Katsastuksesta hylätty- etuiskarit vaihtoon
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 16.11.2010 18:22
- Paikkakunta: Espoo
Katsastuksesta hylätty- etuiskarit vaihtoon
Morjens!
Vein nykyisen autoni (w211 e220 cdi 2007) ensimmäistä kertaa katsastustukseen ja tuloksena oli ennakkoaavistusten mukaisesti hylätty. Yleisesti ottaen kaikki oli kunnossa, mutta etuiskunvaimentimien vaimennustehojen ero oli peräti 80%, eli iskarit ovat aivan lopussa. Takaiskarit vaihtuivat myyjäliikkeen piikkiin jo syksyllä, joten nyt tuli sitten etupään vuoro.
Iskarien vaihdon suhteen tuli mieleen, että mitä kaikkea muuta kannattaisi samalla vaivalla uusia? Nivelien pitäisi olla suhteellisen kunnossa, koska välyksiä ei ole löytynyt korjaamollakaan. Ohjausta ääriasentoihin pyöritettäessä on kuulunut jo syksystä lähtien jonkinlainen rutina/natina, joka ilmenee toisinaan myös auton etupään niiatessa esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä. Palloniveliä epäiltiin syksyllä, mutta niistä ei löytynyt välyksiä. Voisiko tuollaiset narinat ja natinatkin mennä huonojen iskarien piikkiin?
Autossani on vielä alkuperäiset jouset, joten ajettelin, että etuiskareiden vaihdossa voisi laittaa uudet jouset ainakin eteen. Olisikohan järkevintä uusia samalla takapäänkin jouset? Entäpä etuiskarien yläpään tuenta/laakerointi, kannattaisiko nekin uusia varmuuden vuoksi?
Onko kellään hyviä kokemuksia Kehä 3:n sisäpuolella olevista korjaamoista (esim. Espoon alueella), eli mihin kannattaisi auto viedä iskariremppaan? Juurikaan kauemmaksi en pääse autoa kuljettelemaan, koska liikkuminen autoa hakemaan ym. siirtymiset ovat tällöin turhan hankalia.
Vein nykyisen autoni (w211 e220 cdi 2007) ensimmäistä kertaa katsastustukseen ja tuloksena oli ennakkoaavistusten mukaisesti hylätty. Yleisesti ottaen kaikki oli kunnossa, mutta etuiskunvaimentimien vaimennustehojen ero oli peräti 80%, eli iskarit ovat aivan lopussa. Takaiskarit vaihtuivat myyjäliikkeen piikkiin jo syksyllä, joten nyt tuli sitten etupään vuoro.
Iskarien vaihdon suhteen tuli mieleen, että mitä kaikkea muuta kannattaisi samalla vaivalla uusia? Nivelien pitäisi olla suhteellisen kunnossa, koska välyksiä ei ole löytynyt korjaamollakaan. Ohjausta ääriasentoihin pyöritettäessä on kuulunut jo syksystä lähtien jonkinlainen rutina/natina, joka ilmenee toisinaan myös auton etupään niiatessa esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä. Palloniveliä epäiltiin syksyllä, mutta niistä ei löytynyt välyksiä. Voisiko tuollaiset narinat ja natinatkin mennä huonojen iskarien piikkiin?
Autossani on vielä alkuperäiset jouset, joten ajettelin, että etuiskareiden vaihdossa voisi laittaa uudet jouset ainakin eteen. Olisikohan järkevintä uusia samalla takapäänkin jouset? Entäpä etuiskarien yläpään tuenta/laakerointi, kannattaisiko nekin uusia varmuuden vuoksi?
Onko kellään hyviä kokemuksia Kehä 3:n sisäpuolella olevista korjaamoista (esim. Espoon alueella), eli mihin kannattaisi auto viedä iskariremppaan? Juurikaan kauemmaksi en pääse autoa kuljettelemaan, koska liikkuminen autoa hakemaan ym. siirtymiset ovat tällöin turhan hankalia.
Iskarin yläpäässä ei ole laakerointia eikä oikeastaan kuluvia osia muutenkaan.
Jouset vaihtuvat lähes samalla työllä kun iskareita vaihdetaan joten se olisi siksi mielekästä tehdä samalla. Jopa järkevääkin, näissä kun nurkka tipahtaa alas jousen katketessa.
Muut nivelremontit ym. eivät edellytä iskarin irrottamista.
Jouset vaihtuvat lähes samalla työllä kun iskareita vaihdetaan joten se olisi siksi mielekästä tehdä samalla. Jopa järkevääkin, näissä kun nurkka tipahtaa alas jousen katketessa.
Muut nivelremontit ym. eivät edellytä iskarin irrottamista.
wiimax.fi
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 16.11.2010 18:22
- Paikkakunta: Espoo
Tuosta etupään rutinasta: minulla on muutaman kerran mersuissani aivan yhtäkkiä alkanut narisemaan etupää pahanpäiväisesti. Syy on aina löytynyt kuivuneesta - eikä välttämättä vielä edes väljästä - pallonivelestä.
Narina loppuu kun hakee apteekista ison truutan ja siihen tarpeeksi suuren (lue: onton) neulan jolla tuuttaa mitä tahansa rasvaa tai öljyä niveleen, niin paljon kuin sinne menee. Itse olen käyttänyt jämsäläisestä autiotalosta löytämääni (oli silloin vielä avaamaton pänikkä!) 1980-luvun automaattivaihteisto-öljyä.
Rokottamisen voi tehdä myös etukäteen.
Narina loppuu kun hakee apteekista ison truutan ja siihen tarpeeksi suuren (lue: onton) neulan jolla tuuttaa mitä tahansa rasvaa tai öljyä niveleen, niin paljon kuin sinne menee. Itse olen käyttänyt jämsäläisestä autiotalosta löytämääni (oli silloin vielä avaamaton pänikkä!) 1980-luvun automaattivaihteisto-öljyä.
Rokottamisen voi tehdä myös etukäteen.
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Natiseeko etupäässä myös reaktiotanko, ja kummasta päästä, kys. 211 sedan.
Tetoskooppia korvalla pitäen tuntuisi kuuluvan nimenomaan siitä alumiinitangosta. Pallonivel toisinpäin kuin siinä taaemmassa etupään alatukivarressa. Six öljy hankala saada sinne yläosaan valumaan ellei käytä koslaa katollaaan. Näissä vai missä joku laittoi rasvanipan nivelenkannen läpi ?
Toisessa päässä taitaa olla kumipuslia. Kitina kyllä sen oloinenkin kuin just ne antaisi ääntä.
Kaikki muutkin kumit piikitetty jo useampaankin kertaan, ekana tietysti alatukivarren pallonivel.
Entäs kun peräkontti avautuu kaukosäätimellä vain vähän, samoin myös ovitaskun avaajasta. Siitä kylläkin hiukan vielä lisää uudestaan yrittämällä. Sitten turhan jäykkä työntää käsin auki, eikä sulkeutu luukun reunassa olevasta painonapista. Onko joku (kaasu)jousi vai ilmallako pelaa ?
Tetoskooppia korvalla pitäen tuntuisi kuuluvan nimenomaan siitä alumiinitangosta. Pallonivel toisinpäin kuin siinä taaemmassa etupään alatukivarressa. Six öljy hankala saada sinne yläosaan valumaan ellei käytä koslaa katollaaan. Näissä vai missä joku laittoi rasvanipan nivelenkannen läpi ?
Toisessa päässä taitaa olla kumipuslia. Kitina kyllä sen oloinenkin kuin just ne antaisi ääntä.
Kaikki muutkin kumit piikitetty jo useampaankin kertaan, ekana tietysti alatukivarren pallonivel.
Entäs kun peräkontti avautuu kaukosäätimellä vain vähän, samoin myös ovitaskun avaajasta. Siitä kylläkin hiukan vielä lisää uudestaan yrittämällä. Sitten turhan jäykkä työntää käsin auki, eikä sulkeutu luukun reunassa olevasta painonapista. Onko joku (kaasu)jousi vai ilmallako pelaa ?
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Mulla piti reaktiotangonpuslat narinaa, oli päässyt kumi halkeilemaan pitkittäissuunnassa kun katsoi tarkemmin. Samaisen tangon nivel oli myös täysin väljä. Tätä väljyyttä ei voitu todeta omasta tai parin huoltamonkaan toimesta millää vääntelyillä, mutta kun korin päästä löysäsi tangon kiinnityspulttia, nii välyksen pystyi tuntemaan ihan käsineen.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
En tiedä oisiko alkanut narista mutta kun kerran tutkailin etupään nivelten kuntoa ja vääntelin reaktiotankoa pituusakselinsa ympäri, niin se piti naksahtelua. Kun sitten vaihdoin tangon, niin pallonivel oli periaatteessa vielä napakka mutta ihan kuiva. Kun palloa väänsi, niin aina liikkelle lähtiessä päästi kunnon napsahduksen. En tiedä, oisiko tuo mennyt vielä jonkin aikaa voitelemalla.650000tuttavuus kirjoitti:Natiseeko etupäässä myös reaktiotanko, ja kummasta päästä, kys. 211 sedan.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Onhan siellä monta kumimahdollisuutta narisemassa. Äkkipoikana tulee mieleen myös kallistuksenvakaimeen liittyvät kohdat. Nimittäin narahtaa erittäin voimakkaasti esim. pumppausjarrutuksessa, joka niiaukselle. Ja sen jälkeen saa naukumaan myös seistessä etunurkkia painellen. Olisi pitänyt vaan olla kaveri rynkyttämässä kohdetta tarkemmin etsiessä.
Myös ääriasentoihin rattia käännellessä hiljaa ajaen ääntelee, ja voimistuu erikoisesti epätasaisella asfaltilla kiemurrellessa. Liekö sitten jo toinen kohde kyseessä.
Ässässä joku kuivakesä samantapaista natinaa, ja tais häipyä vasta linnunluun vaihdolla.
Myös ääriasentoihin rattia käännellessä hiljaa ajaen ääntelee, ja voimistuu erikoisesti epätasaisella asfaltilla kiemurrellessa. Liekö sitten jo toinen kohde kyseessä.
Ässässä joku kuivakesä samantapaista natinaa, ja tais häipyä vasta linnunluun vaihdolla.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Niinpähän jäi narinat viikolla kalakukkokaupungissa käyntireissulla tuonne Toivalan Autoon. Poikkesin tullessa käymään tutussa KL-kauppakorjaamossa, ja niinpähän vaan ennättivät katsomaan.
Pientä koeajoa ehdottelin aluksi, ja nuorehko asentaja totesi heti, että vaihdetaanpas reaktiotangot. Sisemmän pään kumit oli viottuneet aiheuttaen valtavan natinan. Siis etumaiset alatukivarret syyllisiä.
Naapuriauton omistajakin katseli mielenkiinnolla nuoren asentajan ammattimaista liikehtintää Mersun alla. Ei menny kyllä kuin huiskaus kun tangot oli vaihdettu ja koeajon jälkeen totesimme iskeneemme oikeaan kohtaan heti ensimmäiseksi. Minä tietysti hidastin hommaa kyselemällä mikä tuo ja mikäs tuo laite
Nyt jo 25v. ottanut sieltäkin osia kulkiessani, ja lisäksi tilannut puhelimitsekin, suosittelen asiantuntevaa apua Mersuongelmiin. Ja tulihan se aikoinaan Möhkökin minulle tuoltakautta tavallaan, oheistuotteena 124:een kytkinpakettia tilatessa
Pientä koeajoa ehdottelin aluksi, ja nuorehko asentaja totesi heti, että vaihdetaanpas reaktiotangot. Sisemmän pään kumit oli viottuneet aiheuttaen valtavan natinan. Siis etumaiset alatukivarret syyllisiä.
Naapuriauton omistajakin katseli mielenkiinnolla nuoren asentajan ammattimaista liikehtintää Mersun alla. Ei menny kyllä kuin huiskaus kun tangot oli vaihdettu ja koeajon jälkeen totesimme iskeneemme oikeaan kohtaan heti ensimmäiseksi. Minä tietysti hidastin hommaa kyselemällä mikä tuo ja mikäs tuo laite
Nyt jo 25v. ottanut sieltäkin osia kulkiessani, ja lisäksi tilannut puhelimitsekin, suosittelen asiantuntevaa apua Mersuongelmiin. Ja tulihan se aikoinaan Möhkökin minulle tuoltakautta tavallaan, oheistuotteena 124:een kytkinpakettia tilatessa
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
- Vaneo W414
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.2.2012 13:20
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Vaihdetaanko jotain muuta samalla
Pitäisi vaihtaa W211 alapallonivelet, ensiviikolla kun alkaa olemaan alkuperäiset jo melkein loppu (melkein 300 tkm. mittarissa), kolisee niin ilkeesti että vituttaa ajella ja kuunnella kolinoita, edes Katri Helenan laulu ei peitä sitä kolinaa Mutta kertokaas mitä kannattanee vaihtaa siinä samalla, kun se kohta on auki? (Iskarit, jouset, jarrulevyt ja -palat vaihdettiin keväällä), katsastusmiehen hylky paperin perusteella. Tilaan osat lahden toiselta puolelta, ajattelin että laitetaan Maylen HD laatuiset pallot ainakin, jos muutama vuosi menisi niillä (mielenkiinoista on että Mätänet antaa 4-vuoden takuun Maylen HD palloille, mutta esim. Autodoc antaa vain 2-vuoden!)
- Vaneo W414
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.2.2012 13:20
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Kiiitooos.
"nupilla" tarkoitat varmaan pallonivelen kartiota? ...johon tulee välystä ja tästä aiheutuu em. kolina.dealer kirjoitti:Ei mitään samalla vaihtoon välttämättä, kun alapallojen vaihtamisessa ei tarvitse irrottaa kuin yksi mutteri per puoli.
Työkalut kannattaa varata kunnolliset, eli puristin kyseisen osan vaihtoon.
Kolinan aiheuttaa useimmiten vakaajan nuppi, ei alapallo.
En siis tilaa muuta, niin jää rahaa taas asennus kaljoihin, tässä tapauksessa viiniin kun meinasin heittää kylän pajalle, en viitsi tässä kylmyydessä ruveta jumppaamaan kylmässä tallissa ilman kunnollisia työkaluja!
- Vaneo W414
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.2.2012 13:20
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
...aa siis tuota palloniveltä Dealer tarkoitit, voisihan senkin vaihtaa samalla kun kerran on auki ja heittäisi vaikka sitten uudet koiranluut (kallistuksenvakaajan yhdytanko), niin olisi nekin vaihdettu sitten kaikki kerralla, ne kun ei paljoa tuossa konkurssissa enää maksa! En tosiaan tiedä tarkkaan mikä siellä kolisee mutta alapalloissa oli ihan ainakin selkeä välys kun pajalla tutkittiin, niin katsastus setä olisi sen kuitenkin hylännyt niistä, keväällä. Kiitos.dealer kirjoitti:Niin, tai siis alatukivarressa on pieni nivel, samanlainen kuin alapallonivel, josta vakaajan päätytanko lähtee ylöspäin. Se nivel väljistyy, nimitin sitä edellä "nupiksi". Kolina on häiritsevää.
