time attack
Eiköhän tuo sitten tule vaan ramppien jyrkkyydestä. Vanhoilla nokilla venttiili aukeaa hitaasti maksimiinsa ja uusilla todella nopeasti ja enemmän. Silloin juuri tuo noston aloituskulma on paljon suurempi. Kokeile pidemmällä varrella kansi kiinni niin tiedät meneekö ympäri. Jos menee niin tuskin on ongelma. Välykset on annettu varmastikin nokkakortissa, joten niihin on kyllä uskominen. Ainut mikä tulee mieleen on jos nokka on liian tiukka laakereistaan ja siksi jumittelee, mutta tuskin kun tuossa ei erillisiä lakereita ole. Helppo tosin silti mitata verrattuna vanhaan.
sisustan osat pois myynnistä tulevan sääntömuutoksen takia.
15.12 pääätetty:
Uusi sääntökirja tulee sisältämään seuraavia merkittäviä uudistuksia:
-Modified-luokka jaetaan kahtia. Luokkien työnimet ovat tällä hetkellä Modified Street ja Modified Comp. Näistä Modified Street on nimensä mukaisesti lähempänä katuautoja kuin nykyinen Modified.
Modified street pähkinänkuoressa:
-jako kahteen iskutilavuusluokkaan, yli ja alle 2.5 litraisiin
-e-hyväksytyt katurenkaat
-ohjaamon verhoilut ja kojelauta säilytettävä
-minimi maavara tieliikennelain mukainen (80mm)
-puolikaari riittää
-ei kilpavaihteistoja
-ei jälkiasenteisia pohjalevyjä
-tieliikennelain henkeä noudattavat määräykset splitterien, spoilerien ja canardien osalta
-ajovarusteet ja turvavarusteet pakolliset, mutta sääntö väljempi kuin Unlimitedissä ja Compissa
-Alkuperäisten osien vaihto komposiittiosiin rajoitettu, vain konepeitto ja takaluukku voidaan vaihtaa.
-Renkaiden maksimikoot kyseistä korimallia koskevien tieliikennesäädösten mukainen
* uudet säännöt hieman muuttavat ainakin omia suunnitelmiani
Eli taidan hieman oikaista ja rakentaa vain puolikaaret, pysyttelen e-hyväksytyissä renkaissa ja suht pitkälle vakio osissa. ei tartvitse myydä munuaista kevennysosien takia kun niitä ei saa onneksi edes vaihtaa, tulevassa street luokassa. Saattaa jopa tonnikeijun kilpailukyky olla kohtuullisella tasolla kun kuljettajakin on lähempänä harrastelijatasoa
15.12 pääätetty:
Uusi sääntökirja tulee sisältämään seuraavia merkittäviä uudistuksia:
-Modified-luokka jaetaan kahtia. Luokkien työnimet ovat tällä hetkellä Modified Street ja Modified Comp. Näistä Modified Street on nimensä mukaisesti lähempänä katuautoja kuin nykyinen Modified.
Modified street pähkinänkuoressa:
-jako kahteen iskutilavuusluokkaan, yli ja alle 2.5 litraisiin
-e-hyväksytyt katurenkaat
-ohjaamon verhoilut ja kojelauta säilytettävä
-minimi maavara tieliikennelain mukainen (80mm)
-puolikaari riittää
-ei kilpavaihteistoja
-ei jälkiasenteisia pohjalevyjä
-tieliikennelain henkeä noudattavat määräykset splitterien, spoilerien ja canardien osalta
-ajovarusteet ja turvavarusteet pakolliset, mutta sääntö väljempi kuin Unlimitedissä ja Compissa
-Alkuperäisten osien vaihto komposiittiosiin rajoitettu, vain konepeitto ja takaluukku voidaan vaihtaa.
