No nyt oli sitten aika vaihtaa tuo hantin puolen etupyörän laakeri, sen verran alkoi ääntämään. Koska tallin pylväsnosturi alkaa olla tiensä päässä niin piti tehdä pukkien päällä sorpiharemontin tyyliin, joskin kuiva betolilattia ja seinät ympärillä inhimillistää olosuhteet. Kaikkineen meni navan vaihtoon vajaa neljä tuntia, kun asennusvaihessa piti vähän kikkailla. Mutta nyt ei laakeri enää jollota. Pitänee viedä ohjauskulmien tarkistukseen kun ratin asento muuttui. Kilometrejä mittarissa vaihtohetkellä aika tasan 286 tkm.Vanja-eno kirjoitti: ↑19.11.2020 16:31 Tein hankintoja joku aika sitten ns. vastaisuuden varalle. Kissakulmassa tuttu myyjä kaupitteli loppua osavarastoaan edullisesti. Tärkein hankinta oli oikean puolen etunapa, jossa vain 3 tkm ajettu pyöränlaakeri ja alapallonivel (hinta osa + korjaamontyöna n. 300€) Tästä kun on nyt kahden vuoden sisään vaihdettu napojen kanssa molemmat takapyöränlaakerit sekä vas. etupyörän laakeri. Huoltokirjasta luntattuna lukaisin että edellisen kerran kun tähän on vaihdettu eteupyöränlaakereita, niin molemmat uusittu samaan aikaan. Päättelin että oletusarvoisesti ei mene enää kovin kauaa kun oikealta puoleltakin laakeri kyrvähtää. Ja nyt kun on lähes uusi jo hankittu napoineen päivineen, niin vaihto onnistuu nyt tarvittaessa vaikka sorapiharemonttina.
Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Re:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Re:
No niin, tilasin tuon Yaw rate sensorin käytettynä Italiasta eBayn kautta. Vaihto ei ollut monimutkainen prosessi, mutta kun uutta osaa asensi paikoilleen niin pitää olla tarkkana. Kesdkikonsolista otetaan sivupaneelit irti, sitten kaksi mutteria auki ja nitkutella YR sensor irti. Liitin irti ja sensori vaihtoon. Moka tapahtui asennettaessa. Laitoin liittimen kiinni ja sensori lipsahti paikalleen asennettaessa ensin jumiin vaihdevaijereiden alle. Sieltä sitä ei saanut irti ennen kuin sai nitkutettua liittimen uudestaan irti. Sitten uusi yritys huolellisemmin ja onnistui. Lopputuloskin oli onnistunut, sillä abs- ja luistonestovalot sammui, eikä tosiaan tarvittu edes vikakoodien kuittausta. Samalla vaihtui öljyt ja kaikki suodattimet. Kilometrejä takana 287800 km eli kahdessa vuodessa on yhteistä taivalta takana vajaa 58 tkm.Vanja-eno kirjoitti: ↑15.6.2021 16:17 Tässäpä taas syttyi tuo ABS ja luistoneston valo. Nämä tuikut paloivat jo viime kesänä ja ilmastoinnin kompuran laakerin kyrvähdettyä kissa meni korjaamolle jossa luettiin vikakooditkin. Tulos oli silloin tämä:No, lähdettiin sitten kesälomareissulle kun kompurakin oli nyt kunnossa, niin nämä valot sitten sammuivat ja jäivät sammuksiin joten unohdin koko asian, Tuumin että kyse oli jostain kontaktihäiriöstä joka korjaantui itsestään. Mutta nytpä nuo valot alkoivat taas palamaan. Ensin vain hetken mutta nyt ne palavat koko ajan. Jagge palstalla eräällä toisella X-typen omistajalla oli sama vika ja diagnoosi oli seuraava:
"Lopputulema oli, että Yaw rate Sensor no. 0 265 005 236 / 1S7T-14B296-AD (sijaitsee keskikonsolin sisällä-vaihdemekanismin etupuolella sen alaosassa."
