Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Eipä vaikuttanu löpösuodattimen vaihto mitään tuohon moottorin vikavalon syttymiseen.
Aluksi tuntu että korjaantu mutta mitä sitä paskettia. Pidempään kun vedättää kaasu pohjassa niin menee vikatilaan.
Vedätyksessä rail-paine nousee 1730baariin, pitäskö nousta 1800bar vai onko tuo vähän alle 1800 ok??
Parempi kamerakin oli viikonloppuna piiitkästä aikaa mukana.
Alla kuvaa miten panelit on katolla.
Tuli käytyä myös näitä kotikylän puskia koluamassa.
Aluksi tuntu että korjaantu mutta mitä sitä paskettia. Pidempään kun vedättää kaasu pohjassa niin menee vikatilaan.
Vedätyksessä rail-paine nousee 1730baariin, pitäskö nousta 1800bar vai onko tuo vähän alle 1800 ok??
Parempi kamerakin oli viikonloppuna piiitkästä aikaa mukana.
Alla kuvaa miten panelit on katolla.
Tuli käytyä myös näitä kotikylän puskia koluamassa.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Kesä kauneimmillaan ja kauheimmillaan. Sääskiä varmasti omiksi tarpeiksi.
Kyllä noissa maisemissa kelpaa aikaa viettää.
Kyllä noissa maisemissa kelpaa aikaa viettää.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Yks S"#/&¤%an iisakin kirkon rakennus päätöksessään kun eilispänä tehtiin rinulille muutoskatsastus. Toki vielä on viimeistelyä paljonkin jälellä mutta kuitenki.
Ei ollu mistään huomattamista, eikä pitänytkään kun rakennelmat on mitottu ja rakennettu katsastajan tukimateriaalin perusteella.
Nyt voi lähtiä reissaamaan ja ajella rajotuksien mukaan (jos raskii)
Rajotin rapattiin kaverin kans pois, alako soppa kelepaamaan
Ei ollu mistään huomattamista, eikä pitänytkään kun rakennelmat on mitottu ja rakennettu katsastajan tukimateriaalin perusteella.
Nyt voi lähtiä reissaamaan ja ajella rajotuksien mukaan (jos raskii)
Rajotin rapattiin kaverin kans pois, alako soppa kelepaamaan
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Vaikutukset veroihin ja muihin maksuihin?
Onnea ja turvallista juhannusta.
Onnea ja turvallista juhannusta.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Vero nousi reiluun 600euroon. Vakuutuksiin en ole vielä jaksanu perehtyä.
Nyt juhannuksena tuli kolme yötä majotuttua tässä.
Vähän turhan kuumat kelit siihen hommaan mutta onneksi tuli laitettua tuo kattotuuletinkin paikalleen, sillä sai illalla kivasti ilman vaihtumaan sisällä ja lämpötilaa illalla alas. Puhallin vaan imemään sisältä ulos niin katon takaosan ilmaventtiilistä ja lämmityslaitteen kanavista virtaa viileää ilmaa sisään.
Eristykset tuntuu onnistuneen kun autossa on illalla melko pitkään varsin lämmin. Samoin aamuaurinko ei mahdottomasti sisustaa lämmitä, pl. takaovet joille ei vielä ole tehty mitään. Vaikka aurinko porotti auton lähes mustaan kylkeen niin sisäseinät ei juuri lämpimiltä tuntunut.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Pitäs vissiin alakaa jotaki tekkeen kun menee vikatilaan jo vakkari päällä ylämäkeen vedätettäessä. Rail-paine ei nouse tavotteeseen.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Käytin määränsäätimen irti ja naksuttelin sitä akkulaturilla aikani ja laitoin takasin.
Solenoidin ääni oli aluksi semmonen vaimea kopsahdus mutta muuttu teräväksi kliksahdukseksi.
Kesti kaks kaasupohjassa kiihdytystä 0-120 saakka ja sitten meni taas vikatilaan. Ekassa kiihdytyksessä torque näytti rail-paineeksi 1745bar (ei menny vikatilaan) ja toisessa 1520bar ja meni vikatilaan.
Solenoidin ääni oli aluksi semmonen vaimea kopsahdus mutta muuttu teräväksi kliksahdukseksi.
Kesti kaks kaasupohjassa kiihdytystä 0-120 saakka ja sitten meni taas vikatilaan. Ekassa kiihdytyksessä torque näytti rail-paineeksi 1745bar (ei menny vikatilaan) ja toisessa 1520bar ja meni vikatilaan.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Uus määränsäädin tilattu, tulee... joskus. Samalla tilasin läjän huolto-osia. Postin toimitus tänne pohjoseen on viimekuukausina tökkiny aivan vitusti, mitä lie muuttaneet kun paketit on ennen tulleet Oulusta samana päivänä perille saakka niin nyt menee 2-3vuorokautta!
Paikallisesta varaosaputkasta hain 20l pöntön mobilin atf134:sta, jospa innostus läträämään rinulin vaihteistoöljyjen kans kun missään ei ole mainintaa loovan öljyjen vaihdosta...
Ompa noussu hinnat Viimeksi ostin saman pöntön siihen ekaan rintteriin ja 212 eemeliin, ~vajaa 3 vuotta sitten. Makso 169e ja sama pjönttö nyt 225e. Kuulemma nyt puolessa vuojessa noussu
Takastefan sais vaihtaa kans vaihetoosaan. Loovan persaus on märkänä mutta pinta ei ole puolessa vuojessa tikussa laskenu yhtään joten aika pientä vielä tuo vuoto. Sen nyt onneksi voi vaihtaa ilman että tarvii öljyjen kans läträtä joten jäänee tuonnemmaksi.
Paikallisesta varaosaputkasta hain 20l pöntön mobilin atf134:sta, jospa innostus läträämään rinulin vaihteistoöljyjen kans kun missään ei ole mainintaa loovan öljyjen vaihdosta...
Ompa noussu hinnat Viimeksi ostin saman pöntön siihen ekaan rintteriin ja 212 eemeliin, ~vajaa 3 vuotta sitten. Makso 169e ja sama pjönttö nyt 225e. Kuulemma nyt puolessa vuojessa noussu
Takastefan sais vaihtaa kans vaihetoosaan. Loovan persaus on märkänä mutta pinta ei ole puolessa vuojessa tikussa laskenu yhtään joten aika pientä vielä tuo vuoto. Sen nyt onneksi voi vaihtaa ilman että tarvii öljyjen kans läträtä joten jäänee tuonnemmaksi.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Iski mahoton inspiraatio ja vaihtelin vaiheloovaan ja perään öljyt.
Olihan mustaa kuraa, ropusta laskiessa näytti lähinnä moottoriöljyltä. Ei varmaan ole koskaan vaihdettu...
Turbiinin ropun kanssa meni kaikenkaikkiaan varmaan parituntia. Saatanallinen työmaa saaha auki ja vielä vittumaisempi saaha roppu takasin paikalleen.
Helpottas kummasti ko purkas kallistuksenvakaajan, etujousen ja sen koteloinnin pois edestä.
Seuraavana rojekti on laittaa käsijarru iskuun. Ei tyypillisesti pidä yhtään.
Se pitää tehhä tässä piakkoin kun normaali vuosikatsastus tulee eteen.
Siitä vielä vähän kuvaspämmiä kun auto kerrankin puhdas.
Olihan mustaa kuraa, ropusta laskiessa näytti lähinnä moottoriöljyltä. Ei varmaan ole koskaan vaihdettu...
Turbiinin ropun kanssa meni kaikenkaikkiaan varmaan parituntia. Saatanallinen työmaa saaha auki ja vielä vittumaisempi saaha roppu takasin paikalleen.
Helpottas kummasti ko purkas kallistuksenvakaajan, etujousen ja sen koteloinnin pois edestä.
Seuraavana rojekti on laittaa käsijarru iskuun. Ei tyypillisesti pidä yhtään.
Se pitää tehhä tässä piakkoin kun normaali vuosikatsastus tulee eteen.
Siitä vielä vähän kuvaspämmiä kun auto kerrankin puhdas.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Tänään vaihdoin määränsäätimen mitä star herjasi, ei mitään vaikutusta. Samallatavalla losahtaa vikatilaan kun vedättää hetken.
No sitten katse siirty rail-paineensäätimeen kun kiihdyttäessä staarin livedata näytti että paineensäätimen säätämä rail-paine jää alle pyynnin.
Säädin irti ja kappas... Joku saatanan vatipää vääntäny paikalleen 2002 vuodelta ruosteisen palikan. Viimisen päälle mahtavia nämä markan patentit mitä tässäki värkissä on tuntunu riittävän.
