Imusarjan remontti/vaihto tiedossa?

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
Avatar
väyryskä
Viestit: 11
Liittynyt: 13.7.2006 20:02
Paikkakunta: Kerava

Imusarjan remontti/vaihto tiedossa?

Viesti Kirjoittaja väyryskä »

MoRo,

Kun olen selaillut vanhat Väyrysen taudit lävitse täällä voorumissa, niin kaiketi omani 200CDI on saanut läppävian.

Tyhjäkäynti vaeltelee ja saattaa stumpata paikalta lähtiessä. Tuprauttelee savupilviä ja vaatii kaasulla kutittelua, jotta suostuu liikkumaan nykimättä/vähemmän nykimällä. Tipahtelee vikasietoon tai ainakin luulen niin, sillä ei suostu kiertämään edes paikalla yli 3000rpm, laiska.

Imusarjan alla oleva vivunpää siirtyy/ei siirry kierroksia annettaessa.

Vehon arvio imusarjan vaihtoon töineen 1300 Eur (800+500). On aika karski hinta, kutakuin 5% koko auton hinnasta :shock:

Siis:

Kuinka selvitä vähimmällä työllä tai euromäärällä?

1.) Puran helyt ja saan (?) korjattua vanhan. Kuinkahan todennäköinen vaihtoehto? Onko yleensä ihan muruina, niin että mitään korjattavaa ei ole?

2.) Ostan KL osista imusarjan 415 euroa + tiiviste 4Euroa ja vaihdan koko roskan itse. Onko paha homma ja vaatiiko jotakin erikoista onnistuakseen? Kannataako samalla vaihtaa muutakin, kun on kerran paikka auki?

3.) Vien sen loistavalle asentajalle Helsinginseudulla, joka korjaa sen kahvikupposen aikana kossupullon hinnalla :P . Tähän vaihtoehtoon ei usko oikein riitä, mutta mikähän voisi olla paras vaihtoehto sitten tuon Vehon "loistavan" tarjouksen jälkeen?


Jos venytän korjausta keplottelemalla siihen asti, että likvititeetti on ylittänyt kriittisen rajan, niin onko pelkona saada 1e6 muutakin vikaa aikaiseksi? Siis rikkooko vika ajan kanssa jotakin muutakin halpaa?

Nim.Merk. "Yksi hullu kysyy enemmän kuin 10 viisasta ehtii vastaamaan"
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29217
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oletetaan nyt että vika on imusarjassa, tässä kommentteja aiheesta:

- Imusarjan vaihtotyö korjaamolla jossa olen töissä maksaa noin 200-250 euroa - muutama tunti á 54 €.

- Imusarja ei ole kovin vaikea vaihdettava, imusarjan lisäksi tarvitaan tiivisteet ja niiden polttoaineputkien O-renkaat joita joudutaan irrottamaan tai vääntelemään.
Muuta "samalla vaihdettavaa" ei oikeastaan ole, paitsi termostaatti jos lämpö ei tahdo nousta kuin 60 asteeseen.

- Vanhan imusarjan voit korjata niin että otat sieltä läpät kokonaan pois ja tukit läppäakselien reiät. Kanavissa voi olla todella paljon karstaa joka kannattaa siivota pois.

Paikallaan tervekään kone ei välttämättä ota kierroksia yli 3000.
wiimax.fi
Avatar
väyryskä
Viestit: 11
Liittynyt: 13.7.2006 20:02
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja väyryskä »

Kiitos vinkeistä!
Jos napsin läpät pois vanhasta sarjasta, niin onkohan sillä muuta vaikutusta kuin tehon puute alarekisterissä? Pysyykö pirssi normaali moodissa vai putooko edelleen vikasietoon?Ja meneekö leimasta läpi modifioituna?

Toisaalta jos vaihdan uuden sarjan, niin mikä onkaan tämän oletettu elinikä? Autolla ajettu 430tkm, öljyä ei vie, mutta jos ohivirtaa jo enemmän, niin karstottaako sarjankin nopeammin?

Kantsiiiko termari vaihtaa, vaikka lämmöt pysyisikin 80 asteen korvissa? Sippaako jokatapaksessa jossain vaiheessa? Vai onko tässäkin joku koukku ja saa ilmalukon aikaiseksi vaihdon yhteydessä, jolloin vesi ei kierrä (skeptisyys on syntymälahja)?

Notta sillai tällä erää...
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Jos poistat ne läpät niin saataisko kuvia tänne siitä hommasta, lähinnä miten tulpata ne syntyneet reiät, on nimittäin melko monella se toimenpide edessä ellei halua ostaa uutta imusarjaa. Omastani olen testannut piruuttani nippusiteellä hirttää kiinni aukiasentoon sitä säätötankoa. Se onnistuu kyllä mutta vaatii myös sen käyttävän varren irrotuksen muuten menee vikatilaan. Eikä hirveästi huomannut muussa kuin paikaltaan lähdössä ehkä aavistuksen empii. Mutta jos joku sen salaa tekis niin tuskin huomaisi. Toisaalta jos vaihdat sen uuteen niin eiköhän se toisen mokoman taas kestä, näyttää kylläkin noissa tuontivehkeissä menevän jo alle kahdensadantuhannen, mutta siellä taitaakin olla pitemmät kilometrit ja muutenkin paremmat palkat.
Jos lämmöt nousee sekä talvella että kesällä YLI siitä 80 kohdasta niin en menisi koskemaan. Viallisella termarilla viisari jää viipottamaan hiukka alaviistoon ja lämmönnousu on suhthidasta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29217
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos napsin läpät pois vanhasta sarjasta, niin onkohan sillä muuta vaikutusta kuin tehon puute alarekisterissä?
Ei ole, eikä tehon puutekaan ole havaittavissa...
Pysyykö pirssi normaali moodissa vai putooko edelleen vikasietoon?
Normaalisti toimii.
Ja meneekö leimasta läpi modifioituna?


Ilman muuta.
Kantsiiiko termari vaihtaa, vaikka lämmöt pysyisikin 80 asteen korvissa?
Ei, sen voi vaihtaa tarvittaessa sitten...
wiimax.fi
Avatar
väyryskä
Viestit: 11
Liittynyt: 13.7.2006 20:02
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja väyryskä »

Nyt vietetään ensin kesälomat ja nilkutetaan nykivällä Väyryskällä hetki. Taidan kanssa kokeilla ensin tuota nippuside patenttia, varmistaakseni vian kohde.

Kunhan pääsen tulppausvaiheeseen, niin saatan kyllä jonkun dokumentin nyrhästä...

Tänään tultiin mökiltä noin 130km, laite oli kaiken aikaa vikasidossa, mutta mikä ihmeellisintä oli kulutus! 2 aikuista 2lasta ja kontti täynnä tavaraa (esim. haukea noin 7kg), niin kulutus 4.8l kun keskinopeus 69km/h! Siis mikäli mittari pitää paikkansa.... Kuinkahan tarkasti on muuten kalibroitukaan...?

Ylihuomenna saaristoon taas viikoksi, joten KESÄÄ toivottaen!!
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

väyryskä kirjoitti:Nyt vietetään ensin kesälomat ja nilkutetaan nykivällä Väyryskällä hetki. !!
Otappa ja tulpaa se imusarjan alle alipainekelloon tuleva letku, voit silti jättää sen kellon kiinni kiskoon mikäli lukitset sen kiskon pannalla.
Ei pitäisi mennä vikatilaan em. toimenpiteistä johtuen.

Heikki :D
Avatar
P.M.N.
Viestit: 171
Liittynyt: 30.9.2005 12:05
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

väyryskä kirjoitti: Tänään tultiin mökiltä noin 130km, laite oli kaiken aikaa vikasidossa, mutta mikä ihmeellisintä oli kulutus! 2 aikuista 2lasta ja kontti täynnä tavaraa (esim. haukea noin 7kg), niin kulutus 4.8l kun keskinopeus 69km/h! Siis mikäli mittari pitää paikkansa.... Kuinkahan tarkasti on muuten kalibroitukaan ?
Omani kuluttaa todellisuudessa litran enemmän, kuin tietokone näyttää. Laske tankkauksen yhteydessä.
MB S210 320 cdi Avantgarde
MB R129 500SL 1991
MB 124 CE230 1991 sportline
Honda CBR 1100 XX 1998
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

[quote
Otappa ja tulpaa se imusarjan alle alipainekelloon tuleva letku, voit silti jättää sen kellon kiinni kiskoon mikäli lukitset sen kiskon pannalla.
Ei pitäisi mennä vikatilaan em. toimenpiteistä johtuen.

Heikki :D[/quote]

Tuo onnistuu kyllä niissä vanhemmissa koneissa jossa metallinen imusarja mutta uudemmat heittää vikakoodin ja tehoja häipyy/savuaa jos tulppaa alipaineletkuja. Näin ainakin omassa vermeessä (200CDI-02). En ole saanut millään poistettua sitä EGR:kään toiminnasta ilman vikatilaa tai jotain herjaa.
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Lähteekö tuo mahdollinen vikatila sammuttamalla vai vaatiiko testerin?
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Lähtee, mutta vikamuistiin jää nootti eli ei haittaa.
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eilen tulppasin yhdestä imusarjasta reiät seuraavasti. Läpät pois, poralla reikä sopivaksi lyhyelle M14 pultille ja pultit paikalleen sikaliiman kanssa. Hyvin tuntuu pelaavan noin. Imusarjan vaihto on aika sievä homma, riittää kun ajaa keulan autotalliin :roll:
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”