190E 2.6 -89 käyntiprobleema
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
190E 2.6 -89 käyntiprobleema
Morjesta kaikille, siitä on hetki aikaa, kun on viimeksi tullut millekään foorumille kirjoiteltua, mutta nyt olisi jälleen kyseltävää epäonnisen autokaupan tähden.
Eli otsikon mukainen laitos käy huonosti tyhjää kylmänä. Ei oikein tahdo syttyä kaasuun koskematta ja kun sen käyntiin saa, alkaa tyhjäkäynti heti hiipua ja sammuu omia aikojaan. Tämän toisti eilen kolmasti putkeen. Kun kone alkaa olla lämmin, on tyhjäkäynti mielestäni aivan normaali. Mistäköhän tällainen voisi johtua, saako näistä jo vikakoodeja pihalle? Jotain olisi varmaan hyvä kuitenkin tehdä, nimittäin jos käy pahasti rikkaalla, sehän tappaa kohta katin ja lambdan.
Mainitaan nyt vielä perään, että 0-100 kiihdytys kellotettiin n. 15 s, kuulostaako normaalilta? Automaattilootalla siis. En varsinaisesti odottanut tämän olevan mikään raketti, mutta melko laiskalta tuntuu ja kone ottaa ilman kuormaakin kierroksia melko verkkaisesti, mutta kiertää kuitenkin tasaisesti rykimättä. Pahasti siltä näyttää, ettei tästä ole -83 kakslitrasen korvaajaksi.
Eli otsikon mukainen laitos käy huonosti tyhjää kylmänä. Ei oikein tahdo syttyä kaasuun koskematta ja kun sen käyntiin saa, alkaa tyhjäkäynti heti hiipua ja sammuu omia aikojaan. Tämän toisti eilen kolmasti putkeen. Kun kone alkaa olla lämmin, on tyhjäkäynti mielestäni aivan normaali. Mistäköhän tällainen voisi johtua, saako näistä jo vikakoodeja pihalle? Jotain olisi varmaan hyvä kuitenkin tehdä, nimittäin jos käy pahasti rikkaalla, sehän tappaa kohta katin ja lambdan.
Mainitaan nyt vielä perään, että 0-100 kiihdytys kellotettiin n. 15 s, kuulostaako normaalilta? Automaattilootalla siis. En varsinaisesti odottanut tämän olevan mikään raketti, mutta melko laiskalta tuntuu ja kone ottaa ilman kuormaakin kierroksia melko verkkaisesti, mutta kiertää kuitenkin tasaisesti rykimättä. Pahasti siltä näyttää, ettei tästä ole -83 kakslitrasen korvaajaksi.
Viimeksi muokannut Teddy, 06.7.2016 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Niin no tietysti ennen pirujen maalailua olisi voinut katsella perusjutut läpi. En usko ennen nähneeni niin hurjan näköisiä tulppia, elektrodit muurautuneet miltei piiloon. Ja olipahan vielä laitettu ärrätulpat vastuksellisten hattujen perään. Reippaan teräsharjauksen jälkeen lähteen helvetin paljon helpommin käyntiin ja kaasuun koskematta, kuten ruiskun kuuluukin, mutta tuo kylmänä sammahtelu ei vielä täysin poistunut. Seuraavana jakaja auki ja kas kummaa; kansi halki & hiili poikki.
Että jos vielä kokeillaan uutta kantta, pyörijää ja tulppia. Keskeltä kahtia haljenneen ja käsiin murenevan apulaitehihnankin varmaan sietää vaihtaa, niin tässä autossahan oli se "huoltokirja ihan näihin kilometreihin saakka." Justiinsa joo.
Että jos vielä kokeillaan uutta kantta, pyörijää ja tulppia. Keskeltä kahtia haljenneen ja käsiin murenevan apulaitehihnankin varmaan sietää vaihtaa, niin tässä autossahan oli se "huoltokirja ihan näihin kilometreihin saakka." Justiinsa joo.
