Korean Letukka kestotestissä
Korean Letukka kestotestissä
Pari viikkoa sitten toin lavetilla ilmaisen auton pihaan ja ajatuksena olisi laittaa siitä vähän käyttökokemuksia näille sivuille.
Kyseessä on "Korean Letukka" eli Chevrolet/Daewoo Kalos 1,2 2005 97 tkm. Auton edellinen iäkäs omistaja luopui ilmaiseksi autostaan, koska halusi mieluummin lahjoittaa auton, koska toisena vaihtoehtona olisi ollut auton romutus. Sehän sopi minulle, koska aina kakkosautolle on tarvetta ja vakuutusmaksut kun ovat mopovakuutusta edullisemmat eli 160 e/v.
Toin auton tosiaan lavetilla pihaan, koska jarrut olivat päässeet vähäisen käytön vuoksi jumittamaan. Helmikuussa auto oli katsastettu ja sen jälkeen oli mittariin kertynyt vain 900 km.
Letukka on toiselta omistajalta, sillä on täydellinen merkkihuollon huoltokirja, se on uutena ruostesuojattu, mukaan tuli vanhat talvirenkaat ja ilmastointikin toimii.
Puskureissa ja kyljissä oli jonkin verran parkkipaikkanaarmuja ja kolhuja, mutta ne sai myllyttämällä ja kilikali-maalilla siistittyä. Toisessa takaovessa oli vähän reilumpaa ruostealkua ilmeisestä kolhusta, mutta senkin sain siistittyä. Sisäpuolinen putsaus tekstiili-imurilla, auton pesu ja vahaus, niin jo näytti Letukka siistiltä.
Huoltokirjan merkintöjen mukaan nokkahihna on juuri vaihdettu ja autoon on laitettu eteen uudet alatukivarret. Valitettavasti turvatyynyn valo oli alkanut palamaan viime kesänä.
Jarruja tutkiessani ilmeni, että oikea etujarru laahasi, joten sitä herkistelemään. Kahteen kertaan purin ja kokosin jarrut, mutta edelleen levy lämpeni liikaa. Annoin vaimolle luvan ajaa autolla "pientä ajoa kylällä", koska tunnetusti hänellä eivät autojen moottorit karstoitu eikä jarrut ala käytön puutteessa laahaamaan. Ja niinhän siinä kävi, että yhden viikonlopun ajojen jälkeen jarrut eivät laahaa! Tilasin kuitenkin Saksasta eteen levyt, palat ja satulat hurjaan 200 e hintaan kotiin tuotuna.
Turvatyynyn valo jäi sitkeästi palamaan, vaikka kuinka penkkien alla liittimiä putsasin. Yleistestereillä ei tunnu pääsevän näihin turvatyynysysteemeihin kiinni ja toimiva testeri Kiinasta tilattuna olisi maksanut vajaa 200 e, joten Letukka Delta Autoon testerin päähän. Tuloksena oli, että kuljettajan penkissä olevan sivuturvatyynyn resistanni oli ollut joskus liian suuri. Kuntoon tuntui tulevan, kun ei enää jää valo palaamaan. Kuskin penkin alta olin jo aiemmin löytänyt ensiapulaukun, joten sillä ja penkin siirtelyllä lienee ollut osuutta asiaan.
Sitten vielä yksi vika/ominaisuus. Kun Letukalla ajaa terävään monttuun tai asfaltin halkeamaan, niin oikealta edestä kuuluu kolahdus. Viime rassausmiitissä nostin auton ylös, mutta kaikki nivelet olivat jämäkät eikä moottorin kiinnityksessäkään tuntunut olevan väljää. Epäilin iskarien olevan lopussa, joten käytin autoa katsastuskonttorilla iskaritestissä; kaikki neljä iskaria ovat mainiossa kunnossa, oli vastaus.
Onneksi konttorilla ei ollut kiirettä, joten jatkoimme kaksistaan väljän nivelen etsintää. Siinä kun autoa eturenkaat "ravistimella" hytkytettiin, niin selvisi klapin tulevan oikeasta alapallonivelestä tai siltä suunnalta. Alatukivarrethan oli Delta Autossa vaihdettu helmikuussa, joten aikaa vain ilmaisen auton takuukorjaukseen tilaamaan. Autoa korjaamolle viedessä ilmeni, että onkin vähän ruuhkaa eikä autoa saada heti varattuna aikana työn alle. Sanoin, että jään odottamaan, koska en tästä kyllä lähde kotiinkaan kävelemään. Tunti meni ja auto oli saatu kuntoon. Letukassa on alapallo kahdella pultilla kiinni tukivarressa ja ko pultit olivat jääneet löysälle. No, sattuuhan sitä. Pääasia on, että nyt ei kopsahda montuissa mistään suunnasta.
Tästä alkaa meidän Letukan taival koirien kuskausautona ja saa nähdä miten kestää? Bensaa tulee varmasti menemään rouvan ajotavan tuntien, koska 1,2 litran "isolohkosta" otetaan varmasti kaikki tehot irti joka kiihdytyksessä, mutta bensaahan saa huoltoasemalta. Seuraava katsastus olisi helmikuun lopussa 2017, joten sinne asti pitäisi ainakin päästä.
Kyseessä on "Korean Letukka" eli Chevrolet/Daewoo Kalos 1,2 2005 97 tkm. Auton edellinen iäkäs omistaja luopui ilmaiseksi autostaan, koska halusi mieluummin lahjoittaa auton, koska toisena vaihtoehtona olisi ollut auton romutus. Sehän sopi minulle, koska aina kakkosautolle on tarvetta ja vakuutusmaksut kun ovat mopovakuutusta edullisemmat eli 160 e/v.
Toin auton tosiaan lavetilla pihaan, koska jarrut olivat päässeet vähäisen käytön vuoksi jumittamaan. Helmikuussa auto oli katsastettu ja sen jälkeen oli mittariin kertynyt vain 900 km.
Letukka on toiselta omistajalta, sillä on täydellinen merkkihuollon huoltokirja, se on uutena ruostesuojattu, mukaan tuli vanhat talvirenkaat ja ilmastointikin toimii.
Puskureissa ja kyljissä oli jonkin verran parkkipaikkanaarmuja ja kolhuja, mutta ne sai myllyttämällä ja kilikali-maalilla siistittyä. Toisessa takaovessa oli vähän reilumpaa ruostealkua ilmeisestä kolhusta, mutta senkin sain siistittyä. Sisäpuolinen putsaus tekstiili-imurilla, auton pesu ja vahaus, niin jo näytti Letukka siistiltä.
Huoltokirjan merkintöjen mukaan nokkahihna on juuri vaihdettu ja autoon on laitettu eteen uudet alatukivarret. Valitettavasti turvatyynyn valo oli alkanut palamaan viime kesänä.
Jarruja tutkiessani ilmeni, että oikea etujarru laahasi, joten sitä herkistelemään. Kahteen kertaan purin ja kokosin jarrut, mutta edelleen levy lämpeni liikaa. Annoin vaimolle luvan ajaa autolla "pientä ajoa kylällä", koska tunnetusti hänellä eivät autojen moottorit karstoitu eikä jarrut ala käytön puutteessa laahaamaan. Ja niinhän siinä kävi, että yhden viikonlopun ajojen jälkeen jarrut eivät laahaa! Tilasin kuitenkin Saksasta eteen levyt, palat ja satulat hurjaan 200 e hintaan kotiin tuotuna.
Turvatyynyn valo jäi sitkeästi palamaan, vaikka kuinka penkkien alla liittimiä putsasin. Yleistestereillä ei tunnu pääsevän näihin turvatyynysysteemeihin kiinni ja toimiva testeri Kiinasta tilattuna olisi maksanut vajaa 200 e, joten Letukka Delta Autoon testerin päähän. Tuloksena oli, että kuljettajan penkissä olevan sivuturvatyynyn resistanni oli ollut joskus liian suuri. Kuntoon tuntui tulevan, kun ei enää jää valo palaamaan. Kuskin penkin alta olin jo aiemmin löytänyt ensiapulaukun, joten sillä ja penkin siirtelyllä lienee ollut osuutta asiaan.
Sitten vielä yksi vika/ominaisuus. Kun Letukalla ajaa terävään monttuun tai asfaltin halkeamaan, niin oikealta edestä kuuluu kolahdus. Viime rassausmiitissä nostin auton ylös, mutta kaikki nivelet olivat jämäkät eikä moottorin kiinnityksessäkään tuntunut olevan väljää. Epäilin iskarien olevan lopussa, joten käytin autoa katsastuskonttorilla iskaritestissä; kaikki neljä iskaria ovat mainiossa kunnossa, oli vastaus.
Onneksi konttorilla ei ollut kiirettä, joten jatkoimme kaksistaan väljän nivelen etsintää. Siinä kun autoa eturenkaat "ravistimella" hytkytettiin, niin selvisi klapin tulevan oikeasta alapallonivelestä tai siltä suunnalta. Alatukivarrethan oli Delta Autossa vaihdettu helmikuussa, joten aikaa vain ilmaisen auton takuukorjaukseen tilaamaan. Autoa korjaamolle viedessä ilmeni, että onkin vähän ruuhkaa eikä autoa saada heti varattuna aikana työn alle. Sanoin, että jään odottamaan, koska en tästä kyllä lähde kotiinkaan kävelemään. Tunti meni ja auto oli saatu kuntoon. Letukassa on alapallo kahdella pultilla kiinni tukivarressa ja ko pultit olivat jääneet löysälle. No, sattuuhan sitä. Pääasia on, että nyt ei kopsahda montuissa mistään suunnasta.
Tästä alkaa meidän Letukan taival koirien kuskausautona ja saa nähdä miten kestää? Bensaa tulee varmasti menemään rouvan ajotavan tuntien, koska 1,2 litran "isolohkosta" otetaan varmasti kaikki tehot irti joka kiihdytyksessä, mutta bensaahan saa huoltoasemalta. Seuraava katsastus olisi helmikuun lopussa 2017, joten sinne asti pitäisi ainakin päästä.
Sehän on hyvä kuulla, että on jotenkin kestänyt. No, aika näyttää, mutta ihmeen mukavalta kinneriltä vaikuttaa pikkuajoon.
Uskoisin, että meidän rouva kun Crocsit jalassa läppää koko ajan lattiaan survoo, niin siinä ei edes 7 litraa satasella riitä.
Tuolla meidän ns ykkösautolla minä saan juuri ja juuri menemään 5 litraa satasella ja rouvalla ei tahdo kuusikaan riittää.
Uskoisin, että meidän rouva kun Crocsit jalassa läppää koko ajan lattiaan survoo, niin siinä ei edes 7 litraa satasella riitä.
Tuolla meidän ns ykkösautolla minä saan juuri ja juuri menemään 5 litraa satasella ja rouvalla ei tahdo kuusikaan riittää.
Tuohan kuullostaa samalta kuin kesä-ässällä ajelu. Lappu lattiassa pitää mennä koko ajan mutta paikat kestää. Kauan eläköön alimitoitettu teho 

