Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Osaakos kukaan suoriltaan heittää mikä kierre on OM646:ssa öljynsuodatin jalan painemittaus yhteessä?
Todennäköisesti sama OM647/648 ja mahollisesti vanhemmissa 611/612/613 koneissakin.
Ja mahtuuko VDO:n iso paineanturi paikalleen ilman että vastaa hihnaan?
Oli ajatus vähän ennalta ehkäisevästi laittaa öljynpaineelle mittari.
Todennäköisesti sama OM647/648 ja mahollisesti vanhemmissa 611/612/613 koneissakin.
Ja mahtuuko VDO:n iso paineanturi paikalleen ilman että vastaa hihnaan?
Oli ajatus vähän ennalta ehkäisevästi laittaa öljynpaineelle mittari.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Mikalla on jo "valmis auto", jos näin voi koskaan edes kirjoittaa.
Näppärästi käyttää puutyöt ja Dacia muuttuu retkeilyautoksi https://www.youtube.com/watch?v=4HF55vEVdDE
Helteiden jatkuessa joko olet miettinyt asunto-osastoon ilmastointia?
Näppärästi käyttää puutyöt ja Dacia muuttuu retkeilyautoksi https://www.youtube.com/watch?v=4HF55vEVdDE
Helteiden jatkuessa joko olet miettinyt asunto-osastoon ilmastointia?
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Taukoilmastointi tai jokin 12volttinen parkissa käytettävä pieni ilmastointilaite olis kyllä kiva näillä keleillä, mutta ei sellasia ole olemassakaan.
Viikonloppu meni vuokatissa ja olihan tuskasen kuumaa iltaisinki.
Tässä on tuo planarin lämmitin jossa on myös tuuletustoiminto että sillä saa kyllä ilman vaihtumaan hyvinkin mutta eihän se jäähdytä jos ulkonakin ( tai konehuoneessa) on kuuma, Myöhäsellä illalla sitten toki kun ulkolämpötila tippuu parinkympin seutuville niin saa sisustaa sillä vähän viileämmäksi.
Tuossa vasta ynnäilin niin vähän reilu viikkoon (9vrk) on tullu 2500km
Suomussalmella tänään tankkailin niin meni 71.4litraa 75litraseen tankkiin, tais olla jo aika tyhjä
Siitäpä päästäänkin aiheeseen että mistäs prkl tähän sais järkihintaan ison tankin?
Viikonloppu meni vuokatissa ja olihan tuskasen kuumaa iltaisinki.
Tässä on tuo planarin lämmitin jossa on myös tuuletustoiminto että sillä saa kyllä ilman vaihtumaan hyvinkin mutta eihän se jäähdytä jos ulkonakin ( tai konehuoneessa) on kuuma, Myöhäsellä illalla sitten toki kun ulkolämpötila tippuu parinkympin seutuville niin saa sisustaa sillä vähän viileämmäksi.
Tuossa vasta ynnäilin niin vähän reilu viikkoon (9vrk) on tullu 2500km
Suomussalmella tänään tankkailin niin meni 71.4litraa 75litraseen tankkiin, tais olla jo aika tyhjä
Siitäpä päästäänkin aiheeseen että mistäs prkl tähän sais järkihintaan ison tankin?
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Neljän viimeisen tankillisen otanta tankkauksista laskien 10.8l 11.4l 11.4l ja nyt viimeisin 9.8l/100km.
Heti se näkyy kun ajaa satasen alueellakin rajotusta vasten. Reilun litran nostaa kulutusta kun nostaa todellisen vauhdin ~90kmh ---> 100-105kmh
Kesän tullen kulutus muutenkin järkeistynyt ja nyt viimeisin on jo varsin asiallinen kun ilmanvastusta tuossa kaapissa kuitenkin on.
Kauhulla taas oottelee talvea ja 13-14l/100km kulutuksia.
Heti se näkyy kun ajaa satasen alueellakin rajotusta vasten. Reilun litran nostaa kulutusta kun nostaa todellisen vauhdin ~90kmh ---> 100-105kmh
Kesän tullen kulutus muutenkin järkeistynyt ja nyt viimeisin on jo varsin asiallinen kun ilmanvastusta tuossa kaapissa kuitenkin on.
Kauhulla taas oottelee talvea ja 13-14l/100km kulutuksia.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Jääkaapin siirsin tuohon kuskinjakkaran taakse.
Hyvä ajatus laittaa se tuonne taakse missä se olikin, mutta käytännössä aivan paska paikka.
Sängyn kun levitti niin kaapille sai kontata ja Inarin reissulla kun piti porojen takia hidastella niin voimakkaammin jarrutellessa kaappi tyhjeni lattialle.
Noh katotaan miten se tuossa menestyy. Todennäkösesti kaapin hurinakaan ei häiritte yöunia niin kuin tuolla sängyn alla ollessa, ja samalla ennestään pieneen tavaratilaan tuli kaapin verran lisää tilaa.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Oli vähän viileä ilta värkätä autoa niin laitoin planarin pöhiseen hetkeksi. Hyvin sytty muutaman kuukauden tauon jäljiltä. Ajattelin sitten että poltetaampa vähän karstoja pois palopesästä ja laitoin tehon täysille ja annoin sen pöhistä täysillä reilu puolituntia, saatto sieltä jotaki paskaa palaa irti kun aluksi haju oli aika mellevä.
Kohtalaisen lämmintä ilmaa (ja yllättävän kovalla voimalla) puhaltaa sisälle näin kun ulkona oli ~12astetta lämmintä.
Ei tarvinnu kauaa olla ovet kiinni niin autossa oli sisällä +35c
Takapenkin taakse vähän hahmottelin vetolaatikoston runkoa.
Toiselle puolelle tulee samanlainen.
Molempiin oli ajatus tehä yläosaan kaks noin 20cm korkeaa, 50cm syvää vetolaatikkoa ja alaosaan jää noin 25cm avointa tilaa noitten pyöräkoteloitten takia. Niihin ajattelin tehhä vaan eteen noin 10cm korkeat "liukuesteet" lattiapinnasta ylös niin sinne on helppo sitten tunkea jotaki roipetta.
Yläpinnalle joku siisti levy kun tilaa on sängyn runkoon vähän reilu 30mm, siitä saa vähän pöytäpintaa jos tarve vaatii vaikka kokkailujen takia. Joutuu kyllä tyhjentämään kun sängyn levittää...
Nettiautoakin laavailin
Vanhaa möhkömiestä alko tämmönen kiinnostammaan
350 OM603+ 722.3 olis "pomminvarmaa" tekniikkaa näitten nykypäivän vikavalohelevettien seassa
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/12255725
Onneksi katoin trafilta mitä tuon verot on. hitusen vajjaa 950e/vuosi No sinne se möhkökuume katosi yhtä nopiasti ko nousiki.
Semmonen pieni ens talven projekti tuossa piilotteli taustalla, keulalle olis saattanu eksyä OM613/648 ja 722.6
Kohtalaisen lämmintä ilmaa (ja yllättävän kovalla voimalla) puhaltaa sisälle näin kun ulkona oli ~12astetta lämmintä.
Ei tarvinnu kauaa olla ovet kiinni niin autossa oli sisällä +35c
Takapenkin taakse vähän hahmottelin vetolaatikoston runkoa.
Toiselle puolelle tulee samanlainen.
Molempiin oli ajatus tehä yläosaan kaks noin 20cm korkeaa, 50cm syvää vetolaatikkoa ja alaosaan jää noin 25cm avointa tilaa noitten pyöräkoteloitten takia. Niihin ajattelin tehhä vaan eteen noin 10cm korkeat "liukuesteet" lattiapinnasta ylös niin sinne on helppo sitten tunkea jotaki roipetta.
Yläpinnalle joku siisti levy kun tilaa on sängyn runkoon vähän reilu 30mm, siitä saa vähän pöytäpintaa jos tarve vaatii vaikka kokkailujen takia. Joutuu kyllä tyhjentämään kun sängyn levittää...
Nettiautoakin laavailin
Vanhaa möhkömiestä alko tämmönen kiinnostammaan
350 OM603+ 722.3 olis "pomminvarmaa" tekniikkaa näitten nykypäivän vikavalohelevettien seassa
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/12255725
Onneksi katoin trafilta mitä tuon verot on. hitusen vajjaa 950e/vuosi No sinne se möhkökuume katosi yhtä nopiasti ko nousiki.
Semmonen pieni ens talven projekti tuossa piilotteli taustalla, keulalle olis saattanu eksyä OM613/648 ja 722.6
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
No laatikostot/hyllyt alkas olla valamiit. Just ruuvailin kehikot kiinni ja liimalevystä tein pöytätasot päälle. Perus mänty liimalevyä tarttu kyliltä mukaan jonka päälle vedin vaalean ruskean petsin ja sen perään kirkkaan parafiiniöljyn, saman jolla muutkin puut on käsitelty.
Sävy sattu aika kivasti yhteen muiden puuosien kans.
Oli vähän ajatus vaihtaa tuo jääkaapin päällyslevy samaan tavaraan niin olis vähän siistimpi kun ei ole kovin monenlaista pintaa näkyvillä.
Noissa vetolaatikoissa vähän sipistelemistä, esim pohjalevyt ei ole vielä kiinni ollenkaan niin irvistelee vielä kun ristimitat heittelee
Pienet lukulamput laitoin myös, toinen meni taakse ja toinen tuohon kuskinpenkin taakse jolla voi valaista pöytätasoa. Nuo oli motonetin (yllättäen ) heräteostoksia ja alunperin 6watin hehkulampulla, no vaihdoin tietenki 3000K ledit niihin niin sai virrankulutuksen ~1wattiin ja sävy pysyi vielä miellyttävänä.
Pari pientä naulakkoa ostin myös, niille vielä vähän paikka haussa ettei tulis oikein haitoille jos jotaki paksumpaa takkia tms laittaa roikkumaan.
Siitä vielä vähän ylleisnäkymää takaa eteen.
Niitä pirun nahkaremmejä pitäs jostaki bongata niin sais nuo "verhot" rullattua ylös, samasta syystä tuosta etummaisesta sivuikkunasta puuttuu vielä koko "verho"
Kesälomaa on jo viikko lusittu ja vielä ollaan kotimaisemissa... No keskiviikkona oli ajatus huokasta pohjoseen mutta Norjaan en taia nyt ängetä kun kuullosti että rajamuodollisuudet taas kiristyy tuonne Norjaan päin mennessä. Pitäkööt tunkkinsa
Autossa on yövytty jo reippaasti toistakymmentä yötä. Ihan hyvät unet siellä saa Mutta kieltämättä liian kapea se on, tosin yksikseen maatessa ei mitään väliä kun voi pyöriskellä vähän kulmittain jolloin tilaa on oikein ruhtinaallisesti.
Yllä kuvissa sänky on kapeimmillaan, ja levenee penkkien selkänojia vasten kun vetää täysin leveäksi.
Reissuja ajatellen käytin vararenkaan pois auton alta.
Pienenä yllätyksenä löyty ajamaton ratas telineestänsä.
Vanne oli aika makiasti ottanu röstiä pintaan mutta paineet oli vielä parissa kilossa joten tuuppasin vaan lisää painetta pönttöön ja suljasin vanteen kotelosuojalla ja nostin takaisin telineeseen.
Samalla meni purkki kotelosuojaa myös auton pohjaan.
Sävy sattu aika kivasti yhteen muiden puuosien kans.
Oli vähän ajatus vaihtaa tuo jääkaapin päällyslevy samaan tavaraan niin olis vähän siistimpi kun ei ole kovin monenlaista pintaa näkyvillä.
Noissa vetolaatikoissa vähän sipistelemistä, esim pohjalevyt ei ole vielä kiinni ollenkaan niin irvistelee vielä kun ristimitat heittelee
Pienet lukulamput laitoin myös, toinen meni taakse ja toinen tuohon kuskinpenkin taakse jolla voi valaista pöytätasoa. Nuo oli motonetin (yllättäen ) heräteostoksia ja alunperin 6watin hehkulampulla, no vaihdoin tietenki 3000K ledit niihin niin sai virrankulutuksen ~1wattiin ja sävy pysyi vielä miellyttävänä.
Pari pientä naulakkoa ostin myös, niille vielä vähän paikka haussa ettei tulis oikein haitoille jos jotaki paksumpaa takkia tms laittaa roikkumaan.
Siitä vielä vähän ylleisnäkymää takaa eteen.
Niitä pirun nahkaremmejä pitäs jostaki bongata niin sais nuo "verhot" rullattua ylös, samasta syystä tuosta etummaisesta sivuikkunasta puuttuu vielä koko "verho"
Kesälomaa on jo viikko lusittu ja vielä ollaan kotimaisemissa... No keskiviikkona oli ajatus huokasta pohjoseen mutta Norjaan en taia nyt ängetä kun kuullosti että rajamuodollisuudet taas kiristyy tuonne Norjaan päin mennessä. Pitäkööt tunkkinsa
Autossa on yövytty jo reippaasti toistakymmentä yötä. Ihan hyvät unet siellä saa Mutta kieltämättä liian kapea se on, tosin yksikseen maatessa ei mitään väliä kun voi pyöriskellä vähän kulmittain jolloin tilaa on oikein ruhtinaallisesti.
Yllä kuvissa sänky on kapeimmillaan, ja levenee penkkien selkänojia vasten kun vetää täysin leveäksi.
Reissuja ajatellen käytin vararenkaan pois auton alta.
Pienenä yllätyksenä löyty ajamaton ratas telineestänsä.
Vanne oli aika makiasti ottanu röstiä pintaan mutta paineet oli vielä parissa kilossa joten tuuppasin vaan lisää painetta pönttöön ja suljasin vanteen kotelosuojalla ja nostin takaisin telineeseen.
Samalla meni purkki kotelosuojaa myös auton pohjaan.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Ai niin tämä...
Jääkaapin hurina itessään ei häiritte mutta käynnistysvaiheessa kun kompura pikkuhiljaa nostaa kierroksia niin lattia tai joku paikka ottaa vittumaisen resonanssin, auton takapäähän korostuu oikein matala murina kun kompura on sopivilla kierroksilla. Ei se nukkuessa häiritte mutta hereillä ollessa tuolla takana makoillessa ääni on aika tympeä.
Murina kuuluu vain kun pää on tuolla takanurkassa. Aivan kuten kotioloissa kaiuttimien bassotoisto on voimakkainta kauimmaisen seinän tuntumassa.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Nyt kun pasahtas joku eurojaska tai lottovoitto niin vois hommata uuen rojektin
Tämä tullu uudelleen myyntiin.
Hinta vaan noussu aiemmasta autoliikkeen ilmoituksesta ja ainakin valorauta ja lisävalot on kadonneet keulalta...
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... r/12291739
EDIT: Linkki korjattu.
Tämä tullu uudelleen myyntiin.
Hinta vaan noussu aiemmasta autoliikkeen ilmoituksesta ja ainakin valorauta ja lisävalot on kadonneet keulalta...
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... r/12291739
EDIT: Linkki korjattu.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Näyttäs kovasti serkkupojan entiseltä. Rekkaria en muista. Tuollanen olis aika peli
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Vieläkö Mikalla on T25 pihassa. Mökkinaapurilla oli kesällä omansa alustaremontissa. Ihmetteli kun nuljuaa ajossa... Takatukivarret oli ruostuneet pehmeeksi, toinen poikki. Pikkusen päälle 500tkm oli kestänyt. Tiet huonoja sorateitä ja välttäviä öljysorateitä.
Pihassa oli rivi muitakin eläkkeelle päässeitä tojotia. -90 luvun "lippalakki" oli jäänyt riviin kun mittarissa pikkusen päälle 600tkm Hyvä suoritus 1.6 bensalle. Helmat kun uusisi niin saisi ajoon.
MItä suunnitelmia talveksi?
Rintteristähän tuli komia rakentelun myötä. Kelpaa ajaa puskaparkkiin ja miksei vaikka palveluiden äärellekin.
Pihassa oli rivi muitakin eläkkeelle päässeitä tojotia. -90 luvun "lippalakki" oli jäänyt riviin kun mittarissa pikkusen päälle 600tkm Hyvä suoritus 1.6 bensalle. Helmat kun uusisi niin saisi ajoon.
MItä suunnitelmia talveksi?
Rintteristähän tuli komia rakentelun myötä. Kelpaa ajaa puskaparkkiin ja miksei vaikka palveluiden äärellekin.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Vielä se tuossa pihassa näkyy olevan. En ole ajanu koko kesänä.
Äitimuori sitä on muutamia kertoja lainannu kun sillä ei omassa kotturassa ole ilmastointia.
Tuohonkin on takatukivarret vaihdettu juuri ruostumisen takia. Muuten tuo ei tunnu juuri pahasti ruostuvan kuin etu ja taka-alatukivarsista.
