Ilmastoinnin outouksia
Ilmastoinnin outouksia
Ilmastointi alkoi temputa jonkun aikaa sitten. Alkuun ei pysynyt päällä aamuisin, mutta kun päivän seisoi auringossa niin antoi taas kytkeä itsensä päälle. Itsediagnoosi: kylmäaine vähissä --> ilmastointihuolto. Kylmäainetta uupui 25g ja huollon jälkeen autolla oli auringossa seisomisenkin jälkeen ajettava hetki ja annettava seistä toinen hetki, tämän jälkeen ilmastointi taas kesti päällä. Muutaman päivän kuluttua ei ilmastointia saanut enää päälle missään olosuhteissa. Tämän jälkeen auto tökättiin Starin jatkeeksi toivoen selkeää diagnoosia. Suoraan sekään ei paineanturia teilannut, vaan näytti anturin mittaavan järjestelmän paineeksi 0 Bar --> ilmoitus tyhjästä kylmälaitteistosta ja sitä kautta käynnistymisen esto.
Kaipaisinkin nyt tukea viisaammilta, onko mahdollista että anturi on rikkoontunut siten ettei auto osaa sitä diagnosoida? Vai onko vika nyt jossain muualla? Ystävällinen herra Starin kanssa kertoi että omien vehkeiden kanssa kone oli suoraan näyttänyt paineanturia viallieksi kun sen vaihdon aika oli koittanut. Saako anturia jotenkin mitattua tai syötettyä liittimeen sellaista "tavaraa" että auto saisi sopivissa rajoissa olevaa signaalia? Köyhä kun ei haluaisi turhaa remonttia teettää ja toisesta ilmastointihuollosta tälle kesää ei kovin merkittävää oheishyötyäkään saa..
Kaipaisinkin nyt tukea viisaammilta, onko mahdollista että anturi on rikkoontunut siten ettei auto osaa sitä diagnosoida? Vai onko vika nyt jossain muualla? Ystävällinen herra Starin kanssa kertoi että omien vehkeiden kanssa kone oli suoraan näyttänyt paineanturia viallieksi kun sen vaihdon aika oli koittanut. Saako anturia jotenkin mitattua tai syötettyä liittimeen sellaista "tavaraa" että auto saisi sopivissa rajoissa olevaa signaalia? Köyhä kun ei haluaisi turhaa remonttia teettää ja toisesta ilmastointihuollosta tälle kesää ei kovin merkittävää oheishyötyäkään saa..
En sanonutkaan tuon olevan kallis remontti mutta kun ei teetä _turhia_ töitä niin silloin köyhänkin on varaa ajaa autolla eikä felicialladealer kirjoitti:W204 on mennyt paineantureita, itse varmaan noin 10 autoon vaihtanut.
Ainetta on ja näyttää paineeksi 0 --> anturi vaihtoon.
Testaaja ei ole kommentistaan päätellen ollut perillä mersuista.
Satasen parin remontti tuntuu kalliilta W204:ään ? Köyhät ajelee felicioilla yms. autoilla
Uskotaan siis että paineanturi on antautunut. Onkos täällä Pohjois-Karjalan/Etelä-Savon alueella foorumisteja joilla on intoa ja laitteita tällaista remppaa tehdä? Marmorin osalta epäilys työn hinnan ja laadun suhteesta kääntää jo muualle mutta täälläpäin koetut liikkeet ovat melko nihkeitä antamaan muita kuin "sen näkee sitten"-arvioita työn kestosta ja hinnasta ja välillä on säretty samalla muutakin..
Myös vinkkejä osaavasta pajasta otetaan vastaan
E: ja muistetaan vilkaista tosiaan se ulostulevan kylmäaineen määrä kun laitteistoa tyhjätään
Vanhemmissa on saanut kompuran päälle ihan antamalla magneettikytkimeen virtasta mutta onkos w204 magneettikytkintä?Henheik kirjoitti:En sanonutkaan tuon olevan kallis remontti mutta kun ei teetä _turhia_ töitä niin silloin köyhänkin on varaa ajaa autolla eikä felicialladealer kirjoitti:W204 on mennyt paineantureita, itse varmaan noin 10 autoon vaihtanut.
Ainetta on ja näyttää paineeksi 0 --> anturi vaihtoon.
Testaaja ei ole kommentistaan päätellen ollut perillä mersuista.
Satasen parin remontti tuntuu kalliilta W204:ään ? Köyhät ajelee felicioilla yms. autoilla
Uskotaan siis että paineanturi on antautunut. Onkos täällä Pohjois-Karjalan/Etelä-Savon alueella foorumisteja joilla on intoa ja laitteita tällaista remppaa tehdä? Marmorin osalta epäilys työn hinnan ja laadun suhteesta kääntää jo muualle mutta täälläpäin koetut liikkeet ovat melko nihkeitä antamaan muita kuin "sen näkee sitten"-arvioita työn kestosta ja hinnasta ja välillä on säretty samalla muutakin..
