Leemun linjuri

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Nonni. Neitseellisyys meni bussireissaamisen osalta.

Kuva

Ei oltu kovasti kaukana, matkaa tuli kotiovelta Kaarinan Tuorlaan satakunta kilometriä.
Kaania pelas kuin ruotsalainen kello :lol: Menee tiellä kivasti sellaista todellista 85km/h matkavauhtia.
10-tietä kun mentiin, niin parissa mäessä sai koetella vähän lihaksiakin.
Kyllä hienosti vetää, Tarvasjoen Seon jälkeisen jyrkän mäen päälläkin oli 85 vauhtia kun pikkaisen tuupasi reilummin mäen alta :D

Kuva

P*skahuussiin pitää syventyä. Kuinka tuollaisen Sealock-venevessan pitäisi pelata? Vaikka kääntelee kahvaa mihin asentoon niin ei saa tavaraa liikkumaan kuin poispäin pytystä :?
Keittiöstä täytyy tiivistellä tiskipöydän ja seinän väli, nimimerkillä yhtä leikkuulautaa köyhempi :lol:
Makuukammariin on myös tehtävä hylly pikkuesineille kuten silmälasit, puhelimet yms.
Myös etummainen alkuperäisistä ilmanvaihtopuhaltimista kaipaa huomiota. Sain alkuillasta eilen vielä tuuletettua autoa viileämmäksi, mutta soossinteosta tulevaa käryä se ei enää suostunut puhaltamaan ulos, lie hiilet lopussa :roll:
Valotkin on edelleen ajoakkujen perässä, mutta eipä nytkään tarvinnut tuikun tuikkua sytyttää koko viikonloppuna.
Tästä on hyvä jatkaa, parin viikon päästä pitäisi startata liki kahden tuhannen kilometrin pohjoispohjanmaan turneelle :)
Siellä se varmaan sitten laukeaa jossain Kemin korkeudella :lol:

Kyllä tuo alkaa sopimaan kainenlaisiin väleihin, kun vaan ajelee menemään ja kokeilee.
Tuohon kotipihan parkkiinkin se kääntyy kerrasta :D

Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tämon vissiin pikapoistoventtiili?

Kuva

Vuotaa hiukan koko ajan, voikos tuollaiselle tehdä mitään vai vaihdetaanko vaan uusi tilalle?
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Pikapoistoltahan nuo näyttää, juu. Saattaa irrotettaessa särkyä, sen verran on suolatun ja muutenkin tatinaisen näköinen. Ja samoilla lämpöisillä saa varautua uusimaan ruostuneita putkia sekä liittimiä.

Uuden pikapoiston saa adoptoitua tilalle melkein mistä vaan paineilmajarrullisesta laitoksesta, mutta uusistakaan ei paljoa tarvi köyhtyä. :shock:

E: Ikh:lta näkyy saavan parilla kympillä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

JuMu S kirjoitti:Pikapoistoltahan nuo näyttää, juu. Saattaa irrotettaessa särkyä, sen verran on suolatun ja muutenkin tatinaisen näköinen. Ja samoilla lämpöisillä saa varautua uusimaan ruostuneita putkia sekä liittimiä.

Uuden pikapoiston saa adoptoitua tilalle melkein mistä vaan paineilmajarrullisesta laitoksesta, mutta uusistakaan ei paljoa tarvi köyhtyä. :shock:

E: Ikh:lta näkyy saavan parilla kympillä.
Samaa kattelin, että siinä 20-25 €uruplaa näkyvät kustantavan.
Ihan kamalasti ei maksa vaivaa tapella vanhan kanssa :roll:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Aika liki on, että alkaa tarkenemaan.

Kuva

Josko tänään illalla saisi tehtyä tellinkiä ulkoyksikölle ja sitten täytyisi saada asentaja usutettua työmaalle
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Sinne se ulkoyksikkö sukelsi entisen paristorasian paikalle.