Katso että ecu saa virtaa. Akun takana on muovipeitteen alla kirkas ylijännite/virta rele, sisältää sulakkeen tai kaksi. Toinen on eculle virran antava sulake ja toinen tais olla abs yksikölle jos autossa sellainen on. Muistaakseni punaisia eli 10A molemmat. Samoin mahdolliset juotokset kannattaa katsoa. Ja samalla vaivalla polttoainepumpun relen juotokset siinä vieressä oleva 6zyl kickdown tekstillä oleva loota.Teddy kirjoitti:Juu, toivotaan, että tokenee. Hiukan tuo kyllä siltä vaikuttaisi, että joku kylmäkäyntirikastus tai lisäilmaluisti on pois pelistä, mutta ehkä tuo heikko kipinä sen sammuttaa. Ei uskois, mutta kohta nähdään.
Siellä se vika on monesti ollut.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Noniin, kiitokset neuvosta, ylijännitereleestä löytyi murtunut juotos, jonka tinailin kuntoon ja nyt uusilla sytkäpalikoilla lähtee nöyrästi tulille, eikä enää sammahtele. Kierroksiakin ottaa ihan eri malliin, kuin aikaisemmin, eli saattaa jopa olla vetoja nyt vähän paremmin. Kunhan tuon nyt saa kokonaan nippuun ja pääsee koeajolle.
Hyvä että alko pelata. Onkos tässä muuten abs?Teddy kirjoitti:Noniin, kiitokset neuvosta, ylijännitereleestä löytyi murtunut juotos, jonka tinailin kuntoon ja nyt uusilla sytkäpalikoilla lähtee nöyrästi tulille, eikä enää sammahtele. Kierroksiakin ottaa ihan eri malliin, kuin aikaisemmin, eli saattaa jopa olla vetoja nyt vähän paremmin. Kunhan tuon nyt saa kokonaan nippuun ja pääsee koeajolle.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
On ABS ja siinä on kyllä ollut sen sortin hämminkiä, että kun joitakin kymmeniä kilometrejä ajaa, syttyy valo ja systeemi lakkaa toimimasta. Sitten kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen, valo häviää ja kaikki toimii. Saattaa tietysti olla anturikehät täynnä paskaa.AK47 kirjoitti:Hyvä että alko pelata. Onkos tässä muuten abs?
Juu lähinnä kiinostaa jos abs poistais tai ei ois niin mitä käytännössä katsastuksessa sanotaan...Teddy kirjoitti:On ABS ja siinä on kyllä ollut sen sortin hämminkiä, että kun joitakin kymmeniä kilometrejä ajaa, syttyy valo ja systeemi lakkaa toimimasta. Sitten kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen, valo häviää ja kaikki toimii. Saattaa tietysti olla anturikehät täynnä paskaa.AK47 kirjoitti:Hyvä että alko pelata. Onkos tässä muuten abs?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Jaa'a, katsastajan käsikirja sanoo, että 1.1.1990 tai myöhemmin käyttöönotetuissa oltava ABSit. Mutta liekkö sitten niin, että jos jossain papereissa lukee, että ABSit autossa on, niiden täytyy sitten toimia myös. Tuotapa täytyy konttorilla kysyä, jos tämä minulla seuraavaan katsastukseen asti on, ABS jarruista pelkkää harmia etenkin talviajossa, ei pysty oikein vasurilla sitomaan kunnolla.
Mutta voi ie, että tämä kosla osaa olla laiska. Ei tietoakaan siitä terävyydestä mihin on saanut tottua vanhemman tenavan kanssa.
Mutta voi ie, että tämä kosla osaa olla laiska. Ei tietoakaan siitä terävyydestä mihin on saanut tottua vanhemman tenavan kanssa.
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Joo ei. Kyllä tässä vielä jotain hämärää on. Viime viikon perjantaina käyntiinlähtö oli taas vähän tökkivää ja meno aika tukkoisen oloista. Kierroslukumittari ja ulkolämpömittari tässä välillä lakkaavat toimimasta ja nyt satuin katsomaan mittariin juuri kun se tilttasi ja samalla hetkellä tuntui vedossa pieni notkahdus.
Nyt sitten viikonlopun jälkeen toimi koko maanantaipäivän nätisti, lähti hyvin käyntiin mittareissa ei näkynyt temppuilua ja kulku tuntui olevan vähän raikkaampaa. Tietysti kun kiuas toimi, se paljon puhuttu ASD perä alkoi pitää omituista katkonaista ujellusta kuudenkympin vauhdeissa ja voliseehan se maantienopeuksissakin, nyt kun tuoreelle asfalttipinnalle pääsi, eikä rengasmelu peittänyt perän ääniä allensa.
