w211 220cdi satunnainen huono käynnistyvyys

Vastaa Viestiin
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

w211 220cdi satunnainen huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Jube »

Elikkä kesällä alkoi tuo toinen 211 värkkäyttämään, starttautti muutaman tunnin tai yön yli seisottuaan todella pitkään!
Tämä oli kuitenkin satunnaista, jonain aamuna käynnistyi kuin palmun alta mutta usein sahautti ja pitkän starttauksen jälkeen käynnistyi "ryskäämällä" kierroslukumittari pomppien, juuri niinkuin vanha kammio rönttä silloin kun polttoaine linjassa on ilmaa :roll:
Edellämainittujen oireiden lisäksi mustaa savua tulee selkeästi normaalia enemmän ja pakokaasu haisee kitkerälle, paikallaankin kun polkee kaasua niin pölläyttelee savua oikein kunnolla.
Auto on ollut nyt alkutalven seisonnassa mutta olen kymmenkunta kertaa kokeillut käynnistää muutaman asteen pakkasesta ilman esilämmitystä ja välillä käynnistyy hyvin ja välillä starttauttaa hetken mutta ei niin pitkään kuin kesällä ongelman ollessa pahimmillaan.

Tehtyä/kokeiltua:
- Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu.
- Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu.
- Kokeiltu toisella määrän säätimellä.
- Suutinten ohivuodot mitattu.

Tämän verran on ohivuotoa, mittaus tehty siten että auto käynnistetty +10 asteisesta autotallista ja annettu käydä tasan kolme minuuttia.
Kuva

Yksi suutin vuotaa selkeästi yli 20ml/min, mutta jos ohivuoto olisi ongelman aiheuttaja niin eikö se pitäisi käynnistyä aina huonosti :?:
Star ei anna mitään vikakoodia mikä voisi liittyä huonoon käynnistymiseen, startatessa ei ole luettu live-arvoja koska huono käynnistyminen on niin satunnaista!

Ps. Kerran auto on myös sammunut jarruttaessa ja silloin oli jäänyt vikakoodi 2. sylinterin suuttimesta ja oli jokin "total error" tyylinen (en muista tarkkaan) mutta tämä on tapahtunut vain yhden kerran.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Sen verran vielä lisäystä että ykkös sylinterissä on suuri korjaus arvo, tyhjäkäynnillä -4.2 luokkaa ja muissa +-1,5 :roll:
Osaisiko joku antaa edes suuntia miten tätä hommaa olisi järkevää lähteä selvittämään?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Minä ainakin kävisin vielä ajon aikana katsomassa suuttimien korjauskertoimia ja sen perusteella sitten huonoin/huonoimipien uusiminen.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Jos mä oikein olen ymmärtänyt, niin sisäinen vuoto ja korjauskerroin ei aina mee ihan käsi kädessä.

Toki viallisen suuttimen suhuun joudutaan korjauskertoimella puuttumaan, mutta eikös sen idea ole saada kammen värinät kuriin, jos joltain sylinteriltä rytmihäiriötä kammelle syntyy


Itelle vaihtaisin eniten ohivuotavan (t) ekaks, kovin paljoa korjauskertoimista välittämättä. Sisäinen ohivuoto kun härnää railpainetta kokonaisuutena.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Olen samaa mieltä että ohivuoto ja korjauskertoimet ovat aikalailla erillisiä asioita.

Liiallinen ohivuoto tiputtaa railpainetta, joka liian alas vajotessaan estää käynnistymisen, mutta siitä pitäisi jäädä starin luettavaksi selkeä koodi.