Hitto kun tähän foorumiin on niin hankala lisätä kuvia, niin helpottaisi muitakin
[/img]
Pihalla nykyään:
W202 CDI 200 vm. -99 (115 tkm)
W211 CDI 270 vm. -04 (~300 tkm)
S212 CDI 200 vm. -12 (~300 tkm)
Pihalla oli joskus:
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk) myin äkkiä pois!
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
W202 CDI 200 vm. -99 (115 tkm)
W211 CDI 270 vm. -04 (~300 tkm)
S212 CDI 200 vm. -12 (~300 tkm)
Pihalla oli joskus:
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk) myin äkkiä pois!
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
On kyllä viimeisenpäälle helppoa kuvan lisäys.Vaneo W414 kirjoitti:
Hitto kun tähän foorumiin on niin hankala lisätä kuvia, niin helpottaisi muitakin
[/img]
Ainoa vaan, että nykylaitteilla otettuja kuvia täytyy hiukan pienentää.
Puhelimella käy näppärästi esimerkiksi ilmaisella photo reziser appilla tai tietokoneella ihan paintilla.
Sen jälkeen onnistuu tuota lähetä kuva painiketta painaen kuin vettä vaan
- Vaneo W414
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.2.2012 13:20
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
...jaa no mä oon sitten astetta tyhmempi, ei jaksa leikkiä tällaisten kuvin lisäämisten kanssa ja foorumin ohjeetkin olivat suoraa -80 luvulta, no thanks!
[/img]
[/img]
Pihalla nykyään:
W202 CDI 200 vm. -99 (115 tkm)
W211 CDI 270 vm. -04 (~300 tkm)
S212 CDI 200 vm. -12 (~300 tkm)
Pihalla oli joskus:
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk) myin äkkiä pois!
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
W202 CDI 200 vm. -99 (115 tkm)
W211 CDI 270 vm. -04 (~300 tkm)
S212 CDI 200 vm. -12 (~300 tkm)
Pihalla oli joskus:
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk) myin äkkiä pois!
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
Mikäpä ettei vaihtaisi sekä nupit että tangot samassa remontissa, kun eihän ne kalliita ole ! Jatkoa ajatellen aina mukava kun uutta osaa autossa.
Kuvien lisäämisestä, ei se kyllä vaikeaa ole täällä missään tapauksessa, ainut huomioon otettava seikka on se että kuva ei saa olla liian suuri eli ennen lähettämistä pienentää kuvaa tarvittaessa, vaikka avaamalla sen paintissa ja painaa CTRL+W ja ruutuihin esim. 25 ja 25 niin voi kokeilla...
Kuvien lisäämisestä, ei se kyllä vaikeaa ole täällä missään tapauksessa, ainut huomioon otettava seikka on se että kuva ei saa olla liian suuri eli ennen lähettämistä pienentää kuvaa tarvittaessa, vaikka avaamalla sen paintissa ja painaa CTRL+W ja ruutuihin esim. 25 ja 25 niin voi kokeilla...
wiimax.fi
- Vaneo W414
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.2.2012 13:20
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re:
Vaneo W414 kirjoitti: ↑19.11.2020 8:18...aa siis tuota palloniveltä Dealer tarkoitit, voisihan senkin vaihtaa samalla kun kerran on auki ja heittäisi vaikka sitten uudet koiranluut (kallistuksenvakaajan yhdytanko), niin olisi nekin vaihdettu sitten kaikki kerralla, ne kun ei paljoa tuossa konkurssissa enää maksa! En tosiaan tiedä tarkkaan mikä siellä kolisee mutta alapalloissa oli ihan ainakin selkeä välys kun pajalla tutkittiin, niin katsastus setä olisi sen kuitenkin hylännyt niistä, keväällä. Kiitos.dealer kirjoitti:Niin, tai siis alatukivarressa on pieni nivel, samanlainen kuin alapallonivel, josta vakaajan päätytanko lähtee ylöspäin. Se nivel väljistyy, nimitin sitä edellä "nupiksi". Kolina on häiritsevää.