Nyt sitten viikonlopun jälkeen toimi koko maanantaipäivän nätisti, lähti hyvin käyntiin mittareissa ei näkynyt temppuilua ja kulku tuntui olevan vähän raikkaampaa. Tietysti kun kiuas toimi, se paljon puhuttu ASD perä alkoi pitää omituista katkonaista ujellusta kuudenkympin vauhdeissa ja voliseehan se maantienopeuksissakin, nyt kun tuoreelle asfalttipinnalle pääsi, eikä rengasmelu peittänyt perän ääniä allensa.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Tämänkin eteen tuli jotain tehtyä; suuttimet nypin ulos imusarjasta ja truuttailin bräkleenipullolla läpi. Kyllähän oli kirjavaa ruikkimista ja vitospytyn ruikkarista sain vain pienen suhauksen, eikä sen koommin suostunut avautumaan. Kai niitä on yritettävä liottaa jossain tökötissä, tai kuskattava ultraäänipesuun.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Jos sulla on ollu resistanssilliset tulpat siinä niin se saattaa polttaa sen jakajankannen ja puolan sököks. Näissä varmaan fiksua on ostaessa kun ei tiedä aiempaa historiaa tarkemmin niin vaihtaa tulpat,tulpanjohdot,vj-kansi ja puolan johto ja jos puola näyttää esihistorialliselta niin sitäkin kannattaa funtsia. Samaten suuttimet uudet ja bensasuodatin+ se tankin sihti vaihtoon. Sytkäboksi tarkistaa että maadottaa kunnolla runkoon ja sitten se YJ ja bensapumpunrele kerralla uuteen kun ei se tinaus aina auta Näitähän saa halvemmalla esim ebaysta kaikki.
Nämä ainakin ite tehny omaan ässään joka samalla m103 koneella tosin 3L ja nyt tuntuis kukkuvan niinku kuuluuki. Siitä potentiometristä mikä on määräjakajan takana kanssa puhuvat että mahdollinen vikakohde, tosin helvetin kallis muovinpala suomesta mutta kiinanvastaavan saa parillakympillä ebaysta
Nämä ainakin ite tehny omaan ässään joka samalla m103 koneella tosin 3L ja nyt tuntuis kukkuvan niinku kuuluuki. Siitä potentiometristä mikä on määräjakajan takana kanssa puhuvat että mahdollinen vikakohde, tosin helvetin kallis muovinpala suomesta mutta kiinanvastaavan saa parillakympillä ebaysta
W210 E320cdi -02
Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Juu, elikkä jakajan kansi ja pyörijä siihen on vaihdettu. YJ samaten ja pumpunrele näyttää sekin tuoreelta. Tulpanjohtoja mittailin ja vastukset oli OK, enkä sitten niihin sen enempää kajonnut. Suuttimia testailin ja totesin, että siinä avautumispaineen korvilla ruikkivat mikä mitenkin. Tyhjäkäynti on aavistuksen vajaapyttyisen kuuloista ja paakkuista, mutta kaikki yli 1000 rpm on aivan tasaista laulua; samaten käynnistäessä ottaa hetken, ennen kun lähtee kaikki mukit peliin. Melkein veikkaisin, että suuttimista tuo rötääminen johtuu, mutta ~160 eurua (suuttimet evilbaystä) tasaisesta tyhjäkäynnistä tuntuu aika suolaiselta tämän kärryn kohdalla.simoks kirjoitti:Jos sulla on ollu resistanssilliset tulpat siinä niin se saattaa polttaa sen jakajankannen ja puolan sököks. Näissä varmaan fiksua on ostaessa kun ei tiedä aiempaa historiaa tarkemmin niin vaihtaa tulpat,tulpanjohdot,vj-kansi ja puolan johto ja jos puola näyttää esihistorialliselta niin sitäkin kannattaa funtsia. Samaten suuttimet uudet ja bensasuodatin+ se tankin sihti vaihtoon. Sytkäboksi tarkistaa että maadottaa kunnolla runkoon ja sitten se YJ ja bensapumpunrele kerralla uuteen kun ei se tinaus aina auta Näitähän saa halvemmalla esim ebaysta kaikki.
