M102 pätkii ja hyytyy lämpimänä
M102 pätkii ja hyytyy lämpimänä
Eli tänään tuli kuin tyhjästä sellainen ongelma että auto alkoi 15min tyhjäkäynnin jälkeen pätkiä ja ampui putkesta 20cm liekkiä ja tuntui että pyörisi kahdella pytyllä, kunnes sammui sitten lopullisesti...
Heiluttelin tulpan ja puolan johtoja ja lähti pyörimään ja lähdin ajelemaan n. 60km/h vauhtia ilman ongelmia. Sitten ajelin autolla n.10km/h ehkä viiden minuutin ajan, ja taas alkoi mahton pauke ja nykiminen ja auto sammui
Taas heiluttelin johtoja ja odotin hetken ja sain auton käyntiin. Ajelin kotiin 15km matkan n. 80km/h ilman ongelmia. Annoin pihassa pyöriä tyhjäkäyntiä n. 5min ajan ja lähdin ykkösellä köröttelemään, kerkesin ajaa 500m ja taas alkoi pimeydessä välkkymään tuli lieskat putken päästä ja auto hyytyi.
Voisiko esim. puola lämmetä liikaa ja aiheuttaa ko. oireet? Ajossa sitten ajoviima pitää sen lämmöt kurissa? Tai voisiko joku muu komponentti lämmetä liikaa ja aiheuttaa vian?
Heiluttelin tulpan ja puolan johtoja ja lähti pyörimään ja lähdin ajelemaan n. 60km/h vauhtia ilman ongelmia. Sitten ajelin autolla n.10km/h ehkä viiden minuutin ajan, ja taas alkoi mahton pauke ja nykiminen ja auto sammui
Taas heiluttelin johtoja ja odotin hetken ja sain auton käyntiin. Ajelin kotiin 15km matkan n. 80km/h ilman ongelmia. Annoin pihassa pyöriä tyhjäkäyntiä n. 5min ajan ja lähdin ykkösellä köröttelemään, kerkesin ajaa 500m ja taas alkoi pimeydessä välkkymään tuli lieskat putken päästä ja auto hyytyi.
Voisiko esim. puola lämmetä liikaa ja aiheuttaa ko. oireet? Ajossa sitten ajoviima pitää sen lämmöt kurissa? Tai voisiko joku muu komponentti lämmetä liikaa ja aiheuttaa vian?
Tänään taas testailin ja huomasin että kun lämmöt nousee n. 100 asteeseen ongelma tulee esiin. Alle sen auto pelaa täysin normaalisti.
Joskus joku sanoin että polttoaine saattaa kiehua jos moottori lämpeää liikaa. Mutta monella tuo 100 astetta on ihan normaalia?
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa, tai osaisi kertoa mistä voisi lähteä vikaa etsimään?
Kannattaako näihin ostaa tarvike osia? Jos lähtisin ratkomaan lämpö ongelmia vaihtamalla syylärin ja vesipumpun (termari on jo vaihdettu). Sekä puolan ylikuumeneminen mietityttää?
Joskus joku sanoin että polttoaine saattaa kiehua jos moottori lämpeää liikaa. Mutta monella tuo 100 astetta on ihan normaalia?
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa, tai osaisi kertoa mistä voisi lähteä vikaa etsimään?
Kannattaako näihin ostaa tarvike osia? Jos lähtisin ratkomaan lämpö ongelmia vaihtamalla syylärin ja vesipumpun (termari on jo vaihdettu). Sekä puolan ylikuumeneminen mietityttää?
Ootko katsonut miltä tulpat näyttää?Simo 124 kirjoitti:Tänään taas testailin ja huomasin että kun lämmöt nousee n. 100 asteeseen ongelma tulee esiin. Alle sen auto pelaa täysin normaalisti.
Joskus joku sanoin että polttoaine saattaa kiehua jos moottori lämpeää liikaa. Mutta monella tuo 100 astetta on ihan normaalia?
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa, tai osaisi kertoa mistä voisi lähteä vikaa etsimään?