Kuukaus sitten vaihtelin öljyt aveenkin, taisi olla 460tkm paikkeilla. Öljynsuodin on aika työläässä paikassa vaikka näkyykin pellin alta ihan hyvin. Oli vissiin melko vanha kun oli jo kauttaaltaa ihan ruosteessakin
Muutkin suotimet olis tallissa mutta en ole saanu aikaseksi vaihtaa.
Viikon reissun heitin taas pohjosessa, ihan päälaelle en taaskaan mennyt vaan pari päivää meni ensin ivalojoen "kultamailla" kutturan seuduilla ja sotajoella telttaillen, siitä sitten vielä yks teltta yö ennen siirtymistä vuokrakämpälle lemmenjoen seutuville (taas)
Sotajoen varsilla tuli samoiltua, ja lemmenjoen laitamilla pari pienempää tunturin huiputusta auringonlaskuja kattelemaan. Tarpeeksi huonojen teiden taakse kun ajelee ja nostaa rinkan selkään niin löytyy komeimmat maisemat ja oma rauha.
Tuvan pihapiirissä oli myös tämmösiä veijareita.
Ei niin mitään.
Töissä pitäs jaksaa taas pitkä talvi kulkea, onneksi on vielä 3viikkoa lomaa.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Kuukkeli on semmonen lintu että siitä saa kaverin. Mökillä niitä oli joskus mutta nyt ei näkynyt.
Rastaalla oli pesä ja poikaset kurkihirren päällä. Siemeniä kankaalle niin oli seurattavaa kun emo ruokki poikasiaan.
Komiaa on ollu retkillä. Tuppurainen pisti rintterin posiolla myyntiin. Komia auto luonnossa kun kesällä kahtelin. On vaan jo 840tkm menty mutta pohjosen auto. Ei ollut ruosteessa ainakaan päälle päin. Parempi pitää pää kylmänä
Rastaalla oli pesä ja poikaset kurkihirren päällä. Siemeniä kankaalle niin oli seurattavaa kun emo ruokki poikasiaan.
Komiaa on ollu retkillä. Tuppurainen pisti rintterin posiolla myyntiin. Komia auto luonnossa kun kesällä kahtelin. On vaan jo 840tkm menty mutta pohjosen auto. Ei ollut ruosteessa ainakaan päälle päin. Parempi pitää pää kylmänä
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Jotaki tyhyjän nypläystä taas vaihteeksi.
Tallin hyllyltä vanha "työvalo" ulkovaloksi
Mittailin vähän virrankulutusta ja tuo vie vain 0.8Ampeeria virtaa (~10wattia) joten kestää palaa vaikka läpi yön.
Sitten innostuin vähän lissää.
Nakkasin keulalla olleet stormit katolle.
Tässä vaiheessa oli hyvä että auton rakenteluvaiheessa vedin vänkärin penkin alta katolle 7-napaisen roikan jota myöten sai vedettyä kaikki virrat noille.
Senkun vetas konehuoneen lisävaloreleeltä johdon tuonne vänkärin penkin alle ja kytki siellä katolle lähtevään nippuun, sama tuon pihavalon kans.
Keulaan nakkasin kans jostaki lantruiserista jääneet hellat.
Eipä noilla paljoa virkaa tuossa ole vaikka ovat xenoneilla.
Eilen illalla kävin melkein pimeällä kokeilemassa ja näyttäähän nuo pikkupanelit tuolta katolta ihan eri malliin kuin alhaalta keulasta. Ojanpenkat valaistuu oikein kivasti niin ettei jää porot sun muut mettäneläjät varjoon ojien pohjille.
Lisävalojen napit laitoin tuohon.
Siinä oli jo yks mikälie vanha nappi ennestään ja vieressä merkkivalo, no vähän kun kairas reikiä isommiksi niin meni ihan siististi nämä nappulat.
Tallin hyllyltä vanha "työvalo" ulkovaloksi
Mittailin vähän virrankulutusta ja tuo vie vain 0.8Ampeeria virtaa (~10wattia) joten kestää palaa vaikka läpi yön.
Sitten innostuin vähän lissää.
Nakkasin keulalla olleet stormit katolle.
Tässä vaiheessa oli hyvä että auton rakenteluvaiheessa vedin vänkärin penkin alta katolle 7-napaisen roikan jota myöten sai vedettyä kaikki virrat noille.
Senkun vetas konehuoneen lisävaloreleeltä johdon tuonne vänkärin penkin alle ja kytki siellä katolle lähtevään nippuun, sama tuon pihavalon kans.
Keulaan nakkasin kans jostaki lantruiserista jääneet hellat.
Eipä noilla paljoa virkaa tuossa ole vaikka ovat xenoneilla.
Eilen illalla kävin melkein pimeällä kokeilemassa ja näyttäähän nuo pikkupanelit tuolta katolta ihan eri malliin kuin alhaalta keulasta. Ojanpenkat valaistuu oikein kivasti niin ettei jää porot sun muut mettäneläjät varjoon ojien pohjille.
Lisävalojen napit laitoin tuohon.
Siinä oli jo yks mikälie vanha nappi ennestään ja vieressä merkkivalo, no vähän kun kairas reikiä isommiksi niin meni ihan siististi nämä nappulat.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Nuo takaovet on kullasta tehty kun katselee hintoja. Hyvä tuuri kun ei mennyt solmuun roskikseen peruuttaessa.
Otahan joku kuva miten valot näyttää katolta.
Otahan joku kuva miten valot näyttää katolta.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Olipas täällä taas hienoja kuvia reissuilta! Kyllä noita katsellessa tulee lapinkuume.