-Renkaiden maksimikoot kyseistä korimallia koskevien tieliikennesäädösten mukainen
* uudet säännöt hieman muuttavat ainakin omia suunnitelmiani
Eli taidan hieman oikaista ja rakentaa vain puolikaaret, pysyttelen e-hyväksytyissä renkaissa ja suht pitkälle vakio osissa. ei tartvitse myydä munuaista kevennysosien takia kun niitä ei saa onneksi edes vaihtaa, tulevassa street luokassa. Saattaa jopa tonnikeijun kilpailukyky olla kohtuullisella tasolla kun kuljettajakin on lähempänä harrastelijatasoa
Vaikka en mistään mitään tiedäkkään..
hyvä että paikat näyttää puhtaalta, mutta olen todennut että kasaus/kokeilu vaiheessa kannattaisi käyttää luiku/laakeri pinnoilla voitelua/rasvaa/vaseliinia/jotain luikastetta reilulla kädellä annosteltuna
ei muuta, hieno siitä tulee.
hyvä että paikat näyttää puhtaalta, mutta olen todennut että kasaus/kokeilu vaiheessa kannattaisi käyttää luiku/laakeri pinnoilla voitelua/rasvaa/vaseliinia/jotain luikastetta reilulla kädellä annosteltuna
ei muuta, hieno siitä tulee.
Viimeksi muokannut eero1989, 12.2.2016 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Juu, molybdeenipohjaista rasvaa jokapaikkaan. Kestää pintapainetta ja liukenee kumana öljyyn.eero1989 kirjoitti:Vaikka en mistään mitään tiedäkkään..
hyvä että paikat näyttää puhtaalta, mutta olen todennut että kasaus/kokeilu vaiheessa kannattaisi käyttää luiku/laakeri pinnoilla voitelua/rasvaa/vaseliinia/jotain luikastetta reilulla kädellä annosteltuna
ei muuta, hieno siitä tulee.
Mitä tulee jousien pohjaamisiin tai muihin hankaliin mittauksiin niin pala pehmeää lyijyä välii ja osat ääriasentoon. Sit mittaa digitönärillä paljonko jäi välystä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ebaystä ostettu evo1 remontoitu kansi, org. osilla.
Oma kansi joko paskana tai saamarin laiskalla konepajalla.
Projekti venyy venymistään.
Tekemisen(ajamisen) puutteen vuoksi suunnittelin ostaa velipojan w124 2,3L farkun ja tekevän siitä pick-upin tai rokkiralliin, tai ehkä molemmat.
Tänään haettu toinen projekti kotiin entisöintiin ( moottorin entisöinti, tuplakaasarit + lattiamatot)
Oma kansi joko paskana tai saamarin laiskalla konepajalla.
Projekti venyy venymistään.
Tekemisen(ajamisen) puutteen vuoksi suunnittelin ostaa velipojan w124 2,3L farkun ja tekevän siitä pick-upin tai rokkiralliin, tai ehkä molemmat.
Tänään haettu toinen projekti kotiin entisöintiin ( moottorin entisöinti, tuplakaasarit + lattiamatot)
Nyt melkein juhlahetki...
Vihdoinkin kansi kiinni koneessa, ja oikein vielä pyöriikin ympäri ilman ettei mikään ota kiinni mihinkään..
Ns. Kireämpi kansi vielä työn alla, jos se saataisiin ensi kesäksi sitten..
Tämä kansi evo1 moottorista ( käsittääkseni aivan sama kuin vakiokin)
Ja nyt varmistui ettei uusi imusarja mahdu alkuperäisen öljynsuodattimen jalan kanssa, jota hieman ounastelinkin..
Siirtosarjasta menossa kyselyjä jo..
Jos jollain foorumilla on ylimääräinen niin voipi tarjota, , ,
Vihdoinkin kansi kiinni koneessa, ja oikein vielä pyöriikin ympäri ilman ettei mikään ota kiinni mihinkään..
Ns. Kireämpi kansi vielä työn alla, jos se saataisiin ensi kesäksi sitten..
Tämä kansi evo1 moottorista ( käsittääkseni aivan sama kuin vakiokin)
Ja nyt varmistui ettei uusi imusarja mahdu alkuperäisen öljynsuodattimen jalan kanssa, jota hieman ounastelinkin..
Siirtosarjasta menossa kyselyjä jo..
Jos jollain foorumilla on ylimääräinen niin voipi tarjota, , ,
Moi!
Ei käsittääkseni ole kuin ketjupyörissä kohdistusmerkit.
Itselläni tulee hydraulipumpun tilalle nokka-akselin asentotunnistin.
pitää vielä pähkäillä tarkemmin sen kiinnitystä, mutta tarkoitettu m102 16v koneelle( taitaa käydä kaikkiin koneisiin joissa hydraulipumppu). n. 2vko:n päästä saan oman projektin koneen tiputettua paikalleen, niin pääsen tutkimaan tilannetta tarkemmin.
Ei käsittääkseni ole kuin ketjupyörissä kohdistusmerkit.