Kannattaako näihin ostaa tarvike osia? Jos lähtisin ratkomaan lämpö ongelmia vaihtamalla syylärin ja vesipumpun (termari on jo vaihdettu). Sekä puolan ylikuumeneminen mietityttää?
Kun vika päällä niin katso tuleeko kipinää. Laita vaikka ylimääräinen tulppa hetkeksi sytkäjohdon päähän niin ei tarvi tulppia enempi ruuvailla eestaas.
Bensaahan tonne tuntuis tulevan.
Kerro vielä onko kaasari vai ruiskumalli.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Muistelen ettei minullakaan ennen nostanut lämpöjä vaikka pyöri pitkään paikoillaan, mutta nyt nostaa. Tuntus vaan että oireet alkaisi vähän korkeammissa lämpötiloissa kun eihän flektikään lähde päälle kuin hieman yli sadan asteenmarkoala kirjoitti:En mä ainakaan saa tuolla 100 astetta kun kesällä kova vauhtisen ajon jälkeen liikennevaloihin asumaan jäämällä. n. 85c on näin talviaikaan.
Muuten en osaa auttaa.
En ole tulppia vielä katsonut, kun ne on yhet saattanat ottaa pois. Tulpat, johot, pyöriä ja kansi on vaihettu n. 1000km sitten.AK47 kirjoitti:Ootko katsonut miltä tulpat näyttää?Simo 124 kirjoitti:Tänään taas testailin ja huomasin että kun lämmöt nousee n. 100 asteeseen ongelma tulee esiin. Alle sen auto pelaa täysin normaalisti.
Joskus joku sanoin että polttoaine saattaa kiehua jos moottori lämpeää liikaa. Mutta monella tuo 100 astetta on ihan normaalia?
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa, tai osaisi kertoa mistä voisi lähteä vikaa etsimään?
Kannattaako näihin ostaa tarvike osia? Jos lähtisin ratkomaan lämpö ongelmia vaihtamalla syylärin ja vesipumpun (termari on jo vaihdettu). Sekä puolan ylikuumeneminen mietityttää?
Kun vika päällä niin katso tuleeko kipinää. Laita vaikka ylimääräinen tulppa hetkeksi sytkäjohdon päähän niin ei tarvi tulppia enempi ruuvailla eestaas.
Bensaahan tonne tuntuis tulevan.
Kerro vielä onko kaasari vai ruiskumalli.
Täytyy kokeilla tuolla irto tulpalla tuleeko kipinää. Kiitos vinkistä.
Moottori on tosiaan M102 2,3l ruisku -88.
Valitettavasti muuten osaa viasta sanoa mut tolkuttoman liian kuumanahan tuo käy, omassa 2,3 m102 lämmöt vain ja ainoostaan kerran käyny 100 asteessa, silloinkin -20 ulkona ja liian laimeet nesteet eli jäätyny.
Millaset osat sinne vaihtu? Joskus tuli kokeiltua jotain superhienoja erikoistehotulppia vai mitä ne monikärki hömpöttimet on, ne ku vaihtoi takas perusmallisiin niin johan lakkas käyntihäikät. Kertaalleen toki puolakin sano sopimuksen irti et ei sitäkää poissulkee kannata
Millaset osat sinne vaihtu? Joskus tuli kokeiltua jotain superhienoja erikoistehotulppia vai mitä ne monikärki hömpöttimet on, ne ku vaihtoi takas perusmallisiin niin johan lakkas käyntihäikät. Kertaalleen toki puolakin sano sopimuksen irti et ei sitäkää poissulkee kannata
Bochin tulpat ja johdot tuli laitettua. En kylläkään nyt muista oliko ne sellaiset moni kärkiset vai ihan yhdellä kärellä.sv22 kirjoitti:Valitettavasti muuten osaa viasta sanoa mut tolkuttoman liian kuumanahan tuo käy, omassa 2,3 m102 lämmöt vain ja ainoostaan kerran käyny 100 asteessa, silloinkin -20 ulkona ja liian laimeet nesteet eli jäätyny.
