CLK 430 moniurahihna

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
KTS
Viestit: 14
Liittynyt: 10.1.2016 0:48

CLK 430 moniurahihna

Viesti Kirjoittaja KTS »

Moi vaan kaikille.

Tulin tässä iltasella töistä ja kävin tuossa tankkaamassa. Kun nousin autosta, ihmettelin hieman palaneen kumin hajua. No tankkasin siinä ja kun menin autoon ja starttasin, niin kuului rääkäisy konehuoneen puolelta. Aattelin että jäikö startti pakkasista johtuen päälle. No virrat pois ja uusi startti...
Ekaksi syttyi battery valo ja sitten kun käänsin rattia, niin oli kankea ku ryssä raatteen tiellä. Joo, hihna poikki varmaan.
Äkkiä kotiin päin. Matkaa semmoset 20 km:ä. Tiukasti lämpömittaria tuijottaen. Yhdessä vaiheessa piti pysähtyä, kun lämmöt nousi sataseen ja täyty ottaa pahvi pois syylarin edestä. Pahvin olin sinne laittanut, kun tuo termostaatti on vähän väsähtänyt ja piti tällä viikolla uusia, kun ei lämmöt nousseet yli 75:n asteen. Samalla huomasin, et remelin perhanahan siellä joutilaana oli sikinsokin.
Takaisin puikkohin, lämppäri täysille miettien, et onkohan emäntä hereillä vielä tai onkohan naapurin taksisuhari vetänyt laatikon saunakaljaa.... No juu, lämmöt laskikin tuohon 90:n tienoille. Kiitos vielä pakkasukolle, että jäähdytti aika tehokkaasti. Kesällä ehkä ajo ei olisi onnistunut. Loppu matkasta syttyi BAS ja antilock break valot. Ajo-ja mittarivalotkin himmenivät jännitystä mukavasti lisäten. Lisäksi lämpöä lisäsi kummasti tuo ruorin kääntely mutkissa. Oli meinaa jäykkää touhua.
Kone kävi kyllä vakaasti, kuin jäänmurtajassa.
Kotiin kun pääsin, kokeilin käsin kaikkea, laturia, vesipumppua, ohjaustehostinta, ilmastoinnin pumppua ja ohjureita että pyörivät vapaasti. Ainut missä tuntui olevan väljää, oli tuo kiristin. Onkohan vakavaa?

No nyt asiaan: onko vinkkejä tuon remmin vaihtamiseen, jos uuden käyn hakemassa? Varmaan torxilla ja kiintoavaimella pärjään, mutta mitenkä tuon kiristimen kanssa se homma hoituu? Mitä samalla kannattaa vaihtaa?

Kiitollisena kaikisesta avusta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29420
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

On sellainen moottori ettei ole muistikuvaa tämän hihnan vaihdosta.
Kiristin ei ollut ainakaan viisilitraiseen kallis, josko on tässä sama ... eli jos vähänkään on vikaa niin se kannattaa vaihtaa.
wiimax.fi
KTS
Viestit: 14
Liittynyt: 10.1.2016 0:48

Viesti Kirjoittaja KTS »

Jep, kiristin menee vaihtoon, on näköjään paranneltu versio tarjolla. Pitää googlailujen mukaa irroittaa tuo vesipumpun flekti ja sen kehykset. Videota löytyy YouTuupista. Näyttää helpolta nelos ja vielä kutos koneilla, mutta toi kasi on todella ahdas. Muuten näyttäis aika standardilta mm. tuon hihnan kulku meseissä.
Täytyy hakea vaan joku pilteman 36mm kiintoavain ja smirkelillä vetää se ohueksi, jotta mahtuu tuon propellin pulttiin. Sitten vielä jos yrittäis panna vastaan suodatinavaimella, tuota vesipumpumpun kiilapyörää. Ei meinaa taida hevillä löytyä tähän hätään tuollaista työkalua, mitä WIS ehdottaa.
Saakeli, ku tuo pakkanen panee ja just hajoo silloin kaikki :evil: Jos latais akun ja pamauttais tulille kansipahvia uhmaten, niin ainakin näpit ja naama pysyis lämpösinä :)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5992
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mulla katkes 202 hihna kun ilmastoinnin kompuran lakru hirtti kiinni. Pyöri kyllä suht ok kun aiemmin sitä ihmettelin että missä kitisee.