No, laskin viime kesän vikadiagnoosin ilmoituksen ja tämän tiedon yhteen niin nyt on vahva epäilys että sama vika itselläkin. Anturin hinta on kuulemma alkaen 20€ ja kotimekaanikon vaihdettavissa. Halpuus houkuttaa joten täytyy pistää tilaukseen ja vaihtaa niin onpa sitten aikakin se mahdollisuus tsekattu jos valot eivät sammu.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Onnistunut remontti palkitsee, olipa hankala tai iisimpi.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Re: Re:
Vanja-eno kirjoitti: ↑04.9.2021 14:35No nyt oli sitten aika vaihtaa tuo hantin puolen etupyörän laakeri, sen verran alkoi ääntämään. Koska tallin pylväsnosturi alkaa olla tiensä päässä niin piti tehdä pukkien päällä sorpiharemontin tyyliin, joskin kuiva betolilattia ja seinät ympärillä inhimillistää olosuhteet. Kaikkineen meni navan vaihtoon vajaa neljä tuntia, kun asennusvaihessa piti vähän kikkailla. Mutta nyt ei laakeri enää jollota. Pitänee viedä ohjauskulmien tarkistukseen kun ratin asento muuttui. Kilometrejä mittarissa vaihtohetkellä aika tasan 286 tkm.
Tosiaan etunavan ja laakerin (samassa paketissa siis myös uusi alapallo) vaihdon jälkeen oli ohjauskulmat viturallaan. Tuon Yaw rate sensosrin vaihdon jälkeen alkoi sytyttämään luistoneston valoa joka "kuittantui" aina auton sammutuksen jälkeen mutta syttyäksen pian vain uudelleen pienen ajon jälkeen. Eli pistin Jaguariin lepoon kun Corsa on tuossa pihassa vara-autona ja tilasin ajan kulmien säätöön. Kaveri on Järvenpään amiksessa autopuolen opettajana, joten teetin hänellä pyöränkulmien säädön onnistuneesti. Oli sitten itse lopulta säätänyt ne kun oppilailla oli paljon muuta työtä. Taas pelittää hyvin eikä luistoneston valo enää syty vikatilan vuoksi.Vanja-eno kirjoitti: ↑21.9.2021 19:03 No niin, tilasin tuon Yaw rate sensorin käytettynä Italiasta eBayn kautta. Vaihto ei ollut monimutkainen prosessi, mutta kun uutta osaa asensi paikoilleen niin pitää olla tarkkana. Kesdkikonsolista otetaan sivupaneelit irti, sitten kaksi mutteria auki ja nitkutella YR sensor irti. Liitin irti ja sensori vaihtoon. Moka tapahtui asennettaessa. Laitoin liittimen kiinni ja sensori lipsahti paikalleen asennettaessa ensin jumiin vaihdevaijereiden alle. Sieltä sitä ei saanut irti ennen kuin sai nitkutettua liittimen uudestaan irti. Sitten uusi yritys huolellisemmin ja onnistui. Lopputuloskin oli onnistunut, sillä abs- ja luistonestovalot sammui, eikä tosiaan tarvittu edes vikakoodien kuittausta. Samalla vaihtui öljyt ja kaikki suodattimet. Kilometrejä takana 287800 km eli kahdessa vuodessa on yhteistä taivalta takana vajaa 58 tkm.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
TopGearin vanhoja jaksoja katselin ja siinä oli tämmönen x-type koeajossa. Nelikkona. Koeajo suoritettiin topgearin tyypilliseen tapaan ja tuotiin esille ne seikat, miksi neliveto on yliveto. 
https://www.youtube.com/watch?v=KZqS1hkQl1I

https://www.youtube.com/watch?v=KZqS1hkQl1I
Re:
Huomasin että pari viikkoa sitten täyteen tuli kaksi vuotta yhteistä taivalta. Kilometrejä oli siis ostettaessa 230 800 km ja nyt aika tasan 288 800 km eli aika tasan 58 tkm tullut ajokilsoja täyteen tuona aikana.
