Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
Kas, niin. Näyttää M113 oikean puolen venttiilikopan päällä oleva kotelointi vuotavan öljyä. Pieni vuoto mutta hiekkapölyn kanssa tekee ikävän möhnän sinne muovien alle. Vuodon määrä on sellainen ettei auto valita öljystä vaihtovälillä joka on ollut auton oman ilmoituksen mukaan yleensä n 18tkm kaiketi matka-ajoista johtuen, vaikka asetuksiin olen laittanut 15tkm.
Milläs tuota uskaltaa pestä ettei ainoa autossa toimiva osasto eli moottorin canväylä ja muut sähköt sekoa
Ja sitten se venakopan vuoto, tulee siitä yläosasta missä on joku luukku. Ostin aikanaan itse venakopan tiivistesarjatkin mutta olikos tuonne kanssa tiivisteitä vai meneekö jollain tiivisteliimalla?
Milläs tuota uskaltaa pestä ettei ainoa autossa toimiva osasto eli moottorin canväylä ja muut sähköt sekoa
Ja sitten se venakopan vuoto, tulee siitä yläosasta missä on joku luukku. Ostin aikanaan itse venakopan tiivistesarjatkin mutta olikos tuonne kanssa tiivisteitä vai meneekö jollain tiivisteliimalla?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
Sellainen on moottori, ettei osaa juuri mitään kysymykseen vastata.
Pesemisestä sen verran, että yleensä ottaen sytytystulppien seutu on huonosti suojattu vedeltä eli vaikka päällä voi olla kansi, se ei pidä vettä.
Liittimet muuten eivät ole millänsäkään, kun ei hulluttele paineen kanssa.
Pesemisestä sen verran, että yleensä ottaen sytytystulppien seutu on huonosti suojattu vedeltä eli vaikka päällä voi olla kansi, se ei pidä vettä.
Liittimet muuten eivät ole millänsäkään, kun ei hulluttele paineen kanssa.
wiimax.fi
Re: Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
Juu, kaveri pesi W140 S600C ja tuli käyntihäikkää, kun joku paikka ei tykännyt siitä toimenpiteestä.dealer kirjoitti: ↑23.4.2021 18:01 Sellainen on moottori, ettei osaa juuri mitään kysymykseen vastata.
Pesemisestä sen verran, että yleensä ottaen sytytystulppien seutu on huonosti suojattu vedeltä eli vaikka päällä voi olla kansi, se ei pidä vettä.
Liittimet muuten eivät ole millänsäkään, kun ei hulluttele paineen kanssa.
Itsellä ei pesu ole vielä mitään rikkonut, mutta tarkoitus olisi pestä nyt kunnolla.
Vois olla mahdollisuus kuivajääkäsittelyyn, pitää kysellä siitä. Mutta tossa on se möhnäkerros varmaan pahimmillaan pari milliä, niin sen kun puhaltaa siitä pois niin jonnekinhan se siitä päätyy... Muuallekkin kuin maahan...
https://www.benzworld.org/attachments/s ... df.312165/
Tossa jonkinlainen selvitys vuotokohdasta M112 myllyssä.
Onkohan toi MB tökötti parasta kun ei huvita joka vuosi tehdä uudelleen?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
Moro!
Itse tiivistin vänkärin puolen Loctiten 5970:llä (guuglettelun pohjalta pitäisi olla samaa kamaa kuin mersun tökötti). Kuskin puoli jäi silloin vaihtamatta, koska huohottimen letkut olivat muuttuneet kumista kovamuoviksi, enkä uskaltanut niitä purkaa. Parin vuoden päästä Loctite en enää kovettunut, joten kuskin puolen tiivistin Dirkon / Elringin harmaalla mössöllä (036.166). Ensimmäisestä on 7 vuotta, jälkimmäisestä 5 vuotta. Ei vielä ole alkanut huohottaa läpi.
Samalla kertaa vaihdoin alumiiniset M5x15-pultit teräksisiin.
t.
Risto
Itse tiivistin vänkärin puolen Loctiten 5970:llä (guuglettelun pohjalta pitäisi olla samaa kamaa kuin mersun tökötti). Kuskin puoli jäi silloin vaihtamatta, koska huohottimen letkut olivat muuttuneet kumista kovamuoviksi, enkä uskaltanut niitä purkaa. Parin vuoden päästä Loctite en enää kovettunut, joten kuskin puolen tiivistin Dirkon / Elringin harmaalla mössöllä (036.166). Ensimmäisestä on 7 vuotta, jälkimmäisestä 5 vuotta. Ei vielä ole alkanut huohottaa läpi.
Samalla kertaa vaihdoin alumiiniset M5x15-pultit teräksisiin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
Juu, pitää katsoa millainen homma on se vuodon tiivistys ja jos molemmat puolet sitten tiivistelisi kerralla.Roisto kirjoitti: ↑23.4.2021 21:31 Moro!
Itse tiivistin vänkärin puolen Loctiten 5970:llä (guuglettelun pohjalta pitäisi olla samaa kamaa kuin mersun tökötti). Kuskin puoli jäi silloin vaihtamatta, koska huohottimen letkut olivat muuttuneet kumista kovamuoviksi, enkä uskaltanut niitä purkaa. Parin vuoden päästä Loctite en enää kovettunut, joten kuskin puolen tiivistin Dirkon / Elringin harmaalla mössöllä (036.166). Ensimmäisestä on 7 vuotta, jälkimmäisestä 5 vuotta. Ei vielä ole alkanut huohottaa läpi.
Samalla kertaa vaihdoin alumiiniset M5x15-pultit teräksisiin.
t.
Risto
Kurkkasin sinne muovien alle, niin vuoto oli pahentunut siitä mitä viime ilmansuodattimien vaihdon aikaan oli.
Kävin hakemassa motonetistä 5 litraa jarrukliineriä.... Sillä lähtee varmaan öljyt, mutta muoviosat ei taida sitä kestää. Tarkoitus oli ottaa pönttö moottoripesua myös ja sillä aloitella, mutta mistä lienee johtunut niin kotona huomasin että onkin tullut mukaan tehopesua Pitänee hakea moottoripesua vissiin vielä erikseen.
Mitenhän iso kaukalo pitäisi olla alla että siihen valuisi kaikki mitä moottoria ihan maltillisesti suihkutuspullosta sumuttamalla ja tiskiharjatyylisesti pesemällä valuisi talteen? Koneen kylkiä pitkinhän taitaa pääosin valua. Mutta nyt on mietteissä mistä 1x1m kaukalo...
Toisaalta voisihan kaivaa maahan kuopan johon muovista tekisi "altaan" saisi läträtä kunnolla. Sen sit imaisisi pönttöön ja ongelmajätteeseen.
Olikos niin että se on tosiaan alumiinipulteilla kiinni? Pitänee ruiskia irroitus-spräytä niihin etukäteen muutaman päivän ajan ettei katkea...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
Ja samalla kun tiivistää ne pikkukopat niin pesee ne sisältä huolella ja tarkistaa että ne pienen pienet huohotinreijät on auki.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Re: Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
Joo, aika sotkusen näköisiä nettivideoissa ovat olleet. Ikäänkuin öljy palanut kiinni tms. Jos on tässäkin, niin aattelin koettaa puhaltaa soodalla. Semmoisella käsikannulla varovasti.
Ei oikein löydy semmoisia muovikaukaloita jotka sopivan kokoisia myllyn alle, niin kai se on katseltava oisko lähistöllä teeseitsehallia jossa moottorinpesu on sallittua ja on öljykaivot yms.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
Kyllä, totta tosiaan Wis sanoo että loctite 5970 ja sille numeroksi A 003 989 98 20Roisto kirjoitti: ↑23.4.2021 21:31 Moro!
Itse tiivistin vänkärin puolen Loctiten 5970:llä (guuglettelun pohjalta pitäisi olla samaa kamaa kuin mersun tökötti). Kuskin puoli jäi silloin vaihtamatta, koska huohottimen letkut olivat muuttuneet kumista kovamuoviksi, enkä uskaltanut niitä purkaa. Parin vuoden päästä Loctite en enää kovettunut, joten kuskin puolen tiivistin Dirkon / Elringin harmaalla mössöllä (036.166). Ensimmäisestä on 7 vuotta, jälkimmäisestä 5 vuotta. Ei vielä ole alkanut huohottaa läpi.
Samalla kertaa vaihdoin alumiiniset M5x15-pultit teräksisiin.
t.
Risto
Määrää ei sano mutta 50g tuubissa näyttää saavan. Riittäisikö molemmille puolille?
Loctite 7200 puhdistus spräytä ja Loctite 7063 cleaning spray 150ml on wis listassa myös.
Ja ne alumiinipultit. Ajattelin laittaa alumiiniset kun teräksen lämpölaajeneminen on puolet pienempää kuin alumiinilla, niin momentin mukaan kiristetty pysynee pitempään tiiviinä kun ei joka lämpösyklillä kiristyspaikka puristu ja löysää. Mutta tuo nyt enempi teoriittista.
Nyt löytyi lähistöltä pesupaikkakin jossa öljynerotuskaivo.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
50 ml putkilo riittää. Lopulla saa sotkettua vielä monta paikkaa.
Muistaakseni marmoritiskikin myy enää teräspultteja noihin koppiin (N 000912 005010).
t.
Risto
Muistaakseni marmoritiskikin myy enää teräspultteja noihin koppiin (N 000912 005010).
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
Kas niin. Nyt on pesty moottori ja eihän sekään mennyt niinkuin strömsöössä. Kyselin etukäteen löytyykö lattiakaivo öljynkeräyksellä ja saako pestä öljyyntyneen konehuoneen ja erityisesti kysyin löytyykö paineilmaa jotta saa puhaltaa tulpanreijät yms sähköiset paikat kuivaksi ennen käynnistelyä. Kyllä onnistuu kuulemma.
Pesu onnistui motonetin moottoripesulla varsin puhtaaksi kun sumuutti ja vetäisi välillä painepesurilla ja toisteli aikansa. Tunti vierähti kun harjasin itsepintaisempia paikkoja vanhalla tiskiharjalla myös. Yllätys oli että paineilmaputkisto oli ja joka pesupaikalle se tuli, muttei yhtään paineilmaletkuat tai pistoolia - Olipa mukava vääntää avaimesta kun oli surutta tykittänyt painepesurilla.
Vielä isompi yllätys oli ettei mitään ongelmaa moottorissa. Hyvin lähti ja annoin käydä lämpimäksi tyhjäkäynnillä.
Mistään ei puskenut öljyä. Joten ajelin 600km ja sit näkyi että kuskin puoli kuiva ja kartanlukijan puolella pieni vuoto juurikin huohotinkopan reunasta ja ehkä venakopan tiivisteestä.
Nämä pitänee tiivistellä kun pääsee kotiin takaisin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Moottoritilan pesu ja vuodon tiivistys
Mitä itse pessyt näitä m113 koneita niin joskus kuivannut ja joskus en, ei käyntihäiriötä
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex