Sininen savu om603

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Sininen savu om603

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Sainpas lämppärin puhaltimen hetkeksi hiljasemmaksi, niin eikös iskeny seuraava vaiva taustapeiliin. Elieli, kiihdyttelin tuossa huvikseni lusikka pohjassa päivänä muutamana. Sitten kotiin tullessa huomaan, että pakarista pukkaa ikävän sinertävää sauhua normaalin harmaan sijaan. Mikähän siellä nyt on ottanut nokkaansa yhdestä reippaasta kiihdytyksestä? Ainakin tyhjäkäynnillä polttaa öljyä, ajokierroksilla en osaa sanoa. Pumppua on kopeloitu sen minkä vakiosta saa ruuvamalla irti.

Jos se olis kannentiivistevika, niin miten tuon voisi varmistaa? Toinen helposti vaihdettava on tietysti ahdin, mites sen kunto selviää parraiten? Tuo kansipahvi tai ahdin on vielä järjen rajoissa tehtävissä rahallisesti, muuten täytyy kattella vaiks leveekantista vaihtokonetta.

Kandeeko muuten irtonainen kansi aina koeponnistaa ja suoruus kahtoa? Vai pahvi liimalla kiinni ja toivoo parasta?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kuis käpristynny ja rikki menny venttiilinkortonki yleensä nuin niinkö näkyvästi ääntelee? :? Imulla käryyttää ahdoilla ei.

Kuten ehkä turbokin tai kansinahka..


Aina kun varsinkin vanhemman alukannen riipasee irti on järkeenkäypää plaanata ja pinnistää, vaikkei ois keittäny. Vaikka kansi ei olis kiero, on yleensä syöpymää ja muuta kiharaa. Lätsävelho moottorihiomolla voi myös syynätä suoraan vian ponnaamatta, paikasta josta ei äkkää vilkastakkaan.

Säästyy ehkä turhat rahat, vaikka remppa lompuukia voikin koetella.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Kiits, Helppo Ajuri. Noinhan se varmaan ois fiksua. Rempattu vaihtokansi vois tulla tietty kysimykseen, ajeleehan tolla nyt hetken noineen mut ei saata kehata pitkään sauhutella.

Niin tosiaan venakumithan on viel yks mahollisuus. Ohjurit nyt tuskin menee kerrasta, mut kumi saattais niin tehdäkin.

Kansivaivaan saattais kallistua sikälikin kun tuo hukkaa liemet paisarista jonkun ajan kuluessa. Valuttaa auton alle pakosarjan puolelta jostain, luulisin letkusta. Nytkin tais olla aika tyhjä kun tää äksidentti eskaloitui. Eli olis ehken piässy kiehahtamaan.

Prkl, kun ei 600 Megametriä kestä ilman koneremppaa..
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Missäs kunnossa on ilimanputsari? Vetää henkeensä öljysumua, jollei ilimaa saa..

Edit Voihan johtua esim että saa ilmaa naftan sekaan..
Viimeksi muokannut potox, 18.10.2016 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Täytyy kattoo, mut ei kai mun tuurilla oo noin heleppo korjaus.
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Ilmanputsari huollettu, eli maahiset ja rotat siivottu pois. Eipä ollu varsin tunkkanen siis. Eilettäin ei etes savutellu pahasti, mutta tänään sit taas. Vaikuttais vähän tosiaan siltä, että tyhjäkäynnillä keröö öljyä johonkin ja rupee sit polttamaan kun kierrokset nousee. Liikennevaloissa aika kiusallista kun perässähiihtäjä peittyy savuverhoon. Voimasavua joo...

Ahdin ja kansiremppa kustantaa kyl sen verta palio et vois olla viisasta vissiin hankkia kohtuullisesti rullattu kuningasmotori tuonne.

Ellei kellään oo valmiiks rempattua kantta evukkaasti ylimääräisenä? Koneen kuve näyttäis olevan kannen alapuolelta kostunut, et pahvivaivaan tää taitaa kallistua. Venakopan tiiviste on hiljan vaihdettu.
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Taas hutkittu, tosin vähän eri kohdetta vaihteeks. Laatikon ölpänvaihto tuli käpisteltyä, mukavan simppeli homma niingo moni muukin satalankun huoltotoimi. Uuret jäpäkämmät vieterit 2-3 vaihteelle tuuppasin sisään, äkkiseltään parempaan suuntaan meni. Ekaks män liikaa lientä, joten jouduin imasemaan tikun reijästä muutaman desin pois. Sekään ei vaatinu mitn noitatohtorin koulutusta.

Mosan kylki pakosarjan puolelta etupäästä on kyllä mustan kullan peitossa, että jotain tarvii koht tehrä. Ei taida enää ajamalla korjaantua.
geoman
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2005 12:43

Viesti Kirjoittaja geoman »

Tuo jousen vaihto on varmasti hyvä. Tarkistappa vielä kaasuvivustosta apumiehn puolelta vaihdelaatikolle lähtevä "Bowden"-kaapeli. Kiristä siitä ainakin löysät pois niin vaihtokohtien kierrosluvut nousevat. Vaihdot tapahtuu nätimmin esim. reippaasti kiihdytettäessä vaihto 2-3 tapahtuu kierrosluvun ollessa esim. 4500 rpm.

Kiristäminen tapahtuu 1991 vm:ssa pidentämällä venttiilikopan ylikulkevaa tankoa - pidennä vain 2-4 mm kerralla.
VW Golf Plus 2.0 DSG vm. 2011
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Tjaa, ei minulla mee turbodeessä (722.3** loota) mitään keppejä tahi varppeja venakopan yli, onneks. Kuskin puolen kikkivaijeri on omasta mielestä sopivalle viritetty, kolmos-nelos -väli on ehkä turhan "nopee" pintakaasulla tormuuttaessa, mutta ei taida paremmaks tulla kun tuota pumppua on käpälöity. Alipainemodulaattori on kiännetty maksimiin. Loota on siis kaikenkaikkiaan ihan ok käytökseltään, mitä nyt aika hidas reagoimaan. Osin tietty johtuu etukammiokoneen ominaisuudesta.
geoman
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2005 12:43

Viesti Kirjoittaja geoman »

Minulla on 300 D laatikko 722.415.
Nyt antamani tieto voi olla väärää: Kick Down toimii kaasupolkimessa olevalla katkaisijlla. Tuo kaapeli on Bowdwn-kaapeli ja sitä kiristämällä vaihtokohdat nousee ja löysäämällä laskee. Oikea säätö on, että siinä ei ole löysää. Kun säädät kaapelien kireämmälle muuttuu myös vaihdelaatikon kyljessä olevan mokkulan paine ja vaihdot tulevat hieman kovemmiksi. Mokkulan alipaine riippuu kaasupolkimen asennosta.
VW Golf Plus 2.0 DSG vm. 2011
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Mulla vapari om603 meni kansipahvi ja kannessa oli ainakin yksi halkeema tai hiusmurtuma. Oireina oli käynnistyksenjälkeinen kauhea savuttaminen ekan kilometrin ajan kunnes kone oli kerran työpäivän jälkeen jumissa. Pytty oli täynnä vettä. Tyhmänä myin silloin eteenpäin pilkkahintaan kun olin kannen irrottanut.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Niin tuleeko savua vai kuitenkin höyryä? :roll:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Kyl olisin taipuvainen näkemään sen savuna. Sinertävä väri erottuu kyl normaalista vesihöyrystä. Löytyi tuolta myynti-ilmoista käytetty ja huollettu hattu tohon lohkon piälle, et jospas sillä ja uudella pahvilla helpottais tähän vaivaan. Uudet pultit tietysti kans.
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Nonni, tuli viis päivää taikinoitu tähdellisen parissa ja ainakin näpit tuli mustaks. Välillä pesin kyllä.

Vappaasti hengittävän kansi laskeutui ihan nätisti tuohon lähes neitseellisen (544 Mm) alakerran niskaan. Uskalsin huoleti niputtaa kun hoonausjäljet näkyi keskimmäisissä silintereissä. Vähän kyllä olis houkuttanut kurkata päätypytytkin, mutta kääntelepä siinä kampirautaa kun nokkapylpyrä retkottaa ilman vartta kettinkiin köytettynä.

Pahvi tuli kupariliimalla kauttaaltaan hölvättyä ja näköjään suihkuttelin jiähytysvesjkiertoonkin kun paisarissa kimaltelee.

Uusia filttereitä sinne ja tänne, jotta nyt ei ahista sen vertaa ilma- kuin polttonestevirtaustakaan.

Pari akullista virtaa piti tuhlata ennenko kaikki kuus mukia heräs henkiin. Mikrosekunnin ehti persnahkaa jo kylmätä, että jäiköhän sittenkin kalsarit johonkin imuläpeen kun ei ensihörähdyksien jälkeen luvannut pitkään aikaan.

Parit noitumat taisin päästää uuden jakoketjun kirraimen heittäydyttyä yhteistyöhaluttomaksi seuraamaan oikiaa jengaa. Kiristimen mukana ei tullut edes uutta tiivistettä vaikka kuvassa olikin. Vanhastakin oli rinkula karannut ties milloin.