Ensimmäisen vuoden aikana tullut tehtyä seuraavaa:
13.09.2019 - 230 800 - Omistajan vaihto:
17.09.2019 - 231 000 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr; Öljynsuodattimen vaihto; Ilmansuodattimen vaihto; Raitisilmansuodattimen vaihto ja Tuulilasinpyyhkijöiden vaihto
03.10.2019 - 232 700 - Uudet kitkarenkaat Sava 205/55 R 16
27.10.2019 - 235 565 - Takajarrulevyjen ja -palojen vaihto (Champion)
14.11.2019 - 237 179 - Vuosikatsastus, hyväksytty
2020
05.01.2020 - 241 460 - Takakoiranluiden vaihto (Lemförder)
08.05.2020 - 249 500 Etukoiranluiden vaihto (Moog); Ilman- ja raitisilmasuodattimen vaihto; Moottoriöljyn ja –suodattimen vaihto; Ohjaustehostimen pumpun vaihto; Vesipumpun vaihto; Öljyn lämpötilatermostaatin vaihto; Termostaatin vaihto; Vas. etupyörän ABS-anturin vaihto ja EGR-putken tiivisteiden vaihto
07.06.2020 - 250 960 - Starttimoottorin vaihto
23.07.2020 - 253 600 - Vas. etupyöränlaakerin ja -navan vaihto (FAG)
24.07.2020 - 253 600 - Vas. takapyörännavan ja –laakerin vaihto (FAG) sekä ABS-anturin vaihto
18.08.2020 - 255123 - Ilmastointikompressorin magneettikytkimen laakerin vaihto
11.09.2020 - 257 734 - Ilmastointikompressorin ja kuivaimen vaihto, ilmastoinnin täyttö, moniurahihnan, hihnakiristimen ja toisen apurullan vaihto
Toinen vuosi on tullessaan tuonut seuraavaa:
30.09.2020 259 880 Vuosikatsastus, hylätty
16.10.2020 262 210 Vas. raidetangon pää vaihto (Lemförder)
27.10.2020 263 000 Ohjauskulmien säätö
20.12.2020. 267 425 Etujarrupalojen vaihto
2021
18.02.2021 271 522 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr , Öljynsuodattimen vaihto , Ilmansuodattimen vaihto
03.03.2021 272 270 Etujousien vaihto ja etuiskunvaimentimien yläpäänlaakerien vaihto. EGR-alipaineletkun vaihto
10.03.2021 272 828 Korkeapainepumpun määräsäätimen vuodon korjaus ja paineputken krympin korjaus
04.09.2021 285 950 Oik. Etupyörän laakerin ja alapalloniven vaihto
21.09.2021 287 800 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr , Öljynsuodattimen vaihto , Ilman- ja raitisilmansuodattimen vaihto, Yaw rate sensorin vaihto
Eli vähemmän kuin ekan vuoden aikana, mikä oli toivottavaa ja odotettavaa. Olisi leimaa vailla, pitäisi ehtiä varaamaan aika jahka kerkiää. Etujarulevyt alkavat olla kohta vaihtokunnossa, täristävät aavistuksellisesti ja etupaloja vaihtaessani huomasin että sisäpinnoilta löytyy uraa aikalailla. Vaikka puuhaa on riittänyt, niin olen ollut todella tyytyväinen tähän, sillä tämä on upea auto ajaa.
Ensimmäisen vuoden aikana tullut tehtyä seuraavaa:
13.09.2019 - 230 800 - Omistajan vaihto:
17.09.2019 - 231 000 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr; Öljynsuodattimen vaihto; Ilmansuodattimen vaihto; Raitisilmansuodattimen vaihto ja Tuulilasinpyyhkijöiden vaihto
03.10.2019 - 232 700 - Uudet kitkarenkaat Sava 205/55 R 16
27.10.2019 - 235 565 - Takajarrulevyjen ja -palojen vaihto (Champion)
14.11.2019 - 237 179 - Vuosikatsastus, hyväksytty
2020
05.01.2020 - 241 460 - Takakoiranluiden vaihto (Lemförder)
08.05.2020 - 249 500 Etukoiranluiden vaihto (Moog); Ilman- ja raitisilmasuodattimen vaihto; Moottoriöljyn ja –suodattimen vaihto; Ohjaustehostimen pumpun vaihto; Vesipumpun vaihto; Öljyn lämpötilatermostaatin vaihto; Termostaatin vaihto; Vas. etupyörän ABS-anturin vaihto ja EGR-putken tiivisteiden vaihto
07.06.2020 - 250 960 - Starttimoottorin vaihto
23.07.2020 - 253 600 - Vas. etupyöränlaakerin ja -navan vaihto (FAG)
24.07.2020 - 253 600 - Vas. takapyörännavan ja –laakerin vaihto (FAG) sekä ABS-anturin vaihto
18.08.2020 - 255123 - Ilmastointikompressorin magneettikytkimen laakerin vaihto
11.09.2020 - 257 734 - Ilmastointikompressorin ja kuivaimen vaihto, ilmastoinnin täyttö, moniurahihnan, hihnakiristimen ja toisen apurullan vaihto
Toinen vuosi on tullessaan tuonut seuraavaa:
30.09.2020 259 880 Vuosikatsastus, hylätty
16.10.2020 262 210 Vas. raidetangon pää vaihto (Lemförder)