Onneksi tallista löyty talvella siihen tahoeen hommattu 320 rivikutonen jossa sama osa. Nyt osa on sentään vuodelta 2003
Ja lopputulema se että toimii. Rail-paine nousee kaasu pohjassa 1815-1835bar, eikä seilaa eestaas.
Löyty laitumella olleita hevosiakin, vetää kyllä mukavasti ja rail-paine pomppaa het kaasua vähän painaessa reiluun tuhanteen baariin. Aiemmin paine on tuollasessa pikku kiihdytyksessä huidellu siellä 600-700 bar.
No sitten katse siirty rail-paineensäätimeen kun kiihdyttäessä staarin livedata näytti että paineensäätimen säätämä rail-paine jää alle pyynnin.
Säädin irti ja kappas... Joku saatanan vatipää vääntäny paikalleen 2002 vuodelta ruosteisen palikan. Viimisen päälle mahtavia nämä markan patentit mitä tässäki värkissä on tuntunu riittävän.
Onneksi tallista löyty talvella siihen tahoeen hommattu 320 rivikutonen jossa sama osa. Nyt osa on sentään vuodelta 2003
Ja lopputulema se että toimii. Rail-paine nousee kaasu pohjassa 1815-1835bar, eikä seilaa eestaas.
Löyty laitumella olleita hevosiakin, vetää kyllä mukavasti ja rail-paine pomppaa het kaasua vähän painaessa reiluun tuhanteen baariin. Aiemmin paine on tuollasessa pikku kiihdytyksessä huidellu siellä 600-700 bar.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Ainiin. Vaihdoinhan samassa rytäkässä vesipumpunkin.
Vanhassakkaan oikein mitään vikaa ollu mutta ompahan nyt tehostimen pumppua ja ilmastoinnin kompuraa lukuunottamatta kaikki pyörivät hilippeet uusittu.
Vespumppu oli alkuperänen, liian monta vespumpun särkymistarinaa lukenu nyt viime aikoina niin ompahan vähäksi aikaa mielenrauhaa asian suhteen
Kilometrilukema oli eilen rassatessa 358870km.
Vanhassakkaan oikein mitään vikaa ollu mutta ompahan nyt tehostimen pumppua ja ilmastoinnin kompuraa lukuunottamatta kaikki pyörivät hilippeet uusittu.
Vespumppu oli alkuperänen, liian monta vespumpun särkymistarinaa lukenu nyt viime aikoina niin ompahan vähäksi aikaa mielenrauhaa asian suhteen
Kilometrilukema oli eilen rassatessa 358870km.
Viimeksi muokannut Mika.T, 12.7.2022 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Nettikaravaania kun selaa niin melkosilla rydöilläkin hinta taivaassa... Tätä sinun autoa kun katselee niin myydessä voi laittaa hinnan tehdyn työn mukaan. Tuskin heti tulee myyntiin?
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Mahtaa olla alkuperäset kengät Miten nuilla on leima saatu
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Varmaan oli alkuperäset kun jarrusatulatkin oli niin tiukassa että piti metrisellä varrella vääntää pultit auki.
Jarrulevyt on kyllä ihan hyvässä kunnossa joten voihan se olla että ne on joskus uusittu.
Käkkärirumpukin ihan siisti kun porakoneella vähän virsikirjaa rummussa pyöräytti.
Samaa ihmettelin eilen että miten vitussa tämä on viimesyksynä saatu katsastettua. (jalkajarrulla)
Alapalloissa älyttömät välykset, samoin raidetangoissa ja käkkäri ei ole toiminu minun aikana ollenkaan, edes viime talvena.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Parisen viikkoa on kesälomaa lusittu ja yks Ruottin reissu tullu tehtyä.
Perinteinen vajaan 5 vuorokauden lainiojoen vaellus ihan pohjoseen lähti käyntiin suoraan työmaan parkkipaikalta, Aamukuudelta lähdin töihin ja seuraavana aamuna kuudelta oltiin perillä yli 500km päässä lähtöpaikasta Ruottin lapissa leiriä pystyttämässä ~14 kilometrin päässä autolta.
Pikkasen meinas väsy painaa kun päivän touhus töissä ja siitä ajo reilun 500km pohjoseen ja vielä 14km rinkan kanssa kävelyä ennenkuin oli perillä kohteessa.