Millaset osat sinne vaihtu? Joskus tuli kokeiltua jotain superhienoja erikoistehotulppia vai mitä ne monikärki hömpöttimet on, ne ku vaihtoi takas perusmallisiin niin johan lakkas käyntihäikät. Kertaalleen toki puolakin sano sopimuksen irti et ei sitäkää poissulkee kannata
Miten sulla tuli ilmi tuo puola vika?
Tuo minun auto seisoi noin neljä vuotta petäjän alla, joten tuona aikana sille on nyt jotain tapahtunut...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Muistelen et puola oireili pätkimisenä kierrosten noustessa korkeemmalle, ohituksissa ja sillee. Tosin ennen auton ostoa olin edellisen omistajan aikana käyny uusimassa puolan ja jakajan välisen johdon, oli palanu poikki
Muistelen toki ettei puola kovin kallis osa ole, ja ihan piruuttaan voinee kokeilla jotain yleismallistakin (biltsu tms) et vaikuttaako yhtään.
Mut ku lukasin uusiks läpi, ennen ei nostanu mut nyt nostaa lämmöt? Minkä jälkeen alkanu? Ku tarkemmin muistelen, onhan toi sen toisenki kerran nostanu lämmöt tappiin ku vähä unohdin ( ) tyhjäkäynnille. Flekti huuti niinku ois halunnu tehä lankusta helikopterin ja sillee mut ei se silloin tollasta tehny et lämmöt niin korkeeks et bensa kiehuu ei pitäs olla tolkullista.
Ja fiksummilla varmaan kans näkemystä, mitäs jos joku lämpöantura veellään ja alkaa tuupata kylmäkäynnistyssuuttimen kautta hätäpäissään tolokuttomasti lisää pensselinpesuainetta? Siitä ku on jo aikaa kun ke-jetin kans taistelin varmaks mee muistelemaan mut ite ke-jetis ei tainnu lämpötilan mukaan olla säätöä vaan kylymäkäynnistys suutin..?
Ja sitte kans kaukaa haettua, mut sytkäennakkohan on alipainesäätönen lämpöanturin kautta jos en ihan väärin muista, voiskohan sillä olla jotain tekoa tossa?
Muistelen toki ettei puola kovin kallis osa ole, ja ihan piruuttaan voinee kokeilla jotain yleismallistakin (biltsu tms) et vaikuttaako yhtään.
Mut ku lukasin uusiks läpi, ennen ei nostanu mut nyt nostaa lämmöt? Minkä jälkeen alkanu? Ku tarkemmin muistelen, onhan toi sen toisenki kerran nostanu lämmöt tappiin ku vähä unohdin ( ) tyhjäkäynnille. Flekti huuti niinku ois halunnu tehä lankusta helikopterin ja sillee mut ei se silloin tollasta tehny et lämmöt niin korkeeks et bensa kiehuu ei pitäs olla tolkullista.
Ja fiksummilla varmaan kans näkemystä, mitäs jos joku lämpöantura veellään ja alkaa tuupata kylmäkäynnistyssuuttimen kautta hätäpäissään tolokuttomasti lisää pensselinpesuainetta? Siitä ku on jo aikaa kun ke-jetin kans taistelin varmaks mee muistelemaan mut ite ke-jetis ei tainnu lämpötilan mukaan olla säätöä vaan kylymäkäynnistys suutin..?
Ja sitte kans kaukaa haettua, mut sytkäennakkohan on alipainesäätönen lämpöanturin kautta jos en ihan väärin muista, voiskohan sillä olla jotain tekoa tossa?
Tänään purin vesipumpun ja syylärin (syyläristä löytyi pieni vuoto), josko nuo uusimalla pysyis lämmöt kurissa... Flektin testasin ja hyvin tuntui lukittuvan. Irrotin flektin lämpötila anturin ja lämmitin sitä, ja sekin kytki yhtä nopeasti kuin hyllyssä oleva toinen anturi, eli nuo olisi kunnossa.