27.10.2020 263 000 Ohjauskulmien säätö
20.12.2020. 267 425 Etujarrupalojen vaihto
2021
18.02.2021 271 522 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr , Öljynsuodattimen vaihto , Ilmansuodattimen vaihto
03.03.2021 272 270 Etujousien vaihto ja etuiskunvaimentimien yläpäänlaakerien vaihto. EGR-alipaineletkun vaihto
10.03.2021 272 828 Korkeapainepumpun määräsäätimen vuodon korjaus ja paineputken krympin korjaus
04.09.2021 285 950 Oik. Etupyörän laakerin ja alapalloniven vaihto
21.09.2021 287 800 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr , Öljynsuodattimen vaihto , Ilman- ja raitisilmansuodattimen vaihto, Yaw rate sensorin vaihto
Eli vähemmän kuin ekan vuoden aikana, mikä oli toivottavaa ja odotettavaa. Olisi leimaa vailla, pitäisi ehtiä varaamaan aika jahka kerkiää. Etujarulevyt alkavat olla kohta vaihtokunnossa, täristävät aavistuksellisesti ja etupaloja vaihtaessani huomasin että sisäpinnoilta löytyy uraa aikalailla. Vaikka puuhaa on riittänyt, niin olen ollut todella tyytyväinen tähän, sillä tämä on upea auto ajaa.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 22.4.2022 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
No, pari päivää sitten kerkisin. Tarkistelin valot, äänimerkit yms. pikkuviat mitä voisi olla jo edellisviikolla. Oikean puoleinen parkki oli pimeä joten se piti ennen leimaa vaihtaa. Mutta hylkypä sieltä tuli ja ihan omaa tyhmyyttä.Olisi leimaa vailla, pitäisi ehtiä varaamaan aika jahka kerkiää.
Varsinainen hylky oli oikean puolen etupyörän laakerissa oleva välys - katsurin kertoessa tämän, niin muistin saman tien etten ollut muistanut käydä vetämässä sitä kunnolla momenttiin. Tyhmä minä.
Lisäksi korjaukehotuksia tuli VASEN parkki - eli parin päivän aikana ehtinyt kyrvähtää oikean puolen parkin vaihdon jälkeen. Enpä ennen leimaa muistanut tarkistaa enää sitä.
Toinen kehotus tuli liian alas suunnatuista lähivaloista - en oston jälkeen ole koskenutkaan tuikkujen säätöihin, joten tämä oli yllätys. Tosin hiffasin sitten että nyt leimaan tätä ekaa kertaa kun takakontti on täysin tyhjä.
Kolmas kehotus tuli rekisterikilven valosta - olin täysin unohtanut moisen valon olemassaolon joten sehän tietty jäi tarkistamatta. Oma vika.
Neljäs kehotus tuli vuotavasta takaiskarista - enpä ollut moista huomannut, mutta piti perehtyä asiaan.
No eilen ehtoolla sitten vaihtelin palaneet polttimot ja tänään kävin paikallisen amiksen autopuolella lainaamassa momenttiavainta laakerin kirraamiseen. Löysällähän se oli, vaan eipä enää. Samalla säädin ajovalot ja tsekkasin takaiskarin, joka oli kuiva kuin brittiläinen huumori. Mutta ymmärsin mistä katsuri oli keksinyt vuodon. Tässähän oli polttoaine ruiskun krymppi vuotanut ja valutellut naftaa pitkin oikeaa puolta pohjasta joka oli sitten kerännyt kiitettävästi töfnää... no, siiträ sitten suoriltaa amikselta leimalle ja läpi meni. Katsuri hyväksyi myös selitykseni iskarin vuodosta katseltuaan tarkemmin että sitä töhnää oli joka puolella eikä vaan iskarin alapään ympärillä. Sanoi että kerrankos sitä erehtyy kun oli vaan katsellut sitä iskarin alapäätä ja unohtanut tsekata enemmän ympäristöä.
Palvelu oli jälleen molemmilla kerroilla ensiluokkaista ja erittäin asiallista. Voin vain suositella Järvenpään Autokatsastamoa Wärtsilänkadulla lämpimästi.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Päivitetään jälkijättöisesti...
19-10.21
Huomasin tänään aamulla töistä lähtiessäni, että lämpömittari näyttää liikaa +5 astetta. Keli oli nollassa ja mittari näytti sitkeästi +5 astetta. Ajaessani kotiin päin tsekkailin tien varsilla olevia lämpötilanäyttöjä ja jokainen näytti viittä astetta kylmempää kuin Jaggen mittari.
11.11.21
Mittari näyttää entistä villimpiä lukemia. Lukema pitää paikkansa jos auto on seissyt pitkään ja kun sen käynnistää, on lukema oikea. Mutta kun lähtee ajamaan, niin lukema nousee reilusti yli +30 asteeseen...
12.12.21
Lukemat parhaimmillaan pyörivät jo +40 ja +56 asteen vlillä. Kai se on uskottava että ulkolämpötila-anturi on sökö
19-10.21
Huomasin tänään aamulla töistä lähtiessäni, että lämpömittari näyttää liikaa +5 astetta. Keli oli nollassa ja mittari näytti sitkeästi +5 astetta. Ajaessani kotiin päin tsekkailin tien varsilla olevia lämpötilanäyttöjä ja jokainen näytti viittä astetta kylmempää kuin Jaggen mittari.
11.11.21
Mittari näyttää entistä villimpiä lukemia. Lukema pitää paikkansa jos auto on seissyt pitkään ja kun sen käynnistää, on lukema oikea. Mutta kun lähtee ajamaan, niin lukema nousee reilusti yli +30 asteeseen...
12.12.21
Lukemat parhaimmillaan pyörivät jo +40 ja +56 asteen vlillä. Kai se on uskottava että ulkolämpötila-anturi on sökö

-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
^ En ole vielä ehtinyt tilaamaan tai edes tutkimaan tuota anturia johtuen aika- ja rahapulasta.
Joulukuun ensimmäisten kovien pakkasten tultua huomasin pientä vikaa ajolla. Kiihdyttäessä ja ajossa nypytti hieman, vähän samaan tapaan kuin luistonesto reagoisi. No, luistonesto se ei ollut, kun luistonestonvalo ei nypyttäessä välkähdellyt. Ensiapuna kippasin tankkiin dieselin ruiskun putsausaineen, mutta eipä siitä apua ollut. Huomasin ennen vuoden vaihdetta että pölläyttää mustaa savua normaalia enemmän kiihdyttäessä ja käynnistettäessä puskee tosi ison mustan läikän pakoputken suun alle. Nypytys ja nykiminen hieman lisääntynyt, etenkin kylmällä ja viileällä koneella. Kylmänä ei paikallaan ota kierroksia yli 3000 rpm ollenkaan, mutta lämpöisenä ottaa normaalisti. Vääntö ja kiihtyvyys huonontunut. Suuttimessa / suuttimissa siis varmaan jotain häikkää kun huomasin että myös polttoaineen keskikulutus lisääntynyt 2-3 ltr/ 100 km. Tallin vieressä on hyvässä maineessa oleva dieselpaja, mutta rahapula on toistaiseksi estänyt viemästä tutkittavaksi kun auto toimii muuten ihan normaalisti.
Joulukuun ensimmäisten kovien pakkasten tultua huomasin pientä vikaa ajolla. Kiihdyttäessä ja ajossa nypytti hieman, vähän samaan tapaan kuin luistonesto reagoisi. No, luistonesto se ei ollut, kun luistonestonvalo ei nypyttäessä välkähdellyt. Ensiapuna kippasin tankkiin dieselin ruiskun putsausaineen, mutta eipä siitä apua ollut. Huomasin ennen vuoden vaihdetta että pölläyttää mustaa savua normaalia enemmän kiihdyttäessä ja käynnistettäessä puskee tosi ison mustan läikän pakoputken suun alle. Nypytys ja nykiminen hieman lisääntynyt, etenkin kylmällä ja viileällä koneella. Kylmänä ei paikallaan ota kierroksia yli 3000 rpm ollenkaan, mutta lämpöisenä ottaa normaalisti. Vääntö ja kiihtyvyys huonontunut. Suuttimessa / suuttimissa siis varmaan jotain häikkää kun huomasin että myös polttoaineen keskikulutus lisääntynyt 2-3 ltr/ 100 km. Tallin vieressä on hyvässä maineessa oleva dieselpaja, mutta rahapula on toistaiseksi estänyt viemästä tutkittavaksi kun auto toimii muuten ihan normaalisti.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Jaguar palstalla tiesivät kertoa, että vika olisi ennemmin ahtoputkessa ennen cooleria. No nyt Jagge makaa talilla odottaen että selkä on paremmassa kunnossa ja ehdin tutkia onko putkessa vuotoa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Savuttamisoire sopii kyllä hyvin ahtovuotoon. Tuosta moottorista ei mitään kokemuksia että missä kohtaa se tyypillisesti olisi, mutta sen olikin jo merkkipalsta kertonut.
wiimax.fi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Ex työkaverilla on vielä ajossa mk3? Mondeo. Viimeisiä tuota korimallia. Kytkimen, massapyörän ja suuttimet on saanut vaihtaa noin 320tkm aikana. Monta fordia omistanut ja tämä kuulemma paras.