Siellä se kohde näkkyy, ei ole muuten aivan lähellä.
yks hullu veti pyörällä tuon avoimen tunturiosuuden
Autolta jokivarteen ja takaisin teki n.27 kilometriä kävelyä.
Vaelluksen jälkeen otettiin saunallinen mökki jossa pesastiin reissun kurat pois niskasta ja jatkettiin matkaa kohteena stora sjöfallet kansallispuisto ja akkajaure alempana Ruotsissa.
Pari päivää seikkailtiin aika kivoissa maisemissa.
Puskaparkkimaisemat oli kohallaan, vaikka pilviä meinas kiskoa päälle. Aivan järjetön tuuli oli illalla, en ole moisessa myräkässä koskaan ollut. Aamusta oli kirkas keli ja tuuli tyyntynyt.
~1600 kilometriä tuli tuolla keikalla. Kotia päästessä meni parisen päivää ihan vaan nukkuessa
Reissusta selviämisen jälkeen piti ottaa itte niskasta kiinni ja touhuta heti rinulin kans.
Levyt ja palat meni uusiksi että löyty jarruvoima käkkäriinkin. Oli vanhat levyt vissiisti sen verran kuluneet ettei uusilla käkkärikengillä tuntunu voimaa löytyvän vaikka kuinka hiihdätti muotoonsa ja sääti kenkiä iholle. Uusilla levyillä ei mitään ongelmia.
Jarrurempan jälkeen seuraavana päivänä leimalle, joka meni hyväksytysti läpi, ei mitään hämminkiä. Katsastajana vielä sama mies joka teki muutoskatsastuksenkin.
Rinulissa tuli vaelluksen jälkeen yövyttyä 10yötä putkeen. Osa suvun mökin pihapiirissä, osa muualla. Nyt oon sentään ollu kotona kaks päivää Viikonloppuna voiskin ottaa taas suuntiman kohti pohjosta.
Nettiautoakin tullu tuossa jouten ollessa selattua, mielessä enstalven työmatkat ja paska avensis...
Torniossa tuli myyntiin mersu, saatesanoilla " myydään vikoineen, vasen ilmajousi vuotaa" Ja het iskin silmät siihen yhteen ainoaan kuvaan koko autosta (minä joka vihaan airmaticcia yli kaiken!)
Pitihän sitä käyä kattomassa, äkkiseltään ihan asiallisen olonen värkki, mitä nyt etunurkka alhaalla kun viikon seissy koskematta.
Avaimesta tulille ja keula nousi ylös. Pieni koeajo, kättäpäälle ja talvirenkaat konttiin.
Tuomonen jäi kässiin
2008 mallinen E280cdi 4-matic 360tkm taulussa.
Perus classicci mutta yllättäen autossa on mm xenonit, airmatic, comandi, neliveto, nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus jne, ja v6 mylly keulalla 5g automaatin kera
Sisustana musta perus kangaspenkein joka on ehkä paras vaihtoehto mukavuuden kannalta.
Ei toki virheetön mutta ei ollu hintakaan. Eiköhän tästä vielä jonkulainen talavikiesi saaha rakennettua vaikka ei tämä varmasti mikään "pisaralla pisimmälle" vehe ole missään nimessä, meinasin jo alkaa hommaamaan tähän rautajousi alustaa mutta kun selvis että takana on molemmin puolin ihan uudet jouset niin annoin vielä mahdollisuuden tuolle airmaticille, on siinä kuitenki sen verran pehmeä kyyti.
Etutolppa uusiksi, samaten takajarrut kun käkkäri jumissa (yllätyyys) Koneessa on jotaki kummallista nykimistä ihan pintakaasulla hitaasti kiihdyttäessä, sekin vasta lämmetessä ja se on vielä vähän arvotus mistä johtuu. Reilummin kiihdyttäessä vetää helvetin hyvin.
Lappuja tutkien yllättävän hyvin huolleltu, mm jakoketju on uusittu vasta, samoin takajouset muuan tonni sitten, egr-venttiili/kaasuläppä tms (nykimisestä johtuen ehkäpä?)
Perinteinen vajaan 5 vuorokauden lainiojoen vaellus ihan pohjoseen lähti käyntiin suoraan työmaan parkkipaikalta, Aamukuudelta lähdin töihin ja seuraavana aamuna kuudelta oltiin perillä yli 500km päässä lähtöpaikasta Ruottin lapissa leiriä pystyttämässä ~14 kilometrin päässä autolta.
