Huom!
Mikään tässä mainittu ei tarkoita, että Camry olisi millään tavalla huono, ei ei. Se ajaa varmasti asiansa ja on yhtä luotettava. Itselleni oli tärkeää pehmeys, hiljaisuus ja stereot. Kun näitä ei saanut noissa kahdessa vaihtoehdossa kuin Lexukseen, niin katse oli kääntynyt siihen jo alkusuoralla.
Yhtäläisyydet:
Molemmissa on sama pohjalevy. Kuten on myös Toyota Avalonissa, jota myydään Ameriikan raitilla. Jos muistan oikein, niin RAV-4:ssa on myös sama pohja. Koeajajat olivat sitä mieltä, että näissä autoissa on paljon eroja vaikka onkin rakennettu samalle pohjalevylle. Ilmeisesti samalla pohjalevyllä haetaan säästöjä ja muutoksen modulaarisuutta.
Yhteistä on myös koneet ja vaihteisto: Camryyn ja ES:ään saa samat koneet eli 2,5-litrainen nelonen tai 3,5-litrainen V6. Jälkimmäisessä on eroa 1hv Lexuksen hyväksi, mutta jos oikein muistan niin hybridissä on molemmissa kaikki hevoset tallella. Hybrideissä CVT ja kutoskoneisessa 8-pykäläinen automaatti, Eurooppaan ei tuoda kuin hybridiä.
Tähän ne yhteneväisyydet sitten jääkin.
Eroina Lexuksen on korin/ulkomuodon lisäksi korin jäykisteet, äänieristys, sisusta, jousitus, saatavilla oleva varusteet, turvallisuusominaisuudet jne. Yksi iso maininta oli jokaisessa vertailussa nimenomaan äänieristykseen liittyen. Lexuksen hybridiin on laitettu lisä-äänieristyksiä konehuoneen ja kabiinin välille ja se pohjan peittäminen kuten myös tuplalasit ovat tehneet autosta tosi hiljaisen.
Erona Toyotaan on myös se, että Lexuksessa käytetään pistehitsauksen sijasta "laser screw weldingiä" ja kun en näistä itse mitään tiedä, niin lisäsin alle linkin, josta saatte lisätietoa.
https://blog.lexus.co.uk/engineering-in ... w-welding/
Lexuksen iskunvaimennus on myös erilainen Camryyn nähden ja te jotka osaatte asiasta enemmän, niin linkin kuvasta pääsee varmasti kiinni miten se on Lexuksessa toteutettu.
https://blog.lexus.co.uk/2019-lexus-es- ... nnovation/
Lexuksen valmistamiseen kuuluu myös käsityö- ns. Takumi-perinne (alla suomenkielinen esite).
https://www.lexus.fi/discover-lexus/craftsmanship/
ES:ään on lainattu osia ja komponentteja sekä turvavarusteita Lexus LS:stä, Camryyn näitä ei saa. Valoina ES-Luxuryssa on triple beam ledit, jotka puuttuu Camrystä. Kun nämä ES-Luxuryn valot ja Lexus Safety System 2+ laitetaan yhteen niin "auto katsoo nurkan taakse ja tekee valoilla uskomattoman valoshown".
Muita eroja edellä mainitun lisäksi on, että Lexuksessa on nahka pykälän fiinimpää ja stereot paremmat. Camryyn saa JBL:n vehkeet ja ES:ään Mark Levinsonin, jälkimmäiset saivat kovasti kehuja sekä korvakuulolta että mittaustuloksissa.
Edit: korjaan, olenhan minä Camrya ajanut, mutta se tapahtui Texasissa vuokra-autolla tammikuussa 2011.