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus

W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Koska vaimo oli saanut jarruteltua jarrut vetreiksi, niin kävin eilen näyttämässä Letukalle moottoritietä eli lappu lattiaan ja katsotaan mitä tapahtuu? Nelosella sain kelattua vauhdin sataan ja viitosta silmään ja yllätys oli suuri, koska nopeusmittari alkoi tasaisen tappavaan, mutta rauhalliseen tahtiin nousta saavuttaen sittenkin maagisen 130 nopeuden. Toinen yllätys oli, että Letukka pysyi ongelmitta jopa kaistaviivojen välissä. Äänimaailma auton sisällä oli odotuksien mukainen eli Letukka sai myös ääntä aikaiseksi.
Annoin vaimolle illalla luvan, että nyt saa Letukalla käydä lähikaupungeissa kääntymässä, jotta saadaan moottorin vähäiset pollet kutsuttua takaisin laitumelta ja koneen hengitystiet vähitellen auki.
Jotenkin tuli meidän vanha Datsun Cherry mieleen, jossa oli myös 1,2 litran isolohko. Äänimaailma oli vähintään samaa tasoa auton sisällä, mutta kulkupuoli oli kyllä Cherryssä kunnossa. Vaimolla on edelleen voimassa oleva iltapäiväruuhkan reittiennätys isolta kirkolta kotiin. Motarin vasenta kaistaa oli kuulemma tultu valoja vilkutellen, kun kaiken maailman papparaiset olivat olleet tientukkona. Kaikki oli ottettu koneesta irti, koska muka kiire oli ollut ja oli ehditty, mutta syytä en enää muista.
Annoin vaimolle illalla luvan, että nyt saa Letukalla käydä lähikaupungeissa kääntymässä, jotta saadaan moottorin vähäiset pollet kutsuttua takaisin laitumelta ja koneen hengitystiet vähitellen auki.
Jotenkin tuli meidän vanha Datsun Cherry mieleen, jossa oli myös 1,2 litran isolohko. Äänimaailma oli vähintään samaa tasoa auton sisällä, mutta kulkupuoli oli kyllä Cherryssä kunnossa. Vaimolla on edelleen voimassa oleva iltapäiväruuhkan reittiennätys isolta kirkolta kotiin. Motarin vasenta kaistaa oli kuulemma tultu valoja vilkutellen, kun kaiken maailman papparaiset olivat olleet tientukkona. Kaikki oli ottettu koneesta irti, koska muka kiire oli ollut ja oli ehditty, mutta syytä en enää muista.
Tähän taitaa passata Opelin osat moneen paikkaan? Toinen veljmies on ajellut varmaan 100tkm tämmösellä ja ei ole juurikaan ongelmia ollut. Öljynsuodatin on ollut ainoa missä joutuu olemaan tarkka. Taitavat tarjota kahta eri versiota ja vain toinen sopii?
Ei huono ajettava kun huomioi auton kokoluokan.
Ei huono ajettava kun huomioi auton kokoluokan.
Niin taitaa olla Opelin tekniikkaa ainakin moottori ja vaihteisto. Öljynsuodatin on todella pieni ja öljyäkään ei ole kuin hieman yli 3 litraa, joten kannattanee vaihtaa öljyt ajoissa. Edellinen omistaja oli käyttänyt Letukkaa tunnollisesti huollossa joka vuosi, vaikka ajomäärät jäivät vuodessa aika vähiin. Sitkeän tuntuinen kone tuo 1,2 tuntuu olevan. Tasamaalla menee nätisti reilua 60 kmh vitosella, mutta ei kerrota vaimolle. Antaa hänen laulattaa konetta, niin ei laukea ainakaan vedättämiseen.
Tähän asti minulla on ollut ennakkoasenteita näihin korealaisiin, mutta näiden muutaman viikon aikana ovat asenteet jo vähän muuttuneet. Aika näyttää miten Letukka meillä kestää. Kaikenhan saa rikki, jos oikein yrittää, mutta koetetaan nyt pitää ilmaista autoa asiallisesti.
Tähän asti minulla on ollut ennakkoasenteita näihin korealaisiin, mutta näiden muutaman viikon aikana ovat asenteet jo vähän muuttuneet. Aika näyttää miten Letukka meillä kestää. Kaikenhan saa rikki, jos oikein yrittää, mutta koetetaan nyt pitää ilmaista autoa asiallisesti.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Äiti-muori on kurvaillut jo pari vuotta kalossilla, tykkää vieläkin eikä ole tarvinnut katua ostosta... Ainut remontti ollut kun pakoputki meni poikki, olisiko ottanut johonkin kantoon kiinni marjareissulla 

