Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG. Nyt viimeinen voitelu, millä?
Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG. Nyt viimeinen voitelu, millä?
Etupään kolinat on voimistuneet. Viime katsastuksessa pyysin oikein katselemaan mikä siellä on väljää. Löytyi vakaajan koiranluiden välys joka korjattiin ensin koiranluut vaihtamalla mutta ne oli ok. Itseasiassa vakaajan pallonivelissä oli välystä. Nekin vaihdettu ja kolinaa tuntuisi olevan vielä lähes saman verran kuin ennenkin. Lähinnä hiekkaparkkipaikan kuopissa kolisee ja mukulakivillä.
Etummainen alavakaaja vaihdettu jokin aika sitten kummallekkin puolelle samoin pallonivelet uusittu napaan.
Jääkös tohon muuta kolisevaa kuin alatukivarren ja tolpan välinen nivel?
Etummainen alavakaaja vaihdettu jokin aika sitten kummallekkin puolelle samoin pallonivelet uusittu napaan.
Jääkös tohon muuta kolisevaa kuin alatukivarren ja tolpan välinen nivel?
Viimeksi muokannut AK47, 27.1.2022 18:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Etupään kolinat w220
Katselin kuvia, niin näyttäähän siellä yläpäässäkin olevan pallonivel semmoisessa uun muotoisessa tuessa.
Kai se on jonnekin nosturille päästävä nitkuttelemaan että selviää koliseeko ne.
Itse kallistuksen vakaimen kumit ei ole tosiaan vaihdettavat vaan valettu kiinni siihen tankoon ja pitäisi koko tanko vaihtaa jos siellä välystä... Siitä tosin ei löytynyt välystä viime katsastuksessa.
Kai se on jonnekin nosturille päästävä nitkuttelemaan että selviää koliseeko ne.
Itse kallistuksen vakaimen kumit ei ole tosiaan vaihdettavat vaan valettu kiinni siihen tankoon ja pitäisi koko tanko vaihtaa jos siellä välystä... Siitä tosin ei löytynyt välystä viime katsastuksessa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Etupään kolinat w220
Tätä lukiessa havahduin siihen tosiasiaan, että 220-korisia ässiä ei ole enää vuosikausiin käynyt korjaamolla ja sitä myötä unohtunut alustan rakenne niin, ettei enää osaa tällaiseen mitään ehdotuksia heittää. Sen verran vähemmän näitä ollut kuin kansanmalleja, ettei ole tullut rutiinia alustan tarkastukseen muutenkaan.
wiimax.fi
Re: Etupään kolinat w220
Näille on tainnut käydä samoin kuin W210:lle. Lähes kaikki on lahonneet ja paalattu.
Toki 220:siä on ollut muutenkin melko vähän, mutta saman olen tuolla tienpäällä huomannut, hyvin vähän näkee enää 220:siä.
Minun ex W220 näkyy pyörivän yhä tässä samalla kylällä, ihan siistissä kuosissa näyttää olevan mutta lähempää en ole käynyt kattelemassa.
Toki 220:siä on ollut muutenkin melko vähän, mutta saman olen tuolla tienpäällä huomannut, hyvin vähän näkee enää 220:siä.
Minun ex W220 näkyy pyörivän yhä tässä samalla kylällä, ihan siistissä kuosissa näyttää olevan mutta lähempää en ole käynyt kattelemassa.
Re: Etupään kolinat w220
Omien kokemusten mukaan sekä vakaajan pallonivelet että vakaajan puslat siellä yläpäässä alkavat kolista ennen kuin väljää on kunnolla ja ne menevät katsastuksesta läpi vaikka on kolinaa. Oman auton kanssa kaikki oli "kunnossa" mutta etupää kolisi vähän. Pyysin etsimään kolinan lähteen ja kyllähän ammattimiehet sen lopulta paikansivat vakaajan palloihin.
Sinulla nekin vaihdettu niin voikos olla raidetangon sisempi puoli vai voiko tulla jousitolpasta?
Sinulla nekin vaihdettu niin voikos olla raidetangon sisempi puoli vai voiko tulla jousitolpasta?