Sellainen muisti kuva on että termostaatille olisi joku kohdistus merkki. Oliko tuolla termarin asennolla väliä bensa koneessa? Termostaatissa on kyllä nuoli mutta en löydä sille mitään kohdistus merkkiä
Sellainen muisti kuva on että termostaatille olisi joku kohdistus merkki. Oliko tuolla termarin asennolla väliä bensa koneessa? Termostaatissa on kyllä nuoli mutta en löydä sille mitään kohdistus merkkiä
Toi alipainessäädön tiiveys on helppo testata kun laittaa letkun pääs suuhun ja pikkuisen puhaltaa ja imaisee niin tietää ettei se oo paskana.
Jos uudet normitulpat ja johdot yms niin eipä liene ensimmäinen paikka niitä ihmetellä.
Onhan ylivirtarelessä sulake ehjä? Että ecu on ohjaamassa ruiskutusta eikä oo mekanisen puolen varassa?
Jos uudet normitulpat ja johdot yms niin eipä liene ensimmäinen paikka niitä ihmetellä.
Onhan ylivirtarelessä sulake ehjä? Että ecu on ohjaamassa ruiskutusta eikä oo mekanisen puolen varassa?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ei tainnu olla termarissa merkitystä asennolla, kunhan oikein päin. Kaikkea ihmeellistä välillä tullut vastaan mut aika ihmeellistä ois jos kone lämpeis niin paljon et suoranainen käyntihäiriö tulis, ainakaan siten ettei jo jotain suurempaa olisi hajonnut. Alipainesäädölle on oma anturi, moottorin vasemmalla puolella kannen etuosassa, siihen tulee kaks letkua, ei johtoja.
Sitten perinteinen tyhmä kysymys: tulpat,johdot, kansi ja pyörijä vaihettu mut mistä osat on ostettu tai ehkä enemmänkin minkä valmistajan? Ihan oman lankun kohalla kävi sillee et endimmäinen yritys osista antoi laadutonta kuraa kannen osalta, pyörijäkin orkkikseen verrattuna vähä heppoinen. Jos vanhat osat ei jo roskiksessa tai totaali pa**ana, kannattanee koekäyttää niilläkin.
Sitten perinteinen tyhmä kysymys: tulpat,johdot, kansi ja pyörijä vaihettu mut mistä osat on ostettu tai ehkä enemmänkin minkä valmistajan? Ihan oman lankun kohalla kävi sillee et endimmäinen yritys osista antoi laadutonta kuraa kannen osalta, pyörijäkin orkkikseen verrattuna vähä heppoinen. Jos vanhat osat ei jo roskiksessa tai totaali pa**ana, kannattanee koekäyttää niilläkin.
Täytyy imeskellä ja puhallella tuohon ennakon säädön alipaineeseen kunhan saan auton taas kasaan.sv22 kirjoitti:Ei tainnu olla termarissa merkitystä asennolla, kunhan oikein päin. Kaikkea ihmeellistä välillä tullut vastaan mut aika ihmeellistä ois jos kone lämpeis niin paljon et suoranainen käyntihäiriö tulis, ainakaan siten ettei jo jotain suurempaa olisi hajonnut. Alipainesäädölle on oma anturi, moottorin vasemmalla puolella kannen etuosassa, siihen tulee kaks letkua, ei johtoja.
Sitten perinteinen tyhmä kysymys: tulpat,johdot, kansi ja pyörijä vaihettu mut mistä osat on ostettu tai ehkä enemmänkin minkä valmistajan? Ihan oman lankun kohalla kävi sillee et endimmäinen yritys osista antoi laadutonta kuraa kannen osalta, pyörijäkin orkkikseen verrattuna vähä heppoinen. Jos vanhat osat ei jo roskiksessa tai totaali pa**ana, kannattanee koekäyttää niilläkin.
Tulpat ja johdot on ainakin Bochin valmistamat, mutta kannen ja pyöriän valmistajaa en muista eikä ole mainittu itse osissa. Piru kun vasta heitin vaihdettuja osia roskiin, niin ei ole millä testata enää.
Sellainen tuli mieleen että käykö varmasti yksi sulakkeisen YJ-releen tilalle kaksi sulakkeinen rele? Tilasin KL:stä alkuperäisen releen numerolla uuden ja huomasin että olikin kaksi sulakkeinen. Mutta tuo ns. ensimmäisen sulakkeen kaavio oli ihan samanlainen kuin yksi sulakkeisessakin, eikä johtosarjassa ollut pinnejä toisen sulakkeen nastoille. Täytyy vielä kokeilla tuolla vanhalla releellä.