Kuva


Akut saivat tuollaisen laatikon ympärilleen. Teen myöhemmin paremman, nyt on tärkeintä saada laitteet kasaan kun perjantaina pitäisi lähteä reissuun.

Kuva

Pumpusta tulee kuumaa ja kylmää ja invertteri jaksaa potkia sen käyntiin pelkän patterisähkönkin varassa :D
Yllättävän hiljainen tuli silti, vaikka kumityynyt unohtui listalta..

Putket ja sisäyksikön kondenssiletkut täytyy vielä siistiä, ne ovat hiukan samaa sarjaa akkukotelon kanssa nyt, mutta saavat välttää yhden reissun.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Nyt on käyty Oulussa ja sieltä Raahen lohenpyrstön ja Himangan sautinkarin kautta ollaa nyt Kalajoen lentokentällä.
Timco aggregaattikin pääsi tositoimiin, kun luvattu (ja maksettu) sähkö saatiin noin kuusi tuntia myöhässä. Ei uskaltanut luottaa, että saadaanko sähköä ollenkaan, niin lämmittelin pesuvedet pensalla sitten.

Kuva

Eilen tultiin tähän santahel******n parkkiin ja tänään jatketaan iltapäivästä Kemiin.
Sieltä pitäisi sittten huomisen illan ja maanantain aikana pudotella vajaat 700km kotiin.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Illalla tultiin kemiin.

Kuva

Olihan kokemus tuo Kalajoki, lähinnä järjestelyjen osalta.
Paikka maksoi ihan leirintäalueen hinnan.
Alue aukesi klo 12.00 ja heti vartin yli lampsi ukkoja paikalle (parikymmentä autoa ja vaunua jonossa ilman minkäänlaista liikenteenohjausta) ja alkoivat etsimään huomioliivejä.
Paikkoja ei kovin tarkasti osoiteltu ja tupperiporukoista noin joka kolmas upotti ducatonsa pehmeään hiekkaan.
Alue oli kuin kaatopaikka, vartin verran sai siivoilla muovihaarukoita, pullonkorkkeja ja lasinpaloja, että saattoi päästää koirat ja lapsen ulos autosta.
Sähköä (erikseen maksettua) saatiin heti viiden maissa, kun ensin olivat hakeneet kaupasta uuden alakeskuksen ja selvitelleet miksi kaapelista ei tulekaan sähköä.
Vessoina oli kaksi bajamajaa (n.40 autokuntaa) alkuun ei paperia tai käsidesiä kummassakaan.
Suihkuja ei lainkaan.
Pois lähtiessä edessä ollut ducato-mies odotti v*ttuillessaan sen aikaa, että sain ryömästyä kaanian kiinni hiekkaan ja lähti sitten edestä pois.
Irtosi sentään lukko päällä ja järkkärin amarokilla henkistä vetoapua antaen.

Shellillä sentään sai päästää likavedet ajokaivoon ilman eri veloitusta :D

Svenssonitkin on vääntäytyneet paikalle vanhalla B58:lla

Kuva
Avatar
vnslkd
Viestit: 59
Liittynyt: 21.7.2012 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vnslkd »

Tämä tulikin eilen vastaan Kuivaniemen kohdilla, edestäpäin katsoessa näytti jotenkin tutulta ja peilistä varmistui kun näki nuo takaosan kuviot :)

Komia laite!
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10734
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Manamansalossa oli näiden linkkukuskien kokoontuminen.

Itse en päässyt käymään edes katsomassa kun pihaan tuli siivottavaksi Solifer 5602i vaunu.

Onhan näissä oma tunnelma mihin tuppereilla ja muilla eväsrasioilla ei pääse edes esson baarin puheissa 8)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

vnslkd kirjoitti: Komia laite!
Kiitos.

