Takapyörän navan irroitus korjaamolla
Takapyörän navan irroitus korjaamolla
Joo, elikkäs haluaisin tietää millaista työkalua käytetään korjaamoissa tuon navan irroitteluun. Voi laittaa kuvan ja tai linkin kera..
Heittovasarasta ei puhettakaan.. tänään testattu..
Heittovasarasta ei puhettakaan.. tänään testattu..
® Mesen linttaklubi
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Perskeles, miä nii oisin kuvan halunnu, jotta tehhä joku vastaava ihte..
Ne 110% miehet vetovasaroineen, nii ei se mihkää kahe tunni hakkaamisella lähteny, ei ees liikahtanu ja oli semmone 15 kg punnus kuitennii..
Sittehä ku löyty riittävä kokone reikä navalla, nii se lähti pilli lämmölä ja noin 25kg lekalla mätkimällä..
Lakrun vaihtoonha ol onneks työkalu..
Joten kuva tahi linkki.. Pittää saaha semmoone kalu tehtyy..
E. Täähä ol farkku takanapa
Ne 110% miehet vetovasaroineen, nii ei se mihkää kahe tunni hakkaamisella lähteny, ei ees liikahtanu ja oli semmone 15 kg punnus kuitennii..
Sittehä ku löyty riittävä kokone reikä navalla, nii se lähti pilli lämmölä ja noin 25kg lekalla mätkimällä..
Lakrun vaihtoonha ol onneks työkalu..
Joten kuva tahi linkki.. Pittää saaha semmoone kalu tehtyy..
E. Täähä ol farkku takanapa
® Mesen linttaklubi
Tre
Sehän työntää siitä naparungon (wheel carrier, mitä lie oikeasti suomeksi) laakeripesän ulkolaidasta ja vetää navasta akselin reiästä. Navan taakse pujotetaan semmoinen "pyöreän U:n" muotoinen kappale, joka vastaa naparunkoon ja jota vasten ulosvedin työntää. Sivu 5.
t.
Risto
Sehän työntää siitä naparungon (wheel carrier, mitä lie oikeasti suomeksi) laakeripesän ulkolaidasta ja vetää navasta akselin reiästä. Navan taakse pujotetaan semmoinen "pyöreän U:n" muotoinen kappale, joka vastaa naparunkoon ja jota vasten ulosvedin työntää. Sivu 5.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
helekutti.. miä en tajjuu vieläkään..
Pittää velipoikaa pyytää vääntämään tuosta kuva
sehä varmaan vääntää siitä työkalunkin..
kuulostaa kyllä hyvältä, että siinä on semmoonen työkalu..
E. ehkä ajatuksella tajuun, mihinkäs se u - pultti / kehä sitten tulee kiinni?
pirullisia voimia niissä laakereissa..
Pittää velipoikaa pyytää vääntämään tuosta kuva
sehä varmaan vääntää siitä työkalunkin..
kuulostaa kyllä hyvältä, että siinä on semmoonen työkalu..
E. ehkä ajatuksella tajuun, mihinkäs se u - pultti / kehä sitten tulee kiinni?
pirullisia voimia niissä laakereissa..
® Mesen linttaklubi
Eli tuonne navan laipan taakse tulee tukilevy jota vasten työntää kun vanhaa otetaan pois. Vetarin reiästä vetokappale läpi ja vetoa.
Simppelistihän tuo toimintatapa vanhan poiston ja uuden asennuksen osalta tuosta Roiston opuksesta ilmenee.
Tai sitten tulkitsin sitä ite väärin.
Simppelistihän tuo toimintatapa vanhan poiston ja uuden asennuksen osalta tuosta Roiston opuksesta ilmenee.
Tai sitten tulkitsin sitä ite väärin.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Jos auto ei ole jokapäiväisessä ajossa niin ruiskuttaa ruosteen irroittajaa tms tunkeutuvaa öljyä kerran päivässä muutamana päivänä. Tai voihan se olla ajossakin...potox kirjoitti:No nymmää tajuun
Tuommoonenhan se pitää rakennella..
Minkäs kokoosia nuo "levyt" on?
Entäs tuo pultti?
Kiitoksia hyvistä kuvista ja selityksistä..
E. Mistähän tai millä nimellä voi ostaa?
Kummasti irtoaa ruosteiset osat kun on vaikutusaikaa joitakin päiviä. Vaikka veisi korjaamollekin niin ei ole huono idea ruiskauttaa öljyä päivä pari ennekkoon.
Työkaluja on tietysti joskus kiva tehdä itsekkin mutta ebay tarjoaa aika hyvin valmista ja monentasoista työkalua. Esin jousipuristimet on halventuneet jostain 200eurosta alle viiteen kymppiin kun ne tehdään kiinassa tarhaikäisten lasten voimilla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Toimiiko se Dealerin hydrauli työkalu myös W211? Ainakin tuon prässi videon perusteella näyttäis siinäkin olevan aika lailla sama napa rakenne kuin w124
Onko se kuinka kallis työkalu tänä päivänä?
https://m.youtube.com/watch?v=ajPWtKYJtmo
Onko se kuinka kallis työkalu tänä päivänä?
https://m.youtube.com/watch?v=ajPWtKYJtmo
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Moro
Ihan mielenkiintoinen kysymys Hannulta. Näyttäisi olevan saman tyylinen proseduuri (enste laippa irti ja sitte laakeri) vähän erinäköisillä kamppeilla. W211:ssähän on laakerin runko kiinni pulteilla. Onnistuneko tuo niinkin, että ottaa koko laakeripaketin irti ja sitten käyttää prässissä, jossa painaa navan irti vanhasta laakerista ja takaisin uuteen?
EDIT:
Näyttäisi 211:n ohjeissa olevan vetoakseli "reiässään" koko operaation ajan. Laippaa ei vedetä keskireiästään vaan ulosvetohässäkkä kiinnitetään pyöränpultinreikiin. Eikö akseli sovi kääntymään pois edestä?
t.
Risto
Ihan mielenkiintoinen kysymys Hannulta. Näyttäisi olevan saman tyylinen proseduuri (enste laippa irti ja sitte laakeri) vähän erinäköisillä kamppeilla. W211:ssähän on laakerin runko kiinni pulteilla. Onnistuneko tuo niinkin, että ottaa koko laakeripaketin irti ja sitten käyttää prässissä, jossa painaa navan irti vanhasta laakerista ja takaisin uuteen?
EDIT:
Näyttäisi 211:n ohjeissa olevan vetoakseli "reiässään" koko operaation ajan. Laippaa ei vedetä keskireiästään vaan ulosvetohässäkkä kiinnitetään pyöränpultinreikiin. Eikö akseli sovi kääntymään pois edestä?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Varmaan voisi käyttää, enpä muista miten työkaverit on noiden laakereita vaihdelleet. Veikkaan että laakeri napoineen pois ja siitä sitten napa prässissä irti...pitää kysyä jos muistan.
Vetarihan ei lähde sisäpäästä samaan tapaan kuin 124ssa eli sitä ei saa pois purkamatta muuta.
Videota katsoin siihen asti kun tyyppi laittoi aurauksensäätötangon ulomman pään ruuviin työkalun ja löi pulttikoneella auki, ilman suojalaseja sivusta katsellen
Vetarihan ei lähde sisäpäästä samaan tapaan kuin 124ssa eli sitä ei saa pois purkamatta muuta.
Videota katsoin siihen asti kun tyyppi laittoi aurauksensäätötangon ulomman pään ruuviin työkalun ja löi pulttikoneella auki, ilman suojalaseja sivusta katsellen
wiimax.fi