Subarun elämää
Subarun elämää
Subaruja tuli tässä aikansa katseltua ja joulun välipäivinä tuli myyntiin tuollainen Outbacki. Auto miellytti siinä määrin, että mukaan tarttui.
Subaruhan on vuosimallia 2007 ja varustettu kuusisylinterisellä bokserilla. Varusteita lähes kaikki tuohon aikanaan saadut, tuulilasinpyyhkimien automaaginen tihkutoiminto ja parkkitutkat puuttuu (ainakin). Sisustan puolella vaaleaa nahkaa ja sisusta vaikuttikin olevan varsin hyvässä ryhdissä.
Ihan ongelmitta ei paluureissusta selvitty, P0051 koodin kanssa päästiin perille. Eli kuskin puoleisen etulambdan lämmityspiiri antautui. Tämä tuli tuossa varmistettua ja lambda vaihdettua, joten matka jatkuu taas ilman ylimääräisiä valoja. Näytti olevan vänkärin puolelle aika vastikään vaihdettu, joten liekö tasalaatuisia vai vaihdettu väärän puolen osa?
Heti kotiinpaluun jälkeen tuli vaihdeltua moottoriöljyt ja muutaman tuhannen kilometrin päässä saa vaihdellakin lisää öljyjä periin ja laatikkoon, yms. 60 tkm huoltoon kuuluvat. Alapuolelta katsellessa oli vaihteeksi mukavaa, että moottori ja voimansiirto olivat ulospäin täysin kuivia. Myös jarruosat olivat kaikkinensa uudenkarheat.
Tulevia remonttitarpeita on etu- ja takapään kallistuksenvakaajien koripuslat sekä koiranluut molempiin päihin, ovatkohan katsastuksessa aikaisemmin edes katsoneet noita päin. Myös ajovalojen korkeudensäädön käyttövivun kiinnike oli poikki, tämä tulikin jo korjailtua. Lisäksi pakoputken väliosassa on kannake poikki ja ilmeisen tuttu vuoto y-haarassa takana. Pohja itsessään vaikutti varsin terveeltä, vaikka auto on Etelä-Suomessa tähän astisen elämänsä viettänyt. Hieman voisi kuitenkin kesän puolella putsailla ja suojailla polttoainesäiliön etupuolelta. Näytti olevan kohtalaisen paljas pokkaus lattiassa, joka on pinnastaan ruosteessa hiekkapuhalluksen ja suolakylvyn ansiosta.
Pidellään tässä jonkinnäköistä (huolto)päiväkirjaa vastaiskun elämästä, jos suinkin kysymyksiä niin voin yrittää vastailla
Subaruhan on vuosimallia 2007 ja varustettu kuusisylinterisellä bokserilla. Varusteita lähes kaikki tuohon aikanaan saadut, tuulilasinpyyhkimien automaaginen tihkutoiminto ja parkkitutkat puuttuu (ainakin). Sisustan puolella vaaleaa nahkaa ja sisusta vaikuttikin olevan varsin hyvässä ryhdissä.
Ihan ongelmitta ei paluureissusta selvitty, P0051 koodin kanssa päästiin perille. Eli kuskin puoleisen etulambdan lämmityspiiri antautui. Tämä tuli tuossa varmistettua ja lambda vaihdettua, joten matka jatkuu taas ilman ylimääräisiä valoja. Näytti olevan vänkärin puolelle aika vastikään vaihdettu, joten liekö tasalaatuisia vai vaihdettu väärän puolen osa?
Heti kotiinpaluun jälkeen tuli vaihdeltua moottoriöljyt ja muutaman tuhannen kilometrin päässä saa vaihdellakin lisää öljyjä periin ja laatikkoon, yms. 60 tkm huoltoon kuuluvat. Alapuolelta katsellessa oli vaihteeksi mukavaa, että moottori ja voimansiirto olivat ulospäin täysin kuivia. Myös jarruosat olivat kaikkinensa uudenkarheat.
Tulevia remonttitarpeita on etu- ja takapään kallistuksenvakaajien koripuslat sekä koiranluut molempiin päihin, ovatkohan katsastuksessa aikaisemmin edes katsoneet noita päin. Myös ajovalojen korkeudensäädön käyttövivun kiinnike oli poikki, tämä tulikin jo korjailtua. Lisäksi pakoputken väliosassa on kannake poikki ja ilmeisen tuttu vuoto y-haarassa takana. Pohja itsessään vaikutti varsin terveeltä, vaikka auto on Etelä-Suomessa tähän astisen elämänsä viettänyt. Hieman voisi kuitenkin kesän puolella putsailla ja suojailla polttoainesäiliön etupuolelta. Näytti olevan kohtalaisen paljas pokkaus lattiassa, joka on pinnastaan ruosteessa hiekkapuhalluksen ja suolakylvyn ansiosta.
Pidellään tässä jonkinnäköistä (huolto)päiväkirjaa vastaiskun elämästä, jos suinkin kysymyksiä niin voin yrittää vastailla
Viimeksi muokannut vnslkd, 11.5.2023 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Jos en ihan väärin muista, niin tuossahan on takavetopainotteinen neliveto vtd.
Semmoinen "tyyppivika" tuossa on, että ilmanputsari on lähes neliön muotoinen ja siten mahdollista asentaa väärinpäin, jolloin kone ottaa ilmaa putsarin ohi ja voi aiheuttaa satunnaisen vikakoodin koneen käymisestä laihalla.
Kannattaa tarkistaa tuo.
.
Semmoinen "tyyppivika" tuossa on, että ilmanputsari on lähes neliön muotoinen ja siten mahdollista asentaa väärinpäin, jolloin kone ottaa ilmaa putsarin ohi ja voi aiheuttaa satunnaisen vikakoodin koneen käymisestä laihalla.
Kannattaa tarkistaa tuo.
.
Jep, VTD ja 45/55 on jako perusasetuksena. Planeettapyörästö keskitasauspyörästönä monilevykytkimen kanssa ilmeisesti ja taka-akselilla viskolukko. Vaihteisto tuossa on viisivaihteinen automaatti (5EAT)
Kiitos vinkistä ilmanputsarin suhteen, pitää tarkastaa ja pitää mielessä kun vaihtelee putsarin.
Kiitos vinkistä ilmanputsarin suhteen, pitää tarkastaa ja pitää mielessä kun vaihtelee putsarin.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Tuli käytä puuhastelemassa.
Pakoputken kannaketta tuli tekohengitettyä pakoputkiklemmarin ja kempin avulla. Y-haaran vuotoa en alkanut tukkimaan, pitänee jossain vaiheessa katsella putken keskiosa.
Apulaitehihnan kiristimen ja vapaapyörän rullien laakerit tarkastin kanssa, päittäisvälystä varmaan 2-3 milliä ja ei ihan äänettömästi pyörineet Motonetistä kaksi kertaa 6203-2RS laakereita kappalehintaan 6,90 € ja katastrofi vältetty. Rullat on tuossa terästä, oli näppärä puristella uudet laakerit paikalleen ruuvipenkillä.
Vastoin kaikkia odotuksia, myös irroitettavan vetokoukun sai irti vetokoukku merkkiä mallia al-ko a50-x https://www.youtube.com/watch?v=Bm6jyzZfr9M Olin aikaisemmin aloittanut lukitusjärjestelmän öljykylvetyksen ja nyt kun lukituksen sai auki, niin viitisen napautusta vetovasaralla ja koukku tippui lattialle.