Juu, viikkoa aiemmin oli epävirallinen tapaaminen Karstulan isossa miehessä.
Meidän aikataulut meni vaan ikävästi ristiin juuri niin, ettei ehditty kumpaankaan.
Kyllä tällaisessa oma tunnelmansa on ja kyllä minä pidän melkeimpä mukavampana ajaa verraten pakettiautoon.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Eilen alkuillasta palauduttiin kotiin.
1700 kilometrin mittaista kokemusta rikkaampana.
Bussilomailussa on sellainen huono puoli, että se loppuu ja koittaa arki :(
11 päivää oltiin reissussa autossa asuen ja mieluusti olisi ollut vaikka toisen mokoman vielä.

Auto pelasi niin hyvin kuin 40 vuotta vanha rysä vain voi.
Ainoa ongelma koko matkalla oli hieman jumittava jarrupoljin joka jätti takajarrun hieman laahaamaan. Vaikuttaa tämän kokoisessa laitteessa muuten nelisen litraa lisää polttoaineenkulutukseen.
Paluumatkalla Kärsämäki-Forssa välin kulutus 21 litraa/100km, sellaista 85-90 marssivauhtia.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10734
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuo kulutus on aina semmonen mitä moni näissä tuskailee... Tai siis ne jotka ei ole asuneet bussissa.

Itse olen noviisi asumaan vaunussa ja bussissa mutta kummastakin on vähän kokemusta. Tuon pienen erotuksen polttoaineenkulutuksessa maksaa mielellään asumismukavuudesta.

8)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Pappi kirjoitti:Tuo kulutus on aina semmonen mitä moni näissä tuskailee... Tai siis ne jotka ei ole asuneet bussissa.

Itse olen noviisi asumaan vaunussa ja bussissa mutta kummastakin on vähän kokemusta. Tuon pienen erotuksen polttoaineenkulutuksessa maksaa mielellään asumismukavuudesta.

8)
Juu, melkeinpä käy niin, että syytetään valehtelusta kun kertoo kulutuksen :lol:
Ero nyt ei mahdoton ole sikäli kun olen käsittänyt jonkun Ducaton styroksikoppi selässä vievän helposti liki 15 litraa sadalle.
Ihan kaikkiin samoihin paikkoihin tällaisen kanssa ei toki ole menemistä.
On se tosissaan kiva kun ei joka ilta tarvitse olla purkamassa pöytäryhmää sängyn edestä ja aamulla toisinpäin ynnä muuta tehokasta tilankäyttöä.
Se jaksaa hämmästyttää, että kuinka hyvä tuollainen on ajaa.
Melkein menisi suomen päästä päähän yhdellä istumalla jos ei tarvitsisi tankata, kusta ja syödä välillä
:lol:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10734
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Nämä on tehty työtä varten. Ajaminen on helppoa kun huomioi mitat. Keväällä sanoinkin työharjoittelussa, että piilottakaa metrimitat. Katselin jo paria rintteriä sillä mielellä, että niistä olisi saanut "hyvän" alustan harrasteautoon.

Tarjottiin minulle yhtä mahuria ostettavaksi. Vajaa 15m pitkä pötkylä. Leimattuna jäänyt seisontaan.

Korttikaan kun ei tuota ongelmaa.

Leemulle nostan hattua. ASENNETTA! 8)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Leemu kirjoitti:Eilen alkuillasta palauduttiin kotiin.
1700 kilometrin mittaista kokemusta rikkaampana.
Bussilomailussa on sellainen huono puoli, että se loppuu ja koittaa arki :(
11 päivää oltiin reissussa autossa asuen ja mieluusti olisi ollut vaikka toisen mokoman vielä.

Auto pelasi niin hyvin kuin 40 vuotta vanha rysä vain voi.
Ainoa ongelma koko matkalla oli hieman jumittava jarrupoljin joka jätti takajarrun hieman laahaamaan. Vaikuttaa tämän kokoisessa laitteessa muuten nelisen litraa lisää polttoaineenkulutukseen.
Paluumatkalla Kärsämäki-Forssa välin kulutus 21 litraa/100km, sellaista 85-90 marssivauhtia.
Tuo kulutus tuon ikäisellä on vähän, ja merkisteee että se syöttö ja konepuoli on suht hyvässä kunnossa, yleisin kulutus on kyllä siinä 30+, kun koko komeus on rakennettu sisältä täyteen lastulevyä ja muuta kevyttä vaneria.