Re: Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG
Tolpathan on vähän ajetut bilsteinit. En usko että ne ääntäisi, katsastuksessa näytti olevan edessä 55 ja 58 iskaritestissä.... Tosin se testi taitaa olla semmoinen testi ettei siinä ole mitään absoluuttista numeroiden perusteella. Takana olikin eroa 44 / 66 mutta oisko vaikuttanut että kontissa suuremman arvon puolella oma auton akku ja vara-akku ja 20l polttoainekanisteri ja 5 litraa pissapojan nestettä ja 5 litraa öljyä eli noin 50-60kg+ enemmän painoa kuin heikommalla puolella.jusi kirjoitti: ↑16.10.2021 0:06 Omien kokemusten mukaan sekä vakaajan pallonivelet että vakaajan puslat siellä yläpäässä alkavat kolista ennen kuin väljää on kunnolla ja ne menevät katsastuksesta läpi vaikka on kolinaa. Oman auton kanssa kaikki oli "kunnossa" mutta etupää kolisi vähän. Pyysin etsimään kolinan lähteen ja kyllähän ammattimiehet sen lopulta paikansivat vakaajan palloihin.
Sinulla nekin vaihdettu niin voikos olla raidetangon sisempi puoli vai voiko tulla jousitolpasta?
Joo, katsastus taas oli ja löytyi iskarin alapään pallosta väljää. Sitä vähän pelkäsinkin, koska näyttää olevan vaihdettava koko tukivarsi, meni siis kallistuksenvakaajan pallonivelten vaihto tavallaan hukkaan entisiin. Pitänee ottaa ne talteen ja katsoa mitä 10tkm on niille tehnyt.
Nyt sitten kysymys ostaako alatukivarreksi lemförderit 2x = 140eur vai FAG 173eur
Wishbonet näyttäis olevan lemförderinä 400, kai nekin voi kolista jos ei tolla tukivarsihommalla hiljene.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG
Omaan W220:een tuli viimeksi takatukivarret Lemförderiä, kun en muistakaan tiedä, hintojakin tuli vertailtua, autodoc ei pärjännyt kilpailussa. Motointegrator tai olikohan ak24, joka voitti selvästi. Siinä on tietenkin se osanumeroiden vertailu ja toimitusajan arviointi, oma vaivansa, sopii itselle. Ppmarket.fi lienee kotimainen, ei ollut saatavuutta tuolloin.
Re: Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG
Joo, lemförderit oli tarvikkeen hintaiset. Otin ne. Jaksoi kyllä oottaa viikon paketin tuloa saksasta, kun sai samlla hinnalla kaks verrattuna kl hintaan ja jäi vielä 13 eur vaseliiniä varten. Tosiaan oli ne vakaajan pallot jotain 25-30 eur kpl kun syksyllä vaihdoin. Turhaa työtä se oli siis.
Nuihin lemfördereihin on tullut laiteltua lisää vaseliinia, jotain universal grease tyyppistä. Oisko jotain parempaakin olemassa pallonivelille, semmoista mikä tunkeutuu jokapaikkaan voitelemaan muttei ulos nivelestä
Sit se suuntaishommeli. En muista onko tossa ne uralliset pultit. Paljonkohan menee kulmat persiilleen jos tökkää sisemmän pään keskimmäiseen asentoonsa... Vielä ei ole tullut selviteltyä missä suuntauttais. Jotenkin ei oo ammattilaiset mihinkään mersuun saaneet rattia suoraan... Itse on pitäny ratti suoristella aina.
Mutta jos on suosituksia mersun alustan suuntaajasta uudellamaalla, niin saa ilmiantaa kyllä. Veholla/valtuutetulla huollolla nimenomaan ei saaneet mersun rattia suoraan ja ei aurauskaan onnistunut.
Mieluusti vaihtelis muutkin väljistyneet ennen suuntausta mutta ei näin talvikaudella viitsi ulkosalla mahdottomia urheilla. Ehkä se sit säiden lämmittyä...
Nuihin lemfördereihin on tullut laiteltua lisää vaseliinia, jotain universal grease tyyppistä. Oisko jotain parempaakin olemassa pallonivelille, semmoista mikä tunkeutuu jokapaikkaan voitelemaan muttei ulos nivelestä
Sit se suuntaishommeli. En muista onko tossa ne uralliset pultit. Paljonkohan menee kulmat persiilleen jos tökkää sisemmän pään keskimmäiseen asentoonsa... Vielä ei ole tullut selviteltyä missä suuntauttais. Jotenkin ei oo ammattilaiset mihinkään mersuun saaneet rattia suoraan... Itse on pitäny ratti suoristella aina.