Jomppasin flektin lämpötila anturin ja lämmitin itse anturin ja kaikki pelas niin kuin pitää.AK47 kirjoitti:Tosta flektin ohjauksesta niin itellä ei tenavassa lähtenyt flekti pyörimään jos oli muistaakseni pissapojan suuttimien lämmitys rikki/irroitettu... Oisko w124 samanlaisia ihmeellisyyksiä.
Hassuja noi autosähköt.
Mutta kun tuo anturi kytkee vasta sadassa asteessa ja vika tulee hieman ennen sataa astetta niin flekti ei kerkeä lähteä päälle missään vaiheessa.
No sitä vähän aattelin että kun mulla nous lämmöt päälle sataseen kun flekti ei lähtenyt pyörimään ennenkuin se pissapojan lämmitysjohto oli paikallaan... Mutta toisaalta sullahan se lähtee pyörimään siinä satasessa. Mulla tais mennä satasesta astaan kymppiin ja sit piti sammuttaa ettei kiehu koko paska.Simo 124 kirjoitti:Jomppasin flektin lämpötila anturin ja lämmitin itse anturin ja kaikki pelas niin kuin pitää.AK47 kirjoitti:Tosta flektin ohjauksesta niin itellä ei tenavassa lähtenyt flekti pyörimään jos oli muistaakseni pissapojan suuttimien lämmitys rikki/irroitettu... Oisko w124 samanlaisia ihmeellisyyksiä.
Hassuja noi autosähköt.
Mutta kun tuo anturi kytkee vasta sadassa asteessa ja vika tulee hieman ennen sataa astetta niin flekti ei kerkeä lähteä päälle missään vaiheessa.
Ootko mitenkään mitannut onko tosiaan lämpö 100 astetta kun mittari sen kertoo. Vaikka eihän tän tietäminen varsinaista vikaa selitä.
Yks sulakkeinen yj rele on niin että se sulake on eculle. Kaks sulakkeisessa toinen sulake on abs ellen väärin muista.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Niin jostain pääsee palamatonta bensaa pakoputken puolelle syttymättä tai liikaa tai sekä että. tai sit kipinä ihan väärään aikaan...
Kun vika tyhjäkäynnillä niin se alipainesäätö vois olla viallinen ja sytkä ihan väärässä paitsi kierroksilla toimii paremmin.
Toinen vois olla liikaa antava polttoainesuutin. Ajossa saa poltettua paremmin mutta tyhjäkäynnillä pääsis pakoputkeen asti...
Tässä ei liene lambdaa?
Eipä se tutkimatta selviä, ke-jetti on aikas keksintö. Yksi juttu viallinen ja ei pelaa sitten mitenkään. Ja vikapaikkoja on montakin.
Ei ne tulpatkaan ole vaikea katsoa. Oon m102 myllystä ne vaihtanut ja ei siinä mitään mahotonta ole, mikäs siinä on hankalaa?
Tulpista näkis vähän että onko joku pytty eri erillaisella seoksella kuin muut yms.
Kun vika tyhjäkäynnillä niin se alipainesäätö vois olla viallinen ja sytkä ihan väärässä paitsi kierroksilla toimii paremmin.
Toinen vois olla liikaa antava polttoainesuutin. Ajossa saa poltettua paremmin mutta tyhjäkäynnillä pääsis pakoputkeen asti...
Tässä ei liene lambdaa?
Eipä se tutkimatta selviä, ke-jetti on aikas keksintö. Yksi juttu viallinen ja ei pelaa sitten mitenkään. Ja vikapaikkoja on montakin.
Ei ne tulpatkaan ole vaikea katsoa. Oon m102 myllystä ne vaihtanut ja ei siinä mitään mahotonta ole, mikäs siinä on hankalaa?