Nämä ainakin ite tehny omaan ässään joka samalla m103 koneella tosin 3L ja nyt tuntuis kukkuvan niinku kuuluuki. Siitä potentiometristä mikä on määräjakajan takana kanssa puhuvat että mahdollinen vikakohde, tosin helvetin kallis muovinpala suomesta mutta kiinanvastaavan saa parillakympillä ebaysta
Tuohan se aamuisessa ihmetyttää, että sammahti ja sen jälkeen otti vähän aikaa kierroksia. Aivan kuin olis lisäilmaluisti juuttunut kiinni, sitten kerrasta paukahtannu levälleen ja jumahtanu siihen hetkeksi aikaa. Nyt iltapuolesta toimi taas normaalisti.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Ja taas mennään, tänään uusi sammumistemppunsa Koneosapalvelun parkkipaikalla vekslaillessa. Lyhyttä siirtymää ja yhtä pysähdystä myöhemmin hukkui puhti koneesta johonkin. Laiskaa on veto vaikka miten polkee ja aina kiskasee kun vähän keventää jalkaa kaasulta, eli ilmeisesti ei saa riittävästi kakkua.
Mitähän luokkaa pitäis olla bensanpaineet, kai se siitä on aloteltava? Pumppu surahtaa, kun virrat kääntää päälle, mutta onko näissä vielä siirtopumppu tankissa?
Mitähän luokkaa pitäis olla bensanpaineet, kai se siitä on aloteltava? Pumppu surahtaa, kun virrat kääntää päälle, mutta onko näissä vielä siirtopumppu tankissa?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Tarkistitko pa pumpun relen liitokset kanssa kun yj relen tinasit? Jos et niin sinne yksi ääni.Teddy kirjoitti:Ja taas mennään, tänään uusi sammumistemppunsa Koneosapalvelun parkkipaikalla vekslaillessa. Lyhyttä siirtymää ja yhtä pysähdystä myöhemmin hukkui puhti koneesta johonkin. Laiskaa on veto vaikka miten polkee ja aina kiskasee kun vähän keventää jalkaa kaasulta, eli ilmeisesti ei saa riittävästi kakkua.
Mitähän luokkaa pitäis olla bensanpaineet, kai se siitä on aloteltava? Pumppu surahtaa, kun virrat kääntää päälle, mutta onko näissä vielä siirtopumppu tankissa?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
No, tuota, rele itsessään on hyvin tuoreen näköinen ja siihen malliin liimattu, että tuskin ehjänä auki saa, mutta täytyy myöntää, että siinä kannassa on yhden nastan ympärystä vähän sulanut ja sitä on jollain liimapatentilla joku seppä korjaillut. Nyt kyllä taas vika hävisi kerrasta, katsotaan miten homma jatkuu.
Yksi asia muuten mihin on tullut kiinnitettyä huomiota, on avaimen lämpötila ajon jälkeen. Se on yleensä aika kuuma ja olen tuota päässäni pyöritellyt, että lieneekö virtalukon pohjan seudulla jotain feelua. Nyt tällä kertaa oli avain aivan kylmä.
Yksi asia muuten mihin on tullut kiinnitettyä huomiota, on avaimen lämpötila ajon jälkeen. Se on yleensä aika kuuma ja olen tuota päässäni pyöritellyt, että lieneekö virtalukon pohjan seudulla jotain feelua. Nyt tällä kertaa oli avain aivan kylmä.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Tarkista nyt sit se että se oi siihen autoon OIKEA rele. Ja kuulostaa että siellä sisällä ei ole kaikki hyvin. Kyllä noi relen kuoret on ihan veitsellä tms auenneet kun on sen muovireunan kammennut pohjalevyn yli. Varo työntämästä mitään liian syvälle ettei mee sisukset rikki.Teddy kirjoitti:No, tuota, rele itsessään on hyvin tuoreen näköinen ja siihen malliin liimattu, että tuskin ehjänä auki saa, mutta täytyy myöntää, että siinä kannassa on yhden nastan ympärystä vähän sulanut ja sitä on jollain liimapatentilla joku seppä korjaillut. Nyt kyllä taas vika hävisi kerrasta, katsotaan miten homma jatkuu.
Yksi asia muuten mihin on tullut kiinnitettyä huomiota, on avaimen lämpötila ajon jälkeen. Se on yleensä aika kuuma ja olen tuota päässäni pyöritellyt, että lieneekö virtalukon pohjan seudulla jotain feelua. Nyt tällä kertaa oli avain aivan kylmä.