Vanhemmat keikkabussitkin vei...ja vie, se 28-35 sadalle, mutta niissä yleensä tavaraakin painona taka-osassa.


Mulla ollu jo kauan haavenna että hommais jonkun tuommosen, yks kesä oli 6 viikkoa scania merkkinen laitos kokeilussa, mutta kun en ehtiny sitä ajovalmiiks saamaan, niin palautin, ei ois ollu hinnaltakaan kallis, ja sitte tuli se mutta, sisustaa ei ollu ollenkaan, tai oli kuskinpenkin lisäks 1 istuin, joka oli pultattu etu-oven takapuolelle jollain jumalattomilla läpipulteilla, muuta ei sisällä ollutkaan, leimalla se yksilö oli käyny joskus -80 luvun alkuna, sitten kiertäny eri muusikkojen ja vuokra firmojen kautta, paljon oli ajettu, mutta koriltaa ryhdissä, alustana scania ja koneena vanha 110, kaikkea pientä vikaa täynnä. Ois aijan kanssa voinu saadakkin se kuntoon, mutta aikaa ei silloin ollu, eikä paikkaa missä sitä väkertää, rivarin pihaan kun ei mahtunu, tai mahtu, mutta sitten ei mahtunu mitään muuta, eikä' talvikunnossapitoa ois saanu tehtyä ollenkaan.

Vaan onhan mulla aikaa, luulisin, ja haaveitahan pitää olla, tosin niiden toteuttaminen on aina varallisuudesta kiinni.

Kokemuksesta tiedän, että mielummin tuommosella bussilla, kun tupperware kupilla reissuun, kulutus kuitenkin aika liki toisiaan, ja kokonaismenot vielä lähempänä, turvallisuus hyvin kaukana toisistaan, bussin hyväksi, toki jos 60-80km/h on vauhtia ja oja kutsuu, niin yhtä pahaa jälkeä tulee kummallakin, mutta bussin voi usenmiten korjata, kiimaliiteristä tulee lasikuitupalasia ja ongelma jätettä.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Parina iltana tuossa ehtinyt taas jotakin pientä.
Kemistä lähtiessä kun peruuttelin huoltorakennuksen seinustalle vettä hakemaan, niin ilpin kondenssivedet tulivat kojelaudalle.

Tämä oli odotettavissa, sillä kytkin molemmat vedenpoistot toimintaan ja vedin ne väliaikaisesti oikeaa sivua myöten alas.
nyt auto kallistui vasemmalle ja sieltä puolen vesi on muutoinkin päässyt huonommin pois.

Nyt putket tulevat kumpikin omaa sivuaan alas. Apumiehen puoli menee kojelaudan läpi maskin taakse ja kuljettajan puoli jalkatilasta lattian läpi.
Molemmat puolet vetelin vielä keskemmälle autoa, niin ettei vesi tiputtele suoraan kulkureitille.

Kuva

Kuva

Ilpin ulkoyksikölle tein reikää kylkeen. Ei tullu hyvä, mutta väliaikaiseksi minä sen ajattelinkin.

Kuva

Uskomattomasti vastustaa ilmanvirtausta tuollainen reikäpelti.

Jarrupoljinta koitin vähän herkistellä, että se palautuisi omin päin ylös asti.
Vähän kiusallinen vika, kun voi vahingossa jäädä jarru hiukan päälle ja varsinkin lämpöisellä aikaa saattaa se käydä jopa vaaralliseksi.

Pöytää lyhensin parikymmentä senttiä molemmista päistä.
Antaa vähän lisätilaa ja koko riittää silti mainiosti ruokailuun.