Eiköhän siellä ole joku pyörä ollut ihan 100% jumissa silloin katketessa. Nyt sit kuorman helpottaessa pyörii mukamas ok.... ????
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
TimoV
Viestit: 267
Liittynyt: 11.3.2015 12:32
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Mulla hirtti kiristimen laakeri omassa CLK 430:ssä viime viikolla ja katkaisi hihnan. Oli kyllä jäykkä ajella, sen kymmenkunta kilsaa minkä uskalsi.

Vaihdoin samalla termarin, ohjainrullan, kiristimen ja vesipumpun. Hiukka ahdasta oli joo kun en syyläriä irrotellut. Kiristin oli kalliihko (jotain 150€), vesipumppu yllättävän halpa. Entisessä oli aavistus välystä ja arvelin tehdä ennalta ennenkuin porsii.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ainakin omassa 500:ssa kääntyy kiristin 17 mm hylsyllä. Sen saapi lukkoon n. 4 mm tapilla. Pitää olla hylsy oikealla kantilla (tai 12-kanttinen hylsy), että saa väännettyä loppuun asti.

Enemmän piti M104:ssä purkaa pois, että sai hihnan pois.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
TimoV
Viestit: 267
Liittynyt: 11.3.2015 12:32
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Joo, noinhan se menee se pelkkä hihnanvaihto. Ohjainrullan irrotus meneekin sitten mielenkiintoiseksi w208:ssa. Pultti on niin pitkä, että jos et jotenkin syyläriä saa tieltä, niin vesipumppu pitää irrottaa. Tein sen, kun totesin sen olemattoman välyksen pumpulla. Sitten pumpun tiivisteen kanssa saa olla tarkkana, ettei lipsahda kolostaan kun ujuttaa pumppua paikalleen.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

TimoV kirjoitti:Ohjainrullan irrotus meneekin sitten mielenkiintoiseksi w208:ssa. Pultti on niin pitkä, että jos et jotenkin syyläriä saa tieltä, niin vesipumppu pitää irrottaa.
Niin se ylärullako? Äärimmäisen näppärä tosiaan. :? 211:ssä onneksi riitti, että otti sen tuuletinhässäkän irti.

Kuva

Itse kiristin ei ole kovin hirveillä pulteilla kiinni.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
TimoV
Viestit: 267
Liittynyt: 11.3.2015 12:32
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Roisto kirjoitti:
TimoV kirjoitti:Ohjainrullan irrotus meneekin sitten mielenkiintoiseksi w208:ssa. Pultti on niin pitkä, että jos et jotenkin syyläriä saa tieltä, niin vesipumppu pitää irrottaa.
Niin se ylärullako? Äärimmäisen näppärä tosiaan. :? 211:ssä onneksi riitti, että otti sen tuuletinhässäkän irti.

Kuva

Itse kiristin ei ole kovin hirveillä pulteilla kiinni.

t.
Risto
Juuri tuo. Ei mahdu w208:ssa jos ei saa syyläriä yläreunasta keulaan päin käännettyä. Vaihtoehtona on se vesipumpun irrotus johon minä päädyin. N. tsiljoona eripituista pulttia siinä pumpussa vielä. Kädet ovat arvilla vieläkin, vaikka rempasta on aikaa 5 päivää. Eivät ole sentään enää turvoksissa. :lol:
Avatar
Mou
Viestit: 1691
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Ei tosiaan tarvi ottaa vesipumppua irti 208:ssa tuon ohjainrullan pultin takia. Lukkopellin neljä pientä pulttia auki ja syyläripakettia pystyy kallistamaan juuri sen verran että pultti luiskahtaa välistä. Niin minä tein ja Googlen mukaan moni muukin mailmalla.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
TimoV
Viestit: 267
Liittynyt: 11.3.2015 12:32
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Jep, näin pähkäilin, mutta päädyin siihen vesipumpun irrotukseen kun akselissa oli selkeä alkava välys. Kuukkelista löytyi hyvin ohjeet koko hommaan.

Asia, joka jäi ihmetyttämään hihnanvaihdossa oli katkenneen hihnan pituus, joka oli 10 cm lyhyempi kuin uusi speksien mukainen (2290 mitattuna, numeroista ei saanut selvää, vs. 2390). Voiko hihnan lämpeneminen lyhentää sitä? Mitään pykimisiä hihnassa ei ollut, oli vaan aika rapea, eli ilmeisesti ottanut kiristimen hirttäessä hiukan lämpöä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”