Mutta jos on suosituksia mersun alustan suuntaajasta uudellamaalla, niin saa ilmiantaa kyllä. Veholla/valtuutetulla huollolla nimenomaan ei saaneet mersun rattia suoraan ja ei aurauskaan onnistunut.
Mieluusti vaihtelis muutkin väljistyneet ennen suuntausta mutta ei näin talvikaudella viitsi ulkosalla mahdottomia urheilla. Ehkä se sit säiden lämmittyä...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG
Kyselin lemförderiltä mitä rasvaa käyttävät nivelissään jotta sitä voisi lisätä kun aika niukasti sitä siellä on. Ei oo vastausta kuulunut. Toki ilmoitetaan jos kuuluu.
Mitähän toi rasva oikeesti on? Se vaaleen ruskea. Samahan se mitä lisää sen vesisulun aikaansaamiseksi mutta sitten on joitain rasvapareja jotka ei sovi toistensa kanssa yhteen.
Esim tästä taulukko jossa on soveltuvia ja soveltumattomia yhdistelmiä.
https://www.machinerylubrication.com/Re ... patibility
Toki se voitelee kun sen sinne levittää mutta tarkoitus saada niin paksulti että toimii kumin pettäessä vesisulkuna.
Ajattelin myös vesisuojata pallonivelten korkkien pärässäyspuolet. Siihen ehkä tavallista alustamassaa. Ei pääse kapilaari vetämään sitä kautta suolapaskavettä nivelen sisään.
Mitähän toi rasva oikeesti on? Se vaaleen ruskea. Samahan se mitä lisää sen vesisulun aikaansaamiseksi mutta sitten on joitain rasvapareja jotka ei sovi toistensa kanssa yhteen.
Esim tästä taulukko jossa on soveltuvia ja soveltumattomia yhdistelmiä.
https://www.machinerylubrication.com/Re ... patibility
Toki se voitelee kun sen sinne levittää mutta tarkoitus saada niin paksulti että toimii kumin pettäessä vesisulkuna.
Ajattelin myös vesisuojata pallonivelten korkkien pärässäyspuolet. Siihen ehkä tavallista alustamassaa. Ei pääse kapilaari vetämään sitä kautta suolapaskavettä nivelen sisään.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG
Allaolevan pohjalta täytynee arvata että litium pohjainen yleensä käytössä.
https://www.moog-suspension-parts.com/r ... joints.asp
Litium tyypillinen yleisrasvana. Vesi suola altistus -> kalsium pohjainen...
Jollakin alustamassalla vois suojata tosiaan kupin pohjalätkän prässäyksen sauman ettei suolavesi/vesi siitä pääse sisään.
https://www.moog-suspension-parts.com/r ... joints.asp
Litium tyypillinen yleisrasvana. Vesi suola altistus -> kalsium pohjainen...
Jollakin alustamassalla vois suojata tosiaan kupin pohjalätkän prässäyksen sauman ettei suolavesi/vesi siitä pääse sisään.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG
Kas, paha yskä esti nukkumisen niin googlailin lemförderin alustan osista tietoa.
Näyttää että esim ostamissani tarraan TW merkityissä taivanissa valmistetuissa tukivarsissa pallonivelet eivät olisi lemförderin vaan jonkin tarvikevalmistajan valmistamia. Ja kas vain - kun katsoin kallistuksenvakaajan niveliä niin toisessa tukivarressa olevassa pallonivelessä ei mitään merkintöjä ja toisessa SV28. Aiemmin ostamani vastaavat pallonivelet (vaihdoin loppuvuodesta katsastusta varten) oli Lemförderille tyypillisiä merkintöjä.
Itse tolpan pallonivelhän ei ole vaihdettavissa joten sen mahdollisia nerkintöjä ei ole näkyvissä.
En kyllä kehoita ostamaan mitään TW merkinnällä olevaa ja muistakaan halpamaista tulevaa lemförderiä ennenkuin näkee koko osan livenä. ja tuskinpa sittenkään. Veikkaan kestoiäksi vuotta korkeintaan kahta. Jää nähtäväksi.
Näyttää pahasti siltä että kunnollista osaa ei taida saada kuin alkuperäisenä jos nekään on mistään kotoisin.