Xe:n koeajoa lueskelin. https://kaasujalka.fi/2021/05/29/koeajo ... laatuauto/
Xe:n koeajoa lueskelin. https://kaasujalka.fi/2021/05/29/koeajo ... laatuauto/
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Lukaisin tuota koeajoa minkä pappi linkkasi
Tuttua mersulta bemarilta miltä vaan. Jaguariin kustannukset tosin viisinkertaiset mersuun verraten. Itseä vaan huvittaa tuo kiitoksen antaminen moottorille jossa sitten neljän ja puolen tonnin remontti tulee eteen x kilometrilukemassa.
Esimerkiksi juuri XE-mallin 2-litrainen dieselmoottori saa Etholenilta kiitosta.
................................
XE:n ketjun vaihtamisen tarve on arvan kauppaa.
– Meillä on käynyt autoja, joilla on ajettu 280 000 kilometriäkin, eikä ketjua ole tarvinnut vaihtaa. Mutta toisaalta parhaillaan työn alla on XE, johon pitää tehdä ketjuremontti, vaikka autolla on ajettu vasta 72 000 kilometriä..
.........................
–Ketjun uusiminen maksaa noin 4500 euroa. Itse osat eivät ole kalliita, eikä se ketjun vaihtokaan itsessään. Mutta ketjuremontti vaatii koko moottorin ja vaihdelaatikon irrottamisen ja ne ovat isoja työvaiheita..........

Tuttua mersulta bemarilta miltä vaan. Jaguariin kustannukset tosin viisinkertaiset mersuun verraten. Itseä vaan huvittaa tuo kiitoksen antaminen moottorille jossa sitten neljän ja puolen tonnin remontti tulee eteen x kilometrilukemassa.
wiimax.fi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Tuosta Papin linkkaamasta koeajoraportista tietysti särähti omaan korvaan eniten tämä kappale:
" X-Type luotiin, kun Jaguar oli Fordin omistuksessa. Askel kohti pienempää kokoluokkaa ei silloin onnistunut kovin hyvin. X-Type luotiin silloisen Ford Mondeon pohjalta ja lopputulos oli huonompi kuin lähtökohtana ollut ja melko hyvin toimiva Mondeo. ”X-Type jagen omistaminen ihanan kallista”, kirjoitti nimimerkki LeoP Jagclub.net -sivustolla."
Diesel X-typen omistaminen ei ole sen kalliimpaa kuin vastaavan Mondeon. Erittäin montaa mk3 Mondeota koeajaneena puolestani väitän että Jaguar on hiljaisempi ja mukavampi ja kokonaisuutena parempi kuin Mondeo. En kiistä etteikö joku voisi olla toista mieltä, makuasioita. Yhden seikan olen kyllä huomannut mikä pätee myös Mersuihin... status & imago! Vaikka X-type on vain Mondeo valepuvussa, niin tuttavistani vain veljeni on tuhissut "vain Mondeo" jupinoita kun taas muut ovat ihmetelleet lähinnä 'että oletko voittanut lotossa kun ajat nykyään Jaguaarilla?'
Mitä tulee XE-malliin, niin jos olisi useampi tonni ylimääräistä, niin voisin hyvinkin sijoittaa se uudempaan Jaggeen, en tosin XE-malliin vaan XF:ään. Muistaisin lukeneeni että vm 2013 mallin XF on Saksassa ollut 'vähiten vikoja' -listan nr 1 ja kun lukee esim. "Kissakulman" jaguaristien kokemuksia, on XF selkeästi arvostetumpi. Ero lienee sama kuin Mersuissa... XE on Mersun C-mallia vastaava ja XF taasen kuin E-malli.
" X-Type luotiin, kun Jaguar oli Fordin omistuksessa. Askel kohti pienempää kokoluokkaa ei silloin onnistunut kovin hyvin. X-Type luotiin silloisen Ford Mondeon pohjalta ja lopputulos oli huonompi kuin lähtökohtana ollut ja melko hyvin toimiva Mondeo. ”X-Type jagen omistaminen ihanan kallista”, kirjoitti nimimerkki LeoP Jagclub.net -sivustolla."
Diesel X-typen omistaminen ei ole sen kalliimpaa kuin vastaavan Mondeon. Erittäin montaa mk3 Mondeota koeajaneena puolestani väitän että Jaguar on hiljaisempi ja mukavampi ja kokonaisuutena parempi kuin Mondeo. En kiistä etteikö joku voisi olla toista mieltä, makuasioita. Yhden seikan olen kyllä huomannut mikä pätee myös Mersuihin... status & imago! Vaikka X-type on vain Mondeo valepuvussa, niin tuttavistani vain veljeni on tuhissut "vain Mondeo" jupinoita kun taas muut ovat ihmetelleet lähinnä 'että oletko voittanut lotossa kun ajat nykyään Jaguaarilla?'