Siellä on joskus relen jalasta juotos murtunut ja kipinöitynyt joskus jopa olemattomiin tinat kuten itsellä tenavassa kävi. Oikutteli aikansa ja sit samana päivänä toisella kiukuttelulla ei enää lähtenyt käymään ollenkaan.
Virtalukko voisi hyvinkin olla ainakin osasyy tuollaiseen kiukutteluun.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Jooh, kiitoksia vaan uskonvahvistuksesta, aiemmin kattelin, että oli hartsilla valettu se releen pohja, mutta silariahan se olikin ja auki lähti ihan tavalliseen tapaan. Sisällä ei mitään epämääräistä, kävin juotokset suurennuslasin kanssa läpi, ei löytynyt murtumia eikä kylmiä.
Virtalukon pohja on sen verran edukas näköjään tarvikkeena, että sellainen saattaa vaikka tarttua mukaan, kun joka tapauksessa pistäydyn huomenissa taas KL:n tiskillä törsäämässä.
Tää on kyllä siinä mielessä outo vaiva, että minkäänlaista nykimistä tai pätkimistä ei esiinny. Käynti on aivan tasaista, mutta veto vaan välillä puuttuu. Ja ottaa muuten vapaallakin kierroksia hiton verkkasesti, kun vika on päällä. Meinaan, jos sisään menevän bensan määrä on riittävä edes jonkun näköseen kiihtyvyyteen satasen vauhdissa, pitäis sen sillon riittää ihan raikkaaseen kiertämiseen ilman kuormaa... mina ei jumarra
On tässä tietysti vielä mahdollista urkkia lambdan pulssisuhdetta ton X11 töpselin kautta, että pyöriikö tää nyt sitten laihalla. Perkele kun se laajakaista hajos...
Virtalukon pohja on sen verran edukas näköjään tarvikkeena, että sellainen saattaa vaikka tarttua mukaan, kun joka tapauksessa pistäydyn huomenissa taas KL:n tiskillä törsäämässä.
Tää on kyllä siinä mielessä outo vaiva, että minkäänlaista nykimistä tai pätkimistä ei esiinny. Käynti on aivan tasaista, mutta veto vaan välillä puuttuu. Ja ottaa muuten vapaallakin kierroksia hiton verkkasesti, kun vika on päällä. Meinaan, jos sisään menevän bensan määrä on riittävä edes jonkun näköseen kiihtyvyyteen satasen vauhdissa, pitäis sen sillon riittää ihan raikkaaseen kiertämiseen ilman kuormaa... mina ei jumarra
On tässä tietysti vielä mahdollista urkkia lambdan pulssisuhdetta ton X11 töpselin kautta, että pyöriikö tää nyt sitten laihalla. Perkele kun se laajakaista hajos...
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Ai niin, se rele vaikuttaa ainakin oikealta. Nastoja on saman verran, kuin kannassa johdotettuja (9) ja kyljessä lukee 6 Cyl. Googlelta yritin kysellä releen numerolla, mutta eipä kertonut mitään. Tää on KAE 3.301.390, jos tuo jollekulle jotain sanoo, orgisnumeroa ei ole kylkeen leimattu.
Kai tässä on väsättävä systeemit, millä saa seurattua bensanpainetta ja pumpun syöttöjännitettä ajossa, saa ainakin sen puolen varmistettua.
Kai tässä on väsättävä systeemit, millä saa seurattua bensanpainetta ja pumpun syöttöjännitettä ajossa, saa ainakin sen puolen varmistettua.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Ei ainakaan bensanpaineessa mitään kipua, kertaalleen sain oikein kunnolla vian päälle testilenkillä ja mittari se vaan kökötti lukemassa 5,6 bar.
Noihin vikakoodeihin yritin päästä käsiksi X11 liittimen kautta, mutta vähän jäi nyt epätietoinen olotila. Kun ensinnäkin mittarissa juoksee piuhat irrallaan lukemat miten sattuu ja virtojen ollessa päällä kun tökkää johdot 2 ja 3 napoihin kiinni, ilmestyy näyttöön hetkeksi lukema ja sen jälkeen putoaa nollille. Sama toistuu, kun käyttää mittajohtoa irrallaan ja tökkää uudestaan ja joka ainut kerta tulee eri lukema. Käynnissä ollessa sitten tyrkkää johtojen suunnasta riippuen 99,9% tai 0%, joka tuli kytkennällä 2+ 3-. Eli onko mulla nyt sitten esim. ECU paskana vai susi mittari? Voi helevetin kuustoista, nyt olis varmaan jostain löydettävä joku Flukemies...
