Öljynpaineet heikot!!-W124 OM602-RATKAISTU, öljynpaineanturi
Öljynpaineet heikot!!-W124 OM602-RATKAISTU, öljynpaineanturi
Nyt alkaa jo hieman huolettamaan. Öljynpaineet ovat olleet kuumana aiemmin n. puolessa barissa. Nyt kun laitoin orggistermarin ja lämmöt nousevat korkeammalle, niin paineet näyttävät menevän aivan nolliin. Auto käy, käynnistyy ja toimii normaalisti. Ajettu on sen puoli miljoonaa. Kierrosten mukaan paineet kyllä nousevat ja pysyvät ajossa tapissa, mutta tyhjäkäynnillä ei riitä paineita. Voiko öljynpainemittarin lukemaan luottaa ja olettaa, että paineet karkaavat johonkin ja kannentiiviste on puhki? Onko näissä öljynpaineanturivikoja tai mittaristovikoja? Miten varmistaa todellinen moottorin öljynpaine?
Viimeksi muokannut kardaani, 21.2.2017 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko miten vanhat öljyt?
Paineen saa mitattua varmaan helpoiten ruuvaamalla öljynpaineanturin irti ja laittamalla mekaanisen mittarin siihen tilalle
Paineen saa mitattua varmaan helpoiten ruuvaamalla öljynpaineanturin irti ja laittamalla mekaanisen mittarin siihen tilalle
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Irroitin vanhan öljynpainemittarin, ja korvasin sen käytetyllä. Nyt katosi huolet. Paineet ovat täysin kuumana kunnolliset eli n. 1.6 bar. Paikallaan ollut oli alkuperäinen 4/91 (tyhjäkäynnillä kuumana paineet nollaan tiputtanut) leimalla ja paikalleen laittamani käytetty oli 1/85. Vanhassa vara parempi.
Joskus muinoin noihin vaihdeltiin alakautta kiertokangen laakereita. Niissä oli sellainen ominaisuus , että laakerista mureni palasia irti öljykanavan kohdalta aj sen takia pikkuhiljaa paineet salakavalasti laski kunnes hyppäsi liuskat päällekkäin.
Ei ehkä liity suoraan aiheeseen, mutta tulipahan mieleen....
Ei ehkä liity suoraan aiheeseen, mutta tulipahan mieleen....
Juu. Itsekin kävi mielessä kiertokangen laakerit/puhjennut kansipahvi. Koneella ilmeisesti menty tuo 500 tkm, joten ajattelin kansipahvin pettämistäkin, mutta dealerin konsultoinnin mukaan se ei voinut olla kyseessä, koska kone kävi nätisti ja ei ollut savutusta. Eli paineanturin vaihto oli seuraavaksi helpoin sulkea pois. Siinä oli vika. Seuraavaksi olisi jo pitänyt alkaa epäilemään niitä alakerran laakereitakin. Saksan pään huoltokirjassa oli luvattoman pitkiä öljynvaihtovälejä, joten ajattelin, että olisiko voinut olla vaikuttanut alakerran laakereihin.Aki P kirjoitti:Joskus muinoin noihin vaihdeltiin alakautta kiertokangen laakereita. Niissä oli sellainen ominaisuus , että laakerista mureni palasia irti öljykanavan kohdalta aj sen takia pikkuhiljaa paineet salakavalasti laski kunnes hyppäsi liuskat päällekkäin.
Ei ehkä liity suoraan aiheeseen, mutta tulipahan mieleen....
Vielä näistä alakerran laakereista. Onko niiden kulumat tyypillisiä kaikille vuosimalleille vai onko öljykanavissa tullut muutoksia vuosien saatossa? Onko alakerran laakereita mennyt myös perusehjistä autoista vai liittyykö se jäähdytysnesteen pääsyyn öljyn sekaan, jolloin voitelu heikkenee?
Tiedän alakerran laakereita vaihdetun heikkojen öljynpaineiden vuoksi, mutta silti öljynpaineet uusilla liuskoilla eivät ole kummemmin nousseet, vaikka vanhoissa laakereissa on ollut kulumiakin.