Tulpista näkis vähän että onko joku pytty eri erillaisella seoksella kuin muut yms.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Eli auto on seissyt 4 vuotta ja jo silloin oli vaikeuksia käyntiin lähdön kanssa puoli lämpimänä. Ja tuohon vaivaan vaihdoin YJ-releen, joka poisti ongelman, mutta tuli myös yksi lisää Epäilen tosin että tuolla releen vaihdolla ei ole tekemistä tämän ongelman kanssa. Meinasin kyllä silti testata tuolla vanhalla releellä.sv22 kirjoitti:Vaihdoitko osat tätä vaivaa korjatakses vai alkoiko joskus osien vaihtamisen jälkeen?
Auto pyörii tyhjäkäyntiä hyvin vaikka lämmöt korkealla, mutta siitä kun lähtee nostamaan kierroksia niin alkaa pauke ja älytön yskiminen, jonka jälkeen pyörii muutaman sekunnin varmaan kahdella pytyllä ja sammuu.AK47 kirjoitti:Niin jostain pääsee palamatonta bensaa pakoputken puolelle syttymättä tai liikaa tai sekä että. tai sit kipinä ihan väärään aikaan...
Kun vika tyhjäkäynnillä niin se alipainesäätö vois olla viallinen ja sytkä ihan väärässä paitsi kierroksilla toimii paremmin.
Toinen vois olla liikaa antava polttoainesuutin. Ajossa saa poltettua paremmin mutta tyhjäkäynnillä pääsis pakoputkeen asti...
Tässä ei liene lambdaa?
Eipä se tutkimatta selviä, ke-jetti on aikas keksintö. Yksi juttu viallinen ja ei pelaa sitten mitenkään. Ja vikapaikkoja on montakin.
Ei ne tulpatkaan ole vaikea katsoa. Oon m102 myllystä ne vaihtanut ja ei siinä mitään mahotonta ole, mikäs siinä on hankalaa?
Tulpista näkis vähän että onko joku pytty eri erillaisella seoksella kuin muut yms.
Suuttimet (Bosch) on juuri vaihdettu.
Ei ole lambdaa.
Ei itse tulppien irroitus ole hankalaa mutta tulpan hatut on niin perkeleen tuikassa, pitäisi ostaa sellainen tulpan hattu koukku. Täytyy käyttää ne tulpat irti niin näkee tosiaan minkä väriset ne on.
Kokeilen viikonloppuna toisella puolalla ja vanhalla YJ-releellä ja jos ei niillä poistu, niin sitten näitä täällä tulleilla vinkeillä eteenpäin
Elikkäs nyt 4v seisonnan jälkeen ekoilla käytöillä lähti ränkkäämään tollalailla?
Vaiva kyl kuulostais epäsuhdalta bensan saanniin ja kipinän välillä, siis liikaa pensaa tai liian vähä kipinää. Jos nyt ilmenee vaan lämpösenä ja vaan tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla nii koitahan piruuttaan nypätä kylmäkäynnistyssuuttimesta piuha irti et tuleeko mitää eroa. Muistelen et sininen mötikkä kuskin puolelle suunnilleen kannen puolesvälis, jää siihen ke-ketin taakse jos en ihan väärin muista. Ja tulpat ehsottomasti kannattaa tarkistaa. Logiikka täs et viileenä viel kaipaa lisärikastusta ja kierroksilla ehtii polttaa ylimääräsen, jos se kk-suutin lorottaa ylimäärästä koko ajan. Ei tainnu olla mahdollista ainakaa helposti nypätä sitä pois tai siis irrottaa pa-putkee ja tulpata. Kait sekin teorias voi juuttua aukikin. Ja mikäli joku jetin suutin lotottelee nii tulppien kattominen vois siihen antaa vihjettä.
Ke-jet tosiaan melko vekkuli keksintö, siihen oli perustellut syyt miks sen heivasin ja korvasin MS:llä. Mut tosiaan yj-releen ongelma voinee heittää siitä sähköpuolen pimeeksi ja toimii pelkästään mekaanisesti, varmaksi en mee sanomaan mut jos mekaanisella puolella niin pahoin sekaisin et suoranainen oireen aiheuttaja niin en uskois et se sähköpuoli niin paljoa pystyis korjaamaan ja kompensoimaan et oireet katoais.
