290td farkun (96) hydraulisen tasonsäädön letkut räjähtelee
290td farkun (96) hydraulisen tasonsäädön letkut räjähtelee
Eli.
Olimmat lähdössä pilkille porukalla (5hlöä) ja ennen rantaa tietokone herjasi hydrauliikkanesteen vähyyttä. Noh auton pysäytettyäni kuskin etulokarin juureen lampea vuotaa... Kottero pajalle, sisäloksu irti ja sieltäpä löytyikin räjähtänyt putki. uudet putket paikkaansa ja kosla tulille. seuraavaksi räjähti pumpulta lähtevä kumiletku....
tarkistin uudet asennetut putket ja neste niissä liikkuu... noh uusin tuon pumpulta lähtevän putken ja kosla käyntiin. Jonka jälkeen antautui kuskin kaaressa oleva letku... Eli onko pumpussa säädin joka jollain perusteella säätää painetta? vai tilaanko normi-iskarit ja jouset?? alkaa loppua ideat? Kokemuksia?
Kaivelin ja kaivelin mutta en löytänyt vastaavaa...
Olimmat lähdössä pilkille porukalla (5hlöä) ja ennen rantaa tietokone herjasi hydrauliikkanesteen vähyyttä. Noh auton pysäytettyäni kuskin etulokarin juureen lampea vuotaa... Kottero pajalle, sisäloksu irti ja sieltäpä löytyikin räjähtänyt putki. uudet putket paikkaansa ja kosla tulille. seuraavaksi räjähti pumpulta lähtevä kumiletku....
tarkistin uudet asennetut putket ja neste niissä liikkuu... noh uusin tuon pumpulta lähtevän putken ja kosla käyntiin. Jonka jälkeen antautui kuskin kaaressa oleva letku... Eli onko pumpussa säädin joka jollain perusteella säätää painetta? vai tilaanko normi-iskarit ja jouset?? alkaa loppua ideat? Kokemuksia?
Kaivelin ja kaivelin mutta en löytänyt vastaavaa...
Tarkennatko missä kohtaa moinen venttili sijaitsee?? Ja onko joku seppä vaihtanut alle tasonsäädön sijaan vakkarijouset ja iskarit ja jos on mistä niitä saa? (Siis minkä mallin käy jne?)Roisto kirjoitti:Hmm. Normaalitilanteessa pitäisi nesteen virrata takapään venttiilille ja sieltä takaisin hyvin kohtuullisella paineella. Eihän ongelmaa ole sitten siellä takapään tasonsäätöventtiilillä? Jos se on jumissa, niin voisi tulla paineongelmaa tuottopuolelle.
t.
Risto
Se on auton alla, jossain takarenkaiden välissä. Löytyy, kun etsii kallistuksenvakaajan ja siitä lähtevän välitangon. Tangon toisessa päässä on venttiili. Siihen tulee neljä putkea.
Ylipaineventtiili on ainakin siellä tasonsäätöventtiilillä. Pitäisi aueta noin 120–150 baarissa.
t.
Risto
Ylipaineventtiili on ainakin siellä tasonsäätöventtiilillä. Pitäisi aueta noin 120–150 baarissa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Pitääkös tuo järjestelmä jotenkin ilmata kun vaihtaa letkuja?Roisto kirjoitti:Se on auton alla, jossain takarenkaiden välissä. Löytyy, kun etsii kallistuksenvakaajan ja siitä lähtevän välitangon. Tangon toisessa päässä on venttiili. Siihen tulee neljä putkea.
Ylipaineventtiili on ainakin siellä tasonsäätöventtiilillä. Pitäisi aueta noin 120–150 baarissa.
t.
Risto
Tarkistin kuskin puolella kulkevat putket ja kaikki ok. missä tuo paluuutki kulkee? kun ei ole monttua käytössä niin aiheuttaa hiukan hankaluuksia tuo tutkiminen.Roisto kirjoitti:Eipä pitäisi väykyssä tarvita.
EDIT: Eihän se paluupuoli ahdista? Putki läjässä tai jotain? Silloinhan se ylipaineventtiili ei kunnolla toimi. Pitäisi tulla käynnissä ollessaan ainakin pari desiä minuutissa.
t.
Risto
Joo. Onhan siellä. Tuo on periaatteessa paineenpoistoruuvi. Sen kun avaa, niin iskareiden paine pääsee pois ja perä tippuu. Tuo kautta voipi mitata ne paineet. Täyttöasennossa pitäisi nousta sinne 120+ baariin ja tyhjennysasennossa sinne pitäisi jäädä noin 30 baarin peruspaine.
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Eli voisi olettaa että jos se on kokoajan täyttöasennossa järjestelmän heikoin lenkki (tässä tapauksessa letkut) antautuuRoisto kirjoitti:Joo. Onhan siellä. Tuo on periaatteessa paineenpoistoruuvi. Sen kun avaa, niin iskareiden paine pääsee pois ja perä tippuu. Tuo kautta voipi mitata ne paineet. Täyttöasennossa pitäisi nousta sinne 120+ baariin ja tyhjennysasennossa sinne pitäisi jäädä noin 30 baarin peruspaine.
t.