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Nuo takaovet on kyllä arvokkaita, ja suurin osa läpimätöjä. Ehjistä saa maksaa ittensä kipeäksi ja silti saa putsailla ruosteläiskät pois ja maalata.
Täytyy otella kuvia valoista kunhan tännekkin tulee kunnolla pimeät illat. Öisin vois jo ottaa kuvia mutta ei jaksa enää ajella siihen aikaan.
"pihavalosta" otin kuitenkin kuvan tuossa yks ilta. Möksän piha oli sen verran pimeä että sai kohtuu kuvan.
Tänään vielä hioin linssin 40:llä hiekkapaperilla kunnolla sameaksi ettei valo tekis niin älyttömän kirkasta spottia auton viereen vaan hajottaisi valon laajemmalle. Suapa nähä.
Kyllä siellä on hieno ajella menemään. Oli ajatus käyä vielä pieni roadtrip reissu ainakin kilpisjärvellä, tämä viikko olis vielä aikaa ennen kuin alkaa taas arkinen aherrus, ei näyttänyt kovin pahaa keliäkään tuonne pohjoseen.bercedes menz kirjoitti: ↑23.8.2021 13:28 Olipas täällä taas hienoja kuvia reissuilta! Kyllä noita katsellessa tulee lapinkuume.
Sain sentään taas jotaki pientä aikaan. Etummaiselle sivuikkunalle sain verhon aikaseksi kun löysin muutamat sopivat remmit jolla verhon saa ylös.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Tuotatuota, mun mielestänihän tuo penkkiasia katosi tehokkaasti, vaan mites niille kävi?Mika.T takapenkeistä kirjoitti: ↑20.4.2021 22:38 Häätyypä pitää mielessä, ainakin näillä näkymin jäävät ylimääräseksi ja ovat tosiaan ihan ehjät mutta verhoilut kulahtaneet.
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Kaks on jäljellä, ilman käsinojia. Täysleveillä jalustoilla.
Yks kapea jalkanen meni osiksi kun tarvin vähän vöiden osia ja sen kapeamman jalustan.
Yli jääneet irto osat meni romuihin.
Yks kapea jalkanen meni osiksi kun tarvin vähän vöiden osia ja sen kapeamman jalustan.
Yli jääneet irto osat meni romuihin.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Minäpä laitoin viestiä.
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Käväsin vielä viikonlopun reissun kattelemassa mitä pohjoseen näkyy, näytti niin komeita ilmoja tuonne käsivarteen että pitihän se kilpisjärvi käyä tällekkin kesää kattomassa.
Ajelin ensin kolariin ja äkäslompolon kautta pallakselle. Pidemmän aikaa suunnitellut käyväni lommoltunturin päällä.
No siellä tuli käytyä ja komeata oli sielläkin.
Varmaan Suomen kaunein ja kuvatuin niitty tieltä käsin, taustalla lommoltunturi.
Sama paikka ylhäältä käsin.
Täällä menikin iltaan saakka vaikka alunperin oli ajatus että kerkeän auringonlaskua kattomaan pallakselle, en kerenny.
No ei siinä, komeaa oli lommoltunturillakin.
Jäipähän vielä ainakin yks huippu tavoiteltavaksi, taivaskerolle pitää joskus päästä katsomaan auringonlaskua.
Illan hämyssä ajelin pallashotellille, tai sen lähistöllä olevalle parkkipaikalle jossa yövyin. Paikalla oli muutama muukin autokunta.
Aamupäivästä lähdin taas ajelemaan ja ajoin ensiksi pallasjärvelle, punaiselle hiekalle. Paikalla oli väkeä joten en sen ihmeemmin kuvaillu päivätupaa.
Sieltä lähdin ajelemaan raattaman kautta kohti hettaa. Välillä P-paikka komealla paikalla.
Matka jatku kohti kilpisjärveä.
Pitkiä huikosia...
Välillä poikkesin pienemmällekkin tielle.
Ennen kilpparia pysähdyin muotkatakalla ja kipasin leutsuvaaran päälle kattomaan josko näkyis ne oikeat "suurtunturit"
Kummaenon laakso Ruottissa.
Pältsan kattilalaakso, myös Ruottissa.
Kitsiputous kuvattuna, no melko kaukaa.
Tuolta ajelin sitten kilpisjärven kylälle ja kävin kilpis-ravintelissa syömässä että jaksaa vielä kävellä.
Saana-tunturi on kyllä varsin hallitseva näky kylää lähestyttäessä.
Parisen vuotta ajattellu että olis kiva kävästä kattomassa minkälaiset maisemat on pikku-mallan päältä kilpisjärven suuntaan. No ajelin Mallan luonnonpuiston parkkipaikalle ja löin auton parkkiin.
Iltapuhteiksi vielä 7km lenkki Pikku-mallalle.
Ylhäältä katsellessa korkeuserot huomaa parhaiten...
Tämä näky oli "livenä" todella mykistävä. Reilu 1400 metrinen Barras-tunturi Norjassa piirsi uskomattoman hienon silhuetin illan hämyssä kun aurinko laski vuorien taakse.
Tuonne on joskus päästävä.
Ilmankosteus tekee näin loppukesästä omat temppunsa kuviin, varsinkin pidemmillä polttoväleillä. Alkukesästä saisi "puhtaampia" kuvia kun ilmankosteus ei tee omaa "utuista kerrosta" katsojan ja kohteen välille.
Takaisin tullessa siilaskosken ylittävältä sillalta vielä räpsy.
Sunnuntaina ajelin sitten kairojen kautta kämpille, 1300 kilometrin pidennetty viikonloppu oli se.
Ajelin ensin kolariin ja äkäslompolon kautta pallakselle. Pidemmän aikaa suunnitellut käyväni lommoltunturin päällä.