Ehkä tosiaan paras tapa on vaihtaa eniten ohivuotoa aiheuttava ja sitten lisätestejä starilla korjauskertoimia seuraamalla.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Korjaus arvoja tarkasteltu myös ajossa ja tasoittuvat hieman mutta ykkösessä kuitenkin jää muita suuremmaksi!
Ja tosiaan joo, ohivuoto ja korjaus arvohan on kaksi eri asiaa, korjaus arvoista en tämän ongelman suhteen ole huolissaan vaikka ykkönen "normaalin" rajoilla onkin :ope:
Lähinnä tuota pakokaasun todella kitkerää hajua mietin että voisiko se olla yhteydessä suureen korjaus arvoon vaikka arvo on - merkkinen?
Viimeksi muokannut Jube, 31.12.2016 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Aikanaan oli 611 koneessa vika joka esti käynnistymisen lämpimänä lyhyen stopin jälkeen. Puoli tuntia seisottuaan aina käynnistyi. Vika poistui vaihtamalla suuttimet. Sitä ennen tuli vaihdettua kasa muuta kuten jubekin.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

markoala kirjoitti:Aikanaan oli 611 koneessa vika joka esti käynnistymisen lämpimänä lyhyen stopin jälkeen. Puoli tuntia seisottuaan aina käynnistyi. Vika poistui vaihtamalla suuttimet. Sitä ennen tuli vaihdettua kasa muuta kuten jubekin.
Juu voisihan sitä kokeilla vaihtaa suuttimet jos olisi purkuauto mistä vaihtaa, ei oikeen nappaa muutaman tonnin autoon ostaa tonnilla suuttimia ihan vaan kokeilu mielessä :?
Tuon yhden vuotavan niinkin voisi vaihtaa kun siinä on joka tapauksessa vikaa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Jube kirjoitti: Lähinnä tuota pakokaasun todella kitkerää hajua mietin että voisiko se olla yhteydessä suureen korjaus arvoon vaikka arvo on - merkkinen?
Voipi olla. Suutin vuotaa tai päästää liikaa läpi ja ohjausjärjestelmä yrittää hillitä sitä miinusmerkkisellä korjauskertoimella.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Vähän osviittaa miten käynnistyy, tuota "ryskäämistä" voi pahimmillaan kestää 5-10s:
http://vidmg.photobucket.com/albums/v69 ... jdjk1b.mp4

Henkilökohtaisesti en usko että tuommonen vajava 30ml/min vuoto vielä ainakaan kesäkelillä aiheuttaisi huonoa käynnistymistä :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se onkin sitten kiva kun lähdet ohittamaan ja pääset rekan rinnalle ja kone sammuu...

Kannattaa laittaa vuotavat suuttimet kuntoon.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mika.T kirjoitti:Se onkin sitten kiva kun lähdet ohittamaan ja pääset rekan rinnalle ja kone sammuu...

Kannattaa laittaa vuotavat suuttimet kuntoon.
20ml/min on raja, yksihän noista menee hieman yli sen, kaasu pohjassa pelaa ja vetää mutta savuttaa reilusti!
Tilasin yhden uuden suuttimen mutta uskallan veikata että ongelma ei sillä korjaannu, asiantuntijat on sanonu että cdi kone ei edes voi käynnistyä ryskäämällä kuten vanha rönttä jonka pa-järjestelmässä on ilmaa mutta kuten videosta voi havaita niin kyllä käynnistyy :ope:
Olen minäkin näitä suuttimia aika paljon elämän varrella mittaillut, yleensä silloin kun ohivuoto estää pakkasessa käynnistymisen niin tuo 100ml kuppi on täynnä huoneen lämmössä mitattuna minuutissa ja ongelma ei todellakaan ole satunnainen tai lämpötilasta riippumaton mutta kokeillaan nyt sitä uutta suutinta :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Mika.T kirjoitti:Se onkin sitten kiva kun lähdet ohittamaan ja pääset rekan rinnalle ja kone sammuu...

Kannattaa laittaa vuotavat suuttimet kuntoon.
202/210/ml163/vanhat vitot ja sprintterit omaavat sammumis ominaisuuden
käynnistämisen kuultuani osaan jo sanoa tuleeko autosta sammuva lastutuksen jälkeen

nämä uudemmat edc16- olevat ei sammu rekan rinnalle
yhtään en ole saanut sammuvaksi ja tosissaan on yritetty
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”