Kattoluukun poistovesi ruostuttaa etupilarin?
Kattoluukun poistovesi ruostuttaa etupilarin?
Moro!
Tein viikonloppuna mielenkiintoisen löydön: ruoste kukkii molemmilla puolilla etupilarissa, sen haitarimallisen suojakondomin alalaidassa, josta menee keskuslukituksen alipaineletkut ym. oveen. Irroitin verhoilua sen verran, että pääsin kurkistamaan pilarin sisälle - ei näkynyt isompaa vauriota, muuta kuin sen reiän alalaidassa pintaruostetta. Eli vielä helpohkosti korjattavissa olevaa hommaa.
Ihme paikassa ruoste. Samassa kohdassa molemmilla puolilla, kuin kaksi marjaa Tuli mieleeni Roiston kommentti Reikäklubi-TOPIC:issa, että hän oli löytänyt ruostetta etupilarista, ja epäili sen johtuvan kattoluukun liian lyhyistä tai poikki olevista tyhjennysletkuista. Yhdellä tutulla oli aika uudesta 500-sarjan BMW:stä vuotanut kattoluukun tiiviste, ja koko etupilari oli ollut läpimärkä. Tuossa minun autossani (W201 -92)näyttää olevan "kankaiset" tms. materiaalia olevat kattoluukun tiivisteet, ja eivät ne nyt tarkemmin katsottuna niin tiiviille vaikuta, että varmasti jonkin verran sateessa ajaessa / auton seisoessa sinne valuu vettä. Eipä ole tullut ajateltua koko asiaa aikaisemmin. Kattoluukun kotelon etunurkissa on reiät, joista veden pitäisi ilmeisesti valua pois, mutta minne ja miten? Tietääkö joku tarkempaa anatomiaa - onko siellä jotkut letkut / mihin niiden pitäisi mennä / miten niiden kunnon voi tarkistaa jne.???
Olen yrittänyt aina silloin tällöin puhdistella veden poistoaukkoja. Esimerkiksi peräkontin sivusyvennyksissä on mahtava paikka ruosteen muhia siellä muovisten verhoilulevyjen alla, jos tyhjennyskumitulpan reiät ovat kivistä/hiekasta tukossa, ja sinne jostain syystä pääsee kosteutta!
Tuo eturenkaan takana oleva reikä on usein kostea:
Mm. nuo olen aina puhdistellut auton alta:
Tein viikonloppuna mielenkiintoisen löydön: ruoste kukkii molemmilla puolilla etupilarissa, sen haitarimallisen suojakondomin alalaidassa, josta menee keskuslukituksen alipaineletkut ym. oveen. Irroitin verhoilua sen verran, että pääsin kurkistamaan pilarin sisälle - ei näkynyt isompaa vauriota, muuta kuin sen reiän alalaidassa pintaruostetta. Eli vielä helpohkosti korjattavissa olevaa hommaa.
Ihme paikassa ruoste. Samassa kohdassa molemmilla puolilla, kuin kaksi marjaa Tuli mieleeni Roiston kommentti Reikäklubi-TOPIC:issa, että hän oli löytänyt ruostetta etupilarista, ja epäili sen johtuvan kattoluukun liian lyhyistä tai poikki olevista tyhjennysletkuista. Yhdellä tutulla oli aika uudesta 500-sarjan BMW:stä vuotanut kattoluukun tiiviste, ja koko etupilari oli ollut läpimärkä. Tuossa minun autossani (W201 -92)näyttää olevan "kankaiset" tms. materiaalia olevat kattoluukun tiivisteet, ja eivät ne nyt tarkemmin katsottuna niin tiiviille vaikuta, että varmasti jonkin verran sateessa ajaessa / auton seisoessa sinne valuu vettä. Eipä ole tullut ajateltua koko asiaa aikaisemmin. Kattoluukun kotelon etunurkissa on reiät, joista veden pitäisi ilmeisesti valua pois, mutta minne ja miten? Tietääkö joku tarkempaa anatomiaa - onko siellä jotkut letkut / mihin niiden pitäisi mennä / miten niiden kunnon voi tarkistaa jne.???
Olen yrittänyt aina silloin tällöin puhdistella veden poistoaukkoja. Esimerkiksi peräkontin sivusyvennyksissä on mahtava paikka ruosteen muhia siellä muovisten verhoilulevyjen alla, jos tyhjennyskumitulpan reiät ovat kivistä/hiekasta tukossa, ja sinne jostain syystä pääsee kosteutta!
Tuo eturenkaan takana oleva reikä on usein kostea:
Mm. nuo olen aina puhdistellut auton alta:
Re: Kattoluukun poistovesi ruostuttaa etupilarin?
Terve,
t.
Risto
Ne putket tulevat ulos pystypalkista suurinpiirtein etuoven yläsaranan kohdalta. Sinne ei kunnolla pääse käsiksi, jos ei ota etulokasuojaa poikkeen. Jonkinmoisen peilin avulla taikka käsin kopeloiden voi tilanteen ehkä havaita. Elikkä ovi auki ja sormet etupuolelta väliin. Jos löytyy reikä (n. 12 mm), josta ei törötä letkua, valuvat vedet palkin sisään.Matti kirjoitti:Kattoluukun kotelon etunurkissa on reiät, joista veden pitäisi ilmeisesti valua pois, mutta minne ja miten? Tietääkö joku tarkempaa anatomiaa - onko siellä jotkut letkut / mihin niiden pitäisi mennä / miten niiden kunnon voi tarkistaa jne.???