Itselläni tulee hydraulipumpun tilalle nokka-akselin asentotunnistin.
pitää vielä pähkäillä tarkemmin sen kiinnitystä, mutta tarkoitettu m102 16v koneelle( taitaa käydä kaikkiin koneisiin joissa hydraulipumppu). n. 2vko:n päästä saan oman projektin koneen tiputettua paikalleen, niin pääsen tutkimaan tilannetta tarkemmin.
Kevät tulee ja into ruveta rakentelemaan heräilee..
Kone saatu kotio...
Kohtalaisen vähällä rasvalla kasattu
Nokan asentotunnistin sovitettu
Virranjakajan tulppa ja kampuran pään ratas ( värinänvaimennin uupuu, paikallaan sorvattu keskiö)
uusi järeämpi kytkin/asetelma
Kopassa vielä jonkin verran askarreltavaa, vähän lisää putkea kehikkoon, karbonaatti ikkunat, lasikuituosaa ymym...
Jos jollain olisi 2,3 tai mahdollisesti 2,6 mallin värinänvaimennin ylimääräisenä niin voitaisiin hieroa kauppoja, 2.5-16 kiekkoa tuskin mistään enää löytyy
Jos edes saisi kesällä savut ulos
Kone saatu kotio...
Kohtalaisen vähällä rasvalla kasattu
Nokan asentotunnistin sovitettu
Virranjakajan tulppa ja kampuran pään ratas ( värinänvaimennin uupuu, paikallaan sorvattu keskiö)
uusi järeämpi kytkin/asetelma
Kopassa vielä jonkin verran askarreltavaa, vähän lisää putkea kehikkoon, karbonaatti ikkunat, lasikuituosaa ymym...
Jos jollain olisi 2,3 tai mahdollisesti 2,6 mallin värinänvaimennin ylimääräisenä niin voitaisiin hieroa kauppoja, 2.5-16 kiekkoa tuskin mistään enää löytyy
Jos edes saisi kesällä savut ulos
Ilmeisesti kone kasattiin vakioveiveillä? Itse pohdin tätä veivi asiaa, kun jostain olen saanut päähäni, että veivit voi antautua ekana näistä koneista, kun oikein kierrätetään? Kuitenkin kierroksia voi olla 8500 12.1 puristuksilla, ainakin vaihdemississä. Rajoitiin 8600 nykyisessä 2.3:ssa.
Onko nokat jotenkin ajoitettu? Kuvissa en huomannut säädettäviä pyöriä.
Onko nokat jotenkin ajoitettu? Kuvissa en huomannut säädettäviä pyöriä.
vakio veiveillä mennään. Kyllä noilla pitäisi pärjätä n300hv asti ihan hyvin. Tuota ylikierroksille menoa en ole miettinyt, enkä tiedä onko nämä 2.5 koneen vakioveivit kuinka paljon heikompaa tekoa kuin 2.3n takoveivit ( ainakin joitain vuosimalleja varustettu takoveiveillä, vai jopa kaikki).
Ajoitukset menee tehdas setupilla, ei ole vielä tässä versiossa säädettäviä rattaita, ehkä toiseen tekeillä olevaan kanteen laitetaan, tämä nykyinen on vakiokansilla ja nokilla & venttiileillä, toinen kansi hissukseen tekeillä...
Ajoitukset menee tehdas setupilla, ei ole vielä tässä versiossa säädettäviä rattaita, ehkä toiseen tekeillä olevaan kanteen laitetaan, tämä nykyinen on vakiokansilla ja nokilla & venttiileillä, toinen kansi hissukseen tekeillä...
Oletko saanut selville tuota värinänvaimenniasiaa? Mulla on kanssa murjottu rikki tuo alkperäinen värinänvaimennin. Veikkaan, että normi M102 koneen, jossa on tuplaketju kävisi, mutta en ole vielä kokeillut.
Onko tuo sun Evo1 kansi samalla numerolla, kuin omani? 102 01662 01
Ainakin imukanava on 1.5mm isompi halkaisijaltaan, kuin 2.3:en kannessa. Pakokanavaa en ole päässyt vertaamaan. Venttiilit ovat samat.
Onko tuo sun Evo1 kansi samalla numerolla, kuin omani? 102 01662 01
Ainakin imukanava on 1.5mm isompi halkaisijaltaan, kuin 2.3:en kannessa. Pakokanavaa en ole päässyt vertaamaan. Venttiilit ovat samat.