Noihin vikakoodeihin yritin päästä käsiksi X11 liittimen kautta, mutta vähän jäi nyt epätietoinen olotila. Kun ensinnäkin mittarissa juoksee piuhat irrallaan lukemat miten sattuu ja virtojen ollessa päällä kun tökkää johdot 2 ja 3 napoihin kiinni, ilmestyy näyttöön hetkeksi lukema ja sen jälkeen putoaa nollille. Sama toistuu, kun käyttää mittajohtoa irrallaan ja tökkää uudestaan ja joka ainut kerta tulee eri lukema. Käynnissä ollessa sitten tyrkkää johtojen suunnasta riippuen 99,9% tai 0%, joka tuli kytkennällä 2+ 3-. Eli onko mulla nyt sitten esim. ECU paskana vai susi mittari? Voi helevetin kuustoista, nyt olis varmaan jostain löydettävä joku Flukemies...
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Ja sen verran vielä lisäystä, että immun potikalta tai lisäilmaluistilta kun nyppäsee piuhan irti, tyhjäkäynti nousee ja potikan 1 & 2 napojen välistä käynnissä mitaten ~0,8 V, mikä lienee varsin lähellä oikeaa. Jotain eloa siis on sähköpuolella. Tyhjäkäyntikärkien rämppääminen korotetuilla kierroksilla ei sen sijaan aiheuta mitään, vaikka se mikrokytkin itsessään vaikuttaa kyllä toimivalta.
No oli miten oli ja tuli mitä tuli, huomenna aamupäivästä tämä maailmanlopun katiska lähtee kohti Mansesteria.
No oli miten oli ja tuli mitä tuli, huomenna aamupäivästä tämä maailmanlopun katiska lähtee kohti Mansesteria.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Tuntuu että välillä jostain syystä (yj rele???) ecu ei saa virtaa ja meet pelkän mekanisen ruiskun varassa. Silloin puuttuu tehoa kyllä. Voisko olla joku poiha oikkarissa maihin tai maajohto löysällä jossain....Teddy kirjoitti:Ja sen verran vielä lisäystä, että immun potikalta tai lisäilmaluistilta kun nyppäsee piuhan irti, tyhjäkäynti nousee ja potikan 1 & 2 napojen välistä käynnissä mitaten ~0,8 V, mikä lienee varsin lähellä oikeaa. Jotain eloa siis on sähköpuolella. Tyhjäkäyntikärkien rämppääminen korotetuilla kierroksilla ei sen sijaan aiheuta mitään, vaikka se mikrokytkin itsessään vaikuttaa kyllä toimivalta.
No oli miten oli ja tuli mitä tuli, huomenna aamupäivästä tämä maailmanlopun katiska lähtee kohti Mansesteria.
Nämä on ihania vehkeitä
Pulssisuhdettahan voi mitata monella yleismittarilla. Olikos se x11 pistokkeessa mikä pinni? Ei muista ennää. Netistä löytynee tohon "kooditkin". Tosin voi sen koettaa laskea yleismittarin hitaudesta johtuen jännitteen alenemastakin.
Katos vielä löytyi gooklettamalla joku vanha ohje:
Ohessa lontoon murteella X11 pinnijärjestys ja "vikakoodit".
Pin Function
1 RPM signal, 0 to 12 V, 4 pulses per revolution. A frequency of 43.3 pulses per second corresponds to the desired idle speed of 650 RPM. (To check your tachometer you could measure the frequency at this pin and multiply by 15 to get RPM.) This signal is derived from the ignition amplifier and is synchronized with the low side of the ignition coil.
2 GROUND
3 Lambda on/off ratio, 0 to 13.6 V, 100 Hz. This is not a replica of the output of the oxygen sensor. The "duty cycle" in Mercedes literature refers to the percentage of time this signal is low. Longer duty cycle (lower average voltage) = lean, shorter = rich.