No nyt on vaihdettu nuo alapallonivelet molemmille puolille, ulommaiset STARK merkkiset (luulenpa muuten että ne on täysin samat kuin Mayle merkkisetkin ovat...) samanlainen sininen kaulus on molemmissa ainakin!)
https://www.autodoc.fi/stark/7604786
Ns. koiranluita asentaja ei "suostunut" vaihtamaan kun hän ei niissä huomannut mitään välystä. Totesimme että antaa siis olla vanhat siellä. Nyt hetken aikaa ajettuani olen huomannut että ainakin sellainen pieni tärinä esim. motarilla nypytys tms. on poistunut, joka varmaan johtui juuri noista pallonivelistä. Vielä sielä on sellainen isompi kolina joka ilmenee kun ajaa kuoppaan, tuntuu että se tulee molemmilta puolilta, nyt kun täällä etelässä ainakin on suojaa / kuraa kuoppia tms. jäätä niin on todella ärsyttävää kuunnella sitä kolinaa, kuulostaa jotenkin "jousen" kolinalta, onko se mitenkään mahdollista?! Uudet jouset ja iskarit on siis vaihdettu 15 tkm. sitten.
Ne vaihtamatta jätetyt koiranluut (kallistuksenvakaajan yhdytanko) Niin miten sen nupin voi testata / välyksen siitä? Käsin kun asentaja sitä rynkytti/heilutti niin ei niistä ainakaan mitään välystä huomattu?
PS: Hienosti se kuvankin sain linkitettyä
Pihalla nykyään:
W202 CDI 200 vm. -99 (115 tkm)
W211 CDI 270 vm. -04 (~300 tkm)
S212 CDI 200 vm. -12 (~300 tkm)
Pihalla oli joskus:
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk) myin äkkiä pois!
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
W202 CDI 200 vm. -99 (115 tkm)
W211 CDI 270 vm. -04 (~300 tkm)
S212 CDI 200 vm. -12 (~300 tkm)
Pihalla oli joskus:
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk) myin äkkiä pois!
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
Re: Katsastuksesta hylätty- etuiskarit vaihtoon
Välyksen voi todeta niin että irrottaa mutterit molemmista nupeista ja vääntää vakaajan irti, sitten välys tuntuu.
Käsin repimällä välys ei löydy ellei auto ole pyörät ajoasennossa eikä aina silloinkaan.
Nuppi on erillinen osa, ei vakaajan pystytangossa mukana.
Käsin repimällä välys ei löydy ellei auto ole pyörät ajoasennossa eikä aina silloinkaan.
Nuppi on erillinen osa, ei vakaajan pystytangossa mukana.
wiimax.fi
- Vaneo W414
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.2.2012 13:20
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Katsastuksesta hylätty- etuiskarit vaihtoon
...OK, tuota asentaja ei todellakaan tiennyt enkä minäkään ,suuri kiitos!
No osat on jo hankittuna niin tutkitaan tuo seuraavalla kerralla permmin kun vien auton taas pajalle/montulle . Nuppit ovat siis myös STARK laatuiset
No osat on jo hankittuna niin tutkitaan tuo seuraavalla kerralla permmin kun vien auton taas pajalle/montulle . Nuppit ovat siis myös STARK laatuiset
Pihalla nykyään:
W202 CDI 200 vm. -99 (115 tkm)
W211 CDI 270 vm. -04 (~300 tkm)
S212 CDI 200 vm. -12 (~300 tkm)
Pihalla oli joskus:
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk) myin äkkiä pois!
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
W202 CDI 200 vm. -99 (115 tkm)
W211 CDI 270 vm. -04 (~300 tkm)
S212 CDI 200 vm. -12 (~300 tkm)
Pihalla oli joskus:
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk) myin äkkiä pois!
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).