...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mie sain litrasen Mikran ja turbotin sen.ltm kirjoitti: koetetaan nyt pitää ilmaista autoa asiallisesti.

Auto kustansi 0 eur, kunnostus 60 eur, turbotus 100 eur miinus kaljakori. DIY-turbosarjan möin 120 eur ja rattaat 100 eur. Nappikauppaa mutta suunta oikea.

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tänään toi lähetti Saksasta paketin pihaan. Sisältä löytyivät Textarin (?) levyt ja palat sekä siistin näköiset satulat, liukutappien kumit ja jarruletkun kuparitiivisteet. Vanhoja satuloita ei tällä kertaa tarvitse palauttaa. Asennus siirtyy parilla viikolla eteenpäin.
Letukalla on ajettu kohta 400 km eikä uusia ongelmia ole ilmennyt.

Letukalla on ajettu kohta 400 km eikä uusia ongelmia ole ilmennyt.

Niin ovat, kun auton omapaino on "hurjat" 1000 kg. Suunnittelijoilla lienee ollut hyllyssä vain yhtä laatua levyjä (mm Opel Ascona 81-), jotka piti sovittaa tähän autoon. Takana olevia rumpujarruja ei juurikaan tarvita Letukan pysäyttämiseen ja siitä muodostuu ongelma; ovat helposti jumissa tai heikkotehoiset. Täytyy vielä korostaa rouvalle jarrujen reipasta käyttöä, niin takanakin toivottavasti tapahtuu jotain.
Tänään sain rassaustallin mini miitissä vihdoin vaihdettua eteen satulat, levyt ja palat. Helppoa oli asennus, kun sai lämpimässä tallissa nosturin päällä uusia osia asentaa. Kyllä nyt letukka pysähtyy!

Nosturilla kun kerran oltiin, niin saatiin vihdoin selvyys mistä pakoputki "tsupsuttaa"? Aikaisemmin sitä oli jo rassausmiitissä etsitty, mutta nyt vuoto paikantui haitarijatkokseen. Täytyy laittaa se vielä amis-patentilla kuntoon ja katsoo sitten helmikuun suikkalakki käynnin jälkeen korjataanko pysyvämmin. Vähän on hankalassa kohtaa suoraan öljypohjan alla. On muuten aika tiivis kone, kun alkaa öljypohja olla ruosteessa.
Letukalla on nyt ajettu reilu 2000 km ja bensaa on palanut arviolta 7-8 l sadalla. Varmasti menee matka-ajossa vähemmälläkin, mutta litra sinne tai tänne ei maata kaada.
Kävin tuossa reilu viikko sitten isolla kirkolla kääntymässä. Motarilla sai pidettyä mukavaa 110 matkavauhtia ilman sen ihmeenpää kaasupolkimen survomista. Lienee rouva saanut kutsuttua laitumelta konepellin alle kaikki viimeisetkin pollet.