Pikkasen meinas väsy painaa kun päivän touhus töissä ja siitä ajo reilun 500km pohjoseen ja vielä 14km rinkan kanssa kävelyä ennenkuin oli perillä kohteessa.
Siellä se kohde näkkyy, ei ole muuten aivan lähellä.
yks hullu veti pyörällä tuon avoimen tunturiosuuden
Autolta jokivarteen ja takaisin teki n.27 kilometriä kävelyä.
Vaelluksen jälkeen otettiin saunallinen mökki jossa pesastiin reissun kurat pois niskasta ja jatkettiin matkaa kohteena stora sjöfallet kansallispuisto ja akkajaure alempana Ruotsissa.
Pari päivää seikkailtiin aika kivoissa maisemissa.
Puskaparkkimaisemat oli kohallaan, vaikka pilviä meinas kiskoa päälle. Aivan järjetön tuuli oli illalla, en ole moisessa myräkässä koskaan ollut. Aamusta oli kirkas keli ja tuuli tyyntynyt.
~1600 kilometriä tuli tuolla keikalla. Kotia päästessä meni parisen päivää ihan vaan nukkuessa
Reissusta selviämisen jälkeen piti ottaa itte niskasta kiinni ja touhuta heti rinulin kans.
Levyt ja palat meni uusiksi että löyty jarruvoima käkkäriinkin. Oli vanhat levyt vissiisti sen verran kuluneet ettei uusilla käkkärikengillä tuntunu voimaa löytyvän vaikka kuinka hiihdätti muotoonsa ja sääti kenkiä iholle. Uusilla levyillä ei mitään ongelmia.
Jarrurempan jälkeen seuraavana päivänä leimalle, joka meni hyväksytysti läpi, ei mitään hämminkiä. Katsastajana vielä sama mies joka teki muutoskatsastuksenkin.
Rinulissa tuli vaelluksen jälkeen yövyttyä 10yötä putkeen. Osa suvun mökin pihapiirissä, osa muualla. Nyt oon sentään ollu kotona kaks päivää Viikonloppuna voiskin ottaa taas suuntiman kohti pohjosta.
Nettiautoakin tullu tuossa jouten ollessa selattua, mielessä enstalven työmatkat ja paska avensis...
Torniossa tuli myyntiin mersu, saatesanoilla " myydään vikoineen, vasen ilmajousi vuotaa" Ja het iskin silmät siihen yhteen ainoaan kuvaan koko autosta (minä joka vihaan airmaticcia yli kaiken!)
Pitihän sitä käyä kattomassa, äkkiseltään ihan asiallisen olonen värkki, mitä nyt etunurkka alhaalla kun viikon seissy koskematta.
Avaimesta tulille ja keula nousi ylös. Pieni koeajo, kättäpäälle ja talvirenkaat konttiin.
Tuomonen jäi kässiin
2008 mallinen E280cdi 4-matic 360tkm taulussa.
Perus classicci mutta yllättäen autossa on mm xenonit, airmatic, comandi, neliveto, nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus jne, ja v6 mylly keulalla 5g automaatin kera
Sisustana musta perus kangaspenkein joka on ehkä paras vaihtoehto mukavuuden kannalta.
Ei toki virheetön mutta ei ollu hintakaan. Eiköhän tästä vielä jonkulainen talavikiesi saaha rakennettua vaikka ei tämä varmasti mikään "pisaralla pisimmälle" vehe ole missään nimessä, meinasin jo alkaa hommaamaan tähän rautajousi alustaa mutta kun selvis että takana on molemmin puolin ihan uudet jouset niin annoin vielä mahdollisuuden tuolle airmaticille, on siinä kuitenki sen verran pehmeä kyyti.
Etutolppa uusiksi, samaten takajarrut kun käkkäri jumissa (yllätyyys) Koneessa on jotaki kummallista nykimistä ihan pintakaasulla hitaasti kiihdyttäessä, sekin vasta lämmetessä ja se on vielä vähän arvotus mistä johtuu. Reilummin kiihdyttäessä vetää helvetin hyvin.
Lappuja tutkien yllättävän hyvin huolleltu, mm jakoketju on uusittu vasta, samoin takajouset muuan tonni sitten, egr-venttiili/kaasuläppä tms (nykimisestä johtuen ehkäpä?)