Värinänvaimentimen kanssa päädyin kalliiseen ja henkisesti todella kivuliaaseen ratkaisuun ja tilasin uuden org. värinänvaimentimen.
Minulla on entinen v-vaimennin sorvattu niin että pelkkä keskiö jäljellä, mutta en uskalla jättää sitä. Muistaakseni esim jenkkien fhra vaatii dragstereilta yli 400hv (?) pakollisena tuota värinänvaimenninta, en löytänyt vastaavaa muilta valmistajilta joita ei taida olla kuin pari( jotka siis valmistavat aftermarket osia).
Laskin että uusi osa tulee tod.näk. halvemmaksi kuin koko koneremontti, alkaa rasitukset kasvamaan kumminkin niin paljon enemmän kuin siviiliajossa, tosin olen lukenut sellaisiakin väitteitä että kestää ajaa ilmankin.... Joku syy kumminkin valmistajalla on ollut laittaa ko. osa moottoriin.
kanavia en ole mittaillut, illemmalla kattelen tota kannennumeroa.
Minulla on entinen v-vaimennin sorvattu niin että pelkkä keskiö jäljellä, mutta en uskalla jättää sitä. Muistaakseni esim jenkkien fhra vaatii dragstereilta yli 400hv (?) pakollisena tuota värinänvaimenninta, en löytänyt vastaavaa muilta valmistajilta joita ei taida olla kuin pari( jotka siis valmistavat aftermarket osia).
Laskin että uusi osa tulee tod.näk. halvemmaksi kuin koko koneremontti, alkaa rasitukset kasvamaan kumminkin niin paljon enemmän kuin siviiliajossa, tosin olen lukenut sellaisiakin väitteitä että kestää ajaa ilmankin.... Joku syy kumminkin valmistajalla on ollut laittaa ko. osa moottoriin.
kanavia en ole mittaillut, illemmalla kattelen tota kannennumeroa.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Takeita ne kaikki on mitä on tullu vastaan tuotantomoottoreissa. Esim. 2.0 M102 on samat kiertokammet kuin kuustoistavenasessa.ruuneperi kirjoitti:En kyllä varma noista keinoista ole, mutta käsittääkseni otetaan vaan iso rautakimpale joka taotaan tiukemmaksi , sitten leikataan tarvittavat palat/pala ja koneistetaan muotoon. Noin minä sen olen ymmärtänyt.
Toki osat voi tehdä sitten paremmasta tai keveämmästäkin aineesta.
Kaveri teki aikoinaan koneistamalla titanista (Ti5) johonkin viripeliin mutten sit muista paljonko niistä otettiin ulos tehoja.
Titani on toki kevyt ja lujakin mutta kimmomoduli on alhainen teräkseen verraten.
Kun en mittään virittämisestä tiijä niin luulen että oikein toimivassa moottorissa kiertokampi ei pitäis mennä tuosta vaan mutkalle. Ja pultit pitäis kestää kun ei ikivanhoja useesti kiristettyjä laittele. Sit jos mennään siihen että aletaan sytyttää isoa satsia liian aikasessa vaiheessa niin mahtaako tuolla kestää mitkään kiertokammet.
Kai nuita on useempikin virittelijä kokeillu missä kohtaa posahtaa... Rikki saa varmaan ilman että edes saa tehojakaan ulos jos ei oo kaikki kohdillaan.
Mielenkiinnolla luetaan mitä tälle rojektille kuuluu? Ehkä itsekkin jotain virittelyä vois kokeilla nuilla m102 ja m013 m104 myllyillä tenavassa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
minun käsittääkseni tavallisessa m102 motissa on vain ns "tavalliset" kiertokanget, kun m102,983 ja osassa ensimmäisen vuoden m102,990 + evo moottoreissa on "tako" kanget.
Kopan hitsaukset kohta valmiit, lisättiin vähän turvakehikkoon putkea ja pullistettiin sisälokasuojat, lasikuitu etulokkarit sovituksessa. vähän joutuu vielä putsailla ja puhallella, tässä kuussa olisi tarkoitus vielä saada maalattua ja tiputettua kone paikoilleen.
Moniurahihnan kiristyslaitteita ihmetelty tänään.... ilmeisesti kiristimen säätölaitteissa jotain vikaa/häikkää, käytävä marmoritiskillä huomenna kyselemässä...
