Laturiko rikki ?
Laturiko rikki ?
Iltaa, pitkästä aikaa mesefoorunilla
Noniin eli pariviikkoa ollut työnalla tuollainen w168 170 A diisseli koppia.
Eli vikana oli erittäin ärsyttävä vinkuminen ja koluutus.
Mittarissa kohta 200tkm eikä huoltokirjassa näkynyt merkkiä vesipumpunvaihdosta. Ohjainrullat oli viaihdettu noin 70tkm sitten.
Aloitettiin "laajalla" remontilla koska tuo moniurahihna ja aen komponentit on sellaisessa kolossaa että jos sinne mennään niin kaikki vaihdetaan.
Eli vaihdettua osaa:
-vesipumppu
-Termostaatti
-nesteet
-kaikki hihnarullat
-hihna
-Laturin vapaakytkin
Tämän jälkeen kitinä loppui mutta kurnutus vaivaa vielä.
Ilmastoinnin kompuran päädystä otettu lätkä pois, ei vaikutusta
Ilmastoinnin rullan laakeri otettu pois, todettu lähes uudeksi
Tänään mitattu laturia uudelleen ja huomattu uus vihje.
Auton käynnistyessä latausjännite noin 11v, 5-10 sekunnin kuluttua hyppää 13-14v ja samalla kurnutus alkaa. Samoin tyhjäkäynnillä jos laittaa takalasin lämppärin päälle ja räpsyttää pitkiä valoja niin huomaa kurnutuksen pahenevan kun virtaa tarvitaan enemmän.
Olaanko myt samaa mieltä että laturi alkaa olemaan tiensä päässä ?
Millainen homma olisi vaihtaa tuohon 150A vesijäähdytettyyn valeoon laakerit ?
Vai voiko väsähtänyt hihnankiristimen jousi tehdä vastaavaa kurnutusta jos laturi tarvitsee enemmän vääntöä ?
Noniin eli pariviikkoa ollut työnalla tuollainen w168 170 A diisseli koppia.
Eli vikana oli erittäin ärsyttävä vinkuminen ja koluutus.
Mittarissa kohta 200tkm eikä huoltokirjassa näkynyt merkkiä vesipumpunvaihdosta. Ohjainrullat oli viaihdettu noin 70tkm sitten.
Aloitettiin "laajalla" remontilla koska tuo moniurahihna ja aen komponentit on sellaisessa kolossaa että jos sinne mennään niin kaikki vaihdetaan.
Eli vaihdettua osaa:
-vesipumppu
-Termostaatti
-nesteet
-kaikki hihnarullat
-hihna
-Laturin vapaakytkin
Tämän jälkeen kitinä loppui mutta kurnutus vaivaa vielä.
Ilmastoinnin kompuran päädystä otettu lätkä pois, ei vaikutusta
Ilmastoinnin rullan laakeri otettu pois, todettu lähes uudeksi
Tänään mitattu laturia uudelleen ja huomattu uus vihje.
Auton käynnistyessä latausjännite noin 11v, 5-10 sekunnin kuluttua hyppää 13-14v ja samalla kurnutus alkaa. Samoin tyhjäkäynnillä jos laittaa takalasin lämppärin päälle ja räpsyttää pitkiä valoja niin huomaa kurnutuksen pahenevan kun virtaa tarvitaan enemmän.
Olaanko myt samaa mieltä että laturi alkaa olemaan tiensä päässä ?
Millainen homma olisi vaihtaa tuohon 150A vesijäähdytettyyn valeoon laakerit ?
Vai voiko väsähtänyt hihnankiristimen jousi tehdä vastaavaa kurnutusta jos laturi tarvitsee enemmän vääntöä ?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Onko dynamon remmin ratas vapaakytkimellä*? Kytkin jähmentyny?
*Sprägi, rullakytkin, yksisuuntakytkin, jne. Siis hihnapyörä voi pyörittää laturin akselia, mutta laturin pyörivä massa ei voi pyörittää hihnaa...
Jaajuu se olikin jo listalla... Mutta silti, tarkista.
*Sprägi, rullakytkin, yksisuuntakytkin, jne. Siis hihnapyörä voi pyörittää laturin akselia, mutta laturin pyörivä massa ei voi pyörittää hihnaa...
Jaajuu se olikin jo listalla... Mutta silti, tarkista.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Joo tosiaan vapaakytkin oli vähän oudohko joten vaihtui uuteen.