Vaiva kyl kuulostais epäsuhdalta bensan saanniin ja kipinän välillä, siis liikaa pensaa tai liian vähä kipinää. Jos nyt ilmenee vaan lämpösenä ja vaan tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla nii koitahan piruuttaan nypätä kylmäkäynnistyssuuttimesta piuha irti et tuleeko mitää eroa. Muistelen et sininen mötikkä kuskin puolelle suunnilleen kannen puolesvälis, jää siihen ke-ketin taakse jos en ihan väärin muista. Ja tulpat ehsottomasti kannattaa tarkistaa. Logiikka täs et viileenä viel kaipaa lisärikastusta ja kierroksilla ehtii polttaa ylimääräsen, jos se kk-suutin lorottaa ylimäärästä koko ajan. Ei tainnu olla mahdollista ainakaa helposti nypätä sitä pois tai siis irrottaa pa-putkee ja tulpata. Kait sekin teorias voi juuttua aukikin. Ja mikäli joku jetin suutin lotottelee nii tulppien kattominen vois siihen antaa vihjettä.
Ke-jet tosiaan melko vekkuli keksintö, siihen oli perustellut syyt miks sen heivasin ja korvasin MS:llä. Mut tosiaan yj-releen ongelma voinee heittää siitä sähköpuolen pimeeksi ja toimii pelkästään mekaanisesti, varmaksi en mee sanomaan mut jos mekaanisella puolella niin pahoin sekaisin et suoranainen oireen aiheuttaja niin en uskois et se sähköpuoli niin paljoa pystyis korjaamaan ja kompensoimaan et oireet katoais.
Eilen vaihdoin syylärin ja vesipumpun, puhdistin kampiakselin asennontunnistimen, tarkastin yhden sylinterin tulpan (näytti mainiolta) ja varmistin YJ-releen sulakkeet.
Tämän jälkeen läksin rämpimään auraamatonta tietä jotta saan lämmöt korkealle. Lämmöt nousi n. 110 asteeseen josta flekti jäähdytti koneen melko nopeasti taas reiluun 80 asteeseen, eikä vika tullut päälle missään vaiheessa. Arvelin että olisiko vian voinut aiheuttaa jäähdytin neste sumu joka tuli vuotavasta syyläristä...
Annoin sitten auton pyöriä tallin pihassa jonkun aikaa ja arvelin vielä vähän testata ja kappas auto sammui Sitten testailin pihassa ajamalla umpi hankeen ja taas vika tuli mutta hieman erilaisena. Ajattelin sitten että kokeilen toisella puolalla ja aloin vaihtaa puolaa niin huomasin että puolan "+" piuhoja pitävä mutteri oli niin löysällä että sen pystyi pyörittämään käsin auki! Kiristin mutterin enkä saanut vikaa enää esiin. Toivottavasti vika oli tuossa löysässä liitoksessa, mutta ihan täyttä luottoa ei vielä ole että vika on nyt poistunut kokonaan, sen aika näyttää.
Tämän jälkeen läksin rämpimään auraamatonta tietä jotta saan lämmöt korkealle. Lämmöt nousi n. 110 asteeseen josta flekti jäähdytti koneen melko nopeasti taas reiluun 80 asteeseen, eikä vika tullut päälle missään vaiheessa. Arvelin että olisiko vian voinut aiheuttaa jäähdytin neste sumu joka tuli vuotavasta syyläristä...
Annoin sitten auton pyöriä tallin pihassa jonkun aikaa ja arvelin vielä vähän testata ja kappas auto sammui Sitten testailin pihassa ajamalla umpi hankeen ja taas vika tuli mutta hieman erilaisena. Ajattelin sitten että kokeilen toisella puolalla ja aloin vaihtaa puolaa niin huomasin että puolan "+" piuhoja pitävä mutteri oli niin löysällä että sen pystyi pyörittämään käsin auki! Kiristin mutterin enkä saanut vikaa enää esiin. Toivottavasti vika oli tuossa löysässä liitoksessa, mutta ihan täyttä luottoa ei vielä ole että vika on nyt poistunut kokonaan, sen aika näyttää.