Kattoluukun retaleet tuli pirskatti heitettyä kaatikselle, kun ei ketään osat aikanaan kiinnostanu, nyt vasta ketuttaa kun reikä katossa ja olisi osissa ollut valmis täytepala pari hitsimälliä vaille
pala 80-lukua, mitä touhuttiin alkukesällä 1987, eli 30v sitten..
Kopan hitsaukset kohta valmiit, lisättiin vähän turvakehikkoon putkea ja pullistettiin sisälokasuojat, lasikuitu etulokkarit sovituksessa. vähän joutuu vielä putsailla ja puhallella, tässä kuussa olisi tarkoitus vielä saada maalattua ja tiputettua kone paikoilleen.
Moniurahihnan kiristyslaitteita ihmetelty tänään.... ilmeisesti kiristimen säätölaitteissa jotain vikaa/häikkää, käytävä marmoritiskillä huomenna kyselemässä...
Kattoluukun retaleet tuli pirskatti heitettyä kaatikselle, kun ei ketään osat aikanaan kiinnostanu, nyt vasta ketuttaa kun reikä katossa ja olisi osissa ollut valmis täytepala pari hitsimälliä vaille
pala 80-lukua, mitä touhuttiin alkukesällä 1987, eli 30v sitten..
Epäilisin ton värinänvaimentimen olevan alunperin autossa senkin takia, että se on paljon halvempi kuin tasapainottaa mooottorin kaikki osat. Eli en usko, että sitä mihinkään tarvitaan hyvin tehdyssä ja tasapainotetussa koneessa. Laskevat kustannuksia tuolla kun värinöiden ja tasapainon toleranssit voivat olla hieman suuremmat.
Valitettavasti ei ole ehtinyt hirveästi laittelemaan juttuja tänne, ollut vähän kaikkea muuta puuhaa ja projekti taas vaihteeksi hieman jämähtänyt.
Jezzelle: Ihan varoiksi ostin tuon kiekon tuohon koneeseen kun laskin sen tulevan pitkällä välillä halvemmaksi kun koneen uudelleenrakentamisen parin vuoden välein, jos tuolla nyt oikeasti on se virka mikä pitää..
Alustaa kerettu hiekkapuhallella ja paikkailla...
Yllättävän paljon löytyi laittamista kun vähän puhalteli..
Hieman jahkaillut voimansiirron laittoa kun tuo vauhtipyörä ei ollut sellainen kun oli suunniteltu, että pitäisikö siitä vielä koneistaa lisää materiaalia pois...
saishan tuosta muutaman satagrammaa ulkokehältä...
jos vaikka pomppais taas rojekti hieman eteenpäin
Jezzelle: Ihan varoiksi ostin tuon kiekon tuohon koneeseen kun laskin sen tulevan pitkällä välillä halvemmaksi kun koneen uudelleenrakentamisen parin vuoden välein, jos tuolla nyt oikeasti on se virka mikä pitää..
Alustaa kerettu hiekkapuhallella ja paikkailla...
Yllättävän paljon löytyi laittamista kun vähän puhalteli..
Hieman jahkaillut voimansiirron laittoa kun tuo vauhtipyörä ei ollut sellainen kun oli suunniteltu, että pitäisikö siitä vielä koneistaa lisää materiaalia pois...
saishan tuosta muutaman satagrammaa ulkokehältä...
jos vaikka pomppais taas rojekti hieman eteenpäin
En ruvennut teettämään vauhtipyörään koloja.
paketti kasassa uudella 6 lapaisella sintterillä ja tuhdimmalla asetelmalla
Laatikon kanssa oli ahdasta sovitella konetta paikoilleen, mutta pienellä väännöllä onnistui. Seuraava muokkaus on irroitettava etupalkki.
Sitten piti tietysti kokeilla tilaa imusarjan kanssa, hyvin mahtuu reilu imukotelo
seuraavaksi mallaillaankin sitten jo johtoja ja putkilinjoja...
paketti kasassa uudella 6 lapaisella sintterillä ja tuhdimmalla asetelmalla
Laatikon kanssa oli ahdasta sovitella konetta paikoilleen, mutta pienellä väännöllä onnistui. Seuraava muokkaus on irroitettava etupalkki.
Sitten piti tietysti kokeilla tilaa imusarjan kanssa, hyvin mahtuu reilu imukotelo
seuraavaksi mallaillaankin sitten jo johtoja ja putkilinjoja...