Lohkolämmitin
Lohkolämmitin
Morjens.
Moottorinlämmitin olis tarkotus laittaa autoon 2011 200cdi. Onko hankala asentaa. En tiedä saako säteilylämmitintä mutta en huoli sellaista.
Moottorinlämmitin olis tarkotus laittaa autoon 2011 200cdi. Onko hankala asentaa. En tiedä saako säteilylämmitintä mutta en huoli sellaista.
Re: Lohkolämmitin
Jaa, lainataanpa topikkia.
Millaisia versioita ois tarjolla m113 myllyyn (s500 -03)?
Jos vain joku letkulämmitin niin taidan jättää väliin. Ei oikein niihin ole innostusta ollut. Jäähyneste kestänee n 40-45 ja sen kylmemmällä en taida viitsiä lähteä muutenkaan
Millaisia versioita ois tarjolla m113 myllyyn (s500 -03)?
Jos vain joku letkulämmitin niin taidan jättää väliin. Ei oikein niihin ole innostusta ollut. Jäähyneste kestänee n 40-45 ja sen kylmemmällä en taida viitsiä lähteä muutenkaan
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 13.9.2012 12:13
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Lohkolämmitin
Sori OT:n jatko...
t.
Risto
Periaatteessa on letkulämmitin mutta toiminee lähinnä lohkolämmittimen tavoin. Alavesiletkuun työnnetään pitkä vastus (katkaistaan pikku pätkä välistä), jonka pää menee vesipumpun sisään. Siellä se sitten lämmittelee konetta. Työpäivän lämmityksen jälkeen kone on n. 40 asteinen.AK47 kirjoitti:JMillaisia versioita ois tarjolla m113 myllyyn (s500 -03)?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jos letkulämmitin on ainoa vaihtoehto, niin itse laittaisin kiertovesipumpulla varustetun. https://www.tt-thermo.fi/
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Re: Lohkolämmitin
Mitenniin ot? Lohkolämppäriasiajatahan toi letkulämmitinkin on.Roisto kirjoitti:Sori OT:n jatko...Periaatteessa on letkulämmitin mutta toiminee lähinnä lohkolämmittimen tavoin. Alavesiletkuun työnnetään pitkä vastus (katkaistaan pikku pätkä välistä), jonka pää menee vesipumpun sisään. Siellä se sitten lämmittelee konetta. Työpäivän lämmityksen jälkeen kone on n. 40 asteinen.AK47 kirjoitti:JMillaisia versioita ois tarjolla m113 myllyyn (s500 -03)?
t.
Risto
Eipä kuulosta m113 osalta mitenkään riemunkiljahduksia aiheuttavalta ratkaisulta. Vai ei oo lohkossa paikkaa lämmitinvastukselle...
Jahah, voiskohan öljypohjan tietämille rakennella jonkinlaisen lämmityspatentin (vastus, säteilylämmitin, puhallin) joka olisi letkulämppäriä tehokkaampi. Tokihan siinä jää neste varsinaisesti lämmittämättä jos pelkkää öljypohjaa lämmittelee. Mutta öljy lämpenisi. Periaatteessahan jäähdytysnesteelle riittää ettei se jäädy. Öljy sensijaan saisi olla notkeaa. Tosin 0w40 on notkeaa aika koville pakkasille asti.
Hmmm. Jospa keskittyisi pelkästään ohjaamon lämmitykseen... Ratissa onkin jo lämmitys ruksittuna Ja sen käyttövipukin löytyi vahingossa
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Lohkolämmitin
Kun alkuperäinen kirjoittaja kyseli 212:sta...AK47 kirjoitti:Mitenniin ot? Lohkolämppäriasiajatahan toi letkulämmitinkin on.
Tämmöinen häkkyrä siellä on:
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Lohkolämmitin
No toki eri korimalli ja moottorikin.Roisto kirjoitti:Kun alkuperäinen kirjoittaja kyseli 212:sta...AK47 kirjoitti:Mitenniin ot? Lohkolämppäriasiajatahan toi letkulämmitinkin on.
Tämmöinen häkkyrä siellä on:
t.
Risto
Aika häkkyrä. En oo nuita oikein tajunnu siellä letkussa olipa mikä moottori tai kori tahansa...
Ennen kaikki oli parasta
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 13.9.2012 12:13
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Sitä en tiedä onko oikea, edellinen omistaja laitattanut uuteen autoon kyseisen lämmittimen Käyttö-autossa. Toinen meni takuuseen Defalla, kolmas tuli rekisterinumeron mukaan merkkiliikkeen takuuseen. Luulis olevan oikea, on tehtaalla laitettu webasto ja 9G vaihteisto. Kuka noista sitten tietää jos ei merkkiliikkeen henkilökunta, kehen luottaa ?dealer kirjoitti:Onko Messersmithin autossa varmasti oikea asennussarja ja lämmitin ? Ei kestä jos on väärät osat. Asennussarja on erilainen 7v automaatti / muut vaihteistot / onko orkkis webastoa vai ei jne...ja lämmitin osaan näistä ehdottomasti PTC-vastuksella.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Minulla on nyt menossa toinen W212 (2010 ja 2014). Molempiin olen laitattanut Defan letkulämmittimet ja muutakin Defan varustetta. Vajaassa viidessä vuodessa ei ole hajonnut letkulämppäri vaikka olen niitä pitänyt niitä toimistopäivinä ja päivystysjaksoilla yhtäjaksoisesti päällä parhaimmillaan vuorokauden yhteen menoon.
Vielä yksi vaihtoehto sisälämppärin asennukseen, akkua irrottamatta.
Toivottavasti kuvista selviää, jos tekstistä ei.
Akun vieressä (kuskin puolella, pieni nuoli osoittaa) on kova muovitulppa. Sen saa jalkatilan puolelta irti, kun painaa pidikkeet auki. Täytyy vähän pyöritellä ruuvarilla sitä, kun niitä pidikkeitä on ylt ympäriinsä, eikä läpivientitulppaan pääse kiinni kuin yhdeltä kulmalta.
Aika haurasta on materiaali, onnistuin tölvimään reiän porauksen ja laitoin tulpan sijaan läpivientikumi/pelti yhdistelmän kun ei sattunut olemaan noin isoa läpivientikumia.
Tuo lämppärin ja pistorasian asentaminen jalkatilan "kattoon" on sikäli mukava, että johto ja lämppäri säästyvät toivon mukaan isommilta kolhuilta.
Ja jossain kuvassa näkyy myös tuo helppo kaapelin pujotus konepellin/lokasuojan tiivisteen risteyskohdasta, ei tarvi porailla mitään ylimääräisä reikiä. Samassa kuvassa näkyy myös maadoitustappi, joka on kuin tilauksesta myös hyvin hollilla.
Juu ja se kuuluisa vaihtoehto kaapelin viennille, näkyy myös yhdessä kuvassa siinä vänkärin jalkatilan vasemmassa reunassa. On myös melkoisen näppärä reitti.
userpix/7370_kaapeli_1.jpg[/img]
Toivottavasti kuvista selviää, jos tekstistä ei.
Akun vieressä (kuskin puolella, pieni nuoli osoittaa) on kova muovitulppa. Sen saa jalkatilan puolelta irti, kun painaa pidikkeet auki. Täytyy vähän pyöritellä ruuvarilla sitä, kun niitä pidikkeitä on ylt ympäriinsä, eikä läpivientitulppaan pääse kiinni kuin yhdeltä kulmalta.
Aika haurasta on materiaali, onnistuin tölvimään reiän porauksen ja laitoin tulpan sijaan läpivientikumi/pelti yhdistelmän kun ei sattunut olemaan noin isoa läpivientikumia.
Tuo lämppärin ja pistorasian asentaminen jalkatilan "kattoon" on sikäli mukava, että johto ja lämppäri säästyvät toivon mukaan isommilta kolhuilta.
Ja jossain kuvassa näkyy myös tuo helppo kaapelin pujotus konepellin/lokasuojan tiivisteen risteyskohdasta, ei tarvi porailla mitään ylimääräisä reikiä. Samassa kuvassa näkyy myös maadoitustappi, joka on kuin tilauksesta myös hyvin hollilla.
Juu ja se kuuluisa vaihtoehto kaapelin viennille, näkyy myös yhdessä kuvassa siinä vänkärin jalkatilan vasemmassa reunassa. On myös melkoisen näppärä reitti.
userpix/7370_kaapeli_1.jpg[/img]
Se puuttuva kuva lämppärin kaapelin asennuksesta
Kaapelin vienti
Auton tiedot tietenkin unohtui
Juu, tuo sisälämppärijuttu koski autoa W212 E200 CGI 1,8 l bensasedan.
Mihin päädyit lämppärissä R/T 70
R/T 70, otitko TT thermon? Mihin väliin aioit laittaa letkulämppärin? Defallakin on aika hyvä tuo malli, jossa on PTC.
Säteilylämppärin testausta
Säteilylämmitin taitaa olla mainettaan parempi, parin tunnin lämmityksellä tuntui lohko lämpiävän melko hyvin. Lämmitin paistaa lohkoa pakosarjan puolelta. En päässyt kyllä tällä kertaa mittaamaan moottoria alapuolelta. Kansi näytti kahden tunnin lämmityksellä lämmennen 15 astetta. Lohko vähän enemmän, niiltä osin kuin pääsin mittaamaan. Tarvitaan kyllä vielä perusteelisempia mittauksia, kunhan tulee pakkaskelit.
Mittausvälineenä oli infrapunamittari. Palailen asiaan vielä.
Ainakin yksi hyvä puoli tämmöisessä paistinpannulämmittimessä on:
Helppo asennus.
Tähän tulee kyllä ehkä useampiakin vastauksia, että säteilylämmitin on aivan ....... (huono!)
Mittausvälineenä oli infrapunamittari. Palailen asiaan vielä.
Ainakin yksi hyvä puoli tämmöisessä paistinpannulämmittimessä on:
Helppo asennus.
Tähän tulee kyllä ehkä useampiakin vastauksia, että säteilylämmitin on aivan ....... (huono!)