Uusi kytkin pyörii vain toiseen suuntaan kun lukitsee laturin akselin eli kunnossa pitäisi olla.
Laturia kun pyörittää niin se ei kyllä rahise eikä tunnu mitään välystä.
Kuinka kireällä tuon hihnan pitää olla ?
Tällähetkellä kun esimerkiksi pyörittää vaikka ilm. Kompressorin rullaa niin kaikki ei pyöri mukana vaan hihna luistaa. Pitäisikö kaikkien kunminkin pyöriä mukana, saati sitten mistä paikasta pyörittää ?
Uusi kytkin pyörii vain toiseen suuntaan kun lukitsee laturin akselin eli kunnossa pitäisi olla.
Laturia kun pyörittää niin se ei kyllä rahise eikä tunnu mitään välystä.
Kuinka kireällä tuon hihnan pitää olla ?
Tällähetkellä kun esimerkiksi pyörittää vaikka ilm. Kompressorin rullaa niin kaikki ei pyöri mukana vaan hihna luistaa. Pitäisikö kaikkien kunminkin pyöriä mukana, saati sitten mistä paikasta pyörittää ?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Olen ollut huomaavinani, jotta hihnoissakin on eroja mm. kovuudessa ja mittatarkkuuksissa.
Moniurahihnan rakenteesta, tai itseasiassa geometriasta, tarkasta mitoittamisesta, tms. suunnittelusta johtuen, se "pohjaa" herkemmin kuin vanhankoulun kiilaremmit. Lisäksi se aikaa myöten kerää varsinkin soratieajossa pientä kivensirkemää sun muuta kuraa uriinsa ja se syö rattaiden urat lopulta väljiksi. Jos rattaat on loppu, ei uusikaan hihna pelasta tilannetta. Kiila- tai moniurahihna vetää, tai pitäisi vetää, kiilansa/kiilojensa kyljillä. Jos ne ei tapaa kunnolla pyörän pintoihin, niin hihna yrittää vetää uran pohjista ja ulisee. Yhden rullan vaihto kaluaa sillä rissalla hihnaa mieleisekseen, muut rullat haluaa kitkuttaa vanhaan malliin jne.
Kunnossa ollessaan moniuraremmiveto toki välittää tehoa kiilahihnaa paremmin, hiljaisemmin ja vähemmillä tehohäviöillä. Pääpiirteissään kait ainoat syyt sen käyttöön.
Stretch-hihnojen yksi tarkoitusperä, paitsi joustaa ja vähentää värähtelyä, sekä tehdä kiristin rullineen tarpeettomaksi, on kaiketi myös estää hihnan elämisellä kivennäisten takertuminen hihnan uriin.
Ei varmaan tuonut ratkaisua, mutta muutama ajatus nyt ilmoille.
Moniurahihnan rakenteesta, tai itseasiassa geometriasta, tarkasta mitoittamisesta, tms. suunnittelusta johtuen, se "pohjaa" herkemmin kuin vanhankoulun kiilaremmit. Lisäksi se aikaa myöten kerää varsinkin soratieajossa pientä kivensirkemää sun muuta kuraa uriinsa ja se syö rattaiden urat lopulta väljiksi. Jos rattaat on loppu, ei uusikaan hihna pelasta tilannetta. Kiila- tai moniurahihna vetää, tai pitäisi vetää, kiilansa/kiilojensa kyljillä. Jos ne ei tapaa kunnolla pyörän pintoihin, niin hihna yrittää vetää uran pohjista ja ulisee. Yhden rullan vaihto kaluaa sillä rissalla hihnaa mieleisekseen, muut rullat haluaa kitkuttaa vanhaan malliin jne.
Kunnossa ollessaan moniuraremmiveto toki välittää tehoa kiilahihnaa paremmin, hiljaisemmin ja vähemmillä tehohäviöillä. Pääpiirteissään kait ainoat syyt sen käyttöön.
Stretch-hihnojen yksi tarkoitusperä, paitsi joustaa ja vähentää värähtelyä, sekä tehdä kiristin rullineen tarpeettomaksi, on kaiketi myös estää hihnan elämisellä kivennäisten takertuminen hihnan uriin.
Ei varmaan tuonut ratkaisua, mutta muutama ajatus nyt ilmoille.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
A140 Laturi
Hei,
Minulla oli tässä männäviikolla tilanne päällä ja jäin tien päälle kun tuo moniurahihna petti. Hinautin auton huoltoon siellä suosittivat myös laturin vaihtoa. Pitääkö paikkansa että laturin vaihtoa varten moottoria tarvii "laskea 80mm", mikä aiheuttaa merkittävän lisätyömäärän (lue laskun). Haynesin korjausoppaassa ei mitään tällaista lue, mutta huolto sanoo että valmistajan oppaissa näin lukee. En pysty mitenkään varmentamaan että onko moottoria irroitettu vai ei enää jälkikäteen.
Minulla oli tässä männäviikolla tilanne päällä ja jäin tien päälle kun tuo moniurahihna petti. Hinautin auton huoltoon siellä suosittivat myös laturin vaihtoa. Pitääkö paikkansa että laturin vaihtoa varten moottoria tarvii "laskea 80mm", mikä aiheuttaa merkittävän lisätyömäärän (lue laskun). Haynesin korjausoppaassa ei mitään tällaista lue, mutta huolto sanoo että valmistajan oppaissa näin lukee. En pysty mitenkään varmentamaan että onko moottoria irroitettu vai ei enää jälkikäteen.
-03 A140 Langdealer kirjoitti:Mielestäni laturi vaihtuu näihin helposti. Startti ei.
Vaan mikä malli tarkalleen kyseessä ?
Jos jossain noista on tilaa konepellin alla niin kai se tuon ruohonleikkurin moottorin kanssa pitäis olla. Jos olisi A210 niin ehkä ymmärtäisin ahtauden.
En ole itse vielä päässyt alle kurkkimaan kun auto ollut vasta pari kk.
Melkolailla tämä taitaa olla samanlainen paketti kuin uudemmassa eli 169 korisessa, niiden kanssa tullut tehtyä useammankin kerran töitä.
Yleisenä vikana on ollut pärinän ja jurinan aiheuttajana juurikin se kiristinpaketti näihin on vaihdeltu suurissa määrin kiristimiä sekä hihnaa/välipyöriä tietysti samalla ja sillä tullut kuntoon.
100% varmaksi en sano tuosta moottorin laskemisesta, onko pakollista vai ei mutta ainakin se helpottaa työtä sillä laturin ylempänä olevat pultit ovat ahtaassa välissä jolloin koneen lasku helpottaa huomattavasti.
Itse vaihtaisin kuitenkin ensin sen kiristimen koska laturi on suht helppo ja nopea vaihtaa näihin.
Yleisenä vikana on ollut pärinän ja jurinan aiheuttajana juurikin se kiristinpaketti näihin on vaihdeltu suurissa määrin kiristimiä sekä hihnaa/välipyöriä tietysti samalla ja sillä tullut kuntoon.
100% varmaksi en sano tuosta moottorin laskemisesta, onko pakollista vai ei mutta ainakin se helpottaa työtä sillä laturin ylempänä olevat pultit ovat ahtaassa välissä jolloin koneen lasku helpottaa huomattavasti.
Itse vaihtaisin kuitenkin ensin sen kiristimen koska laturi on suht helppo ja nopea vaihtaa näihin.
Kiristimet ja muut pyörät vaihdettiin samalla. 6,3h tuntimäärä vain vaikutti kohtuuttomalta tuolle kokonaistyölle.Sakari kirjoitti:100% varmaksi en sano tuosta moottorin laskemisesta, onko pakollista vai ei mutta ainakin se helpottaa työtä sillä laturin ylempänä olevat pultit ovat ahtaassa välissä jolloin koneen lasku helpottaa huomattavasti.
Itse vaihtaisin kuitenkin ensin sen kiristimen koska laturi on suht helppo ja nopea vaihtaa näihin.
Palataan taas aiheeseen. Nyt sitten vihdoin punainen akun kuva sytty tauluun eli laturi on kaput. Sellaista kysyisin että kuinka kauan tuollaisella diisselillä uskaltaa ajaa ilman laturia ? Auto pitäisi saada 100km päähän talliin.
Jos latais täyteen niin jaksaiskohan tuon matkan ?
Ohjaustehosinhan tästä tippu heti pois pelistä kun laturilta ei tuu jännitettä.
Tietysti voisi yhden 120ah akun ottaa mukaan niin luulisi tuon 100km taittuvan ?
Jos latais täyteen niin jaksaiskohan tuon matkan ?
Ohjaustehosinhan tästä tippu heti pois pelistä kun laturilta ei tuu jännitettä.
Tietysti voisi yhden 120ah akun ottaa mukaan niin luulisi tuon 100km taittuvan ?