Mylly käydä kalkattaa nyt omaan korvaan terävän tasaisesti, mahdollisesti jopa paremmin kuin ennen remppaa. Ölpänpaine nakottaa tapissa het joutokäynnillä ainakin viileellä koneella 10w-30 -liemellä. Vielä en tosin käyttänyt kuumaksi, että tippuuko kovasti. Ennen remppaa 1,5 kilossa huiteli kuumana ja vähän epäilen olisko kettinkikiristimen puuttuva tiiviste hukannut osan paineista ja voiteluaineista markille. Uus lätsä on kuulemma 5 tkm sitten oikaistu jolloin kumit uusittu, istukat läpätty ja nostajat uusittu. Pakovenoja vertaillessa väite mahtaa pitää paikkansa, poisotetussa hatussa on yyberpaksut tervat lautasen päällä. Paisariin ei kerää painetta enää.

Niin, entäs se käry nyt sitten, kysytte siellä kuorossa.

Tästä en vielä pistä päätäni vadille tahi pölkylle, mutta ei sauhu ainakaan lisääntynyt. Solmu oli ainakin niin sisäisesti, kuin ulkoisestikin ryjän peitossa. Sisällä kyllä tuoreempaa juoksevaa öljaa, mutta vähän liikaa omaan makuun. Joko kannesta on huohottanut imupuolelle (tod. näk.) tai sitten itse hyrskytin on varsin väljä. Eikös tällöin ahtopaineen noustessa öljy painu turbiinin puolelle joka käryää? Olettamus on nyt ainakin se ettei venttiileiltä tai alakerrasta tule öljyä sanottavissa määrin.

Ahtimen akseli tuntui sormiin ihan buenolta, pieni klappi sivusuunnassa, pitkittäistä ehkä aavistus joka voi olla ihan harhaakin tai tottumattomuutta käpistelyyn. Hyrrän kelaamat kierrokset huomioon ottaen tuli mieleen päivittää koko kapistus tälle vuosituhannelle. Kernaasti saisi olla "tökkää-ja-pelaa" -variantti tästä aiheesta. Aavistuksen isompi kelpais kyllä, mutta ensisijaisesti herkästi heräävä vakiopumpulle piisava menis tässä parraiten.
Kemppiliimasulkeiset suoritan mieluummin muihin harrastevärkkeihin. Vielä tässä vaiheessa ainakin. Onko raadilla suositella jotain?

Ihan ihmisen tehtävissä oleva remppa ja jopa mukava, mut aikaa tuppaa kulumaan. Pyrin tekemään huolella, vaikka verkkasemminkin. Vtuttaa napata kansi uudestaan veks jonkun pikku unehduksen tähen.

Märimmissä visioissa siintää kyl jo kunkkukoneen lusikoiminen kattilahuoneeseen. Sen vois huoltaa tossa motoripukissa vimpan piälle vuotamattomaks eikä toinna kaksinkerroin mutkalla vaihella millon mitäkin tiipparia. Sit joskus.

Tämmöstä täl kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29269
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

...kääntelepä siinä kampirautaa kun nokkapylpyrä retkottaa ilman vartta kettinkiin köytettynä
Ei mitenkään kannata jättää nokkapyörää remonttia haittaamaan ketjuun. Ottaa pois ja pudottaa ketjun alas.
Jos alakertaa haluaa pyöritellä kaveri pitää käsin ketjua sopivasti tiukalla ettei se lysmäänny mihinkään väliin, ja pitää muistaa että pyörittää alakertaa kaksi kierrosta samaan suuntaan tai yhden sinne ja myös toisen tänne, muuten on pumppu remontin jälkeen kierroksen pielessä.
wiimax.fi
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Eipä tullu ees mielipuoleen tommonen vaihtoehto. Ens kerralla sitten. Tokikaan tuo ei huoltoa häirinny nytkään muuten. No vähän tosin arvelutti, et menikö jako sekaisin pumpulta kun naputtelin nokkapyörän irti ja pumpun pyörän vuoristorata ja alipainelutkun jousi veti löysät pois. Ei näköjään hypännyt kuitenkaan.

Tänään tuli rullailtua kone kuumaks, öljynpaineet samat kuin ennenkin. Koneen ääni on nyt piirun verran erilainen, johtuisko noista erilaisista etukammioista sitten. Savutus näyttäis lakanneen aika hyvin.

Vielä vaan tuo jaksaa tietyillä kierroksilla rämistä, seuraavaksi sen selätystä. Vaihtoehdot on enää oikeastaan tandem- tai alipainepumppu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”