W212 osto-opas
W212 osto-opas
Olen nyt tovin tuollaista E-sarjalaista himoinnut ja yhtä yksilöä koeajanut, ja asiaa tutkiessa jäänyt mielikuva pääasiassa ihan pätevästä pelistä. Kyseessä sen verta iso investointi aiempiin autoihin verrattuna, että harkinta menee jo hieman jahkailun puolelle. Toivoisinkin enemmän kokeneilta apua auton valinnassa.
Olen menossa koeajamaan 250CDI Coupea, ja erehdyin googlettelemaan tyyppivikoja. Ilmeisesti näissä (ymmärtääkseni OM651 kone) on jonkin verran jakopääongelmia, jotka eskaloituessaan pahimmillaan pistävät koneen palasiksi. Onko jotain keinoa, jolla voisi ehkäistä tätä lompakolle tuntuvaa realisoitumista tai mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ennen ostopäätöstä?
Olen katsellut myös 350CDI malleja, ja näissä ilmeisesti on hieman "laadukkaampi" OM642 kone? Tällaisia olisi pari tarjolla, joita himottaisi mennä koeajamaan. Onko näiden suhteen jotain ongelmaa, jota kannattaisi huomioida? Vanhemmissa ilmeisesti ollut jotain öljyvuotoja, jotka kaiketi jo tähän W212 -sarjaan on ehditty korjaamaan.
Yleisesti millaisella muistilistalla näitä kannattaa lähtä ostamaan tai onko jotain erityisiä kohteita, jotka kannattaa tarkastaa? Tai kannattaako harkita esim. Vehon kuntotarkastusta? Toki pitempi koeajo voisi olla paikallaan, mutta tällain maallikolle se tuskin mitään kertoo. Ilmeisesti öljykorkista voi kurkata ketjun kiristimen asennon ja ketjun mahdollisen vaihtotarpeen.
Kiitos jo etukäteen kaikesta avusta!
Olen menossa koeajamaan 250CDI Coupea, ja erehdyin googlettelemaan tyyppivikoja. Ilmeisesti näissä (ymmärtääkseni OM651 kone) on jonkin verran jakopääongelmia, jotka eskaloituessaan pahimmillaan pistävät koneen palasiksi. Onko jotain keinoa, jolla voisi ehkäistä tätä lompakolle tuntuvaa realisoitumista tai mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ennen ostopäätöstä?
Olen katsellut myös 350CDI malleja, ja näissä ilmeisesti on hieman "laadukkaampi" OM642 kone? Tällaisia olisi pari tarjolla, joita himottaisi mennä koeajamaan. Onko näiden suhteen jotain ongelmaa, jota kannattaisi huomioida? Vanhemmissa ilmeisesti ollut jotain öljyvuotoja, jotka kaiketi jo tähän W212 -sarjaan on ehditty korjaamaan.
Yleisesti millaisella muistilistalla näitä kannattaa lähtä ostamaan tai onko jotain erityisiä kohteita, jotka kannattaa tarkastaa? Tai kannattaako harkita esim. Vehon kuntotarkastusta? Toki pitempi koeajo voisi olla paikallaan, mutta tällain maallikolle se tuskin mitään kertoo. Ilmeisesti öljykorkista voi kurkata ketjun kiristimen asennon ja ketjun mahdollisen vaihtotarpeen.
Kiitos jo etukäteen kaikesta avusta!
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: W212 osto-opas
Oletko hakemassa C207-korista mersua? W212 osto-opas auttaa lähinnä moottorin osalta.
Re: W212 osto-opas
Korilla ei ole niin väliä, C207 ja W212 katsellut, enkä ole vielä päätynyt suuntaan tai toiseen. Tekniikka tässä juuri enemmälti kiinnostaa. Toki jos tuossa C207:ssa on jotain sellaista, mitä kannattaisi erityisesti huomioida, niin voi niistäkin mainita.
Nyt hieman arveluttaa kylläkin nuo Coupet. Ne mitä olen katsellut, asettuvat pitkälti 2010-2012 välille, ja ilmeisesti tekniikkaa paranneltu melkoisesti 2013->. Voi olla, että kallistun hieman uudempaan, jolloin hinnan puolesta vaihtoehdoiksi jää pitkälti sedaneitai (~25t€ / max. 225tkm).