Huohottimen venttiili tuli myös varuulta putsattua kun on hyvin käsillä kuskinpuoleisen venttiilikopan päällä. Tarkastelin samalla, että ilmansuodatin oli asennettu oikeinpäin bte:n vinkistä.
Kilometrejähän tässä ompi 235 tkm tällä hetkellä, joten seuraavat huollot / rempat touhutaan lähempänä 240 tkm. Kulutuksesta en osaa sen kummemin vielä sanoa, auton hakumatkalla oli kulutus 8,6 l/ 100 km (ajotietokone näytti 8,5), nyt sekalaisessa pöristelyssä auto on näytellyt 10,6 keskikulutusta.
Pesu- ja vahailupuuhasteluja pitää touhuta jossain välissä. Ostin Puuilosta Le Chat "kissa"saippuaa nahkapenkkien putsailua varten. Kovasti tuota saippuaa kehuvat, pitää muistaa ottaa jokunen kuva kun alan sisustaa putsaamaan. Jos sattuu toimimaan, niin hinta ei ainakaan päätä huimaa. Olikohan 3€ tuo saippuanpalanen.
Pakoputken kannaketta tuli tekohengitettyä pakoputkiklemmarin ja kempin avulla. Y-haaran vuotoa en alkanut tukkimaan, pitänee jossain vaiheessa katsella putken keskiosa.
Apulaitehihnan kiristimen ja vapaapyörän rullien laakerit tarkastin kanssa, päittäisvälystä varmaan 2-3 milliä ja ei ihan äänettömästi pyörineet Motonetistä kaksi kertaa 6203-2RS laakereita kappalehintaan 6,90 € ja katastrofi vältetty. Rullat on tuossa terästä, oli näppärä puristella uudet laakerit paikalleen ruuvipenkillä.
Vastoin kaikkia odotuksia, myös irroitettavan vetokoukun sai irti vetokoukku merkkiä mallia al-ko a50-x https://www.youtube.com/watch?v=Bm6jyzZfr9M Olin aikaisemmin aloittanut lukitusjärjestelmän öljykylvetyksen ja nyt kun lukituksen sai auki, niin viitisen napautusta vetovasaralla ja koukku tippui lattialle.
Huohottimen venttiili tuli myös varuulta putsattua kun on hyvin käsillä kuskinpuoleisen venttiilikopan päällä. Tarkastelin samalla, että ilmansuodatin oli asennettu oikeinpäin bte:n vinkistä.
Kilometrejähän tässä ompi 235 tkm tällä hetkellä, joten seuraavat huollot / rempat touhutaan lähempänä 240 tkm. Kulutuksesta en osaa sen kummemin vielä sanoa, auton hakumatkalla oli kulutus 8,6 l/ 100 km (ajotietokone näytti 8,5), nyt sekalaisessa pöristelyssä auto on näytellyt 10,6 keskikulutusta.
Pesu- ja vahailupuuhasteluja pitää touhuta jossain välissä. Ostin Puuilosta Le Chat "kissa"saippuaa nahkapenkkien putsailua varten. Kovasti tuota saippuaa kehuvat, pitää muistaa ottaa jokunen kuva kun alan sisustaa putsaamaan. Jos sattuu toimimaan, niin hinta ei ainakaan päätä huimaa. Olikohan 3€ tuo saippuanpalanen.
Viimeksi muokannut vnslkd, 11.5.2023 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Tulipahan pestyä ja vahailtua Subaru. Pesu tuli kokeiltua tehdä pitkän kaavan mukaan, vaiheita oli:
-Esipesu liukkarin kera
-Kinnastelu liukkarin kera
-Raudanpoisto x 2
-Savestus
Kyllähän tuohon pesemiseen sai aikaa kulumaan reilun pari tuntia, vaan kyllä sieltä tavaraakin irtosi. Lentoruostetta tuntui kyljissä olevan.
Myllyttelyyn ei tähän hätään ollut oikein aikaa eikä mielenkiintoa, mutta puhtaaseen autoon tuli laitettua vaha päälle. Vahana toimi Soft99 Fusso Coat, kohtalaisen helpon tuntuinen levitettävä ja pois pyyhittävä. Kova lupaus purkin kyljessä 12 kuukauden kestosta, pitänee ostaa jotain vahaturvallista pesuainetta.
Kuskinpenkkiä tuli kanssa putsailtua tuon Le Chat saippuan kanssa. Kyllähän sillä hieman siistimmäksi sai. Hieman on kulumaa penkin vasemmassa laidassa, katsoa jos jossain vaiheessa jaksaa sille jotain tehdä
Kulutusta tuli laskettua tankkauksen yhteydessä. 11,2 l/100 km, ajomatka 515 kilometriä, josta jotain 130 km maantietä ja loput tässä kaupungilla pörräilyä. Vikatila oli päällä tuosta jonkun 150 km. Ajotietokoneen näyttämä 10,8 l/100 km.
-Esipesu liukkarin kera
-Kinnastelu liukkarin kera
-Raudanpoisto x 2
-Savestus
Kyllähän tuohon pesemiseen sai aikaa kulumaan reilun pari tuntia, vaan kyllä sieltä tavaraakin irtosi. Lentoruostetta tuntui kyljissä olevan.
Myllyttelyyn ei tähän hätään ollut oikein aikaa eikä mielenkiintoa, mutta puhtaaseen autoon tuli laitettua vaha päälle. Vahana toimi Soft99 Fusso Coat, kohtalaisen helpon tuntuinen levitettävä ja pois pyyhittävä. Kova lupaus purkin kyljessä 12 kuukauden kestosta, pitänee ostaa jotain vahaturvallista pesuainetta.
Kuskinpenkkiä tuli kanssa putsailtua tuon Le Chat saippuan kanssa. Kyllähän sillä hieman siistimmäksi sai. Hieman on kulumaa penkin vasemmassa laidassa, katsoa jos jossain vaiheessa jaksaa sille jotain tehdä
Kulutusta tuli laskettua tankkauksen yhteydessä. 11,2 l/100 km, ajomatka 515 kilometriä, josta jotain 130 km maantietä ja loput tässä kaupungilla pörräilyä. Vikatila oli päällä tuosta jonkun 150 km. Ajotietokoneen näyttämä 10,8 l/100 km.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Subaruun tuli alustajumppaa harrastettua näin lauantain kunniaksi.
Etupäähän alatukivarsiin Strongflexin punaiset polyuretaanipuslat ja etu- ja takapään kallistuksenvakaajien koripuslat samanlaiset kanssa. Pikaisesti isoimmat kolinat jäi pajalle, joten ihan hukkaan ei tämä remontti mennyt. Olisin vaihtanut myös kallistuksenvakaajien koiranluut, mutta eivät ehtineet viikonlopuksi Suomeen asti.
Ehkä ihan hentoisesti jyrinät kasvoivat PU-puslien myötä, mutta rämähdykset ja kolahtelut jäi pois niin kovasti plussan puolella. Näiden punaisien pitäisi olla aika lähelle samaa kovuusluokkaa vakioiden kanssa. Elinikäisen takuun lupaavat Puolan pojat näille myös
Verraten edulliset olivat ainakin, abt. 110 € koko setti toimituskuluineen. Vertailun vuoksi motonetin tarvikkeet olisivat olleet noin 140 €.