Myös vinkkejä osaavasta pajasta otetaan vastaan
E: ja muistetaan vilkaista tosiaan se ulostulevan kylmäaineen määrä kun laitteistoa tyhjätään
Jos tossa nyt on hieman epäilystä aiemmasta diagnoosista niin dealerin empiiriset havainnot luulisi olevan riittävällä todennäköisyydellä tarpeeksi hyvä syy vaihtaa se anturi yhtään sen kummempia sipilöimättä.
Forumilaisia joilla on oma kalusto kylmästöinnin tyhjentämiseen ja tayttämiseen en osaa suositella ja harvassa lienevät. Jos itsellä ei ole työkaluja niin korjaamolla monesti on Vehon toimipisteet kannattaa kiertää jos on tarkka rahoistaan. Käytännössä lähes joka kerta on "veholla a$ioide$$a" tullut huono fiilis että hinnoittelu ja a$enne ei kohtaa. Nehän jotka ei ymmärrä yhtään mitään autoista rahoittaa vehon toiminnan. Toki sieltä voi uuden ostaa sellainen joka mersujen päälle ymmärtää mutta voihan sen uuden auton ostaa muualtakin kuin suomesta...
Tyhjennys ja täyttö ei paljoa maksa jos se on täysi systeemi ja sovit että hinta sovitetaan sen mukaan meneekö uutta kylmäainetta ja tarvitseeko vuotoa etsiä. Tyhjennys ja täyttö muutamia kymppejä ja anturin vaihto ei paljoa tee sekään.
Eiköhän siellä aineet ole pysynyt sisällä kuitenkin.
Oikein nuuka tarkistaa ITSE vielä anturin johdot ja liittimet ja mittaa että mitä se näyttää.
Onkos muissa mennyt antureita kuin 204?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Liittimet ja johdot on tarkastettu, mutta tarkastelu jäi melko pitkälti silmämääräiselle tasolle kun ei mistään löytynyt tarkkoja tietoja, mitä mittaustuloksia mistäkin pitäisi tulla..AK47 kirjoitti:
Oikein nuuka tarkistaa ITSE vielä anturin johdot ja liittimet ja mittaa että mitä se näyttää.
Onkos muissa mennyt antureita kuin 204?
Anturin puolelta en napojen numeroita tähän hätään muista mutta kahden navan välinen resistanssi oli yhdestä välistä 0,5 ohm, yhdestä 0,3 ohm ja yhdestä 0,1 ohm. Liittimen puolelta jännitteet olivat seuraavat:
1 - 3: 5V
1 - 2: 1V
2 - 3: 0V
Anturin piuhan ollessa irti ja auton käynnissä, pyöri flekti täysillä ja ilmastoinnin valo pysyi päällä (mutta kylmää ei tullut kabiiniin eikä putket kylmentyneet). Lisäksi hetken kuluttua hävisi myös ulkolämpötilatieto mittarilta. Mielenkiintoinen reaktio oli kyllä
Mihinkäs se talteenotto ja vanhan kylmäaineen toimitus jätteenkäsittelylaitokselle unohtui?AK47 kirjoitti: Tyhjennys ja täyttö ei paljoa maksa jos se on täysi systeemi ja sovit että hinta sovitetaan sen mukaan meneekö uutta kylmäainetta ja tarvitseeko vuotoa etsiä. Tyhjennys ja täyttö muutamia kymppejä ja anturin vaihto ei paljoa tee sekään.
Varmaan järkytyt nyt, mutta ne autohuoltoautomaatit on ihanhirveenkauheita (kuulemma itsensä pirun keksintö) ja ne puskee vanhan kylmäkaman takas sinne autoon. Öljyä ei pusketa, se on uutta mikä lisätään. Siksipä "huolto" voi olla talon sisäisestä hinnasta kustannukseltaan parista kympistä ylöspäin jos ei mene uutta kylmäainetta. Hinta on öljy plus koneen kuoletus. Tuommoisia koneita saa 500 käytettynä ja 1500 alkaen uutena. Ei siinä montaa "huoltoa" tarvi tehä kun on kone kuoletettu jos ottaa satasen sesonkiaikana.et kirjoitti:Mihinkäs se talteenotto ja vanhan kylmäaineen toimitus jätteenkäsittelylaitokselle unohtui?AK47 kirjoitti: Tyhjennys ja täyttö ei paljoa maksa jos se on täysi systeemi ja sovit että hinta sovitetaan sen mukaan meneekö uutta kylmäainetta ja tarvitseeko vuotoa etsiä. Tyhjennys ja täyttö muutamia kymppejä ja anturin vaihto ei paljoa tee sekään.