Nosturilla kun kerran oltiin, niin saatiin vihdoin selvyys mistä pakoputki "tsupsuttaa"? Aikaisemmin sitä oli jo rassausmiitissä etsitty, mutta nyt vuoto paikantui haitarijatkokseen. Täytyy laittaa se vielä amis-patentilla kuntoon ja katsoo sitten helmikuun suikkalakki käynnin jälkeen korjataanko pysyvämmin. Vähän on hankalassa kohtaa suoraan öljypohjan alla. On muuten aika tiivis kone, kun alkaa öljypohja olla ruosteessa.
Letukalla on nyt ajettu reilu 2000 km ja bensaa on palanut arviolta 7-8 l sadalla. Varmasti menee matka-ajossa vähemmälläkin, mutta litra sinne tai tänne ei maata kaada.
Kävin tuossa reilu viikko sitten isolla kirkolla kääntymässä. Motarilla sai pidettyä mukavaa 110 matkavauhtia ilman sen ihmeenpää kaasupolkimen survomista. Lienee rouva saanut kutsuttua laitumelta konepellin alle kaikki viimeisetkin pollet.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Äiti-muorin letukassa savupiippu vuoti myös haitari osasta. Biltemasta löytyi sopiva korjauspätkä, tiukka sovitteinen oman putken päälle... Ei tarvinnut hitsata, riitti kun moukaroi paikalleen ja laittoi pakoputki-klemmarit kiinni. Oma putki oli helpoin katkaista paineilma sahalla, ei vaaraa öljypohjan suhteen.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Paljonko alanupin ruuveissa on väljystä? Milli pieleen ja se on silimässä lutikkaa nu55iessa.
Meinaan jotta onko auraus/haritus linjassa vielä sen pallon kiristelyn jälkeenkin, tai onko kulmia edes säädetty varsien vaihdon jälkeen?
Kolmannesaste pielelleen tekee jo rengaskuluja ja hassun ajettavan.
Meinaan jotta onko auraus/haritus linjassa vielä sen pallon kiristelyn jälkeenkin, tai onko kulmia edes säädetty varsien vaihdon jälkeen?
Kolmannesaste pielelleen tekee jo rengaskuluja ja hassun ajettavan.

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Delta autossa Konalassa olivat alatukivarret vaihtaneet ja tuskin ovat kulmia tarkistaneet. Sen verran klotinaa oli kiinnityksessä, että kädellä koittaessa juuri ja juuri tuntui, kun konttorilla alustaa hytkytettiin. Ajettavuuteen asia ei ole ainakaan vielä vaikuttanut. Letukka kulkee suoraan sen mitä tällaiselta kopperolta nyt voi vaatia. Renkaiden kulumisesta ei ole vielä havaintoa, mutta seurataan tilannetta. Kuten panit merkille, niin nykyisten talvirenkaiden osalta ei tule suru puseroon, jos sattuvat kulumaan toispuoleisesti. Kesärenkailla ei ole ajettu kuin n 1000 km, joten keväällä täytyy seurata tilannetta.
Jos tänään pääsisi fiksaamaan pakoputkea ja ottamaan siitä mittoja parempaa korjausta varten.
Eilen tuli rouvan kanssa puhetta Letukasta ja sen tavaratilan koosta. Sinne ei kuulemma mahdu kuin kaksi kauppakassia, niin jo alkaa olla täyttä! Näinhän se toki on, mutta matkustamon puolelle on saatu ulkomittoihin nähden yllättävän hyvät tilat.
Lisäys: Pakoputki korjattu uuninluukun keraamisella nauhalla ja CRC:n tuotteilla. Ainakaan toistaiseksi ei kuulu tsupsutusta.
Jos tänään pääsisi fiksaamaan pakoputkea ja ottamaan siitä mittoja parempaa korjausta varten.
Eilen tuli rouvan kanssa puhetta Letukasta ja sen tavaratilan koosta. Sinne ei kuulemma mahdu kuin kaksi kauppakassia, niin jo alkaa olla täyttä! Näinhän se toki on, mutta matkustamon puolelle on saatu ulkomittoihin nähden yllättävän hyvät tilat.
Lisäys: Pakoputki korjattu uuninluukun keraamisella nauhalla ja CRC:n tuotteilla. Ainakaan toistaiseksi ei kuulu tsupsutusta.
Viimeksi muokannut ltm, 01.12.2016 19:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jotain voi tulla silti housuun, jos pääsee tilanne päälle.ltm kirjoitti: Kuten panit merkille, niin nykyisten talvirenkaiden osalta ei tule suru puseroon.

Iso konttihan tuossa on Seatiin nähen.



Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Nyt saa Letukka uudet nastarenkaat, vaikka itse olen vannoutunut kitkojen kannattaja. Jos Letukasta tehdään keväällä nauloja ja peltikattoa, niin nastarenkaille on suunniteltu myös jatkokäyttö seuraavaksi talveksi.
Tänään toi kuljetusliike pihaan Hankook Winter I*Pike RS renkaat. Hinta oli edullinen ja kohtuu hyvin oli rengas pärjännyt viime vuonna TM:n testeissä. Aika mielenkiintoisen näköisiä nastoja oli renkaaseen tuikittu. Pienen mutterin keskellä oli torx terän näköinen kovametallinasta. Aika näyttää miten pysyvät rouvan käytössä renkaissa.

Tänään toi kuljetusliike pihaan Hankook Winter I*Pike RS renkaat. Hinta oli edullinen ja kohtuu hyvin oli rengas pärjännyt viime vuonna TM:n testeissä. Aika mielenkiintoisen näköisiä nastoja oli renkaaseen tuikittu. Pienen mutterin keskellä oli torx terän näköinen kovametallinasta. Aika näyttää miten pysyvät rouvan käytössä renkaissa.

Letukassa ovat uudet nastarenkaat alla ja ihmeen positiivisilta Hankookit tuntuivat. Ensikuulemalta ovat hiljaisemmat, kuin vanhat nokialaiset ja suuntavakaus sekä ajettavuus sulalla tiellä parananivat. No, miten niin? Letukka meni reilua 80 kuin kalliimpikin auto! Pihassa oli polannejäätä ja siitä lähti loivaan ylämäkeen kuin tyhjää vaan. Nyt vain odotellaan talven alkua.
Vieläkö hankkuukit tunnistaa silmät kiinni muista - hajusta? Mulla oli yhdet hankkuukkelit C36 alla ja nastat ei lähtenyt mihinkään 280 hepalla kiihdyttäessä ja S600 jarruilla jarruttaessa, eikä myöskään 200kmh+ kehänopeudella. Toinen talvi kun loppui ja renkaat, niin oli nastojakin pois pelistä jo. Hakkapeliitta 5, 7 ja 8 ollut toki hankuukkelia parempi.ltm kirjoitti:Letukassa ovat uudet nastarenkaat alla ja ihmeen positiivisilta Hankookit tuntuivat. Ensikuulemalta ovat hiljaisemmat, kuin vanhat nokialaiset ja suuntavakaus sekä ajettavuus sulalla tiellä parananivat. No, miten niin? Letukka meni reilua 80 kuin kalliimpikin auto! Pihassa oli polannejäätä ja siitä lähti loivaan ylämäkeen kuin tyhjää vaan. Nyt vain odotellaan talven alkua.
Olen käynyt vissiin saman ajokoulun kun Teillä Rouva...
Eipä hankuukussa ole juurikaan nastoja uutenakaan...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Jaa, että hajusta tunnistaa? No, minun nokkaan aivan normaalilta haisivat. Letukan "isolohkossa" on aika niukasti heposia edes uutena, joten ei noin hurjaan kyytiin ole tällä kopperolla saumaa. Keväällä sitten näkee lähtikö nastoja?
Rouva on ajanut kortin Helsingissä ja sieltä on oppi ajorytmiin saatu. Valoista kun lähdetään, niin pitäisi olla keltaisen vielä palaessa jo melkein liikkeellä. Jos vihreä ehtii hetkenkään palaa, niin jo vierestä hoputetaan - valo vaihtui! Jos vahingossa tai tietoisesti ajaa hetkenkään alle rajoituksen, niin kohta tulee kommenttia - tässä on sitten 80 rajoitus! Saksassa kun ajettiin autobahnalla reilua 200, niin eipä enää tullut kommentteja. Eli aika nopeatempoinen on rouva kurvailemaan, mutta kolareita ei onneksi ole sattunut.
Aikanaan kun poika oli jauhesammuttajan kokoinen, niin kerran tuli puheeksi äidin ajotapa. Silloin meillä oli takaveto Volvo kakkosautona. Poika totesi, että mutsi vetää mutkat aika hyvin sladissa! Minä epäilin, että tiedätkö edes, mitä sladi tarkoittaa? Totta kai, mutsi roikuttaa perää ojan puolella!
Rouva on ajanut kortin Helsingissä ja sieltä on oppi ajorytmiin saatu. Valoista kun lähdetään, niin pitäisi olla keltaisen vielä palaessa jo melkein liikkeellä. Jos vihreä ehtii hetkenkään palaa, niin jo vierestä hoputetaan - valo vaihtui! Jos vahingossa tai tietoisesti ajaa hetkenkään alle rajoituksen, niin kohta tulee kommenttia - tässä on sitten 80 rajoitus! Saksassa kun ajettiin autobahnalla reilua 200, niin eipä enää tullut kommentteja. Eli aika nopeatempoinen on rouva kurvailemaan, mutta kolareita ei onneksi ole sattunut.
Aikanaan kun poika oli jauhesammuttajan kokoinen, niin kerran tuli puheeksi äidin ajotapa. Silloin meillä oli takaveto Volvo kakkosautona. Poika totesi, että mutsi vetää mutkat aika hyvin sladissa! Minä epäilin, että tiedätkö edes, mitä sladi tarkoittaa? Totta kai, mutsi roikuttaa perää ojan puolella!
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
On sillä oma haju.
Tuoreella Falkenilla vielä tunnistettavampi. Millä lie sianku5ella kyllästäävät. Kuvottavan hajuista kumituotetta välillä.
Kesähelteillä kun purki pressupuolikkaasta aasianrengaskuormaa tuli likimain päihtymykseen asti impattua. Onneksi ei enää ole ollu tarve nuita setviä.
Liekö niitä karkea-aromaattisia hiilivety-yhdisteitä, joita ei enää yhdentyneeseen E-sivistysvaltioliittoon saa ensinkään esim. renkaissa tuoda... Rypsiöljystä ne pittää tehä kahessa vuojessa lahovat renkaat.
Kas kun mahdollisen syöpävaarallista kimröökiä saa vielä pistää kummeihin, jotta niistä saadaan mustia.