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
Nelivetoiset on viisivaihteisia, ehkä ei kierrokset ihan niin alhaalla kuin seiskavaihteisella ?
Mahtava talviauto
Mahtava talviauto
wiimax.fi
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
Varmasti hyvä talvella, tuon ikäisissä mersun neliveto tuntuu paljon "älykkäämmälle" kuin monissa muissa.
Ja tuon myllyn huolto-osat tulleet vuosien mittaan kuluttajaystävälliseen suuntaan.
Kai tuohon matkan varrella ohjelma pantu uuteen uskoon, luulisi.
Kulutukseen sillä ei pääse paljon vaikuttamaan, kulku muuttuu melko vaivattomaksi kyllä.
Ja tuon myllyn huolto-osat tulleet vuosien mittaan kuluttajaystävälliseen suuntaan.
Kai tuohon matkan varrella ohjelma pantu uuteen uskoon, luulisi.
Kulutukseen sillä ei pääse paljon vaikuttamaan, kulku muuttuu melko vaivattomaksi kyllä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
Kierroksia on 1800rpm / 110kmh mittarinopeutta. Jaksais varmaan pidemmälläkin välityksellä mutta toisaalta varmasti koneelle ja laatikolle parempi ettei jurnuta tyhjäkäynnin pinnassa huonoilla öljynpaineilla. Rinulikin kiertää satasessa 2500rpm.
Ohjelmasta ei ole kyllä tietoa myyjä meinas että vakio on, mutta eihän hänkään satavarmaksi asiaa sanonut kun käytettynä tullu hällekkin.kilander kirjoitti: ↑10.8.2022 10:45 Varmasti hyvä talvella, tuon ikäisissä mersun neliveto tuntuu paljon "älykkäämmälle" kuin monissa muissa.
Ja tuon myllyn huolto-osat tulleet vuosien mittaan kuluttajaystävälliseen suuntaan.
Kai tuohon matkan varrella ohjelma pantu uuteen uskoon, luulisi.
Kulutukseen sillä ei pääse paljon vaikuttamaan, kulku muuttuu melko vaivattomaksi kyllä.
Ohjelmointia mietin jo itekkin kun käytin torquen palikan kiinni autossa ---> koneen ilmamäärä sekoilee just samoin kuin nykimistä esiintyy, rail-paine ja ahtopaine pysyy vakaana joten ---> katse siirtyi egr:ään kun ilmamäärä romahtaa täysin kun kun egr:n pitäs avautua ja kaasuläppä menee kiinni päin.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
Asiasta seittemänteen. Tietääkös kukaan näitten kanssa enemmän värkännyt että tarviiko noita kaasuläppää/egr:ää jotenkin normittaa tms kertoa autolle että ne on vaihdettu?
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
Kaasuläpälle on normitus testerissä, EGR en ole varma kun niin harvoin näihin vaihdetaan (kumpaakaan).
Ohjelma on "must" varsinkin 280:iin ja samalla EGR kokonaan pois toiminnasta.
Ohjelma on "must" varsinkin 280:iin ja samalla EGR kokonaan pois toiminnasta.
wiimax.fi
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
Eikös se alhaisilla kierroksilla nykiminen voisi viitata myös vaihteiston kyb-venttiiliin? Eikös tuon vaihtaminen ollut 5-vaihteisen automaatin "perus huoltotoimenpide"?
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
Periaatteessa joo, tässä huomaa ihan selvästi että moottori "kuolee" hetkittäin kun nykiminen esiintyy.bercedes menz kirjoitti: ↑10.8.2022 13:28 Eikös se alhaisilla kierroksilla nykiminen voisi viitata myös vaihteiston kyb-venttiiliin? Eikös tuon vaihtaminen ollut 5-vaihteisen automaatin "perus huoltotoimenpide"?
Toki voihan se olla että tehon pätkäsyn käsky tulee loovalta? Mutta että tasasessa vauhissakin.
Loova öljyillä on edellisestä vaihdosta ajettu just 60tkm, meinasinkin vaihtaa nuo öljyt kun tarpeet löytyy kotitalllista eikä mitään tarvinne hommata.
Oliskin makia homma jos turbiinista löytys roppukin.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
Hienoa tekemistä matkailuauton rakentelussa. Jäin vaan kuvista miettimään pysyykö hupiakut varmasti paikallaan puulokerossa nokkakolarin tapauksessa?