Kuva

Pari vesiletkua pitäisi vaihtaa ja ahtoputken kumipätkät ovat melko huonon näköiset myös ja 5- ja 6-pytyn suuttimen paluuputket näyttäisivät tihkuvan hiukan naftaa.

Isompaa laturiakin kyselin jo. 140A mallia löytyy sopivasti liki naapurista, täytyy ehtiä vaan mittailemaan josko kiinnitys on sellainen, että sen saa sovellettua paikalleen.

Viikon päästä pitäisi päräyttää Luumäki-Kuopio kierros, jäniseläinteknisistä syistä :roll:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10734
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Nämä on just tästä hyviä kun voi muokata "lennosta" mieleiseksi. Kun asumispäiviä kertyy niin alkaa huomaamaan, että tämä voisi olla näin ja tuo noin.

Tuohon ilpin reikään iso subbarin suojaritilä?

Mukavaa luettavaa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Pappi kirjoitti:Nämä on just tästä hyviä kun voi muokata "lennosta" mieleiseksi. Kun asumispäiviä kertyy niin alkaa huomaamaan, että tämä voisi olla näin ja tuo noin.

Tuohon ilpin reikään iso subbarin suojaritilä?

Mukavaa luettavaa.
Juu, en ole kuullut kenenkään sanovan että olisi valmiiksi tullut tällainen :lol:
Nämä tuppaavat olemaan sellaisessa jatkuvassa käymistilassa :idea:
Jonkinlainen riittävän harva säleikkö tuohon on laitettava. Ajattelin tuon reikäpellin auttavan vähän, mutta käytännön merkitys taitaa olla olematon.
Kylkipelti lämpeni arviolta hyvinkin yli 40-asteiseksi eilen hellekelissä :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mielenkiintoista seurattavaa. Joskus tuli haaveiltua tämäntapaisesta ajopelistä, vanhemmiten into on hieman hiipunut. Kunhan ei taas innostuisi kun näitä lukee :eec:
Teen myöhemmin paremman, nyt on tärkeintä saada laitteet kasaan
:liebe: Silloin (tällöin :lol:) kun minä ajattelen noin voi olla varma että sitä myöhemmin-päivää ei tule :ttu:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

dealer kirjoitti:Mielenkiintoista seurattavaa. Joskus tuli haaveiltua tämäntapaisesta ajopelistä, vanhemmiten into on hieman hiipunut. Kunhan ei taas innostuisi kun näitä lukee :eec:
Teen myöhemmin paremman, nyt on tärkeintä saada laitteet kasaan
:liebe: Silloin (tällöin :lol:) kun minä ajattelen noin voi olla varma että sitä myöhemmin-päivää ei tule :ttu:
Se on vanha tosi, että mikään ei ole niin pitkäikäinen kuin väliaikainen :pappa: :lol:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Ahtoputkessa on kaksi kumijatkoa, jotka oli melko murheellisen näköiset. Öljy tihkui läpi ja kudokset olivat jo ihan silmin nähden repeilleet.
Laitoin motonetin silikoniletkua tilalle ja samalla vaihdoin syyläristä paisuntasäiliölle tulevan letkun.

Pakoputki täytyisi tehdä vallan uusi alkupäästä, mutta se saa nyt odotella ainakin tulevan reissun yli.

Öljynpainemittari ihmetyttää välillä.
Se on joku Auto-gauge tms. tarvikemittari jolle ruokitaan 12v jännitteenalentimen kautta. Kylmänä viisari napottaa tapissa yli asteikon, lämpinä putoaa tyhjäkäynnillä pienimmillään 2 kilon paikoille.
Vaan sitten kun öljy on kunnolla lämmintä, niin tapahtuu seuraavaa:
Kovemmassa vedossa viisari hakkaa hullun lailla 3 barin ja ylärajan väliä. välillä pysähtyy jonnekin sinne 3 kilon paikoille. Sitten kun hölllää kaasua niin mittari pomppaa takaisin ylätappiin :?
Vähän mietityttää, että onko kyseessä orastava kannentiivistevaurio vai lykkääkö loso turbo paineen öljykanavaan vai mikä piru tuo on.
Sähkövika anturissa tai mittarissa olisi kiva, mutta en usko siihen koska ilmiö seuraa kuormitusta ja moottorissa on sähköä startin ja vaihtovirtalaturin verran :lol:

