Omaako W124 4matic kääntyvät etupyörät?
Omaako W124 4matic kääntyvät etupyörät?
Piiitkästä aikaa moriens!
Semmosta tuossa läksin utelemaan että miten palion satalankun 4matic versio kärsii vetoakseleistaan eli onko kääntösäde kovastikin suurempi kuin normi takavetoversiossa?
Semmosta tuossa läksin utelemaan että miten palion satalankun 4matic versio kärsii vetoakseleistaan eli onko kääntösäde kovastikin suurempi kuin normi takavetoversiossa?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
mun 300TE 4matic ei erottanut kyllä juuri mitenkään arkikäytössä. oma piha oli ahdas S mallinen kapea parkkipaikka, niin siinä sitä joskus joutu eriksee venkslaamaan kun coupella ja 320TE:llä ei tarvinut.
ps, kuva on aina kiva!

Ja kyllä se kääntyy kaasulla. sitä vana pitää painaa aika reippahasti.
ps, kuva on aina kiva!

Ja kyllä se kääntyy kaasulla. sitä vana pitää painaa aika reippahasti.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Semmoinen noin 130 000 km.tuli ajeltua sedan mallisella 300 d 4maticilla.
Ei tuolla matkalla vielä ehtinyt millään lailla kääntösäde häiritsemään.
On kyllä toimiessaan upea neliveto,just näillä keleillä mainio kun lunta sataa päivätolkulla
Mutta eihän se mikään Toyota ole,eli kallis ylläpidettävä
Toki varmaan moniin jo muutettu se ettei hydrauliikkaöljyt mene jakolootaöölien kanssa sekaisin,yksi huolen aihe vähemmän.
Ei tuolla matkalla vielä ehtinyt millään lailla kääntösäde häiritsemään.
On kyllä toimiessaan upea neliveto,just näillä keleillä mainio kun lunta sataa päivätolkulla

Mutta eihän se mikään Toyota ole,eli kallis ylläpidettävä

Toki varmaan moniin jo muutettu se ettei hydrauliikkaöljyt mene jakolootaöölien kanssa sekaisin,yksi huolen aihe vähemmän.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Ei kait siinä kummempaa. Etujouset oli aikoinaan tuhannen tyyriit. Jakolaatikon käy vaikka Mannisen Jounilla laitattaan uuteen kuosiin niin kaippa tuommosella hymyssäsuin kilsoja keräis.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus

W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Vajaa metri on paljon tuossa kohtaa, mutta ei tee nelimatikista huomattavan kankeaa laitosta eli kääntöympyrään voi tottua.Roisto kirjoitti:12,15 m vs. 11,27 m (300 D nelivedolla ja iliman)
Toisaalta, vielä vajaa metri ja voin kertoa omista kokemuksistakin että eipä enää käännytä kuten kuski olettaa...
http://www.tuulilasi.fi/kestotestit/kes ... -24-125-kw
Volvoja käy meillä jonkin verran huollossa ja ahtaassa hallissa nosturille ajaessa totta vie huomaa ettei olla mersulla liikkeellä.V70:n puskurista mitattu kääntöympyrä on peräti 13-metrinen. Kankeuden huomaa viimeistään ahtaalla parkkipaikalla: auto ei tunnu taittuvan mihinkään rakoon kertaheitolla, vaan aina on peruuteltava ensin pari kertaa.
13 metriä ei ole enää kääntösäde vaan kaartosäde. 
Jotenkin tuntuu, että eron hoksi 124:n ja 211:nkin välillä (11,27 / 11,4). Lisää tieten tuli siitä, että leveys kasvoi n. 8 cm. Suoraviivaisella matikalla yhteenlaskettua eroa on n. 20 cm mutta tiukoissa paikoissa piti enste vähä opetella.
t.
Risto