Oikeastaan kaikki huomiot näistä ovat tervetulleita. Auto ei ole minulle entuudestaan niin tuttu, että osaisin äkkiseltään ostopäätöstä tehdä, eikä mikään apu ole turhaa. Muita vastaavia ostohuomioketjuja olen yrittänyt tässä lueskella ja ne saavat kallistumaan 2013/14 rekisteröityihin juuri teknisten parannusten vuoksi.
Nyt hieman arveluttaa kylläkin nuo Coupet. Ne mitä olen katsellut, asettuvat pitkälti 2010-2012 välille, ja ilmeisesti tekniikkaa paranneltu melkoisesti 2013->. Voi olla, että kallistun hieman uudempaan, jolloin hinnan puolesta vaihtoehdoiksi jää pitkälti sedaneitai (~25t€ / max. 225tkm).
Oikeastaan kaikki huomiot näistä ovat tervetulleita. Auto ei ole minulle entuudestaan niin tuttu, että osaisin äkkiseltään ostopäätöstä tehdä, eikä mikään apu ole turhaa. Muita vastaavia ostohuomioketjuja olen yrittänyt tässä lueskella ja ne saavat kallistumaan 2013/14 rekisteröityihin juuri teknisten parannusten vuoksi.
Re: W212 osto-opas
Sekä OM651 että OM642 vaihdetaan joskus jakoketjuja ja molemmissa on joskus alakerran laakerointi pettänyt. OM642 on hienostuneempi käynniltään ja irtoaahan siitä enemmän voimaa.
Mutta osuipa valinta 207:aan tai 212:een niin yleisesti ottaen ovat kestävää tekoa, alustan osiltaan ja muutenkin.
Minulla oli S212 OM651:lla todella vähävikainen auto. Nyt on ajossa V221 OM642:lla.
Mutta osuipa valinta 207:aan tai 212:een niin yleisesti ottaen ovat kestävää tekoa, alustan osiltaan ja muutenkin.
Minulla oli S212 OM651:lla todella vähävikainen auto. Nyt on ajossa V221 OM642:lla.
Re: W212 osto-opas
Ehkä luitkin tuon oman autoni historiikin vuodesta 2014 lähtien:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?f=198&t=50898
En tiedä, mikä vaikutus vilukintulla kuskilla on, mutta oma autoni ei ole ikänään lähtenyt kovin monta kertaa kylmästä ilman esilämmitystä. Ketjun riskin tietäen pyysin 200.000 km huollossa mittaamaan ketjun venymän. Silloin oli säädetystä hyväksyttävästä mitasta käytetty noin 25 %. Oireeton kiristin vaihdettiin varalta samalla kun kerran päivitetty versio oli saatavana. Nämä tehtiin siis oireettomaan moottoriin varalta ennakoiden.
Isoimmat ongelmat tähän saakka yksi suutin, ilmeisesti yksi paineensäätöventtiili vaihteistoon (7G-tronic) ja ahtopaineen säätö- tai mittauselukka on vaihdettu. Ja sitten se legendaarinen momentinmuuntimen Turbiini, jonka Oulun Veho päätti vaihtaa kun moottori ei totellut kaasua
Alusta on kestänyt mukavan hyvin nipussa. Katsuria heikommin kolinoita sietävän kuskin autossa ensimmäinen alustan osa vaihdettiin 250.000 km jälkeen. Perspektiivittömänä Volvokuskina en lähde arvioimaan mikä on viimeinen kunnon Mersu, mutta W212 on viimeinen vanhan koulukunnan E-sarjalainen. W213 on jo niin tavanomainen auto, että sellaisen voi ostaa vaikka joku ihan normaali ihminen. Vääntää mutkassa vastaan kuskille ja kaikkea muuta sellaista, mitä normaalit ihmiset kaipaavat.
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?f=198&t=50898
En tiedä, mikä vaikutus vilukintulla kuskilla on, mutta oma autoni ei ole ikänään lähtenyt kovin monta kertaa kylmästä ilman esilämmitystä. Ketjun riskin tietäen pyysin 200.000 km huollossa mittaamaan ketjun venymän. Silloin oli säädetystä hyväksyttävästä mitasta käytetty noin 25 %. Oireeton kiristin vaihdettiin varalta samalla kun kerran päivitetty versio oli saatavana. Nämä tehtiin siis oireettomaan moottoriin varalta ennakoiden.