Kerran teki sellaisen, kun kävi pitkään joutokäyntiä niin mittari alkoi selkeästi heilua käynnin tahdissa, mutta loppui pienellä kaasun polkaisulla :?
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tieto lisää tuskaa.... :D

Turbon laakerit päästävät enemmän ölppää läpi ja ohi mitä lujempaa ahdin pyörii ts mitä kuumempana se käy. Jos ahtoputket öljyyntyvät niin on vaan seurausta laakerien ohivuodosta.

Muu mittarin elämä taitaa vaan olla seurausta paineventtiilien normaalista toiminnasta. Vanha Scania kun on kyseessä niin öp mittarin pompotus tyhjäkäynnillä voi kertoa joko yhden kiertokangenlaakerin kulumisesta (suutinvian tms seurauksena) tai vaan siitä että tyhjäkäyntiä voi tuuvata hiukan isommalle. :D Toki öljyt kannattaa koneeseen ekana vaihtaa jos ei ole vaihdettu hiljan.

Ps. Vanhojen Sisumiesten keskuudessa pyörii legenda jonka mukaan muinaiset Kanian ahdetut koneet olisivat vahvasti Leylandiin pohjsutuvia. Jotain patentti- ja lisenssiyhteistyötä on ihan tiettävästi ollutkin. :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Öljyt on toki vaihdettu kera turbon suodattimen ja samalla linko putsaten.
Lingon toimivuus on mysteeri, mitään ääntä en onnistu siitä kuulemaa ja jotenkin kansiosan sopivuus kasatessa jäi epäilyttämään..

Ahtoputkisto oli jopa yllättävän vähän öljyinen, ei mitään valuvassa muodossa olevaa, vain sellainen kevyt sormet sotkeva tatina oli pinnassa.

Mielenrauhan vuoksi voisi koittaa korvata öljynpainemittarin mekaanisella versiolla.
Tuota joutokäynnillä hyppyytystä on tosiaan esiintynyt yhden kerran. Suoraan ajosta varmaan reilu vartti joutoa ja korjaantui pienellä kaasun polkaisulla.

Pahvivaivaa on aiemmin ollut. Joskus vuosikymmen sitten on yksi tiiviste vaihdettu katkenneen kansipultin tähden ja nytkin hiukan tihkuu jäähdytysnestettä ulospäin jostakin.
Aiheeseen täytyy lie talvella perehtyä.

Muistelisin myös lukeneeni jostakin tästä leyland kytköksestä, ei vaan ole tarkempia muistikuvia, että mitä kaikkea aiheeseen liittyi..
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sanoisin että se paineanturi se siellä sekoilee.
Tai joku johto räpsii maihin.

Siitä öljyseparaattorista kuuluu kyllä selvä hurina kun just ennen sammuttamista käytät vähän kierroksia koneessa ja menet heti sammutuksen jälkeen kuuntelemaan.
Se pyörii itteasiassa melkosen kauan siellä ilman öljynpainettakin.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Neulan nopeus kyllä sopisi hyvin sähköiseen vikaan, mutta jotenkin hämmästyttävästi ominaisuus seuraa kuormitusta.
Täytynee koittaa toisella mittarilla mielenrauhan tähden.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Mika.T kirjoitti:Sanoisin että se paineanturi se siellä sekoilee.
Tai joku johto räpsii maihin.
And we have a winner :D
Anturi tai mittari vaikuttaa olleen rikki. Tutkin asiaan eilen illalla ja yleismittain kanssa ei johdosta löytynyt vikaa, niin vaihdoin tilalle toisen mittarin ja anturin.