No siellä tuli käytyä ja komeata oli sielläkin.
Varmaan Suomen kaunein ja kuvatuin niitty tieltä käsin, taustalla lommoltunturi.
Sama paikka ylhäältä käsin.
Täällä menikin iltaan saakka vaikka alunperin oli ajatus että kerkeän auringonlaskua kattomaan pallakselle, en kerenny.
No ei siinä, komeaa oli lommoltunturillakin.
Jäipähän vielä ainakin yks huippu tavoiteltavaksi, taivaskerolle pitää joskus päästä katsomaan auringonlaskua.
Illan hämyssä ajelin pallashotellille, tai sen lähistöllä olevalle parkkipaikalle jossa yövyin. Paikalla oli muutama muukin autokunta.
Aamupäivästä lähdin taas ajelemaan ja ajoin ensiksi pallasjärvelle, punaiselle hiekalle. Paikalla oli väkeä joten en sen ihmeemmin kuvaillu päivätupaa.
Sieltä lähdin ajelemaan raattaman kautta kohti hettaa. Välillä P-paikka komealla paikalla.
Matka jatku kohti kilpisjärveä.
Pitkiä huikosia...
Välillä poikkesin pienemmällekkin tielle.
Ennen kilpparia pysähdyin muotkatakalla ja kipasin leutsuvaaran päälle kattomaan josko näkyis ne oikeat "suurtunturit"
Kummaenon laakso Ruottissa.
Pältsan kattilalaakso, myös Ruottissa.
Kitsiputous kuvattuna, no melko kaukaa.
Tuolta ajelin sitten kilpisjärven kylälle ja kävin kilpis-ravintelissa syömässä että jaksaa vielä kävellä.
Saana-tunturi on kyllä varsin hallitseva näky kylää lähestyttäessä.
Parisen vuotta ajattellu että olis kiva kävästä kattomassa minkälaiset maisemat on pikku-mallan päältä kilpisjärven suuntaan. No ajelin Mallan luonnonpuiston parkkipaikalle ja löin auton parkkiin.
Iltapuhteiksi vielä 7km lenkki Pikku-mallalle.
Ylhäältä katsellessa korkeuserot huomaa parhaiten...
Tämä näky oli "livenä" todella mykistävä. Reilu 1400 metrinen Barras-tunturi Norjassa piirsi uskomattoman hienon silhuetin illan hämyssä kun aurinko laski vuorien taakse.
Tuonne on joskus päästävä.
Ilmankosteus tekee näin loppukesästä omat temppunsa kuviin, varsinkin pidemmillä polttoväleillä. Alkukesästä saisi "puhtaampia" kuvia kun ilmankosteus ei tee omaa "utuista kerrosta" katsojan ja kohteen välille.
Takaisin tullessa siilaskosken ylittävältä sillalta vielä räpsy.
Sunnuntaina ajelin sitten kairojen kautta kämpille, 1300 kilometrin pidennetty viikonloppu oli se.
Viimeksi muokannut Mika.T, 30.5.2022 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Desotolla kans ajellu tässä iltasin. Mukavasti kyllä toiminu
Ens talven rojekti olis kengittää käsijarru ja mahollisesti käyttää samalla vaihelaatikko alhaalla ja rempata se, pitää nyt syksyllä ennen talviteloille vientiä säätää vielä laatikosta kytkinpannat. Jos sillä sais vielä vähän jämäkkyyttä vaihtoihin niin remppa sais minun puolesta siirtyä vielä hamaan tulevaisuuteen.
Pakoputkien etupäitä pitää kans parsia, siellä on pakosarjoilta ~puoli metriä alkuperäisiä putkia ja liitokset uusittuihin putkiin pitää tehdä uusiksi pulttilaipoilla, samalla istuttaa siihen liitokseen pienet joustinosat.
Virranjakaja on myös vaihtolistalla, jospa innoituis hommaamaan kärjettömän jakajan mutta saapa nähhä, jakaja pitää joka tapauksessa uusia kun jakajan ennakonsäätö on jo niin väljä ja alipainesäätökin on jumitettu kun kärkiväli ei tahdo pysyä kohdillaan ---> eli joutuu pitämään vähän turhan suuren kärkivälin että käy ja käynnistyy kunnolla.
Bensatankin anturi pitää myös ottaa työlistalle, ei ole toiminu 30 vuoteen
Näyttää varttitankkia kun tankki on täynnä.
Ympäri maalaus olis kovasti ajankohtainen mutta siihen ei tälle talvelle kyllä pelimerkit eikä resurssit riitä millään.
Olen vuosia haaveillut että maalaan tämän valkoiseksi ja nykyiset valkoiset osat kultaisiksi.
Siinä on tuleva väritys, ajankohtaa en tiedä mutta tuollanen väritys tähän tulee ennemmin tai myöhemmin.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Ei mulla ole taaskaan mitään annettavaa topikille, mutta kiittelen taas vuolaasti kuvista. Olipa hienoja otoksia! Ei taida olla ihan pilipalikamera käytössä ja kuvaajalla kokemusta muustakin kuin räpsimisestä?
Desoton maalaamiselle iso peukku! Olisi valkoisena "kullitetuilla" tehosteilla kyllä hieno!
Desoton maalaamiselle iso peukku! Olisi valkoisena "kullitetuilla" tehosteilla kyllä hieno!
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri
Alkaa olla Desotolla ajelut tältä kesää takana. Talviunille vienti edessä, katsellaa keväällä uudestaan.
Rintterissä tuli vielä tänä viikonloppuna yövyttyä. Ehkä myös ensviikonloppuna mutta todennäköisesti ei. Eli alkaa olla tältä "kesää" yöpymiset yövytty kun ei ole tiedossa enää mitään reissuja.