Etupäähän alatukivarsiin Strongflexin punaiset polyuretaanipuslat ja etu- ja takapään kallistuksenvakaajien koripuslat samanlaiset kanssa. Pikaisesti isoimmat kolinat jäi pajalle, joten ihan hukkaan ei tämä remontti mennyt. Olisin vaihtanut myös kallistuksenvakaajien koiranluut, mutta eivät ehtineet viikonlopuksi Suomeen asti.
Ehkä ihan hentoisesti jyrinät kasvoivat PU-puslien myötä, mutta rämähdykset ja kolahtelut jäi pois niin kovasti plussan puolella. Näiden punaisien pitäisi olla aika lähelle samaa kovuusluokkaa vakioiden kanssa. Elinikäisen takuun lupaavat Puolan pojat näille myös
Verraten edulliset olivat ainakin, abt. 110 € koko setti toimituskuluineen. Vertailun vuoksi motonetin tarvikkeet olisivat olleet noin 140 €.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ainiin, ennenkuin unohtuu. Vasemman ajovalon pesurin suoja halusi viime viikolla vapauteen myös . Paikakseen valitsi moottoritien Kaakkurin kohdilta, ajattelin ajaessa että varmaan joku jääpalanen kolahti vaan ei niin hyvää tuuria. Pitäisi jostain moinen etsiskellä, ulkomailla jonkun 30€ mutta postit lähestulkoon kaksinkertaistaa hinnan. Joutuukohan marmorille?
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Laittelimpa yv:tä.vnslkd kirjoitti:Ainiin, ennenkuin unohtuu. Vasemman ajovalon pesurin suoja halusi viime viikolla vapauteen myös . Paikakseen valitsi moottoritien Kaakkurin kohdilta, ajattelin ajaessa että varmaan joku jääpalanen kolahti vaan ei niin hyvää tuuria. Pitäisi jostain moinen etsiskellä, ulkomailla jonkun 30€ mutta postit lähestulkoon kaksinkertaistaa hinnan. Joutuukohan marmorille?
Tuli vaiheltua tuossa menneenä viikonloppuna nuo koiranluutkin. Kohtalaisen hiljaista on nyt alustan osalta, hieman lotinaa peräpäästä. Mahtaa olla hentoista väljyyttä iskarin yläpäässä.
Vaan tänään tuli oikein maahantuojalta kirje, notta matkustajan turvatyynyn saisi vaihdettua takaisinkutsuna. Pitänee varailla aika korjaamolle tässä lähiaikoina.
Vaan tänään tuli oikein maahantuojalta kirje, notta matkustajan turvatyynyn saisi vaihdettua takaisinkutsuna. Pitänee varailla aika korjaamolle tässä lähiaikoina.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Maaliskuun puolivälissä tuli maahantuojalta kirje kotia, takaisinkutsu liittyen matkustajan turvatyynyn vaihtamiseen. Viime viikolla vein torstaiaamuna auton Er-Wolle ja hakkiin pois puolenpäivän aikoihin.
Viikonloppuna tuli puuhasteltua kuskin penkin etureunan korkeudensäätömekanismi kuntoon. Oli penkin vasemman etureunan kiinnikkeen pistehitsit antautuneet. Porailin pistehitsit läpi ja laittelin kiinnikkeen pulteilla takaisin. Muuten ihan leppoisa homma, mutta kohtalaisen ahdasta oli touhuta kun ei jaksanut repiä penkkiä autosta pois tahi purkaa sen enempiä. Helpotti kun oli kaveri mukana pitelemässä osia erillään toisistaan.
Pääsiäisenä pitäisi käydä pilkkireissu niin pääsee vähän tunnustelemaan matkakulutustakin. Nyt edellisen tankin kulutus oli 11,79 l/100 km, kun mukana oli jonkin verran kärryn kiskomista tässä kaupungin alueella. Pääsiäisreissun jälkeen mittarissa alkaakin olemaan lähemmäs 240 tkm, joten pääsee tekemään huoltohommia. Tilasin 20 litran pöntön Nesteen atf-multia, kun siinä näytti subarun ATF-HP luokitukset olevan ja ostin vaihteiston öljynsuodattimen. Pitää vielä ostella peräöljyt niin saapi nekin vaihdella.
Viikonloppuna tuli puuhasteltua kuskin penkin etureunan korkeudensäätömekanismi kuntoon. Oli penkin vasemman etureunan kiinnikkeen pistehitsit antautuneet. Porailin pistehitsit läpi ja laittelin kiinnikkeen pulteilla takaisin. Muuten ihan leppoisa homma, mutta kohtalaisen ahdasta oli touhuta kun ei jaksanut repiä penkkiä autosta pois tahi purkaa sen enempiä. Helpotti kun oli kaveri mukana pitelemässä osia erillään toisistaan.
Pääsiäisenä pitäisi käydä pilkkireissu niin pääsee vähän tunnustelemaan matkakulutustakin. Nyt edellisen tankin kulutus oli 11,79 l/100 km, kun mukana oli jonkin verran kärryn kiskomista tässä kaupungin alueella. Pääsiäisreissun jälkeen mittarissa alkaakin olemaan lähemmäs 240 tkm, joten pääsee tekemään huoltohommia. Tilasin 20 litran pöntön Nesteen atf-multia, kun siinä näytti subarun ATF-HP luokitukset olevan ja ostin vaihteiston öljynsuodattimen. Pitää vielä ostella peräöljyt niin saapi nekin vaihdella.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Pohjoisen reissukin tuli tehtyä, reilu 1600 km ajoa. Matkakulutus yllätti, Ivalosta Ouluun 7,93 l/100 km laskemalla kun ajotietokone näytti 8,0 l/100 km. Matkavauhtina todellista 103-105 km/h väliin suurin osa. Samoilla reissuilla edellinen 2,5 litrainen manuaali-Omega ryysti 98:a noin 8,5 litraa sataselle.
Viikonloppuna tuli vaihdeltua laatikkoon öljyjä ja suodatin. Laatikosta laskin neljä kertaa liemet propun kautta (ja lisäsin toki uutta ATF:ää poistetun määrän ) ja ajelin aina välissä 15 km lenkin. Tuli vain tehtyä luiskalla, niin propun kautta sai vain 2,5 l ATF:ää pihalle kerralla (n. 4 litraa pitäisi tulla jos auto on tasaisella). Yhteensä semmoinen 10 litraa tuli vaihdeltua ja 20 litran pöntöstä jäi vielä puolet jäljelle. Ajattelin, että seuraavien moottoriöljynvaihtojen ohessa vaihtelen myös laatikkoon niin eiköhän sieltä suurin osa vanhoista nesteistä tule pihalle. Laatikon toiminta tuntui hieman piristyvän, suurempi vaikutus mahtoi tosin olla noin 0,7 litran vajauksella laatikkoöljyn määrässä.
Laatikkoöljyn suodatin löytyy tämän 5eat lootan tapauksessa öljynjäähdyttimelle menevien letkujen mukana akun takaa lokasuojan sisältä. Kuvassa akku pois paikaltaan ja suodatin näkyy tuolla poterossaan. Nelivaihteisen 4eat lootan tapauksessa suodatin näytti olevan suoraan laatikon kyljessä.