Näyttää että esim ostamissani tarraan TW merkityissä taivanissa valmistetuissa tukivarsissa pallonivelet eivät olisi lemförderin vaan jonkin tarvikevalmistajan valmistamia. Ja kas vain - kun katsoin kallistuksenvakaajan niveliä niin toisessa tukivarressa olevassa pallonivelessä ei mitään merkintöjä ja toisessa SV28. Aiemmin ostamani vastaavat pallonivelet (vaihdoin loppuvuodesta katsastusta varten) oli Lemförderille tyypillisiä merkintöjä.
Itse tolpan pallonivelhän ei ole vaihdettavissa joten sen mahdollisia nerkintöjä ei ole näkyvissä.
En kyllä kehoita ostamaan mitään TW merkinnällä olevaa ja muistakaan halpamaista tulevaa lemförderiä ennenkuin näkee koko osan livenä. ja tuskinpa sittenkään. Veikkaan kestoiäksi vuotta korkeintaan kahta. Jää nähtäväksi.
Näyttää pahasti siltä että kunnollista osaa ei taida saada kuin alkuperäisenä jos nekään on mistään kotoisin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG
Jahah, kolina jatkuu. Se oli hetken ehkä poissakin. Mutta kun käytin amiksella nelipyöräsuuntauksessa alatukivarsien vaihdon jälkeen, niin sen reissun jälkeen alkoi kolista kunnolla kuskin puolella (tosin sen puolen korva on parempi...).
Ensi arvelu että jotain löysätty mitä ei pitäis. Katsastuskonttorilla nitkuttelivat etupäätä ja pientä välystä löytyi kuskin puolen raidetangon päästä ja kartanlukijan etummaisessa etualatukivarressa. Jälkimmäinen on vaihdettu arviolta 50-80tkm sitten lemförderinä ja rasvattu nivel tietty.
Kolina tulee siis parhaiten nopeassa ylösalas kuormituksessa. Voiko nuo löydetyt välykset aiheuttaa niin selkeää pokpokpok tai TrTrTr tyylistä alustaääntä?
Ohjaukseen tuo raidetangon pää kyllä oirehtii selvästi kun motarilla urissa hakee aina mieluusti puolelta toiselle.
Ensi arvelu että jotain löysätty mitä ei pitäis. Katsastuskonttorilla nitkuttelivat etupäätä ja pientä välystä löytyi kuskin puolen raidetangon päästä ja kartanlukijan etummaisessa etualatukivarressa. Jälkimmäinen on vaihdettu arviolta 50-80tkm sitten lemförderinä ja rasvattu nivel tietty.
Kolina tulee siis parhaiten nopeassa ylösalas kuormituksessa. Voiko nuo löydetyt välykset aiheuttaa niin selkeää pokpokpok tai TrTrTr tyylistä alustaääntä?
Ohjaukseen tuo raidetangon pää kyllä oirehtii selvästi kun motarilla urissa hakee aina mieluusti puolelta toiselle.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG. Nyt viimeinen voitelu, millä?
Useimmiten ne varsinaiset kopinat on peräisin vakaajan osista ja yksittäiset kolahdukset muualta. Mutta edelleen, 220 harvinaisempi...miten etuiskarien alapään nivelet ?
wiimax.fi
Re: Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG. Nyt viimeinen voitelu, millä?
Tuota omaa resua ropatessa huomasin että etujousitolpan yläpää kolisi kun se roikkui ilman kuormaa. Tämä paljastui kuin rupesin nostamaan napaa oikeaan korkeuteen alusta pulttien kiristämistä varten niin yläpäästä kuului KOP. Olin ihmetellyt mukulakivillä kuuluvaa TRR TRR tyylistää kolinaa. Auto on edelleen pukeilla johtuen hitaasta hitsaajasta niin en ole päässyt testaamaan josko tuo ominaisuus katosi uusien bilsteinien myötä. Ainakaan ne ei kopisseet paikalleen laittaessa.
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
Re: Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG. Nyt viimeinen voitelu, millä?
Tossa on vaihdettu bilsteinit eteen 80-100tkm sitten, alatukivarret 10tkm sitten, jotka olikin väljät tolpan kiinnityksen nivelestä. Mitä ei ole vaihdettu mun aikana (135tkm) on ne tolpan yläpään u muotoiset tuet joissa on pallonivel, mutta siitä ei löytänyt kuntotestissä väljää. Ainoat väljät löyty osiaan kuskin raidetangon päässä ja apukuskin etummainen tukitanko joka vaihdettu jo kertaalleen 50-80tkm sitten. Navan pallonivelet on vaihdettu kanssa.