Hyvä on ollu majotteena, lämmintä ja valoa on riittäny näin syksyisilläkin keleillä. Jos jotain pitäs muuttaa niin takapenkit kokonaan mäjelle ja sängyt laidoille pitkittäin niin että väliin jää pieni käytävä ja mahdollisesti pöytä. Ja kuskinpenkin taakse "keittiöpiste"
Tämmönen rakennussarja tarttu kyliltä matkaan.
Tästä pitäs alkaa tekemään "Chevmedes" Elikkä keulalle pitää hommata OM613/648, suomeksi siis rivi-6 320cdi, "stand alone" ecu menee hommaukseen, kuten myös koneen ja loovan välinen adapteri.
Vaihteisto on 4l60 joka voi jäädä väännönkestoltaan pieneksi, täytyy kattoa joutuuko loovan päivittämään 4l80:seen, toivottavasti ei. Loovan "pitäisi" toimia omalla ohjaimellaan mutta täytyy varautua siihen että ohjain menee myös uusiksi.
Moottoria tässä ei olekkaan joten säästyy sen purkamiselta ja "hävittämiseltä"
Lahosta tai muuten hylätystä 320cdi väyrysestä saa vinkata
Sais olla ajokuntonen, ja pohjoisesta, ja tietenki moottori pitää olla ehjä.
Tuomonen se siis pitäisi olla kasattuna
Auto on siis 1995 Chevrolet Tahoe.
Pitkälti sama kuin ex- Suburban mutta lyhennetyllä persauksella.
Rintterissä tuli vielä tänä viikonloppuna yövyttyä. Ehkä myös ensviikonloppuna mutta todennäköisesti ei. Eli alkaa olla tältä "kesää" yöpymiset yövytty kun ei ole tiedossa enää mitään reissuja.
Hyvä on ollu majotteena, lämmintä ja valoa on riittäny näin syksyisilläkin keleillä. Jos jotain pitäs muuttaa niin takapenkit kokonaan mäjelle ja sängyt laidoille pitkittäin niin että väliin jää pieni käytävä ja mahdollisesti pöytä. Ja kuskinpenkin taakse "keittiöpiste"
Tämmönen rakennussarja tarttu kyliltä matkaan.
Tästä pitäs alkaa tekemään "Chevmedes" Elikkä keulalle pitää hommata OM613/648, suomeksi siis rivi-6 320cdi, "stand alone" ecu menee hommaukseen, kuten myös koneen ja loovan välinen adapteri.
Vaihteisto on 4l60 joka voi jäädä väännönkestoltaan pieneksi, täytyy kattoa joutuuko loovan päivittämään 4l80:seen, toivottavasti ei. Loovan "pitäisi" toimia omalla ohjaimellaan mutta täytyy varautua siihen että ohjain menee myös uusiksi.
Moottoria tässä ei olekkaan joten säästyy sen purkamiselta ja "hävittämiseltä"
Lahosta tai muuten hylätystä 320cdi väyrysestä saa vinkata
Sais olla ajokuntonen, ja pohjoisesta, ja tietenki moottori pitää olla ehjä.
Tuomonen se siis pitäisi olla kasattuna
Auto on siis 1995 Chevrolet Tahoe.
Pitkälti sama kuin ex- Suburban mutta lyhennetyllä persauksella.
Re: Mikan harharetket, "Chevmedes" + Avenssii + Rintteri
Mersua aattelin viikonloppuna kun nukuin yön skodan kontissa. Hiukan oli säätämistä mutta sopi tuonne makaamaan. Onneksi aikanaan nukuin sillä asemalla missä pituutta jaettiin.
Tahoe menisi mehtäautona maavaran vuoksi. Itsellä maastoyöt edessä kun aloitettiin hirvijahti. Anoppila ei nyt nappaa ja paikallinen hotelli ottaa 60€ yö. Eikä hintaan kuulu edes aamupala.
Tahoe menisi mehtäautona maavaran vuoksi. Itsellä maastoyöt edessä kun aloitettiin hirvijahti. Anoppila ei nyt nappaa ja paikallinen hotelli ottaa 60€ yö. Eikä hintaan kuulu edes aamupala.
Re: Mikan harharetket, "Chevmedes" + Avenssii + Rintteri
Desoto pääsi talvehtimaan lämpöseen talliin, kerkesin onneksi pestä ja ajaa tallin suojaan just ennen kaatosateita.
Avenssii katsastettu lukemalla 472tkm, meni ihme kyllä läpikin Käsijarrua sai etukäteen vähän rassata kun piti kuskipuoleinen takavaijeri vaihtaa, oli vaijerin palautusjousi täysin kuoleentunu ja käkkäri tahto jäähä päälle kuskinpuolelta.
Vähän tuosa suunnittelin että taian nakata avenssiin takapenkit tunkiolle ja muutan auton pakettiautoksi. 99% ajoista ajelen yksin niin ihan sama vaikkei olis vänkärin penkkiäkään, säästäs siinä parisataa vuoteen.
Pohjamuovit ja vänkärin etusisälokari lensi viime talvena metikkoon, ne pitäs jostaki viritellä, ainaki se etusisälokari kun kaikki hiekkakurat lentää konehuoneeseen ja valuu ajovalon päältä pitkin keulaa.
Sen mitä muutamaan kertaa vähän laskenu kulutusta niin kesän kulutuslukemat on olleet melko tarkasti 5.7litraa/100km.
Joku suutin alkanu pitämään melkosta kalkatusta kun kylmiltään lähtee liikkeelle. Saa nähä kauanko mäntä kestää ennekuin halkeaa. Ääni kyllä loppuu heti kun kone vähänkin lämpenee, Eli luokkaa 2minuuttia käynnistyksestä, hetken lämmettyään käy tosi siististi.