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
On ne nykyään vedetty pienillä liinoilla ristiin kiinni ja liinojen kiinnitysruuvit menee pohjasta saakka läpi.
Mutta oikeasti ei niitä niin tiukkaan saakkaan että ne nokkakolarissa paikallaan pysyis.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
Desotostakin menny laiskuuttaan leima vanhaksi.
Tänään innostuin tunkkailemaan pirssin vähän ylös ja tempasin kartaanin irti että pääsi käsiksi vaiheloovan perässä olevaan käkkärin jarrurumpuun.
No ei ihmeitä. Kengissä alkaa olla pinnat aika finaalissa mutta kyllä noilla vielä mennään. Vaijeri löysälle ja rummusta kengät iholle ja viimiseksi vaijerin säätö, niin eiköhän se taas mene vuosia. Hyvin on pysyny kuivana, siitä on ainakin 10 vuotta aikaa kun viimeksi käytin kartaanin irti ja vaihdoin tuon stefan kun kasteli käkkärin rumpua.
Samalla meinottelin liimailla kartaanin nivelen kumin kun menny stna repeämään vaikka ei ole kuin 65vuotta täynnä.
Jos vaikka polokupyörän paikan liimais sisäpuolelle niin ainaki luulis pysyvän paikallaan. Tuohan on liimattu joskus 15vuotta sitten mutta ei ole näemmä viimevuosien aikana pysyny.
Melekein vois jonku tarvike vetonivelen kumin laittaa tuohon mutta kestääkö se niin kauan kuin tuo alkuperänen korjattuna? tuo alkuperänen kumi on ihan pehmeää.
Eemeliäkin vähän tutkailin.
MAF ja AFR arvot heittää ihan häränpyllyä kun nykiminen ilmaantuu.
AFR hakkaa eestaas 14-29 välillä eli pakokaasut käy puhtaana (29) ja savurajalla (14) vaikka konetta ei kuormita käytännössä ollenkaan.
Koneeseen menevä ilmamäärä eli MAF heittää samassa tilanteessa ~20-40grammaa/sekuntti.
Nämä seilaa eestaas abauttirallaa puolen sekunnin sykleissä välillä heiluen enemmän välillä vähemmän. Tasavauhdissa nämäkään arvot ei heilu, kuten ei reippaammin kiihdyttäessäkään.
Tänään innostuin tunkkailemaan pirssin vähän ylös ja tempasin kartaanin irti että pääsi käsiksi vaiheloovan perässä olevaan käkkärin jarrurumpuun.
No ei ihmeitä. Kengissä alkaa olla pinnat aika finaalissa mutta kyllä noilla vielä mennään. Vaijeri löysälle ja rummusta kengät iholle ja viimiseksi vaijerin säätö, niin eiköhän se taas mene vuosia. Hyvin on pysyny kuivana, siitä on ainakin 10 vuotta aikaa kun viimeksi käytin kartaanin irti ja vaihdoin tuon stefan kun kasteli käkkärin rumpua.
Samalla meinottelin liimailla kartaanin nivelen kumin kun menny stna repeämään vaikka ei ole kuin 65vuotta täynnä.
Jos vaikka polokupyörän paikan liimais sisäpuolelle niin ainaki luulis pysyvän paikallaan. Tuohan on liimattu joskus 15vuotta sitten mutta ei ole näemmä viimevuosien aikana pysyny.
Melekein vois jonku tarvike vetonivelen kumin laittaa tuohon mutta kestääkö se niin kauan kuin tuo alkuperänen korjattuna? tuo alkuperänen kumi on ihan pehmeää.
Eemeliäkin vähän tutkailin.
MAF ja AFR arvot heittää ihan häränpyllyä kun nykiminen ilmaantuu.
AFR hakkaa eestaas 14-29 välillä eli pakokaasut käy puhtaana (29) ja savurajalla (14) vaikka konetta ei kuormita käytännössä ollenkaan.
Koneeseen menevä ilmamäärä eli MAF heittää samassa tilanteessa ~20-40grammaa/sekuntti.
Nämä seilaa eestaas abauttirallaa puolen sekunnin sykleissä välillä heiluen enemmän välillä vähemmän. Tasavauhdissa nämäkään arvot ei heilu, kuten ei reippaammin kiihdyttäessäkään.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
Pasahti mieleen että voisko tuossa eemelissä olla egr:n jäähdytin tukossa?
Näin ollen aiemmin tehty egr-venttiilin vaihto on ollut varmasti turha.
Veto loppuu kun egr:ä avautuu mutta sieltä ei tulekkaan mitään ---> kone ei saakkaan enää ilmaa kun samalla kaasuläppä menee kiinni päin.
Tämä vois selittää AFR:n seilaamisen puhtaan pakokaasun ja savurajan välillä.
Mitään vikakoodeja tms häiriövaloja ei tule.
Näin ollen aiemmin tehty egr-venttiilin vaihto on ollut varmasti turha.
Veto loppuu kun egr:ä avautuu mutta sieltä ei tulekkaan mitään ---> kone ei saakkaan enää ilmaa kun samalla kaasuläppä menee kiinni päin.
Tämä vois selittää AFR:n seilaamisen puhtaan pakokaasun ja savurajan välillä.
Mitään vikakoodeja tms häiriövaloja ei tule.
Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri
Tuolta ois saanu alle 150... Jos siis fuchs titan 4134 käy (eikös sama MB hyväksyntä bevossa kummallakin?)Mika.T kirjoitti: ↑08.7.2022 16:42 Uus määränsäädin tilattu, tulee... joskus. Samalla tilasin läjän huolto-osia. Postin toimitus tänne pohjoseen on viimekuukausina tökkiny aivan vitusti, mitä lie muuttaneet kun paketit on ennen tulleet Oulusta samana päivänä perille saakka niin nyt menee 2-3vuorokautta!
Paikallisesta varaosaputkasta hain 20l pöntön mobilin atf134:sta, jospa innostus läträämään rinulin vaihteistoöljyjen kans kun missään ei ole mainintaa loovan öljyjen vaihdosta...
Ompa noussu hinnat Viimeksi ostin saman pöntön siihen ekaan rintteriin ja 212 eemeliin, ~vajaa 3 vuotta sitten. Makso 169e ja sama pjönttö nyt 225e. Kuulemma nyt puolessa vuojessa noussu
Takastefan sais vaihtaa kans vaihetoosaan. Loovan persaus on märkänä mutta pinta ei ole puolessa vuojessa tikussa laskenu yhtään joten aika pientä vielä tuo vuoto. Sen nyt onneksi voi vaihtaa ilman että tarvii öljyjen kans läträtä joten jäänee tuonnemmaksi.
https://www.ebay.com/itm/154040521904?e ... Sw825i1VWI
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli
Tutkailin jälleen tuota eemeliä. Huomasin että vaihdettu egr-venttiili on joku merkitön kiinantarvike.
Olikos se niin että näissä ei nuo tarvikemallit oikein toimi? Muistelin jostaki semmosta lukeneeni.
Hintoja kattelin niin nuo tarvikkeet on 50-80e ja alkuperänen temic/wahler lähemmäs 400e. Ei siis ihme että toiminnassakin voi olla jotaki erilaista
Tempasin sähköpään auki tuosta ja onhan se ihan erilainen kuin alkuperänen walher. Eikä onnistu vaihtaa sähköosia kun se venttiilin karaa liikuttava rauta on hitsattu sähkömagneetin akseliin kiinni. Vertasin tuota siis om613sen venttiiliin joka on sähkö-osiltaan sama mutta kiinnitys ei passaa V6:seen.
Ja muistanko taas hoopoja vai saiko jostaki konemallista egr:n pois ihan staarilla???
Olikos se niin että näissä ei nuo tarvikemallit oikein toimi? Muistelin jostaki semmosta lukeneeni.
Hintoja kattelin niin nuo tarvikkeet on 50-80e ja alkuperänen temic/wahler lähemmäs 400e. Ei siis ihme että toiminnassakin voi olla jotaki erilaista
Tempasin sähköpään auki tuosta ja onhan se ihan erilainen kuin alkuperänen walher. Eikä onnistu vaihtaa sähköosia kun se venttiilin karaa liikuttava rauta on hitsattu sähkömagneetin akseliin kiinni. Vertasin tuota siis om613sen venttiiliin joka on sähkö-osiltaan sama mutta kiinnitys ei passaa V6:seen.
Ja muistanko taas hoopoja vai saiko jostaki konemallista egr:n pois ihan staarilla???