Kesähelteillä kun purki pressupuolikkaasta aasianrengaskuormaa tuli likimain päihtymykseen asti impattua. Onneksi ei enää ole ollu tarve nuita setviä.
Liekö niitä karkea-aromaattisia hiilivety-yhdisteitä, joita ei enää yhdentyneeseen E-sivistysvaltioliittoon saa ensinkään esim. renkaissa tuoda... Rypsiöljystä ne pittää tehä kahessa vuojessa lahovat renkaat.

Kas kun mahdollisen syöpävaarallista kimröökiä saa vielä pistää kummeihin, jotta niistä saadaan mustia.

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kävin tankkaamassa Letukan ja tuloksena oli tasan 8 litraa sadalla. Aika hyvin jo aiemmin arvioin, että ei rouvan ajossa 7 litraa sadalla tahdo riittää. Pikkuauto vie siis todistetusti vähän bensaa. Kulutuslukemat olivat aivan toista, kun muistelee mitä meidän takatuuppari Volvolla vastaavassa ajossa sai rouva menemään. Jos oikein muistan, niin taisivat lukemat olla lähes kaksinkertaiset ja vielä manuaalilla.
Letukan kone tuntuu siis olevan kunnossa!
Nyt on toki muistettava, että Letukkaa on piiskattu mitä se nyt yleensä kulkee, eikä ole harrastettu mitään pisaralla pisimmälle himmailua.
Katsotaan sitten keväämmällä lukemia, jos suvikumeilla ajaisin vähän matka-ajoa.
Letukan kone tuntuu siis olevan kunnossa!
Nyt on toki muistettava, että Letukkaa on piiskattu mitä se nyt yleensä kulkee, eikä ole harrastettu mitään pisaralla pisimmälle himmailua.
Katsotaan sitten keväämmällä lukemia, jos suvikumeilla ajaisin vähän matka-ajoa.
Rouva on kurvaillut Letukalla tyytyväisenä taas useamman viikon. Tänään oli täällä etelässäkin vähän vilakampi keli. Mittari näytti aamulla 26 astetta pakkasta, kun rouva lähti liikkeellä. Siinä kun samalla otin aamulehteä laatikosta, niin kuuntelin, että mitäs se Letukka vinkaisee? Tuossa kun hetki sitten nostin konepellin ylös ja selvittelin vinkumista, niin laturin laakerihan se siellä vinkaisi, kun kierroksia lisäsi ja kohta sitten vaikeni. Pakkasta oli vielä 22 astetta. Pohjamuovia kun ei ole suojana, niin edestä tulevat suola- ja raparoiskeet osuvat sopivasti suoraan laturiin.
Huomenna alkaa lauhtua, joten seurataan tilannetta ja päätetään jatkotoimenpiteistä sen jälkeen. Laakerin rasvailu tippakannulla taitaa antaa vain hetkeksi apua? Suikkalakkikin lähestyä. Mittarissa alkaa olla 100 tkm.
Huomenna alkaa lauhtua, joten seurataan tilannetta ja päätetään jatkotoimenpiteistä sen jälkeen. Laakerin rasvailu tippakannulla taitaa antaa vain hetkeksi apua? Suikkalakkikin lähestyä. Mittarissa alkaa olla 100 tkm.
Nyt on Letukkaa käytetty suikkalakilla ja toivotettiin tervetuloa taas vuoden kuluttua. Kun kysyin, että millaiset olivat pakokaasut? Kuulemma ei tällä tekniikalla käytännössä parempia arvoja saada. Lienee rouvan ajotapa edesauttanut tulosta. Kulutuksessa ei ole tapahtunut muutosta eli kaikki menee, mitä tankataan ollen n 8 litran kahta puolen.
Noista Hankookin nastoista ei ole pahaa sanottavaa. Hyvin tuntuu olevan pitoa ja tänään kun luntakin satoi, niin yllättävän hyvin meni lumipöpperössä.
Laturi ei ole jatkanut vikinää, joten sille ei ole tehty vielä mitään, kun kerran hyvin lataa.
Näihin Korean ihmeisiin olen suhtautunut aina pienellä varauksella, mutta kuluneet kuusi kuukautta ovat jo hieman muuttaneet mielipidettäni.
Kestotestiä siis täytyy jatkaa.