Rintterinkin katsastus olis tuossa kuukauen sisään. Siitä(KIN) pitää käsijarru kiriä kuten rinttereissä aina
Tämän kulutus on ollu koko kesän ajalta tasan 11l/100km. Kesäkuukausien ajomäärä ~9000km, yllättävästi on kilometrejä tullu, aina jossaki menossa
Tahoe kotipihassa oottelemassa moottoriaihiota, vielä ei ole löytyny. Tai yks edullinen 320cdi on 250km päässä ja siinä laatikko vikatilassa, ei kehtaa kyllä ajamaan lähteä
Toisaalta jos pelais upporikasta tai rutiköyhää nini ottas testerin matkaan ja nollais ja kokeilis mitä tapahtuu
Nyt ois ihan joutilas viikonloppu puunata sisustaa ja autoa muutenkin mutta olipa yllätys että lupailee älyttömiä vesisateita viikonlopuksi.
Näky olevan joku tarvike varashälytinkin, häätyy riisua pois.
Avenssii katsastettu lukemalla 472tkm, meni ihme kyllä läpikin Käsijarrua sai etukäteen vähän rassata kun piti kuskipuoleinen takavaijeri vaihtaa, oli vaijerin palautusjousi täysin kuoleentunu ja käkkäri tahto jäähä päälle kuskinpuolelta.
Vähän tuosa suunnittelin että taian nakata avenssiin takapenkit tunkiolle ja muutan auton pakettiautoksi. 99% ajoista ajelen yksin niin ihan sama vaikkei olis vänkärin penkkiäkään, säästäs siinä parisataa vuoteen.
Pohjamuovit ja vänkärin etusisälokari lensi viime talvena metikkoon, ne pitäs jostaki viritellä, ainaki se etusisälokari kun kaikki hiekkakurat lentää konehuoneeseen ja valuu ajovalon päältä pitkin keulaa.
Sen mitä muutamaan kertaa vähän laskenu kulutusta niin kesän kulutuslukemat on olleet melko tarkasti 5.7litraa/100km.
Joku suutin alkanu pitämään melkosta kalkatusta kun kylmiltään lähtee liikkeelle. Saa nähä kauanko mäntä kestää ennekuin halkeaa. Ääni kyllä loppuu heti kun kone vähänkin lämpenee, Eli luokkaa 2minuuttia käynnistyksestä, hetken lämmettyään käy tosi siististi.
Rintterinkin katsastus olis tuossa kuukauen sisään. Siitä(KIN) pitää käsijarru kiriä kuten rinttereissä aina
Tämän kulutus on ollu koko kesän ajalta tasan 11l/100km. Kesäkuukausien ajomäärä ~9000km, yllättävästi on kilometrejä tullu, aina jossaki menossa
Tahoe kotipihassa oottelemassa moottoriaihiota, vielä ei ole löytyny. Tai yks edullinen 320cdi on 250km päässä ja siinä laatikko vikatilassa, ei kehtaa kyllä ajamaan lähteä
Toisaalta jos pelais upporikasta tai rutiköyhää nini ottas testerin matkaan ja nollais ja kokeilis mitä tapahtuu
Nyt ois ihan joutilas viikonloppu puunata sisustaa ja autoa muutenkin mutta olipa yllätys että lupailee älyttömiä vesisateita viikonlopuksi.
Näky olevan joku tarvike varashälytinkin, häätyy riisua pois.
Re: Mikan harharetket, "Chevmedes" + Avenssii + Rintteri
Kokeileppa nakata täyteen tankkiin muutama desi 2t öljyä mukaan... Et korkeelta tipu vaikka kokeilet.
Re: Mikan harharetket, "Chevmedes" + Avenssii + Rintteri
Sammaleita pesty vähemmäksi ja keulan osat niputettu paikalleen. Alkaa näyttää jo ihan siivolta.
Meinaa olla rappauskelit melko vähissä kun kaks viikkoa satanu joka päivä vettä. Nyt oli piiitkästä aikaa sateeton ilta niin heti piti jotaki nysvätä.
Sähköt alko pelamaan kaikki. Mitä nyt lämppärin puhallin ja ilman puhallussuuntien läpät oli mykkänä. Puhaltimelta oli maat hukassa, sinne uusi maadotus niin alko läpätkin toimimaan.
"stand alone" ecu "työnalla" vielä kun löytäs jostaki halvan koneen. Niijja raskis tilata sen adapterin loovaan.
Om648:n öljypohja ja öljypumppu menee myös hommaukseen ( saa tarjota jos tallin nurkassa moiset osat lojuu) Saa nähä mahtuuko sekään muokkaamatta keulalle.
Huono kuva, mutta tuonne sitä pitäs alakaa myllyä sovittamaan jahka sen aika on.
Meinaa olla rappauskelit melko vähissä kun kaks viikkoa satanu joka päivä vettä. Nyt oli piiitkästä aikaa sateeton ilta niin heti piti jotaki nysvätä.
Sähköt alko pelamaan kaikki. Mitä nyt lämppärin puhallin ja ilman puhallussuuntien läpät oli mykkänä. Puhaltimelta oli maat hukassa, sinne uusi maadotus niin alko läpätkin toimimaan.
"stand alone" ecu "työnalla" vielä kun löytäs jostaki halvan koneen. Niijja raskis tilata sen adapterin loovaan.
Om648:n öljypohja ja öljypumppu menee myös hommaukseen ( saa tarjota jos tallin nurkassa moiset osat lojuu) Saa nähä mahtuuko sekään muokkaamatta keulalle.
Huono kuva, mutta tuonne sitä pitäs alakaa myllyä sovittamaan jahka sen aika on.