Käytännössä sieltä lähtee pikkuisen vettä pois (30-60min tyhjiö) ja tulee uutta öljyä jonninverran ja jos on pikkuisen vajunut kylmäaine niin se lisätään.
Kai sä ton nyt tiesit mutta noin yleiseksi tiedoksi maallikoille.
Siksipä joskus on useampi auto mennyt särki kun se kierrätyspönttö on kontaminoitunut yhdestä autosta (vaikka r12->r134a conversio liittimiä vaihtamalla ja osatäyttö tai eri öljyjen sekoitus). On kuulemma jossain italian ihmeessä polttoaineen jakotukissa samanlainen liitin kuin ilmastointiliitin hyvä keksintö italialaisilta. Tosin ne taitaa saada myytyä nuin enempi fiatteja ja kylmästöintihuoltolaitteita.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Itse ajan mieluummin niin halvalla kulkuvälineellä ettei syletä laittaa heti kuntoon kun vikaa ilmenee, enää vanhemmiten ei haittaa vaikka naapuri autosta kuinka persaukiseksi päättelee. No tämä menee turhan kauas aiheesta.En sanonutkaan tuon olevan kallis remontti mutta kun ei teetä _turhia_ töitä niin silloin köyhänkin on varaa ajaa autolla eikä felicialla
Tuosta remontista; anturi taisi olla jossain 70-80 euron nurkilla, vaihtotyö maksimissaan puoli tuntia ja lisäksi tyhjennys + täyttö joka esim. meillä 50 euroa.
Täytyyhän siellä olla, kun on vasta huollettu ja ennestäänkin oli vajausta vain 25 grammaa.Roisto kirjoitti:Varmaan osaava paja pystyy ensin katsomaan kylmästöintivehkeillä, että järjestelmässä on ainetta & painetta.
Tässä tapauksessahan on nyt sitten varmasti vika jossain muualla kun näin on keskusteltu, eli älkää missään tapauksessa luottako näihin etäarvioihin vaan tutkikaa ensin ja hutkikaa vasta sitten
Varmasti jollain mittauksilla voi todeta 100% varmasti että vika on anturissa, sitten kun ilmastointi on taas kunnossa voidaan määritellä että mikä on ollut turhaa työtä, vai jäikö se peräti tekemättä.
wiimax.fi
No, kun ei oo sun auton tarkempaa tyyppiä niin menee arvailuksi. Kompurassa on näköjään magneettikytkin, ainakin 200cdi mallissa joka lienee yleisin suomessa. Siskon 169 hajos kesällä tosta magneettikytkimestä. Onkos se tarkastettu? Niitä saa irrallaan ja ei tarvi välttämättä tyhjentää systeemiä. Mutta sisko vaihto koko kompuran kun sen sai saksasta 250 ja kytkin ois ollu jotain 70-80eur.Henheik kirjoitti:Liittimet ja johdot on tarkastettu, mutta tarkastelu jäi melko pitkälti silmämääräiselle tasolle kun ei mistään löytynyt tarkkoja tietoja, mitä mittaustuloksia mistäkin pitäisi tulla..AK47 kirjoitti:
Oikein nuuka tarkistaa ITSE vielä anturin johdot ja liittimet ja mittaa että mitä se näyttää.
Onkos muissa mennyt antureita kuin 204?
Anturin puolelta en napojen numeroita tähän hätään muista mutta kahden navan välinen resistanssi oli yhdestä välistä 0,5 ohm, yhdestä 0,3 ohm ja yhdestä 0,1 ohm. Liittimen puolelta jännitteet olivat seuraavat:
1 - 3: 5V
1 - 2: 1V
2 - 3: 0V
Anturin piuhan ollessa irti ja auton käynnissä, pyöri flekti täysillä ja ilmastoinnin valo pysyi päällä (mutta kylmää ei tullut kabiiniin eikä putket kylmentyneet). Lisäksi hetken kuluttua hävisi myös ulkolämpötilatieto mittarilta. Mielenkiintoinen reaktio oli kyllä
En löytänyt epcstä osanumeroa paineanturille. Wississä siitä oli kuva olikos toi b12 se osa ja expansio venttiilin näköisessä palikassa kiinni.
Mittausohjetta en nopeesti löytänyt. Rupes hirveesti just nukuttamaan ja nyt ei jaksa katella tarkemmin.