Noista Hankookin nastoista ei ole pahaa sanottavaa. Hyvin tuntuu olevan pitoa ja tänään kun luntakin satoi, niin yllättävän hyvin meni lumipöpperössä.
Laturi ei ole jatkanut vikinää, joten sille ei ole tehty vielä mitään, kun kerran hyvin lataa.
Näihin Korean ihmeisiin olen suhtautunut aina pienellä varauksella, mutta kuluneet kuusi kuukautta ovat jo hieman muuttaneet mielipidettäni.
Kestotestiä siis täytyy jatkaa.
Onko Letukka rikki, kun bensa ei enää maistu? Viimeinen tankkaus antoi kulutukseksi 7,2 l eli noin litralla on kulutus pienentynyt!
Selityksenä toki on, että olen ajanut edellisen tankillisen lähinnä moottoritietä nilkka oikoisena "matka-ajoa". Samapa tuo lopulta on eli litra sinne tai tänne ei taloutta kaada. Pääasia kuitenkin on, että auto toimii.
Mukava oli todeta, että moottoritiellä eivät autoilijoiden tavat ole mihinkään muuttuneet. Tällaisella korealaisella ritsalla kun tuolla on liikkeellä ja ajaa rajoituksen + 10, niin jo on kohta Volvoa, Audia ja Meseä ohittelemassa ja kun ohi päästään, niin jäädään siihen eteen kökkimään. Niitä "teiden tukkoja" kun lähteä ohittamaan, niin jo alkaa auto taas kummasti kulkemaan. Hienoa, kun perinteistä pidetään vuosikymmenestä toiseen kiinni periaatteella "tuo nyt ei ainakaan minua ohita".
Selityksenä toki on, että olen ajanut edellisen tankillisen lähinnä moottoritietä nilkka oikoisena "matka-ajoa". Samapa tuo lopulta on eli litra sinne tai tänne ei taloutta kaada. Pääasia kuitenkin on, että auto toimii.
Mukava oli todeta, että moottoritiellä eivät autoilijoiden tavat ole mihinkään muuttuneet. Tällaisella korealaisella ritsalla kun tuolla on liikkeellä ja ajaa rajoituksen + 10, niin jo on kohta Volvoa, Audia ja Meseä ohittelemassa ja kun ohi päästään, niin jäädään siihen eteen kökkimään. Niitä "teiden tukkoja" kun lähteä ohittamaan, niin jo alkaa auto taas kummasti kulkemaan. Hienoa, kun perinteistä pidetään vuosikymmenestä toiseen kiinni periaatteella "tuo nyt ei ainakaan minua ohita".
Korean letukat rulettaa. Kyllästyin 211:n loputtomaan vikakierteeseen ja vaihdoin Captivaan, ja kyllä on outoa ajaa, kun vikavalot ei pala, ei kuulu mistään ylimääräisiä ääniä, ja kaikki yksinkertaisesti toimii.
Vajaa pari tonnia vasta takana, toivottavasti jatkuu samaan tahtiin.

X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Niin sitä pitää!
Meillä Letukka on kakkosautona ja hyvin on ajanut asiansa. Jarrut laitoin ja uudet nastarenkaat hommasin. Laturin laakeri vähän ulisi kovalla pakkasella, mutta muuten on rouva vain ajanut ja tankannut eli halpoja kilometrejä. Pääomaahan meidän autossa on kiinni 0 euroa. Toistaiseksi ovat vikavalot pysyneet sammuksissa.
Kuten olen jo aiemmin maininnut, niin olen tähän asti naureskellut näille korealaisille kotteroille, mutta täytyy vähitellen muuttaa ajatuksia. Autohan lähtökohtaisesti on vain kulkuväline eli käyttökapine.

Meillä Letukka on kakkosautona ja hyvin on ajanut asiansa. Jarrut laitoin ja uudet nastarenkaat hommasin. Laturin laakeri vähän ulisi kovalla pakkasella, mutta muuten on rouva vain ajanut ja tankannut eli halpoja kilometrejä. Pääomaahan meidän autossa on kiinni 0 euroa. Toistaiseksi ovat vikavalot pysyneet sammuksissa.
Kuten olen jo aiemmin maininnut, niin olen tähän asti naureskellut näille korealaisille kotteroille, mutta täytyy vähitellen muuttaa ajatuksia. Autohan lähtökohtaisesti on vain kulkuväline eli käyttökapine.