4 Low (negative) side of the ignition coil. This is where to monitor the dwell angle of the electronic ignition amplifier, and is also a good place to view a reflected and attenuated image of the spark. This is about 50 VPP, safe for an ordinary oscilloscope.
5 Hot (battery voltage) in Run or Start, NOT FUSED! This is actually the positive side of the ignition coil.
6 Hot at all times, through fuse 2
7 Shielded cable from TDC sensor. This is not the same sensor which triggers the spark control unit, but it could be used in a clever circuit with pin 1 to measure spark advance.
8 Shielded cable from TDC sensor.
9 Shield for pins 7 and 8.
(DWELL) - on/off fault codes for KE JETRONIC 3.1 control unit.
The control unit displays faults currently present via the on/off ratio .
The on/off fault codes are listed below:
On/off fault codes with ignition on:
0% Unused
10% Idle speed contact at throttle switch not opening
20% Full load contact at throttle switch not opening
30% Coolant temperature below 70°C
40% Air flow sensor potentiometer malfunction
50% All input signals are OK. No faults
60% Vehicle speed limitation signal active
70% Start signal active
80% Selector lever in “DRIVE“ position
90% Electro-hydraulic actuator current implausible
100% Unused
On/off fault codes with engine running:
0% Control unit receives no voltage or is defective
10% Air flow sensor defective or polarity reversed.
20% Full load contact defective or incorrectly connected.
30% Short or open circuit between coolant temperature sensor and control unit or the temperature sensor is defective.
40% Short or open circuit between air flow sensor and
control unit or the air flow sensor is defective.
50% Oxygen sensor not at operating temperature, open circuit or defective.
60% Vehicle speed signal to the control unit implausible
70% Control unit receives no RPM signal.
80% Interrupted data exchange between ECU and ignition control unit (EZL).
90% Current at electro-hydraulic actuator out of range.
95% Deceleration fuel shut-off active.
Values Oscillates: All signals are OK. No fault in monitored signals.
Edit: Tuolla sit maininta pinnien 2 ja 3 napaisuudesta kun mittaa eli 2+ ja 3-.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=69135
En ota kantaa mikä on oikein.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Juu, sano, tuon ohjeen kanssa tusasin menemään. Sen oli joku kalasnikovi joskus naapurivoorumin puolelle näkösälle laittanut.
Tämä se on justiinsa parasta, kun saa epäillä jotain jo vaihdettua osaa (viitaten yj-releeseen). Tuollakin on mulla tallissa levällään yks saatanan separaattori mikä syö nokkaa. Siis ei nokka-akselia, vaan kolmosen imunokka ja nostaja pärähtävätten järestään ruvelle muutaman tonnin ajolla. No se lohko on kuitenkin sumusilla saarilla maanantaipäivänä kaameessa koistisessa koneistettu, että suotakoon tämä hänelle...
Tuumailin tässä soitella Rinta-Koivulalle Kangasalle, jos vaikka sieltä löytyisi kokemusta diagnosointiin, tulee varmaankin Fluken ostoa halvemmaksi. Tuo kiinalainen pihtimittari ei nyt oikein herätä luottamusta. Tietysti voihan sitä yrittää jännitteestä laskea. Viiden voltin huippujännitteeseenkö pitäisi verrata?
Tämä se on justiinsa parasta, kun saa epäillä jotain jo vaihdettua osaa (viitaten yj-releeseen). Tuollakin on mulla tallissa levällään yks saatanan separaattori mikä syö nokkaa. Siis ei nokka-akselia, vaan kolmosen imunokka ja nostaja pärähtävätten järestään ruvelle muutaman tonnin ajolla. No se lohko on kuitenkin sumusilla saarilla maanantaipäivänä kaameessa koistisessa koneistettu, että suotakoon tämä hänelle...
Tuumailin tässä soitella Rinta-Koivulalle Kangasalle, jos vaikka sieltä löytyisi kokemusta diagnosointiin, tulee varmaankin Fluken ostoa halvemmaksi. Tuo kiinalainen pihtimittari ei nyt oikein herätä luottamusta. Tietysti voihan sitä yrittää jännitteestä laskea. Viiden voltin huippujännitteeseenkö pitäisi verrata?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Juu, on nämä semmoisia että saattaa jumittaa ajatus aina väkisellä omasta mielestä selkeinpään vikapaikkaan tai toisaalta liian eksoottiseen vikaan. Ja molemmat väärinTeddy kirjoitti:Juu, sano, tuon ohjeen kanssa tusasin menemään. Sen oli joku kalasnikovi joskus naapurivoorumin puolelle näkösälle laittanut.
