatik kirjoitti:Täällä olisi rakenteilla tuollainen Carsoftin interfase.
Laittelen sitten lisäinfoa kunhan saan sen valmiiksi.
Oletko saanut sen toimimaan ?
Onko myydä valmista purkkia, tai rakennusohjetta ?
Laitatko tietoa