Joo, eli taas on matkarakastaja mennyt ympäri maakuntia ja saapunut perjantai-iltana uupuneena kotiin. Auto perä oli reissun jälkeen tämän näköinen. Täytynee pimeällä puhdistella perää useammin, jos kerää noin pahasti lumia takavalojen eteen. Ei tuolta paljon jarruvalotkaan paista, joten tuo oikein kerjää peräänajoa (just ennen kuin otin kuvan, niin toisen takavalon edestä putosi lunta pois).

[/url]
Tänään auto kävi pesussa ja viikonlopun se kai pysyykin puhtaana.
Kuulumisia:
Viikon työajot vajaa 1600km ja yhtenä päivänä en ajanut ollenkaan, joten ajoni on kohdistunut hieman Toijalan Leskirouvaa kauemmaksi.

Mittarissa on nyt jotain reilut 78 tkm. Huollatin auton viime viikolla ja lisäksi laitoin uudet tuulilasinpyyhkimet ja vaihdatin avainten paristot. Moottoriöljyjen lisäksi taidettiin vaitaa kaikki maailman suodattimet (poislukien hiukkasuodatin). Günther oli vaihtanut viimeisessä huollossa huoltoväliksi 15tkm, jossa olen aikonnut pitäytyä myös vastaisuudessa. Ennen omistustani, auton huoltovälinä oli pidetty valmistajan suosistusta 30 tkm/2 vuotta, mutta koska autolla oli ajettu vähän, niin sitä oli huollettu hieman useammin.
Ajo- ja käyttökokemuksia:
Parina aamuna lähdin liikkeelle puoli viiden aikaan aamulla ja edessä oli kolmen tunnin rupeama kohti Savoa. Kunhan sai aamusuihkussa unihiekat silmistään, niin itse ajo ei haitannut ollenkaan. En tiedä onko se sitä uutuudenviehdätystä, mutta autolla on tosi kiva ajaa / matkustaa. Latailin usb-tikkuun erilaisia ajankohtaisia radio-ohjelmia ja niillä, sekä (omasta mielestäni) hyvällä musiikilla olen viihdyttänyt itseäni ratin takana.
Auto on todella miellyttävä ajaa. Jos 212-Eemeli menee maantiellä vakaasti, niin ei se kuitenkaan yllä Pyyttonin vakauteen, joka on, jos ei nyt ihan kuin junalla, niin ainakin kuin resiinalla matkustaisi. 255-leveät renkaat eivät vetele urissa ja ohjauskulmat ovat selkeästi kunnossa, koska autoa ei tarvitse millään tavalla ohjastaa. Torstaina matkasin aamulla Poriin ja oli aivan helevetin liukasta. Tätä ei oikein huomaa paikaltaan lähtiessä ja ajossa, mutta jarruttaessa tämä välillä säikäyttää. Liukkaudesta muistutti myös se, että jossain Kiikoisten ja Porin välissä oli tapahtunut kolari / ulosajo. Autosta ohiajaessa tehty "nopea suuronnettomuustutkimukseni" sai lopputulemaksi seuraavanlaisen raportin:
"oletettavasti Saab oli lähtenyt pyörimään tiellä ja törmännyt perä edellä vastaantulijaan, autoja oli ojassa molemmin puolin tietä ainakin kaksi ja tie oli saanut koristeekseen Saabin muovinkappaleita. Auttajat tai ne, jotka olivat ehtineet pysähtyä paikalle, menivät pitkin tietä kuin ylivuotiset vasat ilman minkäänlaista itsesuojeluvaistoa, onneksi vastaantulijat vilkuttivat valoja niin ehti jollain tavalla hämmentyä ja reagoida ennen kuin saapui mäen takana olleelle onnettomuuspaikalle".
Auton navigaattori on ollut hyvin konservatiivinen nopeuden suhteen. Vaihdoin navin vauhtiasetukseksi "nopean" ja ainakin pitkällä matkalla tuon ajan pystyy alittamaan reilusti tai alkumatkasta menee kusi sukkaan, kun navi näyttää, että myöhästyn puolella tunnilla ja todellisuudessa olen hieman etuajassa. Tänään kävin Urjalassa, jolloin navin näyttämä saapumisaika piti hyvin paikkaansa. Täytyy tutkailla tilannetta taas maanantaina, kun lähden aamuyöstä nautisekelemaan kolmen tunnin siirtymästä.
Phaetonin automaatii on vanhanaikainen ts. vain kuusivaihteinen, mutta voittaa Mersun 7-vaihteisen laatikon mukavuudessa selvästi. Eli vaihtaa pehmeämmin / huomaamattomammin. Vertailu on tehty niin, että molemmissa on comfort- eli vanhan herrasmiehen asetus. Mersun 7-pykäläisen vaihtaminen on Phaetonia nykivämpää sekä vanhoilla, että uusilla laatikkoöljyillä. Näin ollen, VW vie mukavuuspisteet myös tällä saralla.
Ilmajousien asetuksia olen tutkaillut sen verran, että tällä hetkellä mukavin asetus on kuvanmukainen "vanhan herran puolikova".

Olenhan kuitenkin vanha mies nuorissa kuorissa, joten pehmeämpi on parempi ja tuossa on kuitenkin vielä varaa vaihtaa yhden napsun verran pehmeämpään asetukseen, jos ajajan hattu alkaa putoamaan töysyissä silmille.
Verottajan kanssa saimme hippaset päätökseen. Kokeneemmat voivat valistaa, että kannattaako joka tapauksessa tehdä valitus?