Isoimmat ongelmat tähän saakka yksi suutin, ilmeisesti yksi paineensäätöventtiili vaihteistoon (7G-tronic) ja ahtopaineen säätö- tai mittauselukka on vaihdettu. Ja sitten se legendaarinen momentinmuuntimen Turbiini, jonka Oulun Veho päätti vaihtaa kun moottori ei totellut kaasua
Alusta on kestänyt mukavan hyvin nipussa. Katsuria heikommin kolinoita sietävän kuskin autossa ensimmäinen alustan osa vaihdettiin 250.000 km jälkeen. Perspektiivittömänä Volvokuskina en lähde arvioimaan mikä on viimeinen kunnon Mersu, mutta W212 on viimeinen vanhan koulukunnan E-sarjalainen. W213 on jo niin tavanomainen auto, että sellaisen voi ostaa vaikka joku ihan normaali ihminen. Vääntää mutkassa vastaan kuskille ja kaikkea muuta sellaista, mitä normaalit ihmiset kaipaavat.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: W212 osto-opas
Ei taida olla edes kovin pitkä aika kun tälläkin foorumilla julistettiin w211 olevan se viimeinne "oikea mersu". Silloin joskus 15 vuotta siten se "oikea mersu" oli vielä w124.
Niin ne ajat muuttuu..
Re: W212 osto-opas
Just katsoin Wheeler Dealers'in 15. kauden jaksoa jossa ostivat S123 TDT:n ja sanoivat että 123-kori on viimeinen oikea Mersu...
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: W212 osto-opas
Johtuuko se siitä että (Paavo) Väyrynen ei koskaan ole viimeinen vaan YKKÖNEN!
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W212 osto-opas
Otsikko antaa ymmärtää yleisesti 212 mallista, mutta teksti nivoutuu aloittajan ostofanttasioihin. Joten mitä tässä nyt haetan?
272 alkupään moottoreissa jakopään tasapainoakselin ratas huonosti karkaistu ja kuluu hampaattomaksi. Uudempi ratas on parempi laadultaan.
273 sama homma periaatteessa, mutta harvinaisempi johtuen siitä että 273:nen on luontaisesti tasapainossa eikä tarvi akselia tasapainottamaan. Eli ratas on vain tyhjä ohjuriratas ja sen ei tarvi pyörittää akselia takanaan.
Molemmissa imusarjan läppävikoja ja muovisia akseleita poikki. Korjaussarjoja saatavilla.
156 kannenpultit alkupään moottoreissa torx-kantaiset ja kaulan läpileikkauspinta-ala on ohut. Kantoja napsahdellut poikki. Uudemmissa on E-torxit ja kestävät hyvin. Tätä pulttiongelmaa paisutellaan mielestäni liikaa, koska ongelmia yleensä esiintyy kuumissa maissa ja joissa kehno polttoaineen laatu. Nokkien kauloja kulunut, nostajia kulunut, etc. Öljynvaihto ja oikea öljy aah ja ooh tässä koneessa.
278 ja 157 olleet aika ongelmattomia patoja koko tuotantonsa ajan.
272 alkupään moottoreissa jakopään tasapainoakselin ratas huonosti karkaistu ja kuluu hampaattomaksi. Uudempi ratas on parempi laadultaan.
273 sama homma periaatteessa, mutta harvinaisempi johtuen siitä että 273:nen on luontaisesti tasapainossa eikä tarvi akselia tasapainottamaan. Eli ratas on vain tyhjä ohjuriratas ja sen ei tarvi pyörittää akselia takanaan.
Molemmissa imusarjan läppävikoja ja muovisia akseleita poikki. Korjaussarjoja saatavilla.
156 kannenpultit alkupään moottoreissa torx-kantaiset ja kaulan läpileikkauspinta-ala on ohut. Kantoja napsahdellut poikki. Uudemmissa on E-torxit ja kestävät hyvin. Tätä pulttiongelmaa paisutellaan mielestäni liikaa, koska ongelmia yleensä esiintyy kuumissa maissa ja joissa kehno polttoaineen laatu. Nokkien kauloja kulunut, nostajia kulunut, etc. Öljynvaihto ja oikea öljy aah ja ooh tässä koneessa.
278 ja 157 olleet aika ongelmattomia patoja koko tuotantonsa ajan.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Re: W212 osto-opas
En edes lähde kiistelemään viimeisestä oikeasta Mersusta, kun en tiedä kriteereitä? Mutta olen edelleen sitä mieltä, että W212 on selkeästi W124 seuraaja samassa tunnottomassa tyylilajissa, jossa mutkaan käännetty auto jatkaa kaartamista kunnes toisin määrätään. Tämä on Mersun perinnettä monen sukupolven yli.
W/S213 on ihan jotain muuta. Se vääntää vastaan kuskille muistamatta minne hetki sitten käskettiin kääntyä (ellei kojetaulun ratin kuvassa pala merkkivalo)
Siihen en ota kantaa, mikä on parhaiten tehty tai kestää todennäköisimmin miljoona km pelkillä öljynvaihdoilla? Mutta W124, W211, W203, W204 ja W212 ovat selvästi perinteisen Mersumaisia ajettavia ja ajamisen kannalta lähisukulaisia. W213 on enemmän perinteiseen ajettavuuteen tuunattu tarkempi ja vahvemmin keskittäen ohjautuva.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: W212 osto-opas
Olen muuten saamaa mieltä mutta väitän että se viimeinen perinteisten ominaisuuksien edustaja oli w211 ja siitäkin erityisesti prefacelift.
Pieni muutos alkoi jo 211 faceliftistä jonka ajettavuus ohjaustuntumaltaan oli hieman erilainen ensimmäiseen versioon verrattuna vaikka parametriohjaus olisikin jäänyt ruksimatta. Esimerkiksi W212 faceliftissä ei tapahtunut niin suurta eroa ajettavuudessa vaan muutokset oli enemmän kosmeettisia. Muistan vielä ensimmäisen koeajon silloin uudella 212 mallilla ja uudenlainen ja täysin erilainen ohjaustuntuma oli se joka jäi parhaiten mieleen.
W212 oli ennen kaikkea ohjaukseltaan ja myös alustaltaan selkeästi erilainen ja w213 sitten jo täysin uudenlaista suunnittelua.
Nykyään w211:stä ja varsinkin hyväkuntoista sellaista pääsee ajamaan harvakseltaan mutta sen "vanhanaikaisuuden" kyllä huomaa hyvin. Perinteinen tahmea ja jäykkä ohjaus ja pintapehmeämpi alusta donitsirenkaineen ovat sitä perinteisiltä mersua jossa seuraajat ovat täysin erilaisia. Nykyään alustat on jämäkempiä ja renkaiden profiilit pienempiä. Näillä on saatu ajettavuutta ja reagointia paremmaksi vaikka mukavuutta on vähän menetettykin.
Varsinkin terävät epätasaisuudet ovat nykymersuille myrkkyä ja tää alkoi nimenomaan 212 mallista.
Samanlainen iso sukupolvenvaihdos tapahtui w203 --> w204 muutoksessa.
Pieni muutos alkoi jo 211 faceliftistä jonka ajettavuus ohjaustuntumaltaan oli hieman erilainen ensimmäiseen versioon verrattuna vaikka parametriohjaus olisikin jäänyt ruksimatta. Esimerkiksi W212 faceliftissä ei tapahtunut niin suurta eroa ajettavuudessa vaan muutokset oli enemmän kosmeettisia. Muistan vielä ensimmäisen koeajon silloin uudella 212 mallilla ja uudenlainen ja täysin erilainen ohjaustuntuma oli se joka jäi parhaiten mieleen.
W212 oli ennen kaikkea ohjaukseltaan ja myös alustaltaan selkeästi erilainen ja w213 sitten jo täysin uudenlaista suunnittelua.
Nykyään w211:stä ja varsinkin hyväkuntoista sellaista pääsee ajamaan harvakseltaan mutta sen "vanhanaikaisuuden" kyllä huomaa hyvin. Perinteinen tahmea ja jäykkä ohjaus ja pintapehmeämpi alusta donitsirenkaineen ovat sitä perinteisiltä mersua jossa seuraajat ovat täysin erilaisia. Nykyään alustat on jämäkempiä ja renkaiden profiilit pienempiä. Näillä on saatu ajettavuutta ja reagointia paremmaksi vaikka mukavuutta on vähän menetettykin.
Varsinkin terävät epätasaisuudet ovat nykymersuille myrkkyä ja tää alkoi nimenomaan 212 mallista.
Samanlainen iso sukupolvenvaihdos tapahtui w203 --> w204 muutoksessa.