Kesärenkaatkin tuli laitettua alle, pintaa ehkä sen verran että kesän ajelee. Hieman väpättää rattia, liekö renkaissa vikaa vaiko vanteet mutkalla
Viikonloppuna tuli vaihdeltua laatikkoon öljyjä ja suodatin. Laatikosta laskin neljä kertaa liemet propun kautta (ja lisäsin toki uutta ATF:ää poistetun määrän ) ja ajelin aina välissä 15 km lenkin. Tuli vain tehtyä luiskalla, niin propun kautta sai vain 2,5 l ATF:ää pihalle kerralla (n. 4 litraa pitäisi tulla jos auto on tasaisella). Yhteensä semmoinen 10 litraa tuli vaihdeltua ja 20 litran pöntöstä jäi vielä puolet jäljelle. Ajattelin, että seuraavien moottoriöljynvaihtojen ohessa vaihtelen myös laatikkoon niin eiköhän sieltä suurin osa vanhoista nesteistä tule pihalle. Laatikon toiminta tuntui hieman piristyvän, suurempi vaikutus mahtoi tosin olla noin 0,7 litran vajauksella laatikkoöljyn määrässä.
Laatikkoöljyn suodatin löytyy tämän 5eat lootan tapauksessa öljynjäähdyttimelle menevien letkujen mukana akun takaa lokasuojan sisältä. Kuvassa akku pois paikaltaan ja suodatin näkyy tuolla poterossaan. Nelivaihteisen 4eat lootan tapauksessa suodatin näytti olevan suoraan laatikon kyljessä.
Kesärenkaatkin tuli laitettua alle, pintaa ehkä sen verran että kesän ajelee. Hieman väpättää rattia, liekö renkaissa vikaa vaiko vanteet mutkalla
Viimeksi muokannut vnslkd, 11.5.2023 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Kyllä kuulostaa ikävältä näin diesel mersun omistajan korvaan. Ite en pääse alle 8litran kulutuksella omalla v6 dieselillä. Täytynee varmaan laittaa bensa ...vnslkd kirjoitti:Pohjoisen reissukin tuli tehtyä, reilu 1600 km ajoa. Matkakulutus yllätti, Ivalosta Ouluun 7,93 l/100 km laskemalla kun ajotietokone näytti 8,0 l/100 km. Matkavauhtina todellista 103-105 km/h väliin suurin osa. Samoilla reissuilla edellinen 2,5 litrainen manuaali-Omega ryysti 98:a noin 8,5 litraa sataselle.
Pajero 3.2 DID -07
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
Elä huoli, aika nopeasti tässä nousee kulutus pari-kolme-neljä litraa kun tulee vähääkään kylmäkäynnistyksiä, nurkka-ajoa tai jos innostuu vähänkään polkemaanMagge-- kirjoitti:Kyllä kuulostaa ikävältä näin diesel mersun omistajan korvaan. Ite en pääse alle 8litran kulutuksella omalla v6 dieselillä. Täytynee varmaan laittaa bensa ...vnslkd kirjoitti:Pohjoisen reissukin tuli tehtyä, reilu 1600 km ajoa. Matkakulutus yllätti, Ivalosta Ouluun 7,93 l/100 km laskemalla kun ajotietokone näytti 8,0 l/100 km. Matkavauhtina todellista 103-105 km/h väliin suurin osa. Samoilla reissuilla edellinen 2,5 litrainen manuaali-Omega ryysti 98:a noin 8,5 litraa sataselle.
Vaan käväsin vaihtelemassa ilmansuodattimet, peräöljyt ja jarrunesteet. Mittarilukema 238567 km, joten alkaa olemaan 240 tkm huollot tehtynä. Jäähdytinnesteet varmaan vielä lähiaikoina vaihdella. Subaru oli aavistellut näköjään myös menneen tilipäivän, oli vasemman etuvetarin sisempi suojakumi haljennu. Parhaiten tämän huomasi kohtalaisena öljynkärynä kun akseli oli viskonu rasvat mm. toisen katalysaattorin päälle
Tilailin SKF:n vetarin, hintaa posteineen 108 €. Vaihdellaan alkuperäiseen suojakumi kun vetarin saapi vaihdeltua, niin jääpähän varalle jos tuo tarvike on epäkuranttia tavaraa. Kesärenkaitakin tuli tarkasteltua vatkaamisen myötä, kohtalaisen selkeä kudosvaurio etuvasemmassa renkaassa. Vaihdoin sen taka-akselille, niin ei vatkaa ohjauspyörä käsille. Rengaskaupoille pitäisi vääntäytyä.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Vaihdoin tiistaina SKF:n tarvikevetoakselin autoon ja tuloksena voimansiirron värinät siirtyi koriin kun auto oli paikallaan vaihde päällä jarrua vasten. Heti kun lähti liikkeelle, niin kaikki ok. Varsin tympeä ilmiö kaikkinensa. Laittelin tuossa viikolla vanhaan vetoakseliin uuden sisemmän suojakumin ja tuoreet rasvat. Tänään laitoin vanhan akselin paikalleen ja tärinät ja tutinat katosi, joten jääköön SKF:n akseli hyllyyn varalle.
Pikaisesti tunnusteltuna tuon uuden akselin sisänivelessä ei ollut yhtään välystä kiertosuunnassa verrrattuna vanhaan akseliin. Liekö sitten syynä noihin tutinoiden välittymiseen. Ulkomaan foorumeilta löytyi aika paljon kokemuksia myös tarvikeakseleiden sopimattomuudesta näihin.
Tankillakin tuli käytyä, kulutus kaupunkipöristelyssä 10,54 l/100 km kun auton mittari näytti 10,2 l/100 km.
Pikaisesti tunnusteltuna tuon uuden akselin sisänivelessä ei ollut yhtään välystä kiertosuunnassa verrrattuna vanhaan akseliin. Liekö sitten syynä noihin tutinoiden välittymiseen. Ulkomaan foorumeilta löytyi aika paljon kokemuksia myös tarvikeakseleiden sopimattomuudesta näihin.
Tankillakin tuli käytyä, kulutus kaupunkipöristelyssä 10,54 l/100 km kun auton mittari näytti 10,2 l/100 km.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Eilen pyörittelin vanteille Korealaiset Nexen N'blue HD+ renkaat alkuperäisessä koossa 215/55R17. Renkaat ostin Haukiputaalta ET-rengaspalvelusta, hinta oli vähintäänkin kilpailukykyinen rengas-onlineen ja muihin vastaaviin verrattuna. Korkeampiprofiiliset olisi hieman kiinnostaneet, mutta kaaren laitoihin ei ihan hirveästi tilaa jää jos ei alustalle tee jotain. 215/60R17 tai 225/55R17 mahtuisi varmaan vielä pyörimään.
Nexenit vaikutti ainakin pyöreiltä, ei hyppyyttäneet ajaessa. Tasapainotuksessa ei ihan kauheasti tarvinut painojakaan (parhaaseen 15 g, huonoimpaan 40 g). Rengasmelua jonkinlaista, vaan ennemmin tämä kuin runkovikaisen nypytys
Nexenit vaikutti ainakin pyöreiltä, ei hyppyyttäneet ajaessa. Tasapainotuksessa ei ihan kauheasti tarvinut painojakaan (parhaaseen 15 g, huonoimpaan 40 g). Rengasmelua jonkinlaista, vaan ennemmin tämä kuin runkovikaisen nypytys
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Kesän myötä on Subarunkin mittariin muutama tuhat kilometriä pyörähtänyt, alkaa kohtsillaan olla öljynvaihto ajankohtainen.
Kesällä tuli käytettyä alustasta kaikki muovit pois, pestyä ja hieman harrastettua viivytystaistelua ruosteen vääjäämätöntä voittoa vastaan. Voisin veikata, ettei ihan hetkeen ole käytetty muoveja pois, sen verran reilusti oli savea ja hiekkaa muovien sisässä
Muoviahan näissä on pohjassa jonkinverran, kuvassa toisen puolen helmamuovi, pohjamuovi ja polttoainesäiliön suojamuovi.
Helmoissa ja pohjassa muovien alla jonkin verran ruostetta, ehdottomasti huonoin oli kuskinpuoleinen takapyöränkotelo. Takapyöränkoteloissa näissä on täysi sisälokari, mutta sen alle ei ole raaskittu turhaan kotelosuojaa suihkia. Pohjan ja kantavien osien kohdalta ruosteet oli melkolailla pinnassa. Takapyöränkotelossa on muutama "yksipuolinen" pellinreuna, joihin sisälokasuoja kiinnittyy ja nämä oli muuttuneet jo kohtalaisen kevytrakenteisiksi. Jos jossain vaiheessa tarvetta hitsata, niin takapyöränkotelot on varmasti ensimmäisenä vastassa.
Ruosteita tuli porakoneen ja rälläkän avustuksella poistettua sen minkä kohtuudella sai. Tämän jälkeen päälle tuli Wurthin Rost-stoppia, normaalit pohjamaalit ja pintamaalit spraypurkista autenttisissa sorapihaolosuhteissa
Loppusilauksena suihkuttelin koteloihin, apurunkoon ja pohjaan 2,4 litraa Fluid Filmiä.
Pohjamuovien ja lämpösuojapeltien kannalta näissä on positiivista, että käytetyt pultit on ihan reilun kokoisia, joten kaiken sai ehjänä irti ilman ongelmia. Aikaisemmasta omegasta pakoputken lämpösuojapeltejä irroitellessa ehkä 20 % sai irti ehjinä, loput katkeili kun edes katsoi rumasti niitä kohden.
Katsastuskin alkaisi olemaan ajankohtainen, pitää tässä tulevana tai sitä seuraavana viikonloppuna vaihdella tuo pakoputken keskiosa. Uusi rosterinen odottelee olohuoneen lattialla, kerrostaloasumisessa meinaa olla varastotila tiukilla
Kesällä tuli käytettyä alustasta kaikki muovit pois, pestyä ja hieman harrastettua viivytystaistelua ruosteen vääjäämätöntä voittoa vastaan. Voisin veikata, ettei ihan hetkeen ole käytetty muoveja pois, sen verran reilusti oli savea ja hiekkaa muovien sisässä
Muoviahan näissä on pohjassa jonkinverran, kuvassa toisen puolen helmamuovi, pohjamuovi ja polttoainesäiliön suojamuovi.
Helmoissa ja pohjassa muovien alla jonkin verran ruostetta, ehdottomasti huonoin oli kuskinpuoleinen takapyöränkotelo. Takapyöränkoteloissa näissä on täysi sisälokari, mutta sen alle ei ole raaskittu turhaan kotelosuojaa suihkia. Pohjan ja kantavien osien kohdalta ruosteet oli melkolailla pinnassa. Takapyöränkotelossa on muutama "yksipuolinen" pellinreuna, joihin sisälokasuoja kiinnittyy ja nämä oli muuttuneet jo kohtalaisen kevytrakenteisiksi. Jos jossain vaiheessa tarvetta hitsata, niin takapyöränkotelot on varmasti ensimmäisenä vastassa.
Ruosteita tuli porakoneen ja rälläkän avustuksella poistettua sen minkä kohtuudella sai. Tämän jälkeen päälle tuli Wurthin Rost-stoppia, normaalit pohjamaalit ja pintamaalit spraypurkista autenttisissa sorapihaolosuhteissa
Loppusilauksena suihkuttelin koteloihin, apurunkoon ja pohjaan 2,4 litraa Fluid Filmiä.
Pohjamuovien ja lämpösuojapeltien kannalta näissä on positiivista, että käytetyt pultit on ihan reilun kokoisia, joten kaiken sai ehjänä irti ilman ongelmia. Aikaisemmasta omegasta pakoputken lämpösuojapeltejä irroitellessa ehkä 20 % sai irti ehjinä, loput katkeili kun edes katsoi rumasti niitä kohden.
Katsastuskin alkaisi olemaan ajankohtainen, pitää tässä tulevana tai sitä seuraavana viikonloppuna vaihdella tuo pakoputken keskiosa. Uusi rosterinen odottelee olohuoneen lattialla, kerrostaloasumisessa meinaa olla varastotila tiukilla
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Miltäs tämmönen vastaisku'kuutonen kuulostaa? Ei varmaan kierrä niin korkealle kuin Porschet? Tuleeko uudella putkella lisää ääntä?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Sytytysjärjestys on yhtenevä Porschen 6-sylinteristen kanssa, joten vähän samaa äänimailmaa tästäkin varmaan saisi ulos. Toki putkisto vaikuttaa paljon ja jos varsin ääntä ulos haluaisi, niin olisi varmaan vaihdettava pakosarjasta lähtien kaikki. Veikkaan että Porscheissa on rajoitin vähän korkeammalla (ei tietoa mihin asti kiertävät), tässä 7000 rpm. Uuden keskiputken osalta tällä hetkellä on toiveissa, että äänet vähän rauhoittuisi. On tuossa vakioputkessa sen verran ilkeä reikä Y-haarassa, että vääränlaista meteliä on vähän turhankin kanssaMou kirjoitti:Miltäs tämmönen vastaisku'kuutonen kuulostaa? Ei varmaan kierrä niin korkealle kuin Porschet? Tuleeko uudella putkella lisää ääntä?
Katsoa jos jossain vaiheessa raaskii vielä takapöntötkin päivitellä (vielä alkuperäiset), niin saattaisi saada sopivasti melua irti.
Knoppitietona näissä Subarunkin 3 litraisissa on Porschen suunnittelema ja saksassa valmistettu muuttuvanostoinen venttiilikoneisto, joten sukulaisuutta on (ainakin kaukaista )
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Subaruunkin tuli elokuun viimeinen päivä vaihdeltua se pakoputken keskiosa. Aikaa meni jokunen tovi, kun ei tosiaan nuukapihinä ollut raaskinut ostaa vielä uusia takapönttöjä, niin piti yrittää saada takapöntöt irti laipat ehjinä. Lopulta onnistui rälläköinnin ja poraamisen jälkeen, mutta takapönttöjen laippoihin ei ihan kauheasti materiaalia jäänyt joten varmaan ensi vuonna tulee vaihdettua myös takapöntöt Keskiputki oli fox sportauspuffin tekele (https://www.fox-sportauspuff.de/store-p ... _2687_3324) ja sopivuus oli oikeinkin hyvä. Ainoana huonona puolena on itse keskivaimennin, jää varsin alas verrattuna alkuperäiseen putkeen ja on selkeästi auton alla eniten otilla.