Tämä se on justiinsa parasta, kun saa epäillä jotain jo vaihdettua osaa (viitaten yj-releeseen). Tuollakin on mulla tallissa levällään yks saatanan separaattori mikä syö nokkaa. Siis ei nokka-akselia, vaan kolmosen imunokka ja nostaja pärähtävätten järestään ruvelle muutaman tonnin ajolla. No se lohko on kuitenkin sumusilla saarilla maanantaipäivänä kaameessa koistisessa koneistettu, että suotakoon tämä hänelle...
Tuumailin tässä soitella Rinta-Koivulalle Kangasalle, jos vaikka sieltä löytyisi kokemusta diagnosointiin, tulee varmaankin Fluken ostoa halvemmaksi. Tuo kiinalainen pihtimittari ei nyt oikein herätä luottamusta. Tietysti voihan sitä yrittää jännitteestä laskea. Viiden voltin huippujännitteeseenkö pitäisi verrata?
Niin, voishan sitä katsella jännitettä eculle notkuuko se kun pamahtaa oireet päälle.
Toi akun jännite noin 13V se mihin pitäis verrata sikäli kun oon oikein ymmärtänyt. Riippuu tietty hieman minkäkuntoinen akku sulla siellä on eli pitää mitata mitä se jännite sillä hetkellä on. Ihan kympin parin mittareissa on tarpeeksi tarkka pulssisuhdemittaus tähän hommaan. 5% tarkkuus riittää jo.
Itseasiassa vm -89 lähtien *:ikin näistä lukee koodeja mutta ei varmaan kummoisia. Ehkä ecusta nuo ja kaiketi ABS antaa jotain kanssa. En oo kokeillut koskaan vaikka ne pistokkeet onkin testerin mukana. 38 pin ja 14 pin ja obd pistokkeisiin oon kokeillu *:ria
Mielenkiinnolla toki odotellaan mistä vaivan syy löytyy lopunperin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ootko mittaillut potentiometriä siinä ilmamäärämittarissa? Sehän on monesti pulmia aiheuttanut kohta. Ja valitettavasti saa vain kinkkien tekemää kopiota varaosana.Teddy kirjoitti:Ja taas mennään, tänään uusi sammumistemppunsa Koneosapalvelun parkkipaikalla vekslaillessa. Lyhyttä siirtymää ja yhtä pysähdystä myöhemmin hukkui puhti koneesta johonkin. Laiskaa on veto vaikka miten polkee ja aina kiskasee kun vähän keventää jalkaa kaasulta, eli ilmeisesti ei saa riittävästi kakkua.
Mitähän luokkaa pitäis olla bensanpaineet, kai se siitä on aloteltava? Pumppu surahtaa, kun virrat kääntää päälle, mutta onko näissä vielä siirtopumppu tankissa?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- Teddy
- Viestit: 756
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Sen verran mittailin, että tyhjäkäynnillä siitä napojen 1 ja 2 väliltä löytyi noin 0,8 V mikä menee näköjään toleransseihin. 1 ja 3 antoivat 4,6 V ja jotain satkuja päälle, eli sekin ok.AK47 kirjoitti:Ootko mittaillut potentiometriä siinä ilmamäärämittarissa? Sehän on monesti pulmia aiheuttanut kohta. Ja valitettavasti saa vain kinkkien tekemää kopiota varaosana.Teddy kirjoitti:Ja taas mennään, tänään uusi sammumistemppunsa Koneosapalvelun parkkipaikalla vekslaillessa. Lyhyttä siirtymää ja yhtä pysähdystä myöhemmin hukkui puhti koneesta johonkin. Laiskaa on veto vaikka miten polkee ja aina kiskasee kun vähän keventää jalkaa kaasulta, eli ilmeisesti ei saa riittävästi kakkua.
Mitähän luokkaa pitäis olla bensanpaineet, kai se siitä on aloteltava? Pumppu surahtaa, kun virrat kääntää päälle, mutta onko näissä vielä siirtopumppu tankissa?
Eli ECUn kammasta ykköspinnin jännitettä monitoroimaan, vai saako sen helpommin napattua jostain muualta?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71