Mitä tulee XE-malliin, niin jos olisi useampi tonni ylimääräistä, niin voisin hyvinkin sijoittaa se uudempaan Jaggeen, en tosin XE-malliin vaan XF:ään. Muistaisin lukeneeni että vm 2013 mallin XF on Saksassa ollut 'vähiten vikoja' -listan nr 1 ja kun lukee esim. "Kissakulman" jaguaristien kokemuksia, on XF selkeästi arvostetumpi. Ero lienee sama kuin Mersuissa... XE on Mersun C-mallia vastaava ja XF taasen kuin E-malli.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
XF on ainakin kuutosdieselkoneilla vähän arpa, laakerivikoja on sekä 2,7 että 3,0 d:ssä.
2,2 on parempi, vaikka sekin kuulemma huonompi kuin pienemmät Pösödieselit.
Kyllä. Kuolaan niitä nettiautosta lähes päivittäin, mutta vielä ei ole rohkeus riittänyt.
2,2 on parempi, vaikka sekin kuulemma huonompi kuin pienemmät Pösödieselit.
Kyllä. Kuolaan niitä nettiautosta lähes päivittäin, mutta vielä ei ole rohkeus riittänyt.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Kutonen lie sama kone jota on käytetty Lantikassa ja Range Roverissa?
Sattumalta tutkiskelin hieman aihetta tovi sitten ja törmäsin juttuun jossa suositeltiin öljypumpun uusimista joka kerta jakopään kanssa.
Moottorin rakenteessa on kuulemma jokin kummallisuus joka aiheuttaa viiveen öljynpaineen nousussa ja öljypumppu on tavallista kuluvaisempi

Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Eikös ihmeaine rvs hoida tuon? 
Sillähän moottori käy vissiin viikon ilman öljyä.
Hoitus startissa hitaasti nousevan öljynpaineen aiheuttama kuluminen.

Sillähän moottori käy vissiin viikon ilman öljyä.
Hoitus startissa hitaasti nousevan öljynpaineen aiheuttama kuluminen.
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Sama mylly. 2.7 tai uudemmissa 3.0. Ford AJD-V6/PSA DT17.Leemu kirjoitti: ↑26.1.2022 5:54Kutonen lie sama kone jota on käytetty Lantikassa ja Range Roverissa?
Sattumalta tutkiskelin hieman aihetta tovi sitten ja törmäsin juttuun jossa suositeltiin öljypumpun uusimista joka kerta jakopään kanssa.
Moottorin rakenteessa on kuulemma jokin kummallisuus joka aiheuttaa viiveen öljynpaineen nousussa ja öljypumppu on tavallista kuluvaisempi![]()
Land Rovereissa käytetään yhtä turboa alapään väännön lisäämiseksi. Jaguar ja muut twin-turbo.
Lisäksi lukemani mukaan ainakin Land Roverissa kannattaa ensimmäisellä kerralla vaihtaa kiristimen taustalevy. Jakopään huoltoväli 160tkm.
Moottorilla on kampiakselin katkojan maine.
BMW F10 520xda, 16
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*
Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*
Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Tutkin ja ahtoputkissa ennen cooleria ei ollut vuotoa joten jäljelle jää coolerin ja egr-venttiilin välinen putkisto. Tarkemmin kun netistä tutkin niin se vuoto ilmenee useimmiten heti coolerilta lähtevässä 90 steen mutkaputkessa. Coolerin puoleinen pää olisikin helppo irrottaa mutta toisessa päässä olevan putken kiristysklemmarin avauspää on tietenkin piilossa jonne ei minun käsi mahdu. Täytyis vetää klemmari poikki, mytten viitsinyt. Jätän asian hautumaan kun täytyi Jagge saada liikenteeseen
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Corsa tuli kuntoon ja Jagge joutaa työn alle kesäkuntoon laittamista varten muutenkin. Hankin jo Motonetista uuden silikonilmutkaletkun, mutta täytyy ensin kattella onko se oikean mittainen jahka pääsee auton alle tutkailemaan.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Mutkaletku vaikuttaisi olevan sopiva. Yläpään kiinnitys oli aika ahtaassa paikassa, joten vein sen lähipajalle vaihdettavaksi. Olihan se sitten sopiva, vaikka paja ähelsi odotettua kauemmin vaihdossa, mutta nyt näyttäisi taas toimivan. Ei tule "voimasavua" eikä nyi. Jos seuraavaksi saisi sen lämpötila-anturin tilattua e-baysta
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
No, eipä tarvinnut EeBaysta tilailla kun sai lähi speed shopin hyllystä hintaan 15,90€. Briteistä olisi saanut tilattua käytetyn osan hintaan 10,90 puntaa + postikulut 9,90 puntaa eli semmonen noin 25€ ja joutunut odottelemaan. Support your local sparepart dealer

-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Anturi vaihtui vartissa ja vain toinen klipsi katkesi, mutta pysyypä tuo paikallaan yhdelläkin. Lämpömittari näyttää taas oikeita lukemia.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Lueskelin sieltä täältä tätä viestiketjua ja olit maininnut alkuvaiheessa että kulutus pienemmässä ajossa 6,8 ja matkassa oliko 6,1 - oletko mittaillut kulutusta säännöllisesti ajan myötä ? Kohtuulliset on nuo lukemat.