Tästä reipastuneena käytin autoa konttorilla maanantaina 2.9 ja läpi meni "ei mitään heikkoa, priima peli" -maininnalla. Tosin heti tämän jatkeena maininta heikoista lähivaloista, josta myös muistin virkistämiseksi mustekynää lappuun näissä on tyyppivikana ajovalojen projektorien heijastinpinnan tummumista, joten pitänee tilailla retrofitlabista projektorisatsi ja näppäillä jossain vaiheessa paikalleen. Olisihan se talvella kiva nähdä
Tänään kävin myös vaihtelemassa moottoriöljyt, laatikkoon noin 3,5 litraa öljyjä, ohjaustehostimen nesteet sekä jäähdytinnesteet (kilometrit 244442). Ohjaustehostimen pumpulle vaihdoin myös pumpun ja säiliön välisen imuletkun sekä O-renkaan pumpulta, joka tulee tuohon imuletkin kiinnityslaippaan (Kylmänä varsinkin talvella imee ilmoja tuolta suunnalta). Otin tuon O-renkaan vaan väärällä osanumerolla, joten O-rengas oli aavistuksen pieni, ja imee nyt hieman ilmoja. Pitää alkuviikosta hakea oikean kokoinen. Jäähdytinnesteiden vaihdossa pyöräytin muutaman kerran vedet koneessa vanhojen nesteiden ulossaamiseksi ja uusina nesteinä sisään meni Nesteen pro coolant n:ää. Vanhat nesteet olivat erittäin terveen näköiset, saatettu jopa vaihtaa jossain vaiheessa Ilmauskin onnistui kohtuudella, kun laittoi auton luiskalle nokka ylhäällä ja tökkäsi syylärin päähän suppilon, jotta sai nestepinnan ylös. Kertaalleen meinasi säikäyttää lämpöjen noustessa, mutta viimein tuli viimeinenkin ilmalukko ulos kastellen konehuoneen jäähdytinnesteellä ja lämmöt asettuivat kuplinnan loppumisen saattelemana.
Tästä reipastuneena käytin autoa konttorilla maanantaina 2.9 ja läpi meni "ei mitään heikkoa, priima peli" -maininnalla. Tosin heti tämän jatkeena maininta heikoista lähivaloista, josta myös muistin virkistämiseksi mustekynää lappuun näissä on tyyppivikana ajovalojen projektorien heijastinpinnan tummumista, joten pitänee tilailla retrofitlabista projektorisatsi ja näppäillä jossain vaiheessa paikalleen. Olisihan se talvella kiva nähdä
Tänään kävin myös vaihtelemassa moottoriöljyt, laatikkoon noin 3,5 litraa öljyjä, ohjaustehostimen nesteet sekä jäähdytinnesteet (kilometrit 244442). Ohjaustehostimen pumpulle vaihdoin myös pumpun ja säiliön välisen imuletkun sekä O-renkaan pumpulta, joka tulee tuohon imuletkin kiinnityslaippaan (Kylmänä varsinkin talvella imee ilmoja tuolta suunnalta). Otin tuon O-renkaan vaan väärällä osanumerolla, joten O-rengas oli aavistuksen pieni, ja imee nyt hieman ilmoja. Pitää alkuviikosta hakea oikean kokoinen. Jäähdytinnesteiden vaihdossa pyöräytin muutaman kerran vedet koneessa vanhojen nesteiden ulossaamiseksi ja uusina nesteinä sisään meni Nesteen pro coolant n:ää. Vanhat nesteet olivat erittäin terveen näköiset, saatettu jopa vaihtaa jossain vaiheessa Ilmauskin onnistui kohtuudella, kun laittoi auton luiskalle nokka ylhäällä ja tökkäsi syylärin päähän suppilon, jotta sai nestepinnan ylös. Kertaalleen meinasi säikäyttää lämpöjen noustessa, mutta viimein tuli viimeinenkin ilmalukko ulos kastellen konehuoneen jäähdytinnesteellä ja lämmöt asettuivat kuplinnan loppumisen saattelemana.
Viimeksi muokannut vnslkd, 11.5.2023 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ohjaustehostimen imuletkun o-rengas vaihtui joku viikko takaperin oikeaan ja pikkuhiljaa on viimeisetkin ilmat saatu pois ohjaustehostimesta. Keula ylhäällä tuli rattia käänneltyä jos vaikka ja kuinka monta kertaa, odotettua kääntelyjen välissä ja vähän kaikkea, mutta lopulta ajelu parin viikon ajan sai ilmat tulemaan ylös ohjausvaihteesta. Samalla loppui joskus esiintynyt rämähdys risteyksissä olevissa kuopissa, joten vanhalla o-renkaalla ja imuletkulla ilmaa on aina vähän päässyt järjestelmään.
Tänään vaihtelin alle talvirenkaat (16" tuumaiset foresterin vanteet ja 215/65R16 Nokian Hakka 7 SUV:t, jotka löytyivät torista Oulun alueelta). Ihan hirveästi isompia kumeja tuonne ei enää mahdukaan, jotkut ovat maltillisen korotuksen kanssa saaneet 215/70R16 sopimaan kohtuudella. Ei muutakuin kohti talvea, jossain vaiheessa todennäköisesti ostan 215/65R16 koossa kitkat tuohon alle.
Tänään vaihtelin alle talvirenkaat (16" tuumaiset foresterin vanteet ja 215/65R16 Nokian Hakka 7 SUV:t, jotka löytyivät torista Oulun alueelta). Ihan hirveästi isompia kumeja tuonne ei enää mahdukaan, jotkut ovat maltillisen korotuksen kanssa saaneet 215/70R16 sopimaan kohtuudella. Ei muutakuin kohti talvea, jossain vaiheessa todennäköisesti ostan 215/65R16 koossa kitkat tuohon alle.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ajovalojen projektorit vaihdettu ja lisävalot asennettu.
Vaihe 1. Keula, pura (Ei paha rasti, kymmenisen muoviniittiä pois ja senkun kiskaisee puskurin kuoren pois. Ajovalot kiinni muistaakseni 7 ruuvilla ja yhdellä muovinastalla, sen jälkeen vain liittimet irti ja umpiot pöydälle). Edellisellä omistajalla on kaikesta päätellen ollut parikin sarjaa lisävaloja irtonaisten johtojen määrästä päätellen
Umpioiden purkamiseksi lämpöä, tein uunin parista pahvilaatikosta ja kuumailmapuhaltimesta. Muoviklipsut auki, viisi ruuvia pois ja hennolla väkivallalla umpion lasi irti. Kuvassa vanhan projektorin heijastin, eiköhän se heikko valoteho tuolla selity
Tämän jälkeen meinasikin tulla pieni tenkkapoo. Retrofitlabin projektorisetti sopisi sellaiseen 2004-2006 vuosimallisiin Legacyihin ja Outbackeihin, mutta näköjään 2007-2009 Xenonvalollisten umpiot eroavat vanhempien umpioiden rakenteesta huomattavasti. Projektori on näissä uudemmissa yhtä valua valojen rungon kanssa, kun aiemmissa se oli erillinen projektori. Koska heijastinpinnat oli noin huonossa kunnossa, niin päädyin sitten silpomaan valojen rungot, jotta uudet projektorit saisi paikalleen. Silpomisen jälkeen projektorit sai kiinniteltyä ja tulivat vielä melkolailla suoraankin
Nämä tuli tehtyä reilu viikko sitten ja tänä viikonloppuna "sain" aukaista umpiot uudestaan Tuli laitettua vähän pihistellen uutta butyylia laseja takaisin liimatessa, niin eipä niistä ensimmäisellä kierroksella vesitiiviitä tullut. Noh, kun kuitenkin joutui puskurin irrottamaan uudestaan, niin laittelinpa samalla lisäpitkät maskin taakse piiloon. Kulmaraudasta niittasin telineet puskurin palkin taakse ja valot hollille.