Jotenkin tuntuu, että eron hoksi 124:n ja 211:nkin välillä (11,27 / 11,4). Lisää tieten tuli siitä, että leveys kasvoi n. 8 cm. Suoraviivaisella matikalla yhteenlaskettua eroa on n. 20 cm mutta tiukoissa paikoissa piti enste vähä opetella.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Joskus ajelin kaverin 626 Mazdalla, siis sillä etuvedolla, siinä oli jo sitä vailla että piti pitää hallitunkkia kontissa parkkipaikkapyörittelyyn
Yksi niitä syitä miksi minä ja etuveto ei
Rouva on tuossa useampaan oteeseen ollut sitä mieltä että neliveto olisi suomen talveen hyvä, en tiedä miten kauan onnistun vielä väistelemään vaatimuksia
Mutta sitten tuosta sairaan hyvästä 200D:stä joutuisi luopumaan
Toki kun katsoo millaisiin väleihin armas siippa lähtee alakyläntielle talviliposalla niin ymmärtää että edessä sutiva takaveto 200D ei lohduta paniikkijarrutusta tekevää Jylkynkankaalaista 

Yksi niitä syitä miksi minä ja etuveto ei

Rouva on tuossa useampaan oteeseen ollut sitä mieltä että neliveto olisi suomen talveen hyvä, en tiedä miten kauan onnistun vielä väistelemään vaatimuksia



® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kuinmyös.Piiitkästä aikaa moriens!
Kokkeilpaakahan joskus ZiL 157:n manöveerausta. Mennee metässä jotta ryskyy ja kuparikylkiset käpypetäjätkin taittuu lakoon, mutta käännäpäs ympäri. Ei oo tehostinta, ei oo kääntyviä pyöriä. Metässä on joko potkupallokentän kokoinen rinki jossa puuta nurin, tai sotakopterin mentävä aukko joka on tullut ympäri vekslatessa. Paluujäljillä sitten rojottaa Zili jumissa, kaadetut puut vastakarvaan akselistojen välissä.

Tieliikenteessäkin joutuu joskus vekslaamaan, tai ajamaan kanttikivien päältä.
Jotta kääntyy se mersu vetävien rattaiden määrästä nähen.
Ei pärjää tavan tossunkulututtaja-fakki-idiootit, joku tiedonjanoinen ja touhukas jovidiootti saattaakin jopa tulla toimeen prekambrisen useapyörävedonkin kanssa.No se meinaskin olla seuraava utelunaihe, että päriääkö tämmönen toistaitonen fakki-idiootti tuommosen matikkitekniikan kanssa?

Ohjenuoraksi vielä mahdollisiin vikatilanteisiin:
Diagnoositavat:
1 -etsitään tai todetaan vika
2 -ajetaan vika ulos
Rikkuuntuneet osat, toimintatavat:
1 -vaihdetaan ehjiin
2 -ehjätään uudeksi

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
No jos minäkin pärjään jotenki niin jovihan pärjää jo vallan mainiosti...jovihava kirjoitti:No se meinaskin olla seuraava utelunaihe, että päriääkö tämmönen toistaitonen fakki-idiootti tuommosen matikkitekniikan kanssa?
Osissahan on tieten jokin kerroin normisatalankkuun nähhen?

Jos oot tommosta laittamassa nii elä ainakaan nettiauton halvinta osta...
V12
Sprinter 316 Cdi
PLAY LOUD
Sprinter 316 Cdi
PLAY LOUD
Re: Omaako W124 4matic kääntyvät etupyörät?
Terve!
Omana kannanottona 37tkm koeajokokemuksella onhan se noin 24% norsumpi. Tämä siis pt-metodilla mitattuna (perstuntuma). Joutuu välillä arvioimaan uusiksi ja vekslaamaan kerran enemmän. Mutta mitä huonompi keli, sitä makeampaa menoa.
Halpuutukset voi suosiolla unohtaa, keulassa lähes kaikki poislukien lasinpyyhkimen sulka on Matic-spesifistä osaa. Omaani on nyt laitettu uusiksi etupyörän laakerit ja alapallot molemmin puolin ja ovat selvästi tyyriimpiä kuin takatyöntöiseen. Kallistuksenvakaajan korjaussarjakin odottelee asentamistaan. Saa varautua myös siihen ettei kaikkea saa nopeasti ellei mene repullinen rahaa mukanaan marmoritiskille. Itse oon tilaillut osia Ebaystä ja Autohaus Drögeltä (M-B Origianal-osia selvästi Vehoa halvemmalla). Toisaalta, mainitut osat menevät uusiksi kaksvetosessakiin tuossa 20v jälkeen.
Toistaiseksi ainoa Matic-spesifinen vika on ollut painekatkaisijan vuotaminen, joka tietty stoppaa nelivedon toiminnan. Selkeä diagnoosi=>osa tihhuutti hydyöljyä. Uusi tilalle ja homma hoosianna. Maksoi mokoma tosin Drögeltäkin karvan päälle kaksatkua. (Marmori 297€). Itse lähden siitä, että 4Matic korjataan alkuperäisyyttä kunnioittaen eikä teetetä jotain kotimainenkonepajarustasitämmöisen-modausta. Mielestäni koko lossin hurmio on pitkälti tuossa aikakautensa hienostuneimmassa nelivetotekniikassa.
Kustannuksiin kannattaa henkisesti asennoitua etukäteen. Niitä tulee ja ovat satavarmasti huomattavasti normi 124:sta isompia. Mutta: "Jos maksaa niin maistuukin!". Esim. tämän vuoden käyttömaksut ovat 840€ ha-rekkaroidussa. Kompensoidaan sitte r**sän dieselillä. Kulutus on sellaiset 9,5, olkoon sitten litran isompi kuin normikolmesatkussa. Tässä en tarkoita elvistellä rahankäytölläni Maticciin vaan tuoda sen esille, että ei ole helppo ja tasainen tie. Mutta: jos mersupölhöily on intohimo, niin anna mennä. Osta kuitenkin paras yksilö, minkä löydät. Itselleni tuo Matic on samanaikaisesti arkikulkine, harrastepeli, ikoni, totemi ja talismaani. Järjen äänen vaientaa OM603A:n jyräkkä murina. Järkimies ajaisi uudella Dacialla halvemmalla. Sou not, kunhan nafta palaa ja maisema vaihtuu!
T:Wade
Omana kannanottona 37tkm koeajokokemuksella onhan se noin 24% norsumpi. Tämä siis pt-metodilla mitattuna (perstuntuma). Joutuu välillä arvioimaan uusiksi ja vekslaamaan kerran enemmän. Mutta mitä huonompi keli, sitä makeampaa menoa.
Halpuutukset voi suosiolla unohtaa, keulassa lähes kaikki poislukien lasinpyyhkimen sulka on Matic-spesifistä osaa. Omaani on nyt laitettu uusiksi etupyörän laakerit ja alapallot molemmin puolin ja ovat selvästi tyyriimpiä kuin takatyöntöiseen. Kallistuksenvakaajan korjaussarjakin odottelee asentamistaan. Saa varautua myös siihen ettei kaikkea saa nopeasti ellei mene repullinen rahaa mukanaan marmoritiskille. Itse oon tilaillut osia Ebaystä ja Autohaus Drögeltä (M-B Origianal-osia selvästi Vehoa halvemmalla). Toisaalta, mainitut osat menevät uusiksi kaksvetosessakiin tuossa 20v jälkeen.
Toistaiseksi ainoa Matic-spesifinen vika on ollut painekatkaisijan vuotaminen, joka tietty stoppaa nelivedon toiminnan. Selkeä diagnoosi=>osa tihhuutti hydyöljyä. Uusi tilalle ja homma hoosianna. Maksoi mokoma tosin Drögeltäkin karvan päälle kaksatkua. (Marmori 297€). Itse lähden siitä, että 4Matic korjataan alkuperäisyyttä kunnioittaen eikä teetetä jotain kotimainenkonepajarustasitämmöisen-modausta. Mielestäni koko lossin hurmio on pitkälti tuossa aikakautensa hienostuneimmassa nelivetotekniikassa.
Kustannuksiin kannattaa henkisesti asennoitua etukäteen. Niitä tulee ja ovat satavarmasti huomattavasti normi 124:sta isompia. Mutta: "Jos maksaa niin maistuukin!". Esim. tämän vuoden käyttömaksut ovat 840€ ha-rekkaroidussa. Kompensoidaan sitte r**sän dieselillä. Kulutus on sellaiset 9,5, olkoon sitten litran isompi kuin normikolmesatkussa. Tässä en tarkoita elvistellä rahankäytölläni Maticciin vaan tuoda sen esille, että ei ole helppo ja tasainen tie. Mutta: jos mersupölhöily on intohimo, niin anna mennä. Osta kuitenkin paras yksilö, minkä löydät. Itselleni tuo Matic on samanaikaisesti arkikulkine, harrastepeli, ikoni, totemi ja talismaani. Järjen äänen vaientaa OM603A:n jyräkkä murina. Järkimies ajaisi uudella Dacialla halvemmalla. Sou not, kunhan nafta palaa ja maisema vaihtuu!
T:Wade

Rouva täällä ajelee todella tyytyväisenä 4-Maticille, autotalliin ja parkkihalleihin ei mitään ongelma kuulemma. Kääntöympyrä ei ole siis ongelma, ja se neliveto on nyt vaan niin loistava sydeemi.
Muuten on osat kyllä aika kalliita normi mersuun verrattuna, vaikka toistaiseksi en ole tarvinnut niitä
Sitä tietää kyllä etukäteen.
Muuten on osat kyllä aika kalliita normi mersuun verrattuna, vaikka toistaiseksi en ole tarvinnut niitä

W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Matikkiin liittyvät osa joo mutta muiltaosinhan se on normi 124250D kirjoitti:Muuten on osat kyllä aika kalliita normi mersuun verrattuna, vaikka toistaiseksi en ole tarvinnut niitäSitä tietää kyllä etukäteen.

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Omaako W124 4matic kääntyvät etupyörät?
Terve!
Omana kannanottona 37tkm koeajokokemuksella onhan se noin 24% norsumpi. Tämä siis pt-metodilla mitattuna (perstuntuma). Joutuu välillä arvioimaan uusiksi ja vekslaamaan kerran enemmän. Mutta mitä huonompi keli, sitä makeampaa menoa.
Halpuutukset voi suosiolla unohtaa, keulassa lähes kaikki poislukien lasinpyyhkimen sulka on Matic-spesifistä osaa. Omaani on nyt laitettu uusiksi etupyörän laakerit ja alapallot molemmin puolin ja ovat selvästi tyyriimpiä kuin takatyöntöiseen. Kallistuksenvakaajan korjaussarjakin odottelee asentamistaan. Saa varautua myös siihen ettei kaikkea saa nopeasti ellei mene repullinen rahaa mukanaan marmoritiskille. Itse oon tilaillut osia Ebaystä ja Autohaus Drögeltä (M-B Origianal-osia selvästi Vehoa halvemmalla). Toisaalta, mainitut osat menevät uusiksi kaksvetosessakiin tuossa 20v jälkeen.
Toistaiseksi ainoa Matic-spesifinen vika on ollut painekatkaisijan vuotaminen, joka tietty stoppaa nelivedon toiminnan. Selkeä diagnoosi=>osa tihhuutti hydyöljyä. Uusi tilalle ja homma hoosianna. Maksoi mokoma tosin Drögeltäkin karvan päälle kaksatkua. (Marmori 297€). Itse lähden siitä, että 4Matic korjataan alkuperäisyyttä kunnioittaen eikä teetetä jotain kotimainenkonepajarustasitämmöisen-modausta. Mielestäni koko lossin hurmio on pitkälti tuossa aikakautensa hienostuneimmassa nelivetotekniikassa.
Kustannuksiin kannattaa henkisesti asennoitua etukäteen. Niitä tulee ja ovat satavarmasti huomattavasti normi 124:sta isompia. Mutta: "Jos maksaa niin maistuukin!". Esim. tämän vuoden käyttömaksut ovat 840€ ha-rekkaroidussa. Kompensoidaan sitte r**sän dieselillä. Kulutus on sellaiset 9,5, olkoon sitten litran isompi kuin normikolmesatkussa. Tässä en tarkoita elvistellä rahankäytölläni Maticciin vaan tuoda sen esille, että ei ole helppo ja tasainen tie. Mutta: jos mersupölhöily on intohimo, niin anna mennä. Osta kuitenkin paras yksilö, minkä löydät. Itselleni tuo Matic on samanaikaisesti arkikulkine, harrastepeli, ikoni, totemi ja talismaani. Järjen äänen vaientaa OM603A:n jyräkkä murina. Järkimies ajaisi uudella Dacialla halvemmalla. Sou not, kunhan nafta palaa ja maisema vaihtuu!
T:Wade
Omana kannanottona 37tkm koeajokokemuksella onhan se noin 24% norsumpi. Tämä siis pt-metodilla mitattuna (perstuntuma). Joutuu välillä arvioimaan uusiksi ja vekslaamaan kerran enemmän. Mutta mitä huonompi keli, sitä makeampaa menoa.
Halpuutukset voi suosiolla unohtaa, keulassa lähes kaikki poislukien lasinpyyhkimen sulka on Matic-spesifistä osaa. Omaani on nyt laitettu uusiksi etupyörän laakerit ja alapallot molemmin puolin ja ovat selvästi tyyriimpiä kuin takatyöntöiseen. Kallistuksenvakaajan korjaussarjakin odottelee asentamistaan. Saa varautua myös siihen ettei kaikkea saa nopeasti ellei mene repullinen rahaa mukanaan marmoritiskille. Itse oon tilaillut osia Ebaystä ja Autohaus Drögeltä (M-B Origianal-osia selvästi Vehoa halvemmalla). Toisaalta, mainitut osat menevät uusiksi kaksvetosessakiin tuossa 20v jälkeen.
Toistaiseksi ainoa Matic-spesifinen vika on ollut painekatkaisijan vuotaminen, joka tietty stoppaa nelivedon toiminnan. Selkeä diagnoosi=>osa tihhuutti hydyöljyä. Uusi tilalle ja homma hoosianna. Maksoi mokoma tosin Drögeltäkin karvan päälle kaksatkua. (Marmori 297€). Itse lähden siitä, että 4Matic korjataan alkuperäisyyttä kunnioittaen eikä teetetä jotain kotimainenkonepajarustasitämmöisen-modausta. Mielestäni koko lossin hurmio on pitkälti tuossa aikakautensa hienostuneimmassa nelivetotekniikassa.
Kustannuksiin kannattaa henkisesti asennoitua etukäteen. Niitä tulee ja ovat satavarmasti huomattavasti normi 124:sta isompia. Mutta: "Jos maksaa niin maistuukin!". Esim. tämän vuoden käyttömaksut ovat 840€ ha-rekkaroidussa. Kompensoidaan sitte r**sän dieselillä. Kulutus on sellaiset 9,5, olkoon sitten litran isompi kuin normikolmesatkussa. Tässä en tarkoita elvistellä rahankäytölläni Maticciin vaan tuoda sen esille, että ei ole helppo ja tasainen tie. Mutta: jos mersupölhöily on intohimo, niin anna mennä. Osta kuitenkin paras yksilö, minkä löydät. Itselleni tuo Matic on samanaikaisesti arkikulkine, harrastepeli, ikoni, totemi ja talismaani. Järjen äänen vaientaa OM603A:n jyräkkä murina. Järkimies ajaisi uudella Dacialla halvemmalla. Sou not, kunhan nafta palaa ja maisema vaihtuu!
T:Wade

Kyllä, näin on tietenkin. Se on siis aito hyvä W124, jossa muutama erikoisuusJube kirjoitti:Matikkiin liittyvät osa joo mutta muiltaosinhan se on normi 124250D kirjoitti:Muuten on osat kyllä aika kalliita normi mersuun verrattuna, vaikka toistaiseksi en ole tarvinnut niitäSitä tietää kyllä etukäteen.

W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92