Vanhempi likka pääsi ripille 15.6. 16. päivä ajeltiin Vaasaan, josta purkilla yli Ruåttiin. Uumajassa yö. Aamulla perhe ( muija, kaks tytärtä ja leonberginkoira Martta äksään ja nokka kohti Mo i Ranaa. Pelkäsin ruottin läpiajon olevan tylsä, mutta ei, reitti oli mielenkiintoinen ja mukava.
Mo i Ranassa pieneen Babettes- hotelliin ja kaupunkia tiirailemaan. Perheelle ruokaa ja itelle olut. Hotellissa reittisuunnitelma kohti Bodø:n kaupunkia. Norjassa muuten neljän hengen ruokailuun kuluu hunää ihan mukavasti. Olut maksoi noin 90 kruunua, pizza 180kr. Bensa tais olka 17,5kr/litra.
Tiistaiaamu aukeni pilvisenä ja auton nokka kohti Bodø:a. Tiet muuttuivat kapeiksi ja kiharaisiksi, tuommonen X5:n kaltainen malmikasa on uskomattoman hauska moisilla teillä.
Ajettiin Saltsraumenin sillan kautta. Siellä on euroopan kovin vuorovesi, virran nopeus saattaa olla jopa 40km/h. Kuohut kävivät ja kalamiehiä oli paikalla pilvin pimein. Bodøssä pikkuhotelliin, jossa huoneet olivat sisustettu teemoittain norjalaisten julkkisten mukaan. Mulla ja rouvalla oli Liv Ullman-huone. Keskiviikkona aamuvarhain lauttajonoon odottelemaan pääsyä Lofoottilautalle. Tunti-puolitoista odotusta, auto lauttaan ja kannelle ihmettelemään maisemia. Huikeeta oli. Kolme ja puolituntisen matkan jälkeen saavuimme Lofooteille, josta ajoimme aivan kärkeen, pieneen kalastajakylä Å:hon. Tiet ovat pirun kapeita, mutta nopeusrajoitukset usein 80, jota paikalliset kyllä ajavatkin. Oli säädettävä vänkärin peili näyttämään renkaan paikka, jotta pysyi asfaltilla...
Majapaikkamme oli pari päivää kalastajamökissä Kapelvågissa ”Kalle i Lofotenilla. Mainio paikka kuvankauniilla mestoilla
Juhannukseksi ajeltiin vesisateessa Narvikiin josta juhannuspäiväksi vielä Rovaniemelle ja sunnuntaina takaisin Laukaaseen. Ennen reissua tarkistin öljyt ja rengaspaineet, en muuta. Kilometrejä tuli kolmetuhatta ja keskikulutuskin oli kohtuullinen. Matkavauhtia pidin navin mukaan siinä 110kmh tietämillä, vuoristossa sitten tilanteen mukaan. Oli muuten eka kerta, kun tarvitsin ikinä lootan manuaalipuolta: alamäissä oli jarruteltava koneella, joten tökin aina kepistä pienempää. Mitään vikaa ei kotterossa ollut, paitti mittariston yks taustavalo paloi ja rengasrikkoilmaisin syttyi kerran syytä en tiedä
[/img]