Tilanne puskuri paikallaan ja ilman maskia.
Ja viimein keula kasattuna.
Projektorien vaihdosta oli paljonkin hyötyä, tosin pitää laitella palautetta tuonne retrofitlabin suuntaan, että umpioissa on melkoisen paljon eroa pre-faceliftin ja faceliftin välillä. Lisävaloja pitää vielä hieman suuntailla, näyttävät tällä hetkellä turhan ylös kun kävin illalla testilenkin ajelemassa. Paljon kivempi on nyt kyllä ajella pimeällä.
Vaihe 1. Keula, pura (Ei paha rasti, kymmenisen muoviniittiä pois ja senkun kiskaisee puskurin kuoren pois. Ajovalot kiinni muistaakseni 7 ruuvilla ja yhdellä muovinastalla, sen jälkeen vain liittimet irti ja umpiot pöydälle). Edellisellä omistajalla on kaikesta päätellen ollut parikin sarjaa lisävaloja irtonaisten johtojen määrästä päätellen
Umpioiden purkamiseksi lämpöä, tein uunin parista pahvilaatikosta ja kuumailmapuhaltimesta. Muoviklipsut auki, viisi ruuvia pois ja hennolla väkivallalla umpion lasi irti. Kuvassa vanhan projektorin heijastin, eiköhän se heikko valoteho tuolla selity
Tämän jälkeen meinasikin tulla pieni tenkkapoo. Retrofitlabin projektorisetti sopisi sellaiseen 2004-2006 vuosimallisiin Legacyihin ja Outbackeihin, mutta näköjään 2007-2009 Xenonvalollisten umpiot eroavat vanhempien umpioiden rakenteesta huomattavasti. Projektori on näissä uudemmissa yhtä valua valojen rungon kanssa, kun aiemmissa se oli erillinen projektori. Koska heijastinpinnat oli noin huonossa kunnossa, niin päädyin sitten silpomaan valojen rungot, jotta uudet projektorit saisi paikalleen. Silpomisen jälkeen projektorit sai kiinniteltyä ja tulivat vielä melkolailla suoraankin
Nämä tuli tehtyä reilu viikko sitten ja tänä viikonloppuna "sain" aukaista umpiot uudestaan Tuli laitettua vähän pihistellen uutta butyylia laseja takaisin liimatessa, niin eipä niistä ensimmäisellä kierroksella vesitiiviitä tullut. Noh, kun kuitenkin joutui puskurin irrottamaan uudestaan, niin laittelinpa samalla lisäpitkät maskin taakse piiloon. Kulmaraudasta niittasin telineet puskurin palkin taakse ja valot hollille.
Tilanne puskuri paikallaan ja ilman maskia.
Ja viimein keula kasattuna.
Projektorien vaihdosta oli paljonkin hyötyä, tosin pitää laitella palautetta tuonne retrofitlabin suuntaan, että umpioissa on melkoisen paljon eroa pre-faceliftin ja faceliftin välillä. Lisävaloja pitää vielä hieman suuntailla, näyttävät tällä hetkellä turhan ylös kun kävin illalla testilenkin ajelemassa. Paljon kivempi on nyt kyllä ajella pimeällä.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Kiitoksia, yritetään pitää laitteet liikenteessä Lieveilmiönä näistä saattaa joskus olla apuakin muille, tulee itsekin luettua muiden topikkeja varsin paljon, mutta harvemmin kommentoitua.kumipää kirjoitti:Tämmösiä projekteja on mukava lueskella, hyvää autonhuoltoa!
Hyvä puoli näissä projektitopikeissa on, että muistaa mitä on tullut tehtyä ja huono puoli, että muistaa minne rahat on kadonnu ajan mittaan
Seuraavana rahanhukkauskohteena varmaan tulee olemaan katalysaattorit jossain muodossa. Tässä syksyn mittaan on sytytellyt kahteen otteeseen vikavaloa p0420 koodin myötä, eli katalysaattorin tehottomuudesta herjailee. Tuli myös torquen kautta seurailtua livedataa, ja ykkössylinteriryhmän katalysaattori vaikuttaa sen kautta heikkotehoiselta (kakkoslambdan jännite aika-ajoin sahaa hieman eestaas, lähinnä silloin kun maantievauhtia mennään. Tyhjäkäynnillä ei ongelmia). P0420 koodi nyt vaivaa vissiin jokaista vanhempaa Subarua maailmassa jossain vaiheessa, raja-arvo tuon koodin syttymiselle on asetettu ilmeisesti varsin alas. Itsellä tuo koodi on tähän mennessä ilmestynyt mäkisillä sorateillä ajellessa, ei normaalilla maantiellä. Sytytyskatkoja ei tunnu olevan ja pitkän ajan polttoainetrimmit on ykkössylinteriryhmällä noin +8% ja kakkossylinteriryhmällä noin +3% tyhjäkäynnillä. Eli mahdollisesti pientä imuilmavuotoa tai pakosarjan vuotoa ykkösen puolella. Seuraillaan tilannetta, tarkastellaan vuodot jossain vaiheessa ja katsellaan peltipakosarjoja ja tarvikekatalysaattoreita
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Mukava huomata että muutkin on kiinnostuneita projektoreista ja menee pintaa syvemmälle, eikä vaan pulttaa ledibaaria tms. TRS:ltä tuli ennakkomyyntiin laaseri-projektorit. Vähän tekis mieli laittaa semmoset.
Ja propsit siitä että Subaru on kunnon kuutos'bensa koneella.
Ja propsit siitä että Subaru on kunnon kuutos'bensa koneella.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Jahas, viimeisestä päivityksestä onkin jo vierähtäny tovi. Talvihan meni kaikinpuolin mukavasti ja pohjoisessa reissattiin muutamaan otteeseen. Auto tuli vahattua ennen talvikuukausia ja keväällä, lisäksi pesuja tarpeen mukaan. Meno oli varsin ongelmatonta, mitä nyt oikean ajovalon ballasti alkoi jossain vaiheessa kiukuttelemaan. Suurimman osan ajasta pelaa ok, mutta silloin tällöin jättää sytyttämättä. Olisi ollut hyvä uusia nämäkin ajovaloremontin yhteydessä
Tämän jälkeen Subaru pääsikin levähtämään kesäksi, jätin kesäkuun alusta seisontaan jotta tulisi ajettua enemmän moottoripyörällä. Tässä onnistuttiin ja kesäkuun alusta elokuun loppuun ajot hoidettiin kaksipyöräisellä, pidemmät matkat polttomoottorisellaisella ja lyhkäisemmät ruismoottorisella.