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kuskin puolen lattian kastelu kyllä loppui tuon operatsioonin jälkeen. Kopeloi kuitenkin ensin sieltä oven raosta, onko putki missä asennossa.Sampo N. kirjoitti:Oliskohan meilläkin nuo kattoluukun poistoputket tukossa, kun sateen jälkeen ilmaantuu pieni lätäkkö vettä vänkärin jalkatilaan? Tuskin sinne kissakaan käy pissimässä, suljettuun autoon. Pitäiskö ruveta peltihommia (lokarin poistoa) tekemään .
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Liekö 123:ssa samantyyppinen systeemi?Roisto kirjoitti:Kuskin puolen lattian kastelu kyllä loppui tuon operatsioonin jälkeen. Kopeloi kuitenkin ensin sieltä oven raosta, onko putki missä asennossa.Sampo N. kirjoitti:Oliskohan meilläkin nuo kattoluukun poistoputket tukossa, kun sateen jälkeen ilmaantuu pieni lätäkkö vettä vänkärin jalkatilaan? Tuskin sinne kissakaan käy pissimässä, suljettuun autoon. Pitäiskö ruveta peltihommia (lokarin poistoa) tekemään .
t.
Risto
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Joo. Tilanne hanskassa ja hanska hukassa.
Kyllä ne tyhjennysputken päät tulivat nätisti ulos, kuten pitääkin. Kokeilin vielä valuttaa vettä kattoluukusta, ja lampun kanssa koetin samalla tiirailla etupalkkiin (purin verhoilut tieltä pois) ym. ja näytti tulevan vesi vain sieltä poistoputkesta.
Voi olla että tuo ruostuminen on tuossa paikassa tyyppivika, kuten epk sanoi. Ei ollut kovin hääppöinen maalaus / viimeistelyjälki tehtaan jäljiltä juuri tuossa paikassa. Sitten jos tiiviste vanhetessaan kovettuu/alkaa päästämään vettä reunan alle, alkaa siellä muhia kiva pikku yllätys...
Välineiden / taidon puuttuessa tein homman niin, että irroitin ovien rajoittimet, jolloin ne kääntyvät 90 asteen kulmaan (saa lisää työtilaa), irroitin kumit, hioin ruosteet pois ja maalasin pohjamaalit + paikkamaalin (pensselillä), jonka kävin sekoituttamassa automaalaamossa. Yllättävän hyvin sattui sävy. Työn jälki kyllä on ihan per*eestä - jos olis halunnut pro-quality:ä, olis pitänyt ottaa ovet/letkut irti, maalauttaa kunnolla ruiskulla jossakin alan liikkeessä jne. Liian iso/kallis/aikaavievä homma - ei jaksa. Aika v*ttumainen paikka muuten maalailla! No, pitää katsoa miten kestää, vai alkaako taas "kuplia" kohta. Eläköön korroosio! Viva la france! Bon voyage! Täältä tähän.
Kyllä ne tyhjennysputken päät tulivat nätisti ulos, kuten pitääkin. Kokeilin vielä valuttaa vettä kattoluukusta, ja lampun kanssa koetin samalla tiirailla etupalkkiin (purin verhoilut tieltä pois) ym. ja näytti tulevan vesi vain sieltä poistoputkesta.
Voi olla että tuo ruostuminen on tuossa paikassa tyyppivika, kuten epk sanoi. Ei ollut kovin hääppöinen maalaus / viimeistelyjälki tehtaan jäljiltä juuri tuossa paikassa. Sitten jos tiiviste vanhetessaan kovettuu/alkaa päästämään vettä reunan alle, alkaa siellä muhia kiva pikku yllätys...
Välineiden / taidon puuttuessa tein homman niin, että irroitin ovien rajoittimet, jolloin ne kääntyvät 90 asteen kulmaan (saa lisää työtilaa), irroitin kumit, hioin ruosteet pois ja maalasin pohjamaalit + paikkamaalin (pensselillä), jonka kävin sekoituttamassa automaalaamossa. Yllättävän hyvin sattui sävy. Työn jälki kyllä on ihan per*eestä - jos olis halunnut pro-quality:ä, olis pitänyt ottaa ovet/letkut irti, maalauttaa kunnolla ruiskulla jossakin alan liikkeessä jne. Liian iso/kallis/aikaavievä homma - ei jaksa. Aika v*ttumainen paikka muuten maalailla! No, pitää katsoa miten kestää, vai alkaako taas "kuplia" kohta. Eläköön korroosio! Viva la france! Bon voyage! Täältä tähän.
123:n alkuperäisessä katon sisään liukuvassa luukussa on poistoputket joka nurkalla, eli etunurkissa ja täysin mahdottomassa paikassa luukkuonkalon takanurkissa. Jos menevät tukkeeseen, on seurauksena hyvemmässä lykyssä kattoverhoilun, sivupilareiden, turvavöiden jne. kastuminen sekä 4 kpl kultakala-altaita jalkatiloissa. Onneksi paksu uretaanimatto imee erittäin hyvin vettä jos sellainen on lattialla.AriK123 kirjoitti:Liekö 123:ssa samantyyppinen systeemi?
Ainakin takareikien puhdistusta varten joutuu purkamaan kohtuullisesti kattoverhoilua B/C-pilareiden väliltä jotta saa esiin liitoksen jossa kumiletku yhdistyy luukun poistoputkenpätkään. Etukulman poistoletku näkyy tuolla sivulla olevassa räjäytyskuvassa, osa 187.
Ai että onko kokemusta... Mutta tarkistus ja puhdistus kyllä kannattaa. Likaveden kastelema turvavyö aiheuttaa nimittäin vaaratilanteen perheessä. "Sääkö nää mun uudet vaatteet ny peset äijä häh?!"
Tää on ihan kohta valmis.