Mutta mutta se star tyyppi vois katella saako pakko-ohjattua kompuran magn kytkintä. Esim w202 saa mutta tossa 169 oli semmoinen star valikko etten löytänyt magneettikytkimen ohjaukselle valikkoa mistään. 204 en oo ilmastointia katellut itse, liekkö siellä pakko ohjaus jossain....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Ei saisi olettaa että kaikki mersut on samanlaisia. Ehkä tässä voi olettaa että kyseessä on vanhin mahdollinen 204 ja se 200 CDI kun se sopii meille persaukisille keskivertofoorumilaisille mutta kaikissa 204:ssa ei kuitenkaan magneettikytkintä ole. Olisi hyvä jos autosta kerrottaisiin sen verran tietoja ettei näitä tarvii arvailla.
Niin 200cdi on tosiaan kyseessä eli tyyppi 204.207
Pitäisiköhän tuon hihnapyörän keskiön siis olla seis kun ilmastointi ei ole päällä? Vai missä välissä se kytkin on? Mielestäni olen nähnyt sen pyörivän jatkuvasti ja ajatellut siinä olevan säätyvä kompura Pitänee katsoa tarkemmin.. Tässä vaiheessa usko ja toivo on kuitenkin paineanturiin liittyvissä tekijöissä kun se kerta vain 0bar tietoa antaa
EPC:stä löytyi runkonumerolla seuraavan koodin omaava anturi: A211 000 02 83
Pitäisiköhän tuon hihnapyörän keskiön siis olla seis kun ilmastointi ei ole päällä? Vai missä välissä se kytkin on? Mielestäni olen nähnyt sen pyörivän jatkuvasti ja ajatellut siinä olevan säätyvä kompura Pitänee katsoa tarkemmin.. Tässä vaiheessa usko ja toivo on kuitenkin paineanturiin liittyvissä tekijöissä kun se kerta vain 0bar tietoa antaa
EPC:stä löytyi runkonumerolla seuraavan koodin omaava anturi: A211 000 02 83
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Onkos siellä paineanteron alla neulaventtiili? Ei tarvittis ehkä tyhjennellä ja täytellä erikseen sen vaihdossa.. Jotta se anturin sisältämä hiiren pierasu ilmakehään sitä avatessa olis hyväksyttävissä rajoissa. Enemmän suhahtaa jo huoltoliittimistä.
Niin ja onhan vikakoodit myös kuitattu pois? Volkkari ei ainakaan alkanu pöhisemään ennen muistin tyhjennystä.
Niin ja onhan vikakoodit myös kuitattu pois? Volkkari ei ainakaan alkanu pöhisemään ennen muistin tyhjennystä.
Viimeksi muokannut Easy Rider, 10.8.2016 1:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
En tiedä minkä tyyppinen kompura on kyseessä, mutta säätötilavuuksiset pyörii koko ajan. Niissä on joko magneettikytkimen näköinen jousilevykytkin tai joku perämoottorin potkurinnaulaan verrattavissa oleva mekaaninen "sulake", joka luistaa tai rikkoutuu kompuran mahdollisesti leikatessa jumiin.Henheik kirjoitti:Niin 200cdi on tosiaan kyseessä eli tyyppi 204.207
Pitäisiköhän tuon hihnapyörän keskiön siis olla seis kun ilmastointi ei ole päällä? Vai missä välissä se kytkin on? Mielestäni olen nähnyt sen pyörivän jatkuvasti ja ajatellut siinä olevan säätyvä kompura
Jos se mööpeli pyörii koko ajan, on oletusarvona säätötilavuuspumppu, joka ei vain ala nostamaan tuottoa kun järjestelmä havaitsee vian. Sähkökytkimellä oleva kompura ei virkanne mitään vikatilassa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Osaisikos tätä joku sanoa varmuudella? Neulaventtiili olisi hyvä homma, mutta mikäli sitä ei olekaan niin silloin on hiirellä pidätysongelmiaEasy Rider kirjoitti:Onkos siellä paineanteron alla neulaventtiili? Ei tarvittis ehkä tyhjennellä ja täytellä erikseen sen vaihdossa.. Jotta se anturin sisältämä hiiren pierasu ilmakehään sitä avatessa olis hyväksyttävissä rajoissa. Enemmän suhahtaa jo huoltoliittimistä.
Niin ja onhan vikakoodit myös kuitattu pois? Volkkari ei ainakaan alkanu pöhisemään ennen muistin tyhjennystä.
Ja koodit nollattiin, sillä ei ollut vaikutusta. Tosin täytön jälkeenkin laite toimi silloin tällöin eli koodien takia tämä ei taida edes jumiin mennä, ainakaan tämän asian suhteen..?
Diileri sen tuolla kertoi aiemmin ja hän on mersukorjaamolla töissä.Henheik kirjoitti: Osaisikos tätä joku sanoa varmuudella.?
dealer kirjoitti: Tuosta remontista; anturi taisi olla jossain 70-80 euron nurkilla, vaihtotyö maksimissaan puoli tuntia ja lisäksi tyhjennys + täyttö joka esim. meillä 50 euroa.