Katsastusaika alkoi alkusyksystä lähestymään ja elokuun loppupuolella otin auton ajoon. Talvea ajatellen tuumasin vetää Fluid Filmit alustaan, joten purin pohja- ja helmamuovit, pesin alustan irtorojusta ja ruiskuttelin tällä kertaa massaruiskulla Fluid Filmit pohjaan ja koteloihin. Hieman turhan reilun kädellä tuli tavaraa ruiskuteltua, käytin neljä litraa kun sen olisi pitänyt ilmeisesti riittää lähemmäs pariin autoon Alla jokunen kuva sotkusta.
Ohessa tuli moottoriöljyt ja ilmansuodattimet vaihdettua kilometrilukemalla 252007. Samalla vilkuilin hieman jarruja ja alustan osia katsastusta silmälläpitäen. Muuten tuntui olevan paikat ok, mutta hantin puolen alapallonivelessä tuntui välystä. Sen verran jäi vaivaamaan, että vaihtelin alapallonivelen ennen katsastusta. Alapallonivelen vaihdossa tuli oltua hyvin varovainen etten katkaise alapallon kiristyspulttia, vaan rauhakseltaan lämmittelin ja paukuttelin sitä. Aikaa tuhraantui, mutta pultti irtosi ehjänä, joten ei siitä nyt liian näreissään voinut olla Itse alapallon pois saamiseen tuli värkättyä ulosvedin putkenpätkästä, kierretangosta ja vanhan alapallon kiinnitysmutterista. Kötöstys toimi ja alapallo irtosi helposti. Pesä puhtaaksi ja uutta paikoilleen rasvan kanssa, alla muutama kuva operaatiosta.
Alapallon vaihdon yhteydessä tuli myös selviteltyä, tyhjäkäynnillä esiintyneen räminän syytä. Olin melko varma, että kyseessä on jokin pakoputken lämpöpelleistä ja syyllinen löytyi pakoputken keskiosan päällä olevasta pellistä. Oli haljennut yhden kiinnitysruuvin vierestä ja osasi pitää yllättävän kovaa mekkalaa. Silmällä tuota en huomannut, mutta koputellessa ilmiantoi itsensä kyselemättä. Tein pienen patentin parista alumiinipellin suikaleesta ja mekkala vaimeni Kyseinen lämpöpelti on allaolevan näköinen.
Kesän pölyt tuli vielä huuhdeltua pois ja valmiina talvea varten:
Tämän jälkeen olikin hyvä käytellä auto katsurin syynissä. Muuten meni hienosti, mutta se kiukuttelemaan alkanut ballasti päätti olla sytyttämättä oikeaa ajovaloa, joten tästä lappuun merkintä.
Ballastit tuli tuossa tilailtua saksanmaalta, pitää vaihdella jahka pääsevät perille. Muuten katsastuslapussa ei nyt mitään kovin ihmeellistä ollut, takaiskarien ero on kasvanut jonkin verran. Tässähän on tympeän kalliit tasonsäätöiskarit takana ja ne tulee jossain vaiheessa vaihdettua normaaleihin. Peddersiltä saa näihin muunnossarjoja noille takaiskareille ja tämän lisäksi löytyi Puolasta Subarak niminen firma, joka myy KYB:n iskarien ja iskarien yläpäiden sekä Peddersin jousien ympärille tehtyä muunnossarjaa. Valinta näiden välillä tulee varmaankin kohdistumaan tuohon Subarakin sarjaan, joka on lisäksi kohtalaisen edullinen (abt 410 € tämän hetken kurssilla).
Tämän jälkeen Subaru pääsikin levähtämään kesäksi, jätin kesäkuun alusta seisontaan jotta tulisi ajettua enemmän moottoripyörällä. Tässä onnistuttiin ja kesäkuun alusta elokuun loppuun ajot hoidettiin kaksipyöräisellä, pidemmät matkat polttomoottorisellaisella ja lyhkäisemmät ruismoottorisella.
Katsastusaika alkoi alkusyksystä lähestymään ja elokuun loppupuolella otin auton ajoon. Talvea ajatellen tuumasin vetää Fluid Filmit alustaan, joten purin pohja- ja helmamuovit, pesin alustan irtorojusta ja ruiskuttelin tällä kertaa massaruiskulla Fluid Filmit pohjaan ja koteloihin. Hieman turhan reilun kädellä tuli tavaraa ruiskuteltua, käytin neljä litraa kun sen olisi pitänyt ilmeisesti riittää lähemmäs pariin autoon Alla jokunen kuva sotkusta.
Ohessa tuli moottoriöljyt ja ilmansuodattimet vaihdettua kilometrilukemalla 252007. Samalla vilkuilin hieman jarruja ja alustan osia katsastusta silmälläpitäen. Muuten tuntui olevan paikat ok, mutta hantin puolen alapallonivelessä tuntui välystä. Sen verran jäi vaivaamaan, että vaihtelin alapallonivelen ennen katsastusta. Alapallonivelen vaihdossa tuli oltua hyvin varovainen etten katkaise alapallon kiristyspulttia, vaan rauhakseltaan lämmittelin ja paukuttelin sitä. Aikaa tuhraantui, mutta pultti irtosi ehjänä, joten ei siitä nyt liian näreissään voinut olla Itse alapallon pois saamiseen tuli värkättyä ulosvedin putkenpätkästä, kierretangosta ja vanhan alapallon kiinnitysmutterista. Kötöstys toimi ja alapallo irtosi helposti. Pesä puhtaaksi ja uutta paikoilleen rasvan kanssa, alla muutama kuva operaatiosta.
Alapallon vaihdon yhteydessä tuli myös selviteltyä, tyhjäkäynnillä esiintyneen räminän syytä. Olin melko varma, että kyseessä on jokin pakoputken lämpöpelleistä ja syyllinen löytyi pakoputken keskiosan päällä olevasta pellistä. Oli haljennut yhden kiinnitysruuvin vierestä ja osasi pitää yllättävän kovaa mekkalaa. Silmällä tuota en huomannut, mutta koputellessa ilmiantoi itsensä kyselemättä. Tein pienen patentin parista alumiinipellin suikaleesta ja mekkala vaimeni Kyseinen lämpöpelti on allaolevan näköinen.
Kesän pölyt tuli vielä huuhdeltua pois ja valmiina talvea varten:
Tämän jälkeen olikin hyvä käytellä auto katsurin syynissä. Muuten meni hienosti, mutta se kiukuttelemaan alkanut ballasti päätti olla sytyttämättä oikeaa ajovaloa, joten tästä lappuun merkintä.
Ballastit tuli tuossa tilailtua saksanmaalta, pitää vaihdella jahka pääsevät perille. Muuten katsastuslapussa ei nyt mitään kovin ihmeellistä ollut, takaiskarien ero on kasvanut jonkin verran. Tässähän on tympeän kalliit tasonsäätöiskarit takana ja ne tulee jossain vaiheessa vaihdettua normaaleihin. Peddersiltä saa näihin muunnossarjoja noille takaiskareille ja tämän lisäksi löytyi Puolasta Subarak niminen firma, joka myy KYB:n iskarien ja iskarien yläpäiden sekä Peddersin jousien ympärille tehtyä muunnossarjaa. Valinta näiden välillä tulee varmaankin kohdistumaan tuohon Subarakin sarjaan, joka on lisäksi kohtalaisen edullinen (abt 410 € tämän hetken kurssilla).
Viimeksi muokannut vnslkd, 11.5.2023 16:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201