Uuden mittarin kylmänä joutokäynnillä näyttämä +5barin öljynpaine vaikuttaa huomattavasti uskottavammalta kuin vanhan varmaan 8 kiloa.
Viikonloppuna selvinnee mitä tapahtuu kun ajetaan öljyt kunnolla kuumaksi.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Kävin noutamassa laturin tuossa yhtenä päivänä.
Löylyä on 140A ja se on kotoisin 4-sarjan Scania kuorma-autosta. Pikaisella mittailulla näyttää siltä, että sen saattaa saada ripusteltua paikalleen alkuperäisellä pantakiinnityksellä :shock:
Vielä jos niin mahdoton tuuri käy, että alkuperäisen laturin hihnapyörä sopii uuteen paikalle, niin voi jättää lottolapun tekemättä :lol:

Naapurikylille ilmaantui sattumalta tutun miehen kauppaamana pari kappaletta nelimetrisiä Thule omnistor kotelomarkiiseja. Hinta oli mielestäni passeli, niin noukin molemmat talteen.
Meinasin ensin laittaa raakasti kyljen yläreunaan kiinni mukana tulleilla kannakkeilla. Hiukan myöhään tajusin, ettei niitä varmaankaan voi laittaa suoralla kiinnikkeellä "sisäänpäin" kallistuvaan seinään :oops:
Valmista yleismallin kiinnikesarjaa jossa ylätuki on säädettävissä on saatavilla, mutta reilu satanen per satsi ajaa kyllä nuukajussin miettimään kotikutoisempaa vaihtoehtoa :roll:
Velipoika palailee kesälomilta metalliverstaaseen ensi viikolla ja lupaili "klubiaskin kanteen" tehdyn piirustuksen pohjalta tehdä sopivat kiinnikkeet.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Sielu irtosi ruumiista.. Eikusiis laturi lähti moottorin kyljestä.
Hihnapyörän kanssa menee sovitushommiksi. Alkuperäisessä on poorit ja uudessa kartio, plus tietty uudessa on jonkin verran vahvempi akseli.
Muutoin olisin toiveikas, että uusi laite sopii alkuperäiseen kiinnikkeeseen.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Juuripaljoa ei ole tapahtunut :nocando:
Laturia välillä ihmetellyt, mutta ei siihen muu auta kuin ottaa taas kerran se irti ja suolestaa pöydälle.

Vesiä tyhjentelin kun alkoi tulla pakkasta.
Pari astetta oli pakkasen puolella keli kera jäätävän viiman, muutaman tunnin oli webasto ja ilppi yhdessä päällä, niin ruokapöydällä näytti lämpömittari +22° 8)
Kyllä tuolla lie tarkenisi pikkupakkasella jonkun reissunkin tehdä :roll:

Autossa tuli ainanaan mukana 3,5kw ilmawebasto.
Joskus on vastaava tai sama ilmeisesti ollut asennettunakin, mutta tämä oli irtonaisena tavaratilassa.
Positiivisena puolena mainittakoon, että johtosarja, lämmönsäädin ja polttoainepumppu olivat mukana, puutteita ainoastaan paloilman imuputki ja pakoputki.
Oletin tottakai laitteen olevan rikki kun ei kerran ollut paikallaan.
Vielä mitä. Kiinanlämppärin testailun jäljiltä oli polttoainetta helposti saatavilla, niin näppäilin naftaputken kiinni ja isosta Ctekistä henkeä johtosarjan päähän.
Reipas kääntö lämmönsäätimestä ja siitähän alkoi pienen odottelun jälkeen nousta savua ja päästä puhaltamaan lämmintä :shock:
Mitähän pirua meikäläisen tuurille on käynyt, kun ehjiä kaluja löytyy nurkista.
Huomenna varmaan katkeaa jalka :shock: :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”