wiimax.fi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Silloin tällöin on tullut mittailtua. Rauhallisesti rajoitusten mukaan Enska Itkosen opeilla pääsee alle 6 litrankin helposti. Nettiautosta kun lunttasin, niin lukemat pitäisi olla:
Kaupunki 7,5 l/100 km
Maantie 4,5 l/100 km
Yhdistetty 5,6 l/100 km
Kesäkelillä hyvillä renkailla ajaen lukemat ovat pikemminkin
Kaupunki 7,8 l/100 km
Maantie 5,0 l/100 km
Yhdistetty 6,0 l/100 km
Olen tuuminut tämän myymistä/vaihtamista bensa-autoon, kun bensa on nykyään halvempaa ja sitten ne verot päälle... ei oo köyhän postimiehen varaa moiseen pröystäilyyn kun rouvallakin on diesel ja hän ei siitä halua luopua.
Tiedä sitten kuinka paljon siinä oikeasti säästää, kun tuohonkin on rahaa mennyt osiin aika paljon ja nyt on lähes kaikki perusosat vaihdettu uusiin...
Kaupunki 7,5 l/100 km
Maantie 4,5 l/100 km
Yhdistetty 5,6 l/100 km
Kesäkelillä hyvillä renkailla ajaen lukemat ovat pikemminkin
Kaupunki 7,8 l/100 km
Maantie 5,0 l/100 km
Yhdistetty 6,0 l/100 km
Olen tuuminut tämän myymistä/vaihtamista bensa-autoon, kun bensa on nykyään halvempaa ja sitten ne verot päälle... ei oo köyhän postimiehen varaa moiseen pröystäilyyn kun rouvallakin on diesel ja hän ei siitä halua luopua.
Tiedä sitten kuinka paljon siinä oikeasti säästää, kun tuohonkin on rahaa mennyt osiin aika paljon ja nyt on lähes kaikki perusosat vaihdettu uusiin...
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Eipä se pelkän rahan takia ihan vähällä muutu kannattavaksi. Toki jos vaihdat sen samanhintaiseen (siis sen mitä tuosta saa vaihdossa) bensakoirankoppiin.
Saman kokoluokan bensat kuluttaa kuitenkin helposti litran pari enemmän.
Saman kokoluokan bensat kuluttaa kuitenkin helposti litran pari enemmän.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Mulla on tuossa kiikarissa samaa kokoluokkaa oleva bensa auto, joka kuluttaa bensaa yhtä paljon kuin Jagge diisseliä ja sen perusvero on piirun pienempi kuin Jaggessa. Lisäksi jos saan Jaggesta säällisen summan, niin pitäisi jäädä vähän rahaa taskun pohjallekin uuden ostamisen jälkeen. Mutta jollen saa Jaguaarista säällistä summaa, niin pidän sen sitten itse. Sillä on hyvä ajaa ja tiedän mitä se on syönyt. Ilmoittelen kyllä tähän topicciin JOS auto vaihtuu... ei siitä sen enempää nyt.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Jaguarin kokoinen auto joka kuluttaa bensaa 6 litraa sataselle seka-ajossa..
Paljonhan sitä lupaillaan.
Ehkä joku uusi meneekin, mutta sitten taas hintaerolla ostaa postimieskin melko pirusti dieseltä.
Mielenkiinnolla jään odottamaan
Paljonhan sitä lupaillaan.
Ehkä joku uusi meneekin, mutta sitten taas hintaerolla ostaa postimieskin melko pirusti dieseltä.
Mielenkiinnolla jään odottamaan
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Re: Re:
Kirjoitusvirhe, oikea koko on 205/55 R 16. Korjataan.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi