Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Testeriin kiinni ja katsomaan paljonko on käyttötunteja takana.
Sercap ainakin korjaa. https://www.sercap.fi/product/50/ebersp ... een-huolto
Sercap ainakin korjaa. https://www.sercap.fi/product/50/ebersp ... een-huolto
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
No ja kun tankkaa tankkiin enempi löppöstä niin toimiihan se lämmitinMika.T kirjoitti: ↑11.2.2021 21:35 Rintterin eeperi on näemmä pimentynyt nyt kun ollu viikon ajamatta ja pakkaset huidellu -25-30c kohta viikon.
Nyt illasta kokeilin päälle niin merkkivalo sytty nappiin ja lämppärin paneli heräs henkiin mutta itte lämmittimessä eikä vesipumpussa ollu mitään eloa.
Huomis illalle lupaili lauhempaa keliä, pitää kokeilla uuestaan.
On muuten pikkusta vaille hölömöä että jos tankki vajaantuu alle 4pykälän niin lämmitin pimenee. Siellähän on vielä siinä vaiheessa 20-25litraa polttoainetta. ELi käytännössä tankissa on oltava aina yli varttitankki ettei lämmitin kylmene.
Tuo raja täytyy muuttaa het kun saan käytettyä pirssin staarin nokassa.
Avenssiiksesta käytin tuon SCV-venttiilin irti ja putsasin sen bräkleeni astiassa pari minuuttia sähköllä päälle/pois naksutellen. Kyllä sieltä jotaki paskoja irtos kun bräkleenikuppi meni vähän sameaksi.
Pruuvasin venttiilin kiinni ja auto käyntiin, ja kappas, tyhjäkäynti täysin tasanen eikä ajossakaan tuntunu mitään puutumisia eikä nopeus vaellellu kun piti kaasupolkimen paikallaan. Samoin kun vaihdista tiputtaa vapaalle ja tyhjäkäynnille niin kaikki tyhjäkäynnin hakemiset katosi, käynti asettuu heti just 800kierrokseen vailla mitään hakemisia.
Saa nähä kauanko toimii, koeajolla ainakin käytös parani huomattavasti.
Tämä ei ollu avattava malli kuten alun d4d:ssä mutta tuntui puhdistuvan muutenkin.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Skodassa ja Volvossa on ainakin raja polttoaineen määrälle. Muistaakseni 1/4 tankillinen pitää olla lämmittimen käynnistymiseen.
Tojotasta en muista miten siinä on asetukset.
Tojotasta en muista miten siinä on asetukset.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Avenssiihin vaihtelin jakopään tänään. Remmillä oli ajettu jo 149tkm eli oli jo aika vaihtaa kun vaihtoväli on 105tkm.
Kohtalaisen ahas paikka mutta kun purkaa vähän rompetta edestä pois niin ihan tehtävissä.
Onneksi kaverilla on tallissaan nosturi niin helpotti hommaa aivan helvetisti kun ei tarvi tunkin varassa nysvätä kun tuossa joutuu kumminkin useampaan kertaan rappaamaan ylhäältä seka alhaalta.
Piharemonttina varmasti ihan perseestä koko homma.
Samalla vaihdoin vaihteistoöljyt kun niiden vaihdosta ei missään lapussa lukenut mitään.
Kohtalaisen ahas paikka mutta kun purkaa vähän rompetta edestä pois niin ihan tehtävissä.
Onneksi kaverilla on tallissaan nosturi niin helpotti hommaa aivan helvetisti kun ei tarvi tunkin varassa nysvätä kun tuossa joutuu kumminkin useampaan kertaan rappaamaan ylhäältä seka alhaalta.
Piharemonttina varmasti ihan perseestä koko homma.
Samalla vaihdoin vaihteistoöljyt kun niiden vaihdosta ei missään lapussa lukenut mitään.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Säästää pitkän monta metriä euroja kun pystyy itse tekemään tuollaisen huollon.
Aamukahvilla sattui silmään tämä video: https://youtu.be/_klOvAzZGiY T5 portterista muokattu retkeilyauto. Paljon ideoita ja varmaan toimiva toteutus. Ainoa mikä itsellä pisti silmään on nukkumatilan korkeus.
Aamukahvilla sattui silmään tämä video: https://youtu.be/_klOvAzZGiY T5 portterista muokattu retkeilyauto. Paljon ideoita ja varmaan toimiva toteutus. Ainoa mikä itsellä pisti silmään on nukkumatilan korkeus.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Kattoräkkiä suunnittelin asentelevani sprintterin katolle tänään, no se jäi suunnitteluasteelle kun eihän tuolla katolla ollukkaan kierrereikiä valmiina.
Tulpatut reiät kyllä, ilman kierteitä. Eli puratuttaa sisältä kaikki kattoverhoilut pois että saa nuo kattotelineen jalat pultattua kiinni kattoon.
Varsin viisas rakenne siis...
Pitänee ootella kesään että kelit lämpenee, paria kiinnikettä koitin raotella niin kaikki muoviosat pärähtelee tuhannen paskaksi.
Kokeilla joskus jos lämpimänä sais edes osan ehjänä irti
Voi v=/€_ että mie rakastan näitä talvia
Nyt on pari kuukautta pakkanen napottanu 20-30asteessa...
Tulpatut reiät kyllä, ilman kierteitä. Eli puratuttaa sisältä kaikki kattoverhoilut pois että saa nuo kattotelineen jalat pultattua kiinni kattoon.
Varsin viisas rakenne siis...
Pitänee ootella kesään että kelit lämpenee, paria kiinnikettä koitin raotella niin kaikki muoviosat pärähtelee tuhannen paskaksi.
Kokeilla joskus jos lämpimänä sais edes osan ehjänä irti
Voi v=/€_ että mie rakastan näitä talvia
Nyt on pari kuukautta pakkanen napottanu 20-30asteessa...
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
No niin!
Nyt on ollu parina päivänä ihan inhimilliset rassauskelit kartanollakin niin jotaki saatu aikaseksikin.
Kattoräkki on paikoillaan ja sisustaakin on aloteltu purkamalla kaikki tarpeelliset verhoilut irti.
alko pysymään muovihilut ehjänä kun loppu nuo pakkaskelit hetkeksi.
Kattoverhoilut sai kyytiä.
Samoilla vauhdeilla purin alemmat sivuverhoilut pois ja ruutailin ruostesuojaa joka koteloon.
Tuon verran löyty ruostekukkaa verhoilujen alta.
Raaputtelu suunninpiirtein ruosteet pois ja myrkyt päälle. Kaippa se jonku aikaa kestää.
Seuraavaksi pitäs alakaa kötöstään stp goldia peltipinnoille jonka päälle solukumimattoja ja ewona villaa. Sitten pääsis verhoileen alkuperäset verhoilupanelit uusiksi ja lätkiin paikalleen.
Ennen kattoverhoilujen asentelua pitää aurinkopanelin johtojen läpivienti tehhä. Samoten ajattelin vetää kattoräkin etureunaan mahollisesti kattolisävalojen johdot ja jos innostuis vielä markiisin investoimaan niin kylkeen pitää vetää myös ulkovalolle johdotus valmiiksi.
Katsastuskonttorilta kävin kyselemässä kiinteän sängyn tekoa ja istuinpaikkojen muutosta 7:stä neljään. ---> konttuurin vastaus oli että tee miten haluat ja käväse muutoskatsastamassa henkilömäärä kun saat valamiiksi.
Nyt on ollu parina päivänä ihan inhimilliset rassauskelit kartanollakin niin jotaki saatu aikaseksikin.
Kattoräkki on paikoillaan ja sisustaakin on aloteltu purkamalla kaikki tarpeelliset verhoilut irti.
alko pysymään muovihilut ehjänä kun loppu nuo pakkaskelit hetkeksi.
Kattoverhoilut sai kyytiä.
Samoilla vauhdeilla purin alemmat sivuverhoilut pois ja ruutailin ruostesuojaa joka koteloon.
Tuon verran löyty ruostekukkaa verhoilujen alta.
Raaputtelu suunninpiirtein ruosteet pois ja myrkyt päälle. Kaippa se jonku aikaa kestää.
Seuraavaksi pitäs alakaa kötöstään stp goldia peltipinnoille jonka päälle solukumimattoja ja ewona villaa. Sitten pääsis verhoileen alkuperäset verhoilupanelit uusiksi ja lätkiin paikalleen.
Ennen kattoverhoilujen asentelua pitää aurinkopanelin johtojen läpivienti tehhä. Samoten ajattelin vetää kattoräkin etureunaan mahollisesti kattolisävalojen johdot ja jos innostuis vielä markiisin investoimaan niin kylkeen pitää vetää myös ulkovalolle johdotus valmiiksi.
Katsastuskonttorilta kävin kyselemässä kiinteän sängyn tekoa ja istuinpaikkojen muutosta 7:stä neljään. ---> konttuurin vastaus oli että tee miten haluat ja käväse muutoskatsastamassa henkilömäärä kun saat valamiiksi.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Tänään sain sen verran ittestä irti että värkkäsin kattoluukun rintteriin.
Meinas teetättää kun tuo kattoräkki on vähän luukun eessä, etummainen kannakerauta kulkee just kattoluukulle varatun tasaisen paikan yli joten joutu vähän säätämään noitten etummaisten kiinnikkeiden kans ja siirtämään koko reteliä ~5cm eteenpäin, mutta hyvä siitä tuli.
Siihen se pitäs reikä jyräyttää.
No ja reikähän siihen tuli.
Lopputuloksesta ei näemmä tullu kuvaa, no eipä se valamis olekkaan kun kattoverhoilut puuttuu vielä täysin. Luukku on kuitenkin liimattu kiinni ja vedetty ruuveilla nippuun odottamaan kattoverhoiluja.
Nyt pääsee jatkamaan tuota katon eristämistä kun luukku on paikallaan. Vähän on vielä auki miten verhoilen nuo kattopanelit kun ei haluttas noita aneemisen vaaleita verhoiluja sellasenaan takasin laittaa.
Tuomonen tuo kattoräkkiviritys on alhaalta katteltuna.
Itte kattoluukku jäi käytännössä kokonaan piiloon kun nuo kattokorin alapienat on aikalailla just samalla korkeudella kuin luukkukin. Edestäkään luukku ei näy kun kattokorin etureunassa on ilmanohjain.
Haaveilin että olisin saanu tänään aurinkopanelinkin katolle mutta mitäpä sitä kun meni tuon kattokorin kans säädellessä tuntisotalla aikaa.
Meinas teetättää kun tuo kattoräkki on vähän luukun eessä, etummainen kannakerauta kulkee just kattoluukulle varatun tasaisen paikan yli joten joutu vähän säätämään noitten etummaisten kiinnikkeiden kans ja siirtämään koko reteliä ~5cm eteenpäin, mutta hyvä siitä tuli.
Siihen se pitäs reikä jyräyttää.
No ja reikähän siihen tuli.
Lopputuloksesta ei näemmä tullu kuvaa, no eipä se valamis olekkaan kun kattoverhoilut puuttuu vielä täysin. Luukku on kuitenkin liimattu kiinni ja vedetty ruuveilla nippuun odottamaan kattoverhoiluja.
Nyt pääsee jatkamaan tuota katon eristämistä kun luukku on paikallaan. Vähän on vielä auki miten verhoilen nuo kattopanelit kun ei haluttas noita aneemisen vaaleita verhoiluja sellasenaan takasin laittaa.
Tuomonen tuo kattoräkkiviritys on alhaalta katteltuna.
Itte kattoluukku jäi käytännössä kokonaan piiloon kun nuo kattokorin alapienat on aikalailla just samalla korkeudella kuin luukkukin. Edestäkään luukku ei näy kun kattokorin etureunassa on ilmanohjain.