Dealerin mainitsema vakaajatanko voisi olla se lähde, siihen on vaihdettu pallonivel ja se ykspäinen koiranluu mutta itse tankoa ei ole vaihdettu ja siinä on kiinni valettu ne kumipuslat. Voisko ne olla paskana? Voisi kuvitella että sen aiheuttama se ääni vois olla kyllä. Pitänee tutkia kun käsi paranee.
Se että ääni tuli kun amiksella säätivät kulmia niin kaivelee takaraivossa kun se ope joutui parikin kertaa sanomaan että ei siitä vaan tuosta kohtaa. Oisko joku paikka jäänyt sitten löysälle mikä aukaistu vaikkei tarvinnutkaan. Mitään ei saanut tulostetta kulmista, eikä selontekoa muuta kuin että kolisee kun kävin koeajolla...
Dealerin mainitsema vakaajatanko voisi olla se lähde, siihen on vaihdettu pallonivel ja se ykspäinen koiranluu mutta itse tankoa ei ole vaihdettu ja siinä on kiinni valettu ne kumipuslat. Voisko ne olla paskana? Voisi kuvitella että sen aiheuttama se ääni vois olla kyllä. Pitänee tutkia kun käsi paranee.
Se että ääni tuli kun amiksella säätivät kulmia niin kaivelee takaraivossa kun se ope joutui parikin kertaa sanomaan että ei siitä vaan tuosta kohtaa. Oisko joku paikka jäänyt sitten löysälle mikä aukaistu vaikkei tarvinnutkaan. Mitään ei saanut tulostetta kulmista, eikä selontekoa muuta kuin että kolisee kun kävin koeajolla...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Etupään kolinat w220, Lemförderiä vai FAG. Nyt viimeinen voitelu, millä?
Tarkastelin täältä että olen aika tarkkaan 4 vuotta sitten vaihtanut ne etummaiset alatukivarret. Kilometreissä taitaisi olla niillä 80-100tkm / 3,5v sitten niillä menty siihen missä katsuri epäili ääntelyn syyksi alatukivartta ja sitä ulointa ohjauksen palloniveltä. No,tilailin ohjaukseen ulommat ja sisemmät pallonivelet ja pakkohan se sit on vaihtaa ne etummaiset alatukivarretkin. Ohjauksen servon osat lienee alkuperäiset eli kestänyt jotain 200tkm+
Jotenkin jumahtanut siihen että alkuperäistä tai lemförderiä. Mitä nuo nyt yleensä kestää ässässä? Onko normaalia että samalla kun laatikon öljyt vaihtaa (60tkm) niin pitää alustaan vaihdella palloniveliä sisältävät osat?
Onkos noi sisimmäiset servon pallonivelet alkuperäisenä uusilla suojilla?
Ja mihinkäs merkkiin nyt vaihtaisi tosta lemförderistä jos ne ei kestä ja ehkä muutenkin. Ja ainakin osa niistä taitaa olla tehty made in turkey ja hungary. Ennemmin vaikka Taivanilaiset kuin nuista maista. Puolalaiset lemförderin vakaajan koiranluut oli niin hutaistu että teräviä metallipurseita piti varoa kun paketin aukaisi ennenkuin sai jonkun työkalun käsiin millä ne purseet sai poistettua itse.
Jotenkin jumahtanut siihen että alkuperäistä tai lemförderiä. Mitä nuo nyt yleensä kestää ässässä? Onko normaalia että samalla kun laatikon öljyt vaihtaa (60tkm) niin pitää alustaan vaihdella palloniveliä sisältävät osat?
Onkos noi sisimmäiset servon pallonivelet alkuperäisenä uusilla suojilla?
Ja mihinkäs merkkiin nyt vaihtaisi tosta lemförderistä jos ne ei kestä ja ehkä muutenkin. Ja ainakin osa niistä taitaa olla tehty made in turkey ja hungary. Ennemmin vaikka Taivanilaiset kuin nuista maista. Puolalaiset lemförderin vakaajan koiranluut oli niin hutaistu että teräviä metallipurseita piti varoa kun paketin aukaisi ennenkuin sai jonkun työkalun käsiin millä ne purseet sai poistettua itse.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.