Risto
Ootko muuten kokeillut irrottaa tasonsäädön oljysäiliön korkin ja laittaa käymään? Sieltä pitäs tulla tavaraa jos ei ole tukkeessa. Laita joku astia alle, jos aiot kokeilla ettei oo konehuone hydrauliöljyssä...
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
En ole kokeillu... ja perän korkeus ei ole muuttunut mihinkään siitä kun ekan kerran putki poksahti. Eli siis ulkoa päin ei edes tietäisi aiheesta.Marco kirjoitti:Ootko muuten kokeillut irrottaa tasonsäädön oljysäiliön korkin ja laittaa käymään? Sieltä pitäs tulla tavaraa jos ei ole tukkeessa. Laita joku astia alle, jos aiot kokeilla ettei oo konehuone hydrauliöljyssä...
Tasonsäädön venttiili on repsikan puolella takakelkan sisällä pohjassa kiini. Jos enemmän kun paineen poistoruuvista katsot tuleeko paine perille asti niin kannattaa irroittaa vetari sisänivelestä ja kääntää sivuun, on hitokseen ahasta auton alla maaten vaihtaa putket sille venttiilille.
Itse siis jouduin sinne takapäähän uusiin putket ja ne meni eka ristiin eikä sillon paineen rajoitus pelannut, mitään ei särkenyt mutta äänestä kuuli ett nyt ottaa liika koville
Itse siis jouduin sinne takapäähän uusiin putket ja ne meni eka ristiin eikä sillon paineen rajoitus pelannut, mitään ei särkenyt mutta äänestä kuuli ett nyt ottaa liika koville
Kiitos vinkistä. Pitää laahautua auton alle kun pahin omaverenpaine laskee. Onko muuten tietoa onko näihin laitettu perusjousia ja iskareita?Pega kirjoitti:Tasonsäädön venttiili on repsikan puolella takakelkan sisällä pohjassa kiini. Jos enemmän kun paineen poistoruuvista katsot tuleeko paine perille asti niin kannattaa irroittaa vetari sisänivelestä ja kääntää sivuun, on hitokseen ahasta auton alla maaten vaihtaa putket sille venttiilille.
Itse siis jouduin sinne takapäähän uusiin putket ja ne meni eka ristiin eikä sillon paineen rajoitus pelannut, mitään ei särkenyt mutta äänestä kuuli ett nyt ottaa liika koville
Normi-iskareita näihin ei ole tehtykkään, mutta sepät on kyllä modaamalla tunkeneet muitakin iskareita taakse. Täälläkin jossain jotain juttua siitä on. Taisi olla S124 malliin, mutta sama periaate on Väykässäkin.laapottij kirjoitti:Onko muuten tietoa onko näihin laitettu perusjousia ja iskareita?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Liekköhän tuosta systeemistä kellään räjäytyskuvaa. Kun oireet vihjaavat siihen että jokin tukossa ennen tasonsäätöä tai sen jälkeen? Voiko tasonsäätö olla hassusti täysin kiinni eli niin ettei pumpulta tulva tavara pääse yhtään minnekään ja lopputuloksena rikkinäisiä letkuja? Koska vaiva ilmaantui tilanteessa jossa autoon tuli pitkästä aikaa takapenkille hiukan painavampaa väkeä...Marco kirjoitti:Normi-iskareita näihin ei ole tehtykkään, mutta sepät on kyllä modaamalla tunkeneet muitakin iskareita taakse. Täälläkin jossain jotain juttua siitä on. Taisi olla S124 malliin, mutta sama periaate on Väykässäkin.laapottij kirjoitti:Onko muuten tietoa onko näihin laitettu perusjousia ja iskareita?
Tämmöistäkö olit vailla:
Taitaa mennä se virallinen proseduuri niin, että painemittari kytketään tyhjennys- / ilmausruuvin paikalle ja katsotaan täyttöasennossa, mikä se maksimipaine on. Jos menee yli suositusten, niin säätöventtiili vaihtoon. Jos ei saavuteta kovin isoa painetta, niin sitten jossain on varmaan putki tukossa ennen venttiliä.
t.
Risto
Taitaa mennä se virallinen proseduuri niin, että painemittari kytketään tyhjennys- / ilmausruuvin paikalle ja katsotaan täyttöasennossa, mikä se maksimipaine on. Jos menee yli suositusten, niin säätöventtiili vaihtoon. Jos ei saavuteta kovin isoa painetta, niin sitten jossain on varmaan putki tukossa ennen venttiliä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kiitosta kuvasta. Tulostan ja raavin päätäni. Mistähän minä moisen painemittarin löytäisin? Varmaam aluksi riittää jos ilmausruuvista puskee nestettä.Roisto kirjoitti:Tämmöistäkö olit vailla:
Taitaa mennä se virallinen proseduuri niin, että painemittari kytketään tyhjennys- / ilmausruuvin paikalle ja katsotaan täyttöasennossa, mikä se maksimipaine on. Jos menee yli suositusten, niin säätöventtiili vaihtoon. Jos ei saavuteta kovin isoa painetta, niin sitten jossain on varmaan putki tukossa ennen venttiliä.
t.
Risto