Haaveilin että olisin saanu tänään aurinkopanelinkin katolle mutta mitäpä sitä kun meni tuon kattokorin kans säädellessä tuntisotalla aikaa.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Nyt alkas olla takatilan katto eristetty. Voi hitto että on käsien päälle käyvää hommaa hieroa noita ääni ja lämpöeristeitä ylöspäin kattoon kiinni
Tämä uudempi korinen on rakennettu paljon hankalammin kuin se aiempi vanha koppanen. Pirun työlästä eristää kun on joka puolella kaikenmaailman kotelorakenteita ja vahvikkeita, toisaalta tämä on jo lähtökohtaisesti paaaaljon hiljaisempi aihio.
Etuosan kattoverhouksen avaan vasta kun saan lätkittyä noita takaverhouksia vähän paikalleen, alkaa olla talli sillä mielin täynnä rompetta että pitää jostain jo lähtä kasaamaan
Oikeastaan voisin alkaa jo verhoilemaan noita ikkunanpieliä kun auton sisällä on jo ihan hyvä touhuilla kun lämmitin pitää sisätilat lämpimänä, kunhan muistaa ettei kovin montaa iltaa lämmitä ilman akun lataamista
Panelin nostelin katolle kans mutta jäi vielä irti kun pimmeys yllätti, eikä oikeastaan ollu sopivia pulttejakaan kotivarastossa.
Pitää koittaa muistaa olla ajamatta tällä ettei lennä koko paneli mettään
Näytti taas muutamaksi päiväksi kovempia pakkasia etteipä viitti pihalla värkätä noita ulkohommia joten taukoa taas luvassa.
Tämä uudempi korinen on rakennettu paljon hankalammin kuin se aiempi vanha koppanen. Pirun työlästä eristää kun on joka puolella kaikenmaailman kotelorakenteita ja vahvikkeita, toisaalta tämä on jo lähtökohtaisesti paaaaljon hiljaisempi aihio.
Etuosan kattoverhouksen avaan vasta kun saan lätkittyä noita takaverhouksia vähän paikalleen, alkaa olla talli sillä mielin täynnä rompetta että pitää jostain jo lähtä kasaamaan
Oikeastaan voisin alkaa jo verhoilemaan noita ikkunanpieliä kun auton sisällä on jo ihan hyvä touhuilla kun lämmitin pitää sisätilat lämpimänä, kunhan muistaa ettei kovin montaa iltaa lämmitä ilman akun lataamista
Panelin nostelin katolle kans mutta jäi vielä irti kun pimmeys yllätti, eikä oikeastaan ollu sopivia pulttejakaan kotivarastossa.
Pitää koittaa muistaa olla ajamatta tällä ettei lennä koko paneli mettään
Näytti taas muutamaksi päiväksi kovempia pakkasia etteipä viitti pihalla värkätä noita ulkohommia joten taukoa taas luvassa.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Rintterin kulutus se vaan jaksaa aina hämmästyttää.
Viimeinen tankillinen 13.99l/100km...
Melkein säikähdin mutta tuossa on ollu sisälämppäri lähemmäs 10 tuntia päällä lämmittämässä sisustaa
Noh, Sentään jotaki sai taas pikku pakkasessa aikaseksi, paneli on kiinni ja johdot vedetty katolle. Sinne ei pitäs tarvita ennää kiikkua ennen ens syksyä ja lisävalo asennuksia.
Viimeinen tankillinen 13.99l/100km...
Melkein säikähdin mutta tuossa on ollu sisälämppäri lähemmäs 10 tuntia päällä lämmittämässä sisustaa
Noh, Sentään jotaki sai taas pikku pakkasessa aikaseksi, paneli on kiinni ja johdot vedetty katolle. Sinne ei pitäs tarvita ennää kiikkua ennen ens syksyä ja lisävalo asennuksia.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Ei kyllä yhtään käy kateeksi kun katsoo tuota äänieristämistä ja sen työläyttä.
https://youtu.be/YaeIzdByw4U
Asentaa samalla kiinan webastoa.
Aurinkopaneelien hinnat on nyt mielenkiintoisella tasolla. Mökille voisi ostaa noin 300W paneelin ja sieltä saisi 140W paneelin omaan käyttöön.
https://youtu.be/YaeIzdByw4U
Asentaa samalla kiinan webastoa.
Aurinkopaneelien hinnat on nyt mielenkiintoisella tasolla. Mökille voisi ostaa noin 300W paneelin ja sieltä saisi 140W paneelin omaan käyttöön.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
No nyt on saatu katto tehtyä kokonaan, Eli on eristetty ja verhoiltu eteen saakka.
Ihan ensiksi tänne eteenkin ruutailin kotelot ruostesuojalla ja sen perään pellille on leivottu äänieristettä.
Sen perään on vedetty lämpöeristeet.
Tuon päälle on saumat sun muut reiät teipattu alumiiniteipillä suht tiiviiksi että kosteuden kondensoituminen olisi mahdollisimman vähäistä.
45metriä meni alumiiniteippiä.
Katto sai verhoilukseen tuollaisen tumman huovan.
Ikkunanpieliin tulee vaaleampi. Vielä on vähän auki miten teen nuo alaosat, kävi vähän mielessä että hommaanko sitä samaa kelopuukuvioitua mattoa jota käytin edellisessä rintterissäkin.
Pehmeän huovan käytössä on ollut ajatuksena ettei auton sisätilasta tulis kovin kaikuisa. Siinä ex rintterissä oli vähän sitä ongelmaa kun lähes kaikki sisäpinnat oli "kovaa pintaa" joka heijastaa äänen eikä vaimenna sitä. Toki kun nakkas petivehkeet sinne takatilaan niin vaimeni ne kaiut siinäkin.
Etupenkit nappasin vielä tänään pois ja vetelin vähän alusavasti johtoja.
Kuskin penkin alle tulee erotusrele ja haarotukset taakse hupiakulle ja toinen haara vänkärin penkin alle johon tulee kaikki asuntopuolen sähköt.
Ihan ensiksi tänne eteenkin ruutailin kotelot ruostesuojalla ja sen perään pellille on leivottu äänieristettä.
Sen perään on vedetty lämpöeristeet.
Tuon päälle on saumat sun muut reiät teipattu alumiiniteipillä suht tiiviiksi että kosteuden kondensoituminen olisi mahdollisimman vähäistä.
45metriä meni alumiiniteippiä.
Katto sai verhoilukseen tuollaisen tumman huovan.
Ikkunanpieliin tulee vaaleampi. Vielä on vähän auki miten teen nuo alaosat, kävi vähän mielessä että hommaanko sitä samaa kelopuukuvioitua mattoa jota käytin edellisessä rintterissäkin.
Pehmeän huovan käytössä on ollut ajatuksena ettei auton sisätilasta tulis kovin kaikuisa. Siinä ex rintterissä oli vähän sitä ongelmaa kun lähes kaikki sisäpinnat oli "kovaa pintaa" joka heijastaa äänen eikä vaimenna sitä. Toki kun nakkas petivehkeet sinne takatilaan niin vaimeni ne kaiut siinäkin.
Etupenkit nappasin vielä tänään pois ja vetelin vähän alusavasti johtoja.
Kuskin penkin alle tulee erotusrele ja haarotukset taakse hupiakulle ja toinen haara vänkärin penkin alle johon tulee kaikki asuntopuolen sähköt.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Ransiteissa on akku penkin alla. Joitakin tapauksia kuullut että penkin runko pääsee ottamaan akun napoihin kiinni. Hitsaa varmaan aika mukavasti yhdistyessä.
Mukavaa seurata kun homma etenee. Kohtahan ne on leirikelit edessä. Teillä pohjoisessa talvi parhaimmillaan.
Mukavaa seurata kun homma etenee. Kohtahan ne on leirikelit edessä. Teillä pohjoisessa talvi parhaimmillaan.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Varmasti säikäyttää
Muistelin että joskus jotaki ransittia on latailtu penkin alta ja akun navat oli todella lähellä rautaosia.
No mutta rintteriäki taas saatu vähän etiäppäin.
Sivuseinät eristelty pl. ovet. Tässä mietin että miten saan taakse vedettyä vähän paksumman virtajohdon, aluksi meinasin vetää sen lattiavanerin reunassa taakse mutta siinä jää matot vähän koholle, ei sinänsä haittais juurikaan mutta päätin vetää virtajohdon tuolla seinän sisällä taakse. Siellä se ei ole haitoilla eikä jää matot pullistelemaan.
Tässäkin on tehdasmatot päällä joten ei jää näkyviin. Vedin johdon päälle vielä tuomosen punasen suojasukan ja peltiläpivienteihin pätkin nesteletkua suojaksi.
Pikkusen sotki kun ruutailin läpivientiin sinkkimaalia ja kotelosuojaa sekasin
Ikkunapielet verhoiltu valmiiksi ja B-pilareihinkin vetelin huovat pintaan.
Moponetistä kaks samanlaista huopapakettia ja toinen on perkale aivan eri sävyistä
Tässä näkyy B-pilarin verhouskin. Sekin on alunperin sellasta kovaa harmaata muovia, nyt vähän mukavamman olonen.
Nuo alaosien verhoilut jää myöhemmäksi kun saan päätettyä millä ne verhoilen. Ne on niin näppärästi klipseillä kiinni ettei mene irrotuksessa montaa minuuttia kun saa inspiraation niiden verhoilemiseen.
Ovet jää myös myöhemmäksi, nekin saa eristeet sisäänsä ja verhoilut näkyville osille, ajatus oli ettei niistäkään jäis peltiosia näkyviin.
Seuraavaksi pitäs alotella sängyn suunnittelemista, visioita on päässä pyöriny kyllä mutta mitään konkreettista ei ole sille puolelle tehty.
Sängyn etureunan paikan kun sais päätettyä niin vois asennella panelin säätimen ja hupiakun + invertterin.
Puutavarasta lähinnä kiinni, pitänee jossaki välissä hommailla jonkulaista höylättyä roipetta.
Samoten sisävalojen kytkennät alkas olla ajankohtasia, kattoon tulee ledinauhaa ja saunavalosarja upotettuna johonkin hieman tummempaan puuhun. Saa nähhä mitä siitä tulee, autoon on kuitenkin vedetty ~40metriä johtoa joten eiköhän sitä jotaki valoja saaha syttymään.
Kattoverhoiluiden alla on myös tartunnat ylähyllyille. Kattopalkeissa vetomutterit ja katon sivuilla verhoiluiden alla vaneririmotus johon voi vetää ruuvit kiinni. Ne vaatis jo vähän puusepän vikaa että semmoset hyllyt sais tehtyä.
Kokeilin tuota jääkaappiakin, löin tallissa 12V virtalähteeseen kiinni ja säädin termostaatin nelos-asentoon (0-7)
Pieni yllätys oli että ottaa noinkin vähän virtaa. 12V x 2.7A = ~32W
15minuutin päästä lukemat oli tämmöset. Tuossa vaiheessa termostaatti oli jo sammuttanu kompuran.
Melkein sanoisin että yllättävän tehokas jäähtymään tuo.
Kaappi on siis 12volttinen 80litranen sunwind.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Kyl on siistit verhoilut!
Kuinka kiinnitit, spray-liimallako?
Kuinka kiinnitit, spray-liimallako?
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Ei tarvi ihmetellä miksi moni päivittää vaunun kaasukaapin tuollaiseen kompressorikaappiin.
Kaapin hankintahinta varmasti halvempi kuin kaasukaapin ja ”huoltovapaampi”.
Lukemista. https://www.is.fi/autot/art-2000007896268.html liittyen rakenteluun.
Ihme hinnat tehdastekoisilla autoilla. 20v ducatosta saa maksaa hyvän henkilöauton ja vaunun hinnan Mitä olen nyt nettikaravaania katsellut.
Meillä on mökillä Dometic RGE 2100, sen virrankulutus on vuorokaudessa 230 V: 2,6 kWh/24 h, kaasu: 270 g/24h.
https://www.dometic.com/fi-fi/fi/tuotte ... ifications
Vastaavan kokoinen 12V kaappi: https://www.thermosun.fi/epages/thermos ... cts/135011
Kaapin hankintahinta varmasti halvempi kuin kaasukaapin ja ”huoltovapaampi”.
Lukemista. https://www.is.fi/autot/art-2000007896268.html liittyen rakenteluun.
Ihme hinnat tehdastekoisilla autoilla. 20v ducatosta saa maksaa hyvän henkilöauton ja vaunun hinnan Mitä olen nyt nettikaravaania katsellut.
Meillä on mökillä Dometic RGE 2100, sen virrankulutus on vuorokaudessa 230 V: 2,6 kWh/24 h, kaasu: 270 g/24h.
https://www.dometic.com/fi-fi/fi/tuotte ... ifications
Vastaavan kokoinen 12V kaappi: https://www.thermosun.fi/epages/thermos ... cts/135011
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Joo, sprayliimalla. Aika näppärää ainetta vaikkakin verhoiljan taidot on vähän puutteelliset.
Jotaki pikku nysväyksiä on tullu parina iltana tehtyä. Tänään sitten iski taas inspiraatio ja tuli kytkeskeltyä noita sähköjä vähän valmiiksi.
Asuntopuolen sulakerasia tuli tuonne vänkärin penkinjalkaan. Tähän tulee syöttö hupiakulta 70A releen kautta jota ohjataan myöhemmin näkyvällä "pääkytkimellä"
hupipuolen pääsulakkeet on kuskinpenkin alla.
Eteen ylös tein tuohon pieneen lokeroon peitelevyn ja siihen valokatkasijat.
Ensimmäinen on vaihtokytkin käytäväkytkentään jolla tulee toimimaan sängyn päällä olevat takimmaiset valot, syttyvät ja sammuvat siis edestä ja takaa miten haluaa.
Voiss saatana mikä homma mutta tulipa tehtyä. Tuon lokeron kasaaminen tuohon paikoilleen on aivan perC.
Lokeron yläosa tulee kattoverhoilun yläpuolelta kiinni ja lokeron alaosa altapäin. Koitappa sitten saaha tuon peitelevyn ruuvit kiinni kun keskimmäisten nappien kohdalla on myös ruuvi tuolla verhoilun sisällä...
Sitten innostuin tekeen tuohon alalokeroon tuollasen.
Eli tuossa on nyt vasemmalla ensimmäisenä hupipuolen "pääkytkin" Se kytkee aiemmin mainitun releen kautta kaikki sähköt päälle asuntopuolelle, mukaanlukien radio.
Jääkaappi ja lämmitin tulee toki jatkuvaan virtaan.
Toisena hupiakuston jännitemittari, ja viimeisenä usb-laturi.
Vielä siihen jäi vähän tilaa vaikka yhdelle lisänapille jos tarvetta ilmenee.
Nämä hupiakuston takana olevat laitteet "herää" myös virtalukon kautta ettei ajaessa tarvi erikseen tuota "pääkytkintä" napsauttaa päälle, vaan ainoastaan silloin kun jäädään parkkiin.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Vähän taas sain etiäpäin tuota viritelmää.
Penkit istuu kohdallaan ja sängyn runkoa vähän jaksoin hahmotella.
Nuo penkithän tuohon ei jää vaan nuo on tuollaiset kulahtaneet pas¤%&t joilla on hyvä hahmotella mittoja, eikä haittaa jos noihin tulee jälkiä. Samoilla jaloilla on siistit mustat penkit jotka nakkaan sitten viimeisenä paikalleen.
Kuvassa on siis vain kiinteä osa sängystä paikallaan eikä nuo poikittaiset puut ole vielä kiinnikkään, kunhan mallailin.
Penkki etuasennossa ja mukavasti taakse kallistettuna penkin taakse jää yli 80senttiä sänkyyn. Penkin kun vetasee takimmaiseen asentoon niin sängyn kiinteään osaan jää 65cm.
Kiinteän sängyn leveys on tuossa 85cm, ja tulee olemaan levitettynä ~160cm
Jääkaappi mahtuu sängyn alle ja ajattelin laittaa sen tuollalailla vähän laitaan kun ovi aukeaa kaapin vasemmalta laidalta.
Kaapin oikealle puolelle vois tehhä jotaki säilytystilaa mutta ajattelin tehhä laatikostot tuohon penkkien taakse ja sängyn levitettävä osa tulis niiden laatikostojen päälle.
Penkit istuu kohdallaan ja sängyn runkoa vähän jaksoin hahmotella.
Nuo penkithän tuohon ei jää vaan nuo on tuollaiset kulahtaneet pas¤%&t joilla on hyvä hahmotella mittoja, eikä haittaa jos noihin tulee jälkiä. Samoilla jaloilla on siistit mustat penkit jotka nakkaan sitten viimeisenä paikalleen.
Kuvassa on siis vain kiinteä osa sängystä paikallaan eikä nuo poikittaiset puut ole vielä kiinnikkään, kunhan mallailin.
Penkki etuasennossa ja mukavasti taakse kallistettuna penkin taakse jää yli 80senttiä sänkyyn. Penkin kun vetasee takimmaiseen asentoon niin sängyn kiinteään osaan jää 65cm.
Kiinteän sängyn leveys on tuossa 85cm, ja tulee olemaan levitettynä ~160cm
Jääkaappi mahtuu sängyn alle ja ajattelin laittaa sen tuollalailla vähän laitaan kun ovi aukeaa kaapin vasemmalta laidalta.
Kaapin oikealle puolelle vois tehhä jotaki säilytystilaa mutta ajattelin tehhä laatikostot tuohon penkkien taakse ja sängyn levitettävä osa tulis niiden laatikostojen päälle.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Jos rojektin edettyä tarpeeks pitkälle penkit on vielä rungoiltaa ehyet nii vinkkaappa, saattasin olla kiinnostunu verhoilumielessä tommosista kaposista vyöllisistä jakkaroista, mullaku on nuita koululaispenkkejä jotka vie liikaa tilaa
Kiinnitysmallihan ei oo ratkasevassa asemassa kun sovitinkappaleet mun jalkoihin onnistuu kyllä tehä.
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Häätyypä pitää mielessä, ainakin näillä näkymin jäävät ylimääräseksi ja ovat tosiaan ihan ehjät mutta verhoilut kulahtaneet.
Tänään sain taas jotaki värkättyä.
Kyllä siinä ruotonsa saa suoraksi vaikka ei sänkyä levittäiskään. Toki pituutta ei ole kyllä liiaksi ja kapeallakin osalla mahtuu kyllä hieman nurkittain torkahtamaan, saati sitten levitettynä tilaa on jo runsaasti.
Vanerointi ei toki noin jää vaan tulee ~5senttisellä rimotuksella.
Ruuvikauppaankin pitää lähteä mutta sen verran sain kuitenki nippuun että uskalsi käyä omalla painolla kokeilemassa tuota.
Tänään sain taas jotaki värkättyä.
Kyllä siinä ruotonsa saa suoraksi vaikka ei sänkyä levittäiskään. Toki pituutta ei ole kyllä liiaksi ja kapeallakin osalla mahtuu kyllä hieman nurkittain torkahtamaan, saati sitten levitettynä tilaa on jo runsaasti.
Vanerointi ei toki noin jää vaan tulee ~5senttisellä rimotuksella.
Ruuvikauppaankin pitää lähteä mutta sen verran sain kuitenki nippuun että uskalsi käyä omalla painolla kokeilemassa tuota.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Semmonen siitä nyt tuli.
Vielä reunoille yhdet soirot niin alkaa olla siinä.
Seuraavaksi pitäs vissiin alkaa suunnittelemaan seinän pätkää tuohon tavaratilan etureunaan, sen jälkeen pääsis istuttaan jääkaapin paikalleen ja seinän taakse hupiakun ja muut romppeet.
Ikkunoihin täytys löytää jotain lämpöeristettyä verhomateriaalia, oli ajatus tehhä ylhäältä alas rullattavat verhot sivu ja takaikkunoihin.
Ikkunoiden yläreunaan tulee tuota samaa haapaa johon saa verhot kiinni.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Nyt iski joku kummallinen vika voimansiirron/taka-akselin suuntaan.
Muutaman kerran teki iltapäivällä hiljasessa vauhdissa kumman töksäyksen, aivan kuin perä tms takajarrut tai joku kävis silmänräpäyksen ajan jumissa. Alustasta kuuluu melko voimakas kumaus/kolaus samalla kun koko autossa tuntuu sama jumitus.
Käytin jo perän takakannen auki ja kattelin perän hampaat läpi kun töksäys on sen verran raju että aivan kuin perän sisällä olis jotaki irto hampaita jotka menee pyörivien rattaiden väliin, mutta ei. Perä on sisältä kuin uusi ja öljyt oli täysin puhtaat
Tökkiminen on ilmennyt muutamaan kertaan kun huilauttaa hiljasessa vauhdissa esim risteykseen tultaessa. Vauhdissa ei tuota tee ja tänäänkin ensimmäisen töksäyksen/kolinan jälkeen ajelin 40km töistä kotiin eikä mitään hämminkiä tai tärinöitä.
Perän kurkkauksen jälkeen teki taas liikenneympyrässä saman töksäyksen pariin kertaan ja sen jälkeen ei taas mitään vaikka ajelin isompaakin tietä 90-100kmh.
Kartaanin ristikoita jo kattelin vähän sillä silmällä mutta ei niistä päällepäin mitään nähnyt, täysin timmejä kaikki eikä ole rasvaa/ruostetta puskenut tiivisteiden välistä.
Pyörälaakereissa ei ollu välystä yhtään mitä noita renkaita koitin heilutella kun perä oli ilmassa.
Muutaman kerran teki iltapäivällä hiljasessa vauhdissa kumman töksäyksen, aivan kuin perä tms takajarrut tai joku kävis silmänräpäyksen ajan jumissa. Alustasta kuuluu melko voimakas kumaus/kolaus samalla kun koko autossa tuntuu sama jumitus.
Käytin jo perän takakannen auki ja kattelin perän hampaat läpi kun töksäys on sen verran raju että aivan kuin perän sisällä olis jotaki irto hampaita jotka menee pyörivien rattaiden väliin, mutta ei. Perä on sisältä kuin uusi ja öljyt oli täysin puhtaat
Tökkiminen on ilmennyt muutamaan kertaan kun huilauttaa hiljasessa vauhdissa esim risteykseen tultaessa. Vauhdissa ei tuota tee ja tänäänkin ensimmäisen töksäyksen/kolinan jälkeen ajelin 40km töistä kotiin eikä mitään hämminkiä tai tärinöitä.
Perän kurkkauksen jälkeen teki taas liikenneympyrässä saman töksäyksen pariin kertaan ja sen jälkeen ei taas mitään vaikka ajelin isompaakin tietä 90-100kmh.
Kartaanin ristikoita jo kattelin vähän sillä silmällä mutta ei niistä päällepäin mitään nähnyt, täysin timmejä kaikki eikä ole rasvaa/ruostetta puskenut tiivisteiden välistä.
Pyörälaakereissa ei ollu välystä yhtään mitä noita renkaita koitin heilutella kun perä oli ilmassa.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Takajarrut käytin tänään auki.
Vänkärin puolella ei mitään ihmeellistä. Uudehkot levy, palat, käsijarruosat ja jarrukilpi löyty.
Kuskin puolella sama homma, paitti nämä...
Koko verrokkina M10 mutteri.
En tiä mistä ovat pois ja mitä ovat olleet mutta nämä siellä pyöri käsijarrurummun sisällä ja varmaan kiilautuneet välillä käkkärin levittäjän ja levyn väliin kun se tökkiminen oli niin satunnaista. Levittimessä näkykin jälkiä että joku on hangannut siellä.
Nyt kun aloin muistelemaan niin kuskinpuolelta onkin pieni ihmeellinen kahina/kihinä välillä kuulunut.
Kaikki kenkien kiinnitysjouset oli kuitenkin oikein paikoillaan...
Vänkärin puolella ei mitään ihmeellistä. Uudehkot levy, palat, käsijarruosat ja jarrukilpi löyty.
Kuskin puolella sama homma, paitti nämä...
Koko verrokkina M10 mutteri.
En tiä mistä ovat pois ja mitä ovat olleet mutta nämä siellä pyöri käsijarrurummun sisällä ja varmaan kiilautuneet välillä käkkärin levittäjän ja levyn väliin kun se tökkiminen oli niin satunnaista. Levittimessä näkykin jälkiä että joku on hangannut siellä.
Nyt kun aloin muistelemaan niin kuskinpuolelta onkin pieni ihmeellinen kahina/kihinä välillä kuulunut.
Kaikki kenkien kiinnitysjouset oli kuitenkin oikein paikoillaan...
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Jotaki nypläilyä taasen talaviloma ajanvietteeksi.
Sängyn alla kömysin tänään hetken. Jääkaappi löysi paikkansa ja tein nuo kaapin molemmin puolin olevat "seinät" Niissä toki
verhoilut tuolla toisellapuolella.
Hupiakulle tulee kaapeloinnit ja akunkin nostin jo kyytiin.
Akku ja invertteri tulee vänkärinpuolelle, vähän tasaamaan painoa oikealle kun vasemmalla laidalla on mm. tankki jonka ajattelin vaihtaa isommaksi jos vaan järkevästi löytyy, tuo vakio 75l(?) on kyllä onnettoman pieni että saa olla jokatoisella huoltiksella tankkaamassa.
Torissa oliskin 180litraisia tankkeja W906:seen mutta käytetyiksi hinnoiteltu niin älyttömästi ettei toista. (950e) Sillä sais tankkausvälin jo yli 1000km
No mutta ettei vaan S!"#¤%& tulis aika pitkäksi niin peruutin tuossa yks ilta takaikkunat paskaksi kaverin pihassa roskakatoksen kulmaan. Osu vielä niin komiasti keskelle takaovien saumaa että pasahti molemmat ikkunat tuhanen palasiksi
Aina saatana jotaki... Jotenki alakaa tuntuu ettei ennää jaksa kynsiä näitä romuja sitten yhtään.
Vinkit otetaan kiinnostuneena vastaan että mistä tuohon löytää lasit.
Avenssiin kotturaan vaihdoin tänään kuskinpuolelle eteen pyörälaakerin kun sekin on jurruuttanu ostosta saakka. Sisäkooli olikin sen näkönen että oli melko korkia aika vaihtaa.
Joku kumma inspiraatio iski kun siivosin sen sisältä siinä samalla.
Kuvia ei tullu otettua.
Ainoa hyvä puoli tuossa kotturassa on kulutus. Nyt on menny 5l/100km kun kelit on vähän lämmenneet. Rintterin kulutuskin on tippunu alle 13l/100km Taitas kaivata vähän
Ainiin ja tulihan ne nämäki viimein. Torstaina alle kun tässä talvilomalla on aikaa värkkäillä.
Aika isolta näyttää
235/65r16 vs 245/75r16
Desotokin tuli haettua talvisäilöstä liikenteeseen.
Ei menny kommelluksitta sekään.
Ohjaustehostimessa on joku venttiili jumiutunu talven käyttämättömyyttään. Heti kun starttaa niin ratti menee miljoonaa vitunmoisella voimalla vasempaan laitaan, sen verran on voimaa takana ettei käsipelillä jaksa vastaan pitää
No letkut irti, pumpulle hullunkierto ja ajelin kotipihaan, on muuten pikkusta vaille raskas käänneltävä kun ei tehostin ole pelissä mukana
Tehostimen toimiessa tuo kääntyy paikallaankin ihan pikkurillillä pyörittelemällä.
Kaippa se pitäs ottaa simpukka irti ja purkaa osiksi.
Itteasiassa tämä tehostin souvvi on ensimmäinen ajoa haittaava vika reilun 30vuoden aikana mitä auto on tässä talossa ollu
Vois sanoa että melko pommin varmaan tekniikkaa.
Sängyn alla kömysin tänään hetken. Jääkaappi löysi paikkansa ja tein nuo kaapin molemmin puolin olevat "seinät" Niissä toki
verhoilut tuolla toisellapuolella.
Hupiakulle tulee kaapeloinnit ja akunkin nostin jo kyytiin.
Akku ja invertteri tulee vänkärinpuolelle, vähän tasaamaan painoa oikealle kun vasemmalla laidalla on mm. tankki jonka ajattelin vaihtaa isommaksi jos vaan järkevästi löytyy, tuo vakio 75l(?) on kyllä onnettoman pieni että saa olla jokatoisella huoltiksella tankkaamassa.
Torissa oliskin 180litraisia tankkeja W906:seen mutta käytetyiksi hinnoiteltu niin älyttömästi ettei toista. (950e) Sillä sais tankkausvälin jo yli 1000km
No mutta ettei vaan S!"#¤%& tulis aika pitkäksi niin peruutin tuossa yks ilta takaikkunat paskaksi kaverin pihassa roskakatoksen kulmaan. Osu vielä niin komiasti keskelle takaovien saumaa että pasahti molemmat ikkunat tuhanen palasiksi
Aina saatana jotaki... Jotenki alakaa tuntuu ettei ennää jaksa kynsiä näitä romuja sitten yhtään.
Vinkit otetaan kiinnostuneena vastaan että mistä tuohon löytää lasit.
Avenssiin kotturaan vaihdoin tänään kuskinpuolelle eteen pyörälaakerin kun sekin on jurruuttanu ostosta saakka. Sisäkooli olikin sen näkönen että oli melko korkia aika vaihtaa.
Joku kumma inspiraatio iski kun siivosin sen sisältä siinä samalla.
Kuvia ei tullu otettua.
Ainoa hyvä puoli tuossa kotturassa on kulutus. Nyt on menny 5l/100km kun kelit on vähän lämmenneet. Rintterin kulutuskin on tippunu alle 13l/100km Taitas kaivata vähän
Ainiin ja tulihan ne nämäki viimein. Torstaina alle kun tässä talvilomalla on aikaa värkkäillä.
Aika isolta näyttää
235/65r16 vs 245/75r16
Desotokin tuli haettua talvisäilöstä liikenteeseen.
Ei menny kommelluksitta sekään.
Ohjaustehostimessa on joku venttiili jumiutunu talven käyttämättömyyttään. Heti kun starttaa niin ratti menee miljoonaa vitunmoisella voimalla vasempaan laitaan, sen verran on voimaa takana ettei käsipelillä jaksa vastaan pitää
No letkut irti, pumpulle hullunkierto ja ajelin kotipihaan, on muuten pikkusta vaille raskas käänneltävä kun ei tehostin ole pelissä mukana
Tehostimen toimiessa tuo kääntyy paikallaankin ihan pikkurillillä pyörittelemällä.
Kaippa se pitäs ottaa simpukka irti ja purkaa osiksi.
Itteasiassa tämä tehostin souvvi on ensimmäinen ajoa haittaava vika reilun 30vuoden aikana mitä auto on tässä talossa ollu
Vois sanoa että melko pommin varmaan tekniikkaa.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
No sinnehän ne istahti.
Ei tee edes tiukkaa tuo 245/75r16 koko.
Aika tarkasti 70mm korkeammat kuin vanhat, eli maavara nousi pauttiarallaa 3.5cm ja vaikka ei kummonen "korotus" olekkaan niin sen kyllä heti huomas kun hyppäs ratin taakse.
Ja rengasjyrinät katos käytännössä kokonaan.
Mittarivirhe pomppas +4 kilometristä -2kmh. Testerillä saa kyllä kohdalleen kun valikoissa oli aika paljon erilaisia rengaskokoja.
Ei tee edes tiukkaa tuo 245/75r16 koko.
Aika tarkasti 70mm korkeammat kuin vanhat, eli maavara nousi pauttiarallaa 3.5cm ja vaikka ei kummonen "korotus" olekkaan niin sen kyllä heti huomas kun hyppäs ratin taakse.
Ja rengasjyrinät katos käytännössä kokonaan.
Mittarivirhe pomppas +4 kilometristä -2kmh. Testerillä saa kyllä kohdalleen kun valikoissa oli aika paljon erilaisia rengaskokoja.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Toivottavasti ei tarvitse hinata käyntiin, tai jos joutuu hinaamaan niin kannattanee pitää kirkkaana mielessä tämän pikkuvian olemassaoloHeti kun starttaa niin ratti menee miljoonaa vitunmoisella voimalla vasempaan laitaan, sen verran on voimaa takana ettei käsipelillä jaksa vastaan pitää
wiimax.fi
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Kyllä renkaat joutuu koetukselle näillä meidän teillä. Ihmeen vähillä vaurioilla mentiin tämä vuosi.
Tämähän alkaa valmistumaan kynsiin? Joko seuraava mietinnässä?
Hyvin on sattunut roskakatos kun keskelle sait tähdättyä
Tämähän alkaa valmistumaan kynsiin? Joko seuraava mietinnässä?
Hyvin on sattunut roskakatos kun keskelle sait tähdättyä
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
dealer kirjoitti: ↑06.5.2021 17:03Toivottavasti ei tarvitse hinata käyntiin, tai jos joutuu hinaamaan niin kannattanee pitää kirkkaana mielessä tämän pikkuvian olemassaoloHeti kun starttaa niin ratti menee miljoonaa vitunmoisella voimalla vasempaan laitaan, sen verran on voimaa takana ettei käsipelillä jaksa vastaan pitää
Joo. Onneksi ei ole tarvinnu hinailla, ja tuo automaattikin vähän hankaloittaa hinailuja.
Kovasti on vielä tekemistä.
Oikeastaan ikkunalinjan alapuoli on eristyksiä lukuunottamatta tekemättä, eli verhoilemista on vielä tiedossa ja vielä vähän auki tuo lattia että mitä sille teen.
Neulansilmämattoa toki parikerrosta äänieristyksen takia, vaikka onkin hankala puhdistettava. Lattiavanereiden alle en ajatellu laittaa mitään (alkuperäsen äänieristematon lisäksi) mutta se(kin) on vähän auki että käytänkö silti vanerit pois ja lyön lattiaankin tuon butyyliäänieristeen. Takapyöräkotelot eristin kyllä.
Lompakkoa kun kattelee niin empä taida lattiaan mitään äänieristyksiä tehdä, ainakaan nyt. Onneksi nuo tehdas vaneroinnit on tehty sen verran viisaasti että ne saa kyllä helposti käytettyä jälkeenpäinkin pois.
Niinja puutuuhan tästä vielä ikkunoiden yläreunojen "laudoitukset" mihin sais sitten verhot kiinni.
Seuraavaa on toki jo katottu
Pitkä, korkea, neliveto ja V6 niin siinä ois.
Ja taas kun lompakkoa kattelee niin saa unohtaa koko homman sen siliän tien.
Viimeksi muokannut Mika.T, 07.5.2021 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.